Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Pixar maakt RenderMan gratis voor niet-commercieel gebruik. Vanaf de eerstvolgende release kunnen belangstellenden de rendersoftware na registratie voor niets downloaden, maakte de dochteronderneming van The Walt Disney Company bekend.

De software voor niet-commercieel gebruik verschilt niet van de commerciële variant, zo benadrukt Pixar. "Er zijn geen watermerken, geen tijdlimieten en er is geen beperkte functionaliteit. De enige restrictie is dat de software alleen mag worden gebruikt voor niet-commercieel gebruik." Zo mogen de animaties die met RenderMan worden gemaakt, niet worden verspreid met het doel geld te verdienen.

Pixar maakte de prijswijziging van zijn 3D-animatietechnologie donderdag wereldkundig via zijn site. Volgens het animatiebedrijf gaat het om een strategisch besluit, waardoor RenderMan een standaard binnen de creatieve industrie kan zijn en kan blijven. Daarnaast meent Pixar dat het beperken van toegang tot de software, door bijvoorbeeld een prijs te hanteren, een blokkade kan zijn voor de industrie. Tenslotte hoopt het bedrijf met het verstrekken van een gratis versie van RenderMan aan bijvoorbeeld studenten of onderzoekers meer toekomstige klanten aan zich te binden.

Met RenderMan zijn onder meer visuele effecten te maken voor 3D-animaties en films. De software is onder andere gebruikt in World War Z, Men in Black 3 en TED. RenderMan is voor niet-commercieel gebruik gratis vanaf de eerstvolgende versie, die in augustus wordt verwacht, en beschikbaar voor Windows, Mac en Linux. Voor de betaalde variant moet zo'n 500 dollar worden betaald.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

RenderMan is best wel een bazenprogramma. Ik heb er zelf geen renders mee gemaakt maar wel een cluster onderhouden en ik vind het vanuit een technisch oogpunt erg prettig werken.

Leuk om te zien dat er dit soort beslissingen gemaakt worden om de software op een hoger niveau te krijgen qua acceptatie. Meestal heb je per pakket maar 1 render licentie, en is het lastig om het uit te breiden en moet je vaak ook nog met knullige GUI's en onmogelijke of extreem slecht ondersteunde deployment systemen werken. Maar met RenderMan niet!
Meer bedrijven zouden dit soort dingen moeten doen en eens verder kijken dan alleen maar directe inkomsten. Dit helpt idd div. mensen om hun skills op een hoger plan te krijgen en indirect is dit een investering in de toekomst. Steeds meer films maken gebruik van dit soort animatie's en wat is er mooier dan te kunnen kiezen uit een grotere groep mensen met niet alleen talent maar ook skills.
Meer bedrijven doen dit dan ook. Gratis developers- of studentenlicenties zijn nou niet echt zeldzaam.
Zeker niet zeldzaam nee, maar je moet vrijwel altijd dokken, wel een stuk minder dan commercieel gebruik, zoals bijvoorbeeld voor Arnold, Vray, FryRender, Maxwell. Sommige verkopen niet eens licenties aan studenten (als studenten licentie), alleen aan instellingen. Dus dit is zeker een aangename verrassing! :D
Je kan je nu al op de site aanmelden voor de gratis versie, je krijgt een mailtje als de gratis versie beschikbaar komt:

http://renderman.pixar.com/view/registration
In plaats dit te doen had men natuurlijk ook gewoon de prijs wat schappelijker kunnen maken, zo verdien je opzich nog iets.

Toch zeer netjes, vooral omdat het voor Mac, Linux en Windows is!
Ik zie het toch anders.

Renderman is zo te zien de 'small business' versie. Wanneer je echt professioneel aan de slag gaat als studio, dan kom je bij Renderman Studio en ga je per server, per seat enz. betalen. Als ik die prijzen zo lees kan dat met een beetje cluster nog leuk oplopen.

De consumentenmarkt zouden ze normaal toch al vrij weinig aan verdienen. Die markt heeft toch al een laag prijspeil. Gooi je daar nog is de effecten van piracy bovenop dan houd je niet veel over. Hun strategie is daar ook duidelijk niet op gericht.

Nee, zij willen bij de bedrijven binnen komen. Bij de studio's. Dat kun je op de directe manier doen. Dus met een goeie sales afdeling, aanwezigheid op beurzen enz. En dat zal Pixar ongetwijfeld doen.

Een andere goeie techniek is de bottom up benadering. En dat doen ze op deze manier. Ze zorgen ervoor dat de medewerkers die uiteindelijk in de studio's met de software moeten werken al bekend zijn met hun software.
Renderman is zo te zien de 'small business' versie. Wanneer je echt professioneel aan de slag gaat als studio, dan kom je bij Renderman Studio en ga je per server, per seat enz. betalen.
Niet meer zo te zien:
As an existing RenderMan user, how many RenderMan licenses do I have?
Simply add up your older RenderMan Pro Server and RenderMan Studio licenses. If you have 20 RenderMan Pro Server and 6 RenderMan Studio licenses you have 26 new RenderMan licenses. When the latest RenderMan (version 19) is released, you can vary the ratio of batch renderer (what was RenderMan Pro Server) and artist interface (what was the RenderMan for Maya plugin) at any time. If you need further clarification on your current license entitlement, please contact RenderMan Sales
Jep, dat was al even zo. Vorig jaar kregen we zowel pro als renderman licences, in iedergeval bij de educational versie. Daarnaast zijn ze heel flexibel is het voor een paar dagen weggeven van een aantal licences om een wat grotere farm aan het werk te zetten..
Kosten/baten: als je er geld voor betaald verwacht je support. Als je het gratis aanbied kun je klanten vertellen dat ze logischwijs geen recht hebben op support. Dus aanbieden voor 10 euro is lastiger dan gratis.
De truuk is natuurlijk dat mensen die er nu niet mee werken er mee gaan spelen en dit dan aan de baas vertellen, die het dan koopt. Een slimme marketingtruuk en win-win voor iedereen.
Niet alleen dat. Ook proberen een soort vendor lock-in te creeeren. Cisco flikt hetzelfde, scholen krijgen hele router/switch stacks aan hardware geleverd, zodat de studenten eigenlijk vrijwel uitsluitend Cisco te leren krijgen...
Hetzelfde gebeurd toch op school? Dat mensen .docx .xlsx etc moeten gebruiken. Ik vind dat gewoon raar dat je verplicht bent dan... Zulk soort document standaarden moeten zijn zoals het web. Een consortium die dat onderhoud. Niet 1 grote software baas Microsoft. Dit mogen ze van mij part wel aanpakken in brussel.
Toch zeer netjes, vooral omdat het voor Mac, Linux en Windows is!
3 keer raden waarom Mac OS ondersteund wordt bij Pixar... ;)
Ik heb zo'n idee dat ze een beetje proberen de groei van Arnold tegen te gaan met deze release. Die heeft immers ook een gratis versie (al dan wel met een watermark door je renders) en is flink terein aan het winnen bij de grote studio's.

[Reactie gewijzigd door M3! op 30 mei 2014 19:15]

Arnold is geen 3D applicatie maar slechts de renderer.
Ik denk niet dat renderman direct concurentie ondervind van arnold.
Het is denk ik eerder zo dat ze concurentie ondervinden van alle andere gratis 3D pakketten. Denk aan softimage en blender. Die zijn dan weer te combineren met verschillende renderers.
Het is dus de hele markt die aan het veranderen is en er zijn veel nieuwe concurenten voor een pakket als renderman.
Renderman is ook "alleen" een render pakket. Het is als plugin beschikbaar voor Maya en ook beschikbaar in andere pakketten zoals Houdini met wat omwegen. In Renderman kan je dus niet modeleren, ze hebben wel wat extra software om de speciale Renderman scenesfiles (rib's) te checken en de shaders te maken, maar geen 3D pakket.
En hoe komt Pixar er dan achter dat als je een niet betaalde versie gebruikt, je filmpjes op bijvoorbeeld YT upload en er geld mee verdient?
Hoe komt Adobe erachter dat Tweakers.net's banner is gemaakt met een "illegale" versie van Photoshop?
Tweakers verdiend geen geld aan de verkoop van zijn banner, wat in de vergelijking met renderman dus mag.

Als iemand een bioscoopfilm uitbrengt die hij met gratis renderman gemaakt heeft weten ze bij pixar wel of hij wel of geen licentie heeft.
Tweakers verdient geld aan de website, dus dat mag echt niet. Het begrip 'commercieel gebruik' ligt iets dieper dan alleen verkopen.
Zou iemand dan kunnen zeggen hoe diep dit gaat? Bvb een reclamefilmpje? Of een reclamefilmpje voor een evenement? En wat als het bij die twee voorbeelden komt vanuit een vzw, (vereniging zonder winstbejag). Het evenement wordt gehouden als spijzing van de kas van die vzw, dus eigenlijk commercieel, niet?
Simpel gezegd : Als je er direct of indirect geld mee binnenkrijgt is het commercieel.

Dus een reclame filmpje voor een vereniging zonder winstbejag is nog steeds commercieel.

Wat wel een mogelijkheid is is dat je contact opneemt met de makers van de software en dan vraagt om een speciale licentie, dat is niet totaal ongewoon.
Zou iemand dan kunnen zeggen hoe diep dit gaat? Bvb een reclamefilmpje? Of een reclamefilmpje voor een evenement? En wat als het bij die twee voorbeelden komt vanuit een vzw, (vereniging zonder winstbejag). Het evenement wordt gehouden als spijzing van de kas van die vzw, dus eigenlijk commercieel, niet?
Buiten het juridische vlak heeft ook redelijkheid er wat mee te maken. Sommige zaken kunnen een grijs gebied zijn. Of je dan een mailtje krijgt of direct een schadevergoeding aan je broek zal er ook vanaf hangen hoe je het precies hebt gebruikt.

Maar om te reageren op je voorbeelden:

Reclamefilmpje: zal niet mogen.
Reclamefilmpje voor commercieel evenement: nope.
VZW: krijgt er iemand een salaris? Dan zou ik het niet doen. Maar je kan het natuurlijk vragen. Krijgt niemand een salaris, dan zou ik geen problemen verwachten.

Voorbeelden waar je naar alle waarschijnlijkheid geen problemen mee krijgt: vakantiefilmpjes opleuken en op YT zetten, een filmpje om je gratis website/app/blog/whatever aan te prijzen, een filmpje om geld voor het goede doel in te zamelen, een filmpje om een non-profit evenement of organisatie aan te prijzen.

@Gamebuster "Hoe komt Adobe erachter dat Tweakers.net's banner is gemaakt met een "illegale" versie van Photoshop?".

Daar komt Adobe niet achter. Maar bedrijven wagen zich hier niet zo heel snel aan, als de BSA er achterkomt ben je als bedrijf namelijk heul veul centjes kwijt.

@efari hieronder:
vzw=non-profit, toch?
Ja, maar wat is je definitie van non-profit. Je hebt genoeg organisaties die zichzelf non-profit noemen maar waar de medewerkers wel gewoon salaris krijgen. Alleen de organisatie maakt geen winst.

Ik zou daar geen gratis renderman gebruiken zonder Pixar eerst te vragen of dat okay is.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 31 mei 2014 12:54]

vzw=non-profit, toch?
en daarbij denk ik ook aan een leuke spreuk:
"t's easier to ask forgiveness than it is to get permission."
De BSA doet niet aan vergeving...

Als je geld verdiend door software te gebruiken zonder licentie ben je gewoon illegaal bezig en dat is daarnaast ook strafbaar.
Moeilijk / niet. Maar dat is hun doel ook niet denk ik. Kijkend naar hun prijzen zetten ze vooral in op de professionele markt. De studio's. Die hebben aan deze software niet genoeg. Die hebben rendering clusters enz. nodig. En aan die software zit wel een mooi prijskaartje.
eens even kijken hoe groot ik een cupmaat kan renderen :D
Tijd om zelf maar eens een Toy Story 4 te gaan maken :p ;)
Tot over een jaar of 40 :-) Als je ziet hoeveel mensen daar gedurende een paar jaar aan werken hoef je je voorlopig niet te vervelen.
renderman vs blender?
Of klopt deze vergelijking niet?
ook zonder winst te maken kun je commercieel bezig zijn,. wat dta betreft is elke vorm van reclame wel aan te merken als commercieel.
Hoeft niet. Als je middels deze software een reclame maakt voor een expositie bij een opleiding bijvoorbeeld is het niet commercieel. En dat lijkt me een typische doelgroep voor deze variant van de software.
uiteindeluijk is de exposant of de school een belamghebbende, en er is geld mee gemoeid. betere reclame, meer bezoekers, meer vrkoop, of meer aanmeldingen bij de school.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True