Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

PSX4Droid 1.0, een PlayStation-emulator voor Android-telefoons die van een snelle processor zijn voorzien, is op de Android Market verschenen. De gebruiker moet echter zelf op zoek naar de benodigde bios-rom en zijn PlayStation-games omzetten.

De door ZodTTD gebouwde PlayStation-emulator werd vorige maand al aangekondigd en is inmiddels met versienummer 1.0 in de Android Market verschenen. De emulator moet 6 dollar opbrengen. Om games op PSX4Droid soepel te laten draaien, is wel een Android-telefoon met een snelle processor nodig. Op enkele video's wordt de emulator gedraaid op een Motorola Droid X en een Nexus One.

Een andere vereiste is dat de gebruiker beschikt over de bios-rom van Sony's eerste PlayStation-console. Dit bestand is op het internet te vinden, maar over de legaliteit daarvan kan worden getwist. Daarnaast moeten PlayStation-games worden geript vanaf cd naar een image-bestand. PSX4Droid ondersteunt de image-formaten bin, iso, img, pbp, z, znx en eboot. Het spelen van games verloopt uiteraard via het touchscreen, waarbij een virtuele joypad over de gamebeelden wordt geprojecteerd.

PSX4Droid-ontwikkelaar ZodTTD heeft inmiddels bevestigd dat hij werkt aan een N64-emulator voor Android-mobieltjes. Daarnaast wil hij zijn iPhone-emulators gaan optimaliseren voor de iPad en de iPhone 4, maar de ontwikkelaar wacht nog op de benodigde iPhone 4-jailbreak.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

PSX4Droid-ontwikkelaar ZodTTD heeft inmiddels bevestigd dat hij werkt aan een N64-emulator voor Android-mobieltjes.
Hoe wil je images maken van die cartridges dan? Dat kan toch niet?
Op de meeste N64 games zijn de rechten verlopen waardoor het gewoon mag.
Op de meeste N64 games zijn de rechten verlopen waardoor het gewoon mag.
Bullshit. Auteursrecht in Nederland is geldig, 70 jaar na overlijden van de auteur. In het geval van rechtspersonen (Nintendo, in dit geval, of wie de game dan ook ontwikkeld heeft) is dan 70 jaar na eerste publicatie. De N64 is net vijftien jaar oud, dus alles wat daarop verschenen is, is per definitie nog beschermd door het auteursrecht, tenzij de maker het expliciet vrijgegeven heeft.
Bovendien mag je weliswaar een reservekopie maken, maar alleen als er een redelijke kans is dat het origineel gemakkelijk beschadigd kan raken. Bovendien is die reservekopie ook alleen dat - een reservekopie. Die mag je dus maken, in de kluis stoppen en gebruiken als het origineel kapot is. Wat jij doet is geen reservekopie, maar een kopie voor eigen gebruik, maar die is niet toegestaan op software.

Bron (met dank aan Arnoud Engelfriet, zie ik):
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/vvv/
Right, en daarom had je bijvoorbeeld laatst dit nieuwsbericht: nieuws: Sony eist offline halen Lemmings-ports naar diverse platforms

En lemmings is nog een veel ouder spel dan N64 spellen.
Dit is niet helemaal te vergelijken.
Ten eerste is van de Lemmings recentelijk nog een game gemaakt voor de PS3,
Ten tweede zijn dit voltooide games, en niet een concept, hiermee bedoel ik dus, als iemand een remake zou maken van een N64 game voor een recentere Console dan zou dit weer niet mogen.
En dan nog, heb je in Nederland het recht om een kopie te maken van software & games voor eigen gebruik, dus ook in gebruik met een emulator
Ja en N64 en sony zijn compleet gerelateerd...
Dat kan gewoon hoor. Er zijn al honderden roms van beschikbaar.
De vraag is of het legaal is. Software is heel anders dan muziek en film wat dat betreft. Je kan er op wachten de Nintendo en/of Sony juridische stappen neemt
Heb jij ooit van Bleem! gehoord? http://en.wikipedia.org/wiki/Bleem!

Sony kon niet winnen van Bleem! (PSX Emu) en met deze uitkomst zijn sinds die tijd alle emulators legaal in de VS. ROMs of CD/DVD images zijn dat niet. Maar probeer een individu maar eens te vervolgen voor het spelen van een geripte game.

Ik ken verschillende emulator devs (ik ben er ook een van) en we gaan met zijn alle gewoon verder.

Op dit moment kan Ik een andere uitspraak van een rechtbank hier in de US niet vinden die nogmaals bevestigd dat emulators legaal zijn en helpen met het 'behouden' van software die anders verloren zou gaan.

[Reactie gewijzigd door Vampier op 27 juli 2010 11:07]

Ja, maar het is bij Bleem! de bedoeling dat je deze gebruikt icm met de originele spellen, het draaien van gekopieerde games werd door hun absoluut niet aangemoedigd... dat is ook de enige reden geweest waardoor ze niet van de markt zijn gehaald. (ze zijn wel falliet gegaan, maar das een ander verhaal)

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 27 juli 2010 11:06]

bij zowat elke emulator staat er dat je om te mogen spelen eigenaar moet zijn van de originele games.

en in hun policies wordt het ook altijd ontraden.

Als ze al iets zeggen is als je niet in staat bent om de image zelf te maken kan je ze "hier" vinden.
Eigenaar moeten zijn van het origneel en ook werkelijk de originele disc gebruiken zijn 2 verschillende dingen. Sowieso wordt dat voor emulators van de snes, gba etc. een stuk moeilijker, want je hebt daarvoor geen drive in je pc zitten, het origineel draaien gaat daarvoor dus sowieso niet op. Dat is het punt waardoor Bleem in principe door mocht gaan met hun activiteiten, bij andere emulators werkt dat gewoon simpelweg niet.
Op dit moment kan Ik een andere uitspraak van een rechtbank hier in de US niet vinden die nogmaals bevestigd dat emulators legaal zijn en helpen met het 'behouden' van software die anders verloren zou gaan.
Dat het in de Verenigde Staten mag betekend nog niet dat het in Nederland wel mag. En voorzover ik kan zien is Bleem iets van 10 jaar geleden, er is nieuwe jurispidentie op dat gebied.

Daarnaast, het behouden van software kent volgens mij geen enkele juridische basis.
Sony kon niet winnen van Bleem! (PSX Emu) en met deze uitkomst zijn sinds die tijd alle emulators legaal in de VS. ROMs of CD/DVD images zijn dat niet.
Het is maar hoe je het bekijkt. De rechtzaak is niet gewonnen maar door de kosten van de rechtzaken is het bedrijf achter Bleem failliet geraakt. Aan het eind dus alsnog een overwinnning voor Sony.
Despite the legal victories, the legal fees allegedly forced the company out of business.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Bleem
Despite the legal victories, the legal fees allegedly forced the company out of business.
Nergens bronvermelding dus.
Als je kijkt naar harde cijfers niet echter is het bedrijf zeer kort na de rechtszaken, waar men hoge kosten voor heeft moeten betalen, failliet gegaan. Algemeen word aangenomen dat dat de grote oorzaak is geweest van de teloorgang van Bleem en zijn producent.
Emulators zijn inderdaad niet illegaal. Het punt waarop ze illegaal zouden kunnen zijn is wanneer er letterlijk code in zit waarvan het copyright bij een ander ligt. Dit is dus precies de reden waarom de BIOS file niet wordt meegeleverd. De BIOS kan natuurlijk ook geheel anders gecode worden, ik denk dat dit ook gedaan was met Bleem en Bleemcast destijds. Het feit dat Bleem commercieel is gegaan zal ook zeker niet geholpen hebben en zal Sony enkel verder tegen ze in het harnas hebben gejaagd.

De uiteindelijke conclusie is dat Bleem geen rechtzaak heeft verloren maar simpelweg kapot is geprocedeerd.

Om te reageren op Soldaatje:
Eigenlijk zou je zelf een backup moeten maken van je eigen ROM. Het downloaden van software zonder toestemming van de rechthebbende is hier niet toegestaan. Sony en Nintendo zitten ook actief achter deze ROMsites aan, zeker wanneer het hun eigen IPs betreft (Mario, Zelda en Pokémon games bijv). Maar zoals gesteld, ze winnen er niks mee door achter individuen aan te gaan. De grote vraag blijft of ze het wel toestaan dat zulke emulators in de marketplace blijven. Hoewel ze volledig legaal zijn kan een bedrijf met grote financiële middelen altijd wel wegen vinden om ze te verwijderen.
Je mag geen backups maken van ROM's .....

Daar zit het probleem..... en nieuwe roms bestellen voor je 25 jaar oude pac-man board kan je bij NAMCO wel vergeten.....
Het probleem met emulators is echter dat je meestal niet de "originele" media kunt gebruiken en je dus kopieerbeveiligingen moet gaan omzeilen (rippen) om de software te kunnen kopieren / spelen.

Kopieren van software mag niet.

Daarbij speelde dacht ik destijds bij het BLEEEM! verhaal ook nog dat SONY in de gebruiksovereenkomst alleen toestond dat PSX software alleen op een originele PSX (platform) mocht worden gespeeld en niet op een SEGA DREAMCAST of een PC.

Dus al zou de PC of DREAMCAST de originele PSX CD kunnen lezen dan nog mocht het niet. De emulator was dan niet het probleem maar het gebruik van de software wel.

Dit probleem heeft zich al vaker voor gedaan (ook in vs trouwens)....
Op internet vond ik het volgende

Bij het gebruiken van een computerprogramma wordt, bijvoorbeeld tijdens het laden of het in beeld brengen, vaak automatisch en onvermijdelijk een kopie gemaakt op de harde schijf. Wees gerustgesteld: als u een programma heeft gekocht (of op een andere manier rechtmatig heeft verkregen), handelt u volgens de Auteurswet niet in strijd met het auteursrecht op dat programma als een dergelijke kopie op uw computer wordt gemaakt. Zo’n kopie zal nu eenmaal nodig zijn om het programma te kunnen gebruiken zoals door u beoogd. Als u een exemplaar van een computerprogramma in de winkel koopt, dan krijgt u vanzelf - op basis van de Auteurswet - een ‘wettelijke licentie’ om dat exemplaar te gebruiken. Dat is dus niet iets dat u koopt.
Bron: http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22265/

Hier staat duidelijk "om het programma te kunnen gebruiken zoals door u beoogd". Als ik dus een Playstation spel in de winkel koop met het doel hem op een PC te gebruiken, dan is er dus gewoon een uitweg in de auteurswet. Ik geloof zelfs dat het omzeilen van kopieerbeveiligingen is toegestaan als dit noodzakelijk is voor rechmatig gebruik, maar bij een Playstation is daar geen sprake van, omdat je de CD gewoon in je PC kunt steken en Bleem kunt opstarten.

En wat zal het een Square/Enix kunnen interesseren als ik mijn legale Final Fantasy 7 voor Playstation in een emulator op mijn Android telefoon in USB-host mode met een externe DVD drive eraan speel? Sony loopt dat tientje voor die tweedehands Playstation (eigenlijk niet eens) mis, Square/Enix is blij dat ik hun spel gekocht heb.
alinea1:
Hier staat duidelijk "om het programma te kunnen gebruiken zoals door u beoogd"
dit met betrekking op het installeren (en daarmee kopieren) van de software ja.
Bovenstaande gaat over de auteurswet en niet over de gebruiksovereenkomst van de software. Die kunnen evengoed beiden gelden en elkaar aanvullen.
Er staat namelijk ook: "De hoofdregel is dat auteursrechtelijk beschermde werken niet mogen worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt, tenzij de rechthebbenden daarvoor van tevoren toestemming hebben gegeven. " Aan die toestemming kunnen best voorwaarden verbonden zijn.

(Ik ging trouwens uit van het amerikaanse voorbeeld (BLEEEM) waar andere wetgeving kan gelden)

alinea2:
Volgens mij mag je niet de kopieerbeveiliging omzeilen:
"Met andere woorden: u heeft geen recht op het kunnen maken van een privé-kopie.

Dat betekent dat de rechthebbenden beveiligingen op hun werken mogen aanbrengen, waardoor het onmogelijk wordt gemaakt om een privé-kopie te maken. Het bewust omzeilen van die beveiligingen is bovendien (op grond van artikel 29a van de Auteurswet) verboden."


Het bovenstaande ging onlangs in de VS in ieder geval niet op.

Er is een aantal jaar geleden geprobeerd om Pac-man op een Microsoft Return Of Arcade PC CDROM legaal op een Ultracade / Arcade Legends te krijgen. (Arcade kast met PC Hardware en eigen emulator OS). Deze cdrom bevat de ROM files die nodig zijn voor de emulator. Er werd dus niks aan de cdrom veranderd.
Dat gevecht tegen Microsoft/Sega is mooi verloren.... de cd mocht niet geinstalleerd worden op een ander platform.

alinea3:
Het is dan ook SONY die de problemen met BLEEEM had he....
Interessant wat je stelt over die Microsoft Return of Arcade PC rechtzaak, ik kan er namelijk niets over vinden en volgens het Wikipedia artikel* bevat dat het "newly-written versions, not ports of the original arcade game code" zijn. Heb je een link naar een artikel of iets dergelijks over deze rechtzaak?

* http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Arcade

edit:

Oh, ik heb toch dit gevonden: http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=24691

Maar de clue hier is dat deze versies aan commerciele arcades werden verkocht, met als doel dat mensen dus muntjes inwerpen. Ten eerste is dat wellicht een vorm van openbaarmaking (omdat je andere mensen dan jijzelf toegang geeft tot de software, zeg maar iedereen die een muntje in wil werpen) en ten tweede is dat een hele andere kwestie dan voor eigen gebruik een emulator te gebruiken. Als je geen playstation hebt, kun je namelijk stellen dat het noodzakelijk is om het spel dat je in de winkel hebt gekocht te gebruiken. Als je een machine commercieel gaat exploiteren en verkopen met voorgeinstalleerde software wordt de situatie ineens heel anders, er is dan namelijk geen sprake van noodzakelijkheid voor eigen gebruik (je wilt de software niet eens gerbuiken, je wilt de software verkopen).

[Reactie gewijzigd door sirdupre op 27 juli 2010 18:11]

De arcade legends 1 is de "home" version van de Ultracade en niet geschikt voor exploitatie ( geen muntinworp mogelijk o.a.) en expliciet bedoeld voor thuisgebruik.....
Arcade legends 2 werd enkel nog geproduceerd door de Chicago Gaming Company (kastenbouwer) aangezien ultracade (soft/hardware developer) inmiddels bankroet is...

dat was dus niet helemaal de clue... het verhaal waar jij naar verwijst klopt van geen kanten en is trouwens nog niet uitgevochten. Het is 1 groot moddergevecht....helaas....

de Microsoft Return of Arcade: 20th Anniversary Edition was een cdrom met originele roms en een emulator met frontend... de newly written versions sloeg enkel op de 1e floppy editie dacht ik....

quote uit het originele artikel (2003):

>>> We purchase, and redistribute a Microsoft license for each copy that we sell to install onto the UltraCade platform." He added that the Microsoft product lacks a specific statement that prohibits public use (i.e., arcade play).

...overigens kon je je cd'tje in principe ook gewoon zelf installeren middels een "secret joystick combination" .....


We would not jeopardize our business by selling illegal or pirate games. In some cases, we have purchased legal ROMs for resale, and in other cases are purchasing the Microsoft versions for resale, in either case, we are not in any way violating Namco's copyrights."

>>> De CDROM van microsoft werd later enkel gebruikt op de ARCADE LEGENDS voor thuisgebruik.
Voor de arcade versie (ultracade) werd gebruik gemaakt van een USB boardje waarop je de originele ROMS kon prikken van je oude pacman pcb waarvoor de licenties dus al betaald waren. Daarvoor werden originele (oude) pac man boarden met originele serienummers ingekocht.

Namco had zelf hun pac man in 2000 opnieuw uitgebracht en dulde niemand in het vaarwater . NAMCO is machtig in de toch al kleine arcadewereld en daarom werd bij ultracade besloten (dacht 2005) om het hele NAMCO assortiment te schrappen vanwege de hoogoplopende menigsverschillen..... Alle pogingen om NAMCO titels op de ultracade mogelijk te maken liepen op niets uit...

[Reactie gewijzigd door hatex op 27 juli 2010 21:03]

Als je met het originele artikel het artikel van de Vending Times bedoelt waarnaar wordt gelinkt in het artikel dat ik noemde, staat daar alleen dat er een meningsverschil is tussen Namco en UltraCade. Is het ook uiteindelijk tot een rechtzaak gekomen en kan ik dat vonnis bekijken, of heb je je stelling gebaseerd op de meningsverschillen tussen Namco en UltraCade? Hoewel UltraCade namelijk stelt dat het geen licenties schendt, kan ik me zo voorstellen dat de licentie alleen machtiging geeft voor verveelvuldiging en gebruik en dat een rechter heeft geoordeeld dat het gebruik van de Microsoft licentie in Coin-Op's een vorm van openbaarmaking is. Het feit dat UltraCade een verkoper is (en dus niet het eigen gebruik als doel heeft) én omdat hier wellicht sprake is van openbaarmaking (wat auteursrechtelijk gezien een heel andere handeling is dan verveelvuldiging) én er bij verkoop ook nog zaken als merkenrecht, commerciële belangen, het schade berokkenen aan de goede naam van een bedrijf, het vervalsen van producten, etc. spelen, die allemaal afwezig zijn als iemand psx4droid draait, roept dit bij mij toch sterk de vraag op of je deze zaak kunt vergelijken met een particulier die MAME downloadt bij zijn legale CD met roms ŕ la dat Microsoft ding, omdat deze niet meer draait onder Windows Vista.

Daar komt nog bij dat de consument door de wet beschermd wordt . Het is inderdaad verboden om lukraak software te kopiëren, maar als dit nodig is voor beoogd gebruik van een legaal verkregen exemplaar ben je dus beschermd, hoe hoog of laag een EULA ook springt. Als ik nu op internet software ga verkopen, waarvan ik in de EULA zet dat je het alleen mag gebruiken op een 486 en ik ga vervolgens mijn gebruikers aanklagen omdat ze het programma gekopieerd hebben naar de cache van een moderne processor, denk ik dat de rechter weinig sympathie met me zal hebben.

Ik vind het doortrekken van deze zaak naar een losse particulier niet iets triviaals, dus ik ben ook erg benieuwd waarom je dat volgens jou (of nog beter: volgens de rechter in de vorm van een vonnis) kunt doen.
We gaan denk ik er een beetje te lang verhaal van maken hier....

Ik heb niet alle rechtzaken tot het einde gevolgd, ik hielp de ultracade mee ontwikkelen voor de europese markt.

Uiteindelijk was zoals ik begreep het volgende er uit gekomen:

Microsoft's Revenge of Arcade is bedoeld voor thuisgebruik op een windows machine en mocht niet op een Arcade Legends geinstalleerd worden. Die ook voor thuisgebruik is maar een ander platform draaid (Joshua OS).
(Net zoals SONY mekkerde dat de PSX software op de DREAMCAST draaide)

Voor het commerciele deel (de ultracade) werd een usb print ontwikkeld waar de originele pacman roms op konden worden geplaatst. De rechten voor commercieel gebruik waren daar immers al voor betaald en de software werd niet gehacked of anders aangepast. Die rechtzaak is meen ik wel gewonnen.

Zoals ik al eerder aangaf bleek schoppen tegen een grote speler niet handig in een kleine (arcade) wereld als je zelf een product op de markt wil brengen en daarvoor afhankelijk bent van derden. Het kan je dan, zoals je hebt kunnen lezen, flink zuur gemaakt worden.....

TAITO/NAMCO/SEGA-SAMMY/NINTENDO etc.. zullen denk ik echt niet achter de hobbyisten aangaan die zelf een mame kast bouwen of een geknutselde emu op een telefoon draaien. Zodra je die emu commercieel aan gaat bieden dan is die kans er wel....
Deze voorwaarden / gebruikersovereenkomst krijg je echter pas te zien nadat je het spel hebt gekocht, wat de reden is waarom ze niet rechtsgeldig zijn, omdat je het niet in kan zien voordat de koop wordt gedaan. Tenzij de verkoper je hier op wijst denk ik niet dat er
1. Een haan naar kraait
2. Het überhaupt rechtsgeldig is

Het zal een mooie boel worden als er in de EULA / Gebruikersovereenkomst staat dat bij het draaien van de software jouw computer tot een bot van Sony zal mogen worden gemaakt ter ondersteuning van Playstation Network (om maar even creatief te zijn). Want zodra je hier niet mee akkoord gaat krijg je ook zeker geen geld terug van de verkoper.
In Nederland ben je vrij om een kopie van je spel, film of muziek te maken zolang het voor eigen gebruik is. Dus ik zou als n64 bezitter dan toch gewoon een kopie van het spel in mijn bezit mogen downloaden en spelen op elke willekeurige emulator.
film en muziek: ja.
spel: nee
film en muziek: ja.
spel: nee
Downloaden van software mag inderdaad niet, maar zelf een backup maken mag weer wel.

artikel 45k van de Auteurswet;

Als inbreuk op het auteursrecht op een [computerprogramma] wordt niet beschouwd de verveelvoudiging, vervaardigd door de rechtmatige gebruiker van eerder genoemd werk, die dient als reservekopie indien zulks voor het met dat werk beoogde gebruik noodzakelijk is.

Dit artikel is echter op meerdere manieren uit te leggen en het is maar de vraag hou dit zich zou houden in een rechtzaak.
Valt software onder de auteurswet??
Yep. Software wordt geschreven door software ontwikkelaars en valt daarmee onder de auteurswet.
Al zou het mogen, dan mag je alsnog niet de kopieerbeveiliging omzeilen dacht ik...
Waarom?
Er was/is ook een psx emulator voor de iphone. Niet dat het soepel loopt, maaar het werkt wel.
Software werkt met licenties.
Als jij een game koopt, koop je de licentie om die game te gebruiken.
Of je dat nu doet met de cartridge in de originele console of met een emulator en een gedownloade rom maakt (juridisch gezien) niet uit.
Dat is mij nooit verteld bij de aanschaf van mijn NES games, of welke andere game dan ook. Om het plat te stellen kunnen ze daarom wat mij betreft aanlullen in de EULA tot ze een ons wegen, maar ik heb gewoon die disc / cartridge gekocht. Daar doe ik mee wat ik wil zolang het binnen de perken van de wet is. Als ik de gegevens anders wil gebruiken of wil wijzigen, dan doe ik dat, zolang ik het maar niet publiceer.

Software aangeschaft via een marketplace of platformen als Steam zijn anders, daar koop je wel een licentie en worden de voorwaarden getoond vóórdat de koop wordt gemaakt. Shrinkwraplicenties waar jij over praat zijn niet geldig in NL. Zie iusmentis.nl. Daarom is het juist met die licenties mogelijk voor bedrijven om te stellen dat jij het niet zou mogen gebruiken met een emulator of op een ander platform, omdat je dan een "contractbreuk" zou plegen.
dat is wat er in de eula staat...

helaas (voor de game-fabrikanten) geldt in Nederland de wet boven een eula.
Ze zijn toch ook een keer op de cartridge gezet? Er is zeker weten een tweaker die een manier weet waarop dit gedaan kan worden.
ik had in de jaren negentig een copybox voor mijn Supernintento en ook 1 voor de nintendo 64.

Verschil tussen die 2 was:

Met de Snes versie kon je spellen van de cartridge rippen naar floppy drive toe. De meest grote spel was toen 3 floppy's groot.

Meer info van copyboxen klik

De N64 versie kon ik alleen maar backups afspelen met de amerikaanse variant van de N64. De backups/roms waren voornamelijk te downloaden.
Ik heb echter nooit backups gemaakt met de 64bit versie

[Reactie gewijzigd door aliberto op 27 juli 2010 11:40]

Alle uitgebrachte spellen van de N64 zijn al eeuwen via het internet te verkrijgen ;)
Er zijn al jaren N64 roms in omloop ;-)
die zijn wel te vinden hoor ;)
Dit is wel een hele leuke ontwikkeling! Dit is wel iets wat ik wil gaan volgen. Dit maakt de keuze voor Android een stuk leuker! Hoef ik ook mijn PSP niet meer te vervangen :)

[Reactie gewijzigd door Lyon_NL op 27 juli 2010 10:58]

Er zijn nu emulators voor bijna alle wat oudere game-platformen via de Market te krijgen (en ook er buiten om), dus de DS en GBA/GBC, SNES, NES zitten allemaal in 1 broekzak/telefoon :D
De vraag is er zeer zeker naar, sony en nintendo zullen o.a. wel niet blij zijn hiermee :p. Maar laat maar weer eens zien hoe groot de vraag er eigenlijk naar is. En hoe gek ze bij sony en nintendo eigenlijk zijn om hier niet op in te springen.

Ontwikkel zelf een goed functionerende emulator of koop gewoon 1 van de bestaande op en ontwikkel door, verkoop die oude klassieke games voor een zacht prijsje en verkrijg een hoop additionele inkomsten zonder maar al te veel extra effort.
Ik vind Sony en Nintendo gek om niet gewoon games op andere platformen uit te brengen.. Oudere SNES, N64 GB/GBC/GBA games voor een euro of 3/4 op de markten van Android/iPhone te verkopen, ja leuk dat het geen "Nintendo" console is.. maar het levert wel geld op!
Kan vaak niet door licentie deals. Sony kan bijv een PS1 spel wel ooit uitgebracht hebben, maar daarmee hebben ze nog geen toestemming van de ontwikkelaar om dat spel dan ook uit te brengen op andere platforms. (en het hoeft niet de ontwikkelaar te zijn die dwars ligt, maar bijv een extern bedrijf dat de textures gemaakt heeft, of zelfs maar een paar geluidjes oid)

En om dat allemaal te regelen is enorm veel werk, en dan moet je nog maar hopen dat met alle fusies etc je nog uit kan vinden wie momenteel de rechten op een bepaald iets heeft. After all wil je niet naderhand nog eens aangeklaagd kunnen worden omdat blijkt dat (bijvoorbeeld) een geluidje afkomstig was van iemand die nu bij EA werkt en je nu dus zonder toestemming geluid gebruikt waar EA het recht op heeft.

Tegenwoordig zijn contracten vaak wel duidelijk op dat gebied, maar dat is niet altijd zo geweest.

Zelf ben ik van een oude serie spellen op zoek geweest naar de partij die de rechten in handen heeft gekregen (stamt uit begin jaren 90). Niemand weet echter zeker wie nou eigenlijk de rechten voor die spellen heeft, zelfs de ontwikkelaars van de spellen hebben geen idee meer na 7 overnames waarbij bedrijven samen gegaan zijn en weer uit elkaar getrokken zijn etc 8)7
wat gaan ze doen ? maken van een emulator is legaal en je mag er zelfs geld voor vragen, wat niet mag is het ter beschikking stellen van de ROMs als download omdat die immers copyright op zich hebben.

je moet maar even de pc versies van alle emulators opzoeken en dan kan je ook zien dat ze al hele lange tijd bestaan :)
Het maken en gebruiken van een emulators is vaker niet legaal als wel. Je hebt immers een BIOS kopie nodig die je niet mag gebruiken in een emulator zelfs niet als je de originele hardware hebt. De licentie van het BIOS staat niet toe dat het je BIOS voor andere doeleinden gebruikt dan i.c.m. PlayStation hardware.

Bovendien berusten en veel patenten op console implementaties. Zo heeft een PS2 een MPEG2 en MagicGate hardwareimplementatie. Daar mag geen softwareimplementatie van gemaakt worden zonder een licentie te nemen op de betreffende patenten.
Bij Bochs hebben ze dat soort problemen bijvoorbeeld opgelost door zelf een Open Source Bios te schrijven. In theorie is dat natuurlijk ook gewoon goed mogelijk voor een Playstation. Daarbij levert de emulator die Bios niet mee, maar is het slechts code die de BIOS kan uitvoeren, dus wat de Bios betreft is er in elk geval geen sprake van schending van een auteurs of patentrecht. Daar komt nog bij dat oudere apparaten als de NES en de SNES helemaal geen BIOS hadden - alle software staat daar gewoon op de ROM van de cartridge.

Wat betreft implementatie van gepatenteerde technologie is het natuurlijk wel trickier, maar ik sluit ook niet uit dat je daar omheen kan werken. Je kunt best een PS2 emulator bouwen die geen MPEG2 decoder heeft. Als een spelletje dan geen MPEG2 gebruikt kun je het nog steeds uitvoeren, zonder problemen. Wat de MagicGate betreft kan je misschien wel gewoon de data unencrypted opslaan en weer opleveren aan de software. Als een spel zelf de encryptie implementatie heeft levert de auteur van de emulator hem niet mee, en als een spel gewoon data leest of schrijft kan de auteur van de emulator er prima voor kiezen om de data niet versleuteld op te slaan.
daar is als oplossing toch reverse engeneering voor bedacht? dus je kopieert helemaal geen bios maar gaat de functies nabootsen.
Waarom zouden ze er niet blij mee zijn? Voor de meeste apparaten (DS en PSP na) worden de games over het algemeen toch niet meer verkocht, ze lopen geen inkomsten mis. En mensen die echt nog die hard willen gamen kopen toch wel een DS of een PSP.
je kan die games gewoon kopen in de playstation store op de ps3/psp ....
PS ONE games zijn al speelbaar op de PSP, mits je ze koopt in de Playstation Store.
Hoe heet de ds emulator voor android?
Die ben ik nl. nog niet tegengekomen.
Verder wel leuk dit al denk ik nog niet dat dit een echte spelcomputer kan vervangen.
Zoals je ziet is de besturing het grootste probleem, touchscreen zal nooit de zelfde ervaring geven als fysieke knoppen. Dus snelle actie/race zijn voor mij al afgeschreven op een emulator.

Rpg's werken daarin tegen wel goed! bv. pokémon!
Zoals je ziet is de besturing het grootste probleem, touchscreen zal nooit de zelfde ervaring geven als fysieke knoppen. Dus snelle actie/race zijn voor mij al afgeschreven op een emulator.

Rpg's werken daarin tegen wel goed! bv. pokémon!
Helemaal mee eens, gelukkig werken emulators prima op Android telefoons met toetsenbord. Ben zelf (als die hard retrogamer) erg tevreden met good old C64 emulator Frodo, werkt uitstekend op mijn G1. PSX is voor mij in ieder geval net iets te hoog gegrepen, je zult wel minimaal snapdragon nodig hebben voor een beetje performance.
Lijkt nagenoeg hetzelfde te draaien als op de WM toestellen (daar was de PSX emulator al tijdje beschikbaar), al is het verre van 'vloeiend' is het meer 'grappig' dan echt interessant om PSX games op je mobiel te hebben.
Daar was ooit een poging toe geweest om PSOne te porten naar WM2003. Dat ging goed, alleen moest zo'n beetje alles eruit geript worden, omdat de processor het gewoonweg niet aankon.
Op zich mooie ontwikkeling, en goede reclame voor Sony. De verkoop van PSOne games zal er niet onder lijden :)
Zeker maar dat waren ook nog de 386/500mhz CPUtjes zonder GPU (of met een hele brakke), en dan xscale zooi oid, geloof me maar dat de huidige CPU's en de combo met de betere GPU's op de high end toestellen meer dan voldoende is om dit redelijk vloeiend te runnen, wordt dus vanaf nu alleen maar beter :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 juli 2010 11:10]

Tegenwoordig zijn de processors in smartphones zes keer sneller dan in 2003, dus dat zal het probleem niet meer zijn.
Cool! Nog een extra reden om de Desire te kopen, NFS: High Stakes speelde ik altijd op de PC :9 .

Prachtig!
In hoeveel tijd heeft ie dit voor elkaar gekregen? En dan ook nog een N64 emulator erbij binnenkort. Over 2 weken in het nieuws: applicaties van de market gehaald vanwege GPL schendingen. Maar dan is het geld al binnen natuurlijk...
Dan krijg je je geld terug en koop je hem via Paypal buiten de market om krijg je een APK die NIEMAND je meer af mag/kan nemen :D Installeer je iets via de market zit je inderdaad aan de regels van de market vast doe je het er buiten om niet ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 juli 2010 11:08]

Of Google verwijdert deze applicatie remote van je toestel :D

Zo te zien draaien de games vlotter op deze Androids dan via PSX4ALL Maemo / N900 maar het is nog verre van de playstationvervanger.
Of je zet de .apk op je MicroSD kaart, je installeert deze, en zet je wifi/3G uit als je t gebruikt
Zie mijn verhaal hier boven, niet nodig Google mag helemaal niet aan je apps komen die NIET via de market op je telefoon zijn gezet! En WEL die uit de market komen... Je hoeft je verbinding echt niet uit te zetten ;)
Alleen is deze emulator inmiddels niet meer te downloaden via de market, het account van de maker zou onder scam onderzoek zijn van Google. Dacht dat Android zo open en vrij was??

Ik probeer sinds gisteren de download te starten maar ik blijf hangen na het buy proces.

Inmiddels heeft de maker van de emulator hier zelf ook op gereageerd:
http://www.google.com/support/forum/p/Android+Market/thread?tid=2d74bb048b84a14a&hl=en
Ik wordt altijd zo moe van mensen die onder opensource verstaan dat je alles mag doen zonder je aan de regels te houden.
Als je de google forum had gelezen komt je erachter dat het niks met opensource te maken heeft. Maar des te meer met het Market beleid van Google. Die toch niet zo open en vrij was als veel mensen dachten.

Ik word soms zo moe van mensen die voordat ze zich inlezen gelijk een post plaatsen...
Tja dom ben je wel als je dacht dat de market open is, van alle Google Apps is het vanaf dag 1 bekend geweest dat die gesloten zijn... Het is dus een feit dat de market ook gesloten is!

Die apps zijn namelijk geen Android of onderdeel van, maar een add-on voor ;) Als je Android source download zul je die apps dan ook niet in de source terug vinden!

Relief reageerd ook enkel op TheJuul omdat die dus WEL denkt dat de market een vast onderdeel van Android is en dus WEL open zou zijn. En Relief20009 corrigeert dat (hoewel niet volledig want hij legt het niet echt uit wat ik nu voor hem doe :))

Anyway jij blijkt wel te snappen dat de market gesloten is en dat google er inderdaad niet alles door laat, blijkbaar is er iets in strijd met de wet en raad is, iedereen (en dus ook google) heeft zich aan de wet te houden (nu de overheid nog :+).
Zijn wel te vinden hoor
Wauw, ik wist niet dat telefoons al zo ver waren eigenlijk. Qua techniek is het prachtig dat het kan, verder lijkt het me met de meeste spellen totaal niet fijn spelen, zoals je bijv. ziet met hoe hij stuurt in Need for Speed, dat gaat toch behoorlijk moeizaam, je toucht al snel te lang of net niet goed dus ik denk dat de spellen er wel een stuk moeilijker van worden. Wel goed bedacht dat de virtuele controller als overlay over het spel heen is geplaatst ipv bijv. het beeld van het spel te verkleinen en daaronder de controls.
Er zit een behoorlijke proc in de meeste smartphones.
Op mijn N900 heb ik (want linux) geportte emulators voor zo'n beetje elke wat oudere console!
Bij het lezen van dit artikel vraag ik me een ding af. Aangezien we het altijd over cijfertjes hebben. Wat is een snelle processor dit is relatief, een getal is absoluut.
Ik ben zelf bezitter van een htc wildfire (528mhz) is dit snel genoeg of moet het een snapdragon 1ghz zijn?

[Reactie gewijzigd door boombes op 27 juli 2010 11:13]

Hij speelt het zelf op een Google Nexus, en zelfs daarop zijn nog haperingen merkbaar.
Dus ik denk niet dat het met je wilfdfire gaat lukken.
Je zou wel GBA Roms kunnen proberen (al laggen deze soms ook op mijn hero..)

edit:
Nou dacht ik laast te hebben gelezen dat Android restricties zou hebben op applicaties (of alleen games) dat deze maar 10mb zouden mogen gebruiken (??)
Zou dat de reden zijn voor de grote hoeveelheid games die om te huilen zijn?
(Daarnaast zouden dev's ook met deze beperking betere gameplay kunnen brengen hoor...)

[Reactie gewijzigd door H0lyGra1l op 27 juli 2010 11:20]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True