Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Nintendo bracht onlangs firmware versie 3.3 voor de Wii-console uit die het draaien van zelfgemaakte software via de Twilight Hack onmogelijk leek te maken. Homebrew-adepten hebben echter een bijgewerkte hack uitgebracht.

De Twilight Hack werkt via een savegame-exploit in het spel Legend of Zelda: Twilight Princess en maakt het mogelijk om homebrew-software te draaien zonder dat de console van een modchip voorzien is. De bijgewerkte firmware herkent en verwijdert echter de gemanipuleerde savegames, maar laat opmerkelijk genoeg het homebrew channel met rust.

Een aantal hackers heeft Nintendo's antwoord echter grondig geanalyseerd en de exploit bijgewerkt waardoor homebrew-code weer functioneert. Gebruikers van Freeloader die de laatste firmware-update hebben geÔnstalleerd vallen echter buiten de boot: de tool voor het spelen van geÔmporteerde games weigert op te starten, omdat de dvd bootcode bevat uit een eerdere exploit.

Twilight Hack
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Iedereen die wat wilt weten over het Homebrew channel en alle bij behorende software moet bij deze site zijn: http://wiibrew.org/wiki/

Daar word precies uit gelegd hoe alles werkt en hoe je het gebruikt. Ook andere software voor bijv. roms van NES/SNES ext te kunnen spelen staat er ook in uitgelegd. Of om bijv. GC saves op je SD te zetten en andere nuttige info.

ps. ik heb zelf een Wii maar ik heb geen Legend of Zelda: Twilight Princess dus ik kan niks testen

[Reactie gewijzigd door Corteztm3 op 22 juni 2008 20:39]

Vind het een positieve ontwikkeling dat Sony, Microsoft en Nintendo vandaag de dag kunnen inspelen op dit soort zaken. De angst zal bij redelijk wat mensen toch overheersen, want wat als een firmware-update je console (gedeeltelijk) onbruikbaar maakt?

Laat mij m'n spellen maar kopen ; dan speel ik ze sowieso langer :)
Ook ik koop m'n spellen en vind illegaal kopieren maar niets. Toch vind ik het gaaf om homebrew te draaien: door hobbyisten gemaakte software voor je console. Er hoeft dus niet per se iets illegaals aan de hand te zijn.
Homebrew is in principe een mooi iets inderdaad, het nadeel is dat je daarma zo goed als zeker de weg open zet voor illigale initiatieven.
Inderdaad, galeislaven roeiden ook harder omdat ze gezweept werden. Misschien kun je straks laten regelen dat je op je RFID-chip geshocked wordt als je stout bent.

On-topic: niemand kan er iets tegen hebben dat Nintendo (of elk ander bedrijf) maatregelen neemt tegen piraterij. Maar het is weinig sympathiek als daarbij ook mooie initiatieven van gebruikers worden afgekapt en gefrustreerd.

[Reactie gewijzigd door DerLeonov op 22 juni 2008 21:49]

Ik begrijp niet zo wat Nintendo tegen homebrew heeft. Bij modchips en downloaden van games lijkt dat me duidelijk maar waarom willen ze geen homebrew?
Marketingtechnisch snap ik het ook niet gezien uitgerekend Nintendo al winst maakt op de hardware, en goede homebrew kan leiden tot meer verkochte hardware (wat tevens de drempel voor de aanschaf van commerciŽle spellen ook weer verlaagt).

De beste redenen die ik zo kan verzinnen zijn:
1) Nintendo is 'bang' voor de concurrentie met homebrew.
2) Nintendo wil de controle houden over wat er allemaal kan met hun (ongemodificeerde) console.

Misschien is het een beetje een ere-kwestie van Nintendo, tja...

Edit: de derde en voornaamste reden van het tegengaan van de Twilight-hack is wellicht vanwege dat Nintendo veel oude meuk (Mario 1 e.d.) weer opnieuw wil slijten via het Wii-kanaal, dus willen ze natuurlijk ook emulators van deze games tegengaan.

@.oisyn & dasiro:
Met de Twilight hack kun je GEEN commerciŽle games (illegaal) spelen, dat was nu juist het hele punt van MilaNL en mijn reactie.

[Reactie gewijzigd door Top-Rob op 22 juni 2008 18:51]

Het is Nintendo puur om het kopiŽren van games te doen. Het aantal mensen dat een Wii koopt voor de homebrew is zeer gering. Het aantal mensen dat van de hack gebruik maakt om gekopiŽerde games of games uit een andere regio te kunnen spelen is echter niet gering en hier lopen ze ook de meeste inkomsten mee mis, en daar willen ze dan ook tegen optreden. En op de games verdienen ze ook een stuk meer dan op de consoles zelf (iedereen koopt immers maar 1 console, maar niet slechts 1 spel)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juni 2008 17:21]

Onjuist. Als jij een spel voor een Nintendo-machine maakt, moet je heel veel geld afdragen aan Nintendo, want Nintendo kan als enige jouw spel op iedere Wii aan de gang krijgen.

Als een Wii opeens iedere code uitvoert, hoef je geen geld meer aan Nintendo af te dragen, immers, je geeft je spel gewoon zonder Nintendo's digitale handtekening uit.

Spellen uitgegeven buiten Nintendo om zijn een veel grotere bedreiging voor hun winst dan het kopiŽren. Je hebt verder overigens gelijk over de regiocodering, dat maakt het mogelijk de consument per regio tot het maximale uit te knijpen.
Denk je serieus dat er ook maar een serieuze uitgever een spel uit gaat geven waarvoor gebruikers een hack/mod-chip voor moeten hebben?
Dat is in het verleden al vaker gebeurt, zie bijvoorbeeld http://www.er.uqam.ca/merlin/fd491499/nintendo/nes/ , meestal met de hack in de rom/disc zelf :)
de grootste winst ligt in de softwaretitels. Als je moet kiezen tussen de eenmalige winst op een console en/of een wederkerende winst bij elke nieuw aangekochte softwaretitel, dan is de rekening snel gemaakt
Marketingtechnisch snap ik het ook niet gezien uitgerekend Nintendo al winst maakt op de hardware
Het feit dat ze op de hardware al winst maken, is natuurlijk geen excuus om niet op hoeven te treden tegen hacks en dergelijke. Want hoe je het ook wendt of keert: hacks gaan gewoon ten koste van de winst. Misschien dat gebruikers die een bepaalde hack gebruiken daardoor namelijk minder snel een nieuw spel aanschaffen bij hun Wii, of eerder een gekraakte versie downloaden...
Het feit dat ze op de hardware al winst maken, is natuurlijk geen excuus om niet op hoeven te treden tegen hacks en dergelijke. Want hoe je het ook wendt of keert: hacks gaan gewoon ten koste van de winst.
Het zijn compleet ongefundeerde uitspraken die je hier doet. Hacks hoeven helemaal niet ten koste te gaan van de winst, ik geef voorbeelden hiervan in mijn post. Mijn voorbeelden hoeven ook niet de werkelijkheid te benaderen, maar ik presenteer deze dan ook niet als zodanig.
Das toch precies hetzelfde maar dan zonder modchip? Want het stelt jou in staat om code uit te voeren bij bijv gekopieerde games, waardoor de standaard beveiliging omzeild wordt.

Homebrew-kanaal lieten ze juist staan.
Er is een homebrew tool die games uit andere regio's laat afspelen (en dan doel ik niet op de freeloader, maar een gratis beter werkend alternatief). Ook zorgt homebrew ervoor dat je gedownloade VC games en WiiWare titels kan installeren zonder te betalen ervoor, dit laatste is wel met de nodige risico's.
@pocketgamer

En ga je ons nog vertellen hoe deze tool heet?
Omdat er op deze manier ook Virtual Console en WiiWare games te installeren zijn, waar het waarschijnlijk ook voornamelijk voor wordt gebruikt. Genoeg reden dus om dit gat te dichten.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 22 juni 2008 21:38]

Vaak is het de druk van de gamemakers/leveranciers die de Console fabrikanten er to leidt om modchips/hacks/homebrew aan te pakken. De gamemakers willen een bepaalde percentuele garantie van de console fabrikant dat hun spel niet gekopieerd word, maar gekocht.
Ook al maakt Nintendo dus winst op hun console, de druk van de gamemakers is groot (ook van hun eigen game divisie).
Snap ik ook niet. Tegenwoordig menen console bouwers te moeten kunnen bepalen wat er wel of niet op hun console mag draaien. Dat was vroeger wel anders (in het 8 en 16 bit tijdperk).

Ik kan me wel voorstellen dat ze niet willen dat homebrew crap gebruilk gaat maken van online faciliteiten.
Maar vroeger kocht je gewoon een apparaat. Het staat je vrij te doen met je apparaat wat je er zelf mee wilt doen. Tegenwoordig zitten er allemaal services aan vast, zoals online network play, en het staat de aanbieder van die services ook vrij om jou af te sluiten als je niet aan hun voorwaarden voldoet. Gamedevelopers kunnen best eisen dat jij die nieuwe firmware installeert als jij hun spel wilt spelen. Als je dat niet wilt, speel je het spel toch niet? Het is ook je eigen keus of je wel of niet die firmware wilt installeren, alleen kun je soms niet anders, als je bepaalde spellen wilt spelen, of online spelen.
Het is niet zo zeer de console (het apparaat) waar ze van alles over willen bepalen, maar de services en nieuwe games die ze leveren zitten eisen aan.
Helaas moet ik constateren dat 99% van alle homebrew ports van emulators zijn. Deze zijn (soms) op zichzelf niet illegaal, maar het gebruik van ROM images wel (ook als je het origineel hebt, van software mag geen kopie maken zonder toestemming zoals met muziek en films wel het geval is).

Gezien Nintendo verdient aan het verkopen van emulators en ROM onder licentie lijkt het me begrijpelijk dat ze niet zitten te wachten op homebrew.
Van software mag je best een kopie maken (anders zou je ook geen gratis software mogen downloaden). Je hebt alleen een licentie nodig om het te draaien. Een *illegale* kopie bedoelt men normaal mee dat je het zonder licentie draait, wat inderdaad illegaal is. Je mag best een backup maken van de software waar je wel een licentie voor hebt. Volgens mij is het volledig legaal als ik vista download, het op CD brand en het vervolgens alleen maar als onderzetter gebruik voor m'n bier :+

Hier moet ik uiteraard wel bij vermelden dat er in de licentie beperkingen kunnen staan over gebruik of kopiŽren, bijvoorbeeld dat je er geen backup kopie van mag maken, of dat je het alleen op bepaalde hardware mag gebruiken. Misschien heb je wel volledig gelijk dat je die roms niet mag gebruiken, als er in de licentie staat dat je je oude SNES roms alleen op een SNES mag draaien. Lijkt me overigens sterk, want in die tijd dacht men nog niet aan emulators, maar het zou best kunnen. Volgens mij zitten microsoft licenties bijvoorbeeld vol van dat soort kunstmatige beperkingen.
Gebruikers van Freeloader die de laatste firmware-update hebben geÔnstalleerd vallen echter buiten de boot: de tool voor het spelen van geÔmporteerde games weigert op te starten, omdat de dvd bootcode bevat uit een eerdere exploit.
Dat is ook precies waarom ik mijn wii nog niet heb ge update :)

Allemaal leuk en aardig maar kan niet hebben dat mijn brawl het niet meer doet :P

Wel grappig dat die hackers nu al er voor zorgen dat die exploit weer werkt voor twilight :D

[Reactie gewijzigd door Teutates op 22 juni 2008 17:00]

Anders zou je Gecko Region Free kunnen gebruiken, een homebrew-app om geÔmporteerde Wii-games te kunnen laden zonder de Freeloader. (De app kan je dan laden middels de Twilight Hack of Homebrew Channel.)
Wat is er eigenlijk mis met zelfgemaakte software?
Het lijkt mij ook wel leuk om dat ergens van iemand te doewnloaden (zal vast wel wat leuks op internet te vinden zijn) en dat te draaien.

Of is dit zo omstreden door Nintendo vanwege illegale games?
Het Homebrew-channel, kun je dat aanmaken via die Twilight-hackmethode? En dat gaat gewoon simpel via een SD-kaartje? Want dan wil ik het ook wel eens proberen. Aangezien m'n router kapot is kan ik toch op dit moment niet naar 3.3 gaan. Trouwens, het WiiWare-channel, zit die in versie 3.3?
er is geen "WiiWare channel" dat is gewoon een onderdeel van het winkelkanaal (en werkt vanaf 3.2). ;) Of bedoel je het Nintendo kanaal? Die werkt vanaf 3.2.
En ja, je kan het Homebrew kanaal via de TP hack installeren. Gewoon de boot.elf van de homebrewchannel installer op je SD zetten en de TP hack starten.
Yep, homebrew channel is aan te maken via de Twilight Hack. Houdt er wel rekening mee dat niet alle homebrew al even goed draait via het channel, bv. de Wii-versie van MFE moet je nog steeds via de Twilight Hack starten, anders loopt 'ie binnen de kortse keren vast.
Ik heb net ook even mijn wii geupdate, en wat stond er voor het updaten: Als dit systeem onrechtmatige handelingen heeft ondergaan kan het zijn dat het na het bijwerken niet meer werkt (of iets dergelijks). Dus iemand met een hack zal wel 2 keer nadenken voor hij update.
eey ik heb ook een wii met zelda :D maar zal het nooit gebruiken voor die 'homebrol" erop te zetten of iets te laden, geef mij originaliteit dat is al meer als genoeg homebrew :) fijn dat andere mensen er volop gebruik van maken ik kan cheaten bij andere games maar wii laat ik origineel :)
In principe is het nu nog heel simpel, want Nintendo verplicht op het moment nog steeds niemand tot updaten.
Ja soms via games waar een update op draait, ik gebruik de freeloader cd best vaak voor ntsc spellen en toen ik las dat de nieuwe update freeloader blockte gewoon wiiconnect24 uitgezet. Voila update probleem opgelost, zo simpel ligt het nu.

Als nintendo mensen zou vereisen dat ze moeten updaten voor ze bijv online kunnen spelen was het al een heel ander verhaal.
Maar begrijp me niet verkeerd, mijn wii is ja wel omgebouwd maar als ik een spel download en het leuk vindt koop ik net zo lief het origineel, maar ik vindt het zonde een spel van 30 - 50 euro te kopen 2x te spelen en dan onderin de kast te mikken.
Nintendo wil gewoon niet dat het gaat zoals met de DS, homebrew, maar voornamelijk copied rom games via speciale cartidges.

En vanuit hun oogpunt hebben ze nog gelijk ook.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True