Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties
Submitter: MarcelP102

Een PS3-hacker zegt erin geslaagd te zijn een debugfirmware op zijn retailconsole te installeren. De firmware blijkt vooralsnog beperkte functionaliteit te bieden, maar zou de deur naar homebrew op een kier kunnen zetten.

PS3Een gebruiker op het forum van PS3News meldt dat hij een methode heeft gevonden om debugfirmware op zijn retail-PS3 te installeren. Vooralsnog voegt de firmware die hij gebruikte echter weinig toe, aangezien er geen debug-packages mee gespeeld kunnen worden en de debug-opties niet functioneren. Wel is de 'retail'-mogelijkheid om bluray-films af te spelen verdwenen, maar retailgames werken nog wel. Een PS3-ontwikkelaar noemde de firmware 'het slechtste van twee werelden', maar desalniettemin biedt de hack mogelijkheden voor de homebrew-gemeenschap.

'Hackers ahead'-bordIn theorie zou de installatie van debugfirmware homebrew en gekopiŽerde games op de PS3 mogelijk kunnen maken. Om de semi-debugfirmware te installeren, hetgeen getest werd op een 40GB en 80GB PS3, is een tweede harde schijf nodig. Door tijdens het updaten de harde schijf van de PS3 twee keer te wisselen, kon de firmware geÔnstalleerd worden. Wel moet de firmware van de console oud genoeg zijn: voor de 1.80-debugfirmware is firmware 1.80 of lager nodig, terwijl voor de 2.15-debugfirmware versie 2.01 of lager nodig is. Wanneer debugfirmware met meer functionaliteit gevonden is, zullen hoogstwaarschijnlijk ook de homebrew-scene en het vinden van mogelijkheden om gekopiŽerde games af te kunnen spelen een impuls krijgen. Het zoeken naar een manier om de firmware, liefst zonder modchips als Infectus, te downgraden zal dan prioriteit krijgen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Je kunt al prima homebrew draaien op de ps3 als je er linux op installeert. Er is zat software het enige wat je niet kunt draaien zijn 3d spellen, doordat er geen directe toegang tot de gpu is. Voor de rest is er niks aan de hand.

Tegenwoordig lijkt 'homebrew' meer een schuilnaam te worden voor gekopieerde spellen. Ik betwijfel of de meeste mensen het echt voor homebrew (doom, emulatoren ..) doen.
Toegang tot het GPU??? Cores??? Drivers??? (zie hele thread)

Het grootste fout die ik hier zie is mensen verwarren hun oude PC techniek met die van het IBM Cell processors.

Het concept van cores en chips en drivers etc.. zijn alleen voor het X86 hardware. (en oudere techniek)

Een Cell cluster is multi inzetbaar en vergt geen extra drivers voor bepaalde funties.
Er zijn geen cores omdat het hele unit reageert als een process en niet 2 of meedere cores die verschillende taken tegelijkertijd kunnen uitvoeren.

Het feit dat linux zeer beperkt gebruik kan maken van de Cell technologie heeft niks te maken met gelocked "Cells" of wat dan ook, maar is gebaseerd op multi threading cores en kan dus ook alleen instructies geven aan individuele "Cells"(cores)
Terwijl software geschreven voor Cell techniek alle Cells als een zien en het functie van de individuele cells kan aanpassen naar wat nodig is op dat moment.

Er is geen GPU omdat als het software denkt meer "CPU" power nodig te heben het alle Cells over schakelt naar dat soort verwerking. Heeft het meer rendering power nodig dan schaalt het gebruik van die functies zich ook over de Cells.
Dit geldt voor alle functie je kan bedenken die een PC zou kunnen uitvoeren.
Waarom meerdere chips maken met individuele functies als je gewoon de chips die aanwezig zijn "On-The-Fly" kunt herschijven voor het functionaliteit die je nodig hebt op dat moment ?

Het is allemaal leuk en aardig maar Sony's grootste bescherming op het moment is niks anders dan het software werkt fundamenteel niet mee met het hardware. Poorten is nagenoeg zinloos.
We wachten gewoon op software wat geschreven is voor dit type hardware.
Wees blij dat IBM in iedergeval gedacht heeft aan compatibiliteit en het mogelijk heeft gemaakt om X86 software op hun techniek te laten draaien.

Let well sony heeft wel extra chips toegevoeged om kosten te druken voor bepaalde functies maar in theorie can een Cell cluster alles uitvoeren wat je kan bedenken zonder extra chips en/of drivers.
Mijn god zeg wat een onzin lees ik hier toch :).

Een cell processor is vergelijkbaar met een multicore processor. Maar in plaats van N gelijkwaardige generieke cores bestaat het uit 1 generieke core en N (8 in het geval van de generieke cell, 7 op de PS3 omdat er een is uitgeschakeld maar je kunt er maar 6 gebruiken omdat er ťťn is gereserveerd voor het OS) special purpose cores die vooral uitblinken in het doen van berekeningen. Maar zo heel erg special puprose zijn die SPU's nou ook weer niet - het voornaamste verschil is dat ze niet direct met het main memory werken maar ieder hun eigen local store hebben van slechts 256kB (waarbij transfers van/naar main mem en van/naar local stores van andere SPUs natuurlijk wel mogelijk zijn).

Het is allerminst zo dat de SPUs zomaar de GPU (ja die zit dus ook gewoon in de PS3, onder de naam RSX en is een chip van nVidia) of de CPU kunnen helpen. Code die gebruik moet kunnen maken van de SPUs moet parallelliseerbaar zijn, en wordt bovendien gewoon met de hand geschreven en gecompileerd voor de SPUs (de SPUs hebben ook een andere instructieset dan de generieke PPU in de cell, dus je kunt code sowieso niet uitwisselen). Wat betreft het helpen van de GPU lenen de SPUs zich vooral voor vertex preprocessing en frame postprocessing. Daadwerkelijk pixels tekenen is de GPU vele malen beter in, en daarnaast kunnen de SPUs daar al helemaal niet zonder meer in bijspringen (of je doet alles op de cell of alles op de GPU, maar tegelijk gaat niet).

x86 is een andere architectuur maar vergelijkbaar met de PowerPC. Hoewel de instructiesets kwa codering compleet verschillend zijn (en je dus geen code van het ene platform kunt draaien op het andere zonder emulator, zoals SuperDre al opmerkte) bieden ze verder wel vergelijkbare functionaliteit (ALU, FPU, SIMD unit die kan werken met 4 floats per register). De PPU in de cell is gebaseerd op de PowerPC architectuur, maar dit heeft dus weer geen zak met de SPUs te maken.

Het hele driver verhaal heeft niets met architectuur te maken maar alles met operating systems. Je kunt linux installeren op een PS3, en aangezien linux een generiek operating system is dat niet speciaal voor de PS3 hardware is ontworpen, heb je dus drivers nodig voor de verschillende componenten. In de praktijk kunnen die drivers meegebakken worden in de kernel - de hardware kun je immers toch niet wijzigen en je moet sowieso een speciale cell versie van linux compileren, dus het driververhaal is sowieso minder relevant voor de PS3 dan voor de PC.

Dus, voor je de volgende keer andere mensen gaat verbeteren is het wellicht handig als je je eerst even daadwerkelijk verdiept in het betreffende onderwerp :)
Ik heb het idee dat jij geen idee hebt wat de Cell werkelijk doet... X86 software op hun techniek te laten werken? dus niet hoor, er is geen mogelijkheid om x86 code te laten lopen op een CELL zonder er zelf een eigen emulator voor te schrijven.. Linux is wel degelijk gewoon speciaal gecompileerd voor de CELL..
PS3 homebrew is enorm crippled, je doet alsof het gemis van de GPU toegang maar een klein detail is, maar in feite betekent het dat je beperkt blijft tot een paar stokoude 2D games. Het is niet alleen de 3D functionaliteit die ontbreekt maar je hebt zelfs geen 2D acceleratie. Een media-player a la XBMC is al out of the question. Daarbij is het een beetje kleinerend om 'homebrew' af te doen alsof het geen 3D acceleratie nodig heeft, tegenwoordig stikt het van de behoorlijk knap gemaakte homebrew games en applicaties die je GPU behoorlijk laten zweten. Ik weet niet of je zelf Linux op je PS3 draait, maar het klinkt alsof je er zelf geen ervaring mee hebt, ik heb hier een XBOX 1 met modchip en Linux staan en die kan heel wat meer dan mijn PS3.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 19 mei 2008 14:07]

De driver van ps2dev.org gebruikt netjes DMA en is snel in 2D. Daarnaast is er ook een driver met video overlay ondersteuning die gebruik maakt van Cell. Er zijn ook mensen bezig met codecs die Cell benutten.
Die driver waar jij op doelt maakt gebruik van een Hack , die $ony uit de nieuwe firmwares heeft gecode.
Voor 3D is een hack nodig, 2D gebruikt standaard al DMA.
DMA richting het DDR ram, niet het XDR ram heeft Sony alweer onmogelijk gemaakt middels een firmware update.
Een media-player a la XBMC is al out of the question
Sorry hoor maar dat is echt onzin. De PPU zelf is er al snel genoeg voor, en daarnaast kun je de SPUs gewoon aan het werk zetten. In de Xbox 1 zat een aanverwante van de Geforce 3. Shader model 1 gaat je nou niet echt heel erg helpen bij het decoden van video (en daarom heeft het apparaat ook zo'n moeite met HD content, de Pentium 3 in het apparaat is nou ook niet heel erg rap)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 19 mei 2008 14:38]

Ze zijn nu MESA ( Software OpenGL ) aan het porten naar Cell.
Wanneer men nu alleen de PPU gebruikt, is XBMC wel te gebruiken, maar kom je niet verder dan 7p reso, en stereo geluid.

In de Xbox 1 zat overigens geen Pentium 3, maar een Celeron.
Uhm.. je hebt gewoon toegang tot een framebuffer, en geloof me, die losse core's (om ze zo maar even te benoemen) kunnen heel wat 3d pracht genereren (hell er wordt zelfs ook geadviseerd door Sony om die in te zetten bij berekenen van 3d prach in normale spellen)..
Maar je hebt gelijk, zodra er wel fatsoenlijke toegang is tot de 3d hardware (middels drivers) dan kun je in eens veeeeeeel meer...
Ik moet zeggen dat de homebrew 'Lemmings' voor de Nintendo DS erg leuk is om te spelen :). En om eerlijk te zijn vind ik 'homebrew' niet een schuilnaam voor 'gekopieerde spellen', 'ombouwen' lijkt dat echter wel te zijn.

[Reactie gewijzigd door Brian op 19 mei 2008 13:55]

Bullshit! onder de "OtherOS" sandbox van de PS3, is de GPU namelijk helemaal NIET te benaderen.
Opzich een interesante ontwikkeling. Mijn psp is ook voorzien van een custom firmware en het is gewoon rete handig om 1 game op de memstick te hebben en een ander op de umd zelf. Ook is het altijd leuk om even een stukje super mario world te spelen als je even de andere games neit ziet zitten :p. En de extra functies maken het vaak ook wel geinig :).

Verder zal het waarschijnlijk het meest gebruikt worden voor illegale content maar dat zal je houden. Maar een brander + schijfjes wegen nog niet op tegen het kopen van de games denk ik zo (brander is toch al snel volgens mij 200 euro + 20 euro per schijfje ofzo?), dan kan het ook nog eens zijn dat je verkeerde iso's binnen haalt in combinatie met het "verkeerd" branden en dat 40 gig toch niet zoo snel binnen is zal het wel minder groot maken dan bv de ps2 voorheen had. Al is het maar een kwestie van tijd.

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 19 mei 2008 13:54]

En toch, als je homebrew dingen wilt draaien dan ben je eigenlijk toegewezen op de PC.

Ik weet dat er in een PS3 intressante hardware zit, maar dat ding is bedoeld als spelconsole.
nope dat ding is bedoelt als multimeda center. als een all round systeem. zo zet sony het ook neer op de markt.
Voor de hackers is het ook meer de uitdaging,
ze vinden het leuk dat het kan en willen er alles uithalen daarnaast heb je mesnen die daar homebrew voor willen maken omdat zij dat leuk vinden en intrresant.
het gaat niet zo zeer dat de ps3 ultime pc is waar je alles mee kan
Mja, heb zelf een debug console ... en veel illegaal kan er volgens mij niet op draaien.

Ik heb het wel nog nooit geprobeerd natuurlijk, ik houd me daar niet mee bezig.
Klopt idd. Uit her artikel:
In theorie zou de installatie van debugfirmware homebrew en gekopiŽerde games op de PS3 mogelijk kunnen maken
In theorie? Waar is die theorie op gebaseerd dan? Op het feit dat de testkits games van BD-R of HDD kan starten? Dat kan alleen als de game niet gesigned is. Als dat wel zo is, wil hij dacht ik alleen starten van een normale BD. Ik kan het weleens proberen... Maar het lijkt me erg suf als je als developer wel ineens games kunt gaan kopiŽren 8)7.

Wellicht dat je het signature eruit kunt halen, ik weet niet of de binary zelf ook geencrypt is net als bij de Xbox 360 (waarbij de test- en devkits overigens geen retailgames willen draaien).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 19 mei 2008 14:21]

het maakt niet uit dat je als developer games kunt kopieren. aangezien de remmende factor de debug consoles zijn. die zijn niet vrij verkrijgbaar. dus het kopieren van games leidt tot niets omdat ze niet afgespeeld kunnen worden op een normale retail console.

daarnaast zijn de BD discs niet zomaar in elke BD speler te lezen. laatst is eindelijk geloof ik een lite-on bd brander gekomen die dit wel kan.
Voor een full debug, dus niet de hier besproken "Hybrid Debug" versie bestaat al een loader.
Wat doe je dan met een debug console?
debuggen...?

misschien werk ie wel een nederlandse ps3 game-onwikkelaar. die zijn er genoeg.
debuggen...?
Bedankt voor deze briljante observatie ;)

"He man, ik heb een nieuwe grasmaaier."

"Wat ga je daar mee doen dan?"

"Gras maaien!"
De PS3 is vooralsnog ongekraakt, dus dan is dit een grote doorbraak :D
Nu nog wachten op SDHC-kaarten van 16GB (is al uit, maar nog erg prijzig!!) of 32GB en dan kan je complete games naar je PS3 kopieren. :9~

[Reactie gewijzigd door stephenophof op 19 mei 2008 14:30]

maarja zolang het nog niet mogelijk is om ze te spelen heb je er weinig aan dat je ze naar je PS3 kunt kopieren (want dat kan gewoon nu al, je kunt via Linux een isootje maken van PS3 games, maarja verder heb je er geen zak aan)..
Waar heb jij het nu over ? Er zit gewoon een netwerk aansluiting + wifi op een ps3, en een hd ingebouwd. Waarom zou jij dan willen wachten op SDHC kaarten ?
Je kan de HDD gewoon zelf partitioneren&formateren hoor.
Ik dacht dat de PS3 al homebrew ondersteunde? Al dan niet zonder 3D.
Ja, de PS3 ondersteund homebrew, maar dan in de sandbox omgeving waarin ook Linux kan gedraaid worden. Het draaien van code daarbuiten of het spelen van gedownloade PS3 games is nog niet mogelijk.
Klopt, alleen heb je onder Linux geen harware accelerated 3D support, wat natuurlijk erg jammer is. Verder zijn er geen extra beperkingen.

[Reactie gewijzigd door wumpus op 19 mei 2008 14:40]

Volgens mij kon hij maar van 1 core gebruik maken, en was alles gevirtualiseert.
Aan wat voor homebrew moet ik dan denken, het gaat hier toch alleen om om gekopieerde spellen te spelen?
zelf gebouwde spellen. door hobbyisten zonder verkoop licentie voor de ps3.
Of denk aan Linux dat wel op volle snelheid kan werken ipv op 1 core.
nee, je hebt het fout, er is 1 core niet beschikbaar ivm systeem (maar dat is bij de normale mode voor commerciele spellen ook zo), er is alleen (nog) geen toegang tot de 3d hardware acceleratie...
Voor de cell processor is ook helemaal geen sturing voor in linux net als voor een quad core die word ook niet 100% benut,
het is idd wachten op de 3d accelrate maar dat gaat wel ff duren want sony heeft dat eenorm goed beveiligd
uhh, voor de Cell processor is er wel degelijk 'sturing' voor in linux..
En op dit moment is de enige manier om 3D acceleratie te verkrijgen onder linux als Sony een opengl driver beschikbaar stelt (dat zouden wij graag zien, ook al zou het een closedsource driver zijn)..
Ik weet niet of jij wel eens "echte' servers hebt gezien maar daar is een quad core onder linux echt geen uitzondering hoor, draait prima en 100% .
Waarom is dit eigenlijk gepost hier?

Iedereen weet dat ps3news een stelletje leugenaars zijn en meeste nieuws van hun is niet echt wat je kan noemen 'geloofwaardig'

Dacht dat tweakers toch een beetje een hogere niveau had?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True