Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

De Nederlandse Blender Foundation heeft een 4k-versie uitgebracht van de bekende Big Buck Bunny-animatie. Ook is een 3d-versie beschikbaar gemaakt. De clips worden veel gebruikt in hardwaretests.

De eerste versies van Big Buck Bunny, een animatie die gemaakt is met het krachtige 3d-graphics- en animatiepakket Blender, kwam in 2008 uit en diende als een uithangbord voor de gebruikte software. De animatievideo was beschikbaar tot en met 1080p-resoluties en mocht vrij verspreid worden. Een deel van de benodigde 'rendertime' voor de video werd via processors van vrijwilligers verkregen.

Inmiddels heeft de Blender Foundation, die de Blender-software ontwikkelt en uitgeeft, twee nieuwe versies  van Big Buck Bunny uitgebracht. De clip, die gemaakt is door Janus B. Kristensen, is nu beschikbaar in 4k-resolutie. Daarbij is gekozen voor een beeldverversingssnelheid van 60fps, waardoor de video zich goed laat lenen voor het testen van de afspeelmogelijkheden van hardware met potentiële 4k-afspeelfunctionaliteit. De originele versie had nog een framerate van 24fps. Verder heeft de Blender Foundation een 3d-versie van Big Buck Bunny uitgebracht.

Big Buck Bunny

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Zoals je kunt zien bij de credits op de download pagina zijn deze versies niet gemaakt door de Blender Foundation, maar door Janus B. Kristensen:
Licensing and Copyrights

The movie is licensed under CC-BY, read more about what that means

Big Buck Bunny
Copyright (C) 2008 Blender Foundation | peach.blender.org
Some Rights Reserved. Creative Commons Attribution 3.0 license.
http://www.bigbuckbunny.org/

Stereoscopic / 4K / 60 fps / HDRI changes
Copyright (C) 2013 Janus B. Kristensen
Some Rights Reserved. Creative Commons Attribution 3.0 license.
http://bbb3d.renderfarming.net/

[Reactie gewijzigd door Whatson op 22 december 2013 13:00]

Omdat de source van deze test-video in origineel 16-bit floating point beschikbaar is, is deze test bij uitstek geschikt voor het onder vergelijken van verschillende encoders. Zo wordt bijvoorbeeld de kwaliteit van X264 vergeleken met sony's bluecode. Je kan de snelheid van verwerking, de uiteindelijke bestandsgrootte en de uiteindelijke video-kwaliteit onderling vergelijken.

Niet alleen encoders kan je onderling met elkaar vergelijken, maar ook compressie formaten; Bv Mpeg 2 tov Mpeg4/AVC en het nieuwe MPEG5/HEVC. Ook hier kan je snelheid/kwaliteit/uiteindelijke bestandsgrootte ed met elkaar vergelijken.

Op doom9 org wordt jaarlijks een encoder en compressie-formaat vergelijking georganiseerd.

In die zin: Ook het originele 24 bit/48khz geluidsbestand wordt ook in FLAC aangeboden. Je kan deze film evt. zelfs gebruiken om de diverse audio-codec met elkaar te vergelijken.

Kortom: Deze filmpjes zijn een veel gebruikte standaard om allerlei apparaten en software onderling te kunnen vergelijken.

@hardwarelover: De source is beschikbaar, je kan dus evt. ook zelf een FHD 3D versie maken ;)

[Reactie gewijzigd door G_M_C op 22 december 2013 13:51]

Ik zie deze video vaak als testvideo. Wat voor reden is hiervoor? Komt dit door de toch beperkte aanbod van gratis te downloaden goede kwaliteit video's? Of heeft het een andere reden?
Dit komt doordat deze video's (het zijn niet zomaar simpele "tests" zoals hierboven beschreven, ze zijn er om de software te verbeteren en te laten zien wat mogelijk is) beschikbaar zijn gemaakt onder een open licentie. Je kan de bronbestanden inkijken, wijzigen en opnieuw renderen als je dat zou willen.

Ook het eindresultaat mag je daardoor vrij gebruiken. En dat is belangrijk, want op de meeste andere (kwaliteits)video's zit een vorm van copyright waardoor je die niet zomaar mag inzetten tijdens demo's.

Zie ook:
http://www.bigbuckbunny.org/index.php/about/
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/

Zelf vind ik Big Buck Bunny trouwens nog steeds een van de beter geslaagde Blendershorts. En dat allemaal doordat een Nederlander (nog een ja, we zitten echt overal!), ook wel bekend als Sacha Goedegebure, ooit eens op een Blenderforum konijnentekeningetjes zat te maken...

[Reactie gewijzigd door Stukfruit op 22 december 2013 12:10]

Meestal die reden en omdat deze video echt alleen gemaakt is als test video zonder onnodige reclame.
Big Buck Bunny is zeker niet gemaak met als doel om een testvideo te zijn. Het is deel van een reeks video's die de Blend Foundation iedere 2 jaar uitbrengt, voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld Sintel (2010), Teers of Steal (2012) en Elephant Dreams (2006). Volgend jaar komt er waarschijnlijk wel weer een project, ik volg het niet echt. Deze projecten zijn meer om te laten zien waar Blender toe in staat is.
Deze projecten zijn meer om te laten zien waar Blender toe in staat is.
Een ook vooral om Blender te 'dog-fooden'. Door echte projecten te runnen, komen de issues aan het licht die komen kijken bij het echt produceren van films m.b.v. Blender.
Het was een makkelijk te krijgen, gratis bruikbare video waarbij je niet hoeft te verwachten dat als je hem bijvoorbeeld in een video review op youtube gebruikt je video in ene geblokkeerd is ivb met copyrightschending etc.

En verder ziet het er natuurlijk gewoon goed uit.

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 22 december 2013 12:03]

Nouja, met Youtube weet je het nooit tegenwoordig. Iemand kreeg zelfs problemen met het gebruiken van z'n eigen muziek.
De reden blijft staan. Dat Youtube soms debiel te werk gaat heeft er weinig mee te maken.
Parodie is inderdaad nogal een probleem op YT, maar niet alleen daar, zie http://www.chrisflink.nl/lachen/nijn-eleven-mag-dus-toch.

Of had je het over iets anders?
Je bent er dan gewoon zeker van dat je geen auteursrechten schendt.
Niet alle gratis video's mag je ook zomaar verspreiden.
Deze dus wel:
op 30 mei 2008 op internet gezet onder de Creative Commons Attribution License
Dat zegt hij juist, dat je door het gebruik van deze video geen auteursrechten schendt.
Er zit een licence op, zit betekent dat het niet vogelvrij domein is, je moet het immers attributen. Attribute je het niet, dan heb je het geschonden.
Het grote voordeel is dat de film native is gerenderd in heel veel verschillende resoluties en a/v codecs.

Hierdoor kan je beter vergelijken tussen de verschillende formaten.

Als je wil kan je trouwens ook de project files downloaden en zelf de film renderen.
Als je testvideo's zoekt, kun je hier een leuk lijstje vinden: http://jell.yfish.us/
Ligt het nu aan mij of lijkt de 60 fps versie te veel op een game?
Er is iets met de bewegingen waar ik mij aan ga "storen", waardoor het op een game lijkt, terwijl de 30 fps versie dit niet heeft, die ziet eruit als een film :s

(ik heb het op een 75 hrz scherm afgespeeld, dus misschien dat dat er ook iets mee te maken heeft -.-" al ziet een blu-ray er prima op uit...)
Jah ik vind het inderdaad ook op een game lijken. Logisch, want een game draait normaliter op meer dan 24fps. 24fps is eigenlijk beroerd weinig, ik vind 60fps een mooie ontwikkeling - en belangrijker dan de resolutie nog meer omhoog te krijgen.
Ik weet dus niet wat ik ervan moet vinden....
Ik vind persoonlijk de 30 fps versie superieur :s iets wat ik niet verwacht had.

De resolutie is een ander verhaal.
Ik denk dat we beter over kunnen gaan naar PPI als eenheid.
Het is bijvoorbeeld leuk dat je een 1080P scherm hebt, maar dat ziet er minder uit op 34 inch tegenover een 23 inch scherm...
Al is dat ook afhankelijk van de kijkafstand :/
Ik weet dus niet wat ik ervan moet vinden....
Ik vind persoonlijk de 30 fps versie superieur :s iets wat ik niet verwacht had.
Ik denk dat dat is omdat je gewend bent aan de lage FPS die Hollywood vele decennia geleden al als standaard had verklaard. Vergeleken met de hogere resoluties en scherpere beelden weten veel mensen gewoon niet wat ze missen met hogere framerates omdat ze er niet aan bloot worden gesteld. Hetzelfde gebeurt met console games en de lage framerates daar; het enige 'geluk' op dat front is dat er een PC platform is en dat de innovatie veel sneller gaat, waardoor framerates nog altijd een gesprekpunt zijn voor digitale spellen.

Het beste waar we op kunnen hopen is dat Hollywood langzaam aan richting de 48+, of liever nog 60+ fps gaat. 30 is momenteel al standaard bij vele digitale media; alleen films blijven nog echt achter op dit punt.
Waarom zouden we dat moeten willen? Als ik momenteel een betere ervaring heb met een 24fps film dan wil ik geen 60fps film kijken welke voor mij niet fijn aanvoelt.
Omdat er een heleboel mensen zijn die wel willen dat films de rest van de media een beetje gaan inhalen. Er waren vroeger meer dan genoeg mensen die heel blij waren met het geflikker and getik met ouderwetse film cameras. Mensen die vonden dat het filmgruis bij een film hoorde.

Ik ben trouwens 99% zeker dat enig ongemak die jij hebt meegemaakt met een hogere FPS niet aan de hogere FPS ligt, maar aan het scherm of andere apparatuur die gebruikt wordt om het te tonen en toch niet de juiste hoeveelheid FPS aan kan. Wanneer 60 FPS bijvoorbeeld in 48 wordt gepropt, of 48 in 30 of 29,97 or 24 etc, dan moet men kiezen welke frames worden overgeslagen. En omdat het niet simpelweg 'elk ander frame' betreft voelt het beeld dan standaard jerkier en minder vloeiend aan. DIt is een van de zaken waar 24fps materiaal juist voor geoptimaliseerd is, met de 'ingebouwde' motionblur enzo.
Men had dezelfde reactie op de 48fps versie van de hobbit.
Ik vond het er fantastisch uitzien, het is dan ook de eerste keer dat ik BBB helemaal heb afgekeken.
Ik wilde vandaag nog een film kijken, maar nu heb ik geen zin meer in 24fps. Lekker dan, Blender.
Op naar de Hobbit dan :D
Welkom bij het Soap Opera Effect.
Blijft een pracht filmpje :) net de 4k 30fps gedownload en bekeken op m'n macbook pro 15 late 2013 en draait als een zonnetje! Net weer wat scherper dan de HD versie :). Helaas geen 4k scherm waar ik het op kan testen/zien maar op retina ziet het er ook al nice uit :p

Wist niet dat de Iris graphics kaart hier toe in staat was, de cpu-load is enorm laag tijdens afspelen dus vermoed dat het hardware accelerated is natuurlijk

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 22 december 2013 12:31]

Altijd handig dit soort test-filmpjes maar helaas beperkt het 3D bestand zich tot stereoscopisch 3D. Een Real (Full) HD 3D versie is niet beschikbaar op de website.
Voor 4K gebruikte ik altijd Sintel hun andere film die mij persoonlijk meer aansprak (ondanks het nederlandse accent). Toch leuk dat hun bekendste klassieker een upgrade krijgt naar 4K.
Weet iemand of je intussen met Blender al algemeen bekende vector bestandsformaten kan importeren, zoals .eps en .ai? Want leuk, dat open source, maar soms nogal beperkt.
Open source is meestal een Google-zoekopdracht verder, net als gesloten software (want wie leest tegenwoordig nog de meegeleverde handleiding van Max of Maya?):
http://wiki.blender.org/i.../Import-Export/AI_PDF_SVG
Sorry dat ik het durf te vragen zonder eerst zelf te installeren etc. Laatste keer dat ik die moeite gedaan het, bleek dat niet te kunnen, vandaar.
SVG kan gewoon? Illustrator kan dat exporteren, of als je OpenSource blijft: Inkscape. EPS en AI kan je wel importeren in Inkscape en coverteren naar SVG indien nodig?
Raar.. hij draait voor geen meter in VLC en net op 55 fps in MPC. Heb niet echt een zwak systeem (phenom 955 en 560-ti), cpu is 100% en gpu 10%.. Hoe kan het dat dit zoveel nodig heeft?
Indien je terug zou kunnen vallen op je GPU (GTX560), dan zou het prima moeten kunnen draaien.Dus GPU versnelling inschakelen zou het voor je op moeten lossen?
Hoe kan je dan de GPU versnelling inschakelen? Ik vind dit altijd een vrij onduidelijk proces...
Menubalk > Extra > Voorkeuren > Invoer/Codecs > Hardware versnelde decodering

Zoek maar wat leuks uit in het dropdownmenu
Erg leuk filmpje ook naast het wel / niet of goed / slecht afspelen van FullHD, 4K en al dan niet 3D.

Ik vraag me alleen iets af, namelijk waar hebben ze in vredesnaam die verzameling beestjes vandaan getoverd die normaliter never nooit bij elkaar in elkanders habitat zouden voorkomen..?
Ik zie een Konijn (of is het een Haas..?), een Chinchilla (die sukkelige druiloor), een Sugar Glider (die gemene leider van dat groepje bully's), maar wat is die schele nou eigenlijk voor beest..?

Ik weet het, vrijwel offtopic maar ik vroeg het me af. :P
Big Buck Bunny is een konijn (vandaar Bunny dus)
Frank (de gemene leider) is een vliegende eekhoorn.
Rinky is een reguliere eekhoorn
Gamera is dus een chinchilla.
Waarom komen deze allemaal in dezelfde habitat voor ? Wanneer is de laatste keer dat je een marsmannetje hebt gezien ? Of een vriendelijk spookje ? Of een Tasmaanse Duivel die in een alles verslindende wervelwind veranderd ? Het is een animatiefilm, geen natuurdocumantaire }:O
(Trouwens, volgens mij komen al deze beesten wel voor aan de west kust van Zuid-Amerika, al weet ik dat niet zeker van de vliegende eekhoorn)
Die Rinky bedoelde ik dus. Een reguliere eekhoorn zou inderdaad best kunnen zo te zien.

Maar Frank de Leider is op z'n Hollands inderdaad een Vliegende Eekhoorn, ook wel Suiker Eekhoorn genoemd. Dat komt omdat er geen degelijk Nederlands woord voor Sugar Glider bestaat.

Wel tof beestje trouwens, eigenzinnig en niet bepaald zachtzinnig voor onze andere beestjes (vrouwlief heeft haar hobby in aparte dieren) en valt als het even kan de hond aan (nou ja hond, een Chihuahua, maar toch vele malen groter dan de Sugar Glider) en het andere grut hierzo. Maar wel erg aanhankelijk en sociaal, is graag bij je en sjeest lekker door de woonkamer en hangt en springt in de gordijnen als alle andere vriendjes op hok zijn.

Het was trouwens ook geen pun richting de makers hoor, ik had al begrepen dat het een animatie was... :P

[Reactie gewijzigd door sleezball op 24 december 2013 11:17]

Sorry voor de late reactie, kerst enzo...

Ik ben geen bioloog, maar volgens Wikipedia zijn een sugar glider (Petaurus breviceps) en een flying squirrel (Sciurinae Pteromyini) echt totaal verschillende dieren. De eerste valt onder de buideldieren, en de tweede onder knaagdieren. Ik snap de verwarring wel, omdat inderdaad een sugar glider in het Nederlands een suikereekhoorn genoemd wordt. Echter suikereekhoorn =! vliegende eekhoorn.
Zo leer ik zelf ook nog eens wat :P

Ik vraag me ook met regelmaat af wat sommige animatie producenten bezielt met bepaalde verhaal elementen hoor. Neem maar eens een willekeurige Anime en je weet waarschijnlijk precies wat ik bedoel :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True