Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 147 reacties

De initiatiefnemers van het Humble Indie Bundle-project hebben bijna 1,3 miljoen dollar opgehaald met de verkoop van een aantal multiplatform-games zonder drm. De broncode van een aantal spellen is inmiddels vrijgegeven.

Gedurende de looptijd van het Humble Indie Bundle-project konden gamers zelf het bedrag kiezen dat zij op tafel wilde leggen voor een verzameling games van onafhankelijke ontwikkelaars. Bovendien draaien alle spellen op Windows, Mac en Linux, en was er geheel afgezien van kopieerbeveiliging. De initiatiefnemers spreken van een groot succes nu de actie is afgelopen; in totaal werd ruim 1,28 miljoen dollar opgehaald afkomstig uit in totaal 138.785 donaties. De gemiddelde bijdrage kwam uit op iets meer dan 9 dollar. Een deel van het geld gaat naar de deelnemende ontwikkelaars, terwijl ook een deel aan goede doelen wordt geschonken.

Een aantal deelnemende ontwikkelaars heeft naar aanleiding van het succes besloten om de broncode via een opensource-licentie vrij beschikbaar te stellen, waaronder de titels Lugaru en Penumbra Overture. De developers van de games Aquari en Gish zouden soortgelijke plannen hebben, waarbij alleen de code van World of Goo nog gesloten blijft.

De Humble Indie Bundle-actie, die doet denken aan een soortgelijk initiatief van Radiohead in 2007, was door initiatiefnemer Wolfire Games mede gestart om te kijken wat het effect is op de piraterij van games. Zij stelden vast dat ook de games uit de bundel op torrentsites opdoken, volgens de ontwikkelaars een onomkeerbaar gegeven. Bovendien zou elke maatregel die gamesproducten inzetten om piraterij te voorkomen, zoals drm, volgens Wolfire Games niet legitiem zijn, omdat het betalende gamers alleen maar hindert.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (28)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (147)

7 games voor gemiddeld 9 euro, da's amper 1 € per spel. geen enkele grote deftige ontwikkelaar kan daar zelfs maar 1 game voor maken.

Humble is het dus wel, maar niet realistisch van zowel de klanten als de ontwikkelaars
Zoals je in de statistieken kunt lezen heeft deze actie per game ongeveer $176 000 opgeleverd. Dat is slechts wat ze nu in deze week verdiend hebben. Geld wat ze gezien het 'pay what you want' model anders waarschijnlijk hadden misgelopen. (De games zijn allemaal al aardig 'op leeftijd', mensen die echt de volle klap voor deze games hadden willen betalen hadden dat dus, neem ik aan, al gedaan.)

Daarnaast moet ik zeggen dat veel van deze ontwikkelaars vaak wel degelijk een klein team hebben. Dus ook voor deze ontwikkelaars is $176 000 niet zo heel veel. Een van de ontwikkelaars van het spel penumbra heeft op zijn blog een tijdje geleden dan ook al eens uitgestippeld hoeveel $100 000 voor een indiedeveloper betekent:

http://frictionalgames.bl...01/perception-of-000.html
7 games voor gemiddeld 9 euro, da's amper 1 € per spel. geen enkele grote deftige ontwikkelaar kan daar zelfs maar 1 game voor maken.

Humble is het dus wel, maar niet realistisch van zowel de klanten als de ontwikkelaars
Op zich kan dat best hoor. Met grote aantallen. Ik verkoop liever 1 miljoen keer een game voor een euro dan 10.000 keer voor 10 euro.

Daarbij zullen veel mensen "om uit te proberen" de bundle voor $1 ofzo gekocht hebben. Dat trekt het gemiddelde fors naar beneden natuurlijk. Ik heb er zelf $29.95 voor gegeven.

De vraag is natuurlijk, waar ligt het omslagpunt. Als we de grote tier 1 ontwikkelaars mogen geloven is dat rond de 50 euro, als we Steam met hun bundels en acties mogen geloven al een stuk lager. Experimenten zoals de Humble Bundle geven weer wat meer inzicht hierin.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 16 mei 2010 18:00]

Neuh, dit soort experimenten geven totaal geen inzicht over commerciele games.. Dit zijn games die gemaakt zijn door mensen in hun vrije tijd.
Bij een commercieel spel moet men niet vergeten dat er een boel mensen betaalt moeten worden, inclusief de schoonmaker van het kantoor.. 1,3 miljoen dollar kun je nog geen klein commercieel team van betalen voor 1 jaar.
En toch geloof ik zo dat een spel als World of Goo al zoveel opgebracht heeft ondertussen. Kostte €20 (of $20) toen het uitkwam, is zeer populair gebleken (ook door de vele media-aandacht die het gekregen heeft), vele malen verkocht (en ook veel gepirateerd), etc. Alleen bij deze actie heeft het hun al $176.000 opgeleverd, en aangezien het slechts een klein team is, kun je een groot deel daarvan zien als winst.
ze hebben ze niet gekocht "om uit te proberen", maar gewoon omdat het kon.

Als je gaat zoeken naar het omslagpunt, dan zit je weer met winstmaximalisatie bezig. Er is 1 vast punt en dat is de kostprijs van de ontwikkeling en distributie. Op wat bandbreedte na is dat een vast bedrag en dat is de economische kostprijs. Als je winst wil maken dan zal je de prijs van een product willen plaatsen op een niveau dat de inkomsten zo hoog mogelijk legt en die is onafhankelijk van het aantal mensen die een product koopt.

Wat dit project heeft aangetoond is dat gamers de economische WAARDE gemiddeld inschatten op die 1 tot 2 €.
Het gaat hier om relatief kleine spelletjes, waarvan er een aantal door maar ťťn persoon of een hťťl klein team ontwikkelt zijn. (world of goo bijv.)
Het zijn geen zeven games, het zijn vijf games en twee goede doelen.
Interessant gegeven: the Humble Bundle lijkt veelvoudig illegaal gecopieerd te zijn ondanks dat men zelf mocht bepalen wat men voor deze pack wilde betalen.

Bron: klik

Ook worden sommige games open source:
The Humble Indie Bundle experiment has been a massive success beyond our craziest expectations. So far, 138,785 generous contributors have put down an incredible $1,273,361. Of this, contributors chose to allocate 30.85% to charity: $392,860 for the Electronic Frontier Foundation and Child's Play Charity. I have made a page for the full breakdown including the merchant fees in a JSON format here (json).

Now it's our turn to give back. As of 5/11/10, Aquaria, Gish, Lugaru HD, and Penumbra Overture pledge to go open source. We are preparing the sources right now and will be releasing them ASAP.
Bron: klik

[Reactie gewijzigd door Bor op 16 mei 2010 16:49]

Puur door allemaal schattingen, niet wetenschappelijk onderbouwd en dus naar mijn mening stemmingmakerij. Ook worden effecten als, meerdere keren downloaden door dezelfde user niet meegenomen (corrupted etc.).
Al zullen er altijd mensen zijn die ťťn cent nog teveel vinden, om te betalen. Helaas.
Natuurlijk is het allemaal met schattingen, zo is dat nu eenmaal met statistieken. De wetenschap kan ook helemaal niet zonder die statistieken want in werkelijkheid is geen enkele meting wiskundig te bewijzen door allerlei randverschijnselen zoals je er zelf enkele noemt.

Op die blog kan je hun redeneringen vinden met de opmerking dat het rekenwerk door een statisticus gebeurd is; ik mag dus hopen dat het wel degelijk op een wetenschappelijke manier gebeurd geweest is.
I sent my friend Eric Samuel, a statistics graduate from Cal, two days worth of raw download data from the CDN for analysis.

He found that on average a given IP address downloads 490.01 MB worth of data from the bundle. This is actually likely overstated due to multiple people downloading from the same modem. For instance, one IP alone downloaded 10.3 GB - not exactly a humble bundle!

So we can divide the 49.3 TB by 490.01 MB and we get 105,497 average downloaders.

Assuming these numbers are reasonable, we get 79,000 [verkochte bundles] / 105,497 [gemiddelde downloaders] = 0.749 are estimated to be legitimate or about 25% have pirated the bundle -- directly from us.
Wat mij een al even interessante vraag lijkt, is hoe vergelijkbare statistieken eruit zien in het klassieke business-model waar je dus veel meer moet betalen voor je games. Als het daar blijkt dat 50% van de games illegaal is (wat me eigenlijk niet zou verwonderen), is dat voor mij een teken dat dit business model misschien niet rendabeler is, maar wel degelijk voor minder piraterij zorgt bij de gebruikers.
Misschien gaat het downloaders wel om het gemak. Als je op de pagina van TPB een vakje had gemaakt 'vul hier in hoeveel je wilt betalen en doneer' naast de downloadknop dan hadden mensen dat gebruikt.

Bovendien zijn er zat mensen bots op torrentsites die downloaden om het te seeden, en die het uberhaubt nooit openen.
Er is echter een tegenwoord of TorrentFreak.com

Om eerlijk te zijn, ik heb ook geen PayPal, Amazon of Łberhaupt een creditcard. Ik zat er daarom ook aan te denken om het maar te downloaden. Het is niet dat ik niet wil betalen (zat te denken aan 20 USD) maar zolang het geen Ideal ondersteund is zo'n systeem altijd incompetent.
Geen PayPal hebben is tegenwoordig dus echt geen excuus, aangezien je het 1 op 1 kan koppelen aan elke Nederlandse bankrekening. Zolang je er in feite alleen mee koopt, en niet verkoopt, is het een ideaal systeem. Paypal heeft een (europese) banklicentie.
Geen PayPal hebben is tegenwoordig dus echt geen excuus, aangezien je het 1 op 1 kan koppelen aan elke Nederlandse bankrekening. Zolang je er in feite alleen mee koopt, en niet verkoopt, is het een ideaal systeem. Paypal heeft een (europese) banklicentie.
Niet? Ik vertrouw anders mijn geld niet toe aan een organisatie die slechts ťťn beveiligingslaag heeft (dwz een gebruikersnaam / wachtwoord). Ik heb wel een Paypal account omdat ik daarlangs geld moet ontvangen, maar verder?

Ik kan me goed voorstellen dat er meer mensen zijn die hun bankgegevens niet vertrouwen aan zoiets. Ik kijk soms maanden niet op mijn afschriften (online), dus als er iemand mijn Paypal wachtwoord zou bemachtigen (de gebruikersnaam bemachtigen is eenvoudig) en de koppeling tussen Paypal en mijn rekening zou gebruiken om zooi online te betalen of geld over te sluizen zou ik er pas achter komen als het al te laat is.

Nee dank u. En ik ben waarschijnlijk niet de enige. iDeal is dan een systeem dat beter te vertrouwen is, tenminste aan de kant van de betalende partij. Maar dat bieden ze weer niet aan (natuurlijk).
natuurlijk inderdaad, omdat iDeal alleen voor nederlandse banken is.
Maar waarom? Zijn wij Nederlanders nou echt zo geniaal? Waarom hebben andere landen niet een vergelijkbaar systeem bedacht?

Ik ben het wel eens met de commentaren hierboven. Paypal toestemming geven van je rekening af te schrijven betekent effectief dat je bankrekening alleen met een wachtwoordje beveiligd is, nee bedankt. Over de 'beveiliging' van creditcards zullen we het maar niet eens hebben.

Waarom zijn er nog steeds geen goede, veilige betaalmethoden waarmee je ook kleine bedragen af kunt rekenen? iDeal is echt ongekend goed vergeleken met de concurrentie.

Oh en Nederlandse banken, let u op? U hebt een prachtig systeem in handen wat wellicht geŽxporteerd kan worden naar andere landen.
Maar waarom? Zijn wij Nederlanders nou echt zo geniaal? Waarom hebben andere landen niet een vergelijkbaar systeem bedacht?
Er bestaan wel vergelijkbare systemen bijv. in Duitsland, die je ook met een Nederlandse bank kunt gebruiken trouwens. Buiten Europa wordt het al minder en de VS loopt nog steeds heel erg achter. Internetbankieren kan daar pas sinds kort bij sommige banken. Er zijn daar nog steeds banken die Łberhaupt geen buitenlandse overboekingen kunnen doen - voor de mensen die dus betaald worden per cheque en alles verder ook met cheque of CC betalen.
Natuurlijk? Voor z'n afschrijvingen van bankrekeningen zal Paypal het Nederlandse incassosysteem moeten gebruiken. Tevens hadden ze in het verleden wel de mogelijkheid van een bankrekening naar Paypal te storten (waarvan iDeal in feite een meer geautomatiseerde variant is). Helemaal niet "natuurlijk" dus in mijn ogen, maar bewust beleid van Paypal dat ze zich in willen dekken met jouw banksaldo.
Zolang Paypal een onderdeel is van ebay, *wil* ik helemaal geen paypal, en al helemaal niet gekoppeld aan mijn bankrekening.
Ja en 8 dagen op je overboeking wachten... directe overschrijving is alleen mogelijk vanaf een creditcard... anders is het gewoon laaaaaang wachten totdat je wat kan met de centjes die je hebt overgemaakt naar je paypal account. Nee, paypal is verre van ideaal.
Wellicht risicovol, maar directe afschrijving werkt wel.

Edit : En daarmee doelde ik natuurlijk op de directe afschrijving van een bankrekening.

[Reactie gewijzigd door BastiaanCM op 16 mei 2010 19:37]

Je hoeft helemaal nergens op te wachten, jij koopt eerst, en paypall schrijft het daarna van je rekening af. Je hoeft helemaal niks over te boeken.
Nee, dat klopt niet... verder kijken dan je neus lang is aub. Het kan wel 'direct' van je rekening afgeschreven worden, maar het wordt dan niet direct afgerekend met de shop waar je wat hebt besteld want daar zit nog steeds die 6 tot 8 dagen wachttijd op. Daar ontstaat dus ook het probleem, vele shops (o.a. Steam) willen directe betaling, ze werken dus niet mee met de wachttijd van Paypal. Dan moet je dus of tegoed hebben, of een creditcard koppelen...
Er zit geen wachttijd op. Betaling is direct binnen bij de ontvanger.
Ik koop anders alles op Steam met mijn Paypal account gelinkt aan bankrekening zonder creditcard. Gaat meteen. Paypal schiet het voor aan Steam, waarna ze het later van je rekening halen.
directe overschrijving is alleen mogelijk vanaf een creditcard
Onzin.
Dat verhaal van je was vroeger zo, nu niet meer..
Ik weet niet bij welke bank jij zit, maar ik heb meerdere malen game time cards online van een amerikaanse website gekocht, via paypal betaald (directe bevestigde bankrekening koppeling), en binnen 1 minuut na op 'verzenden' drukken op paypal heb ik een Email binnen met mijn game time codes.

Dit heb ik tot dusver ongeveer 20x gedaan op verscheidene tijdstippen (overdag, snachts, week, weekend) en ELKE KEER had ik binnen 5 minuten mijn codes binnen.

Ik zit overigens bij de Rabobank.

Jou argument is ongeldig, please try again.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 17 mei 2010 13:50]

Ga jij nu eens vragen bij de shop waar je die gametime cards hebt gekocht wanneer ze hun geld hebben binnen gekregen... dat is niet diezelfde dag geweest, das pas een week later... die wachttijd blijft bestaan alleen zie jij het niet. Dat zijn afspraken die paypal met aangesloten winkeliers e.d. afspreekt. Dat is dus hoe paypal de centen verdiend aan particulieren... Overigens gaan dus lang niet alle shops daarmee akkoord, vele shops eisen een tegoed op je paypal account, die willen een echte directe betaling en willen dus niet wachten op hun geld.

That's how it works... Please try again...

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 17 mei 2010 16:00]

Dan moet je de consequenties ook aanvaarden en de Humble Bundle dus aan je voorbij laten gaan. Het is niet dat je recht heb op de bundel ofzo en dat de aanbieder er maar voor moet zorgen dat jij kunt betalen :P
Maar dan mag de aanbieder ook niet gaan lopen zeuren als de verkopen tegenvallen hŤ. Paypal is nogal controversieel, is veel mee fout gegaan en lijkt ook veel mee fout te gaan, voor Europese standaarden permitteren ze zich iets teveel. Valt niet bij iedereen in goede aarde.
Men heeft een banklicentie. Als je dus vindt dat je slecht behandeld wordt kun je gaan klagen bij de nederlandse bank....

Paypal is geen slecht systeem en is gewoon internationaal geaccepteerd. Ideal is spielerij van de nederlandse banken. Leuk in nederland maar totaal onbekend over de grens. Er zijn honderden andere systemen die meer mensen bereiken. Waarom zou iemand die zich niet specifiek op nederland richt die systemen implementeren?
Icesave en DSB hadden ook een banklicentie, om nou te zeggen dat het een garantie is dat je geen problemen hoeft te verwachten? De een viel om zonder waarschuwing van DNB waar de problemen al wel bekend waren....de ander....tja....die is omgeduwd door hun handelswijze bij het verstrekken van leningen.
Alleen als jij meer dan 100.000 euro op een dubieuze buitenlandse rekening zet, ben je daarmee in de penarie gekomen. Daar beneden is het gegarandeerd.
Prima. Maar dan ook niet downloaden. Simpel toch?

Wat is er overigens dan zo slecht of eng aan paypal/ebay? Ik gebruik het al jaren zonder enige problemen.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 16 mei 2010 17:10]

Paypal in Nederland wil dat je aan hen je "bankrekening bevestigt", nogal een eufemisme, want wanneer je die procedure doorloopt, machtig je ze om geld van je bank af te schrijven. Dus, wordt je Paypal account gehackt, dan zul je ook (een flinke hap uit) je banksaldo kwijt zijn en mag je met Paypal uitvechten of je het nog terugkrijgt.. BRR!

Gewoon zelf geld over maken naar je Paypal rekening kan niet (meer)! (Ik heb het net nog even geprobeerd.) Dus, alleen als je je rekening met een credit card voedt, heb je een redelijke bescherming tegen Paypal zelf.

Overigens dubieus of hun machtiging rechtsgeldig is, daar je geen handtekening zet en ook niet zo netjes op de Nederlandse voorwaarden van machtigingen (zoals de terugboekings- en opzegmogelijkheid) wordt gewezen.
want wanneer je die procedure doorloopt, machtig je ze om geld van je bank af te schrijven.
Die incasso's zijn toch gewoon te storneren? Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet.
Doorlopende machtigingen niet zover ik weet.

Ik heb overigens mn PayPal expres aan mn creditcard gekoppeld, bij problemen bel ik gewoon mn creditcardmaatschappij op en mogen zij t uitzoeken met PayPal :) Handig omdat je gewoon de verzekering van je CC aanspreekt.
Doorlopende machtigingen niet zover ik weet.
Hoe kom je daar nou weer bij? Ik kan gewoon Šlle automatische incasso's storneren bij ING, en ik heb niet de illusie dat dat bij andere banken anders is :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 17 mei 2010 11:32]

Paypal heeft bankrechten in NL. Ze makes dus geen gebruik van een automatische incasso, maar van een 'echte' bank-to-bank-overschrijving.
Hoe bedoel je uitvechten met Paypal of je het geld nog terug krijgt? Bij Paypal ben je als koper juist goed beschermt. In conflict situaties stort Paypal je geld gewoon terug. De verkopende partij mag dan aantonen dat zij correct gehandeld hebben.

Idem als je account gehackt wordt. Maar daar heb je zelf toch wel een aardige hand in. Als je wachtwoord niet iets simpels als 'password' of 'qwerty' is ben je al een heel eind.
Dacht het niet. Bij een twist wordt aan koper gevraagd of hij het ontvangen heeft en aan verkoper bewijs van verzenden gevraagd. Heeft verkoper bewijs van verzenden geleverd dan is voor Paypal de kous af. Al heeft hij bakstenen gestuurd, het interesseert ze geen barst.

Bescherming bij Paypal? Niet dus.

[Reactie gewijzigd door rud op 16 mei 2010 23:16]

ik heb anders netjes mijn geld teruggekregen bij het ontvangen van een standaard wireless Xbox360 controller die was geadverteerd als een wireless xbox360 controller for Windows.

Op de USB receiver na gaat het dus bijna om het juiste product en toch is het volledig terugbetaald door Paypal.

Bescherming bij Paypal? Wel dus wat mijn ervaring betreft.
En je krijgt een bevesting van een aankoop van paypal, als je iets met paypal hebt gekocht. als je dan nog lui bent om je emails te checken, dan ben je een makkelijk prooi
@k7of9 & Canaria:
Ik zei toch niet dat ik het heb gedownload? Dit is de eerste keer dat ik van deze actie hoor. Als ik nog enigszins geÔnteresseerd was in pc-gaming had ik het misschien wel gekocht na het lezen van dit artikel, ik heb namelijk wel een credit card, maar mijn reactie was niet bedoeld om het downloaden goed te praten, maar omdat de poster boven mij onzin lult en het niet "logisch" ofzo is dat iedereen maar een paypal heeft.

[Reactie gewijzigd door kozue op 16 mei 2010 17:38]

Juist dat was voor mij reden om per direct mijn PayPal account te hebben verwijderd. Je geeft PayPal een incasso-machtiging om wat dan ook van je rekening af te schrijven. Ik voel er weinig voor om dat alleen met een e-maialdres en wachtwoordje te beveiligen.

Hun vroegere pre-paid systeem waarbij je vooraf geld op je PayPal-rekening stort en dat vervolgens kunt uitgeven beviel mij uitstekend. Maar dit is mij veel te fraude gevoelig.
Voel er niets voor elke maand mijn bankafschriften te moeten doornemen om te zien of er per ongeluk onbedoeld iets richting PayPal is gegaan.
Je moet eigenlijk sowieso je afschriften doornemen, lijkt me wel zo verstandig.
Lijkt mij ook, alleen al om achter domme foutjes te komen zoals een bedrag met een 0 teveel overmaken aan een kennis die dit ook nooit controleert. Beiden zullen er nooit achterkomen dat er iets fout is gegaan.
world of go is op steam te kopen met ideal via click and buy.
Jammer is alleen dat click and buy niet echt een tof bedrijf is ben al 3 weken aan het mailen om mijn steam account terug te krijgen door een fout aan hun kant.
zolang het geen Ideal ondersteund is zo'n systeem altijd incompetent.
Het is ook zo lekker realistisch om te verwachten dat een NL-only betaaldienst hiervoor gebruikt zou worden....
Misschien is Ideal een beetje te vergezocht voor een Amerikaans initiatief, maar bank transfers zijn helemaal niet ongebruikelijk hoor. Als Blizzard het kan met WoW-subscriptions kan iedereen het...
Misschien is Ideal een beetje te vergezocht voor een Amerikaans initiatief, maar bank transfers zijn helemaal niet ongebruikelijk hoor. Als Blizzard het kan met WoW-subscriptions kan iedereen het...
En Blizzard kun je tegenwoordig ook gewoon met iDeal betalen. Ze gebruiken daarvoor een tussenpartij die betaaldiensten in een hele trits aan landelijke betaalmethodes aanbiedt. En die zouden deze gozerts ook kunnen gebruiken.

En extra kosten hiervoor is ook een non-argument, Paypal rekent ook 30 cent + 2.9% per ontvangen betaling. Alhoewel ze hier misschien geen kosten voor rekenen omdat het als liefdadigheidsinstelling gezien wordt?
iDeal en CC verwerking zijn ook niet gratis.
Da's mijn punt ook. Ze zouden kunnen zeggen dat ze iDeal niet ondersteunen ivm de kosten, maar de andere zaken kosten ook geld.
oh ja? waarom niet.
oh ja? waarom niet.
...

Moet ik echt gaan uitleggen waarom een internationaal product (notabene een liefdadigheidsproduct) niet een betaaldienst die alleen door een handjevol nederlanders gebruikt kan worden zou gebruiken?
En dan zeker alle andere lokale betaaldiensten ter wereld ook maar erbij doen?
Je hoeft niet per betaaldienst een aparte interface te maken die puur voor ons gierige hollanders is, maar als iemand (bijvoorbeeld ebay nederland) een ideal betaalunit maakt voor paypal is alles ok. Dan zou ik er misschien ook gebruik van maken, ik ben niet zo'n fan van paypal, gewoon omdat er iemand tussen zit die met mijn geld aan de slag moet.
Er zijn tegenwoordig redelijk wat gespecialiseerde bedrijven die online betaaldiensten verrichten, en die ondersteunen steeds vaker inderdaad ook lokale systemen, uiteindelijk gewoon een vrij eenvoudig te implementeren module, en als je er groot genoeg voor bent, is dat prima te doen.
omdat het een betaalmiddel is waar relatief veel voor betaald moet worden en alleen in nederland(/door nederlanders) van gebruik gemaakt kan worden...

paypal, CC en amazon zijn internationale betaalmiddelen...
17 miljoen mensen vs. 6 miljard mensen...
Ja elk kind doet aankopen beetje realistisch blijven.
Maakt niet uit, de verhouding blijft gelijk.
Als slechts 0,001% wereldwijd de aankoop doet geld dit ook voor de Nederlanders en bestrijkt Ideal nog altijd een markt die honderden maal kleiner.
Zelfs als je aanneemt dat Nederlanders een stuk meer kopen dan de gemiddelde wereldburger blijft Ideal een verwaarloosbare mug op wereldvlak.
17 miljoen potentiŽle klanten :+. Wel kapitalistisch blijven hť?

En 6 miljard klopt ook niet, d'r zijn niet zoveel mensen met een inkomen (of de technologie, mogelijkheden) om dit te kunnen veroorloven.
Omdat NL opzich niet interessant genoeg is om eea op te zetten.

Er zijn natuurlijk wel bedrijven zoals Ogone waarmee je in zee kan gaan, zodat je in 1x verschillende betaaldiensten kan aanbieden.

Ging nu min of meer om een test, als het voor herhaling vatbaar is, zullen ze het wellicht de volgende keer wel overwegen.
Ideal is iets Nederlands en zal nooit internationaal geadopteerd worden, neem Paypal, niets mis mee en staat tegenwoordig vrij los van Ebay! En hoezo vertrouw je Ebay niet en je eigen bank wel? lol denk dat je meer redenen hebt een bank te wantrouwen dan ebay tegenwoordig :)
Betalingsbrokers zoals Click and Buy & Moneybookers bieden wťl ondersteuning voor iDeal, daarom kan ik zelfs bij veel Amerikaanse MMORPGs gewoon met iDeal betalen.

Nu weet ik niet wat een betalingsbroker precies kost, maar als het geld kan schelen is het wellicht wel het overwegen waard. Ze bieden naast Nederlandse initiatieven vast ook wel andere nationale betalingsmanieren.

Overigens liet de 'reclame' of bekendheid van dit pack nogal wat te wensen over denk ik, aangezien ik er niets van wist. Blijkbaar was er wel wat bekendheid.
World of Goo kende ik al, maar ik weet niet of ik ook de rest van de games zou willen hebben.

Ik vind 9 euro voor ťťn game overigens heel redelijk, voor een pack van _goede_ games is het wellicht wat weinig.

[Reactie gewijzigd door krvabo op 16 mei 2010 18:55]

Ik heb 10 euro betaald, ik wil alleen world of goo :P rest van de games trekken me niet genoeg.
En hoezo vertrouw je Ebay niet en je eigen bank wel?
Betalingen via mijn bank gebeurt met informatie dat alleen mijn bank en ikzelf kan weten, met meerdere beveiligingssleutels die aan de hand van die informatie gegenereerd worden, bij zowel inloggen op mijn bank als betalingen doen. Dat is informatie op mijn bankpas, een vier-cijferig pasnummer, het rekeningnummer, en mijn PIN-code.

Voor Paypal hoef je alleen een e-mail adres en een wachtwoord te weten.

Do the math, :+
Beveiliging heb je zelf in de hand, ik hoef toch niet over skimmen te beginnen he? zoals hier beneden ook al staat, het was sarcasme over die bank, volg het (financiele) nieuws een beetje...
denk dat je meer redenen hebt een bank te wantrouwen dan ebay tegenwoordig :)
Ik denk 't niet. Een bank heeft namelijk door de banklicentie verantwoording af te leggen aan de autoriteiten. Een bedrijf als Ebay heeft dat in principe niet. (Nou weet ik echter, dat paypal ook een banklicentie heeft in de USA)

Ik denk dat ik de Rabobank echter meer vertrouw dan sommige andere banken. Met name Amerikaanse.
Als je een beetje goed oplet is Paypal veilig zat. Een goed wachtwoord is nog altijd niet handig te kraken, tenzij je het weggeeft aan papiertjes of keyloggers en dat valt onder goed opletten.
PayPal is een financiŽle instelling en dient zich dus naar de wetten en de gebruiken te schikken die van toepassing zijn in het land waar ze de diensten aanbieden. M.a.w, de locale wetgeving zowel in Nederland, BelgiŽ als alle andere landen waar ze actief zijn.
PayPal heeft ook een Luxemburgse Bank licentie, en lijkt te voldoen aan de Europeesche regels... Zelf ben ik er altijd ver van weg gebleven, de al jaren voortgaande horror verhalen zijn daar genoeg reden voor. (en ik ken er een aantal uit m'n persoonlijke omgeving)
De Europese richtlijnen zijn thans zeer duidelijk i.v.m het aanbieden van diensten in andere landen. Ze moeten zich schikken naar het land waar ze de dienst aanbieden. Als ik als Belg mij inschrijf bij paypal, dan krijg ik de voorwaarden voor mijn neus die conform zijn de Belgische wet en het zelfde gaat op voor Nederlandse klanten maar dan met Nederlandse voorwaarden. Nu maakt dat laatste niet zoveel uit want die wetgeving is voor 95% gebaseerd op Europese richtlijnen en dus overal bijna gelijk.

En om eerlijk te zijn heb ik nog nooit echt negatieve verhalen gehoord over paypal.
Het was sarcasme... ffs
En zo heb je natuurlijk altijd een excuus.
Het is zoals roken en global warming, daar zijn ook steeds idioten die niet eens willen overwegen om heel misschien toch eens ander te denken.
Voor sommigen is het simpel weg nooit goed genoeg.

Tja.. haters will hate.
offtopic:
Paypal kun je gewoon koppelen aan je bankrekening en heb je dus geen credit card voor
nodig. Ik zie dus je probleem niet zo. iDeal werkt enkel binnen Nederland. Dus waarom zouden internationale ontwikkelaars allerlei nationale betalingssystemen gaan ondersteunen als er zat internationale alternatieven zijn?
Voor 12,50 per jaar heb je een creditcard met 2500 euro krediet. Als je alleen in Nederland woont en werkt en verder leeft zal dat weinig zin hebben, maar als je wat vaker over de grens gaat is het zeker handig bij het reserveren van hotels, huurauto's, bestellen van spullen in de US etc.
En je kunt natuurlijk ook aan een van je kennissen/vrienden die wel PayPal/een creditcard heeft vragen of hij/zij uit jouw naam een bepaald bedrag wil overmaken.... :)
Ja en eerlijk gezegd is dat vrij zielig. Dit initiatief was ook nog eens voor een goed doel.
Ik zelf heb wel betaald voor dit. Helaas is het illegaal downloaden niet tegen te houden zonder het internet voorgoed af te sluiten. :/
Dat laatste is niet waar, het is echter nog niet mogelijk :)
Het is niet mogelijk, punt. Niet zonder 100% controles, verbod op encryptie, opgeven van privacy, en zelfs dan worden er nog wel manieren gevonden.
Zelfs als je het internet afsluit zal er illegaal gekopieerd worden.
en dan nog, dan komen de crazybytes en twilights e.d. weer terug :)
en dan nog, dan komen de crazybytes en twilights e.d. weer terug :)
met de bijhorende virussen.
Interessant gegeven: the Humble Bundle lijkt veelvoudig illegaal gecopieerd te zijn ondanks dat men zelf mocht bepalen wat men voor deze pack wilde betalen.
De games waren direct met een link te downloaden, zonder enige authenticatie. De links zijn op een aantal fora neergezet en zo konden de games dus zo gedownload worden zonder te betalen.

Het is echter niet duidelijk of de piraten in dat geval wisten dat het om illegale downloads ging. Als je direct de link aanklikt zonder ooit op http://www.wolfire.com/humble terecht te komen kan je denken dat het freeware is of een demo ofzo. Het bestand dat je download maakt ook niet duidelijk dat het piraterij is.

Dat de links op fora zijn gepost is natuurlijk fout, maar de downloads daarna zijn niet noodzakelijkerwijs van mensen die de bedoeling hadden om de piraat uit te hangen.
Misschien hadden ze wel de bedoeling om de piraat uit te hangen, maar wisten de mensen niet dat je zelf kon bepalen wat het kostte, en gingen ze er vanuit dat het gewoon betaalde spellen waren net als elk ander.
Vergeet niet dat men een bundel voor linux, osx of windows kon downloaden, het zal wel vaker voorkomen dat men betaald voor 1 platform en het gewoon download zonder te betalen voor de andere platformen.

Overigens viel het % piraterij erg mee, je kunt het ook als goedkope reclame zien.
Je kon/kan aangeven voor welke platform(en) je donatie moet gelden.. …ťn donatie kan voor meerdere platformen gelden (en wordt ook zodanig meegenomen lijkt mij).
Ik hoop dat ze hiermee misschien kunnen aantonen dat het proberen te voorkomen van piraterij duurder is dan het gewoon te laten gebeuren, aangezien ik tot nu toe nog geen games tegen ben gekomen die niet te downloaden waren, hoe ingewikkeld hun beveiliging ook was.

De enige games die nog relatief moeilijk illegaal te spelen zijn, zijn online games zoals CoD en BF, aangezien je daar continue online bent, en dus ook continue gecheckt wordt. Dit lijkt me echter geen oplossing voor single-player games, en het zou dan ook fijn zijn als ze games niet nog lastiger te gebruiken maken voor de gewone consument...
De enige games die nog relatief moeilijk illegaal te spelen zijn, zijn online games zoals CoD en BF
*kuch* Die zijn allang gekraakt *kuch* ;) .

Ik zag dat Linux gebruikers gemiddeld meer geld gaven dan mac/win. Maargoed er zijn niet zoveel commerciele games op Linux dus gaan ze die proberen te steunen 8-) .
Ik zag dat Linux gebruikers gemiddeld meer geld gaven dan mac/win. Maargoed er zijn niet zoveel commerciele games op Linux dus gaan ze die proberen te steunen 8-) .
Hmm, dat is wel grappig. Ik heb de stats ook even bekeken, en als ik "platformtotals" deel door "numberofdonations", dan kom ik uit op de volgende gemiddelde bedragen:
  • Windows: 93 901 donaties van gemiddeld $7.61
  • Mac: 32 409 donaties van gemiddeld $9.64
  • Linux: 24 338 donaties van gemiddeld $13.79
Dat zijn nog best grote verschillen; Linux-gebruikers doneerden gemiddeld bijna twee keer zoveel als Windows-gebruikers!

Daarnaast valt het me op dat het vrij veel donaties van Linux-gebruikers zijn; zo'n 18% van het totaal, bijna evenveel als van Mac-gebruikers.

Nou valt op basis van de cijfers van deze eenmalige actie natuurlijk niet zoveel te zeggen, maar interessant is het wel. CommerciŽle software voor Linux wordt (zeker hier op tweakers) vaak afgedaan met "te klein marktaandeel" en/of "Linux-gebruikers willen niet betalen", maar deze cijfers laten zien dat dat niet noodzakelijk terecht is: een kwart van de donatieinkomsten zijn afkomstig van Linux-gebruikers. Toch iets om over na te denken.
Ik denk dat het ook met leeftijd en opleiding temaken heeft. De gemiddelde linuxgebruiker is ouder dan de gemiddelde Windowsgebruiker (want geen -18, en -18 heeft vaak geen toegang tot bankrekening), en ik denk, maar dat is een gok, dat de gemiddelde linuxgebruiker ook een hogere opleiding heeft genoten en dus meer geld heeft te besteden.


Maar ik denk vooral dat mensen zoiets hadden van "leuk innitatief, laat ik het eens sponsoren!"
Maar als het normaal wordt, doet niemand dat meer. Leuk voor een keertje.
en ik denk, maar dat is een gok, dat de gemiddelde linuxgebruiker ook een hogere opleiding heeft genoten en dus meer geld heeft te besteden.
En natuurlijk het feit dat een Linuxgebruiker geen of weinig geld uitgeeft / hoeft te geven aan zijn software, omdat het allemaal gratis is :+.
Nou valt op basis van de cijfers van deze eenmalige actie natuurlijk niet zoveel te zeggen, maar interessant is het wel. CommerciŽle software voor Linux wordt (zeker hier op tweakers) vaak afgedaan met "te klein marktaandeel"
Hou wel rekening met het feit dat het hier om indiegames gaat. Geen games for the masses, en het overgrote deel van de massa zal dan ook niets van dit project weten. De mensen die het wel weten hebben denk ik wel meer affiniteit met PC's, en hebben dus ook een grotere kans om linux te draaien. Met andere woorden, de groep donateurs is niet representatief voor de groep potentiele klanten van AAA game titles.
Maargoed er zijn niet zoveel commerciele games op Linux dus gaan ze die proberen te steunen
Bovendien heeft dit project erg veel (gratis) marketing mogen ontvangen op sites zoals Slashdot, en de beloftes om de games open source te maken (althans, de code - de assets weer niet) zijn voor veel van de mensen in de OSS wereld dan ook weer extra reden om wat extra te sturen.

Er valt eigenlijk weinig uit op te maken tenzij er -vele- van dit soort projecten zouden zijn waarmee je dan nog enigszins statistisch gezien wat mee kan.
Dat was inderdaad ook voor mij een reden om 20 dollar voor dit pakket te geven. Heb me eigenlijk vrij weinig laten informeren over de games die er in zaten, maar wou gewoon laten merken dat ik het erg op prijs stel dat er ontwikkelaars zijn die de moeite nemen om games op Linux uit te brengen.

Achteraf blijkt World of Goo alleen al die 20 dollar waard.
Ik denk niet dat dat gaat werken, $9 voor een game is nog een kleine factor 7 ofzo te weinig voor de grote game uitgevers... en bovendien is het dus wel degelijk gekopieerd.

Het probleem is denk ik dat als je nu een game uitbrengt zonder kopieerbeveiliging er zo'n hype door ontstaat dat mensen gaan denken dat je kopieren toestaat... en dat moet je niet hebben.
Het probleem is denk ik dat als je nu een game uitbrengt zonder kopieerbeveiliging er zo'n hype door ontstaat dat mensen gaan denken dat je kopieren toestaat... en dat moet je niet hebben.
Zoek eens op "Sins of a Solar Empire", een vrij recente game zonder DRM. Een groot succes, zeker gezien de niche markt voor een SciFi RTS.
Noch een lastige voor in je lijstje Assassin's Creed 2, maar die is volgens mij ookal gekraakt. En dat systeem heeft meer nadelen dan voordelen voor de mensen die hem wel officeel hebben.
Ik heb er maar heel weinig voor betaald, daar ben ik eerlijk in, maar ik wou het principe eens ondervinden. En nu ik het aangekocht heb aan een veel te lage prijs heb ik zoiets van: "eigenlijk niet fair, en daardoor ben ik verantwoordelijk dat dit principe minder succes heeft bij de initiatiefnemers". Bij deze dus een belofte aan mezelf om dit soort initiatieven te steunen.

Wat vind ik nu eigenlijk een redelijke prijs? Ik denk dat als je 20 EUR geeft dat je wel een mooi bedrag hebt gegeven...

Maar dat mensen het nu nog pirateren, dat snap ik ECHT niet, jezus man, al geef je er een dollar voor, dan heb je het nog legaal en betaal je tenminste nog je bandbreedte, maar dat mensen die links nu delen snap IK zelfs niet...
*torrent link verwijderd*

Lees de comments maar.

...Just go donate them a dollar.

Some people CAN'T make International transfers and CAN'T get PayPal. It's not that they won't, they just CAN'T. So stop bitching, we wish we COULD pay at least a few dollars, but we CAN'T.

If you're not going to pay for the bundle, please use this torrent rather than any of the leaked direct links meant for purchasers. It drains bandwidth from the hosts and actually costs them money.

Just to inform any of the developers should they spot this torrent. I purchased your games, but I am torrenting them just to make it faster and easier on your bandwidth. Love you guys!

I'm unemployed and flat broke. I'll bittorrent them from here and either recommend them {with the site link} to friends or pay for the games in the future once I have a job again.
Right now my priorities are dog food for my 4-legged kids and gas for the car for job hunting. I get human food once a week from a local food bank and I'm living with friends. I keep their kitchen clean as my contribution.

[Reactie gewijzigd door Cloud op 19 mei 2010 10:28]

Some people CAN'T make International transfers and CAN'T get PayPal. It's not that they won't, they just CAN'T. So stop bitching, we wish we COULD pay at least a few dollars, but we CAN'T.
Leuke huilie huilie maar het snijdt geen houd. Het downloaden van deze spellen is geen recht zoals lijkt dat men wil doen geloven. Kun je niet betalen dan kun je het niet downloaden. Simpel.
Het probleem is dat dat wel kan, en dan liever via bittorrent dan van de servers van de maker af, dat is wel echt een lulactie anders.

Ik snap overigens niet dat ze niet (ook) een torrent zelf geplaatst hadden, dat had ze veel geld aan bandbreedte bespaard en was misschien nog wel sneller geweest ook.
Omdat ze proberen te kijken wat het effect van piraterij op zo'n actie is.
*torrent link verwijderd*
[verhaal]
Leuk, maar euh, geen geld hebben om iets te kopen is geen excuus om het maar te gaan kopiŽren. Ik heb geen geld voor een nieuwe laptop, dus ik jat er een.

Geeft wel aan dat veel piraten, of ze nu geld hebben of niet, dingen downloaden omdat ze denken dat ze er recht op hebben, dat ze iets moeten hebben of doen. Geldt voor zowel games, films, muziek als overige dingen.

[Reactie gewijzigd door Cloud op 19 mei 2010 10:29]

Toch wel grappig om te zien dat uiteindelijk de linux gebruikers het meest willen geven! :P

windows: $8.05
mac: $10.18
linux: $14.52

Hiermee word natuurlijk wel gestimuleerd om ook voor andere platforms games te ontwikkelen als zulke projecten goed lopen... :)
Misschien omdat er op linux amper iets te krijgen is?
ik haal dat linux gemiddelde anders wel omlaag hoor...
ik ben en blijf een nederlander :P
Die hebben geld over van het niet hoeven betalen van een OS en een tekst processor. ;)
Fantastische actie! Heb het pack dan ook gekocht. :)

Ik ben er vrij zeker dat er nog zulke acties zullen volgen, aangezien er bij de pagina waar je de games kon downloaden een optie was om je "up to date" te houden. Ik kan al niet wachten!
Ik heb er het symbolische bedrag van 13.37 euro voor betaald. Wist niet wat ik kon verwachten maar wat mij betreft is alleen World of Goo al die euro's al dubbeldwars waard. Wat een geweldige game.

Misschien had ik die niet als eerste moeten spelen, ik heb het idee dat de rest alleen nog maar tegen kan vallen nu.
Heb 10 USD gegeven. Lugaru is fantastisch, voor de mensen die het niet kennen -> go get it! Lugaru 2 is in de maak, met een nieuwe 3d engine "Overgrowth". Het ziet er allemaal erg leuk uit, is nml weer eens iets anders dan FPS.
Lugaru leek me vanaf de SS ook de minste van de vier, maar ik ga het gewoon proberen. Je kan indie games immers niet vanaf de screenshots alleen definÔeren.

Zo zijn er absoluut slechten (raycatcher bijv die gewoon op het succes van Audiosurf teert en zelf helemaal niets bieden kan) maar alsnog moet je het gespeeld hebben om dat te kunnen zeggen.
Sorry hoor, maar het lijkt me maar een ontzettend saai spel, naast het feit dat het er juist NIET leuk uit ziet.. En orgineel ziet het er ook niet echt uit...
Ik wou dat ik hier eerder van wist.
Misschien ook iets voor tweakers om meer op voorhand te doen?
Nog een leuke: http://www.frozensynapse.com/
In hoeverre kun je frozensynapse vergelijken? De opbrengst gaat niet naar een goed doel zo te zien en men kan ook niet zelf bepalen wat men wil betalen als ik de site kort bekijk. Zo te zien appels en peren.
In hoeverre kun je frozensynapse vergelijken?
Leuke indie game :). Ik doelde in mijn hele post meer op indie-games in z'n algemeenheid. Zo zou ik het leuk vinden als tweakers meer aandacht aan indie's zou besteden, niet aan "goede doelen acties". :Y)
Ik heb in ieder geval de nieuwstip ingestuurd terwijl de actie nog liep... niets van teruggezien helaas. Misschien dat de redactie het teveel als reclame zag??

Heb zelf de bundel voor $35,- gekocht. Vind het dat meer dan waard en ik vind het een enorm goed initiatief. Helemaal super dat het open source is gegaan (voor 4 vd 5 dan).

[Reactie gewijzigd door The Flying Dutchman op 16 mei 2010 18:58]

Wanneer stuurde jij hem in? Toen ik het probeerde kreeg ik de melding dat hij al in de queue zat.

Ik heb daarna ook nog GoT: Humble Indie Bundle geopend maar het heeft helaas niet (snel genoeg) geholpen. ;(
ik hoop dat ze dit project gaan voortzetten en uitbreiden. en dat ze misschien ook de kant van films op gaan. want zeker bij films wil ik gewoon makkelijk een kopietje kunnen maken, en de dvd rippen om op me netbook zonder cd-speler te zetten.
en ook met games..
ik wil best betalen voor spellen, maar €50 is gewoon veels te veel geld. ik ben maar een arme scholier O-). en dan vind ik het zeker vervelend als ik 50 euro betaal en nog een hele berg aan obstakels (lees: kopieer beveiligingen) erbij krijg.
ook de grootste onzin die ik tot nu toe heb gelezen: voor assassins creed II heb je constant een internet verbinding nodig. en laat ik nou toevallig een laptop hebben en ook op vakantie me dure spel kunnen spelen.
aan mij verdienen ze meer als ze dit soort projecten zouden voortzetten.
je kiest zelf wat je betaald, je hebt geen vervelende beveiligingen.
en als de game-ontwikkelaars hier over na zouden denken zouden ze misschien merken dat ze dan opeens veel meer mensen hebben die hun spel kopen. als ze dan nog niet genoeg verdienen dan verwerken ze reclame in hun spel (als voorbeeld: in een stad veel mac donalds restaurants, posters enzovoorts. ).

je moet de consumenten en piraten niet tegenwerken. je moet met ze mee denken, om hun mening vragen en andere oplossingen vinden
Wat een onzin.. Een hobby kost nu eenmaal geld, en als jij 50 euro betaald dan moet je toch eens naar goedkopere (internet)winkels gaan. Het enige waar ik je gelijk in kan geven is mbt de beveiligingstroep, het is ook van den zotte dat je constant een internetverbinding moet hebben om een singleplayer game te kunnen spelen..

Het is ook onzin dat je dan ineens meer mensen zou krijgen die je spel kopen, en hoe blij zou jij zijn als je constant reclames in beeld ziet, en wat dacht je dan van een game als AssassinsCreed, nou als je daar reclames ziet dan is de lol er toch helemaal van af.

En tuurlijk moet je piraten WEL tegenwerken, de afgelopen 20-30 jaar is wel gebleken dat het geen zin heeft om de piraten om hun mening te vragen, die willen toch niets betalen.. Het is juist die piraat waar we al die onzinnige beveiligingen aan te danken hebben, koopt iedereen netjes hun games dan zou al die beveiliging niet nodig zijn, en zouden ook de prijzen van nieuwe games lager kunnen zijn omdat er dan een zekerheid is dat kosten weer terugverdiend worden met nog een leuke winst.
Dus als je iemand als consument de schuld wilt geven, dan is het wel de piraat (en dus in veel gevallen jezelf)...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True