Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 100 reacties
Submitter: bobwarley

Nintendo kijkt naar de mogelijkheid om telefoonfabrikanten voor de rechter te slepen vanwege de mogelijkheid dat oude spelletjes van de Japanse consolemaker kunnen worden gespeeld op moderne smartphones.

Die emulators van onder meer de NES, SNES, Game Boy en Game Boy Advance maken mogelijk inbreuk op het intellectueel eigendom van Nintendo, claimt Nintendo. Sommige smartphones kunnen emulators draaien, waardoor spelletjes voor die consoles en handhelds uit de jaren tachtig en negentig kunnen worden gedraaid op een smartphone.

De emulators draaien op diverse smartphones. Voor de N900 van Nokia zijn diverse emulators te downloaden. Volgens Nokia is het in veel gevallen een vereiste dat de gebruiker het originele spelletje bezit als hij dat in de emulator wil spelen. Er is ook een SNES-emulator voor Android en op de iPhone kunnen eveneens oude Nintendo-platformen worden geëmuleerd.

Een juridisch team van Nintendo gaat kijken in hoeverre het gebruik van dergelijke emulators kan leiden tot een claim in de richting van toestelfabrikanten. Het is onduidelijk of fabrikanten verantwoordelijk zijn voor software, die door derden voor hun toestellen worden gemaakt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (100)

Dit is toch niet de schuld van de smart phones makers, als Nokia bepaalde apps moet blokeren dan is het hek v/d dam. Dan mogen computer fabrikanten ook wel applicaties blokkeren die het mogelijk maken emulatie programma's te draaien voor Nintendo. Volgens mij moet Nintende bij de makers van de emulatoren zijn, en niet de fabrikanten v/d telefoons.
Dit is toch niet de schuld van de smart phones makers, als Nokia bepaalde apps moet blokeren dan is het hek v/d dam.
Op het moment dat de gebruiker zelf software kan installeren op de smartphone, dan is het niet de verantwoordelijkheid van de fabrikant van deze telefoon wat de gebruiker precies installeert.

Op het moment dat de software echter via een app-store aangeboden wordt van de aanbieder van de smartphone, dan kan het wel de verantwoordelijkheid zijn van de fabrikant. Op de systeem-ROMS rusten nu eenmaal auteursrechten en zonder toestemming van de rechthebbende, mag je die nu eenmaal niet verspreiden. Het wordt weer wat anders als er alleen kale emulators aangeboden worden en de gebruiker zelf weer achter de ROMS aan moet.

Zelfs al zou je een emulator hebben die 100% bestaat uit vrij te verspreiden onderdelen (bijvoorbeeld de openMSX emulator met C-BIOS), dan is het nog steeds de vraag of je de games zelf vrij mag verspreiden, want ook daar rust een copyright op en als de rechthebbende geen toestemming gegeven heeft voor verspreiding mag je die dus ook niet distribueren...
Op het moment dat de gebruiker zelf software kan installeren op de smartphone, dan is het niet de verantwoordelijkheid van de fabrikant van deze telefoon wat de gebruiker precies installeert.
Dat is ook wat ik bedoelde, als een app via een app store aangeboden wordt is dat natuurlijk de verantwoordelijkheid van de app store eigenaar.

Als Nintendo wil dat Nokia en andere smart phone makers het onmogelijk maken om een emulator te installeren dan is het hek v/d dam.
Als apple deze aanbiedt in de I-store, dan zijn ze wel degelijk medeschuldig...

Er zijn echter in het verleden uitspraken geweest dat het toegestaan is emulatoren te maken en te verkopen. Maar ja, tijden veranderen.

Op het moment dat Nintendo echter aangeeft dat het verboden is om gekochte spelletjes op een ander systeem af te spelen, is dit strijdig met de Nederlandse wet en jurispendentie.
apple biedt geen nes emulatoren aan op de app-store. alleen in het illegale circuit voor gejailbreakte iphones zijn er nes emulatoren te downloaden.

de nokia n900 is bij mijn weten een open telefoon waar je zelf allerhande programmaatjes op kunt zetten. nokia biedt (nog) geen nintendo emulatoren aan op de app store van nokia. maar deze app store is dan ook zeer slecht geoutillieerd.

google biedt wel nintendo emulatoren aan op de android app store.

nou, het lijkt me dat apple weinig te vrezen heeft omdat ze geen nintendo emulator aanbiedt op de app-store. nokia en vooral google moeten op hun tellen passen omdat vooral de laatste misbruik van nintendo ip lijkt te stimuleren en er zelfs een centje aan meeverdiend.

edit@k7of9:

google verdient aan reclames, deze reclames komen terug in de apps die op de android market verspreid worden.

daarnaast legitimeert google de nes emulator door deze aan te bieden op android market. er zitten ook betaalde produkten bij. dus is het een soort heling als je het zo bekijkt. google maar eens op 'nesoid'. ik geloofde het zelf ook eerst niet maar google verkoopt een nes emulator op haar webshop.

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 28 november 2009 13:42]

nokia en vooral google moeten op hun tellen passen omdat vooral de laatste misbruik van nintendo ip lijkt te stimuleren en er zelfs een centje aan meeverdiend.
Hoe kom je erbij dat Google er aan meeverdiend? Ja, de winkel is van Google maar verdient niets aan de verkoop van apps.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 29 november 2009 08:58]

Nou, voor elke betaalde app krijgt Google wel degelijk geld. Volgens mij was de percentage 30% tegenover de ontwikkelaar die 70% krijgt.
Ik zeg het natuurlijk niet zomaar.
Starting in early Q1, developers will also be able to distribute paid apps in addition to free apps. Developers will get 70% of the revenue from each purchase; the remaining amount goes to carriers and billing settlement fees—Google does not take a percentage. We believe this revenue model creates a fair and positive experience for users, developers, and carriers.
bron: http://android-developers...-available-for-users.html

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 29 november 2009 08:54]

Nokia maakt ook reclame voor de emulators icm N900 op haar weblog en site...maar de betreffende video's en teksten maar schijnen door Nokia nu stiekem verwijderd te zijn.
Ik ben het met je eens dat dit niet de schuld is van de telefoon- en smartphone OS (tm)-fabrikanten, maar de schrijvers van de emulators treft ook geen blaam - vergelijk het maar met een vuurwapen: Het wapen zelf is nutteloos en kan geen kwaad... tot het geladen wordt met kogels. Om de roms in kwestie te kunnen gebruiken moet je officieel (en dat zal elke emulatorauteur beamen) in het bezit zijn van de originele cartridge/cd/DVD/Bluray disk. Dat is dan ook wel waar de analogie stopt natuurlijk, maar de enige reden dat het advocatenleger de fabrikanten en auteurs wil aanklagen is dezelfde reden dat torrenttrackers nu en masse uit de virtuele ether worden getrokken - het is een centraal zwak punt, en nog de enige van relevantie ook.
Tuurlijk is het de schuld van Nokia niet, immers als iemand op z'n PC van (bijvoorbeeld) Dell en daarop staat een emulator, dan kun je daar Dell niet op aanspreken.
Vraag me af hoe het zit met Wine. Wine staat wel voor 'wine is no emulator', maar laat uiteindelijk wel toe dat je software, geschreven voor Windows, op niet Windows systemen kan draaien. Zelfde geld eigenlijk voor dosbox.
Vraag me af hoe het zit met Wine. Wine staat wel voor 'wine is no emulator', maar laat uiteindelijk wel toe dat je software, geschreven voor Windows, op niet Windows systemen kan draaien. Zelfde geld eigenlijk voor dosbox.
Het opnieuw implementeren van een (publieke) API is wat anders, dat is namelijk niet verboden. In het geval van WINE heeft men dus uitgezocht (naja, WINE is nog lang niet af: lees "heeft men uitgezocht en is men nog aan het uitzoeken) hoe men software geschreven voor de Win32 API ook op andere systemen kan laten draaien.

Men heeft hiervoor een clean-room implementatie gedaan van een flink deel van de Win32 API. Als je nu een applicatie hebt die precies gebruik maakt van dat deel van de Win32-API dat ook in WINE geÔmplementeerd is kun je deze zonder problemen onder Wine draaien.

Het totaalplaatje bij Wine is overigens een stuk ingewikkelder, want je kunt namelijk ook besluiten om bepaalde DLL's van Windows over te nemen (als gebruiker dus) en dan moet je weer wel een geldige licentie hebben - zonder die licentie mocht je die DLL's toch al niet in je bezig hebben.

Eenzelfde redenering gaat ook op bij DOSBox, als men maar een clean-room implementatie van de BIOS e.d. gedaan heeft is er niets aan de hand. Dankzij FreeDOS kun je daar volgens mij zonder problemen een volledige DOS-omgeving mee op zetten.
DOSBox gebruikt geen FreeDOS, het emuleert de int $21 API van Dos mee.
Zeker weten doe ik het niet, maar volgensmij mag ik prima een Windows applicatie via Wine draaien, ik moet echter voor de gebruikte onderdelen van Windows waarschijnlijk een geldige licentie hebben. Anders zou het zijn met Apple, waar in de voorwaarden specifieke hardware verplicht wordt.
Hoe het met dos(box) zit weet ik niet, maar daar een licentie voor krijgen zal via marktplaats geen issue zijn.
Dit is niet helemaal dezelfde situatie. Het zal de programmamakers weinig uitmaken of je het programma draait onder windows dan wel onder wine zolang je het programma maar netjes koopt. Bij windows is het in tegenstelling tot bij nintendo zo dat je de programma's niet onder licentie van de os bouwer uit brengt.
Voor de pc bestaan emulatoren toch al flink tijdje?
maar niet als handheld..en daar ik NIntendo een beetje bang voor denk ik.
Voor Windows Mobile heb je ook al heel lang emulators, het is nu doordat de telefoons krachtiger worden en een platform hebben waarvoor makkelijker software voor kan worden gemaakt, dat het groter begint te worden.
Een paar jaar terug was je een uitzondering als je emulators kon draaien, nu is het eerder andersom.
Ja maar voor zover ik weet wordt dat ook maar oogluikend toegestaan / als dat al niet als illegaal beschouwd word. Je ziet heel vaak van die NDS rom's voorbij komen maar die zijn voor zover ik weet ook niet legaal verkregen.

Maar op de smartphone bedreigen ze nu de aktuele markt van Nintendo vandaar dat ze nu gaan proberen te procederen want dit gan ze merken in hun omzet,winst..
Nintendo kan je echt niks maken als je een emulator voor hun platforms schrijft hoor. Als je hun copyright, merken en patenten etc niet schend mag je alles.

Het gaat in dit artikel waarschijnlijk om het copyright. Het "bios" programma van die handhelds (met die stuiterende letters enzo er in) zit gewoon copyright op maar worden vaak meegeleverd met de emulator. Dat is copyright schending. Je "free" gameboy emulator is dus pas echt "free" als je ook je eigen bios implementatie schrijft. Dan pas kun je em ongehinderd verspreiden.

Ander probleem met de emulators in de appstores is waarschijnlijk dat je de game roms er bij krijgt. En daar zit ook copyright op. Mag niet dus. Die mag je namelijk alleen hebben als je het spelletje zelf al had gekocht.
Ja en de n900 is in principe ook gewoon een pc in welke vorm dan ook.
Wel jammer van Nintendo, ik mag graag nog een spelletje mario oid spelen. Ik heb dan ook gewoon de originele cartridges nog, alleen geen werkende NES/Gameboy meer.

Ik kan me ook niet voorstellen dat je hiermee nog winst misloopt, worden er uberhaupt nog NES/SNES games legaal (vanuit nintendo goedgekeurd) verkocht?

Ik dacht dat het gebruik van dit soort oude software in een soort van gedoogbeleid valt indien er geen legaal alternatief is.
Ze verkopen ze nog wel via het Wii en DSi winkel kanaal. Daar betaal je 5 euro oid voor een oude game. Ze verdienen er kennelijk dus nog wel degelijk aan.
Ah dat wist ik niet. Maar eerlijk, never nooit niet dat ik nu nog een keer ga betalen voor iets waar ik 15 jaar terug al de hoofdprijs heb betaald. Wellicht als het een aangepaste versie is, maar niet hetzelfde product op een ander medium.
Ik kan me ook niet voorstellen dat je hiermee nog winst misloopt, worden er uberhaupt nog NES/SNES games legaal (vanuit nintendo goedgekeurd) verkocht?Het is niet relevant of Nintendo nog steeds NES games verkoopt. NES spellen zijn nu in eigendom van particuliere verzamelaars en handelaren. Wanneer mensen NES games illegaal kopieŽren devalueren ze dus het eigendom van particulieren en handelaren. Erg fout dus!

Ik dacht dat het gebruik van dit soort oude software in een soort van gedoogbeleid valt indien er geen legaal alternatief is.Er is dus wel een alternatief. Alle spellen ooit uitgebracht zijn gewoon via gameshops of particulieren gewoon tweede hands te koop. Bovendien biedt Nintendo, als rechthebbende, veel klassieke spellen als remake aan voor de Virtual Console op de Wii.
Mja, het lijkt me dat ze dan ook IBM, HP, Acer, Intel, AMD, Dell, ... en de computerboer om de hoek kunnen dagvaarden voor het produceren van x86 hardware waarop je emulators kan draaien. dat lijkt me ronduit belachelijk.
Mij lijkt het ook dat de enigen die mogelijk inbreuken maken tegen het intellectuele eigendom van Nintendo a) de schrijvers zijn van de emulators zelf e b) gebruikers die die emulators misbruiken om niet gelicensieerde spellen te spelen.
En de partij die de software verkoopt/aanbied. (Als ik drugs verkoop dan ben ik toch illegaal bezig, en niet alleen de koper en producer.)
Op het moment dat je als gebruiker vrij software kunt installeren op je smartphone, dan is het niet de verantwoordelijkheid van de fabrikant als jij "illegale" software installeert.

Het wordt anders als de fabrikant zelf reclame maakt voor de mogelijkheid om console-emulators te kunnen draaien of deze via een app-store aanbied.
Het is heel simpel in dit soort gevallen voor mij. Of Nintendo brengt deze spellen opnieuw uit tegen een kleine vergoeding voor smartphones, of de houden hun mond. Gaan lopen klagen en iedereen de lol verzieken lost niks op.
Dit soort investeringen kost hun bijna niets, en levert iedereen alleen maarplezier op. Aan de andere kant gaan lopen klagen en op je kont blijven zitten daar schiet niemand wat mee op.
Er is al een redelijke berg oude spellen te krijgen hoor. Maar dan niet voor mobiele telefoons, maar in het Wii en DSi winkel kanaal. Het kan dus al, maar dan wel onder de voorwaarde van Nintendo (= je speelt het op een Nintendo console).
Naast het feit dat het al legaal aangeboden word via de platformen die the_shadow e.v.a. hier noemen, heb jij eigenlijk niets te willen. Als je bijvoorbeeld A Link to the Past wilt spelen, download je geen ROM, maar download je hem in de VC, of je koopt (uit de budgetbak) de GBA versie die ook nog op de DS draait (tenzij je de DSi hebt, maar daar verschijnt hij op den duur vanzelf in het DL kanaal).

Net zoals Apple vs. Psystar: een emulator is in feite een illegale aanpassing van een console, niet alleen kun je stellen dat het gebruik buiten bedoeling is, maar ook dat elke emulator de microcode/basis ROM nodig heeft van een origineel apparaat. Vroag‚h in het DOS-emulator tijdperk (ik ben oud... zo oud..., en heb ook heus wel eens een spel niet betaald gespeeld, gedeeltelijk omdat 12 jarigen nou eenmaal niet zo'n brede knip hebben om SNES games te blijven kopen, en gedeeltelijk omdat ik niet door had hoeveel progwerk er in zo'n spel gaat zitten) moest je een Gameboy emulator naar zijn bootrom.bin laten wijzen, net zoals SNES-emulators. Die boden de emulator makers niet zelf aan (want dan was het wel legaal!), maar moest je zelf downloaden. Vaak was het de bovenste ROM van een ROM-site. Overigens: in die tijd kon je ook Motorola-mac's emuleren op eenzelfde manier (basilisk emulator + ROM van originele mac = MacOS 8 IN Windows).
Als ik me niet vergis zijn emulators (de software op zich) niet illegaal omdat deze geen enkele soort 'eigendom' van b.v. Nintendo zonder toestemming gebruiken. Ook worden ze vaak gepresenteerd om eigengemaakte spelletjes op te draaien, zgn. 'Homebrew ROMs'.
Dat er nu mensen zijn die hun originele (b.v. Nintendo) spellen weten te rippen naar een ROM op hun PC en vervolgens een emulator gebruiken om ze af te spelen is ook niet illegaal, omdat de mensen in kwestie dit spel bezitten.
Pas als de ROMs worden verspreid is er sprake van illegale distributie. Als iemand vervolgens de ROM van het originele spel gebruikt en het spel niet bezit, dan handelt deze persoon illegaal.

Correct me if I'm wrong.

Versterking van mijn punt: Bijvoorbeeld een WoW private server hoeft niet per definitie illegaal te zijn als de emulator die wordt gebruikt volledig eigen code is en geen eigendom van Blizzard Entertainment ongevraagd gebruikt. Dat vervolgens een client wordt gebruikt waarvan in de EULA staat dat deze alleen voor de officiŽle Blizzard servers bedoelt is, maakt de handelingen van de client gebruiker illegaal.
Misschien in dit geval de server aanbieder ook omdat de intentie duidelijk is en geen volledig geŽmuleerde client wordt aangeboden.
Als ik me niet vergis zijn emulators (de software op zich) niet illegaal omdat deze geen enkele soort 'eigendom' van b.v. Nintendo zonder toestemming gebruiken. Ook worden ze vaak gepresenteerd om eigengemaakte spelletjes op te draaien, zgn. 'Homebrew ROMs'.

(...)

Correct me if I'm wrong.
Het punt is ook niet de emulator zelf, want als er door Nintendo gebruikt gemaakt wordt van vrij verkrijgbare hardware, dan kan men moeilijk de emulatie van die hardware gaan verbieden. Dan zou bijvoorbeeld Zylog moeten gaan klagen dat je hun Z80 CPU emuleert, terwijl ze dat niet willen (in het geval van een Gameboy-emulator).

In iedere computer is echter ook een systeem-ROM aanwezig, en ik neem aan dat dit bij een Nintendo niet anders is. Deze wordt ook vaak meegeleverd bij de emulator en daar maakt Nintendo, terecht, een probleem van. De auteursrechten van die ROM berusten bij Nintendo en als je die zonder toestemming meelevert, dan schendt je deze dus...

Verder kan Nintendo natuurlijk ook nog eens moeilijk gaan doen over de spelen die van Nintendo afkomstig zijn (Mario etc) en die dan vaak ook weer illegaal gekopieerd worden...
Nintendo computers tot de GameCube hebben geen bios. Zelfs die en de Wii laden alles wat ze tonen uit de applicatie die je draait.

Dus als je door bv reserve-engineering een eigen NES / SNES / N64 bouwt, heb je geen bios rom nodig om het te laten draaien, en dus is de emulator zelf legaal.
Niet correct: De Game Boy, Game Boy Color en Game Boy Advance hebben wel degelijk een BIOS.

Los van auteursrecht op het BIOS mag je niet altijd zomaar een software implementatie maken van hardware als daar patenten op rusten. Ook wordt kan het merkenrecht geschonden worden als de naam Nintendo, SNES, Game Boy, e.d. gebruikt wordt in de emulatornaam, documentatie en/of schermteksten.
Je bedoelt in dit geval de BIOS?

In theorie kan een emulator (zoals de PS2 emulator) ook zonder BIOS geleverd worden. Daar moeten mensen de BIOS van hun eigen PS2 dumpen of eentje illegaal vinden.
Is VMWare dan ook illegaal ( in dezelfde strekking dan). Want daar emuleer je een pc/mac of wat dan ook.

Of werkt dat anders...
Nee, dat hoeft niet. De EULA van een OS staat een gebruiker wel of niet toe om het OS virtueel te draaien. Vaak is dit voor de thuisversie niet toegestaan maar voor pro of server versies wel. OS X mag bijvoorbeeld niet virtueel draaien maar OS X Server wel.

VMWare gebruiken om systemen te draaien waarvan de EULA virtueel draaien uitsluit zou wel als illegaal beschouwd kunnen worden.
EULA's zijn vrijwel altijd papierverspilling en kunnen genegeerd worden. Lees artikel 4 en 5 van de softwarerichtlijn (91/250/EEG) maar eens na, er is geen basis waarop het draaien van een programma onder een virtuele machine verboden kan worden.
In Nederland cq. Europa maar in de Verenigde Staten volgens mij niet.
Dat klopt, maar ook in de V.S. sneuvelt menig EULA in de rechtszaal. Er zijn daar minder juridische obstakels voor een EULA, betekent niet dat er geen obstakels zijn.
Om een VMWare te draaien met b.v.: Windows XP,
heb je een officiŽle Windows XP licentie nodig.

Zonder die ben je inderdaad illegaal bezig, heb je die wel, dan is er niets aan de hand want dan heb je er voor betaald.

Voor die games heb je Nintendo niet betaald, maar je hebt hoogst waarschijnlijk enkel de maker van de emulator betaald.

Dus is gebruik van die games in Nintendo's ogen illegaal.


En daarbij wil Nintendo hun games gewoon op hun consoles laten spelen omdat wanneer je die games ook op je telefoon kunt spelen, je waarschijnlijk geen Nintendo DS ofzo meer gaat halen...
Om een VMWare te draaien met b.v.: Windows XP,
heb je een officiŽle Windows XP licentie nodig.
Nee hoor. Zonder een geldige Windows XP licentie kan je ook Windows XP draaien op VMWare.
En dat is nou precies waar Nintendo om zeurt.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 28 november 2009 13:24]

Het probleem is niet het emuleren (VMWare emuleert overigens niet, maar dat ter zijde), maar het feit dat men systeem-ROMS e.d. meelevert waar copyright op rust en de eigenaar van die ROMS (in dit geval Nintendo) hier geen toestemming voor gegeven heeft.

Het virtualiseren met o.a. VMWare is geen probleem, zolang je maar zorgt dat je voor het client-OS een legale licentie bezit (dus je behoort een Windows XP licentie gekocht te hebben als je een XP-installatie via VMWare op een Apple Mac OS X computer gebruikt).

Zelfs bij een op de Linux-kernel gebaseerd systeem dien je je dan aan de licentie-voorwaarden te houden. (dus je mag 'm wel gebruiken, maar als je een verandering in de kernel doet t.b.v. beter samenwerken met VMWare/VirtualBox/etc en je geeft die door aan een ander dan moet je daar de broncode van vrijgeven).
Als je VMWare legaal koopt en ook een licentie voor het OS dat je emuleerd dan lijkt het mij gewoon legaal.
VMware had "illegaal" geweest als ze microcode van Intel/AMD hadden opgenomen in hun CPU emulatie en zonder te betalen het Phoenix bios hadden opgenomen in hun distributie.

Beide hebben ze zelf een eigen implementatie van geschreven of afgekocht dus VMware is safe.
VMware had "illegaal" geweest als ze microcode van Intel/AMD hadden opgenomen in hun CPU emulatie
VMWare is geen emulator maar een stuk software dat op een slimme manier een virtual machine inricht, waarbij op de juiste punten de regie naar VMWare omgeleid wordt. De instructies worden praktisch allemaal gewoon door de Intel of AMD CPU uitgeveord...
Nou en? Merethans verhaal gaat daardoor niet minder op hoor...
Domme zet van Nintendo.

Want als ik een app schrijf voor Android en ik verspreid deze als APK, en ik zeg: kijk, je moet de bios hebben van je SNES + de oringele ROM, dan heeft Google hier toch niets mee te maken? En HTC (even van een G1 uitgaand...) toch ook niet? :?
Want als ik een app schrijf voor Android en ik verspreid deze als APK, en ik zeg: kijk, je moet de bios hebben van je SNES + de oringele ROM, dan heeft Google hier toch niets mee te maken?
Op het moment dat je alleen een emulator verspreidt is er sowieso weinig aan de hand, zolang je maar geen ROMS meelevert waar jij geen auteursrechten van bezit.

Zodra er ROMS meegeleverd worden is de verspreider van de emulator mede-aansprakelijk voor de copyright-schending en als Google het daarna ook nog eens via een app-store aanbied, dan wordt ook Google aansprakelijk.
Op het moment dat je alleen een emulator verspreidt is er sowieso weinig aan de hand, zolang je maar geen ROMS meelevert waar jij geen auteursrechten van bezit.
Het gaat niet alleen om auteursrecht, maar ook om het gebruik van Nintendo's handelsmerken zoals Nintendo, Super Nintendo, NES, etc.

Bovendien mag je niet altijd zomaar een software implementatie van hardware maken. Zo kun je alleen legaal een software implementatie van de Nintendo 64's RSP maken als er een licentie op de patenten van SGI wordt afgenomen.
Ligt eraan hoe de emulator werkt, zolang er geen code word gebruik van de nes is het goed.
Met een screeningsproces vooraf, waarbij de fabrikant dus van te voren kan zeggen of een app wel of niet in hun store mag komen, is de fabrikant zeer mogelijk verantwoordelijk.

Op fora en op blogs zie je ook trends dat forum/blog-houders verantwoordelijk zijn voor de comments, als zij bijvoorbeeld berichten vooraf goedkeuren.
Dat klopt maar dat doen ze niet. Je kunt geen Nintendo emulator downloaden in de App store. Wel via Cydia oid maar dat probeert Apple tegen te houden. Ik neem aan dat het bij Android en Nokia niet anders zal zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True