Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 134 reacties

Ontwikkelaar Andreas Varga is er samen met andere hobbyisten in geslaagd om de platformklassieker Prince of Persia voor de Apple II te porten naar de Commodore 64 en 128. De ontwikkelaar, ook bekend als Mr. Sid, paste reverse engineering toe.

Volgens Mr. Sid, een verwijzing naar de geluidschip in Commodore 64-homecomputers, was de broncode van Prince of Persia voor de Apple II niet langer beschikbaar bij ontwikkelaar Broderbund. Daarop besloot hij via reverse engineering en memory capture-technieken op een Apple II alsnog een versie voor de C64 te bouwen.

Prince of Persia op C64Om de port van Prince of Persia op een Commodore 64 of 128 te kunnen spelen, is wel een EasyFlash-cartridge nodig. Dit 1MB grote flashgeheugen kan op een C64 met een floppydrive direct beschreven worden. Hierdoor is geen uv-lamp of aparte eprom-programmer nodig.

Ontwikkelaar Varga stelt dat hij de Apple II-versie van de game zo nauwgezet mogelijk heeft geport naar de C64. Zo zijn ook kleine bugs in de code overgezet. Nieuw is de mogelijkheid om tussentijds games te saven, terwijl de C128-versie nog enkele snelheidsoptimalisaties zou bevatten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (134)

Voor de geďnteresseerde hier een speech van Jordan Mechner (maker van PoP) over de ontwikkeling van Prince of Persia. 51min. aan kijkplezier vanaf de Game Developers Conference 2011

http://www.gdcvault.com/p...Game-Postmortem-PRINCE-OF
Met de juiste tools zoal een Powercardridge en Finalcardridge speelden we elke spel uit. Mits je de C64 Reference Guide van buiten kenden. Pure machine language. Prachtig.
Geniaal. Zowel deze actie als het spel.

Ik moet wel lachen, toen ik 12 was (19 jaar terug al weer) vond ik dit spel bijna 'fotorealistisch'. Leuk om te zien hoe dat steeds opschuift door de jaren heen, richting Crysis en nu Battlefield 3.
Dit was ook het eerste spel (zover ik weet) waarvoor motion capture gebruikt is voor de animaties. De broer van de ontwikkelaar heeft alle bewegingen echt uitgevoerd, die hebben ze gefilmd en later omgezet in animaties voor het spel.

http://blog.pengoworks.co...e-birth-of-motion-capture
Dat had ik ook, kan me nu nog herinneren hoe onder de indruk ik was van de animaties, de vloeiendheid...
Het heeft ook een reden dat het zo vloeiend loopt. Voor deze game is gebruik gemaakt van een soort motion capture, rotoscoping. De maker liet z'n jongere broertje uren rondrennen en die bewegingen zijn overgenomen in de game. Daarom was het wat dat betreft z'n tijd ver vooruit, genoeg games die jaren later werden uitgebracht, waarbij bewegingen lang niet zo soepel liepen als bij prince of persia.
http://en.wikipedia.org/w..._Persia_(1989_video_game)
Another World/Flashback was om die reden ook redelijk in orde. Ze gebruikten wel een iets andere wijze van motion capture, maar het effect is een soepele manier van bewegen. Echt gaaf.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flashback_%28video_game%29
De eerste soepele bewegend poppetje dat ik gezien heb was van Impossible Mission (C64).
Wiki YouTube
Toch nog wel een verschil met PoP. Dit is duidelijk al gebaseerd op echte bewegingen, maar het is nog niet realistisch. PoP was dat al wel echt, de bewegingen, dimensies van het lichaam tot de ruimte, alle details klopte. Dat maakte de game voor die tijd echt heel erg echt! Er waren geen games die zo realistisch waren.
Er was hier geen sprake van "echte" rotoscoping, maar gewoon van overteken van stilstaande beelden(freezeframes) van videoopnames van het broertje van Jordan Mechner die over een schutting heenklom, door zijn knieën ging etc... En vergeet trouwens crimewave niet: www.youtube.com/watch?v=qzLhCzymdmw ;)
Rotoscoping is het overtekenen van stilstaande beelden. Het is dus weldegelijk 'echte' rotoscoping.
De eerste soepele bewegend poppetje dat ik gezien heb was van Impossible Mission (C64).
Wiki YouTube
Die had trouwens nog een vooruitstrevend grapje:

Door wat assembly-trucs gebruikte Impossible Mission de SID chip om gesamplede spraak (van stemacteurs) af te spelen. De truc was om het volume van één van de voices zo snel op en neer te schakelen dat je samples kon afdraaien, op 8kHz en 4-bit ;)
Volgens onze docent animatie was prince of persia het eerste spel waarbij de acties door acteurs gedaan werden en opgenomen. Daarna hebben de "animators" dit gebruikt .

Het filmpje staat zelfs nog online: http://www.youtube.com/watch?v=WAjRNU3DbSY :D
Zie hierboven, en laat dit aan je docent animatie zien.
haha same here! Hoor nogsteeds mensen praten over de animaties in deze game "Dat prinsje lijkt wel echt".
http://comixed.memebase.c...mixed%2FCMX+%28Comixed%29

:D

Dit spel altijd op de pc gespeeld, irriteerde me mateloos eraan....

Maar
http://www.youtube.com/watch?v=uV_wzAuKE6c

en nog een ander kung-fu/martial game die ik op de pc speelde vond ik geweldig..... daar kon je echt "gruwelijke" moves in maken (met stokken e.d.) :-)
(if memory serves me correctly)

En die omgebouwde NES, met 1001 spellen...... HEAVEN :9~

[Reactie gewijzigd door Nexuses op 18 oktober 2011 08:27]

Die kung-fu game die jij bedoelt is volgens mij Budokan...
Edit: http://www.youtube.com/watch?v=sq4UdRigaAY

[Reactie gewijzigd door ODiUM78 op 17 oktober 2011 17:51]

THAT'S THE ONE!!!!!!!!!!!

Geweldig..... thanks man _/-\o_
En wat is daar het practisch nut van?
zoals kabouter Wesley het altijd zo mooi kan zeggen... Kon het niet gewoon naar windows of linux geport worden, ik bedoel hoeveel mensen hebben wel een werkende c64, maar geen windows/linux bak?
Ik heb zelf spellen geprogrammeerd op de C64 en ik ken de beperkingen maar al te goed.

Dit soort dingen zijn niet nuttig, maar wel behoorlijk knap. De C64 had maar 64Kb geheugen en een 1 Mhz processor. Met BASIC in het geheugen was het beschikbare geheugen zelfs maar 32Kb. Om een spel als PoP te porten naar een omgeving met zo weinig resources is behoorlijk indrukwekkend.

Overigens hoeft PoP niet naar windows of linux geport te worden, want het draait prima onder DOSBox, een MS-DOS emulator die voor vrijwel alle moderne platformen beschikbaar is.
De Apple II had ook maximaal 64 KB aan boord en een even snelle processor: de Apple heeft een Motorola 6502 processor terwijl de C64 de iets complexere 6510. De C64 heeft wat meer mogelijkheden dan een Apple vanwege de SID en de VIC chips waardoor geluid en sprites net wat makkelijker worden. Neemt niet weg dat het een behoorlijke prestatie is. Ik moet er niet aan denken om nog op een C64 in assembly te programmeren, die tijd heb ik echt wel gehad (idem voor Apple II trouwens).
Een Motorola 6502 heeft nooit bestaan. Zowel de 6502 als 6510 waren chips van Mos Technology, de halfgeleiderdivisie van Commodore. Wel is het zo dat MOS opgericht is door ex-werknemers van Motorola. Een gevolg daarvan was dat de eerste chip van Mos Technology, de 6501 het levenslicht nooit gezien heeft wegens een flinke patentenruzie. De ontwerpers moesten toen om de patenten van Motorola heen werken, wat de 6502 is geworden.
Er is al een DOS versie van, en dat draait prima in Dosbox dat zowel op Linux als Windows draait ;)

Nut? Niet, behalve voor de C64 liefhebbers die er nog zijn. En waarom? Gewoon, omdat het kan. Er zijn genoeg mensen die er lol in hebben om dit soort zaken zelf te maken/porten.
Ik bedoel native windows, en kijken hoe hoog je fps dan wordt... 1000? 10000?
edit: als de broncode van deze port beschikbaar wordt, zal dat ook nog wel vrij waarschijnlijk zijn...

[Reactie gewijzigd door iThinkSo op 17 oktober 2011 17:02]

8)7 Meneer de servicemedewerker, dat mijn videokaart is doorgebrandt, kan ECHT
niet aan mij liggen, ik heb alleen de gouwe ouwe PoP gespeeld...
En wat is daar het practisch nut van?
Het heeft geen/weinig praktisch nut, behalve dat het kan/leuk is. Het zijn hobbyisten, dat is nut genoeg. Kenmerk van een hobby lijkt me.

[Reactie gewijzigd door Pepperoni op 17 oktober 2011 17:14]

Sommige dingen in het leven doe je omdat het kan, en niet omdat het een practisch nut heeft :)
eh, bij m'n ouders staat er boven in de hoek zelfs nog een werkende Apple 2+, inclusief floppydrive met daarbij floppies met PoP (en Lemonade, Little brick out en Space invader)
Niet alle tweakers hier zijn van na '84
?
Zijn je ouders ook Tweakers dan?
Instant nostalgie... Uren "verpest" met dit spel... Kan nog geen spikes zien zonder weer me te ergeren aan die ene sprong die nooit goed ging....

Maar wel een boel werk voor dat handje vol mensen die nog een werkende commodore hebben, of zijn dat er meer dan ik denk?

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 17 oktober 2011 16:45]

Inderdaad, zit dat youtube filmpje te bekijken en het komt me nog helemaal bekend voor. Kon me alleen niet herinneren dat het er zo waardeloos uitzag eigenlijk :P

@labtech: Best een goede oude tijd, weet het nog als gisteren: Maelstrom, Prince of Persia en Lemmings, nooit in mijn leven zoveel tijd doorgebracht op de kantoorkamer van mijn vader achter de Macintosh. En eigenlijk ook veel betere spellen voor kinderen, omdat het vaak toch een soort puzzelspellen waren.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 17 oktober 2011 20:59]

Dat zal ook te maken hebben met het feit dat de meeste mensen destijds al blij waren met 14" crt-monitor (13" effectief) draaiend op een 800x600 VGA resolutie. Alleen de geluksvogels hadden de beschikking over 1024x768 SVGA, non-interlaced.
VGA? MDA, Hercules en CGA bedoel je! :)
Gewoon op een 186 zonder kleur :D
De 80186 was een x86 chip die in principe voor de embedded markt bedoeld was die verder helemaal niet compatible was met de "IBM PC" uit die tijd door de in de chip geďntegreerde hardware. In de PC markt was de 80286 de opvolger van de 8086. De 186 zat wel in wat half-compatible systemen zoals de Tandy 2000.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 17 oktober 2011 23:40]

de V20 was een 8088 compatible processor die ook overweg kon met het instructieset van de 80186 :-)
Zat in onze commodore pc-1, later nog een 8087 bijgeprikt voor de floating point berekeningen.
De 8088 (eigenlijk alleen maar een revisie was op de 8086) kwam in 1979 en was de opvolger van de echte 8086 uit 1978. Daarna kwam in 1982 de 80186 die eigenlijk ook weer een revisie was op de 8086 en idd niet breed werd toegepast. In datzelfde jaar (1982) kwam ook de 80286, in 1985 de 386, dan 486, dan pentium etc.

Maximale snelheid van de 8086 was 10 Mhz, die van de 80186 12Mhz en die van de 80286 25Mhz. In 4 jaar tijd was de snelheid meer dan verdubbelt, 15 Mhz hoger dan de 8086 :D

http://nl.wikipedia.org/wiki/8088

Overigens kun je op wikipedia onderaan elke pagina die over een CPU gaat een lijst van alle x86 CPU-typen zien.

En dit is ook een leuke pagina: http://www.cpu-collection.../?tn=1&l0=cl&l1=80186/188

[Reactie gewijzigd door ravenamp op 18 oktober 2011 09:44]

800x600? Luxepaardje. 320x240 was voor velen het hoogst haalbare in die tijd.
Elke VGA monitor kon 640x480 aan.
320x240 was een mode X resolutie. De standaard 256 kleuren VGA reslutie was 320x200 (jaha, 16:10 resoluties bestonden toen al, alleen werden ze op een 4:3 weergegeven :P)
Dat is MCGA, maar de meest gebruikte videomode van VGA, elke VGAkaart en monitor moest ook 640x480 kunnen weergeven, en een 256KB VGAkaart kwam dan wegens displaygeheugen niet verder dan 16 kleuren. 800x600 en hoger is SVGA.
Dat is MCGA
Da's onzin. Zowel MCGA als VGA ondersteunde diezelfde videomodus. Het is absoluut niet zo dat die modus MCGA heette.
MCGA was similar to VGA in that it had a 256-color mode (the 256-color mode in VGA was sometimes referred to as MCGA even though MCGA only existed on a small number of PS/2 models)
Stand-alone MCGA kaarten hebben nooit bestaan, dus je had echt een IBM PS/2 PC nodig om een "echte" MCGA modus te hebben, en een MCGA adapter ondersteunde geen EGA. De meeste mensen hadden gewoon een VGA kaart. MCGA ondersteunde ook geen meerdere of virtual screen pages, wat door sommige games werd gebruikt voor smooth scrolling. Mode X was al helemaal niet mogelijk met MCGA.

In other news, na aanleiding van dit artikel had ik de PC versie van PoP maar weer eens uit de kast getrokken en gespeeld onder DOSBox. Kostte me maar een avondje om 'm uit te spelen, daar had ik toen ik nog 11 was een stuk meer moeite mee (maar het was toen wel gelukt - itt tot sommige mensen hierboven had ik wél ontdekt hoe je kon saven tussen levels door :Y))

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 19 oktober 2011 15:02]

Dit spel komt nog uit de tijd dat het om gameplay ging, niet om eyecandy..
Toen ging het net als nu ook om de eye candy, alleen is de eye candy van toen niets in vergelijking met die van nu.
Bij dit spel ging het wel degelijk om de eye candy! Dit was het eerste spel waarbij de sprites gemaakt waren middels een rudimentaire motion capture. Hierdoor waren de bewegingen van de speler en zijn tegenstanders enorm veel natuurlijker dan vergelijkbare spellen.

Ik weet nog dat ik zelf de hele tijd aan een randje ging hangen en dan weer omhoog klimmen, puur om te zien hoe mooi die bewegingen waren.

Zie bv: http://blog.pengoworks.co...e-birth-of-motion-capture

[Reactie gewijzigd door Janoz op 18 oktober 2011 11:13]

Er zijn ook nog C64 emus in omloop, wellicht is daar ook nog wat te doen.
Mear dit is inderdaad geen project wat hij onderneemt om in het spotlight bij de grotte massa te komen nee :+
Er zijn ook nog C64 emus in omloop, wellicht is daar ook nog wat te doen.
Mear dit is inderdaad geen project wat hij onderneemt om in het spotlight bij de grotte massa te komen nee :+
Waarom zou je het op een C64 emulator spelen als je het gewoon op iets als DOSBox kunt spelen?
Nieuw is de mogelijkheid om tussentijds games te saven, terwijl de C128-versie nog enkele snelheidsoptimalisaties zou bevatten.
Tussentijds opslaan dus. Voor mij reden genoeg :P Ik heb het spel als kleine jongen nooit uit kunnen spelen, ik ging steeds dood tegen het einde...
opstarten met 'prince.exe megahit'

+ en - tekens voor tijdsduur aanpassen. ctrl+L voor volgend level uit mijn hoofd :)

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 17 oktober 2011 17:36]

En dan een plakbandje op de + en dagen laten zitten, zodat je de beste highscore hebt. :)
Dat doe je toch niet om het simpele feit dat je dan geen spellen meer kan spelen :)
Je kon op de PC gewoon opslaan tussen de levels in.
Hoe dan? Op onze oude 386 was die mogelijkheid er niet in ieder geval. Niet vanuit de menu's iig. Ik heb het ook nooit uitgespeeld omdat ik zonder tijd kwam te zitten. Megahit kende ik wel, maar als ik die had gebruikt had ik nooit zin om die puur alleen voor extra tijd te gebruiken. Dan zweefde ik ook meteen omlaag, skipte ik het level of vermoorde ik iedereen onscreen.
Met een van de functietoetsen kon je je game saven enmet een ander restoren.. je had btw maar 1 save slot.
Idd, en je kon op elk moment saven, maar je begon altijd aan het begin van het level bij het restoren (dus beter savede je direct nadat je in dat level begon, anders was je die kostbare tijd ook weer kwijt).

.edit:
----------------
Saving Your Game
----------------


Once you have reached Level 3, you will have the option of saving your
game to disk and continuing it later. To save your current game, press
CONTROL-G at any time during play. The program will briefly access the
drive, then continue with the game.

The next time you boot the PRINCE of PERSIA disk, instead of pressing a
joystick button or any key to start a new game, press CONTROL-L. The game
will resume from the beginning of the level you were on when you last
saved it.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 18 oktober 2011 17:31]

Omdat de PC-versie ook niet alles is. De Commodore 64 had veel betere audiovisuele mogelijkheden dan de PC's van destijds. Ik herinner me dat spel op PC's met een Hercules-kaart. Een C64 is dan veruit te prefereren.
PoP ondersteunde idd hercules met pc-speaker, gelijk alles(CGA/EGA) tot aan MCGA/VGA 320x200 met 256 kleuren, en Roland MT-32 en Adlib/OPL2/3 kaarten, kan geen C64 tegenop.
Man wat was ik destijds jaloers toen ik geen PoP op mijn C64 kon spelen. Jammer dat het zo lang heeft moeten duren, maar gelukkig heb ik mijn C64 nog :). Kijken of dat een beetje lekker speelt op een flatscreen dit weekend ?!
Vergis je niet, er zijn horden mensen die hun C64 nog steeds hebben staan op zolder! Zelf ben ik verzamelaar, ik heb er meer dan 10 en net zoveel diskdrives van allemaal types: 1541, 1541-II, 1571, 1581 (3.5 inch!), parallelle interface, USB interface... etc... mooi spul :)
idd leuk speelgoed :) vooral de opgevoerde tape- en diskdrives die bijna uit elkaar rammelden door de hoge snelheden :p
Ik denk dat laatste...
Afgelopen weekend heb ik met de locale scouting groep mee gedraaid voor de JOTI. Als extraatje hadden we een "game museum" ingericht, met oude systemen en consoles chronologisch van oud naar nieuw. De C64 die ik nog bij mijn ouders op zolder had staan heeft daar dienst gedaan en werkte na ruim 20 jaar op zolder staan nog perfect!

Overigens heb ik de C64 na het weekend bij de vuilnis gezet dus er is er wel 1 minder....
Wat een doodzonde, er zijn verzamelaars die je er enorm blij mee had kunnen maken!
Vet! Veel gespeeld, zowel op de C64 als PoP. Moet een hoop werk zijn geweest om een heel spel te reverse-engineeren. Zeker als er waarschijnlijk geen 'hogere tussentaal is gebruikt, dus van assembly naar assembly. Nice.
De assembly opcodes zijn gelijk (beide 6502) dus het meeste portwerk zit waarschijnlijk in het aansturen van de externe zooi zoals geluid, video en keyboard. En daar zal de assembly inderdaad aangepast moeten worden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_64
http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_II_series

Misschien dat hij er daarom 22 jaar over gedaan heeft ;)
edit:
Ok hij heeft er maar sinds mei 2009 aan gewerkt
http://popc64.blogspot.co...would-anyone-want-to.html

[Reactie gewijzigd door PuzzleSolver op 17 oktober 2011 18:21]

huh hoe kan je nu een spel op de C64 hebben gespeeld, wat pas net is geport? :s
Veel gespeeld op de C64, veel gespeeld PoP.
Uiteraard niet samen ;)
Gaat dit werken in een C64 emulator? Die moet dan wel ook een EasyFlash cartridge emuleren lijkt me?

Verder krijg ik hier nostalgische gevoelens van.. dit is gewoon wat ik vroeger speelde op mn barrel PC. :)
Gewoon de d64 image downloaden hier: http://noname.c64.org/csdb/release/?id=102248 en proberen.
de d64 image bevat slechts een compressed binary van de cartridge, zodat je die met easyrog kan flashen naar je easyflash.

Beter om vice 2.3+ te downloaden en te installeren... die ondersteunt easyflash cartridges ;)

Of een easyflash kopen/bouwen/ietsen en op de realdeal spelen.

(Ik kan niet wachten op hetzij een easyflash, dan wel een firmware update voor m'n 1541 ultimate zodat die hopelijk ook easyflash cartridges ondersteunt)
Geef deze game aan de gemiddelde "gamer" tegenwoordig en na 2 minuten beginnen ze te zeuren dat het zo moeluk en oneerluk isXD
LOAD "PRINCE OF PERSIA",8,1
SEARCHING FOR PRINCE OF PERSIA
LOADING
READY.

Euh, RUN MEGAHIT? ;)
Was jij zon geluksvogel met een diskdrive :)
Van mijn krantenwijk kon er destijds net een datasette af :( (Dit was destijds al een vooruitgang aangezien ik voor die tijd steeds de spellen in moest typen op de Vic20)

Aanschaf van zon cardridge maar eens overwegen dan!
Ik betwijfel of de porters er ook daadwerkelijk cheat-codes hebben ingebakken hoor. ;)

Een echte Tweaker startte zijn programma trouwens gewoon met SYS en dan het geheugen-adres van de eerste instructie. :Y)
nope ..

een echte Tweaker startte met LDA$ en dan het geheugenadres van de eerste instructie
Ha, ha! Geweldig !

Dit doet mijn 36 jarige hart goed: als knulletje heb ik bijzonder veel van dergelijke spelletjes op de C64 gespeeld 8)

Hulde aan de makers! ;)
Lachen, ik was zaterdag op de HCC Commodore dag (foto's) in Maarssen (ik ben die gast met Sinclair spul, zoals die laserharp).
Ik hoorde daar van de port, leuk dat die hier ook aangetipt wordt!

Voor geďnteresseerden in deze retro-bijeenkomsten: http://commodore-gg.hobby.nl/.
Daar zitten de echte tech-freaks op retrocomputer gebied.
De volgende meeting is in december.

Overigens is het de HCC Commodore besuursleden gelukt om ook op de HCC Digital op 4 en 5 november een retro-stand te plaatsen!!!
Ik ben gevraagd Sinclair daar te vertegenwoordigen, maar kan helaas niet...
Maar Commodore en andere merken homecomputers zijn er zeker wel te zien, en speelbaar!

[Reactie gewijzigd door bverstee op 17 oktober 2011 17:13]

Laat ze maar oppassen op die Commodore stand met de beruchte Poke-of-Death waarmee je iedere oude pre-VIC-20 CBM machine om zeep kon helpen. Ooit als blaagje bij een Commodore stand op een van de eerste HCC beurzen gevraagd of die poke nog werkte. Antwoord was "nee". Mijn reactie: "zou ik het even uit mogen proberen". "Ja hoor, ga je gang". Even later een vervelende groene horizontale streep in het scherm - ging niet weg bij opnieuw opstarten. Oeps.
Najah, wel weer goedgemaakt door als blaagje op de Commodore-64 introductiedag-voor-de-pers te mogen rondfladderen en wie het maar wilde zien te tonen dat kinderen er meteen al prima mee aan de gang konden (pers wist natuurlijk niet dat ik al een maandje af en toe met die C64 speelde). Wist ik veel dat dit een legendarische computer zou worden.
Laat ze maar oppassen op die Commodore stand met de beruchte Poke-of-Death waarmee je iedere oude pre-VIC-20 CBM machine om zeep kon helpen.
En je denkt echt dat ze tegenwoordig die onbetaalbare pre-VIC20 machines nog zo los bij de stand hebben staan en niet in één of andere vitrinekast om slimmerikken met een poke of death tegen te gaan? :+
Ze zouden er beter een GAL-letje in kunnen solderen die de bewuste poke opvangt en schade voorkomt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True