Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Japan Display heeft een 7"-paneel aangekondigd met rgbw-pixellayout en een resolutie van 2560x1600 pixels. Het is het eerste zogenaamde WhiteMagic-paneel dat is bedoeld voor fabrikanten van tablets.

Het Japanse consortium, dat bestaat uit Toshiba, Hitachi en Sony, heeft bekendgemaakt dat het nieuwe paneel van 3 tot 5 juni tijdens Sid Display Week in San Diego wordt getoond. Vooralsnog is onduidelijk welke fabrikanten het WhiteMagic-paneel gaan gebruiken in tablets. Daarnaast liet Japan Display niet weten wanneer het aangekondigde paneel in massaproductie gaat. Mogelijk zal hierover meer duidelijk worden zodra het scherm aan het grote publiek wordt getoond.

Volgens het consortium is het 7"-paneel voorzien van de WhiteMagic-technologie, waarbij aan de traditionele rgb-pixellayout een witte subpixel is toegevoegd. Het paneel, een lcd van het ips-type, beschikt over een resolutie van 2560x1600 pixels, waarmee de pixeldichtheid uitkomt op 431 ppi. De helderheid van het 7"-paneel is 500cd/m2 en de contrastratio bedraagt 2200:1.

Vorig jaar kondigde Japan Display een WhiteMagic-paneel aan met diagonaal van 5" en een resolutie van 1920x1080 pixels. WhiteMagic is het handelsmerk van het consortium en werd als eerste gebruikt in de Xperia P-smartphone van Sony.

Japan Display 7"-paneel

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Dat ze maar eens vaart zetten achter hogere resoluties op schermen van 20+ inch. 4K op een schermpje van 7 inch is leuk voor de specs maar op die grootte heb je er simpelweg minder aan. Ik wil betaalbare 4K PC-schermen!

(En ja, ik weet dat dergelijke resoluties op grotere schermen voor meer kosten zorgen, moeilijke productie en lagere yields, maar kom op. 1080p is er alweer een hele tijd.)

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 30 mei 2014 20:10]

Argumenten als je ziet er niks meer van zal best kloppen.
Mijn ogen zien er niks meer van, ben 55 jaar en mijn hd scherm van mijn Lumia 1520 kan ik zonder leesbril super lezen, lukt me niet met een half hd scherm. Wat voor effect het heeft op leesbaarheid geen idee, maar mijn gevoel geeft aan dat het wel degelijk helpt. Voor mijn ogen vloeien die scherpe tekens niet meer dicht, dus ga gewoon lekker door met de race.
4K PC schermen beginnen langzaamaan betaalbaar te worden: http://tweakers.net/categ...HRZYo6SVbSSkYWpsVJsbW0tAA
28" als pc scherm....
De enige 24" is gewoon 1000¤, dat noem ik nog niet betaalbaar.
Ik heb even een 27" geprobeerd maar ik zat er simpelweg te dicht op om comfortabel te zijn, kreeg gewoon last van mijn nek.
24" is wat mij betreft het maximum en mijn sweetspot zit op 22 of 23"

[Reactie gewijzigd door Sinned123 op 31 mei 2014 09:05]

De goedkope zijn ook TN panelen. Enkel het 24" Dell scherm is de moeite waard. Overigens betaalde ik in 2004 ook 900¤ voor een 1920*1200 Dell monitor die het nog steeds doet met 64000 branduren.
28" als pc scherm....
Het ene scherm is te klein, het andere weer te groot...
Het is de fabrikant die het altijd weer verkloot.
Volgens mij vertel ik mijn eigen ervaring die ik had met een 27"
Als ik die al te groot vond dan is dat met een 28" zeker zo.
Als jij er verder vanaf zit prima.
Blijkbaar ben ik in de minderheid, anders had zo'n monitor er wel al geweest.
22 of 23" als pc scherm....

Maar even zonder dollen. Ik heb een 27inch scherm en ben er blij mee. Ik vind het ook absoluut niet te groot maar ik zit er dan ook op een aardige afstand van. Heb een hoekmeubel en is dus veel dieper dan een normaal computermeubel.
Maken jullie mij weer wakker het moment dat ze er 4 of meer aan elkaar hebben geschroefd?

7" Tablet met dergelijke resolutie is opzich best leuk, maar ik ben ondanks dat ik geen privé tablet heb, deze lijn van ontwikkelingen al helemaal zat. Straks hebben ze 4K op 7"... Leuk, maar oh-zo-nutteloos. Het gaat een beetje de megapixel race in compact camera's achterna zeg maar.
Dit ben ik niet met je eens. Simpelweg omdat jij het nut er niet van in ziet moet de ontwikkeling van schermen maar stoppen? Als het kan dan doen we het toch gewoon? Een dergelijke instelling is imho echt funest voor de ontwikkeling van moderne technologie. Als we jaren geleden er ook zo over dachten waren we waarschijnlijk nooit zo ver gekomen als we nu zijn. "FullHD-TV's? Dat hebben we toch niet nodig, laten we lekker op SD blijven, ik vind het beeld duidelijk genoeg zo...", of: "Een 3,4GhZ Quad-core processor? Nee joh, nergens voor nodig, Excel werkt toch ook met een 1,5GhZ Single-core...?"
Wat een kromme vergelijkingen maak je zeg, er wordt volgens mij duidelijk gezegd dat 4K op 7" onzin is, en ik sluit me daar trouwens volledig bij aan. Vind full HD op m'n telefoon al nutteloos vergeleken bij 720p, dus laat staan 4K op 7". Het oog kan de afzonderlijke pixels op full HD al niet meer waarnemen tenzij je er echt bovenop zit, laat staan met 4K dus. Voor TV's en computerschermen zou het mooi zijn, maar tot op heden veel te duur (en dan met name TV's).

Overigens vind ik ook "een dergelijke instelling" helemaal niet funest voor de ontwikkeling van moderne technologie. Als iets nutteloos is, dan is het nutteloos, en dat afzonderlijke pixels al niet meer zichtbaar zijn voor het oog is de grens; dan heeft het echt geen enkel nut meer om nóg scherpere schermen te ontwikkelen. Steek dan het geld in het ontwikkelen van snellere processoren inderdaad; dat is namelijk altijd nuttig.
Of mijn vergelijkingen krom zijn even daar gelaten (je hebt natuurlijk altijd een beetje appels en peren ;) ), maar simpelweg ontwikkelingen laten voor wat het is omdat het nutteloos zou zijn (of omdat je ogen het niet waar kunnen nemen, etc) slaat natuurlijk nergens op. Hoe kan je van iets wat nog niet eens op de markt is bepalen dat het nutteloos is? Wellicht wordt deze techniek gebruikt in VR brillen, waarbij het schermpje op 3 cm van je oog zit en je de pixels dus wel kan zien...
Mijn mening is: als je nu iets kan verbeteren dan doe je dat gewoon als je de middelen ervoor hebt. Al heb je er de eerste 10 jaar niks aan, later misschien wel. Dergelijke voorspellingen kunnen we niet maken, dus waarom zouden we ons nu beperken als we er later wellicht iets aan hebben?
Waarom zouden we nu vele miljoenen betalen en blijven betalen voor iets waar we niets aan hebben nu en mogelijk nooit iets, of heel misschien ooit wel iets?
We? Jij en ik betalen hier helemaal niks voor. Het wordt niet gefinancierd met overheidsgeld.
Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar ik koop vrij regelmatig electronica. En dus betaal ik in ieder geval mee. Dat geld komt niet uit de lucht vallen.
Dat verhaal dat je de beste kwaliteit bij een 1:1 pixelverhouding hebt valt wel op gegeven moment weg wanneer de pixeldichtheid toeneemt. Maar daar hoef je wat mij betreft iig niet de hoofdprijs voor te betalen.
Maar je betaalt juist niet de hoofdprijs. Dat zou je voor een monitor van 27 inch met 4K resolutie doen.

De hele reden dat we al deze ontwikkelingen eerst bij kleine schermpjes zien is dat kleine schermpjes gewoon veel gemakkelijker zijn om te maken. Niet zo moeilijk om te beredeneren ook dat als je uit één glasplaat 50 schermpjes maakt en er vallen er 3 uit, dat dat een veel minder groot probleem is dan als je uit diezelfde glasplaat 4 schermen probeert te maken en er vallen er 3 uit.

Men kan deze technieken gewoon nog niet makkelijk opschalen naar grote schermen zonder dat het onbetaalbaar wordt. Zodra ze dat beter kunnen ga je dit ook bij monitoren en televisies zien.
Alsof een 7" scherm alleen maar voor een mini tablet of super smartphone geschikt is, en niks anders. Alsof er altijd al mini tablets en super smartphones waren, en niks anders.
Het lijkt mij een geweldig scherm voor een digitale fotolijst, voor achter in de auto, voor een nieuwe Nintendo, Sony of misschien wel Xbox handheld, voor iets dat we nu nog niet gebruiken maar waarvoor het wel verrotte handig kan zijn. Kortom, wees creatief.
Lijkt me ook wel handig voor brillen met display. Ik denk dan in eerste instantie aan zoiets als zo'n "travel cinema's" of VR brillen.
Oculus rift dacht ik ook al aan.
Mee eens..
Een tab zoals deze lijkt mij (persoonlijk ) totaal niet handig, liever het standaard tab formaat (of i.i.ig. wat we standaard noemen dan)
Alhoewel de 4K resoluties op beeldschermen wel echt fantastisch zijn, ik heb er nogal wat bekeken in de winkel en ik ben erg onder de indruk. Maar ook daardoor, denk ik dat 4K vooral op grotere displays zoals grote televisies handig is, maar dan weer niet echt voor kleinere dingen zoals tablets in dit geval.
Dit is leuk voor ontwikkelingskosten ;)
Mensen gaan hier in investeren snap je.
Daarom maken ze dit. Anders kan je net zo goed nu stoppen met alle producties die bezig zijn en de huidige smarthpones/tablets houden...
De megapixel race bij de DSLRs is al voorbij. Het wordt nog steeds een beetje meer, maar is niet meer belangrijk. Dus we hebben hoop.
Niet echt mee eens, voor VR kan je blijkbaar tot 8K het verschil in kwaliteit blijven zien. Eer we die grens passeren zijn we weer een eindje verder. Laat het maar zo rap mogelijk gaan zou ik zeggen.
Ik bedoel gewoon aan te geven dat de resolutie bij dit soort toepassingen doorgaans relatief laag ligt. Met een hoge pixeldichtheid moet dit dus ook omhoog kunnen.
Soms, gewoon omdat het kan. Een Y2K heeft ook een straal-turbine die eigenlijk volkomen overbodig is.
Wat is het precieze voordeel van die WhiteMagic-technologie? Dat wordt niet duidelijk uit de tekst.
"het 7"-paneel voorzien van de WhiteMagic-technologie, waarbij aan de traditionele rgb-pixellayout een witte subpixel is toegevoegd"

Normale displays hebben een rode, een groene en een blauwe pixel. Wil je een witte achtergrond maken zet je alle 3 de pixels (subpixels) aan. Door een witte subpixel toe te voegen kun je echt wit maken en daardoor een veel hoger contrast.
Waarschijnlijk is daar ook energie mee te besparen; i.p.v 3 sub-pixels in te schakelen hoef je er maar één te activeren. Vooral als je aan het surfen bent op pagina's waar veel wit in zit zul je mogelijk merken dat de accu van je smartphone of tablet stukken langer mee gaat.
Bedenk je wel dat het hier over een lcd panel met een backlight gaat en het dus niet uitmaakt of een pixel aan of uit staat voor het energie verbruik. Maar je bespaart er wel energie mee omdat er een hogere helderheid te krijgen is bij dezelfde backlight instelling met behulp van die witte subpixel.
De xperia P had juist een uitermate slechte accuduur.

Bron:
http://blog.gsmarena.com/...king-by-whitemagic-creen/

[Reactie gewijzigd door Sinned123 op 31 mei 2014 06:51]

1350 mAh accu is daar de voornaame oorzaak van. Het scherm van de Xperia P is netjes, kan zo fel dat het wit letterlijk pijn doet aan mijn ogen. De kleurreproductie gaat dan wel achteruit dus ben benieuwd of ze dat op hebben gelost.
De brightness is extreem hoog.
Zie hier een vergelijking van de Xperia P met andere telefoons:
Xperia P Brighter Than The Sun [uk.hardware.info]

Ik heb het toestel en als je hem op volle sterkte zet kun je in de zon alles nog uitstekend lezen op je scherm. Nadeel van de telefoon is wel dat hij heel snel leeg is en de zwarting alles behalve goed is. Maar dat zou nu wel eens verholpen kunnen zijn met deze nieuwe schermen.
het is een handelsnaam:
WhiteMagic is het handelsmerk van het consortium en werd als eerste gebruikt in de Xperia P-smartphone van Sony.
Voor VR toepassingen lijkt mij dit type panelen enorm interessant.

als je snel even berekend:
Het retina effect (je kan de pixels niet meer onderscheiden) vanaf 300ppi op 10 inch.
Zou je bij VR, gezien je met lenzen werkt misschien moeten verdubbelen of zelfs verviervoudigen voor het ideale effect / hetzelfde effect te bereiken.

Daar kijk ik zeker naar uit.
Gezien de opmerkingen die de mensen van Oculus plaatsten bij het uitbrengen van dev kit 2 (met verbeterd scherm) lijkt een hoge refresh rate i.c.m. een lage persistence nog belangrijker. Motion blur is de grote vijand hier die misselijkheid en hoofdpijn veroorzaakt. Hoe dit scherm op die punten scoort weet ik niet.
Ondertussen hebben de meeste laptops nog steeds 1366x768 bij een 13, 14, 15, 16 of zelfs 17 inch scherm.
Wacht ff, de nexus 5 heeft ook ongeveer zo'n PPI en ik heb eigenlijk alleen maar positieve reacties over het scherm van de nexus 5 gehoort...

Waarom zou dit scherm dan wel zo negatief zijn???

Oke, bij de net gepreviewde LG G3 geef ik toe dat ze wat te ver zijn gegaan, maar hier ben ik heel erg blij mee omdat dit zegmaar egt de "ooglimiet" is... Oftewel gewoon perfect! :)

EDIT: Ja ik vind daarentegen wel dat monitoren hogere resoluties moeten krijgen en betaalbaarder moeten worden, daarom verbaasd het me nog vaak dat ze tablets en smartphones zo goedkoop kunnen maken.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 30 mei 2014 22:08]

De reden dat ze het blij tablets en phones wel goedkoop kunnen is yields. Ze maken die schermen niet stuk voor stuk, maar glasplaat voor glasplaat.

Stel je een glasplaat van een halve bij een meter voor. Daar kun je een paar grote, of veel kleine schermpjes uithalen. Stel je voor dat je productieproces nog niet perfect is en dat er gemiddeld zo'n drie a vier foute plekjes op die glasplaat zitten... Het is niet zo moeilijk om in te zien dat je dan maar beter 50 kleine schermpjes uit die plaat kunt snijden waar je er dandrie a vier van moet weggooien, dan dat je gaat proberen om 4 schermen er uit te snijden waar er dan maar één echt goed van is.
PPI,resolutie hoger dan het retina display van de huidige ipad. Waaraan ik nu zit te denken aan waar Samsung volop mee bezig is 2560x1600 AMOLED dipslays of we houden het bij 2K ook sowieso een hoger contrast PPI zal sowieso hoger liggen. De galaxy tab S serie het is duidelijk ook dat Samsung niet naar AMOLED display's wou overstappen door de hoge prijzen van deze displays (oled panelen moeilijk te produceren, daardoor hogere prijzen!). Samsung heeft de afgelopen jaren ook succes. Dus waarom het risico niet durven nemen?

'Een concurrent aangaan, daar moet je risico's voor durven nemen! (Afhankelijk ook op gebied ontwikkelingskosten, financieel gebied,productie en zo voort...)

Voor bedrijven die displays maken is dit absoluut positief richting toekomst.
Alleen, inderdaad de prijs.
Kan iemand mij vertellen wat het nut is van zo'n vrij hoge resolutie op zo'n klein scherm? De gemiddelde tabletgebruiker gaat boven een bepaalde resolutie niet veel verschil zien lijkt me.
Draai het om. Wat is het nut van een lager resolutie scherm? Welk voordeel heeft een scherm met minder pixels?

Zolang het goedkoper is hebben low(er) res schermen een toekomst, daarna is hun rol uitgespeeld.
Mooie ontwikkeling! Ben benieuwd naar de beeldkwaliteit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True