Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties

Een Finse ontwikkelaar heeft een bestaande Commodore 64-emulator geoptimaliseerd voor recente toestellen die draaien op het Symbian S60 3rd edition-platform. Om een spel te besturen kan de accelerometer worden gebruikt.

De software, Frodo for S60 3rd edition geheten, is gebaseerd op de broncode van de gelijknamige opensource C64-emulator die inmiddels op diverse platformen draait. In 2001 verscheen een eerste versie van Frodo voor het Symbian-platform, maar de Finse ontwikkelaar Hannu Viitala is sindsdien aan de software blijven sleutelen.

De meest recente versie biedt nieuwe functionaliteit, die alleen met recente Nokia Symbian 3rd edition-mobieltjes is te gebruiken. Zo kan met behulp van de Bilbo-plugin de in het toestel geïntegreerde accelerometer worden aangesproken. Door het toestel tijdens het spelen te kantelen, kan de spelbesturing via een joystick worden geëmuleerd. Daarnaast kan ook de trilfunctie van een mobieltje worden gebruikt, maar het nut hiervan is vooralsnog onduidelijk. Het voordeel van een onscreen-toetsenbord is echter evident: de gebruiker kan commando's rechtstreeks in de emulator invoeren.

Symbian-toestellen zijn niet de enige mobieltjes met een Commodore 64-emulator; ook de iPhone kent software om de klassieke Commodore 64-homecomputer na te kunnen bootsen. De maker van iFrodo heeft echter nog geen versie uitgebracht waarmee de accelerometer van de iPhone kan worden benut.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

Het besturen via het bewegen van je mobiel zal denk ik nog wel wat oefening vereisen, maar het zag er zo in het filmpjes wel goed uit.
Het lijkt wel of het spelen van de oude spelletjes van vroeger helemaal beetje terug komt. Zo ben ik vorig jaar nog bezig geweest met de amiga emulator WinUAE om het spel Utopia weer eens te spelen, helaas liep ik al snel tegen een beperking aan dat je maar 256 gebouwen neer kon zetten, verder nog wat andere oude spellen gedownload. En sinds kort ook met DosBox bezig geweest op verzoek van iemand voor het spel Pinball Fantasies, dat blijft nog steeds leuk eigenlijk. Ook de klassieker Wolfenstein 3D, Street Rod en Stunts heb ik weer gespeelt. Er zijn hier en daar wel wat sites waar je ze gewoon kan downloaden, legaal, omdat veel al abandonware is geworden.
Abandonware is illegaal tenzij nadrukkelijk door de maker toegestaan. Niet dat er problemen om gemaakt worden omdat het al lang niet meer verkocht wordt. http://en.wikipedia.org/wiki/Abandonware
Het besturen via het bewegen van je mobiel zal denk ik nog wel wat oefening vereisen, maar het zag er zo in het filmpjes wel goed uit.
Op de iPhone heb je ook een aantal games die je op deze manier kan besturen, en ik kan uit ervaring zeggen dat het in het begin even wennen is, maar dat het na enige tijd prima werkt.
Wordt er niet bedoeld: door het kantelen van de gsm, kan een joystick/pad worden geŽmuleerd?

Evenzogoed, wel leuk zo op deze manier gamen. Lekker modern :) Vooral mensen met grote handen zoals ik, kan dit nogal een uitkomst zijn. Stuur ik niet meer tegelijk naar links en rechts met mijn duim :)

Hebben alle N-series van Nokia een accelerometer dan? Of alleen die N95?

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 26 januari 2009 15:20]

De N82 heeft er ook 1
N79 ook normaal gezien...
Hoe zal 'decathlon' dan werken ?

Schudden met dat ding!!! :*)
of "stroker" ! Op X2008 zat er iemand dat spel te spelen op een Wii...en ja, hij gebruikte de Wiimote op de manier waarop je zou denken ;)
Inderdaad, daar heb ik wel een aantal joysticks mee versleten :P
Mooi, gaaf dat er nu een C64 emulator is die de accelerometer kan gebruiken. Iets dergelijks is in ieder geval stukken meer innovatief, en minder beperkt dan de mogelijkheid van een G-Pad of G-Sensor-applicatie op Windows Mobile... 8)7
Het lijkt me dat de accelerometer niet geschikt is voor alle typen spelletjes.
De ontwikkelaar is een echte fan van LotR, neem ik aan. Ben benieuwd wat een eventuele Sauron- of Gandalf-plugin gaat doen :P
Gandalf wordt de debugger (think about it, als je de emulatie kunt pauzeren en het geheugen kunt editen, dan heb je ongelimiteerde mogelijkheden 8-)).
Sauron klinkt als een erg vervelend virus ;(
Geweldig, behalve dat C64 spelletjes alleen fatsoenlijk te besturen zijn met een Arcade joystick. Zo'n ding met een klein bol knuppeltje en zo'n ronde rode knop ervoor.
Bestaat die emulator toevallig niet ook voor Windows Mobile ?
Daar ben ik nu ook wel benieuwd naar :P
Waar kan je de cassette bandjes dan in doen :P
LOAD

PRESS DIAL ON MOBILE...
Zelf heb ik nog nooit problemen gehad met 32-bits emulatoren en andere toepassingen die draaien onder de WoW64 laag. Dus probeer het eens zou ik zeggen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True