Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties
Submitter: merlijn85

De ontwikkelaars van het opensource-schietspel Nexuiz hebben een vervolg aangekondigd, de shooter Xonotic. Het nieuwe spel wordt net als Nexuiz onder de gpl-licentie voor Windows, Mac OS X en Linux uitgebracht.

Dat hebben de ontwikkelaars maandag bekendgemaakt. Xonotic moet onder meer nieuwe animaties en geluiden krijgen, naast een nieuwe soundtrack en slimmere bots. Ook moeten alle officiële levels worden herzien. Het is nog niet duidelijk of het spel zich in dezelfde omgeving als Nexuiz zal afspelen. Nexuiz wordt sinds 2002 ontwikkeld en is gebaseerd op de Darkplaces-engine. Darkplaces gebruikt op zijn beurt OpenGL en is gebaseerd op de engine van Quake 1.

De directe aanleiding voor het nieuwe project is dat veel leden van de Nexuiz-community boos waren over de verkoop door Lee Vermeulen, oprichter van Nexuiz, van de naam en domeinnaam van het spel aan de commerciële ontwikkelaar IllFonic. Die ontwikkelaar gaat het spel uitbrengen voor spelcomputers, al is nog niet bekend voor welke. De communityleden waren teleurgesteld omdat de verkoop zonder overleg was gebeurd en omdat het spel van IllFonic onder precies dezelfde naam uitkomt.

Nexuiz screenshot (481 pix)

Het gratis, opensource-schietspel Nexuiz
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Ik heb nexuiz wel eens gedraaid omdat het een van de betere games onder linux is, maar ik ben er niet goed genoeg in om het leuk te blijven vinden :)
Het nieuwe spel wordt net als Nexuiz onder de gpl-licentie voor Windows, Mac OS X en Linux uitgebracht.
Ik neem aan dat dus alleen de naam is doorverkocht, aangezien IllFonic de nieuwe console game anders ook onder de GPL uit moet brengen. Hij kan niet zomaar de code/graphics gebruiken, lijkt mij?
Dat is net 1 van de onduidelijkheden bij dit verhaal. Voor de exacte details moet je er het forum maar eens op napluizen, maar als korte samenvatting: IllFonic heeft id betaald om een niet-GPL versie van de engine te krijgen, en heeft zo ook de eigenaar van de DarkPlaces engine (de uitbreiding op id's engine) gecontacteerd om dezelfde redenen (de copyright owners kunnen immers steeds van licentie veranderen). Maar sinds dat de DarkPlaces engine publiek gegaan is, hebben vele andere mensen er ook wijzigingen aangebracht, waardoor ook zij copyright owner worden! Het verhaaltje gaat dus enkel op als IllFonic een DarkPlaces engine gebruikt waarbij enkel LordHavoc aan gewerkt heeft.
Dezelfde redenering is van toepassing op de Nexuiz data, het is voor IllFonic geen probleem zolang ze data gebruiken die enkel door Vermeulen gemaakt is.

Je ziet dus dat het niet zo eenvoudig is. Als er aan 1 van deze voorwaarden niet voldaan is, kan IllFonic aangeklaagd worden onder het mom van een GPL violatie.
Ik zal als voormalig Nexuiz developer (en nu Xonotic leader) proberen het een en ander kort te verduidelijken. ID is niet direct betaald door IllFonic, omdat de rechten van de Q1 engine zijn vrijgegeven en op dit moment 'eigendom' zijn van Berthusa.

Er is vanuit IllFonic contact gezocht met zowel Lee Vermeulen en Forest 'LordHavoc' Hale, waarbij zij hebben verklaard eigenaar te zijn van de betrokken code/artwork en zorg te dragen dat de andere contributors wordt gevraagd om het onder een andere license aan IllFonic aan te bieden. Dit laatste is voornamelijk door Lee Vermeulen slecht gedaan, en zoals eerder vermeld is ook de naam en domein van Nexuiz verkocht.

Theoretisch gezien zouden we dus het recht hebben om een lawsuit te starten met de GPL in onze hand. Echter zouden we dan eerst Lee Vermeulen moeten aanklagen en vervolgens IllFonic aan kunnen pakken, de grote vraag is echter wat we ermee op zouden schieten. Jaren rechtzaken die waarschijnlijk meer geld kosten dan er ooit aan Nexuiz op de ps3 verdient wordt.

Mede om deze reden zijn we een fork gestart om er zorg voor te dragen dat de macht over het spel en de naam niet beheerd worden door slechts 1 persoon, die klaarblijkelijk geen goeie zorg draagt voor het open karakter van het spel.

Laat ik nogmaals benadrukken dat we als development team GEEN probleem hebben met IllFonic of een PS3 uitgave van onze code (al dan niet onder een closed source licentie). De manier waarop dit bewerkstelligd is, is alleen uitermate slecht.

[Reactie gewijzigd door merlijn85 op 22 maart 2010 20:55]

Ik veronderstel dat er nog GPL code van ID soft's Q1 overblijft in de Nexuiz codebase. Hoe kunnen Lee Vermeulen of Forest Hale dan een niet-GPL licentie aan IllFonic aanbieden voor het volledige pakket? Nexuiz is duidelijk een "afgeleid werk", en dus onderhevig aan de GPL. Niet?
Alleen de Q1 engine is vrijgegeven door ID software, Nexuiz bevat alleen gamecode (geschreven in QuakeC), dat geinterpreteerd wordt door de QCVM in darkplaces. Dit is voor Nexuiz vanaf scratch geschreven.

De engine bevat sowieso delen van de originele Q1 source, echter kan ik me voorstellen dat de huidige eigenaar Berthusa geen tot weinig belang heeft bij deze code. Ik ken de details niet, maar ik verwacht dat voor een klein bedrag (of misschien zelfs voor niets) de betrokken code in licentie is genomen door IllFonic.
Hoewel ik de details van GPL niet echt ken kan je het volgens mij in dit geval wel. De PS3 compiler is wel closed source en volgens mij zijn er niet meteen particulieren die zo eentje thuis hebben. Enkel de source code moet volgens mij (bij o.a verkoop) gewoon worden meegeleverd.
GPL verplicht om de source beschikbaar te maken van de binary die je distribueert. Hoe wordt niet vastgelegd. Philips bijvoorbeeld heeft in hun handleidingen een telefoonnummer staan waar je kunt vragen om de source en dan sturen ze het per post op. Daar mogen ze zelfs een "redelijk" bedrag voor vragen.
Maar verplicht ook alle middelen te leveren die je tot de binaire distributie brengt. Dat zou dus ook een compiler kunnen zijn.
Volgens mij niet, want anders zouden heel veel GPL windows-projectjes illegaal zijn. Die hebben namelijk vaak de VC++-compiler nodig. Of nog erger, de .NET runtime om te draaien. Dus volgens mij mogen ze gewoon de software met GPL-licentie leveren, als ze de code (+ compile-instructies en makefiles) maar beschikbaar stellen.

En anders is het heel simpel: dan moeten ze van de code die niet door Lee Vermeulen is geschreven de copyrights verkrijgen bij de auteurs, want dan kunnen ze niet aan de GPL-licentie voldoen.

[Reactie gewijzigd door MBV op 22 maart 2010 23:33]

Ik neem aan dat dus alleen de naam is doorverkocht, aangezien IllFonic de nieuwe console game anders ook onder de GPL uit moet brengen. Hij kan niet zomaar de code/graphics gebruiken, lijkt mij?
Volgens nexuiz.com gaat het console-spel de laatste versie van de darkplaces engine gebruiken. Ik weet niet hoe het met al de resources zit; de plaatjes zien er iig wel erg goed uit vind ik.
Nice :)

Heeft wel wat weg van een mix tussen Quake III en UT2K4

En zo te zien heeft het niet echt hoge system requirements dus is het overal te spelen.
Nu nog een leuke LAN functie erbij en ik voorspel een leuk tijdverdrijf op LAN-Party's
inderdaad een leuke LAN functie en dan zie ik dit nog wel een leuke shooter worden. Maar denk niet dat het de classic-games op een LAN party gaat verdrijven. Misschien wat voor de late uurtjes of met vrienden maar zeker niet om de hardcore kont van MW2/BC2 te kicken ;)
Het 'zieke' is dat het een Q1 engine is - zwaar opgekrikt - maar goed; code is open :+

Heeft ID-software niet de source van de eninge van Q3a beschikbaar?
> ja dus [klik]
Draait prima op een Core2Duo E6750 met Intel G33 videochip. Ik heb het een tijdje gebruikt als testtool om te testen of de intel linux drivers een beetje goed waren. Erg verslavende testtool moet ik zeggen.
glxgears? - maar goed, een game is beter dan een vreemd tooltje :+

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 22 maart 2010 14:59]

Lan functie? Wie gaat er nou met een console met al zijn beperkte functies lannen. Wat dacht je van gewoon de PC-versie downloaden?

[Reactie gewijzigd door ravenamp op 23 maart 2010 22:57]

...spijtig dat de maker dit zo geregeld heeft. Hij heeft zelf al jaren niets meer gedaan met de game. Alle verbeteringen en levels van de laatste jaren zijn niet van zijn hand. Dus hij verdient hier geld op de rug van een groot deel van de community. En dan van een pc-shooter een ps3-shooter maken. Ik vermoed dat de gameplay net dat eventjes anders gaat zijn. Ze kunnen nooit dezelfde feel creeŽren als het originele spel.

Ik zelf speel dit spel al jaren. Ik noem het een schande dat dit zo gebeurt.
Ze zeggen ook niet dat het bedrijf exact hetzelfde spel gaat maken, maar dat het bedrijf een spel met dezelfde naam gaat maken. Het zou zo een race spel kunnen worden wat toevallig die naam heeft :P
Nee, ze gaan een spel maken dat heel erg gebasseerd is op Nexuiz. Dat kan je zien op www.nexuiz.com. Ik vind het best wel een naaistreek van die dude. Had beter gewoon een game onder andere naam kunnen maken.... en niet zomaar de de naam + website stelen....
Niet stelen dus he, het was zijn eigendom.
Maar je hebt gelijk, netjes is anders.
De mensen die eraan werkten kunnen het gewoon forken toch? Ik ben wel blij voor ze. Eindelijk een keertje mainstream aandacht voor opensource games.

EDIT: Ja hoor, het is al geforkt: http://www.phoronix.com/s...?page=news_item&px=ODA4OA

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 22 maart 2010 18:14]

Dat had gekund, maar helaas. http://nexuiz.com/
Tja, ik geef de maker geen ongelijk..... Maaruh, ik had er nog nooit van gehoord, net zoals ik nog nooit van de darkplaces-engine gehoord had (terwijl ik toch redelijk 3d-engines in de gaten hield een paar jaar geleden)
Die ontwikkelaar gaat het spel uitbrengen voor spelcomputers, al is nog niet bekend voor welke.
http://www.xonotic.org/faq/ meldt dat het gaat om een versie voor de PS3.
Ik ben zelf redelijk op de hoogte van de ontwikkelingen binnen de nexuiz-community, maar ik vind het allemaal maar een vage zooi. De code voor de PS3 versie van nexuiz wordt gewoon closed source, ook al rust er nu een GPL licentie op de huidige code. Een persoon van Illfonic is sinds de aankondiging actief op het forum van alientrap en probeert de community te overtuigen dat het goed is voor de pc-versie van de game. Tot nu toe wil het nog niet echt lukken, en dat is ook niet gek. Er komt geen regel code terug naar de PC-versie en hij kan geen enkele garantie geven van wat dan ook. Al wat wij als community constateren is dat code, content en de identiteit van onze favoriete game gejat wordt voor 1 of ander console-aftreksel die geld in het laadje moet brengen voor mensen die of al jaren niet actief zijn of de bestaande game alleen maar verminken tot een console-game.

Er zijn echt ontzettend veel mensen die hun steentje hebben bijgedragen aan Nexuiz, maar denk maar niet dat die er ook maar iets van terug gaan zien. Ik heb ergens voorbij zien komen dat de mensen met toegang tot de nexuiz SVN-repo ergens voor getekend zouden hebben waarmee ze hun code in feite doneren aan het project en daarmee feitelijk Vermeulen als eigenaar van hun code aanmerken. In dat geval heeft Vermeulen dus het alleenrecht om Nexuiz te verkopen. Of dit echt zo is kan ik helaas niet bevestigen...

Wij als nexuiz spelers en ontwikkelaars voelen zich in elk geval flink verneuwkt. De goede naam van een open source game waar tientallen en misschien wel honderden mensen de afgelopen jaren hun vrije tijd hebben opgeoffert om een bijdrage te leveren wordt nu zomaar even voor commerciele doeleinden misbruikt.

Dit is een bloody disgrace voor het gedachtegoed van open source en GPL.

Nexuiz is inmiddels ge-forked en heeft de nieuwe naam "xonotic" gekregen. http://www.xonotic.org/ De huidige PC-versie van nexuiz is nog steeds te downloaden op http://www.alientrap.org/nexuiz/
Speel lekker de open source versie mensen, gratis op je PC! En boycot de PS3 versie.

[Reactie gewijzigd door ravenamp op 23 maart 2010 18:55]

Weer leuk voor op school :D
Inderdaad :) Dit gaat weer wat leuke schooluurtjes opleveren:P
Ik wordt een beetje duizelig van dat EA logo op de achtergrond :|
Ik wordt? Anyhoo, ik heb 'em niet (en nee geen adblocker actief), grappig.

Over de game zelf: moet zeggen dat de naam me niets zegt en ook niet echt aantrekkelijk klinkt. Misschien toch maar eens in de gaten houden, een tussendoor shooter is altijd welkom :)
Ehm, wat de... Hoe dat? Ik heb het niet, en ook nog nooit zoiets gehad als advertentie ofzo op t.net...
Oei oei. Nu wel. Doe even normaal, T.Net, dit gaat te ver. Deze ga ik blokkeren, niet alleen ziet het er bokke irritant uit maar het vertraagt de site enorm.
zolang de nieuwe game maar niet op de Q1 engine gaat draaien is alles goed.
Ik vindt het echt op een mod van Quake lijken, dus ik laat deze game links liggen en ga gezellig open source Quake live spelen
Deze game ken ik niet, dus ik ben benieuwd naar die opvolger! :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True