Blender Institute geeft animatiefilm Tears of Steel vrij

De Nederlandse animatiestudio Blender Institute heeft zijn vierde animatiefilm vrijgegeven. De twaalf minuten durende sciencefictionfilm Tears of Steel combineert 3d-animatietechnieken met live action-beelden.

Het in Amsterdam zetelende Blender Institute, een non-profitorganisatie die zich richt op de ontwikkeling van het opensource 3d-pakket Blender, bracht al drie korte animatiefilms uit: Elephants Dream in 2006, Big Buck Bunny in 2008 en Sintel in 2010. Afgelopen week voegde de Blender Institute een nieuwe animatiefilm aan de reeks toe: Tears of Steel. De film is in diverse videoformaten te downloaden. Hoewel er 4k-renders zijn vrijgegeven van beelden uit Tears of Steel, is een 4k-video momenteel nog niet te downloaden.

Aan Tears of Steel is ruim een half jaar gewerkt door een internationaal team van 3d-animators. In de twaalf minuten durende animatiefilm, waarin Nederlandse acteurs opduiken, worden onder andere voor de eerste maal live action-beelden gemengd met 3d-effecten. Bij het schieten van de live action-beelden werd gebruik gemaakt van een Sony F65-camera.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

De Blender Institute gebruikt zijn animatieprojecten onder andere om nieuwe technieken binnen de Blender-software te testen, zoals camera tracking, motion tracking, fotorealistische rendering en diverse tools voor het maken van special effects. Naast het gebruik van Blender voor de 3d-effecten, animaties en het editen van de film, gebruikten de filmmakers een breed pallet van opensource-software. Zo werden Gimp, MyPaint, Krita en InkScape ingezet voor het maken van tekeningen en bitmapedits. Bij het renderproces werd gekozen voor het OpenEXR-formaat en voor het scripten Python. Al het werk werd uitgevoerd op workstations die een 64bit-versie van Ubuntu draaiden in combinatie met een Debian/Ubuntu-renderfarm.

Tears of Steel

Net als bij zijn vorige projecten zal de Blender Institute al het bronmateriaal vrijgeven. De organisatie heeft voor de realisatie van het animatieproject geld ontvangen van donateurs, waaronder het Nederlands Film Fonds, Cinegrid Amsterdam en commerciële partners waaronder Google. Met de verkoop van dvd's van de animatiefilm hoopt de organisatie een deel van de kosten terug te verdienen.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

30-09-2012 • 12:05

110

Reacties (110)

110
106
53
10
0
40
Wijzig sortering
Lijkt me echt een super leuk programma om mee te werken. Ik denk dat Blender kwa functionaliteit wel aardig in de buurt komt van Maya en 3D's Max, maar wat ik me afvraag dan waarom bij 3D cursussen of universiteiten haast geen gebruik wordt gemaakt van Blender?

Zover ik weet is Blender gratis, en je hebt geen licenties nodig om bepaalde projecten commercieel uit te brengen, itt. Autodesk producten zoals Maya en 3D's Max kun je alleen gratis gebruiken met Studenten licentie.

Het is iig een leuke 3d engine, en net zoals Unity 3D heeft Blender genoeg spierballen om zich te positioneren tussen Autodesk producten.
In de vfx- en gaming-industrie worden de producten van Autodesk veelal al jaren gebruikt, en daar wordt de pipeline ook op aangepast (Maya als basis waar veel zelfgeschreven tools aan gelinkt worden bijvoorbeeld). Helaas heeft Autodesk de neiging andere bedrijven op te kopen zodat er weinig ruimte voor innovatie blijft in de grote producten (Autodesk heeft zowel Maya als XSI overgekocht en heeft nu drie grote namen in handen). Alleen Houdini is nu nog niet in handen van Autodesk. De laatste jaren is ook Modo ontzettend in populariteit gestegen bij de grote studio's, zelfs bij ILM wordt het nu naast oa Maya gebruikt. Luxology (Modo) en The Foundry (van compositieprogramma NUKE) zijn net samen gaan werken en bieden nu samen een compleet vfx assortiment aan (dat overigens imho tien keer intuitiever werkt dan de oude producten van Autodesk).
De codebase van 3dsmax is daarnaast ontzettend oud en is er met de aquisitie van Maya behoorlijk op vooruit gegaan omdat ze dingen hebben kunnen overzetten, maar blijft helaas nogsteeds de standaard (op scholen) omdat de beginselen hier nou eenmaal relatief simpel zijn (helaas wordt niet gekeken naar een 21e eeuws programma met efficiente workflow).
Blender is daarnaast pas sinds een paar jaar echt nuttig voor professionals omdat pas sinds 2.50 de keyboard shortcuts aangepast kunnen worden, en heeft het een Maya-controls preset. Wel worden de tools steeds krachtiger en wordt het steeds meer gebruikt door hobbyisten en soms zelfs kleine (game-) studio's. Dit soort projecten zijn goed om te laten zien dat het wel zeer zeker potentie heeft.

[Reactie gewijzigd door Thyrif op 23 juli 2024 03:34]

Qua stabiliteit is het echt veel beter dan de bejaarde producten van Autodesk. Weet niet hoe mensen verzinnen dat het acceptabel is voor een programma van €4000 om steeds te crashen.

OT:
Vind deze film toch wel een stuk slechter dan de vorige (Sintel), maar misschien ligt dat vooral aan het slechte accent.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 03:34]

Omdat autodesk support geeft als iets niet werkt en blender niet. Daarom is het voor bedrijven een investering om Maya te gebruiken. Los daar van is Maya veel beter voor het animeren van karakters en objecten.
Maar ben het met je eens, 4719 euro voor Maya zonder subscription is heel duur.
Vaak hebben bedrijven geen keuze iedereen die in NL afstudeerd heeft voornamelijk skills in Maya en 3dmax. Dus kost het een bedrijf ook geld om iedereen de hele tijd om te scholen van pakket. Vooral riggers en scripters zullen daar veel tijd aan kwijt zijn.
Had wel gedacht dat Blender betaalde support zou leveren, maar dat is inderdaad niet zo. De community is ook behoorlijk bagger (maar dat geld voor Maya ook).

Ben zelf overgestapt toen Maya niet meer werkte en Autodesk support alleen maar linkte naar 404 pagina's van jaren oud, en vervolgens het maar gooiden op "videokaart word niet ondersteund" (Maya ondersteund onder OSX officieel volgens mij maar 3 verschillende grafische kaarten).
Had wel gedacht dat Blender betaalde support zou leveren, maar dat is inderdaad niet zo.
Hmm volgens mij klopt dit niet. De BF heeft mensen in dienst die tegen betaling support kunnen leveren en zelf aanpassingen doen of features schrijven als je dat wenst.

Het gebeurd nu en dan wel eens dat er een (grote) feature verschijnt die betaald is door een bedrijf (al of niet anoniem)
De community is ook behoorlijk bagger (maar dat geld voor Maya ook).
Ik zeg dit als een blender gebruiker - gewoon omdat het voor mij de enige manier is om legaal 3D te gebruiken - maar de community bestaat veelal uit een stel fanboys die geen kritiek kunnen verdragen tegenover Blender en overtuigd zijn dat het beste is sinds gesneden brood.

Nu veel heeft ook wel te maken met de neerbuigende toon die er zo is vanuit de 3D community die andere producten gebruikt. Ik heb toch ook gemerkt op topics hier in GOT dat er zo een beetje een neerbuigende kijk bestaat op Blender.
Maya werkt uistekend op mn MBP met integrated GPU van Intel.

Maar ik denk dat Blender interesse kan opwekken bij studios die aan low budget projecten werken, ze kunnen o.a kosten besparen op de licenties oid.
Blender word steeds vaker gebruikt ja. Hoop dat Autodesk een keer wakker word en hun software gaat opschonen.
alsof er geen software bedrijven zijn die support kunnen leveren op blender...

ALS Je maar betaald
1 van de redenen dat Autodesk producten gebruikt worden is eigenlijk dat het een vicieuze circel is. Het wordt veel gebruikt -> dat is wat er aangeleerd wordt. Het andere is dat een bedrijf als Autodesk het enorm pushed en promoot.

Blender heeft beide nog niet. Ze beginnen nu steeds meer op gang te komen, maar het gaat wel veel, veel langzamer.
Ik zie ook dat Modo heel populair word. Heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het schijnt erg goed te werken.
Ik heb een tijdje met blender gewerkt maar ik vind het een ramp om daarmee te werken.
De bediening is niet vriendelijk en logica is er soms te ver te zoeken.

Je hebt niks aan alle functionaliteiten als het gebruikers gemak verdwijnt.

Maya, lightwace, cinema 3d, DAZ Studio bieden dan een stuk effectievere mogelijkheid aan en is uiteindelijk goedkoper. Hoe sneller de reddering, sneller de productie brengen de kosten omlaag. (bijv. als je een half jaar kwijt bent aan 12 min terwijl dit misschien in Maya maand tijd is).
Het is maar wat je gewend bent.
Hoe sneller de reddering, sneller de productie brengen de kosten omlaag. (bijv. als je een half jaar kwijt bent aan 12 min terwijl dit misschien in Maya maand tijd is).

Zeg je nu dat je dit met Maya in een maand in elkaar zet?
Of bedoel je dat Maya 5 maanden sneller rendert dan Blender?
Of bespaar je met dure software (x hoeveel licenties?) 5 maanden renderkosten uit?
Wat neerkomt op een besparing van de stroomprijs tijdens het renderen versus tig licenties+stroomkosten van een maand. (Je snapt hopelijk zelf dat geen enkele computer stroomkosten heeft die de kosten van een enkele licentie van Maya overstijgt in een half jaar.

Lijkt me allen niet eigenlijk, zelfs als vfx-leek die alleen een beetje gestoeid heeft met Blender. Met elk programma zal je eerst eigen moeten worden om alles eruit te kunnen halen.
Rendersnelheid ligt maar deels aan je hardware dacht ik, als alles op tijd gezet moet wordentijdens het renderen zal ook bij een octocore elke stap moeten wachten tot de langzaamste bewerking per frame voltooid is om door te kunnen gaan naar de volgende.
Hoe meer je samenvoegt, zoals bij animaties gecombineerd met echt beeld en vfx, hoe langer je rendert.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 23 juli 2024 03:34]

Ik zeg dat veelal de professionele applicatie's vaak betere en efficiëntere technieken bevatten welke eenvoudiger te bedienen zijn en de muis veel beter zijn geïntegreerd. Daarbij veelal betere renderingsengines hebben.

Het ligt niet alleen aan de hardware ook aan effectiviteit.
DAZ? Dat heb ik laatst gratis gekregen. Rotzooi is het. Echt meuk.
Blender is overigens echt niet meer het programma dat het was in 2.49. Ze hebben er enkele jaren over gedaan, maar uiteindelijk is het erg mooi geworden.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 03:34]

Wellicht is het niet als v2.49 maar kom op de bediening is echt niet vriendelijk, eerder om vreselijk te noemen. Ik leg liever 1500 euro dan neer voor lightwave .... http://www.youtube.com/watch?v=A0KJcgHNw5s

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 23 juli 2024 03:34]

Ben ik het of is dat 1080p mov filmpje zonder geluid?
Ach loop niet zo te mekkeren over het accent, de wereld is groter dan Nederland, en het is belangrijk dat er ook een publiek buiten NL bereikt wordt. De special effects zijn erg mooi! En uiteraard hoe meer hier in geinvesteerd word hoe makkelijker het is om relatief low budget films te maken. Sowieso, meer scifi is altijd goed.

Overigens mocht je het Blender project/software willen steunen: http://www.blender3d.org/...nfo_n.php?products_id=143

Iets te duur naar mij smaak.

[Reactie gewijzigd door MaDLiVe op 23 juli 2024 03:34]

Ach wat is duur? M'n partner en ik gebruiken Blender al jaren in onze business. Blender is helemaal gratis terwijl de concurrentie moordend duur is. Dan is 34 euro om de organisatie te steunen opeens niet veel meer.
En al helemaal niet als je ziet wat je krijgt voor 34 euries.

Voor alle "betweters" een guide en alle data om het beter te doen........

Binnenkort verwacht op Tweakers.net;

Tears of Steel; the tweaked version*. _/-\o_


* (nederlands gesproken) :9~

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 23 juli 2024 03:34]

Kleine afzetmarkt, veel tijd spenderen aan code technisch upgraden naar de software die je gebruikt, actief de community up2date houden met allerlei samples en handleidingen, en dan natuurlijk ook nog de film zelf maken. Blender heeft zich wat mij betreft met deze 4 films laten zien als een echt open source programma dat de community serieus neemt. De kosten voor de DVD zijn inderdaad wat hoog als je puur kijkt naar de film die je er voor terug krijgt, maar de interactie tussen ontwikkelaars en community, en de verbeteringen aan het blender pakket zelf maken zeker een hoop goed. Of daarmee voldoende goed gemaakt wordt om zelf zo'n DVD aan te schaffen mag iedereen uiteraard voor zichzelf beslissen. ;)
Anoniem: 476551 @MaDLiVe2 oktober 2012 13:50
Je krijgt op die DVD's niet alleen de film maar ook álle bestanden. Je zou de film helemaal opnieuw kunnen maken en alle animaties veranderen. De complete DVD set bestaat uit 4 schijfjes en is +/- 32 GB aan bestanden, breakdowns, documentaires, tutorials etc
Vind de term open source voor een film ongepast... Open source, letterlijk "open broncode", is iets wat slaat op het al dan niet vrijgegeven zijn van de broncode van een stuk SOFTWARE.

Niet toepasbaar voor een film dus (ook al is deze ontwikkeld met een stuk open source software). Noem het dan gewoon vrij van auteursrechten, of publiceer het onder de Creative Commons licentie...
Broncode en assets worden volgens het artikel wel degelijk vrijgegeven. 100% open source dus.
Inderdaad, je kan dus letterlijk je eigen aanpassingen gaan doen en vervolgens je eigen versie uitbrengen. Als dat niet open source is weet ik het niet meer ;)
Anoniem: 476551 @ebia2 oktober 2012 17:18
De film + alle bestanden is gepubliceerd onder Creative Commons Attribution 3.0 (CC-By)
Staat duidelijk aangegeven aan het eind van de film na de credits.
Toch jammer van het accent, maar absoluut waardevol om als test content te gebruiken in mijn werk.
eerste wat me opviel: nederlandse acteurs die Amerikaans / Engels proberen te spreken? Dit klinkt toch voor geen meter he, mogen de graphics nog zo goed zijn, hun accent verpest het gewoon allemaal. Dat ze gewoon lekker Nederlands spreken, is het ook wat exclusiever ipv weer een computer film in het Engels maar dan dit keer ook nog eens met een *********** accent.
Ik denk dat ze het beter gewoon Nederlands gesproken hadden kunnen houden dit keer, puur doordat ik geen film in deze genre ken met Nederlandse acteurs / gesproken taal.

Maar goed de dompers hier in NL ben ik inmiddels wel gewend, die paar kwaliteit films wat hier gemaakt zijn ken ik op 1 hand tellen.
Ik vind het altijd zo jammer als iemand over het Nederlandse accent begint.
Het gaat zich om de uitspraak, deze is hier gewoon goed. Elke mens die Engels spreekt kan dit verstaan, en daar gaat het om. Ik stoor me totaal niet aan het accent, het is Engels gesproken door een Nederlander.

Super project en geweldig gedaan, meteen ook internationaal. En juist door het accent geeft buiten de locatie een mooi Nederlands tintje er aan.
Het is een flilm, het gaat absoluut niet alleen om de uitspraak!

Als je gewoon een gesprek hebt met iemand dan is uitspraak het belangrijkst en doet accent er niet toe, als je acteert dan is het accent net zo belangrijk, zo niet belangrijker dan de uitspraak.


Ik stoorde me ook aan het accent vanaf het eerste woord dat gesproken werd. De film is ontzettend mooi gemaakt, en laat zien hoe ver Blender gekomen is in de laatste paar jaar. Maar het acteerwerk was erg matig, daarmee bedoel ik dan vooral het onvermogen van de acteurs om met een ander accent kunnen praten. Daarnaast kwamen een aantal acteurs wat stijf over en sommige wat emotieloos.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 23 juli 2024 03:34]

De animatie's zijn idd wel ok alleen zou ik nooit hiervoor Blender gaan gebruiken.
Tijdrovend aan gezien het een verschrikkelijke bediening heeft.

Ik zou dan meer gaan voor https://www.lightwave3d.com (welke nog geen 2000 euro kost maar wel door veel professionals gebruikt worden). Voor animatie's is iClone ook een mooie toevoeging (motion capture/kinect).

Het acteer werk is idd niet professioneel (maar goed zelfs bij de Nederlandse film studio's leveren ze zeer slechte films af op een paar uitzonderingen na).
Alleen vind ik hier het wel volledig het ontbreken van opbouw en verhaallijn.

Als je een echte goede animatie film van hoge kwaliteit wil zien dan beveel ik Casshern aan die is echt schitterend (gebaseerd op een manga).
heh :D,
Ik heb zowel ervaring met Blender, Lightwave (en Maya, 3dsMax (ook 3ds4 en 3 :P ), Autocad.. etc.. )
Ik geef toe dat Blender qua interface nog steeds als een rare eend gezien wordt, maar persoonlijk gezien vindt ik Blender de beste van allemaal, voor duur productiewerk is Maya geweldig (ook al heb je VisualC nodig om plugs te maken... ), maar Lightwave staat echter onderaan op m'n lijstje , qua interface was destijds lightwave 5 afschuwelijk, en zelfs blender < 2.48 nog een stuk beter, de modeler en animator waren eigenlijk 2 verschillende programmas 8)7 , maar sinds de 'realtime' editor is t ietsies beter geworden , maar voor blender hebben we cycles...

Hoera voor de film en de blendermensen! eindelijk greenscreenen in blender..
Als je een echte goede animatie film van hoge kwaliteit wil zien dan beveel ik Casshern aan die is echt schitterend (gebaseerd op een manga).
Maar dat is:

* Geen CGI (dat hadden ze nog niet of nauwlijks in 1973)
* Geen live-action
* Geen 'indie'-project
* Niet met 100% open source software gemaakt
* Niet van Nederlandse makelij

Leuk dat je een bepaalde animatiefilm leuk vindt, maar dat je die hier nu noemt is natuurlijk volledig OT.
Anoniem: 144502 @YopY30 september 2012 19:40
http://www.imdb.com/title/tt0405821/

Hij bedoelt natuurlijk de 2004 versie :)
precies ... het is een verfilming van de manga
Met Engels met een Nederlands accent heb ik zelf geen probleem. In tegendeel zelfs: da's heel natuurlijk en alleen maar goed. Maar zoals ook in dit geval klinkt het voor geen meter als Nederlanders met een Amerikaans accent proberen te praten. Het komt heel nep over.
sommige mensen doen dat automatisch, onbewust. Ikzelf ook. (Alleen hou ik er Amerikanen mee voor de gek, die vrij structureel denken dat ik uit Boston kom)
Grappig, mijn nederlandse accent doet amerikanen vragen uit welke engelse plaats ik vandaan kom.
Ik geloof idd dat er niet zoveel mis is met ons accent. ;)
Accenten zijn kleine nuanceverschillen in uitspraak die overal voorkomen, in Engeland heb je dus net als in Amerika en de rest van de wereld, honderden accenten die allemaal net anders zijn maar gewoon verstaanbaar.
Het gesproken engels is gewoon verstaanbaar en zeker niet tenenkrommend.

Daarnaast is taal iets dynamisch en bedoeld zodat mensen elkaar begrijpen.....
Zolang aan de laatste voorwaarde voldaan wordt kan de komma- en accent-politie wel thuisblijven. bijvoorbeeld om haar eigen accent af te leren ;)

On topic;
Prachtig stukje werk, dat dat al met open source software kan..... _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 23 juli 2024 03:34]

Kijk eens bij de taal instellingen van de gemiddelde tekstverwerker. Daar staan vaak meer dan 10 engelse varianten. Veel engels-sprekenden zullen ze niet allemaal herkennen als 'engels' en dan is een ander engels accent al snel goed genoeg.

Voor deze film zou het ook leuk zijn als ze zowel een engelse als een Nederlandse versie gemaakt zouden hebben, dan beide lip synchroon dus gewoon alles 2 keer opgenomen.
Ik praat normaal met een Brits accent maar als ik Amerikaans wil klinken dan ben ik er net een uit Texas. Vond ik grappig dus heb ik me dat als Amerikaans accent aangeleerd :')
Het was net zo vervelend geweest als het acteurs waren geweest met een Frans of Duits accent. Dan zit je je tijdens de film af te vragen: waarom spreken ze met zo'n accent?

De keuze van een accent in een film is vaak uiterst doelbewust. Engelstalige acteurs moeten vaak leren met een accent praten, zoals bijvoorbeeld Leonardo DiCaprio in Blood Diamond, om er maar een uit de hoed te pakken. Gebruikelijker is natuurlijk de Amerikaanse acteur die moet leren spreken met een Brits accent in een fantasyfilm, soms met wisselend success. ;)

Wat mij betreft zou de regel moeten zijn: doe het goed of doe het niet.

Enfin, bij elke film van de Blender foundation regent het negatief commentaar over het spreekvermogen van de acteurs. Tot dusver zonder resultaat. :)
Ze zouden natuurlijk ook weer eens gewoon een film kunnen maken zónder spraak, zoals Big Buck Bunny, die was erg succesvol.
Ze zouden natuurlijk ook weer eens gewoon een film kunnen maken zónder spraak, zoals Big Buck Bunny, die was erg succesvol.
Het is niet de bedoeling succesvol te zijn, het is de bedoeling een showcase te maken: dit kun je met opensource. Het acteervermogen (geheel niet slecht in deze) is ondergeschikt. Het is geen Hollywood productie, het is een demo :-)
Inderdaad; misschien niet geheel on-topic maar buitenlanders hebben vrijwel nooit last van ons accent. Dat is met andere landen wel eens anders.

De film zelf is natuurlijk een geweldige showcase; met of zonder accent.
Sorry hoor maar zo slecht was het accent nu ook weer niet. Een accent is helemaal niet erg, dat hebben Amerikanen onderling ook. Het is een film in Nederland dus Nederlands of met een accent spreken mag gewoon. Als het maar technisch goed Engels is en niet zoals een Geert Wilders, Emil Roemer of Mark Rutte zijn speeches in het Engels doet.

De markt is internationaal en dus spreken ze Engels. Ja dat doen ze met een accent, maar iedereen die een taal spreekt heeft een accent, zelfs neutraal is een accent.
het komt niet natuurlijk over, waardoor het heel gespeeld klinkt en de film verkracht. Als je dan toch voor een internationaal publiek gaat, gebruik dan ofwel amerikaanse of britse acteurs of engelse ondertitels.
Ja, het accent was wel zo slecht. Nu maakt het in de echte wereld niet zoveel uit maar in een film stoort men er zich aan (inclusief mijzelf). Check de youtube comments anders maar eens. Dat is een engelstalig publiek.

Nederlands vragen of ze zich aan een accent storen wat ze zelf niet eens horen is niet echt slim natuurlijk.

De film zelf brengt ook slecht het verhaal over. Dit verhaal doet me erg denken aan een short van the Animatrix (aanrader) maar brengt totaal geen emotie bij me op anders dan de glimlach van het slechte acteerwerk.
Youtube comments gechecked, en het zijn minder dan 10 mensen(nederlanders) die iets over het accent te melden hebben.

[Reactie gewijzigd door pim op 23 juli 2024 03:34]

Zag hetzelfde commentaar bij de voorganger Sintel, volgens mij zijn het enkel Nederlanders die zich aan een Nederlands accent storen omdat het herkenbaar is. Als het een Frans, Russisch of Duits accent dan had je je er waarschijnlijk niet aan gestoord.
Amerikanen zijn een enorme doelgroep en die hebben een hekel aan ondertiteling lezen trouwens, dan moet je de boel gaan dubben en dan lijkt het helemaal nergens meer op.
Volgens mij is dat gewoon een soort van arrogantie van nederlanders in het algemeen omdat ze op amerikanen willen lijken, of nauwkeuriger gezegd, op amerikaanse acteurs willen lijken. (over accentloos duits en frans hoor je nooit iemand)
Who cares of iemand een accent heeft, accent geeft ook weer karakter (het is niet in VS). Het is alleen anders als iemand echt geintegreerd moet zijn in een amerikaans/engelse omgeving, anders is het out of karakter en afleidend.
Je word niet goed van dat gezeur van die nederlanders altijd, geef anders gewoon toe dat het meeste van nederlandse film bullshit is.

Over de animatie,
Ik vond het zeer goede belichting, één van de beste die ik ooit heb gezien. Best duidelijk (niet donker) en goede eigenschappen van omgevingslicht meegenomen. Af en toe zie wel wat duidelijker dat het grafische belichting betreft. De animaties zijn vooral op het einde wat matig. Ook het laatste plaatje vond ik net iets minder.
Een stukje eerder is juist grappig om te zien, dat op de achtergrond de auto's gewoon voorbijrijden. Geeft er wel een luguber tintje aan met al die robots.
Die jachtluipaard achtige robots vind ik ook goed bedacht, of het zijn gewoon katten.
Ik persoonlijk heb hier niks op aan te merken top filmpje nog eens een goede subsidie bedoeling }:O
Films maken in het Nederlands is voor het Blender Instituut geen optie. Ten eerste is het programma Blender zelf internationaal. Het heeft gebruikers over de hele wereld, van de VS tot China, en vrijwilligers van over de hele wereld die aan de ontwikkeling meehelpen.
De films worden gemaakt door internationale teams die speciaal voor zo'n project worden samengesteld. Deze film (Tears of Steel) is geregiseerd door Ian Hubert, een amerikaan. Verder kwame de crewleden onder andere uit Duitsland, Zweden, Australië en Frankrijk
De films worden niet alleen gefinancierd door grotere organisaties als donateurs/sponsors/subsidieverstrekkers. Een flink deel van het geld wordt gegenereerd door de voorverkoop van DVD sets waarop naast de film ook alle bestanden, tutorials + making of documentaires komen te staan. Ook die gelden komen van over de hele wereld.
Het eindresultaat heeft dus de hele wereld als doelpubliek. Engels is dan de enige optie.
Dat accent is de bedoeling. Hoort bij het verhaal... waar speelt het zich af... even goed kijken? Amsterdam. Daar was hij jong.
Dan zou hij Nederlands moeten spreken? ;)
In Amsterdam lijkt engels me waarschijnlijker ;)
En toch is het niet hinderlijk als een Fransman Engels spreekt met een accent, of een Italiaan, of ze German, of de een of andere Apu die met een zwaar Indisch accent spreekt.
Waarom is een Nederlands accent opeens wel erg?
En geen rope-burn???(2,40)

Leuk in beeld gebracht maar je kan merken dat het nog beginnelingen zijn (scenarist/regisseur)
Wat ik wel leuk vindt is dat er zo veel gebruik gemaakt is van open-source software ;)

iemand enig idee waarom dit filmpje op tweakers zo'n belabberde kwaliteit heeft? (de opitie HD ontbreekt)

P.S. Leuk vanquish sausje :)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 23 juli 2024 03:34]

Inderdaad heeft onze encoder er vanochtend weinig zin in, ik ga hem opnieuw aan het werk zetten.

Update: er staat een verbeterde versie op, nu ook in hd. Nog een issue met de aspect-ratio, maar daar kan ik zelf even niets aan doen helaas.

[Reactie gewijzigd door Dimitri R op 23 juli 2024 03:34]

En geen rope-burn???(2,40)


En ik heb ze ook niet naar de wc zien gaan......onrealistisch hoor 8)7

Het filmpje is dus helemaal met Open Source software gemaakt, dat is een beetje de clou.
Voor beginners is het wel een erg gelikte SF animatiemix van alle mogelijke technieken, vind je zelf niet?

De HD ligt misschien aan je verbinding, je krijgt gewoon het filmpje in HD op youtube te zien als je erop klikt.
Vreselijk matige film, onduidelijk verhaal, slecht acteerwerk, special effects en live action niet goed ge-composite. Het enige positieve dat ik erover kan zeggen is de open source gedachte erachter.
Tja, als je het met een hollywood blockbuster gaat vergelijken krijg je natuurlijk een grote teleurstelling op je dak. Maar voor een kleine film met een kleiner (lees: geen miljoenen dollars) budget en onbekende acteurs vind ik het toch erg netjes gedaan.

Dus geheel terecht één grote _/-\o_ voor de makers.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 23 juli 2024 03:34]

Onzin, Sintel was echt tig keer beter. De VFX vond ik op zich goed maar het verhaal was slecht te volgen. Dat de acteurs geen pro's zijn is ook tot daar aan toe, maar ze keken soms wat inspiratie loos.

Sintel was veel beter te volgen en ik vond het ook een briljant einde hebben. Het had weinig dialogen wat misschien de reden is dat die hier wat minder zijn (een verhaal verzinnen is niet het zelfde als dialogen schrijven) en de personages waren overtuigender.
Dat accent is weer heel duidelijk aanwezig, had liever gehad dat ze het gewoon in het Nederlands hadden gedaan, of als ze meer tijd besteden in zowel Engels als Nederlands maar goed. Verder vond ik de vorige film beter.
Anoniem: 372378 @qlum30 september 2012 12:35
Precies. Accent is voor 100% te horen en voor mij in iedergeval storend, weet niet of dat voor iedereen (engelstaligen) ook zo word ervaren. Ik had het liever in het NL gezien, maar dan knip je een heel deel van de mogelijke kijkers weg die niet gewend zijn aan subtitles. Verder erg mooie animaties, hoewel ik veel mixed reality niet overtuigend vond. Vond dit een waanzinnige testcase waarin je in iedergeval de kracht van open source pakketten kan zien, dat doet mijn zondag weer goed!
Als Nederlander kan je ook het Nederlandse accent van Femke Janssen horen (van X-Men faam), maar dat horen Amerikanen al helemaal niet. Er is niets mis met een beetje account.

In de Nederlandse maatschappij is het beheersen van taal veel belangrijker dan in andere landen. Engelstaligen kunnen het zich over het algemeen niet veel schelen. Als je eens naar een Brits landelijks accent hebt geluisterd...dat valt niet te verstaan.

Van ervaring weet ik dat Amerikanen, mede met name doordat zij zelf geen tweede talen leren, over het algemeen heel snel onder de indruk zijn als mensen ook maar een beetje Engels beheersen. Laat staan het niveau van Engels wat mensen hier tentoonstellen.

Deze acteurs hebben het gewoon heel goed gedaan :)
Als Nederlander kan je ook het Nederlandse accent van Femke Janssen horen (van X-Men faam), maar dat horen Amerikanen al helemaal niet. Er is niets mis met een beetje account.
Eens, maar het accent van Famke Janssen is niet storend en dat van deze acteurs wel.
Niemand spreekt zonder accent, ook in Engeland en de VS niet. Moet je Ieren eens horen of mensen uit Manchester. Niet iedereen spreekt "Hollywood Film Accent" in RL Engels. Zolang het technisch goed is, grammaticaal correct en realistisch.. is er niks aan de hand nog verkeerd.

Een Amerikaan vind dit ook echt niet storend nog slecht, het is een beetje net alsof wij een Belg of Groninger horen spreken voor hun. Gewoon..iemand met een accent.

Dan is een Geert Wilders of Mark Rutte toch een stuk slechter met zijn Engels. Die kunnen beter gewoon Nederlands blijven spreken en dan een vertaler er tussen :).
Sorry, maar wat is er mis met accent bij een Engelstalig dialoog? Wat voor Engels zou een Engelstalig film moeten hebben?

Ik vind deze mensen uit Tears of Iron beter te verstaan dan Irish / Scottish accent. De Amerikanen die uit het platteland komen (Arkansaaa) zijn nog moeilijker te verstaan.

Zelfs in Hollywood producties zijn er genoeg casts die geen native Americans zijn, maar ze worden wel geaccepteerd terwijl ze ook accent hebben. (Bijv: Penelope Cruz, Jackie Chan)

Maar dat doet de maker er niet toe denk ik. Aan de hand van de lengte van het filmpje willen de makers eerder de functies van Blender laten zien dat de gratis software niet achterloopt tov de premium 3D softwares van de concurrenten ipv vermaak, anders hadden ze wel meer tijd ingestoken in de script & de karakter ontwikkeling van de protagonist.
Anoniem: 386514 30 september 2012 12:12
Geweldig leuk stuk om naar te kijken. Fantastisch gemaakt! ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.