Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

Het spel World of Goo is door de ontwikkelaars geport naar Linux. Gamers die het spel al eerder online kochten, kunnen de Linux-versie gratis binnenhalen. De makers hopen met de port de beschikbaarheid van games voor Linux te vergroten.

World of Goo onder LinuxWorld of Goo werd gebouwd door de twee voormalig EA-ontwikkelaars Kyle Gabler en Ron Carmel. Zij stopten 10.000 dollar aan spaargeld in de ontwikkeling van de puzzle-game. De independent developers hadden in het spel bewust de kopieerbeveiliging achterwege gelaten en de titel wordt uitsluitend online gedistribueerd. World of Goo kreeg lovende kritieken en sleepte diverse prijzen in de wacht. De game groeide in korte tijd uit tot een populaire titel op de Wii, Windows en OS X.

Een Linux-versie was er echter nog niet, een euvel dat inmiddels is verholpen. De Linux-versie van het spel is na betaling van 20 dollar beschikbaar, maar gamers die de titel al eerder kochten kunnen deze versie gratis binnenhalen. Het spel draait ook op 64bit-Linux en wederom is drm weggelaten.

Bij de port is gebruik gemaakt van diverse opensource-tools, zoals TinyXML voor de configuratie- en animatiebestanden, de Open Dynamics Engine voor de physics en de Simple DirectMedia Layer-library als basis voor de graphics. Bij het vertalen van de teksten werd er met succes een wiki opgezet, waardoor de opensource-gemeenschap vertalingen kon aanleveren. Toch waren er ook de nodige problemen, zo blijkt uit een interview met Kyle Gabler op Blog of Helios. Met name de PulseAudio-engine - standaard aanwezig in onder andere Ubuntu - veroorzaakte door audio lag de nodige hoofdpijn bij de ontwikkelaars. Desondanks werd het project doorgezet, omdat Gabler van mening is dat het porten van zijn titel naar het Linux-platform een van de meest nijpende tekortkomingen van het opensource-OS kan helpen oplossen: een gebrek aan populaire speltitels.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Mensen die last hebben van vertraging in het geluid: verwijder PulseAudio.

removed pulseaudio as BartOtten suggested and now the audio is perfect!
In de configfile (/opt/WorldOfGooDemo/properties/config.txt in de demoversie) kun je instellen welk soundsystem gebruikt moet worden. Dan kun je gewoon alsa forceren en toch pulse geÔnstalleerd houden, als je het eigenlijk liever niet verwijdert.
PulseAudio verwijderen????

Dat is echt een briljant stukje software! Je kan audio-in poorten van andere pc's in je netwerk gebruiken als input op je eigen machine, dat verwerken en dan weer doorsturen naar de audio uit bij de stereo...
1 pc aan de stereo hangen en vanaf alle andere pc kan je er over het netwerk je muziek heen streamen....
GEWELDIG!

dus inderdaad in de config.txt even alsa forceren, dan kan pulseaudio blijven staan.. want dat is duidelijk het geluidsysteem van de toekomst...
De independent developers hadden in het spel bewust de kopieerbeveiliging achterwege gelaten en de titel wordt uitsluitend online gedistribueerd.
Is dat wel zo? In een interview hebben Kyle en Ron het over een disc-based retail release, waarop tevens een zesde hoofdstuk te vinden zou zijn (The Moon). Ik wil het spel graag kopen, maar wil dan graag wel dat ik onder Windows, Linux en op de Wii ook dat zesde level kan spelen. :) Dus wachten op die disc-based release? Of hoe zit dat? :?

Edit: Boxed version is inderdaad ook te koop op Amazon.com. Echter geen duidelijk bericht dat die het zesde hoofdstuk bevat.

[Reactie gewijzigd door d3vlin op 14 februari 2009 15:43]

Het zesde hoofdstuk is gecancelled. Alle content is dus in principe hetzelfde (behalve dat de Wii geen online functionationaliteit heeft, maar daar staat weer tegenover dat de Wii een coŲp-mode heeft). Verder kun je nog kiezen uit Steam, Greenhouse en een aantal andere versies, maar alleen de versie die 2D Boy op hun eigen site verkoopt is DRM-vrij en geeft je toegang tot zowel de Windows, Mac OS en Linux versies.

Er zijn inderdaad ook boxed releases, maar die worden in Nederland niet verkocht, en zijn alleen voor de PC en Mac.
Ik kan op de wii enkel een toren bouwen tegen anderen. Niet echt uitgebreid dus, maar wel online mogelijkheden.
en zijn alleen voor de PC en Mac.
effe mierenneuken hoor, maar ik zie dit wel vaker, ook hier op tweakers. Je bedoelde natuurlijk Windows-PC's en niet PC's (waarop Linux's, BSD's, Unix's en nog vele andere OS'n kunnen draaen). Neem het je niet kwalijk hoor, je ziet het ook vaak bij games, "voor PC en Mac" en dan blijkt het gewoon om een Windowsversie te gaan.

@bolluserectus.
- Nee ik bedoelde "je bedoelde".
- Soultaker gebruikt hier het woord PC voor een PC welke het Windows OS gebruikt. Dit spel draait ook wel op andere pc's, maar niet de versie waar hij het over heeft, namelijk de Boxed versie, de versie in een doos, met een boekje. Deze krijg je uiteraard niet bij de RPM's, Deb's. Hooguit een PDF versie van het boekje.

[Reactie gewijzigd door DeTeraarist op 15 februari 2009 21:10]

Weet jij wel zeker dat deze game ook draait op niet PC's dan??
Een PC is een Personal Computer compatible met ix86.
Volgens mij de laatste MAC's dit ook?

Ik zie RPM's en DEB's, die zijn pre-compiled en zullen dus niet zomaar op elk linuxsysteem draaien.. maar alleen op de architecture van het systeem waar het op gecompiled is?

Of kan je het ook zelf compilen zodat het bijvoorbeeld ook de PS3 (een niet PC) werkt?

Offtopic: En ik denk dat jij bedoelt: "Je bedoelt"
Dat bedoelt ie helemaal niet. Hij bedoelt dat 'PC' geen OS aan geeft, niet dat de game ook draait op powerpc, sparc of arm, terwijl er met de term PC vaak onterecht aangenomen wordt dat er perse windows op draait. Ik heb wel een PC (x86), maar geen windows. Draait dan ineens iedere game die beweert op 'PC' te draaien op mijn systeem? Nope.
Aanrader: http://kylegabler.com/WorldOfGooSoundtrack/ -> de muziek voor gratis en voor niets en 100% legaal!

Prachtige muziek!! Ga het binnenkort ook waarschijnlijk kopen :).
Helemaal mee eens. Ik ga hem ook kopen, al is het alleen maar om te bedanken voor het maken van een Linux versie. Met twee man zo'n goed spel maken en dan ook nog drie besturings systeemen gaan ondersteunen moet gewoon dik beloond worden.

Edit: blijkt ook nog eens een heel betaalbaar spel te zijn, en geen DRM. :)
Edit2: draait prima op Ubuntu, 1680x1050, on-board GeForce 8200.

[Reactie gewijzigd door jwstolk op 14 februari 2009 22:22]

Zo moeilijk is het niet om 3 OS'en te ondersteunen, zolang je daar maar vanaf het design rekening mee houdt. Dus geen platform-specifieke shit zoals directx gebruiken, maar crossplatform libraries, zoals degenen die in het artikel genoemd werden.
Zo moeilijk is het inderdaat niet, maar je moet het wel even doen. Er zijn software bedrijven met een iets grotere omzet (Autodesk...) die het te veel moeite vinden.
Daar ben ik het dan niet helemaal meer mee eens. Voor games valt het best mee inderdaad, maar software wil je toch wel een beetje native hebben, en dat kost wel veel werk.
Ik hoop dat deze gasten het redden en dat hun 'good faith' beloond wordt. Ik durf niet te hopen dat de grote uitgevers dat dan zouden navolgen, maar kleine initiatieven zouden hoop kunnen krijgen. Vertrouwen en verzadigbaarheid ipv steeds rigoureuzere DRM en oneindige hebzucht.
Er is zowiezo een bloeiende Indie-scene aan gaming voor Mac en Linux hoor.

Daar hoor je alleen niet zo veel over, omdat per definitie die lui geen uitgevers met gelikte marketingcampagnes richting de 'vakmedia' hebben. Op zich zou het Tweakers.net wel sieren als ze zo nu en dan ook een 'indie'-game zouden reviewen.

En ja, over het algemeen zijn de produktiebudgetten niet echt groots, dus er zijn geen equivalenten van GTA of Killzone. Voor het pure graphics-spektakel zul je altijd bij de grote jongens moeten wezen. Alhoewel het natuurlijk wel is gebleken dat goeie graphics niet altijd goeie gameplay betekent.
Daar hoor je alleen niet zo veel over, omdat per definitie die lui geen uitgevers met gelikte marketingcampagnes richting de 'vakmedia' hebben. Op zich zou het Tweakers.net wel sieren als ze zo nu en dan ook een 'indie'-game zouden reviewen.
Er zijn niet alleen indie games hoor voor Mac (en Linux). ;)

Op de website van Apple heb je een heel redelijk overzicht van games voor Apple. Ik weet niet of er voor Linux ook een dergelijke lijst is, maar op de website van Apple staan een redelijk aantal grote titels, namelijk:
  • Call of Duty - Activision
  • Age of Empires - Microsoft
  • World of Warcraft - Blizzard
  • Jade Empire - BioWare
  • CSI - Ubisoft
  • Indiana Jones - Feral Interactive
Dit zijn slechts een paar voorbeelden die ik even snel zie. Kortom, er is een hele levende gamemarkt voor in ieder geval Mac, maar je moet even verder kijken dan je neus lang is.
Tsjah, je kunt zeggen wat je wilt, maar de gamewereld van de Mac is lang zo levendig niet als die van de (Windows)PC. Dat is op zich wel jammer natuurlijk, maar anderzijds ook wel begrijpelijk. Een developer gaat niet heel veel kostbare uren stoppen in een platform wat niet of minder goed verkoopt (Mac of Linux), dan iets waar in verhouding meer winst uit te slepen is.
Ik heb nu geen bronnen bij de hand maar ik heb op meerdere plekken gelezen dat voor indie games en software de verdeling in sales Windows/Mac ongeveer 50/50 is.
Maar dan nog. De grote games zullen meer voor Windows platforms verkocht worden, omdat er meer Windows platforms zijn
Wat dan ook weer de reden is dat zelfs PC gaming achter begint te lopen tov consoles.
Nu ik vind World of Goo toch anders hele vette graphics hebben hoor. Het is maar net wat je onder de term verstaat. Maar World of Goo ziet er gewoon erg goed uit. De vormgeving en animatie is zeker verfrissend te noemen.

Het spel laat wat mij betreft heel duidelijk zien dat de gaming industrie qua graphics verkeerd mikt. Veel meer dan technische hoogstandjes zouden de graphics van games erover moeten gaan of een game er mooi uit ziet. Aesthetiek is m.i. veel belangrijker dan dan het maximale benutten uit de techniek. Bij World of Goo maken de mooie graphics de al hele goede game helemaal af. Het is de kers op de taart.

Kijk eens naar Rolando op de iPhone/iPod touch. Ook zo'n goed voorbeeld. Dat spel ziet er fantastisch uit, speelt lekker, en is o zo verslavend. En het is gewoon 2d.
Helemaal mee eens, vaak heb ik meer plezier aan indiegames dan aan de grote massa games. De meeste indiegames zijn echt puur arcade, spellen voor het plezier. World of Goo is hier een schitterend voorbeeld van, een game die echt geweldig is om te spelen. Ze ondersteunen het ook nog eens geweldig, en het spel alleen is al een pareltje.
De uitgever van World of Goo voor de PC wordt waarschijnlijk failliet verklaard. Het bedrijf, Brighter Minds, heeft 28 januari een aanvraag voor een faillietverklaring gedaan. bron: http://www.gamer.nl/doc/49883/Uitgever-World-of-Goo-failliet

Toffe game :-D Die ga ik zeker aanschaffen morgen. Speel die demo nu en raak instant verslaafd ;)

edit: uitgever dus, niet ontwikkelaar. Sorry

[Reactie gewijzigd door BartOtten op 14 februari 2009 16:52]

Brighter Minds verdwijnt hiermee niet perse van het toneel, want het is een zogenaamd Chapter 11 faillissement, waarbij het bedrijf wel controle blijft houden en reorganisaties kan doorvoeren. Bij een Chapter 7 faillissement zou wel het hele bedrijf ontmanteld en verkocht worden.
Het kan dus best zijn dat er uberhaupt nog een doorstart komt van de uitgever. In het andere geval neem ik aan dat er een andere uitgever gezocht wordt, aangezien het spel heel goed in elkaar steekt: simpel te leren, goed ogend en toch complexer (moeilijker) naar het einde.

Ook top dat er aan de Linux systemen gedacht wordt. Voor mij is het gebrek aan spellen / grote titels dť reden om 100% over te stappen (dualboot).

[Reactie gewijzigd door Xirt op 14 februari 2009 18:20]

Het spel draait ook op 64bit-Linux en wederom is drm weggelaten.
???
Linux ondersteunt toch sowieso geen DRM?
DRM hoeft niet afhankelijk te zijn van het platform, maar kun je er gewoon op bouwen in de software. Een keycheck is al een vorm van DRM, alhoewel een zeer zwakke. UT2004 bijvoorbeeld checkt op linux ook gewoon je key, alhoewel het platform geen DRM heeft ingebouwd.
In dit geval bedoelen ze kopiŽerbeveiliging, bijvoorbeeld een productsleutel, activatie of speciale software als Starforce. WoG heeft niks van dit alles :)
Omdat ze waarschijnlijk weten dat productsleutels op internet verschijnen en starforce toch wel omzeild wodt. Waarom moeite doen om het je betalende klaten lastig te maken als de piraten er totaal niet mee zitten? Ik zou willen dat meer bedrijven dat in zouden zien...
Het draait zeg maar niet out-of-the-box op Linux 64 bit. Hier is wat je moet doen om de boel op 64 bit Ubuntu aan de praat te krijgen;
-Je moet eerst de 'ia32-libs' package installen met je package manager.
-Daarna moet je NIET de .deb hebben maar de tarball van World of Goo.
-Tarball unpacken en de .bin draaien om te spelen, Installeren is niet nodig.
Ik heb:

dpkg -i --force-architecture WorldOfGooDemo.deb

gedaan (om ervoor te zorgen dat een 32 bits package op een 64 bits ubuntu systeem installeert) en dat werkt prima. Kan best zijn dat ik die ia32-libs toevallig al heb, maar die heb ik in ieder geval nooit bewust geinstalleerd.
Ja, dit is eigenlijk meer een probleem van Ubuntu's Gdebi-installer die geen 32bits programma's wil installeren, terwijl die wel gewoon werken.

Maar op zich kan men ook wel even een 64bits debje online zetten die gewoon de 32bits versie is, maar dan afhankelijk van ia32-libs en zich presenterend als 64bit programma.
Ik vond het al een tof spel vanwege de afwezigheid van DRM, en na het spelen had ik al het idee om het te kopen, maar nu ga ik dat zeker doen. Wat een helden deze gamemakers.
Er is precies een goede reden om dit spel te kopen: het is gewoon een enorme hoop spelplezier voor die paar tientjes. Dat het op 1001 OS'en draait en geen DRM heeft enzo is alleen maar mooi meegenomen.
Er is precies een goede reden om dit spel te kopen: het is gewoon een enorme hoop spelplezier voor die paar tientjes.
Je hebt helemaal gelijk. $20 is momenteel trouwens slechts §15,50, dus de paar tientjes haal je nog niet eens, en met PayPal kun je gratis betalen vanaf je Nederlandse bankrekening. Dat hoeft dus geen beletsel te zijn.
met PayPal kun je gratis betalen vanaf je Nederlandse bankrekening.
+ EUR 2.88 manual processing fee als ik de game via PayPal wil betalen...
Als je een PayPal account hebt, gekoppeld aan je bankrekening hoeft dat niet hoor?
Dat zijn kosten die Beanstalk Games rekent, niet PayPal.
Je moet het ook niet bij Beanstalk Games kopen, maar direct bij 2D Boy!
Het is net dat extra duwtje in de rug die mij ertoe doet overgaan een spel te kopen. Verder ben ik het met je eens dat de voornaamste reden het spelplezier moet zijn.
Voor de mensen die linux draaien is een dergelijk spel een geschenk uit de hemel. Ik hoop dan ook erg hard dat iedereen met linux en graag zulk spelletje speelt (probeer de demo!) het koopt.
Ik heb zojuist de demo geinstalleerd. Erg mooi om te zien dat ze linux serieus nemen en niet met compile-shit aankomen, waar niet alle linux gebruikers iets van zullen snappen, maar gewoon rpm's en deb's aanbieden. Na het spelen van 2 levels (kon niet verder spelen, ik ben film gaan kijken bij een vriend) zag het er uit als een leuk spel, en als de demo me weet te boeien tot het einde ga ik het zeker kopen. Al is het alleen maar om aan te geven aan de producenten dat linux gebruikers niet perse alles gratis willen (zoals windows fanboys vaak beweren), maar linux draaien omdat ze dat een beter platform vinden, en ook aan te verdienen valt.
Maarja, of ik het echt ga kopen hangt af van of ik het leuk vind of niet. Ik ga niet zomaar iets kopen alleen omdat er linux support bij zit. Wat ik nu wel al kan zeggen is dat ik meer van dit spel verwacht dan 13-in-een-dozijn games als far cry 2...
Dus de vorige keer dat je van plan was het te kopen heb je het ook niet gedaan?
Ga je het nu wel echt doen? of wacht je op de volgende reden om het te kopen?

edit:
mod me maar weg, maar ik denk dat ik hier wel iets zinnigs aanstip.
Veel mensen zijn wel van plan een game te kopen maar doen dit nooit als ze al een kopie hebben!

@Dutchy: Mooi zo :-)

[Reactie gewijzigd door martijnve op 14 februari 2009 14:30]

Ik heb het nu ECHT gedaan. Echt waar :)

@edit: Ik vind het ook jammer dat je weggemod wordt, je hebt zeer zeker gelijk.

[Reactie gewijzigd door Dutchy_ op 14 februari 2009 14:37]

opgepast, gevaarlijk spel!
Installeerde het onlangs op mn wii, zat elke nacht plots 2 uur later in mn bed...
Op een week wel uitgespeeld op die manier :-) Maar zeker de moeite!
Eindelijk mensen die het begrijpen :D
Prachtig spel!!! Mooi dat ze ook aan de linux gemeenschap denken
Juist, ik schaf 'm ook aan. Leuk initiatief.

Net ff gespeeld op win, errug leuk aracadespel. Gaat later op m'n ubuntu-bakkie.

[Reactie gewijzigd door neeroeter op 14 februari 2009 15:13]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True