Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties
Submitter: Tim Blokdijk

Blender Studio, bekend van de gelijknamige opensource 3d-animatiesoftware, heeft een crowdfundingcampagne opgezet. Met Project Gooseberry tracht Blender een volledige film te maken waarbij de donateurs achter de schermen kunnen meekijken en bijdragen.

De Nederlandse Ton Roosendaal van de Blender Foundation en de gelijknamige software zit achter het project. Het idee is om twaalf indie-animatiestudio's van over heel de wereld samen te brengen en het project te financieren met particuliere donateurs. Bij donaties vanaf 45 euro krijgen mensen toegang tot Blender Cloud, die het team gebruikt om donateurs op de hoogte te houden van de voortgang van het project. Ook kunnen, zoals wel vaker het geval bij crowdfundingproducten, gebruikers hun inbreng aanbieden aan de mensen van het project via de Cloud-dienst.

De campagne is op 9 maart van start gegaan en eindigt op 19 april. Het doel is om tienduizend mensen in de Blender Cloud te krijgen en in totaal een half miljoen euro binnen te halen. Vanaf 20 euro krijgt men een vroege online weergave van de film, vanaf 45 euro is er toegang tot de Cloud en vanaf 175 euro kom je met naam in de aftiteling en op de website. Een mogelijkheid bij deze campagne is om alleen het toegezegde geld te laten versturen nadat het doel van tienduizend Cloud Members behaald is. Nadat de exploitatieperiode van de film voorbij is, wordt het gehele project onder een Creative Commons-licentie openbaar gemaakt.

Blender is een opensource 3d-animatiesoftwarepakket waarmee onder andere gemodelleerd, geanimeerd en gerenderd kan worden. Ook is een game-engine geïntegreerd in de software. Aanvankelijk was de software bedoeld voor in-house doeleinden. Daarna werd de software als shareware verspreid en weer daarna werd de software openbaar onder de GNU General Public License. Ton Roosendaal is de hoofdontwikkelaar van Blender. Het eerste grote professionele project waarbij Blender gebruikt werd, was de ontwikkeling van Spider-Man 2.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Van de project website:

Blender Cloud Membership

For 45 euro you get three months access to the data from previous Open Movies and Workshop training videos. The Gooseberry teams use it to cooperate, to share data and to get you involved.

Stick around with us for 15 more months (EUR 10/month), and get your Film Credit!


Die toegang tot de Blender cloud voor 45 is dus voor 3 maanden.
Zoals ze zelf aangeven zijn ze 18 maanden bezig met de film, dus als je het project wilt blijven volgen zal je een abonnement van 10 /maand af moeten nemen op de blender cloud.
Dan heb je vanzelf de grens van 175 gehaald en kom je ook in de credits :-)
Als ze het te goedkoop maken om in de creitlijst te staan, zou de creditlijst straks langer duren dan de film zelf. lijkt me niet gewenst. ik snap dit wel. Zit zelf nog te twijfelen om mee te doen.

Zou er ook geld mee te verdienen zijn? of is dit meer een 'goed doel' donatie.
In deze tijden van crisis is een beetje geld verdienen met dit soort leuke initiatieven een welkome aanvulling.
Ik heb het Ton gevraagd op BlenderCon afgelopen oktober; "Stel je voor dat 1 keer een klapper maken met een Blender film la Shrek / Toy Story / Ice Age, en 100M netto opbrengst vangen (wat nog erg conservatief is, vergeleken met de gemiddelde Pixar / Dreamworks / Blue Sky productie), dan zou de Blender Foundation voor jaren uit de kosten zijn"
Maar hij hield vol dat Blender niet gemaakt is voor Hollywood, maar juist voor de mensen die deel uitmaken van de community.
Kan toch getoond worden in cinema -> 5 euro per persoon, 2 euro voor Blender en 3 voor cinema (incl. tussenpersonen). En daarbuiten gratis verspreid worden. :+
Dat zou prima kunnen. Sterker nog, ik heb er weinig twijfel over dat er met Blender een commercieel succes behaald kan worden, echter de Blender Foundation ziet er de noodzaak niet van in, en heeft derhalve geen interesse in een commercieel project. Zij maken Blender en de Blender Open Movies uit altruistische motieven en daarmee is de kous af :P

Het lijkt mij wel een cool idee om buiten de Blender Foundation om een commerciele feature film te maken met Blender, en dan de helft van de opbrengst te doneren aan de Foundation ofzo. Maar dan concureer je natuurlijk wl direct met Pixar en conculega's, in tegenstelling tot deze Open Movie projecten waar het succes niet afhangt van wat de concurentie doet. :+
Ja, ik snap dat niet-commerciele ook nooit zo. Hij heeft ook wel eens gezegd in de trant van 'bring hollywood in blender, not blender to hollywood'. Dat zal nog wel even duren.

Laat me weten als je start met de commerciele feature. Ik zie net dat 'Frozen' al over $1.01 billion is gegaan. :*)
Misschien ligt daaraan als grondslag dat blender ooit commercieel was, en toen failliet ging als bedrijf. Daarna heeft Ton met nog een berg anderen de foundation opgestart, de rechten op de software opgekocht van de curator, en heel blender opensource gemaakt. (Goddank)
Het opensource zijn is idd fantastisch, maar daarmee geld verdienen zou toch prima zijn. Stel je voor wat je alleen al met 10 miljoen euro winst uit een film zou kunnen doen..
opensource films... het moet niet gekker worden
Ik vind het juist prachtig. Als je nu een mooi idee zou hebben en dat goed uitwerkt kan je dat met projecten als dit leven inblazen. Op de traditionele manier zal je je hele leven er op moeten inrichten en na jaren inspannen kan je alleen maar hopen dat je een keer wat mag doen met je idee.
Ik juig dit dan ook toe. Wat mij ook aantrekt is dat er geen gigantische studio achter zit die mij op allerlei manieren extra wil laten betalen en meerdere keren wil laten betalen. Ook zitten er geen acteurs die gegarandeerd 15 miljoen krijgen, zodat ik gegarandeerd heel veel moet betalen. Als ze nu al veel geld krijgen, is dat puur en alleen omdat er genoeg mensen hebben gezegd dat ze dat verdienen.
Er zijn al vaker open source films gemaakt met de hulp van de Blender Institute, maar dat waren tot nu toe slechts korte films. Ik overweeg mee te doen aan deze actie.

Links naar vorige opensource shortfilms:
http://tearsofsteel.org/
http://www.sintel.org/
http://www.bigbuckbunny.org/
http://www.elephantsdream.org/
Ik zeg ook niet dat ik het slecht vind :P Ik vind het gewoon bijzonder.
Sintel gezien? Meesterwerkje :).
Sintel was inderdaad voor een korte film een meesterwerk.

Ik zal dan ook gaan doneren, met de hoop dat ondanks het lagere budget in vergelijking met die van de grote studios, ze dit kunnen compenseren met passie en drive. Wie weet, misschien wordt dit wel een mega hit.

[Reactie gewijzigd door ELD op 10 maart 2014 18:13]

Is de film zelf dan ook opensource?
Heb door de jaren heen redelijk wat premeries van open movie projects bijgewoond, sommige beter dan de anderen, maar wow dat een movie credit nu een factor 10 bijna duurder is geworden... Het leuke was nou net dat iedereen daar bij stond. Hoezo zou je nu nog 20 Euro pledgen als de film toch licentie vrij beschikbaar zal zijn, maar goed. Blijft een mooi project :D

Ter onderbouwing, ik zeg niet dat het nieuwe bedrag oneerlijk is, maar het oude bedrag was in absolute termen toch wel iets wat je makkelijk kon bijdragen met een leuk resultaat. Nu daarentegen is het te prijzig voor de gemiddelde individu en zelfs een halve 'fan' als ik zal niet die 185 of 175 euro er voor over hebben... en de 20 euro level is relatief oninteressant geworden nu. Puur gewoon uit egoistisch oogpunt (want in absolute termen vind ik die open movie projects leuk, maar zeker geen goeie doelen oid)

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 10 maart 2014 16:50]

Dat geld is waarschijnlijk nodig voor de kosten die gemaakt gaan worden. Waarna je het vrij kan gebruiken. Geld zul je altijd nodig hebben net als tijd.
Heb hetzelfde gevoel over die movie credit , ik heb alle projecten al gesponsord. En het klein pleziertje dat ik erbij voel als ik mijn naam in de aftiteling kan tonen, is me toch geen 175 waard...

Klinkt alvast cool, de opzet...
dat een movie credit nu een factor 10 bijna duurder is geworden
Voor 20 Euro een credit in een film van 10 minuten, voor 175 Euro een credit in een film van 90 minuten (ruwe schatting, het is natuurlijk nog niet bekend hoe lang de film uiteindelijk zal worden), lijkt mij ongeveer even duur.

En ja, het is een hoop geld, en niet iedereen zal dat (er voor over) hebben. Als je bedenkt dat Pixar, DreamWorks en Blue Sky >$100M uitgeven aan een film, dan zul je als non-profit project toch flink aan de bak moeten }:O
Indien dat is hoe de meerderheid zou redeneren zou je gelijk hebben, realiteit is, of de film 90 minuten of 15 minuten was, het ging gewoon om het gevoel van een leuk projectje te sponsporen en uberhaupt in de credits te staan. Met andere woorden, ik ben bang dat ze met deze tiers minder geld in totaal gaan ophalen~ maja, we gaan het zien.
Gebruikt Pixar ook geen Blender, toevallig? Ik dacht altijd dat zij het hiermee deden, Wally-E etc. :P
Vraag mij af, hoeveel tijd je nodig hebt om een film van een uur in elkaar te draaien, ik vermoed dat je wel een half jaar bezig bent :?
Pixar gebruikt voornamelijk hun eigen tools, toch om final te renderen.
Wat Damic zegt heer boven.
Maar daar bij hebben pixar en dreamworks wel bewondering en intresten in de blender software project.
En daar bij ze hebben ook de bron code van een aantal van hun projecten ge opensourst (ieder ge val bij pixar is het geval)
Ga maar na hoeveel tijd er tussen elke pixar film zit. In de tussentijd gaan ze echt niet eerst 1,5 jaar op vakantie ;)
En dan hebben ze zelfs 3 onafhankelijke teams als ik me niet vergis!

Ze gebruiken geen blender, maar Renderman.
Nif-plugins voor versies na 2.49b aub. >_<

OT: ik zie Kickstarter nog een goede manier worden om films te sponsoren, inclusief "echte" films. Deze film is een gimmick, maar het idee heeft toekomst.
Een goed uitgewerkte feature film is wat Blender mijn inziens ook nodig heeft. Tot nu toe zijn er een paar films volledig mee gemaakt, maar het waren altijd korte films die niet erg significant waren. Het zijn meer tech demo's dan films. Een volledige animatiefilm zou Blender en ook open source wel eens flink onder de publieke aandacht kunnen brengen.
Cool idee, al vond ik de 2 shorts van ietwat matige kwaliteit wat betreft animatie. Alles zag er goed uit etc maar de bewegingen vond ik niet zo profi overkomen. Ook het verhaal kon wat interessanter. Maar goed, je concurreert dan ook met pixar :D
Het is zeker een supergoed idee en het is prachtig dat er zoeits als blender is. Ik weet zeker dat ze nu de spijker op hun kop kunnen slaan, zolang ze maar op kwaliteit focussen en niet op 'we moeten 1,5 uur vol krijgen' :)

edit: ook nu weer, ik weet het niet. Het is superknap enzo die animatie, maar weer iets t overdreven naar mijn smaak. Allemaal IMHO uiteraard.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 10 maart 2014 16:52]

Ze hebben al 4 shorts hoor. Ik vond Big Buck Bunny de best uitgevoerde. Sintel had ook wel wat (draken!)
Jaren geleden ben ik gestopt met het gaan naar de bioscoop omdat ze begonnen met het tonen van nederlandse shorts voor de film. De ergste was een af ander gedrocht met een vent die wou golven en een andere vent met een miniatuur vliegtuigje.

Het zou kunnen dat er een "grap" in zat maar de regisseur, zoals velen die nooit hebben moeten werken voor hun geld, dacht MORE is MORE en het bleef maar doorgaan. Een gag van 10 seconden uitgesmeerd over 10 minuten.

Dat idee has ik ook met Big Buck Bunny. VEELS te lang.

En dit noem jij dan best uitgevoerde... wat voor een gedrochten zijn de rest dan wel niet.

Vergelijk het eens met de Pixar shorts. Zelfs de oude, dan kan BBB er zich niet mee vergelijken.

Minder tech demo, minder eindelose pans, LESS is MORE!
Vergelijking met pixar is een beetje scheef. Die heeft miljoenen voor een productie beschikbaar. En dan krijg je idd wel een betere film.
Verhaal en regie hebben niets te maken met budget. Een bugs bunny cartoon heeft ook geen oneindig budget.

En ik had het ook bewust over de pixar shorts, niet hun bioscoop films.
kan ook leuk zijn, als de film aanslaat, dat er parodien/shorts van de film worden gemaakt, sinds alle modellen opensource zijn kan dat best wel eens leuk worden, voor de hobbyisten(ik kijk dan vooral naar wat er met tf2 en source film maker is gebeurd, hoewel tf2 nattuurlijk geen film is)...

[Reactie gewijzigd door RareAMV op 10 maart 2014 23:02]

Ben benieuwd naar het resultaat!

het is wel een leuk idee, zo moedig je ook mensen aan om met Blender te leren modellen, animeren en renderen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True