Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties
Submitter: JanDM

Het Apricot Game Project, opgezet door het Blender Institute, heeft de crossplatform-titel Yo Frankie online gezet. Het platformspel moet dienen als showcase voor de gebruikte opensource-technieken.

Yo Frankie logoMet een budget van 50.000 euro begon op 1 februari een klein team ontwikkelaars, samen met externe developers die online meewerkten, aan de bouw van het spel. De karakters uit de game zijn gebaseerd op het open movie-project Big Buck Bunny. De ontwikkelaars hebben de gratis beschikbare 3d-ontwerpomgeving Blender gebruikt voor het vormgeven en animeren van de karakters en levels in Yo Frankie. Als 3d-renderengine wordt Crystal Space ingezet, terwijl de scripttaal Python het geheel aan elkaar lijmt.

Nadat een aantal donateurs van het project al een dvd met het spel ontvingen en de titel sinds 14 november online te koop is, kan de game nu ook gratis worden binnengehaald. Yo Frankie is speelbaar op elk besturingssysteem waar de Blender Game Engine op draait, zoals Windows, Linux en OS X. Dankzij het vrijelijk beschikbaar zijn van de broncode, kunnen externe ontwikkelaars zelf aan de slag met uitbreidingen of modificaties. Het Apricot Game Project zegt met het ontwikkelen van een complete game te hebben aangetoond dat opensource-gereedschappen als Blender volwassen genoeg zijn om een professionele game op de markt te zetten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

Ik vind dat dit er netjes en grappig uit ziet, alleen zie ik er het nut niet helemaal van in. Ze zeggen "hiermee is bewezen dat je ook met OpenSource producten een goed spel kan maken". Ik zie hier echter geen kwalitatief hoogstaand spel. De graphics zijn weinig spannends in ieder geval.

Uiteraard was er maar een budget van 50.000, wat weinig is voor een game. Maar juist daardoor is er hier helemaal niets bewezen. Het is pas een bewijs als ze een volwaardige topgame kunnen maken, met hetzelfde budget als een normale volwaardige topgame krijgt. Pas op dat moment kan je zeggen "kijk, deze situaties zijn te vergelijken, en ook met andere ontwikkeltools is hoge kwaliteit geleverd".

Dus, dat je er een spelletje mee in elkaar kan gooien vind ik niet zo spannend. Ik ben eerder benieuwd of je met die tools ook topgames in elkaar kan gooien, die grafisch en technisch ook hoogstaand zijn.
Geef ze een professioneel budget, dan pas kun je dit weten. Maar geen investeerder die dit doet gok ik zo.
Hmm heel Tweakers (of groot deel) download het dnek ik nu... Haal erg trage download.. Nog 10 uur te gaan:-)

Wel lekker ben benieuwd hoe het spel is.

Aan de mede tweakers hier: Ik ben gestopt met downladen dus jullie hebben nu 5,6KB/s extra snelheid:-) Aardig he ik wacht wel even. Ik verwacht wel spoedig een uitgebreide test van jullie:-)

Inmiddels ook binnnen met Torrent (gebruikte dat nooit (nieuwsgroepen) maar snelheid was superervan. Ben nu aan uploaden met 650KB/s ongeveer.

[Reactie gewijzigd door Cave_Boy op 10 december 2008 21:19]

Probeer de torrent, die gaat snel!

Om het op Windows te draaien heb je ook Blender en Python nodig.

Blender 2.48a

Python 3

Na installatie open je in de levels map start_menu.blend en je drukt daarna op "p".

[Reactie gewijzigd door hpt870 op 10 december 2008 21:05]

Linkje is ook wel handig dan ;)

[Reactie gewijzigd door Cloud op 10 december 2008 22:27]

Is het ook mogelijk te ontwikkelen met 3ds Max? Ik ben namelijk alleen met deze software bekend en niet met Blender.
Je wilt dan alleen de modellen ontwikkelen in 3dsmax? Dit gaat zeer eenvoudig, het wordt al uitkijken als je animaties gaat doen, want ik neem aan dat je wel de open source egine wilt gebruiken.
Ik raad je alleen aan om Blender te leren voor een game, wil je deze engine gebruiken want nu heb je een prachtig werkend voorbeeld.

3dsmax is overigens ook uitstekend te gebruiken voor games, meeste ontwikkelaars werken ermee.
Ook genoeg plugins om te exporteren naar numerous formaten.
Ik zou niet weten waarom niet, zolang 3DSMax zijn modellen maar kan exporteren in het formaat dat door dit spel gebruikt wordt, danwel dat het spel / de engine waar het spel in gemaakt is een van de 3DSMax-compatible formaten in kan lezen.
Meeste installers van professionele games "checken" en installeren dit soort dependencies. Eigenlijk slordig. En dat je zelf het startmenu moet starten is niet netjes! Ik zal het zelf eens installeren, en aan de praat proberen te krijgen.
Denk dat het te maken heeft met rechten, je mag niet zomaar van alles bij je app gooien van 3rd parties.
Klopt, maar daar is een hele mooie oplossing voor. Dialogen.

This program requires xxxxx from yyyyyyy. Please download and install it from http://www.yyyyyyy.com/bla

Of

This program requires xxxxx from yyyyyy. Do you want to automaticly download and install it?

Afhankelijk van de licenties natuurlijk.
Denk dat dat voor python niet zo'n probleem zal zijn. Python heeft, net als java, .net, etc een runtime nodig die je moet installeren voordat je python progs kan draaien. Bovendien wordt het onder de GPL uitgebracht, die jou expliciet toestemming geeft om het te verspreiden :) Blender eigenlijk hetzelfde verhaal.
Ik denk dat het er niet bij zit, omdat dat de installer vergroot. Bovendien is het niet geschreven om alleen maar op windows te draaien, dus waarom zouden ze iets met je startmenu gaan doen? Iedere linux distro levert al python mee, dus dat hoeft er iig op linux niet bij te zitten. Van dat soort dingen...
Inderdaad. En als je de torrent toch hebt lopen, laat hem dan alsjeblieft ook aanstaan nadat je hem zelf binnen hebt. Seeden van vrije content als deze game is niet illegaal en je helpt er anderen mee! :P
De torrent ben ik nu vanaf m'n 100mbit colo aan het seeden :)
Python 3, weet je zeker dat dat werkt? Python 3 is nog maar net uit en is niet compatible met Python 2.x, waar Blender mee werkt.
Blender 2.48(a) werkt met Python 2.5, geen 2.4 en inderdaad ook geen 3 :)
Zelfs de Servers hebben er nu enorm veel moeite mee..


Verder ziet het spel er idd zeer mooi uit, vind dit wel een goede stap voorwaards, nu is het niet meer zo "underground" en word op een goede en leuke manier jan en alleman bereikt.
Heb al wat keren de trailers bekeken van de game omdat ik bij het installeren van nieuwe PCs altijd Big Buck Bunny binnentrek om te kijken of de hardware versnelling werkt enzo. De Open Movie was geweldig grappig en mooi gemaakt dus ben benieuwd hoe het is om een sadistische eekhoorn te spelen. }>
Het Apricot Game Project zegt met het ontwikkelen van een complete game te hebben aangetoond dat opensource-gereedschappen als Blender volwassen genoeg zijn om een professionele game op de markt te zetten.
Dus het is niet meer zo dat je met blender 5x zoveel moeite moet doen als met de bekende closed source pakketten?
Het doel is inderdaad geweest om modelleren, riggen, animeren en scripten binnen blender met als doel games te maken te versimpelen, en daarnaast was een doel om de game engine die in blender zelf zit te verbeteren. Nog een doel was het versimpelen van het gebruik van blender als ontwikkeltool voor andere engines, waarbij in dit geval voor Crystal Space is gekozen omdat dat ook een open stuk software is.
Dat hoeft niet, nee, maar je moet het wel in de vingers hebben.

Vooral een game is in Blender handig, aangezien het bijna allemaal in één venster kan. Hierop is Christalspace geloof ik voorlopig een uitzondering.

[Reactie gewijzigd door Dykam op 10 december 2008 21:28]

Het enigste wat ik -in het youtube filmpje- mis is een goede soundtrack.
Iets catchy dat het geheel wat opfleurt --> moet toch iemand te vinden zijn die dat on CreativeCommons 3 wil maken ?
Misschien een idee om een soortelijke actie als het het Youtube internet-symfonieorkest hiervoor te organiseren. Het moet toch mogelijk zijn om niet alleen open-source muziek te componeren, maar ook te maken, nabewerken en in een spel zetten!


edit:link

[Reactie gewijzigd door Reteip op 11 december 2008 08:39]

Eens, dat mist gewoon.
Alleen de geluiden die bij de acties/personages horen zijn niet genoeg :(
Voor een opensource spel vind ik het er gruwelijk uitzien, en nog gratis ook...!

Goed werk!! Dit soort initiatieven bevorderen het gebruik van linux..

Vaak zijn, het niet kunnen spelen van leuke/mooie games, op linux een probleem...
offtopic:
en wat heeft dit spel met linux te maken?
sorry hoor ik wordt een beetje moe van de mensen die bij alles wat open source is beginnen te brullen dat het linuxgebruik bevordert ofzo.

dit spel is open source maar heeft niks met linux te maken. het werkt ook gewoon op windows!


ziet er komisch uit... beetje rayman idee... misschien maar eens downloaden en uitproberen. (nadat heel tweakers klaar is met downen ;) )
sorry hoor ik wordt een beetje moe van de mensen die bij alles wat open source is beginnen te brullen dat het linuxgebruik bevordert ofzo.

dit spel is open source maar heeft niks met linux te maken. het werkt ook gewoon op windows!
Het werkt inderdaad ook op Windows. Veel spellen werken niet (of alleen met kunst- en vliegwerk) op Linux. Dat er nu een spel is (toegegeven: niet het eerste) dat native op Linux draait en bovendien bedoeld is als demo om andere spellenmakers over te halen dit platform te gaan gebruiken, dan geloof ik zeker wel dat dit zou kunnen bijdragen aan de acceptatie van Linux.
Microsoft heeft ook direct3d verzonnen om de portabiliteit van games tot het windows platform te beperken, naast kunstmatig pesterijtjes om opengl gebruik op windows moeilijker te maken hebben ze zakjes met geld voor bepaalde developers beschikbaar gesteld (epic is het meest bekende voorbeeld) om te zorgen dat deze developers zouden stoppen met het maken van software die portable was naar andere platformen.

Linux (en osx) zijn prima als gameplatform maar door de versnippering en de opties die microsoft heeft om de markt te verstoren zal een project als dit niet echt helpen, pas als de overheid verder ingrijpt en ook compatibiliteitsissues voor consumenten producten gaat aanpakken (aangezien de markt niet instaat lijkt het probleem op te lossen) zullen we misschien meer games voor andere operatingsystems gaan zien.
Behold.. Yo Frankie! Online! Both the binaries and the whole production tree are available in .zip format and also browsable via web. (bron)
Zolang men in de OS-community zulke termen blijft gebruiken - en dat nog wel op de startpagina - zullen projecten als dit denk ik nooit echt doorbreken. En dat is jammer, want het lijkt mee een leuke game.

@Silentsnake: ik denk inderdaad dat normale users dat niet begrijpen, of er in ieder geval door afgeschrikt worden. Je ziet ook dat mainstream OS projecten het anders doen: http://www.openoffice.org is een erg gebruikersvriendelijke startpagina, http://www.mozilla.com/en-US/ ook.

[Reactie gewijzigd door Rekcor op 11 december 2008 09:50]

Want? Ik zie niet wat er mis mee is om dat op je frontpage te zetten? Is het niet begrijpelijk voor normale users ofzo?
Ik ben het wel met Rekcor eens, en zelfs als je naar de download-pagina gaat krijg je nog de keuze tussen twee 'engines' voorgeschoteld.

Het is 'sad but true' maar het mainstream publiek is wat dommer dan dat.
Hoezo dommer? Je bent niet slimmer als je weet wat een game engine is. Je weet gewoon iets van games. Mainstream publiek weet gewoon niet wat een game engine is, en dat is ook niet gek want het boeit geen reet.

Als ze twee versies van een spel aanbieden dan moeten ze gewoon de verschillen opnoemen. Op die manier weet iedereen waar die aan toe is. Dit heeft alleen wat met de intelligentie van de persoon die die tekst heeft geschreven te maken.
Voor mensen die ¤50.000 budget hadden, hadden wel een professionele tekst kunnen bedenken inderdaad.. Toen ik voor het eerst iets zag wat open source was had ik 20 opties om te downloaden.. Binaries x86/binaries x64, binaries etc etc etc etc.
en als laatste iets met compiled.. ik was maar weer weggegaan want ik snapte er niets van..

Ondertussen weet ik uiteraard beter, maar als ze dit een succes willen maken moeten ze inderdaad 1 download knop maken. En en Developers gedeelte, waar programmeur de binaries kunnen halen..
Usability en open source gaan zelden goed samen.

Software uit de open source wereld zijn vaak supergoed te customizen maar dat gaat vaak zover dat je het niet meer snapt. Het begint al bij het downloaden waar je simpelweg teveel opties hebt.

Een normaal persoon verwacht 'download the program here' en klikt niet snel op 'download the binaries here'. Hij wil een programma. De sourcecode staat er ook altijd bij maar daar heb je ook helemaal niets aan als je gewoon een leuk, gratis spelletje wilt.
Usability en open source gaan zelden goed samen.
Je verwart "usability" met "approachability".

Approachability gaat ervan uit dat noobs iets moeten kunnen gebruiken. Voorbeelden zijn Mac OS X, Windows Vista, Ubuntu, Microsoft Word of bijv. Gnome.

"Usability" gaat ervan uit dat mensen die een product vaak gebruiken dat zo kunnen gebruiken of aanpassen zodat ze snel hun werk kunnen doen. Voorbeelden zijn Debian, Vi(m), KDE3 - of nog beter, ion etc.
Usability en open source gaan zelden goed samen.
Hangt van je definitie af imho, ik als gebruiker wil software hebben die doet wat ik wil, en in dat opzicht scoort oss software vaak beter dan closed source.

Dat het voor de windows minded digibeet even wennen is kan ik begrijpen maar dat is niet iets wat je oss software kunt verwijten
Dude, binaries zijn juist niet voor developers. binaries zijn wat je op je systeem draait (executables). De source en de production tree zijn juist voor developers, en iemand die alleen maar de game wil spelen hoeft zich daar helemaal niet druk om te maken.
Voor een opensource spel vind ik het er gruwelijk uitzien, en nog gratis ook...!
Alleen jammer van de houterige animaties en geluiden.. Van Blender als 3D programma had ik de animaties toch wel wat mooier verwacht
Dat ligt meer aan hoe gedetailleerd de animator het wou doen. Je klikt doorgaans niet ergens en floep er wordt een animatie gemaakt.
een animatie is niet snel in elkaar gezet, maar als ze willen laten zien dat je een professionele game met open source producten kan maken, moeten ze het ook op een professionele manier presenteren en dus niet met halfbakken animaties aankomen. Dat komt niet ten goede van de geloofwaardigheid.
Nou, als jij nog ergens een half miljoen hebt liggen - zoals de meest gamestudios dat gebruiken voor goede animaties- ben ik er zeker van dat deze mensen ook met betere animaties op de proppen kunnen komen.
dat gaat goed samen hoor; gratis en graphics.
kijk eens keertje hier http://www.happypenguin.org/ - voornamelijk gericht op linux, maar overvloed aan games en uitbreidingen
Ik moest even doorlezen voordat ik bedacht dat je met 'gruwelijk' juist iets positief bedoelde...
Erg vlot draait het spel wel niet (dual core 2,4GHz , 2GB RAM)
Volgens mij is dit omdat het spel moet renderen binnen het blender programma, ipv van alle hardware elementen direct te kunnen aanspreken.

[Reactie gewijzigd door ieperlingetje op 10 december 2008 21:39]

Blender werkt met OpenGL en maakt dus gewoon gebruik van de hardware 3D versnelling van je grafische kaart. Het is dus geen softwarematige rendering.
Het is ook niet softwarematig. Het is wel allemaal langzamer. Volgens mij omdat de BGE een soort van just-in-time rendering doet. Het werkt meer met scripts enzo. Het doel van de BGE was altijd om gewoon tijdens het designen op een knop te kunnen drukken om te zien hoe je modellen/animaties er in-game uitzien. Het was nooit de bedoeling om er écht een packaged game mee te maken. De Blender devs kregen echter een beetje onenigheid met de Crystal Space jongens en zijn toen hun eigen versie van Yo Frankie gaan bouwen gebaseerd op de BGE, volgens hen ging dit sneller met de ontwikkeling. Toen hebben ze besloten gewoon 2 versies te releasen.

[Reactie gewijzigd door PhoenixT op 10 december 2008 22:14]

Dat klopt wel ongeveer. De "dedicated" Crystal Space versie zou stukken sneller moeten zijn. Waarschijnlijk zit er een bug in de package ofzo, want die versie is ook traag, terwijl mijn eigen Crystal Space apps toch wel snel zijn. Niet goed getest misschien :)
'Jullie' (klinkt zo vijandig :P) van T.net missen een paar puntjes:
Als 3d-renderengine wordt Crystal Space ingezet, terwijl de scripttaal Python het geheel aan elkaar lijmt.
Eigenlijk zijn er dus 2 versies, 1 die Crystal Space gebruikt, en 1 die de Blender Game Engine gebruikt.
Big Buck Bunny is speelbaar op elk besturingssysteem waar de Blender Game Engine op draait, zoals Windows, Linux en OS X.
De versie van Yo! Frankie (Big Buck Bunny is inderdaad, zoals in het artikel verder ook staat, de film waaruit wat karakters zijn gebruikt voor de game) die de Blender Game Engine gebruikt is inderdaad speelbaar op de 3 genoemde OSen, de versie die de Crystal Space engine gebruikt ook, maar dat heeft weinig te maken met het feit dat de Blender Game Engine ook op die 3 OSen draait.

[Reactie gewijzigd door graey op 10 december 2008 21:02]

Hey Graey,

Uit jouw reactie begrijp ik dat Crystal Space dus niet geïntegreerd is in Blender.
Dat was men toch ooit van plan? Leek mij een mooie samenwerking, waarschijnlijk wordt door een dergelijke samenwerking de ontwikkeling van beide bevorderd.

Waarom is dat niet doorgegaan of is men nog bezig met de integratie?
Voor zover ik weet (en ik volg Blender vrij actief) is dat op het moment niet het geval, Blender heeft een eigen game engine. Wat de mensen van dit project hebben gedaan is het eenvoudiger maken van het gebruik van blender met andere engines. En daarbij hebben ze zelf als 'andere engine' Crystal Space gebruikt, omdat die ook open source is.
Ik ben verder ook niet op de hoogte van plannen om Crystal Space en de Blender Game Engine te mergen, om zo Crystal Space blender 'in' te brengen. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat dat praktisch is, maar ik ben geen hardcore Blender ontwikkelaar, dus wie weet :)
Is er grafisch of performancewise een verschil tussen die twee?

Dan weet ik welke ik moet downloaden. (Ik gebruik Ubuntu 8.10)

Ik ben ook al de film Big Buck Bunny aan het downloaden, ben benieuwd.
Ik geloof dat de resultaten tussen die twee engines verschillend zijn. Bijvoorbeeld: op mijn oude Radeon 7000 laptopje (Ubuntu 8.10) draait de Blender Game Engine versie met een enorme framerate: logisch ook want hij rendert alleen maar een wit beeld :P
De CrystalSpace-versie draait wel aardig.
Ik ben zelf donateur en heb dus al een tijd geleden m'n DVD ontvangen. Moet zeggen dat hoewel de graphics goed zijn, je er ook wel een flinke PC voor nodig hebt. Met m'n Ati X800 op Windows Vista met de laatste drivers was het spel in ieder geval niet vooruit te branden. Zowel met de Blender Game Engine als met de Crystal Space Engine. Wil je een voorbeeld van een mooi open-source spel dan kun je beter naar PlaneShift kijken denk ik zo, draait ook op de Crystal Space Engine, maar is wel snel.

[Reactie gewijzigd door PhoenixT op 10 december 2008 21:13]

Ik wacht wel tot er een kant en klare executable uitkomt. Ik heb wel ervaring met Blender, maar vind het geen doen om dat allemaal apart te moeten installeren voor een spelletje.

Dit is weer een beetje typisch voor een opensource-project. Het heeft veel potentie, maar voor de gebruiker wordt het weer heel wazig en vol keuzemogelijkheden gemaakt. Jammer.

[edit] Of het moet de bedoeling zijn om met dit project mensen aan 'Blender' te krijgen. Wat dat betreft misschien wel een leuke promotiestunt ;)

[Reactie gewijzigd door Palomar op 10 december 2008 23:50]

Ziet er echt als een pre-alpha versie uit om eerlijk te zijn. Ik zie de volgende mankementen na enkele minuten proberen:
- al minstens 3 verschillende manieren om 'uit' de map te geraken gevonden, waarvan de eerste per ongeluk
- Slechte collision-detection - waardoor veel clipping
- Fixed animaties, geen skeletal animation waardoor overgangen tussen animaties zeer schokkerig zijn.
- Nergens help of uitleg in-game
- gooi zo'n eikel nog maar in de buurt van een schaap en het valt omver
- onderwater view is er niet
- soms stoppen animaties van het eekhorentje
- Bediening is gewoon slecht

Grafisch ziet het er best ok uit voor screenshots, maar om hier 50.000eur aan opensource-geld aan uit te geven? Dit kan ik echt geen afgewerkt game vinden...