Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties
Submitter: moshto

Winch Gate, de ontwikkelaar en uitgever achter Ryzom, heeft aangekondigd de broncode en 3d-content van de mmorpg vrij te geven onder een opensource-licentie. Winch Gate hoopt dat externen willen helpen met de ontwikkeling.

Ryzom kwam oorspronkelijk in 2004 uit en werd ontwikkeld door het Franse Nevrax. De massively multiplayer online-game speelt zich ruim 3000 jaar in de toekomst af op de planeet Atys. Winch Gate, dat het spel sinds mei 2009 ontwikkelt en uitgeeft, heeft aangekondigd de broncode tot de client, server en bijbehorende ontwikkeltools en documentatie vrij te geven onder de AGPLv3-licentie. De 3d-modellen, textures en animaties worden vrijgegeven onder een Creative Commons-licentie.

Het vrijgegeven materiaal bestaat uit ruim twee miljoen regels broncode en 20.000 textures. Ryzoms spelwereld wordt niet open source en blijft eigendom van Winch Gate, dat een maandelijks bedrag vraagt voor het spelen van de mmorpg. Ook de muziek en geluidseffecten zijn niet vrijgegeven, omdat de ontwikkelaar niet zeker is van het copyright dat daar op rust.

Nu de broncode openbaar is, hoopt Winch Gate dat ontwikkelaars bereid zijn te helpen met de ontwikkeling van het spel. Volgens de roadmap zal de client over zes maanden geport zijn naar Linux en Mac OS X. Later zullen ook de ontwikkeltools, die nu alleen op Windows draaien, overgezet worden naar andere besturingssystemen.

Ryzom screenshot

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Is dit nu weer een slechte wow kloon of niet?
grafisch ziet het er oud uit.. maarja dat kun je bij dat soort spellen verwachten
ivm spelers met oude pcs.
nouja het is ook alleen maar goed dat men iets probeerd te overtreffen.
Ryzom is zoals anderen ook al zeggen een veel oudere game dan WoW en alleen daarom al geen kloon. Maar los daarvan is de game nog best origineel, of in ieder geval voor de tijd dat hij uit kwam. Het vrij kunnen maken van skills op basis van "onderdelen" die je kunt combineren was bijvoorbeeld verdomd vet.

Zo kon je een skil maken met:
* 20 nature damage
* Heal self + 10
* Range - 30
* Use 10 mana

Maar als je meer range wilde maakte je dat 20 mana en haalde je de range weg. Ieder positieve toevoeging kostte "punten" die je weer verdiende met negatieve onderdelen (zoals kleinere range, korte duration of gebruik van mana). Als je totaal maar 0 of beter was kon de skill gebruikt worden.

Je kon zo echter ook een skill maken die free healing deed op jezelf omdat de range 0 meter werd en dat zoveel punten opleverde dat je geen mana nodig had. Goed, wordt wat off-topic zo maar die game was echt wel meer dan een beetje standaard hack-and-slash! :)
Zowel WoW als Ryzom kwamen in 2004 uit, dus het woord kloon gaat al niet op. Volgens mij was Ryzom zelfs nog eerder uit als WoW...
inderdaad, maar slechte marketing heeft het spel genekt. Het spel was ook echt een sandbox in tegenstelling tot WoW.

Zo moest je als speler bepaalde gebieden eerst ontdekken/vrijspelen eer het effectief beschikbaar werd voor de hele server. In tegenstelling tot WoW, waar eigenlijk alles al praktisch van dag ťťn toegankelijk was, al dan niet met enkele pre-quests.

Men heeft hierachter nog een expansie uitgebracht, die spelers de mogelijkheid gaf om eigen quests te introduceren.
Je zal het wel niet met me eens zijn, maar slechte marketing is niet wat dit soort spellen nekt. Ryzom heeft destijds bijv. flink wat publiciteit gehad. Het is juist dat sandbox element wat jij als iets positiefs neerzet wat dit soort games nekt.

Enkel de kleine meerderheid van mmo geeks met de grootste bek onder ons vinden sandbox namelijk leuk. Voor de overgrote meerderheid echter is sandbox helemaal niets; die willen gewoon een spelletje spelen wat voor ze uitgestippeld staat en waarin ze het liefst wat andere spelers direct danwel indirect (door betere dps of wat dan ook) kunnen ownen, en die zijn al helemaal niet geinteresseerd om binnen een groepje nerds gesmeten te worden welk een spel draaiende houdt (of althans probeert).

Afhankelijk van de setting trekt zo'n spel daarom vaak maar enkele duizenden of tienduizenden spelers. Financieel alles behalve aantrekkelijk, en er zal ook vrij weinig daarom in de toekomst gecreerd kunnen worden om toch nog wat nieuwe spelers aan te trekken. En wat gedaan wordt, is veelal karig qua inhoud, meer gefocussed om alsmaar meer in handen van spelers te geven en enkel daarvoor wat extra functionaliteit.


Met het openbaar maken van de broncode gaan ze daar nu enkel maar verder op in, leg nog meer in handen van de community om op te zetten; maak niet eens daar de tools zelf nog voor.


Dit soort games zijn gewoon een geheel andere tak van sport, marketing heeft er naar mijn idee verder weinig mee te maken :).
sommige content moest wel unlocked worden zoals AQ40, is me genoeg tijd in gaan zitten om het niet te vergeten ;)
Waarom nu weer een "wow kloon"?

Dit is gewoon een mmorpg zoals die al bestonden voordat wow uitkwam, lijkt me beetje koreaans hack and slash actie zoals in Lineage.
Saga of Ryzom is ouder dan WoW. Ik zat ooit in de Beta. Kreeg de installatie CD's thuis gestuurd per post. Maar is volgens mij al ouder dan 2004 hoor. Is een vermakelijk spel en ziet er in mijn ogen nog goed.
lijkt me beetje koreaans hack and slash actie zoals in Lineage.
Ryzom is alles behalve hack and slash, een belangrijk deel vd spel is grondstoffen verzamelen om je wapens en armor te maken, waar je meestal hulp van andere spelers bij nodig hebt. Ryzom heeft praktisch geen quests behalve voor de noobs.
Hack & slash / Rambo benadering = een snelle dood.
Het is geen wow-kloon:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ryzom
Ryzom is labeled as Science-Fantasy by the creators due to storyline elements that are typically found in both science fiction and fantasy genres.
ok dus omdat wikipedia niets zegt over wow clone en een iets andere storyline aangeeft is het geen wow clone? :)

wow VBuren waarschijnlijk bedoelde is dat dit lijkt op de opzet van WoW (3d mmorpg) alleen slechter uitgevoerd....
Nee, omdat het een ander genre is en Łberhaupt al eerder uitgekomen is dan WoW.
De graphics zijn ook in een andere stijl, en het zou me niets verbazen als de gameplay ook anders is.
Daar kan ik alleen niets over zeggen, want heb beide niet gespeeld.
Persoonlijk vind ik deze game meer diepgang hebben dan WoW ooit zal krijgen, wow is meer zo'n noob game voor de massa's. (heeft de beta 6 jaar geleden nog gespeeld :P)
De eerste 10 levels zijn tutorial levels zodat mensen aan het spel en het bewegen kunnen wennen. Het is dan een erg suf te denken dat je het hele spel daar gezien heb.
De overige 65 levels vond ik toch niet echt meer diepgang hebben.
Maar soit.

Spel krijgt een open-broncode maar is wel betalend?
dat een maandelijks bedrag vraagt voor het spelen van de mmorpg.

Je laat mensen betalen om het werk te doen.
Qua betaalplatform wel geniaal idee 8)7
Dat je als restaurant mensen in je keuken laat kijken wil nog niet zeggen dat ze gratis mogen eten!
Leuke vergelijking maar hij gaat nogal krom op het moment dat je bedenkt dat het voedsel in dit geval geen materiele waarde heeft en dat diegenen die je de keuken inlaat meteen tot op moleculair niveau je recepten kunnen kopieren. Het enige wat jij dan nog hebt en hun niet is een eetzaal (servers). :)
Nope een gast die in de keuken kijkt kan zien welke ingredienten gebruikt zijn en op welke manier en thuis aan de slag gaan om te proberen de gerechten na te maken. Echter zal hij of zij niet direct alle andere restaurant gasten onder de arm pakken en thuis neer zetten hij zal zeer waarschijnlijk niet exact dezelfde ingredienten gebruiken en zijn of haar eigen smaak de gerechten laten beinvloeden.

De gast die in de keuken kijkt neemt dus niet het voedsel of de gasten mee maar enkel het recept waarmee hij of zij vergelijkbaar voedsel kan maken om hopelijk voor hem of haar een gelijke of grotere groep gasten te krijgen.

En juist dat wordt gestimuleerd door opensource!
Heb jij ook ge-raid? Arena matches op redelijk hoog niveau gespeeld?
Juist daar zit de diepgang en fun van WoW. Voor geen goud ga ik nog een character levelen, toch speel ik elke dag WoW.
Waarom? Omdat juist de PVE en PVP zo goed is.
En dat is dus precies de reden voor mij geweest om bij level 30 te stoppen, tot die tijd kon ik het solo, dat multiplayer deel kan mij absoluut niet boeien. Een beetje afspraken maken om uren te gaan raiden, en als het puntje bij paaltje komt en je moet beginnen een beetje tegen real life vrienden zeggen dat je niet mee kan omdat je in een raid zit, hoe zielig moet je dan zijn.
Het spel kwam ongeveer 2 maanden eerder uit, lastig om dan een kloon te zijn he :)
Lees je uberhaupt wel? Staat in eerste regel na inleiding:
Ryzom kwam oorspronkelijk in 2004 uit en werd ontwikkeld door het Franse Nevrax
Dus tuurlijk ziet het er "oud" uit.
wow kloon? naar mijn gedacht is wow een van de gameplay gezien minderwaardige mmorpg op de markt, het heeft een leuke marketting , durf wedden dat er een hele grote groep wow spelers nog nooit een mmorpg heeft gespeelt voor dat ze eraan begonnen,
wow is gewoon een hack & slash meer is er niet aan, die professions is ook niet veel aan.
Is dit nu weer een slechte wow kloon of niet?
Nee, WoW is een kloon van Ryzom.
Hebben ze rap nagemaakt dan.
Tis wel Blizzard he.
wel jammer dat het alleen de client is die wordt vrijgegeven
had graag een kijkje willen nemen in de source van de server

edit: ook al staat er in het artikal dat de spel wereld niet wordt vrijgegeven
het zit in de resp http://dev.ryzom.com/proj.../browse/code/ryzom/server

edit2:
"The commercial ongoing game-world data (story plots, quests, maps, lore, etc) is not released into open source, so as not to disrupt the fan-base. "

[Reactie gewijzigd door Vasio op 9 mei 2010 19:40]

Over het algemeen wordt alles vrijgegeven. Server, client en tools. De assets zijn ook vrijgegeven onder een CC license. Je kan hier mee een virtual world maken. Dit is overigens alleen interessant voor developers.
ondanks dat mij naam het niet aangeeft, ben ik wel degelijk een developer,
vooral c++ en SQL bij forsakengaming.com (alleen niet onder de naam snellegamer3)

[Reactie gewijzigd door Vasio op 9 mei 2010 19:39]

Jij noemt het beheren van een private server developen? Heb je enig idee wat developen inhoud? Niet alleen is het feit dat je een beetje bijspijkerd aan een private WoW server niet gerelateerd en totaal onnodig, het is ook niet echt iets om trots op te zijn.

Het ontwikkelen van een game is sowieso iets wat je met een dergelijk team doet. Je zet een concept op papier, je laat een kunstenaar wat concept art op papier zetten, het hele idee van de game word statisch geprojecteerd in woorden en tekeningen. Daar naast moet er een functioneel ontwerp gemaakt worden waarin staat wat tot de mogelijkheden moet behoren betreffende gameplay. Met het concept en functioneel ontwerp moet er een technisch ontwerp gemaakt worden. Al het technische personeel gaat aan de slag om het concept en het functioneel ontwerp theoretisch uit te werken. Hier komen veel ERD's, flowcharts, en andere visuele projecties van de technische werking naar voren die enorm veel aandacht vereisen. Als dat klaar is, moet het team verdeeld worden in een project, en moet er tijd gestopt worden in het aansturen van de teamleden. Ik zal niet eens in gaan op de daadwerkelijke productie zelf om een hoop text en ruimte te besparen, maar heb je wel eens stil gestaan bij het feit dat het testen van een game vaak even lang, zo niet, langer duurt dan het produceren er van? Daarnaast word dit vaak ook nog gedaan door een aparte staf die opgeleid zijn in het debuggen van software. Deze bugs moeten gefixed worden, en na een tijdje debuggen mag je langzaam aan kijken of je klaar bent voor een Alpha test.

Wat jij doet is niet meer dan een beetje modden. Alle bovenstaande dingen zijn al voor je gedaan. Waan jezelf aub geen developer, het is beledigend voor de mensen die het echte werk doen.

Nu over op het artikel zelf. Tot zo ver ik gelezen heb geeft Winch Gate de source code vrij van hun engine, misschien mag ik het wel framework noemen omdat het in principe incompleet/leeg is. De materialen van het orginele spel die meegeleverd worden dienen dan eerder als voorbeeld dan een echte basis om op te bouwen. Dat houd in dat indie developers met een beetje effort hier wel leuke dingen uit kunnen halen. Die indie developers mogen vervolgens een gesprekje houden met de mensen van Winch Gate, en hopla, we zien hier iets wat al vele malen vaker gebeurd is. Winch Gate heeft gewoon een welbekende maar ook effectieve zet gedaan om beginnend talent naar zich toe te trekken, dat is dan een win win situatie toch?

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 9 mei 2010 21:14]

ik doe meer dan alleen "beheren" van een private server. wij werken met een core gebaseerd op de opensource core: ascent. in totaal heb ik samen met een amerikaan meer dan 30.000 regels code aangepast en daarmee waarschijnlijk meer dan de helft van de core herschreven. niet alle project met world of warcraft private servers zijn klein

maar, sinds dat het er naar uit ziet dat de amerikaan waar ik nu mee samen werk een full-time job krijgt ben ik opzoek naar een nieuw project. en het helpen van een mmo game lijkt me wel leuk om te doen
"in totaal heb ik samen met een amerikaan meer dan 30.000 regels code aangepast"
"30.000 regels code aangepast"
"aangepast"

Lieverd, lees mijn post nog eens een keertje door. Zo veel regels was het nou ook weer niet.

Nu weer terug op het artikel. Ik heb net even de homepage gelezen van Winch Gate, en wat schetst mijn verbazing: "We are sure that the thousands of textures and 3D objects we are releasing under the CC BY-SA will help a lot of Free Software projects". Ik ben gelijk weer het vertrouwen kwijt wat ik had in dit plan. Als men kijkt naar Valve en zijn Source engine, zie je dat ze er aan gedacht hebben om game design zo toegankelijk mogelijk te maken voor een aantal doelgroepen uiteenlopend van modders, indie developers, etc. Echter, juist omdat ze zo'n uiteenlopende hoeveelheid models, textures en code snippets hebben bijgevoegd, zitten we nu opgescheept met een stapel zombie mods (zie: L4D remakes) waar niet over heen te springen is, een groot aantal Prequels en Sequels op HL2, en slechts enkele noemenswaardige mods. Kortom, ze hadden wel een aantal textures, models en animaties toe moeten voegen ter referentie, maar niet de hele inhoud van het orginele spel. Nee, Winch Gate, dit gaat 'm niet worden.
Ik vond Ascent vooral met TBC een beetje kut. Toen was Mangos toch wel de meest stabiele/uitgebreide core. Was Ascent trouwens niet dood en is dat overgegaan in ArcEmu? Heb ook nog een tijdje een server gehad met een Antrix core, maar da's al een tijdje geleden.

Wel leuk speelgoed allemaal :P
Waarom zou je gratis willen werken voor iets waar je nadien abo voor moet betalen om het te spelen? Kom dit niet een beetje neer op de community voor uw kar te spannen en dan met een glimlach de winst op te gaan strijken? Ik zou enkel bijdragen als het me nadien niks kost om het te gebruiken... En ja de servercode zit erbij, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om zomaar een server op te starten voor duizenden spelers.
Waarom zou je uberhaupt het spel willen spelen dat je zelf maakt/aan mee werkt? En wie zegt dat jij het spel van de makers van Ryzom gaat spelen? Misschien maak je wel met een team een andere MMOG met diezelfde engine waar jij vervolgens weer geld voor vraagt.
Dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om zomaar een server op te zetten komt meer omdat veel bedrijven de verkeerde definitie gebruiken voor een server. Zie het meer als een dimensie of "shard". Deze bestaan uit een cluster van meerdere fysieke servers. Neem bijvoorbeeld Eve, waar alle spelers op de zelfde server spelen. Dit is echt niet een enkele machine waarop iedereen speelt.
Deze stap zal ze een hoop publiciteit (en dus nieuwe spelers) opleveren en tevens is het voor ontwikkelaars een leuk project. Win-win situatie dus.
Nou, of het een hoop positieve publiciteit op zal leveren dat er meer mensen het spel gaan proberen is natuurlijk maar de vraag...
Het zou me niks verbazen als dit een groot succes voor hun wordt. Veel MMOs gebruiken al vrijwilligers voor bepaalde dingen zo als assistentie voor customer support. Op veel forums zijn spelers ook zeer actief met het verbeteren van het spel door het geven van ideeŽn en het rapporteren van bugs. Het probleem van het implementeren van veel van deze ideeŽn is dat de spelers zelf vaak niet weten waar de engine tot in staat is. Wanneer de source code beschikbaar is kunnen de spelers veel gerichter te werk gaan.

We zullen zien of het wat wordt, maar het is een interessante ontwikkeling.
vindt het goed dat nu eens van zo'n game als dit de broncode vrijgegeven wordt, zodat iedereen (met verstand van de programmering) hieraan kan meehelpen...
Voor diegene die denken dat dit weer 1 van de mmorpg clonen is. Totaal niet.
Ryzom is 1 van de weinige mmorpg's die anders is en veel vernieuwende elementen heeft.

Heb het spel in beta en een tijdje daarna gespeeld en helaas had het zo als veel andere mmorpg's last van launch bugs. Maar de ideeŽn waren goed.

Ryzom heeft bijvoorbeeld een wereld die volledig dynamisch is. De dieren grazen rond en de roofdieren jagen ook echt op de ondergeschikte dieren. Alleen dit al en geweldig om te zien.
Wat ik zelf wel een deed was wachten tot een sterk roofdier een prooi aanviel, waardoor hij afgeleid was en ik hem aanviel en won.

Ook heeft Ryzom geen level systeem. Dat had vooral in het begin als nadeel dat de leercurve heel hoog was, maar dit hebben ze nu goed verbeterd.

Ik zou zeggen probeer het eerst uit voordat je een oordeel klaar hebt. Er zijn meer mmorpg's die vernieuwende onderdelen hebben en anders werken dan wow.
Vanguard soh is bv. naar mijn mening op dit moment de beste d&d mmorpg. Launch was erg, maar het spel is nu fantastisch met bv diplomacie en een geweldig craft systeem.
Ik ben van mening dat MMORPGs per definitie naar zijn, maar dit is wel een tof initiatief. Misschien zit er wel iemand op een zolderkamertje die met deze engine en tools in staat is om een MMORPG die niet geheel gebaseerd is op tijdverspilling in elkaar te flansen. :)
Rofl @ wow fanboys, je denkt toch niet echt dat wow de eerste mmorpg was? Er zijn al zoveel games wow voor gegaan, en waar denk je dat wow alle ideeen vandaan heeft? Als er iets een "cloon" is, is wow er zeker een van.
Rofl @ wowhaters
je kan niet ontkennen dat wow de meest succesvolle is en vele anderen snel dood zijn neergevallen. En de broncode vrijgeven doe je niet omdat je iets goeds hebt maar omdat je het zelf niet meer weet. wow is niet de eerste, wel de beste tot nu toe. Als je op internet niet groeit/veranderd ga je dood. wow blijft groeien en is daarom een succes.Ryzom hoopt erop dat anderen er iets leuks mee gaan doen zodat alle moeite niet voor 'niets' was.
Nou, eigenlijk stel ik het bestaan van WoW wel erg op prijs.

Dat betekent namelijk dat al die idioten die nu in WoW rondhangen, niet in de andere MMO's rond gaan hangen. Ook blijven al die WoW spelers verslaafd achter hun computer hangen om het volgende leveltje te halen of die betere item drop te krijgen die ze nodig hebben voor hun Łber-build.

Ik heb zelf WoW geprobeerd. De eerste keer (begingebied van de mensen) ergerde ik mij binnen een kwartier aan het spel. De tweede keer (begingebied van de ondoden) ergerde ik mij al binnen 5 minuten.

De verhaaltjes zijn saai, totaal geen diepgang (ga daar, hak dat). Daarnaast zijn de graphics lelijk en is de core gameplay (hack'n slash) doodsaai (ik heb beter meegemaakt). Ik heb tot noch toe ook geen enkel screenshot gezien waarvan ik WOUW dacht.

Als je dan naar het sociale aspect gaat kijken, tja. Wil je dan zo graag €14 betalen voor een veredeld irc kanaal? In dat geval kan je beter naar second life gaan... daar kom je tenminste nog mensen tegen die creatief zijn en niet continue bezig zijn met dingen slopen... en het kost niks, bovendien kan je er nog wat van leren ook.

Het handelsysteem is ook al rotzooi, zo gecentraliseerd als de pest. Maar daar hebben meer spellen last van.

Het enige wat het spel mee heeft is dat het verslavend is, maar daar is het op ontworpen. Waarvoor denk je dat met iedere uitbreiding er 20 nieuwe levels bij komen vergezeld van een nieuwe class en ras?
Beste Xahodo

(excuses voor het vullen van de hele pagina mensen), ik weet mijn reactie is ook erg off topic is, maar ik moet even een reactie geven omdat ik vind dat hij erg onterecht is over een ander spel.

Eigenlijk maak je mij wel aan het lachen en daar bedank ik je toch echt voor, en ik kan het even niet laten om hierbij even er wat van te zeggen.

Hoe je een best succesvol spel afkraakt in dit geval wow dan, met wat jij meegemaakt hebt in je begin levels.
De verhaaltjes zijn saai, voor dat heb je een of mod of mischien zit het in het spel al, genaamd Instant quest text. (ik geef toe ik ben ook niet iemand die elk woord leest).
Kijk dat veel verhaaltjes lang zijn, oke maar alles heeft met de geschiedenis van wow te maken, en daarom geven ze je een verhaal erbij.
Beetje saai als er alleen staat van, Hey kill even 30 boars...

Je zegt van dat je het begin gebied van de Humans en undead geprobeerd hebt.
Een kwartiertje werk in wow is niks laat staan 5 minuten al, verbaasd me dat je al een zo,n grote mening hebt wat de rest te bieden heeft van het spel.

Dan begin je over een veredeld IRC kanaal waar je 14 euro,s voor neerlegt.
Mischien ben je vergeten dat onderhoud ook veel kost, en de service die ze ook te bieden hebben of er gaat even iets fout, dan helpen ze je echt wel.
Maar goed ik heb even gekeken naar de wikipedia pagina van Second Life,
(het spel wat je eigenlijk met wow vergelijkt, maar dat je ervan zegt dat het gratis is en waar mensen creatief zijn).

http://en.wikipedia.org/wiki/Second_Life

In de eerste 3 regels is het zoals (in dit geval) net zoals wow, je bent een avatar, je socialized, en kennelijk kan je ook traden voor virutele items.
Tot zover is het net wow in een ander jasje, dus ik weet niet waarom je wow een veredeld IRC kanaal noemt?
Dat er in WoW nog vechten bij komt, tja mischien is het omdat het WARcraft heet, er is altijd wel een strijd geweest tussen factions.
WAR in de woorden van oorlog, ik neem aan dat je in een oorlog niet echt gaat socializen en met elkaar op een lounge bank gaat zitten met je tegenstander?
Dus ja het genre (hack & slash) komt er gelijk bij kijken.

Over Second Life het volgende, en ja heb wel iets aan te merken over dat spel, en excuses voor de mensen die ik tegen het zere been schop hiermee, maar goed gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.

Graphicwise ziet SL er heel erg achterhaald uit, (ik heb beter gezien, en dan bedoel ik veel beter) mischien toen de pc,s het kleuren pixels hadden was dit echt van over the top.
Gameplaywise zit ik net een youtube filmpje te bekijken, wat lopen die avatares houterig.

Maar goed SL heeft (denk ik) meer een sociaal aspect, (wat wow dus ook heeft).

Dus als ik het zo zie, hebben de spellen wel gelijkenissen, maar goed dat hebben veel spel wel.
Dus het is wel lachwekkend van dat je wow o.a. kwa graphics niks vind, maar dat je dus SL wel als tegen voorbeeld gaf.
wow heeft zijn eigen style en dat kan je dus van veel andere spellen niet zeggen, die proberen alles alleen maar mooier te maken

Het genre moet je liggen, questen is niet verplicht, dus je hoeft niet eens echt de verhaallijn te volgen, maar dat er een verhaallijn is dat is zekers wel.
Toen ik begon met wow zo,n 5 jaar geleden wist ik niks, nada, noppes, van wow af.
Maar de gameplay trok me wel, ik bedoel op de doos van het spel stonden wat screens, en echt het idee van, oke ziet er niet uit, en ik twijfelde ook.
Heb het wel geprobeerd, en daar ben ik ook wel blij om want dat spel is niet alleen maar graphics, er komt zoveel bij kijken wat je allemaal niet zegt, en wat je nooit tegenkomt in je begin levels.

De mensen van Blizzard (Activision Blizzard nu) hebben zekers wel iets succesvols gemaakt.
Waarom geef je niet een voorbeeld van een andere mmo die er anders uitziet, en waarvoor je ook moet betalen?
Is het omdat veel mensen gelijk andere mmo,s met wow assosieren?
En dat jij dacht van, nou laat ik eens mijn scherpe mening geven, eens kijken of het wat doet.
Normaal reageer ik niet op dit soort berichtjes, omdat mensen het niet altijd weten, maar jij bent daar een uitzondering in, jij DENKT te weten wat het is, en dan heb ik het niet over je smaak nu dat het je niet trekt.

Voor iemand die de begin levels mee gemaakt heeft heb jij veel te vertellen.
Dat het een verslavend middel is, tja maar goed ook daar maak je een spel voor, om het te blijven spelen dus het concept met % kans op een bepaalde drop is mooi bedacht.
Het handelssysteem is naar mijn mening niks mis mee, dus ik snap niet waarom je zegt dat het rotzooi en zo gecentraliseerd is?
Dat het verslavend is, is een factor wat erbij komt kijken.
Over de uitbreiding(en) lul je stront uit je nek, het is niet helemaal waar wat je daar verkondigd.

Maar goed waar ik mee zit is, dat je over 10 miljoen mensen gelijk een idioot noemt.
Omdat die mensen allemaal wow spelen zijn ze gelijk een idioot?
Je weet als je wijst naar iemand dat er 3 vingers naar je terug wijzen? dus mischien zegt dat meer over jezelf dan over iemand anders die wel lol heeft met het spelen, in dit geval WoW dan, maar het had net zo goed Guildwars, of AoC kunnen wezen.

Naar mijn mening weet jij bij god niet wat er speelt in WoW en ik VIND dat je daar nog geen mening over kan geven, totdat je het echt goed gespeeld heb.

Kijk je hebt het geluk dat je WoW kan proberen voor 10 dagen, en ik denk dat je dat dus gedaan hebt, voor die 10 dagen heb je een beperkt account, en betaal je niks.
Maar je krijgt ook niet alles te zien wat het spel te bieden heeft, en dat is gewoon veel meer de recentie van deze persoon.
Het geluk dat je het kan downloaden en instaleren, dus niet dat je het spel hebt gekocht in de winkel, ik bedoel waarom zou je het kopen als je je rot ergert aan de dingen die in dat spel afspelen.

anyways ik weet niet wat je doel was van deze negativteit tegen wow hoor, maar het ging over een andere mmo waarvan ze de broncode vrijgaven.
Een advies voor je, blijf lekker on-topic en ook al vind je wow niks, niet iedereen wacht op jou mening.
En mocht je toch geroepen voelen, onderbouw het eens wat beter dat is namelijk nu ver te zoeken.

Je kon beter Second Life met uhm laten we zeggen The sims vergelijken, al dan niet een mmo, maar wel iets wat meer mee te vergelijken valt.

[Reactie gewijzigd door rickmasselink op 10 mei 2010 13:35]

Ik heb ooit gelezen dat de upkeep van de WoW servers ong. 140.000 dollar per dag is. Zo gek is een maandelijkse bijdrage van de spelers dus niet ;)
http://www.theregister.co..._of_warcraft_upkeep_200m/

That $200m figure apparently includes payroll for the entire staff, hardware support, and customer service. The news comes care of gaming blog Kotaku

That would mean the company is pulling in a total $112.5m every month. That's $1.35bn (~ £743.5m) per year in revenue from subscription fees alone.

http://kotaku.com/5050300...-cost-blizzard-since-2004

dus wat jij ooit gelezen heb, kom je aardig mee in de buurt. :D

mensen zouden eens stil bij moeten staan wat er allemaal bij komt kijken en dat hoor je vrij weinig.

[Reactie gewijzigd door rickmasselink op 10 mei 2010 16:06]

Ik vind het vooral typisch dat iedereen die WoW kut vindt het nooit verder heeft gespeeld als de eerste 10 levels, dat zijn de turorial levels!
WoW is vooral veel fun op endgame (dus level 80!).

Maarja, als je niet weet waar je het over hebt, ga dan ook iets niet afkraken...
Volledig met je eens. Persoonlijk ben ik er al twee keer mee gestopt, zo ook nu, maar ik verwacht er wel weer een keer aan te beginnen.

Maar zo typisch is het niet. Eigenlijk is het bizar wat je zegt: "het is vooral fun endgame". Ik vindt het spel ook weleens saai, en dan 2 maanden later begin ik weer en vindt ik het weer leuk :) Maar ik kan me dus voorstellen dat mensen die eerste 30 uur niet gaan "werken" (want zo voelt het af en toe bij het levelen) om de endgame content eens te proberen...
idem dito zo nu en dan ga ik weer verder pak ik de draad weer op.
Meest succesvol =/= best

Dat laatste hangt namelijk van de spelervaring af en die verschilt per persoon. Zo is er ook geen best gerecht en geen beste auto. Ik denk dat het hier ook met name tegen het been schopt dat er zoveel mensen zijn waar de markt qua MMORPGs begint en ophoudt met WoW. Het is de ontwetendheid over de geschiedenis die aanstoot geeft, en al helemaal als iets onterecht een cloon wordt genoemd als voortvloeisel uit die onwetendheid.

Verder ben ik het overigens wel met je eens dat de broncode niet vrij had worden gegeven als deze game succesvol had geweest.
WoW is geen cloon. Het is wel de zoveelste MMORPG, maar gebaseert op een veel ouder verhaal dat nu eens niet van bovenaf bekeken wordt zoals in Warcraft 1 t/m 3.
Leuk, ik heb dit spel nog tijdens de beta gespeeld. had wel een goeie feel to it, helaas maakten de GM's me het leven zuur en ben ik na de beta maar andere spellen gaan spelen :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True