Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties

Een ontwikkelaar met de naam ZodTTD wil een Playstation-emulator uitbrengen voor het Android-besturingssysteem. De emulator zou al werkend te zien zijn, maar moet nog geoptimaliseerd worden. Een N64-emulator zou ook in de pijplijn zitten.

Waarschijnlijk is de Playstation-emulator alleen te gebruiken voor smartphones die Android-versie 2.1 of hoger beschikken. Het draaien van Android 2.2 op een telefoon zou de emulator nog sneller moeten maken. Tevens zal de emulator waarschijnlijk alleen goed werken op telefoons die over een snelle processor beschikken. De maker gebruikt zelf de Nexus One om zijn emulator te ontwikkelen; dit toestel draait op een 1GHz Snapdragon-processor.

Op een afbeelding is de Playstation-emulator werkend te zien. Volgens een tester van de emulator zou de software nog niet snel genoeg zijn, maar ZodTTD verwacht nog performanceverbeteringen door te kunnen voeren voordat de emulator uitgebracht wordt.

Nadat ZodTTD de Playstation-emulator uitgebracht heeft voor Android zou ook een emulator voor de Nintendo 64 moeten verschijnen. Het is niet bekend wanneer de ontwikkelaar de Playstation-software publiekelijk beschikbaar wil maken. Eerder maakte ZodTTD al emulators voor Apples iPhone.

Playstation-emulator Android

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

ZodTTD is een Iphone hacker van het eerste uur, en de emulators die hij heeft gemaakt zijn echt vet. De psx4all heb ik echt veel gebruikt. Ook nog op de GP2X heb ik die nog gedraaid. Nu die opensource handheld eraan komt (pandora) heb ik begrepen dat hij daar ook een speciale versie voor maakt: psx4pandora.
En Yongzh (met wie hij samen werkt) is de beste emulator schrijver voor android op dit moment. De combinatie van hen lijkt me het ultieme emulator team. Als ik deze lijst van yongzh bekijk http://www.androlib.com/android.developer.yongzh-wnD.aspx dan zie je dat er een paar geld kosten. Ik vermoed dat deze emu ook geld gaat kosten maar dat vind ik niet erg. Als dit betekend dat er goed ontwikkeld wordt (dus ook veel updates) dan mag dat best wat geld kosten.

offtopic:

Ik was al aan het denken om de ViliV android tablet te kopen toen ik deze preview zag:
http://blog.laptopmag.com...reen-3d-graphics-hp-video
Maar dit in combinatie met een vette emulator moet toch echt geweldig worden!

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door terracide op 5 juni 2010 15:55]

Daarnaast is het enige verschil tussen de gratis en betaalde versie het gebruik van save states.

Bij de gratis versie kan je alleen saven bij de punten dat dat ook op de console kon (save points bij sommige, andere gewoon een optie in het menu). Bij de betaalde kan je gewoon de huidige situatie saven en dan maakt het niet uit waar je bent.
ligt het aan mij of heeft deze zelfde ontwikkelaar een paar maandjes terug hetzelfde voor de n900 gedaan? ook daar kamptte hij met gpu versnellingsproblemen, aangezien hij opengl mobile niet goed kon implementeren. hopelijk gaat dit hier wel lukken, anders moet allles softwarematig gerenderd worden, wat trage fps opleverd....ben benieuwd:)
Zou best kunnen, hij is op veel platformen actief... Ken em al van jaren geleden in de GP32 scene.
Maak een leuk strategie game voor gadgets met touchscreen. Ik snap nog steeds niet waarom er geen fatsoenlijke rts games bestaan voor bv, DS en telefoons, bijna alle rts games voor touchscreen gadget's zijn turnbased. Een poort van Warcraft3 of zelfs 2 zou al een leuke ervaring zijn. RTS games zijn eigenlijk de enige games die je goed kan spelen op een touchscreen, op pointclick adventure /actie games na. Iedereen zeurt over de controlles van zon gadget waarom dan niet iets er voor uitbrengen wat zich al bewezen heeft? dus zon beetje alle spellen die je kan spelen met alleen een muis.
er is een starcraft port die draait op enkele windows mobile telefoons.
Nice! Hier zat ik al een hele lange tijd op te wachten :). Vraag me alleen af of hij geen halt toegeroepen krijgt van Sony, die verkopen de PS1 spellen immers nog op de PSN store.

Wel jammer dat hij geen Android 1.6 ondersteund (heb een X10), dan maar hopen dat hij snel geroot wordt :).

Het aantal spellen dat speelbaar is lijkt me trouwens ook niet zo hoog. FF7 zal best willen, maar ik denk dat GT2 al een stuk lastiger gaat, laat staan MGS.
@batsgeit,

Ook al heb je 2.1 of 2.2 op je X10, dan nog kan hij niet goed met emulators overweg.
Omdat de X10 geen multi-touch ondersteund. Je wil bij een RPG b.v. toch wel lopen en slaan met je zwaard tegelijk?
Ik kan met android 1.5 op me hero ook geen multi-touch apps draaien. Straks op 2.1 wel. Maar wat hier het probleem is dat je dus niet 2 knoppen op een full touch telefoon kan indrukken.

Dit was sowieso al een punt waarom ik de X10 nooit zou kopen. Games hebben straks multi-touch nodig. Helemaal bij een full touch foon zoals de X10. Als je niet veel games speelt dan maakt het niet uit.

Hier kan je b.v. op een galaxy S zien hoe belangrijk multi-touch is bij games:
http://www.youtube.com/watch?v=TPyFB44Raag
er zijn al 10+ jaar lang zat emulators verkrijgbaar voor de PS1 en voor zover ik weet heeft sony er geen actie tegen ondernomen. Niet dat ze er veel aan zouden kunnen doen wettelijk gezien, maar de strategie van "veel advocaten inzetten en de tegenstander op enorme kosten jagen zonder dat je gelijk hebt" heeft zich in het verleden natuurlijk al succesvol bewezen voor Sony.

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 5 juni 2010 15:56]

Die emulatoren waren hobby projectjes, stonden ergens op het web zonder dat er geld aan werd verdient, en deden ook geen poging om zichzelf te promoten. Als je een emulator maakt en die in een marketplace neerzet, kan Sony aan Google vragen om het te verwijderen. omdat het hun IP schend.
Er zit nogal een groot verschil in hoever je bepaalde software aan kunt pakken. Vergelijk het bv met filesharing programma's. De populaire gecentraliseerde programma's gingen 1 voor 1 ten onder, a la Napster, en de open source community projecten zijn niet aan te pakken, want daar is geen duidelijk aanspreekpunt voor de software. Meestal is het niet eens bekend wie er achter zit (op een alias na).
Come again? Hoe kom je hierbij? Die emulatoren waren geen hobby projecten, maar enkelen waren wel degelijk commercieel uitgebracht. Een bekende emulator is Bleem! en Sony heeft weldegelijk actie ondernomen.

[Reactie gewijzigd door Laurent op 5 juni 2010 23:05]

het maken van emulators is volgens mij volkomen legaal

het aanbieden van de bios image (om te kunnen spelen) is echter niet legaal

correct me if i'm wrong :)
Je hebt gelijk Emulators zijn legaal, Bios daar in tegen zijn copyrighted en mogen dus niet gebruikt worden.

Edit: Het is warm :P

[Reactie gewijzigd door cheeks op 5 juni 2010 17:08]

Dat zei hij toch ook?
Emulators mogen maar de BIOS niet?

Ik vraag me af waarom dit zo is, maar mijn vermoeden is dat een emulator telt als iets dat Jantje helemaal zelf heeft geschreven en dat niet ook maar het minste materiaal van Sony gebruikt. De BIOS is dan wel weer materiaal van Sony en dus illegaal om zomaar te verspreiden.
Omdat een emulator een simulatie is van een stuk hardware. Een bios bevat (gecompilede) code van de producent. Je zou zelf een bios kunnen schrijven.. maar dat is weer zeer ingewikkeld.
ROM (Bios) .. is gewoon een game, het is niet geheel waar dat het illegaal is, als je de game origineel gekocht hebt, dan mag je gewoon een ROM gebruiken in een emulator.

Maar goed, leuk, ga ik ook zeker proberen op me PSP :)
Ik zou er persoonlijk geen probleem mee vinden mochten ze die games tegen een zacht prijsje uitbrengen op de Android. :)
Denk niet dat SONY dit zomaar laat gebeuren
Ik denk dat Sony daar geen barst over te vertellen heeft. Ze hebben het al eerder geprobeerd toen Bleem! met een PS1 emulator kwam, voor zowel de PC als de Dreamcast:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bleem!

De rechtzaak die Sony aangespannen heeft om ze van de markt te houden, hebben ze gewonnen - hun product was gewoon legaal, Sony had geen poot om op te staan. Alleen omdat de kosten voor de rechtzaak zo hoog waren, is Bleem uiteindelijk kapot gegaan.

Then again, dat is precies hetzelfde geintje als dat ze Lik-Sang geflikt hebben. Sony had daar ook geen poot om op te staan, maar ze hebben de tegenpartij gewoon kapot geprocedeerd.
Het is niet alsof dit de eerste PS emulator is.
Ik denk niet dat Sony dit NIET kan laten gebeuren (hoe graag ze het zouden willen).
Kijk maar naar de eerste posts.
Wow.... waarom blijen echter de spellen die voor android ontwikkeld zijn nog ver achter wat betreft graphics..
Ik denk dat de grotere bedrijven stukken minder geinteresseerd zijn in games ontwikkelen voor Android. De iPhone was echt een hype en daar sprongen ze massaal erop.
voordeel van de iphone ten opzichte van de androids is dat het 1 telefoon is, je hoeft dus niet rekening te houden met tragere of snellere telefoons en kan dus op het max van die telefoon werken, android heeft meerdere telefoons met zeer verschillende hardware, ik denk dat het hierdoor moeilijker is er iets voor te ontwikkelen dat ''overal'' goed op draait

Zelf ben ik een desire bezitter
Dat is niet gehaal waar. Er zijn verschillende generaties iPhones, met verschillende stukken hardware. Zaken als schermen en dergelijke zijn wel hetzelfde gebleven. Wilt nog niet zeggen dat je als ontwikkelaar er goed aan doet om bij de nieuwste iPhones op het max te gaan zitten. De eerste iPhones kunnen dan zeker neit meer mee.
Dit klopt,

Straks krijg je b.v. de nieuwe iPhone 4e generatie, die heeft een 4x zo grote resolutie.
Als je hier een game voor ontwikkeld en apps. Kan je dat nooit draaien op je 3GS.
Daarnaast zit er in de 4e generatie een dikkere PowerVR en draaien games dan ook niet lekker op de 3GS.
Ze hebben wel expres 4x zo grote scherm gekozen zodat de nieuwste wel oudere games en apps kan draaien.
Maar zo is het bij android ook gewoon. De nieuwste telefoons kunnen ook gewoon alles draaien en de oudere wat minder. Dit krijg je gewoon overal en is een gevolg van technische evolutie. Zelfs apple kan daar niks aan doen.

Het beste voor een developer is kijken naar wat het meeste in de markt ligt en daar dan apps vooor maken. bij 3D games ligt dat wat moeilijker.
Als je b.v. een app voor de 3G maakt. Draait hij goed op de 3G, 3GS en de 4e gen iPhone.
Dus ik weet nog niet zo snel of developers apps maken die echt draaien op de max resolutie van de 4e Gen iPhone. Je wil dat je app beschikbaar is voor zoveel mogelijk mensen. Dan verdienen ze er meer aan.

Ditzelfde gebeurt bij android, en dat is niet zo erg als de app grafisch niet veel nodig heeft zoals b.v. 9292ov app. Dan kan je scalen etc. Misschien komen er nog games uit die je kan instellen qua grafics zodat deze op meer mobieltjes kunnen draaien. Zoals Hoog detail laag detail en resolutie etc.
Maar bij de iPhone snap ik niet dat ze een 4x zo grote resolutie genomen hebben en dan geen groter scherm genomen hebben. Ik zie dan niet erg veel nut behalve bij websites. Nu moet je de iconen hun resolutie verhogen met 4x zoveel pixels.
Android is daarintegen best flexibel met resoluties. Het gaat meer om de versie van android dat apps tegen houd te draaien op lagere versies dan 2.1
Daarom zeuren zoveel mensen om updates naar 2.1

En over emulators, iedereen weet wel dat er gewoon illegale games op gespeeld wordt.
Ik zelf heb dat eerder ook altijd gedaan op de PC. Ik denk wel dat dit de populariteit van android vergroot. Zo'n emulator werkt vooral goed op de Motorola Milestone. Dit is echt de gaming phone onder de androids vanwege zijn keyboard met D-pad.
Dus als je een echte gamer bent moet je een android foon kopen met een hardware qwerty toetsenbord. Voor die mensen komt er straks ook een high end qwerty foon uit.
Als je kijkt dat tegenwoordig developers die games gemaakt hebben op de iPhone deze games massaal aan het porten zijn naar android. Ik snap wel waarom developers dat doen, je hebt een game gemaakt doet een beetje moeite om deze op android te zetten en er komt meer geld binnen.
Android was eerst niet populair voor games, dit kwam omdat ze grafisch zwak waren. De motorola milestone heeft een PowerVR waardoor die daar wel populair voor werd.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 6 juni 2010 09:01]

Straks krijg je b.v. de nieuwe iPhone 4e generatie, die heeft een 4x zo grote resolutie.
Als je hier een game voor ontwikkeld en apps. Kan je dat nooit draaien op je 3GS.
Het is niet voor niks dat de resolutie van de nieuwe iPhone exact 2x die van de vorige is, bestaande apps kunnen pixel doubling gebruiken en nieuwe apps die gebruik maken van de hogere resolutie kunnen vrij eenvoudig op halve resolutie renderen.

Verder ben ik het niet eens met Relief2009 dat het gebrek aan goede android games door 'hype' komt, zoals gewoonlijk kan er blijkbaar weer eens niks beters verzonnen worden. Er valt gewoon minder aan te verdienen, omdat android gebruikers er nogal aan gewend zijn alles voor niks te krijgen, vanwege marktaandeel, en vooral omdat het platform eigenlijk niet zo geschikt is voor games. Dit vanwege het gebrek aan native code en de vele verschillende hardware specs. Hierdoor is het vrijwel onmogelijk om spellen te maken die het onderste uit alle hardware halen die ondersteund worden.
Inderdaad en daar houden ze TOTAAL geen rekening mee... mijn 3G is zo traag als dikke stront in de wind. Alles wordt geoptimaliseerd voor de 3GS met als gevolgdat de 3G steeds plakkeriger aanvoelt. ZELFS Apple doet mee aan dit gedonder.
Dat is niet zo gek. Apple wil natuurlijk ook gewoon dat je een nieuwe koopt
Iedereen wil graag je geld, dat is nog geen reden om het goed te vinden.
Wat ik wel een aparte strategie vind voor makers van een 'premium product'. Normaal betekent dat 'je betaalt meer, maar je krijgt ook meer'. Niet 'je betaalt meer, en na 1 jaar releasen we een nieuw model en zit je met een slecht ondersteund oud model'.
Als er één telefoon goed ondersteund wordt is het de iPhone wel, na meer dan een jaar nog steeds regelmatig updates en af en toe een nieuwe versie van het OS.

Natuurlijk zijn sommige apps sneller op de 3GS maar ik ben nog niets tegengekomen dat op mijn 3G onbruikbaar was.

Je kan van de iPhone zeggen wat je wilt, hij heeft zo z'n gebreken, maar slechte ondersteuning hoort daar niet bij.
daarom is een emulator van een meer geaccepteerd platform ook een heel goed idee.
Hoewel een leuke ontwikkeling denk ik dat dit een erg kort leven beschoren zal zijn. Sony heeft nog steeds de rechten voor PS games en zal zich niet zonder slag of stoot gewonnen geven. Sony verkoopt PS games nog steeds (en steeds meer) voor de PS3 en PSP. Zo is onlangs Final Fantasy IX vrijgegeven in de PSN store. Aan oude games blijkt veel geld te verdienen. Een ander voorbeeld daarvan is Sega die onlangs een groot aantal oude spellen heeft geïntroduceerd op Steam.

Als dit overlevingskans heeft is het vooral buiten officiële stores.
En daarom zijn er toch al veel PS1 emulators... ofwel Sony kan helemaal niets doen zolang deze gast niet de bios bijlevert (zoals bij al die andere PS1 emulators dus ook niet de bios meegeleverd wordt)...
Mja.. sony doet er weinig aan.

Kijk maar naar de psx emulator voor windows mobile die bestaat ookal 3+ jaar? en die is vlotter dan deze emulator van zodttd want zelfs mijn xperia x1 kan nog redelijk ps1 games emuleren.
Lees anders eerst bestaande comments
leuk dat sony niet eerst fixt dat mijn FF9 schijfjes ook gewoon op de PS3 werken |:(
Sony heeft niets met deze ontwikkeling te maken dus wat bazel jij nou?
ik reageer op het punt dat FFIX onlangs op PSN is gezet en dat is iets waar Sony zeker iets mee te maken heeft, dus wat bazel jij nou 8)7
Dat bestaat al jaren voor Windows mobile, en Android is gewoon Linux. Het verbaast me dat er nog niet eerder een port was van welke PSX emulator dan ook voor Android.
Android is gewoon Linux
Hier wil ik even op reageren. Ja, Android gebruikt een Linux kernel, maar ééntje die door Google in elkaar is gezet, aparte branch. Hierdoor is Android niet zomaar een Linux distributie. Daarnaast heeft Android geen X Window System, en heeft het niet de standaard GNU libraries waardoor hergebruik van bestaande code complex is.

[Reactie gewijzigd door Sebazzz op 5 juni 2010 22:14]

Alle programma's (in ieder geval de UI) moeten draaien in de Dalvik VM, daardoor zijn programma's ook niet direct portbaar.

(Native code via de NDK kan wel, maar er wordt zo veel mogenlijk aangemoedigt om in java te schrijven)
Ik vind het eigenlijk wel grappig, een emulator in een virtual machine.. hehe :+
Ik speel op mijn hero regelmatig oude adventures onder SCUMM VM. Dat werkt erg goed, en point-and-click adventures gaan erg prettig samen met touch-screen.

Ik denk niet dat ik blij ga worden van een playstation emulator, of ze moeten ook een controller supporten via usb ofzo :)
Voor sommige games heb je nog steeds niet perse een controller nodig. Bijvoorbeeld een final fantasy kan prima werken op een touchscreen.
Ben benieuwd of dit programma ook weer stampvol reclame komt te zitten, net als bijna alle "gratis" android applicaties. Of komt hier een fiks prijskaartje aan?
Voor WM is er al lange tijd een emulator, ook voor de PC al vrij lang, alle zijn zover ik weet gewoon gratis of op donatie basis. Zou niet weten waarom op de android er opeens geld voor wordt gevraagd.
Yep de laatste versie van die windows mobile emulator is echt niet slecht (van wat ik gezien heb zelf beter dan die op de iphone). http://www.fpsece.net/ hopelijk porten de makers deze naar android :)
Tot dusver is mijn ervaring met Android dat er in alle hoekjes en gaatjes reclame gepropt wordt. Is verschrikkelijk en heb spijt als haar op mijn hoofd dat ik voor dat Android gegaan ben. Ik kom oorspronkelijk bij windows mobile vandaan, waar dit absoluut niet voor kwam. Daar had je betaalde applicaties of gratis applicaties, maar geen reclame continu in beeld als je iets verder gaat dan het home screen.
Het mooie van android is dat je gewoon een hosts file kunt draaien die alle ad servers blockt :) Mits je root hebt natuurlijk.
Nou krijg je gratis software, wil je dan nog de laatste poging van developers om een beetje geld terug te zien voor hun werk gaan blokkeren? Als iedereen die ongein uit haalt dan is het snel gedaan met gratis software hoor.
Onzin, er is al tientallen jaren gratis software voor alle andere platformpjes. Nu android ineens overal de mogelijkheid biedt om reclame te pluggen moet het ineens overal omdat er iets niet gratis kan zijn? Denk dat de tientallen jaren ervoor wel aan hebben getoond dat je onzin praat.
Tuurlijk, maar er is ook gewoon zat gratis software voor android zonder reclame en persoonlijk vind ik de reclame in veel apps ook helemaal niet zo invasief en heb er dus ook niet zo'n moeite mee als het er wel in zit. Dit biedt gewoon een andere optie dan geld vragen voor de software voor developers die wel graag iets terug zien voor hun werk.
Ik heb zelf geen iphone, maar wat ik zo hoor is daar veel minder gratis software... Dus dan kun je wel roepen dat geen enkel ander platform dat heeft, maar welk mobiele foon platform biedt precies meer gratis software zonder reclame, te vinden in een centrale market? Precies, geen enkele.

Edit: overigens wel een aardig idee dan om maar iets in je apps in te gaan bouwen dat als bv www.google.com wel op een ping reageert maar een aantal adservers allemaal niet dat je de app afsluit. Veel plezier met blokkeren dan, ga zelf een app coden als je het gratis en addfree wil.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 6 juni 2010 17:02]

Precies Windows Mobile via O!Market. weet ik veel hoeveel apps, 100% gratis, allemaal. Geen demo's of whatever.

http://www.freewarepocketpc.net/omarket/

Beetje raar om te zeggen dat iets er niet is, als je geen flauw idee hebt waar je 't over hebt.
O!Market? Nog nooit van gehoord... En dat zal dus gelijk het probleem zijn, de meeste mensen gaan die market niet vinden. WM heeft ook een eigen market en daar zit bijna niks in en al helemaal niks betaalds (laatst eens met iemands HD2 naar zitten kijken, bedroevend). Hoeveel niet-tweakers denk je dat hun weg naar een 3rd party market gaan vinden?
Maar goed, op zich wel goed dat het er is... winmo zuigt al genoeg op andere vlakken, fijn dat app beschikbaarheid dan in ieder geval wat beter geworden is (als je weet dat je die 3rd party market moet installeren).
Het lelijke van android is dat zoiets uberhaubt moet gebeuren om 't allemaal een beetje toonbaar te houden. Al die reclame is geen porum en geen enkel ander platform kent dat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True