Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

De homebrewscene voor de Wii-console begint op te bloeien, nu hobbyisten dankzij een hack zelfgemaakte code kunnen laten draaien. Een aantal enthousiastelingen heeft Linux al aan de praat gekregen.

Wii-consoleOm de homebrewcode te kunnen draaien wordt er gebruik gemaakt van een exploit die vorige maand voor het eerst opdook. Met behulp van een corrupte savegame voor het spel The Legend of Zelda: Twilight Princess en de deze week opgedoken Twilight Hack kan een programmeur de Wii-hardware volledig aanspreken. Door de nodige beveiligingslagen die Nintendo heeft aangebracht, kon tot voor kort alleen de Gamecube-compatibiliteitsmodus worden gebruikt. Hoewel de Twilight-methode nogal wat voeten in de aarde heeft, maakt ze een modchip voor de Wii overbodig.

Homebrewontwikkelaars hebben maar weinig tijd nodig gehad om de eerste toepassingen voor de Nintendo-console online te zetten. Het team van GamecubeLinux claimt het opensource besturingssysteem Linux met een 2.6.24-kernel op de Wii aan de praat te hebben gekregen. Ook mp3-spelers en het onvermijdelijke Tetris hebben hun weg naar de console gevonden. Daarnaast werken ontwikkelaars aan het converteren van diverse console-emulators naar de Wii. Onder andere de Super Nintendo-emulator Snes9x zou al geport zijn. Deze laatste ontwikkeling kan een potentiële bedreiging gaan vormen voor de Virtual Console-winkel van Nintendo, waar Wii-gebruikers geld moeten betalen om oude consolegames te kunnen spelen.



Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Van de ene kant is dit een goede ontwikkeling (je kunt dingen doen die eigenlijk niet bedoeld waren voor dit apparaat, ik zie hier dadelijk een complete media center extender voor komen zoals de oude xbox mod), van de andere kant ook weer niet. Gameontwikkelaars kunnen dit zien als een drempel om een nieuw spel te maken omdat het nog makkelijker via op de alternatieve manier te spelen is.

De modchips zie ik nog geen toekomst in aangezien die eventueel met een firmware update te blokkeren is. Ik zie het echter niet als alternatief voor de virtual console, die spellen zijn relatief goedkoop dus is de drempel erg laag om ze te kunnen kopen. Wel is het handig om even een spelletje te testen om het daarna te kopen.

Misschien krijgen we als volgende stap een custom bios die alle beperkingen uitzet zoals bij de nintendo ds het geval is (flashme).
Het algemene probleem blijft dat bijna elk apparaat dat een rijke interactie met een eindgebruiker levert, ook toepassingen voor een gebruiker zou kunnen leveren waaraan de ontwikkelaar van de console geen belangstelling heeft. Dat apparaat afsluiten voor dit soort niet voorzien gebruik, beperkt dus de toepasbaarheid en daarmee de waarde voor de consument.
Daarnaast is het bewijsbaar onmogelijk om een systeem te beveiligen tegen een aanvaller die complete controle heeft over het te beschermen systeem. Je kan het behoorlijk moeilijk maken, maar het systeem zal altijd kraakbaar blijken.
Je kan niet tegelijk gebruikers functionaliteit onthouden en verwachten dat het systeem niet gehackt zal worden. Hacking wordt uiteraard ook aangemoedigd door de ietwat merkwaardige prijsstelling voor sommige games.
  • Waarom moeten game prijzen omhoog terwijl veel games on-line verkocht worden?
  • Waarom moet een console beschermd worden terwijl de bulk van de games uit casual games bestaat?
  • Er komen steeds betere tools om games te maken, waardoor ontwikkelkosten van games omlaag gaan. Waarom worden die kosten niet doorgegeven aan de klant?
Relatief goedkoop? Die prijzen van de VC zijn echt belabberd hoog. Voor veel spellen geldt dat je het origineel bijna ook voor die prijs hebt.
Probeer de originele NES, MasterSystem of TurboGrafx maar eens ergens vandaan te toveren. Het liefst eentje die ook nog werkt.
Nou, dan koop je toch lekker het origineel. Het is een service die Nintendo biedt, niemand die je dwingt om ook daadwerkelijk iets te kopen.
Check ook het interview met één van de mensen achter de Zelda hack: hier. Hierin wordt uit de doeken gedaan dat ze voornamelijk geïnteresseerd zijn in het runnen van homebrew code, en juist piraterij links laten liggen. Ik geloof zelfs dat ze het er op IRC over hadden om een modchip-detectie in de bootloader in te bouwen, zodat de hack alleen zou werken op ongemodde consoles. :o

Overigens vraag ik me af wat er bedoeld wordt met de opmerking dat 'Snes9X al geport zou zijn naar de Wii: Er zijn al diverse emulators compatible met de Wii, maar deze runnen vooralsnog in GameCube mode (waarvoor je dus gamecube controllers nodig hebt). Het laatste nieuws betreffende Snes9X vond ik hier, en vermeldt helemaal niet dat het in wii-native mode gerund kan worden? :?

Naast Snes9X zijn er NeoCD Redux (voor NeoGeo-CD spellen), NeoPop (Voor NeoGeo Pocket), FCE Ultra GameCube Edition (voor NES), Genesis Plus (voor MegaDrive), SMPlus (voor Master System/GameGear), Hu-Go (PC Engine/Turbografx), GNUBoyGX (voor Gameboy :D). Maar deze emulators zijn dus allemaal GameCube-homebrew, al dan niet voorzien van updates die het toestaan buiten het 1.2GB bereik van de GameCube te lezen en dus werken met de Wii drive hardware.

[Reactie gewijzigd door bouvrie op 27 februari 2008 11:40]

Leuk dat ze die detectie in willen bouwen... Vergeten ze alleen 1 ding; het in Nintendo ook niet gelukt, dus waarom zou hun het dan wel lukken? Zo'n chip draait in stealth mode en is tot nog toe onvindbaar geweest. Ik zie het in ieder geval niet snel gebeuren. Daarnaast; wat schieten ze er mee op?
Omdat Wii modchips drivechips zijn die in stealth-mode opereren, zou het niet zozeer een modchip-detectie zijn, als wel een 'expected outcome'-achtige softwareroutine. Ik kan me voorstellen dat een modchip bijvoorbeeld niet protesteert als out of bounds memory wordt geadresseerd, terwijl dit bij een ongemodde Wii wel het geval zou zijn. Iets dergelijks paste Nintendo volgens mij ook toe bij Super Mario Galaxy. Maar in feite zou iets dergelijks in de ogen van de modchip developers als een kopieerbeveiliging gezien kunnen worden, en met firmware updates worden tegengegaan.

Wat ze ermee opschieten: niet in eerste instantie illegale praktijken ondersteunen op een niet-gemodde Wii. Als niemand meer Wii games gaat kopen (en ze allemaal gaan downloaden), komt dit de Wii ook niet ten goede... Daarnaast zijn deze hackers principieel tegen warez, dus zou het mooi meegenomen zijn voor ze.
Dat verklaart wel iets inderdaad... Maar goed, wat je zelf ook al zegt, de methodes kunnen inderdaad ook weer omzeilt worden.

Persoonlijk ben ik niet van plan om ¤60,= te betalen voor games waar ik geen reet aan vind. Gezien er geen demo's te verkrijgen zijn voor de Wii, waar deze destijds wel waren voor de PSX, is er dus ook geen mogelijkheid om te kijken of het spel wel iets is.
Winkels ruilen ook niet, of maximaal 1 keer...
Laten we eerlijk zijn, dit werkt zo niet. Je koopt ook geen auto zonder eerst een proefrit te maken.
Goed, de meer persoonlijke gameshops bieden een mogelijkheid om een spel even te proberen, maar veel van deze shops zijn er niet (althans, ik weet niet waar ze zijn), of ze worden over genomen door de grote jongens (bv die verkapte Bart Smit... Media nogwat, hebben ze in Amsterdam ook gedaan }:().
Ook dalen de prijzen soms gewoon niet, wat ik persoonlijk afzetterij vind.. De meest gigantische baggerspellen zijn binnen de kortste keren Platinum, waar betere games (Mario Kart op de GCM... FTW!!!) rustig 4 jaar lang voor ¤60,= op de planken staan. PC games zijn vaak binnen een half jaar veel goedkoper....

Ik ben van mening, modchips moeten kunnen (met hetgeen wat ik net zei), om de games even uit te proberen. Is het nou echt wat, wees dan een echte kerel/meid en koop het spel dan ook daadwerkelijk. Kan je het nog niet kopen? Pech! Heb je in ieder geval een reden om weer te sparen. Daarom alleen al om de kosten van de systemen te drukken; maak er een open systeem van. Gekraakt wordt het toch wel, plus homebrew (wat in principe totaal geen kwaad kan) krijgt ook een kans :P
en nog niet kunnen tetrissen ook.

ONTOPIC:

Ik vind het zoals genoemd een goede zaak, maar vooralsnog is het geen handige manier om de homebrew games op te starten, moet je eerst zelda spelen en dan de saved game starten. niet erg praktisch me dunkt.
Tetris FTW! :)

Het is altijd goed om Tetris te kunnen spelen op een console. Dat spel verveelt nooit!
Het nadeel is dat als iedereen dit gaat doen, developers geen games meer maken voor het platform. Dus iedereen die homebrew gebruikt om illegaal spellen op te spelen, helpt zelf mee om het betreffende platform om zeep te helpen.

En reden als 'geen geld' of 'dure spellen' zijn natuurlijk drogredenen. Zoals in andere reacties al is aangegeven: als je geld hebt om een console te kopen, heb je ook geld om spellen te kopen (al dan niet 2e hands).

Een klassieker is ook: de spellen die ik op homebrew speel, zou ik anders toch niet gekocht hebben. Dus als jij een Ferrari jat is dat ook okee, omdat je die anders toch niet gekocht zou hebben...
1) Als iedereen 2e hands spellen koopt, dan maken developers ook geen nieuwe games meer :)

2) Wanneer je een Ferrari jat, dan is de originele eigenaar zijn Ferrari kwijt. De originele eigenaar zal hier niet zo blij mee zijn. Dat is nog wel anders dan dat iemand een kopie maakt van iets zonder kosten (fysieke produkten kun je dus nooit in je vergelijking gebruiken). Het gaat dus om de schade. Wanneer iemand werkelijk het spel nooit gekocht zou hebben, en hij maakt een kopie, dan is er niemand die hier nadeel van heeft.

Ik heb eens in een blog van een game developer het volgende gelezen wat ik een gezonde mentaliteit vind. Iemand die je game kopieert is iemand, die nog moet worden overtuigd om het echt produkt te kopen. Net zoals iemand die een demo speelt.
Homebrew is niet hetzelfde als illegaal games downloaden.
Dat de makers van de apparaten altijd zo moeilijk doen over homebrew en moeite doen om het te voorkomen is juist omdat er mensen misbruik van maken om geen games te hoeven kopen.
Alsof het veel uitmaakt als je console alleen voor homebrew gebruikt of als je ze games download :Y) . Bij beide krijgen de makers geen centen voor hun games van die gene. Alleen geld voor de console, maar daar gaat het de makers van de console niet om ;) ....

En daarnaast kan ik het wel beetje voorstelle, als je toch al niet van plan spellen te kopen voor je console doordat je geen geld hebt bijv, of er geen geld voor over hebt... Dan maakt het qua inkomste ook niet veel uit, k behalve als je het achteraf gaaat zeggen omdat je weet dat je geen spellen gaat kopen omdat je ze ook kan downloaden 8)7

edit:@ laagvliegerke
Het lijkt dat je een beeetje uit je vel springt :P , met dingen als
Wat voor bullshitredenering is dat nu weer?? en Ik krijg het schijt van mensen
Dat is jouw mening, niet die van mij.... Vind jij spel van ¤70,- normaal?? (ps3) Ik iig niet.

Dit was dan ook een reactie op de mensen boven, deze kochten een console en gebruikten hem na een tijd je niet meer, dus blazen ze er nieuw leven in :Y)
Daarnaast heeft niet iedereen een constant inkomsten (denk aan sommige "luie" studenten) dus de console is er dan met 1/2 spellen en dan de rest..
Ook leuk om te vertellen dat ik als "luie"student maar 1 pc hebt en een gamecube(ongemod), mijn pc: amd athlon xp 2400+, 768 mb intern(sinds een maand) fx5200 videokaart. Dus je snapt wel dat ik en ws veel anderen niet
zomaar even een paar honderd euro neerleggen voor een console, nieuwe videokaart of CPU of dergelijke.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 27 februari 2008 23:15]

En daarnaast kan ik het wel beetje voorstelle, als je toch al niet van plas spellen te kopen voor je console doordat je geen geld hebt bijv, of er geen geld voor over hebt... Dan maakt het qua inkomste ook niet veel uit
Wat voor bullshitredenering is dat nu weer?? Waarom een console kopen als je toch geen geld hebt om games te kopen? Als je geen geld hebt om een game te kopen, kan je ook geen console kopen. Ik krijg het schijt van mensen die beweren geen geld te hebben om een game te kopen terwijl ze wel zomaar even een paar honderd euro neerleggen voor een console, nieuwe videokaart of CPU of dergelijke.
Zal ik effe een bullshit reden uitleggen?
Ik heb 2 xboxen, beide gekocht voor 90¤ (tweedehands wel natuurlijk) puur om xbmc te kunnen gebruiken.
Ondertussen heb ik ook wel een spel of 15, maar die heb ik ook tweedehands voor 10¤/stuk.
Dus als je een beperkt budget hebt, kan je zeker en vast een console kopen.
En als je wat slim bent, meer dan genoeg games ook...
Vind dit ook wel een geweldige ontwikkeling, niet voor de warez, daar doe ik niet aan voor de Wii, maar vooral om dat aparaat ook eens als multimedia box te kunnen inzetten. Mogelijke toepassingen:
- Mythtv frontend
- Mediacenter
- emulator van oudere games/ Mame bak
- Remoten van men pc
- frontend voor mijn downloads
- ....

Best wel lekker, dit!
Het heeft wel potentie ja :)
Wel jammer dat je of moet solderen of een raar dansje uit moet voeren om het te starten :)
Valt wel mee als ik het zo lees.. Bestand via een (volgende de link uit het artikel) enorm moeilijke command line tool
I had to move the 2 files to my c:/documents and settings/billy folder because when i opened up the Command Prompt that is the folder it started in.
En dan moet je hem nog laden via een spel, maar dat is wel vaker bij software exploits..
De moeite ligt bij het aankomen van een Gamecube memory card die van SD kaartje weet te lezen.

Maar dat is natuurlijk ook weer relatief weinig vergeleken met solderenen flashen...
Vanochtend brandde het blauwe licht, of te wel: er stond er een update klaar voor Wii. Nintendo zegt er dit over:

"This update does not affect any prominently-used features or menus; however it does provide some behind the scenes updates that will improve system performance."

Zou dit de exploits dichten?
Vanavond dan maar ff proberen :+ Dan weet je het
wel fijn als wii bezitter dat er de devolopment for homebrew snel gaat, ik heb het ook draaien op mijn DS en je kan er lekker veel mee. nu kan ik er mee browsen, films kijken, agande bijhouden en nog veel meer gunstige functies. ik kan niet wachten totdat er echt goed spul voor de nintendo wii komt.
Doe mij maar een software DVD speler. Dit mis ik nog aan de wii.
Nu maar hopen op leuke aparte wii applicaties uit de homebrew scene. icm de internet verbinding moet er toch een hoop leuks te maken zijn. Op DS regent het iig leuke en nuttige applicaties.
Meh, doe mij maar een software regio omzeiling.
Dan is 99% van de Wii eigenaren tevreden.
allemaal goed en wel linux op een wii.. maar hoe zit het met het afspelen van "backup" discs van echte wii games? ;)

mag ik verwachten dat dat ook mogelijk wordt door deze hack, zodat een modchip hiervoor niet meer nodig is??

[Reactie gewijzigd door Sir_Eleet op 26 februari 2008 17:05]

Beetje jammer dat een hoop mensen bij dit soort dingen meteen aan illegale games denken. En al die pc-gamers maar klagen dat gamedevelopers zich meer op consoles gaan richten... gek he?
Ik wil niet veel zeggen, maar ik weet wel dan bijna iedere DS bezitter een speciaal kaartje voor de DS heeft, en dat bijna iedere XBOX1 omgebouwt is. En daar word net zo hard gekopieert als op de PC.

Bovendien als iedere devoloper zich op de PC gaat richting zal de illegale "games scene" zich daar ook op gaan richten en krijg je dus gewoon hetzelfde.
Ik denk dat jij de tweaker generalliseert. Als je aan 90% van de mensen iets zou vragen over een speciaal kaartje. Dan worden ze misschien wel enthousiast maar een goede .rom zoeken of iets dergelijks lukt ze niet hoor
Jij hebt zeker nog nooit Limewire gezien, het programma wat de doorsnee computer gebruiker heeft. Als je daar *Spelnaam DS* in typt vind je meer dan genoeg roms en vrijwel nooit een kapotte. Dan is het een kwestie van een USB stick na doen en er in prikken. Het is geen open hart operatie, het is een stukkie makkelijker dan naar de winkel fietsen en daar het spel kopen en uit de verpakking halen.
Nou, het is jammer dat de mogelijkheid om een kopie te draaien wordt misbruikt voor het kopieren van games via internet en dus echt illegaal gebruik. Dat de consolebouwers je verbieden je games te backuppen vind ik best apart (begrijpelijk, maar juridisch bizar). Die games zijn behoorlijk duur (vind ik als student) en ik zou het best prettig vinden als ik gewoon een dvd-r kon draaien ipv het origineel :X Ik ben van nature slordig en was laatst m'n Mario Party al kwijt :/
Bij veel winkels doet men niet moeilijk over het omruilen van discs die beschadigd zijn. Of anders probeer je het bij de console-fabrikant. Zolang je het originele beschadigde schijfje hebt, is er niets aan de hand. Kwijtraken... tsja...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True