Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Oracle trekt de stekker uit Suns Dark Star-project. Dark Star is een project voor een opensource applicatie-infrastructuur voor virtuele werelden en mmog's. Het project moet nu zonder de steun van Oracle en Sun proberen te overleven.

Sun Project Dark StarOracle lijkt de kaasschaaf te hanteren bij het doorvoeren van kostenbesparingen bij Sun. Bij het bekendmaken van de roadmap werden de investeringen in het overgenomen bedrijf benadrukt, maar ook werd toen bekend dat de Sun Cloud naar de prullenbak zou worden verwezen. Nu blijkt dat Suns project Dark Star hetzelfde lot beschoren is.

Dark Star is in Java geschreven middleware waarmee ontwikkelaars op eenvoudige wijze virtuele werelden kunnen maken en deze kunnen voorzien van sociale-netwerkapplicaties. Grote klanten had Sun niet voor de mmog-infrastructuur, maar wel enkele kleine, zoals Rebel Monkey, dat vier games op basis van Project Dark Star ontwikkelde.

"We zullen de bron-repositories en de site projectdarkstar.com zo lang ondersteunen als mogelijk is, maar we kijken ook naar andere thuisbases voor zowel de code als de ondersteunende content", aldus een lid van het ontwikkelteam van Sun. Op het forum van het project, waar de intrekking van Oracles steun werd aangekondigd, werd de hoop uitgesproken dat de ontwikkeling door de opensource-community wordt doorgezet.

Een ander gevolg van de overname van Sun door Oracle is dat Jonathan Schwartz zijn functie als ceo definitief heeft neergelegd. Dat kon vorige week al uit meerdere mededelingen opgemaakt worden, maar Schwartz heeft donderdag met een haiku bekendgemaakt dat donderdag zijn laatste dag bij Sun is: Financial crisis/Stalled too many customers/ceo no more.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Vreemd dat Sun projecten steunde die zo ver van hun core business afzitten
Vreemd dat Sun projecten steunde die zo ver van hun core business afzitten
Show case project voor parade-paardje Java wellicht? Onder het mom van: "Kijk eens wat er allemaal kan met Java?".

Als Java je core business is (en dat is het zeker wel voor Sun), dan is het niet zo gek dat je wat exotische toepassingen van de taal ook ondersteund.
Java is dus zeker niet de Core buiseness van SUN
Suns core business was whatever SUN dacht dat de mode de jour was. Dat is de reden dat SUN nu opgeslokt is in plaats van een van de echte grote IT bedrijven te worden.

Alle hypes hebben de revu wel gepasseerd bij SUN in het afgelopen decennium, alle overnames door SUN zijn, goed beschouwd, mislukt en nu is het einde van SUN een feit. Tragisch.

[Reactie gewijzigd door Tijger op 4 februari 2010 17:57]

Suns core business was whatever SUN dacht dat de mode de jour was.
Het lijkt hier alsof je insinueert dat omdat Java hip was Sun aan Java deed? Dat klinkt een beetje als een kip-ei situatie. :-P Verder heeft Sun redelijk wat overnames gedaan en is/was het een behoorlijk groot bedrijf. Maar ja, in een markt zoals hij op het moment is, moet je, ook als grote multinational, stevig in je schoenen staan.
Java niet de core business van SUN? Je weet wat het tickersymbool voot Sun Microsystems op de beurs is? Niet? Dat is "JAVA". Eigen keuze van Sun, dus blijkbaar vonden ze het zelf wel erg belangrijk.
niet als je je bedenkt dat mmo's in de basis bestaan uit variabelen (data) en de onderlinge relaties. Dit is best een ingewikkeld stukje data en netwerkbeheer.
dat is echt onzin. Je hebt de datalaag, databases etc en daar is oracle goed in. Daar gaat het om vraagstukken als hoe sla ik bepaalde data zo efficient mogelijk op en hoe haal je het zo efficient mogelijk weer naar boven. Daarbovenop zit een enorme hoeveelheid AI, geluid, gameplay, D&D logica om nog maar te zwijgen over artwork (bij blizzard is dat het leeuwendeel) dat niets met hun core-business te maken heeft. Het verbaasd mij ook, en het lijkt me de reden dat ze het nu afstoten.

Wat jij zegt is zoiets als "De hoogovens in ijmuiden kunnen ook wel gelijk de auto's zelf maken want het is ook ijzer".

[Reactie gewijzigd door Garma op 5 februari 2010 17:32]

Het was is Java geschreven. Wellicht wilde ze middels dit project de Java architectuur promoten.
in java gebouwd? - misschien gewoon uit markt overwegingen om java aan de man te 'houden'
Nou volgens mij is het zo vreemd nog niet, het zat al te komen, en ik denk dat er meer zullen volgen ;)
Volgens mij lees je niet de reactie ;) ik denk niet dat er nog meer zullen volgen, gezien sun=oracle nu. Denk wel dat er nog meer projecten beeindigd zullen worden, ongetwijfeld.
Ik kan er niet echt verdrietig om zijn, een framework als dit vraat om tientallen games die allemaal eigenlijk het zelfde zijn en alleen op kleine onderdelen echt verschillen. Natuurlijk de een heeft elfjes de andere pigs in space, maar uit eindelijk is het verschil 0,niets. Dus voor al uitzetten die rommel Sun had erg veel van dit soort rare net niets projecten waar weinig tot geen gebruik van gemaakt werd.

Ik hoop heel erg dat men eindelijk eens aan MySQL gaat werken, er zijn nog al wat dingen die de concurrenten en grote broers en zussen wel hebben maar MySQL moet missen. Als is het alleen maar de waardeloze foutmeldingen waar MySQL mee komt aan zetten, dan nog zou het pakket al 10x beter zijn dan het nu is.

Anders dan dat vraag ik me heel erg af wat ze met de Sun containers gaan doen. Zouden ze nu Oracle licenties mee leveren of met een Oracle container komen? En al ze dat doen wat zou er dan in zitten? Kun je Oracle RAC draaien met twee zee containers :) het lijkt me eigenlijk best leuk om eens te proberen :)
Sun had veel van dit soort "rare" projecten omdat ze een innovatief bedrijf waren. Oracle is dit niet zo en koopt alleen maar (he, zo een kennen we er nog). Sommige dingen leveren niets op, andere zijn goud waard (Java was nog zo'n gek project bijvoorbeeld).
En voor MySQL zo tien andere open-source DBs, dus hier geld in steken lijkt me onzinniger....
niet alle mmogs zijn rpgs. Er zijn vele andere multiplayer games mogelijk. Zodra je veel gebruikers hebt en interactie noodzakelijk is, heb je een framework als dit nodig. Probleem is dat het project blijkbaar niet interessant was voor de grote spelers. Jammer dus voor de mensen die er mee bezig waren en nu opeens de precieze werking moeten gaan begrijpen om bugs te kunnen oplossen. Dit zal voor sommigen wel eens een lastige hobbel kunnen worden.
Dus volgens jouw zijn alle game van eenzelfde engine een pot nat. Dat is dus onzin.
Tenzij er te veel hardcoded is kan dat wel voorkomen. ipv een game engine die volledig data driven is. Dat komt wel eens voor met inhouse deved game engine waar niet al te veel tijd en resouces aan besteed zijn. Op Licencie gerichte game engines zijn vaak wel flexibler en groten deels data driven.

In princiepe kan je met|Total conversion mod. Een totaal andere game maar ook genre doen op dezelfde engine. De game engine moet dan grotendeels data driven zijn. Kan zijn dat de Game engine tools niet goed bij de genre passen. En dat de Dev zelf tools moet ontwikkelen

Mij lijkt dat dit soort middleware, vooral de software engenering deel van MMO Big server many clients en data.architectuur betrefd. Bij 'n MMO bepaald de client en zijn content vooral de look and feel van de game.

'n Game engine is in deze tijd vooral de software enginering kant en ook de tools voor een productieve Content flow. De game Content inclusief de scripts die de game mechanics bepalen. Zijn de hart van de game.

Bij licenceerbare engine is de tool part die hoge productieviteit waarborgd voor een content team van groot belang.
Ik vraag me dan wel weer af wat Oracle uiteindelijk gaat doen met VirtualBox.
Momenteel wordt VirtualBox nog voor de Sun VDI oplossing gebruikt.

Of dat zo op termijn blijft is de vraag. Aangezien Oracle eigenaar is van Virtual Iron.

Offtopic:
De "Sun" webpagina is IMO erg onoverzichtelijk geworden.
Het is makkelijker als je nog lokale pagina's neemt die trager een update krijgen :)
http://be.sun.com/
http://nl.sun.com/

Eens je verder gaat kom je wel weer op dat kotsend rood thema terecht. Om Oracle zo groot te zijn, zouden ze mogen weten dat knalrode websites irritant zijn.
Ze hebben ook een geweldige verkondiging van hun plan. Oracle heeft marketingmensen nodig.
Op de Nederlandse site werkt de eerste knop "Producten" niet eens. Je krijgt een "Sorry. We Couldn't Find Your Document" pagina met een dummy logo. Erg slordig allemaal.
Maar ook erg offtopic. Sorry daarvoor...
ik ben geen programmeur of game-ontwikkelaar maar iets als DarkStar klinkt als iets waaruit toepassingen zoals die WoW-auctionhouse applicaties/websites uit voort kunnen komen.
als dat het geval is, is het jammer want een heleboel optionele functionaliteit beschouw ik als de toekomst.
Ik denk eerder aan een space game. Meteen aan een concurent van Eve online. Maar heb dus nu idee dat dit om MMO middleware gaat.
Oracle lijkt de kaasschaaf te hanteren bij het doorvoeren van kostenbesparingen bij Sun.
Tweakers iets met klok en klepel? :?

Hier worden hele activiteiten gestopt en niet wat de kaassschaafmethode genoemd wordt.
De kaasschaafmethode is over het algemeen een term waarmee bezuinigingen worden aangeduid, waarbij alle ministeries of onderdelen van een bedrijf iets moeten inleveren.
ligt er maar net aan hoe je het interpreteert: Sun is nu onderdeel van Oracle, en moet in zoverre iets inleveren dat het project gestopt wordt. Wil niet direct zeggen dat de betrokken personen op straat gezet worden?

naast dat:
Het project moet nu zonder de steun van Oracle en Sun proberen te overleven.
deze zin lijkt te impliceren dat het project nog wel gewoon bestaat, maar dat ze geen steun meer krijgen in de zin van 'geld krijgen' ofzo.
En als het project niet 100% gestopt wordt maar alleen geen steun meer krijgt, is dat wel degelijk kaasschaafmethode.

[Reactie gewijzigd door yngwulf op 4 februari 2010 17:11]

Als je servers verkoopt is het steunen van een MMOG ontwikkelomgeving zo gek nog niet.
dat ligt natuurlijk aan de focus die je er aan geef.

Bepaal wat je core is daarna langzaam spreiden. Sun is te snel geweest denk ik.
Sun was een bedrijf waar de techneuten had voor het zeggen hadden, er zijn heel van die projecten geweest die met veel tamtam zijn aangekondigd technologisch goed, maar het leverde geen cent op, koste alleen klauwen met geld. Omdat de marketing niet klopte.

Lijkt me niet verkeerd, dat Oracle dit veel beter doet, de marketing.
Misschien wat voor Google?
Dan was het wel in Python geschreven xD.
Ontopic: het leuke aan dit project is dat de client ook gewoon in een applet gedraaid kan worden. Maw MMOG vanuit de browser.
Leuk? Geef mij maar native client. Que performance toch héél wat beter.
misschien een rare vraag, maar wat betekent 'mmog' ?
Vreemd dat MicroSOFT ook hardware ontwikkeld en verkoopt...
Wat heeft dat nu met het artikel te maken? Nogal OT imo.
Vreemd dat SUN geen ruimtereizen voor toeristen naar de zon organiseert.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True