Ontwikkelaar port XBMC naar PlayStation 3

Een hobbyist zegt er in te zijn geslaagd om XBMC te porten naar de PlayStation 3. De mediaspeler-software zou echter nog niet erg soepel draaien op de Sony-console, maar de ontwikkelaar hoopt op hulp van andere gebruikers.

Hoewel Sony in zijn laatste firmware-release de OtherOS-functionaliteit op het oude PS3-model wegens 'veiligheidsredenen' en tot woede van veel gebruikers heeft verwijderd, pogen hobbyisten de inmiddels gekraakte console van nieuwe toepassingen te voorzien. Een ontwikkelaar die werkt onder het alias madshaun1984 claimt dat hij XBMC, een populaire opensource mediaspeler, op de PlayStation 3 aan de praat heeft gekregen.

Een voor de Cell-processor gecompileerde XBMC-versie start op vanuit een Linux-omgeving. Volgens madshaun1984 zijn de menu's van de mediaspeler te gebruiken en kunnen er bibliotheken aangemaakt worden, maar het afspelen van media zou met de huidige code nog allerminst soepel verlopen. Om XBMC te kunnen installeren is een firmware-versie lager dan 3.15 nodig op een 'fat' PS3-console. Daarnaast zijn een usb-muis en -toetsenbord noodzakelijk. De ontwikkelaar roept andere gebruikers op om hem te helpen bij het optimaliseren van XBMC voor de PS3.

Afgelopen week werd ook bekend dat XBMC is geport naar de Popcorn Hour 100-serie. Op de mediaspelers van Syabas, die voorzien zijn van een Sigma Designs 8635-processor en voorzien zijn van een Linux OS, zou momenteel een bètaversie draaien. Het testen is momenteel alleen voorbehouden aan een select groepje bètatesters.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

16-05-2010 • 15:24

107

Reacties (107)

107
106
67
1
0
10
Wijzig sortering
Het blijft frappant dat een community based open source mediacenter de afgelopen 5/6 jaar gewoon echt baas is op het gebied van mediacenter software. Vanaf een van de eerste releases op de originele xbox heb ik het altijd een geweldig systeem gevonden. Het is zo vreemd dat microsoft met al z'n windows media center geweld nooit in de buurt gekomen is.

Als ik op dit moment producent van een afspee apparaat als de popcorn hour was dan zou ik gewoon xbmc licensen en erop zetten, want beter kan je zelf toch niet.
Wat maakt XBMC dan zoveel beter als Media center?
ik gebruik zelf ook media center, en het doet alles wat ik wil
XBMC kan ontzettend veel meer, beter library beheer, betere fanart integratie, automatische subtitles downloaden, automatisch fanart en video info downloaden, ondersteuning voor series met plot en alles, ui volledig te scripten en skinnen tot op het laatste detail, elke denkbare codec en container support, 100en plugins voor directe playback van YouTube, gametrailers, Apple movie trailers, plugins voor real-time info op het homescreen zoals rss feeds, weer, 10 verschillende manieren om je library weer te geven en te browsen, automatische imdb ratings, smb, ftp, ssh, AFS netwerk share ondersteuning, ntfs, fat, ext2, ext3, hpfs filesystem support voor externe schijven, dvd playback met dvd menu's, vob's of iso files direct afspelen, videos in zip of rar direct afspelen, enzovoorts.

Je kan het echt zo gek niet bedenken of xbmc kan het, het ziet er super gelikt uit, het draait op Windows, os x, Linux, heeft volledige gpu decoding op de meest gebruikte hardware en het draait boterzacht zelfs op een single-core atom op 1.6 GHz. Ik ben geen media center kenner maar ik durf wel aan te nemen dat het echt nog niet eens in de buurt komt van xbmc.
En het belangrijkste: je installeert het en het werkt! Hoe vaak ik met media center niet heb lopen k....ten om een film aan de praat te krijgen, geluid over hdmi $^@$%#.....maar in XBMC werkt het gewoon direct ;)
@Sinester, je maakt een grapje zeker. Je hebt geen flauw idee wat allemaal mogelijk is en wat je dan allemaal nog meer zou willen. Check voor de visuele perfectie deze trailer eens op HD. Zet je speakers aan.

En dan hebben we het nog niet over de mogelijkheid om van vrijwel ALLE bronnen video af te spelen (al dan niet gestreamd), ingebouwde ftp server, webinterface, touch screen remote voor Android en iPhone, plugins die ervoor zorgen dat je nooit meer uTorrent interface zal zien... alles volledig met remote te bedienen.
En last but not least en draait de Live versie zonder OS (met een eigen miniLinux) op je meest simpele pc.

Ohja, en je kan gewoon kiezen om Arcsoft video decoder te gebruiken, de beste video decoder zeker voor hd en bluray en dvd materiaal.
Geen tweaker blijkbaar.
Genoeg die hard tweakers die zijn afgehaakt en afgeknapt op Mediaportal... gaat uuuuuren, dagen, maanden in zitten terwijl je hetzelfde in een half uurtje met XBMC bereikt. En dan werkt het nog sneller ook zonder dat het 450+ MB van je RAM geheugen opeet.
Dat is ook precies wat je nu ziet gebeuren... D-Link komt nog dit jaar met het eerste systeem dat op de XBMC-fork Boxee draait. Voor meer info klik je hier.
hmmm na zoveel jaren wordt de ps3 eindelijk interresant... xmbc op men xbox wordt al lang niet meer gebruikt wegens de ontbrekende hd ondersteuning...
;)


Maar het gaat blijkbaar nog wel vreselijk traag :)

[Reactie gewijzigd door Triss op 24 juli 2024 06:19]

In samenwerking met PS3 Media Server kun je zowat alles afspelen op je PS3 hoor ;) Ik gebruik het thuis al bijna een jaar zonder problemen en nauwelijks het bericht gehad van 'Data is niet ondersteunt'
Zelf ben ik dan meer voor tversity, vind ik handiger dan de PS3 Media Server
+ XBMC is een zeer goede mediacenter-software, ik gebruik het veel vaker en liever dan de PS3 Mediacenter

Natuurlijk is dit slechts een persoonlijke mening
kan jij dan mij/ons uitleggen waarom je tversity beter vind dan ps3 media server ?
persoonlijk vind ik de ps3 media server brilliant. geen folders vast toe verwijzen of problemen met dvd's ( met uitzonderingen daar gelaten natuurlijk ). in princiepe alles wat ik tegen die media server aan kwak kan ik bekijken via mijn ps3. daarbuiten kan ik gelijk zonder problemen door mijn hele pc heen doorwandelen. speelt alles af. ook srt's hapt ie gewoon via de ps3 media server.bij tvserity heb je dat gewoon niet, dus daarom ben ik benieuwd waarom jij dan tversity beter vind..

[Reactie gewijzigd door innerchild op 24 juli 2024 06:19]

Het is eenvoudig te configureren, zet de video on the fly om naar het juiste formaat voor het device en het ondersteund een pak meer devices dan de PS3 media server.

Ik stream bijvoorbeeld ook naar Xbox 360 en verschillende desktops

en ben geen non-tweaker daarvoor ;)

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 24 juli 2024 06:19]

ik configureer helemaal niets. install en klaar is kees. alleen java firewall acces geven ( wat in een pop up gebeurd ) en klaar is inner.

Niets toeverwijzen qua drives. Zodra ik die pms heb geaktiveert en het logo van de ps3 naar voren komt, zie ik mijn pc gelijk verschijnen op me ps3. kan al me drivers gelijk zonder enige vorm van tweaken of instellen benaderen. Weet niet hoe jullie dat dan anders doen maar ik heb dat niet. Het blijft toch altijd wel smaak maar ik zweer op pms nadat ik tversity en menig ander prg had gebruikt.
Met eenvoudig te configureren bedoelde ik voor meerdere devices. Ik weet dat pms simpel werkt, dat ontken ik ook nergens he ;) en het is inderdaad zoals ik ook vermelde een kwestie van smaak (zie men eerste bericht)

Drives toewijzen moest je wel doen als je met externe schijven werkt of met een nas dacht ik, maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Geen vaste folders toewijzen? ik moest toch echt ook in PS3MS aangeven welke drives ik toegang wilde verlenen om via mijn PS3 te kunnen kijken, net zoals in Tversity dit ook gewoon kan.
En ik gebruik ook PS3MS default, tot de laatste versie aangezien die soms gewoon crasht als ik naar een bepaalde map wil gaan (hopelijk is dat opgelost met de volgende versie), terwijl ik dat probleem niet heb met tversity. Ook merk ik toch dat tversity wat sneller reageert dan PS3MS.. Maargoed ik heb nog een oude PC (3.2GHZ HT P4, 2GB mem, winxp-pro).
En dan al zeker voor als je ook webstreaming wilt gebruiken, daar is PS3MS erg slecht in, is mij namelijk nog niet gelukt om dat op eenzelfde simpele manier als in tversity op gang te krijgen..

Ik kan me dus rustig indenken dat mensen Tversity fijner vinden, maar persoonlijk vindt ik de voortgang van PS3MS (welke inmiddels al lang niet meer voor de PS3 alleen is) sneller gaan. TVersity ziet er gewoon gelikter uit en is zeker voor een non-tweaker makkelijker in gebruik..
Ik kreeg regelmatig "data is corrupted" ofzo, met bepaalde h264 HD content. Laat dat soort content nou net zowat het enige zijn dat ik nog download tegenwoordig...
Moet je het juiste profiel voor h264 gebruiken, dan werkt het wel.
Anoniem: 86619 @AsoT16 mei 2010 16:11
Alleen dan heb je natuurlijk wel weer een andere pc nodig met een krachtige processor en geheugen + een goed interne netwerk verbinding om 1080p materiaal netjes over te kunnen pompen. Op die pc staat dan ook al je media. Het voordeel van een HTPC is (voor mij dan) dat het een alles in 1 apparaat is. Het zou dus leuk zijn als je XBMC + een nieuwsgrabber kan installeren op de PS3 en verder geen pc nodig meer zou hebben om al je media te kunnen downloaden/afspelen en daarnaast nog eens kunnen gamen. Maar dat gaat denk ik niet gebeuren :)
Het is niet werkelijk interessant, aangezien OtherOs er niet meer is. Die optie is standaard al niet aanwezig op de PS3 Slim en op de oude PS3 Fat is die met een recente firmware-update weggehaald. Je kunt dit enkel en alleen gebruiken als je je PS3 niet update maar dan kun je niet meer online gaan omdat je verplicht bent je firmware up to date te houden.

Daarnaast is de performance van XBMC op de PS3 ook nog 'ns mager. Eigenlijk zouden alle codec-libraries moeten worden omgeschreven voor de SPEs in de PS3 maar dat zal niet gebeuren. De afgelopen drie jaar heeft er zich niet iemand mee bezig gehouden en nu Linux op de PS3 dood is (afgezien van wat hackers) heeft het ook geen zin meer om zoveel tijd te steken in iets wat maar een handjevol mensen daadwerkelijk kan gebruiken.

Je kunt nog wel in sommige online winkels een oude PS3 Fats kopen, maar waarom zou je 250-280 euro uitgeven om alleen nog maar Linux erop te kunnen draaien dat je op elke oude PC kunt installeren en dan beter presteert? Een PS3 koop je voor de PS3-games en de standaard mediacenterfunctionaliteit. Niet voor Linux. Tenzij je dat geld er voor over hebt om op Internet-fora boze postings met heel veel :( :( te kunnen schrijven als ze het over firmware 3.21 hebben.

[Reactie gewijzigd door ymmv op 24 juli 2024 06:19]

"Die optie is standaard al niet aanwezig op de PS3 Slim "

Deze optie is wel aanwezig, om de eerste generatie PS3 Slim, welke nog niet geupdate zijn naar de laatste nieuwe firmware. De PS3 Slim's dat je nu koopt in de winkel, welke vers van de fabriek komen, ja... Daar heb he pech mee.

Persoonlijk vliegt men PS3 ook buiten. Ik ben het beu geworden met die .mkv toestanden ( ik zie graag Anime, en dat is nu voor 80% .mkv ).

Ga wel een Laptop kopen, met IR poort. Veel interessanter, en je kan het tenminste gebruiken voor andere doeleinden dan enkel games / media. En best van al... Geen Sony die komt zeggen wat je wel & niet mag doen ermee.
Nee, de OtherOS heeft NOOIT in de PS3 Slim gezeten. Zie http://www.osnews.com/sto..._on_PS3_Slim_Sony_Answers
De cell CPU is anders best leuk.. en niet ergens anders te krijgen.
Verder is het iets wat je dan blijkbaar onbekend is, maar de voldoening om zelf iets gedaan te krijgen waar de rest van de industrie je tegen zit, dat is waar je het voor doet.

Vaak is het gewoon ook 1 of 2 hackers die het 'echte' werk doen, en dan een community van 'gewone' programmeurs die voor de user experience zorgen.
Soms komt dan ook een team van crackers om de hoek kijken om te zien of het te misbruiken is om games te kopieren, maar dat is niet waar het de 1e of 2e groep om gaat. Bovendien doen die het voor het geld, en niet voor het 'ik kan iets wat niemand anders kan en ik ben er goed in'-gevoel

Als je zelf dingen kan verzinnen, bouwen, en bruikbaar maken naar je eigen inzicht dan heb je meer dan dat 90% van de wereld heeft, want dat zijn nou de schapen die er maar achteraan lopen om dat ze gewoon zelf niks kunnen, behalve gevoerd te worden met de ideeën van andere mensen (de 10% die over is). Misschien kloppen die nummers niet, het is ook alleen maar ter illustratie, maar misschien dat je het punt nu begrijpt..
Schapen. Ik zie het anders. De pats programmeurs. Kijk eens hoe we die excotische CPU beteugeld hebben.

De Cell is a multicore waar de cores niet gelijk zijn. Voor optimalisatie moet je dus Multitreaden met twee verschillende ASM varianten. Voor die ene PPE en 7 SPE.

Voor commercieel programmeerwerk is dit gewoon extra werk en dus omslachtig.
Wat even toch maar gedaan moet worden om die cell goed te benutten.
Want met die PPE alleen mis je teveel rekenkracht.

Als 'schaap' boeid mij dit geen hol. Waarom men hier zo geintresseerd is omdat de console vooral vanaf hun release tijd toen redelijk krachtig waren voor een dump prijs.
Dus die mensen die voor linux gaan omdat het vooral cheap is. Dan past een cheap apparaat die voor het geld aardig wat bied, exaxt in hun straatje.

Gezien de huidige gen console kwa hardware al achterhaald zijn. valt dat voordeel nu reuze mee. Kan je nu ook alternatieef een goedkoop quadcore HTPC in mekaar zetten. En daar linux op draaien. Maar ook windows. Je bent dan mogelijk ietswat duurder uit. Maar je bent vrij en het is open. En geen firma die het dwarsboomd of beperkd.

Gezien console firma's hun hardware op de markt dumpen zodat ze een afzet markt creeëren voor hun game omzet. En niet een sponsor willen zijn van een cheap as linux gebruiker. Zien ze nu licht dat het vooral niks opbrengt eerder kost. Tenzij de console met vette winst verkocht gaat worden.

De CELL is niet leuk, d'r zitten nogal haken en ogen aan. En voor de massa is het nalopen van zo'n hacker nogal onpraktisch aangezien wat het allemaal opleverd ook haken en ogen aan zitten.
Dat een code klopper er een uitdaging inziet is leuk voor hem.

Op onze PS3 waarvan er een ook zo'n old fat model is wordt vooral gegamed.
Op mijn PC trouwens ook.
Hier nog altijd wishful thinking dat Sony MKV support toevoegt!
Zou echt een boost geven aan de home theater functionaliteit volgens mij.
Daar heb je toch mkv2vob voor? Werkt prima!
MAar wel een extra conversie stap die niet nodig hoeft te zijn.
Inderdaad. Je kan veel beter gewoon een blu-ray kopen en die stop je er in. Maximale kwaliteit en sneller dan downloaden! (10 minuten en je kan kijken! wohooo)


m.a.w., als je zo nodig wil downloaden, klaag dan niet als je het zelf moet voorbereiden voor het kijken.
wat is dit nu weer voor opmerking.
Ik converteer ook al mijn legale dvd's naar x264 MKV's.
Gewoon om 1 formaat te hebben, daar is niks illegaal aan, maar wel lekker compact.
De meerderheid van de DL'ers zijn vooral illigaal bezig.
Dat er uitzonderingen zijn.
Downloaden is LEGAAL, pukkeltjes.
tja, lekker zelf nog iets onzinnigs moeten doen wat zelfs een elcheapo mediacenter van nog geen 60 euro standaard al kan.. Nee, Sony beweert dat het een echte mediacenter is, maar het is zo beperkt in het aantal codecs dat het zelf werkelijk kan afspelen dat je het nog amper een mediacenter mag noemen..
Waarom zouden ze want ze zijn zelf uitgever van DVD en blu-ray titels. ;)
Daarom dat ook sommige blu-ray spelers van Sony wel .MKV ondersteunen? :?
Wellicht moeten ze wel om de concurrentie aan te kunnen gaan... anders kiest iemand misschien voor een andere Blu-Ray speler. Bij de PS3 ligt dat natuurlijk wat anders.
Hier heb je natuurlijk helemaal niets aan als je je PS3 ook nog wilt gebruiken voor nieuwste games.. Vrees dat we voorlopig nog even aan ps3 media server vast zitten.

[Reactie gewijzigd door SecondReality op 24 juli 2024 06:19]

Ja dat klopt, maar je hebt wel voor niet al te veel geld een fijne HTPC met blue ray speler.
Anoniem: 286576 @ODF16 mei 2010 16:10
Dat is de PS3 nu al.

Waarom een media center applicatie zetten op HET mediacenter bij uitstek? >_<
mediacenter bij uitstek??
probeer 's een MKV af te spelen, gaat je mooi niet lukken.

ik vind het een mooie ontwikkeling dat het geport is naar de PS3 :)
Mkv2Vob en 9/10 films duren wel geteld 10min om om te zetten. die 1ne film die overschiet gaat dan natuurlijk wel naargelang de snelheid van je pc lang of heel lang duren. dus om eerlijk te zijn heb ik er echt geen last van dat men ps3 geen mkv ondersteund...

voor die 1/10 kan je ook nog altijd ps3 media center gebruiken en dan wordt alles "on the fly" omgezet naar een formaat dat de ps3 kan lezen. Wel een snellere computer voor nodig maar perfect te doen en natuurlijk Tversity is er ook nog, Ik dacht zelfs dat nero media center ofzoiets het ook kon...

ik bedoel dus... genoeg oplossingen om geen last te hebben van MKV bestanden
Is toch jammer dat je al dit soort handelingen moet verrichten om een film te kijken, ook al is ie .mkv? Ik las het bericht van deze port eerder. Ik raakte direct geinteresseerd in een playstation 3, met xbmc zou er zo ontzettend veel extra mogelijkheden ontsloten worden dat de playstation 3 inderdaad een relatieve goedkope bluray htpc wordt.

Ik ging me daarom verdiepen in de ps3, en toen stuitte ik op al die belemmeringen. er is een mediaserver (krachtige pc) nodig (extra investering als je die nog niet hebt) om niet ondersteunde bestanden te streamen naar de ps3. In dit licht kan je het ook gaan hebben over zuinigheid. misschien is de ps3 (slim) van zichzelf wel zuinig, maar als je er een krachtige pc naast moet inschakelen om films te kijken dan is de ps3 in mijn ogen niet meer zuinig. Dan zou ik net zo goed die pc aan de tv kunnen knuppen en zo in ieder geval de watts die naar de ps3 gaan kunnen uitsparen.

Goed, al met al kwam ik met mijn zoektocht daarna bij nmt, ook die uit dit artikel. Leek een interessante optie. maar ik wil ook emulators en wat easy games kunnen spelen op mijn tv. Dan kom je toch uit bij een HTPC'tje. en laat nou net die hele EEEpc-manie allerlei leuke pc's op de markt hebben gebracht met zuinige atom processors. Een ideale oplossing. Voor het bedrag van een ps2 heb je een server/mediacenter/hobbypc/nintendo/sega/atari etc etc etc.

Al met al leuk dat xmbc op de ps3 komt, maar dat hele gedrag van console-fabrikanten om al het mogelijke onmogelijk te maken om piraterij te voorkomen komt mij echt de neus uit. Ook het hele vendor-lockin gebeuren...

Wellicht ben ik een grijze, wollen sokken opensource rakker aan het worden, zolang je opensource gaat wordt je niet begrensd door een paar grote fabrikanten die jou vertellen wat je wel en niet mag doen met je eigen apparaat.
Geloof me het is echt allemaal goed te doen, of je zet je file format om naar een ander format indien de PS3 het niet direct herkent, en anders gebruik je idd media center.
One way or the other, het zal sowieso gaan werken
Anoniem: 231603 @Shanquish17 mei 2010 01:33
gebruik PS3 media server dan transcode je zo'n bestand vanuit je PC naar je ps3 dat werkt wel.
Yup, werkt goed hier op 2 kleine dingetjes na:

1. kan de audiotrack niet switchen, bij anime luister ik toch liever naar de originele japanse stemmen
2. zelfde voor subtitle tracks

Voor de rest werkt dat perfect ja :)
Asrock 330 (ION) mkv's speelt ie af met het grootste gemak als het goed is.
In Linux met VDPAU, en sinds kort ook in de SVN versie met DXVA2 :D
probeer 's een MKV af te spelen, gaat je mooi niet lukken.
Niet iedereen is geintresseerd in mkv's, als ze al weten wat het zijn. (hier op tweakers zal de laatste groep niet bestaan, echter)
"hier op tweakers zal de laatste groep niet bestaan, echter"

Ik weet dat het een container is, al is het alleen maar dat met het hier roept. Dan ben ik maar geen tweaker in video formaten...

Het mooie van XBMC is dat je niet hoeft te weten wat het is... Je mikt whatever video formaat erin, en het speelt af!
Rip je MKV naar DVD formaat en klaar ben je.
Werkt altijd, en je kunt je eigen ondertitels erin slipstreamen.
Neemt alleen wat tijd in beslag om de film te rippen, maar dan is het wel volledig functioneel.
MKV is een container. Maar dat is niet zo boeiend, gewoon x264 voor 1080i gebruiken, daar heb je geen MKV container voor nodig.
ja bla bla heb je niet nodig maar is wel het meest aangeboden formaat qua x264 dus is die limitatie op de ps3 toch wel vervelend als je externe bronnen wilt gebruiken voor je filmpjes ;)
Het gaat zich erom dat je geen container nodig hebt om HD film te kunnen kijken/opslaan/watdanook. Als je gewoon een HD film wilt kijken is er in principe geen "limitatie".
behalve dat hij geen NTFS ondersteund
Joh, dan mux je het toch gewoon in een MP4 container. Dan werkt t dus wel.
Ja, nee handig... Filmpje kijken lieverd? Ja hoor! Even muxen... 8)7
ja bla bla heb je niet nodig maar is wel het meest aangeboden formaat qua x264 dus is die limitatie op de ps3 toch wel vervelend als je externe bronnen wilt gebruiken voor je filmpjes ;)
Je bedoeld het meest aangeboden x264 formaat bij bronnen waarvan men graag zou zien dat ze illigaal verklaard worden?

Nee dank je, ik koop liever m'n content. Hoef ik ook geen rare fratsen uit te halen. M'n BD spelers doen 't gewoon lekker direct op dat spul.
dat is de discussie ook niet, ik reageerde alleen op BiepBiepGTR dat het een mediacenter bij uitstek is,
imo moet een mediacenter bij uitstek alle recente en minder recente formaten en containers afspelen.

en als ik een MKV wil maken van een film uit m'n eigen BD collectie dan doe ik dat gewoon, gewoon omdat het met XBMC zoveel makkelijker is om je film te selecteren door de library functie.
Daar valt over te twisten. Ikzelf heb liever alles op mijn WHS en stream de boel gewoon door naar mijn XBMC powered Media Centers. Maar daar heb ik geen gekraakte PS3 voor nodig om dit te kunnen.

mkv files en andere formaten worden netjes 'on the fly' transcoded met Orb.
probeer 's een MKV af te spelen, gaat je mooi niet lukken.
Gaat prima hoor met PS3mediaserver. Die converteert MKV "on the fly" naar een voor de PS3 ondersteund formaat.
XBMC is echt wel beter als de PS3 by default. Hoewel de PS3 op zich al wel een console is die veel aankan ... kan het lang nog niet alles aan qua file formats en extenties. Bv subs enzo zijn niet ondersteunt (via SRT etc) op PS3 en dat is maar gewoon het begin. De XBMC heeft ook library features om ale je films & series te categoriseren etc. Is echt zeer netjes :)


XBMC op de popcorn hour is wel imposant lol :D Ik had nooit gedacht dat dat daarop zou kunnen draaien. Vandaar ook dat ik mijn popcorn hour verkocht heb en een ASRock 330 gekocht heb. Maar toch ... nog steeds geen spijt van :)
Waarom een media center applicatie zetten op HET mediacenter bij uitstek? >_<
Omdat een mediacenter een media center applicatie nodig heeft? Omdat XBMC de beste media center applicatie is?
Je hebt nooit XBMC gebruikt he?
Hangt van je definitie van "mediacenter bij uitstek" af. Als dat enkel de video en audioformaten van de DLNA standaard betreft is de PS3 idd nu al HET mediacenter bij uitstek.
Maak je geen zorgen, de customfirmware komt er aan ;)
Deze zal geen piraterij stimuleren, maar wel otheros terugbrengen, en op sommige modellen ps2 support aanzetten.
Jij hebt het niet voor het zeggen. De mensen die de custom firmware maken wel, en dat zijn nou juist de mensen die dat gamen echt wel ontgroeid zijn.. Verder zijn ze vaak slim genoeg om te snappen dat het niemand helpt om de verkoop van console games tegen te werken.

Dat er dan 'fabrikanten' zijn (als je ze zo kan noemen) die iemand in dienst nemen die daar dan misbruik van maakt en het als basis van een R4-achtig systeem gebruikt, dan is hij ook de schuldige die de boel verpest.
De mensen die de custom firmware maken wel, en dat zijn nou juist de mensen die dat gamen echt wel ontgroeid zijn.. Verder zijn ze vaak slim genoeg om te snappen dat het niemand helpt om de verkoop van console games tegen te werken.
offtopic
Gamen ontgroeid? Zo te horen ben jij geen gamer en zie jij het als iets kinderachtigs, want games ontgroei je net zo min als je sporten ontgroeit: het is een hobby dat je blijft doen zolang je het leuk vindt, en leeftijd speelt daar geen factor in.
//offtopic


Waar coretx hierboven -denk ik- eerder op doelde, is dat de makers van de custom firmware wellicht niet de bedoeling hebben om illegaal games op de PS3 mogeljik te maken... maar dat er wel een grote kans is dat zij op deze manier (mogelijk onbedoeld) de weg plaveien voor wat tweaks van anderen die zich hier wel mee bezig houden.
Je moet op een P3 eigenlijk ook geen games willen spelen ;) .
Battle for Wesnoth mag natuurlijk weer wel.
pogen hobbyisten de inmiddels gekraakte console
Officieel issie nog niet gekraakt...

XBMC mist nog een belangrijk iets en dat is een tv-tuner, wat Media Portal bijv. wel heeft. En das dan ook de reden dat ik voor MP ga... Maar knap werk van die gast. Denk dattie het idd nog wel moet finetunen en dan zal de applicatie ook veel beter gaan draaien lijkt me. Kan ook komen omdat XBMC nu eenmaal niet voor de PS3 geschreven is.

Wat niet wil zeggen dattie er niet op kan draaien maar het zal toch nooit zo optimaal draaien als op een XBox...

[Reactie gewijzigd door Nokian95dude op 24 juli 2024 06:19]

Nee, het zal beter dan op een Xbox draaien, want dat ding heeft geen hdd support.
Waar het wel gewoon goed op draait is op toegankelijke hardware, zoals een PC, Mac, Apple TV, Popcorn, noem het maar op. Daar kan het gewoon, en snel ook nog.
TV-tuner zit er in de volgende release in. :) Net als een "app-store" en ondersteuning voor Nederlandstalige filminformatie van Moviemeter.nl.
Tja, tv-tuner is leuk voor waar dit kan, maar een app-store en informatie van moviemeter.nl? ik wil films kijken, en van de films die ik kijk weet ik al de nodige informatie al van..
Ik ben een stuk enthousiaster over het nieuws dat het op een popcornhour draait. Nu hopen dat ze het lukt om met die trage processor het geheel soepel draaiend te krijgen. Ik ben ontzettend blij met de popcornhour die als vervanging van mijn oude gemodde xbox is gekomen, maar ik baal er wel van dat ik er een ontzettend domme UI voor heb terug gekregen. Maarja, ik kan mkv's in high def afspelen zonder iets om te hoeven zetten, met subtitles, dat is voor mij het belangrijkst.
Ik vind persoonlijk de Mac Mini (inc nVidia 9400m of hoger) + Plex (0.8.5+Hardware Acceleratie mod/update) een betere oplossing. Een mooie GUI, en 1080p word prachtig afgespeelt. En heb nog niet met ondertitles geprutst aangezien ik toch meestal mkv's heb met die dingen ingebakken.
Het is een betere oplossing, maar ook een flink duurdere. Niet echt vergelijkbaar imo omdat het ene een dedicated mediaplayer is en het andere een volwaardige computer.
idd. Ik wil ook wel een mac mini in mijn woonkamer, maar dat zit er voorlopig even niet in. De popcornhour heb ik voor 150 eu gekocht. Als dat ding xbmc kan draaien gaat hij voorlopig ook niet weg, anders zou ik het misschien nog vervangen voor een goedkoop atom + ion settop ding.
Die begrijp ik ook niet homebrew kon prima via otherOS en dit soort applicaties waren dus al vanaf het begin mogelijk. Nu lijkt men dichter bij het kraken van de beveiliging te komen om games te kunnen kopieren maar tot nu toe schiet dat niet op. Wat er dus daadwerkelijk gekraakt is en wat je daar aan hebt vraag ik me dus ook af.
Nou, dichter bij het kraken van de beveiliging om gekopieerde games te kunnen afspelen is men bij lange na niet. het kopieren van PS3 games ansich kon al lang, maarja afspelen dus niet..
Anoniem: 135756 16 mei 2010 23:51
Dit is allemaal moeilijk, moeilijk, moeiliijk.
Nee, de PS3 kan heel veel formaten niet afspelen, maar is wel een DLNA client.
Oplossing: Gebruik een DLNA server. Bijvoorbeeld PS3 media server. (werkt perfect)

Ik speel nu moeiteloos MKV's af van 1080p met externe subs op m´n PS3.

Die "other OS" functie is zo en zo bagger door de brakke en langzame virtualisatielaag waar je dan aan vast zit. Wel eens Linux proberen te draaien? Zelfs simpele I/O is extreem langzaam hierdoor. Ik zou er zo en zo van afblijven, het is een zwakke feature van de PS3.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 135756 op 24 juli 2024 06:19]

Alleen is wel ingeval van de PS3 een krachtige processor nodig voor de DNLA server om goed alle video's weer te kunnen geven, juist omdat er te vaak getranscodeerd moet worden. Dat jij moeiteloos mkv's van 1080p met externe subs kunt afspelen op de PS3 is dankzij jouw PC, niet dankzij jou PS3 (op dit moment).
inderdaad, met een ION settop box heb je geen energie verslindende pc nodig,
XBMC aanslingeren en film selecteren en kijken :)
Ik las dit bericht ook al ergens anders, maar ook nu begrijp ik nog niet helemaal wat hier nu zo bijzonder aan is. XBMC compileert op PS3 Linux net zo makkelijk als op welke Linux variant op de pc dan ook, alleen kan je geen 3D acceleratie gebruiken, dus zit je met de enorm trage mesa software rasterizer. Maar het werkt wel en je hoeft er niks bijzonders voor te doen.

Wat ik hier niet lees en in het andere bericht ook niet, is dat deze port daadwerkelijk goed gebruik maakt van de cell CPU, dat zou pas echt interessant zijn en dan zou het ook bruikbaar moeten zijn.
XBMC is sinds de eerste versie op de Xbox eigenlijk altijd de beste keuze geweest. Toen HD in opmars kwam en de oude xbox niet geschikt bleek voor HD materiaal moest ik noodgedwongen over op de PC. Ik heb vrijwel alle programma's geprobeerd in de tijd dat XBMC nog niet voor de PC werkte, maar geen enkele ervaring is zo goed als die in XBMC :)

Met de nieuwste versie(s) die DXVA ondersteunen denk ik niet dat ik ooit nog een andere applicatie ga proberen. De skinnengine is erg vloeiend, in tegenstelling tot vrijwel alle anternatieven (Boxee niet meegerekend omdat zij voortkomen uit XBMC).

Met de aankomende PVR branche is er geen enkele reden meer voor mediafanten om andere mediacentersoftware te gebruiken dan XBMC. Windows, Linux, OSX, alles wordt goed ondersteunt en zelfs met goedkope ION systemen werkt het prima.

Het is niet voor niets dat het XBMC team vrijwel ieder jaar de prijs wint voor beste opensource software ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.