Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties
Submitter: k7of9

Het ontwikkelteam van het Xbmc-project heeft een zogenoemde feature freeze afgekondigd. Daarmee is duidelijk welke functionaliteit de eerste crossplatform-versie van de opensource media-centersoftware zal bevatten.

De nieuwste versie van de Xbmc-software krijgt de naam Atlantis. Deze editie van het media center zal niet alleen op de eerstegeneratie-Xbox draaien, maar ook onder Windows, Linux en Mac OS functioneren. Het project debuteerde in 2004 als de opvolger van de Xbox Media Player, een alternatief voor Microsofts eigen Xbox-software. Na verloop van tijd groeide de software uit tot een volwaardig opensource entertainmentplatform waarmee muziek, video, foto's en streaming media afgespeeld kan worden. Inmiddels is Xbmc het Xbox-platform ontgroeid: er werden ports voor Windows, de Mac en Linux gemaakt.

XboxMediaCenter logo Het ontwikkelteam van Xbmc heeft aangekondigd over ruwweg twee maanden de nieuwste Xbmc-versie vrij te geven. Om een stabiele release van Atlantis mogelijk te maken, zullen de huidige mogelijkheden van Xbmc niet verder uitgebreid worden. Deze zogenoemde feature freeze is het startschot voor een laatste ronde van optimalisaties. Het team zal zich de komende tijd alleen richten op het schrijven van de benodigde code om Xbmc zo stabiel mogelijk te laten draaien.

Onder de besturingssystemen waarop Xbmc moet draaien zijn de 32bit-versies van Ubuntu Gutsy Gibbon, Hardy Heron en Intrepid Ibex. De distributie hiervoor zal via ppa's geschieden. Ook de ontwikkeling van de port voor Mac OS X 10.5 'Leopard' krijgt, samen met de 32bits-versies voor Windows XP en de Xbox, de hoogste prioriteit van de ontwikkelaars. Het team acht de 32bits-versie van Ubuntu Feisty Fawn, de 64bits-edities voor Gutsy Gibbon, Hardy Heron en Intrepid Ibex, OS X 10.4 'Tiger' en de 32bits-versie van Windows Vista wat minder belangrijk. Binnenkort zou een alpha 3-versie van Atlantis moeten verschijnen. Overigens zal het ontwikkelteam in verband met de nog steeds omstreden juridische status van Xbmc de versie voor de Xbox niet zelf distribueren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

reactie @engelbertus:

Plex is een fork van XBMC. OSXBMC is de naam die het team achter Plex gaf aan de OSX versie van XBMC (dus voor de fork). Onder andere het voeren van XBMC onder een andere naam terwijl het een officiele XBMC release betrof viel niet goed. Vervolgens is de fork er gekomen en is het dus hernoemd naar Plex.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 14 augustus 2008 11:40]

Hoe mooi het pakket ook is, het is weinig vooruitstrevend als het niet de nieuwe/geavanceerde besturingssystemen ondersteunt, ik, en met mij vele anderen, zijn bijvoorbeeld niet vies van Vista, de 32bit versie, laat staan de 64 bit versie >NIET< ondersteunen, kan op z'n best vreemd genoemd worden. Het zal wel werken, maar netjes is het niet.
Het is een media center, voor bijvoorbeeld HTPC's, en dan zijn wat oudere OS'en meer in gebruik.

Overigens hebben ze het over prioriteit, niet dat ze het niet zullen ontwikkelen.
Wat denk jij dat het nut ervan is om een 64-Bit platform te ondersteunen als mediacenter? En qua vooruitstrevendheid.. Tot nu toe hebben ze zich geconcentreerd om een 1:1 port te maken van de oude XBMC op xbox hardware... Als het goed is komen er vanaf de stable release features bij die dedicated zijn voor de hogere platforms... Verder zijn ze nu al bezig om H.264 versnelling in opengl te krijgen. Hiermee zijn ze al vrij ver.
Dat is idd jammer, maar goed het is open-source, dus dat zal ook weer niet eeuwen duren verwacht ik. Mooie vind ik dat men meerdere platforms ondersteunt, ik gebruik nu connect360 voor de Mac, maar ga dit ook eens testen. Als ik de feature-list bekijk ondersteunt het ook dvd-image streaming, dat zou ik bijzonder tof vinden, met m'n 802.11n netwerk moet dat goed te doen zijn.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 13 augustus 2008 17:09]

Je hebt wel gelezen dat deze software alleen werkt op de eerste generatie xbox (en dus niet op de 360)?
Lijkt me niet zo zeer de schuld van de ontwikkelaars die de 360 niet willen supporten, maar van MS die hun 360 volledig dichtgebouwd heeft tegen 3rd party applicaties...
Toevallig gisteren nog getest, maar voor DVD's te streamen heb je echt geen 802.11n nodig hoor.
Ik kon zelfs perfect 1080p x264 streamen over mijn .11g-netwerk :)
@Umbrah

't is maar net de vraag wat de toegevoegde waarde van 64 bit's voor een mediacenter als dit is en daarmee of het daadwerkelijk interessant is om hier naartoe over te gaan.

Daarnaast lijkt het me beter om éérst een multiplatform migratie door te voeren en pas dáárna een migratie van 32 naar 64 bit's.

De keuze valt mogelijk ook samen met de ondersteuning van Python door de verschillende platformen. (dit is volgens mij voor 90% bepalend voor de werking van XBMC naast externe codecs e.d.)
plus, dat veel, dan wel niet elk 32bits executable op 64bits draait, iig wel op windows, via WOW64
WOW64 was meer de itanium implementatie, het kan gewoon "native" onder XP64 en Vista64
Stellen dat het niet de moeite is om voor vista te ontwikkelen omdat zgn. Vista dood is, is toch wat overdreven. Correcter is zeggen dat het voorlopig weinig zin heeft om voor VIsta ontwikkelen, omdat het meer dan een jaar na de release nog steeds geen rijp besturingssysteem is.
Dat ben ik niet met je eens. Ja OK, Vista had problemen, maar sinds SP1 werkt Vista net zo goed als XP. Misschien zelfs beter als je een bak heb staan die het aan kan, zoals de mijne.

Nu zie ik het nut niet zo van XBMC op Vista, omdat Vista toch een hele mooie Media Center ingebouwd heeft. XP heeft er meer baat bij IMO.

Ikzelf heb XBMC op me xbox, werkt werelds en speelt 99% af wat je er tegenaan gooit.

[Reactie gewijzigd door Cybergamer op 14 augustus 2008 01:18]

In Vista zit inderdaad een mooie MediaCenter, alleen lijkt deze meer voor de fabrikanten ontwikkeld te zijn dan voor de gebruiker.

Het is erg jammer dat Windows Mediaplayer de basis is voor deze functionaliteit aangezien het erg slecht omgaat met codecs die niet standaard zijn (lees windows standaard) Bij elke wmp update ben je al je codecs weer kwijt en doen al je divx en xvidjes het opeens niet meer, ondertiteling doet het ook niet echt. Ook raar is dat het soms wel in mediaplayer werkt maar niet in mediacenter..... |:(

Hiernaast is het beheer van MP3tjes ook een drama, er wordt geen goed gebruik gemaakt van de ID3 tag of van de aanwezige folder stuctuur waardoor alles door elkaar staat, echt een drama. bij Microsoft moeten ze echt een hekel aan muziek of elk geval aan MP3tjes hebben.

Uit pure wanhoop heb ik vista er weer afgehaald en ben naar XP MCE overgestapt (niet perfect maar wel instelbaar) en muziek speel ik wel af via itunes
Nu zie ik het nut niet zo van XBMC op Vista, omdat Vista toch een hele mooie Media Center ingebouwd heeft. XP heeft er meer baat bij IMO.
Dit is een waarschijnlijkere reden om hiervoor geen prioriteit te geven aan Vista.
Al was dit het eerste onderdeel dat ik uit Vista gesloopt heb.
Vind het een nutteloos onderdeel.
Lol jij hebt dan ook vast nog niets van enige waarde "gedevved" :)

OT: XMBC blinkt mss niet uit in splinternieuwe features maar het is wel een rock-solid programma dat enorm goed overweg kan met "conventionele" media, zoals avi/divx/mp3/dvd. Dat blu-ray of tv-kaarten niet ondersteund worden is voor mij geen enkel probleem aangezien de meeste mediacenter-applicaties juist door die ondersteuning enorm log worden.

[Reactie gewijzigd door dominiek op 14 augustus 2008 09:13]

Lol jij hebt dan ook vast nog niets van enige waarde "gedevved" :)
Wat is dat nou weer voor een nutteloze flame? Wilde je hiermee suggeren dat als je niet voor vista "devt", maar voor iets anders, dat het dan geen waarde heeft? Persoonlijk stel ik linux software meer op prijs, en hoop dat meer mensen daarvoor gaan ontwikkelen.
Want Mongler stelt het dan misschien wat bot, hij heeft wel gelijk. Anderhalf jaar nadat vista uit kwam is het nog steeds niet aangeslagen, en een nieuwe windows zit er binnenkort al aan te komen. Om nou te zeggen dat het dood is, is misschien wat overdreven, ik geloof dat toch zeker 5% van de computers vista draait tegenwoordig, maar om er veel moeite in te stoppen lijkt me wat overdreven.

@Umbrah: dat vista geen high priority krijgt wil nog niet zeggen dat het er niet op draait. Het betekend alleen dat ze er minder goed mee testen dan met andere systemen. Je zou hetzelfde over 64bit Ubuntu kunnen zeggen, maar dat ze uberhaupt ouwe meuk als Feisty nog op het lijstje hebben staan geeft wel aan dat ze cross-platform serieus nemen.
Het feit dat het allereerst ontwikkeld wordt voor Ubuntu is waarschijnlijk dat het ultieme doel is om het op een stand alone machine als een soort appliance of settop box te kunnen draaien en niet als applicatie op je eigen PC. De powerknop indrukken, paar seconden wachten en je hebt XBMC. Net als het aanzetten van je DVD speler bijvoorbeeld.
Licentie-technisch gezien is Ubuntu dan een interessante optie denk ik.
dat was het idee was voor de OSX versie: Mac Mini (in HD resolutie).

XBMC rockt heel erg hard, voor mensen die dit niet kennen, verdiep je er eerst een beetje in, zet het lekker op met netwerkshares, download wat scripts en je weet niet wat voor wereld er voor je open gaat.

Zoals eerder aangehaald, deze applicatie speelt zo goed als alle formaten af, daar waar je op een pc/mac/linux etc allerlei codecs in huis moet halen, daarbij streaming (al dan niet over je wlan) direct uit .rar, iso etc. Sterker nog, ze zijn nu met een nzbplayer-achtig script bezig, maak me gek.
Voor de mensen die graag alle formaten willen afspelen zonder vreemde codec packs of grote media center apps is er VLC media player :)

http://www.videolan.org/vlc/features.html

XBMC is idd prachtig op de 360 en het werkt een stuk beter dan de media center troep van microsoft die het liefst alleen zijn eigen formaten (gedeeltelijk) ondersteunt.

edit: 't zou trouwens best krom zijn als het op de pc nog steeds Xbox media center heet :P

[Reactie gewijzigd door donotwant op 14 augustus 2008 01:15]

VLC is voor PC's en is een afspeelprogramma. XBMC is heel veel meer. Daarnaast bestaat er (helaas) geen XBMC voor de 360.
Of weet donotwant meer dan wij? In that case ga ik direct een 360 bestellen! ;)
Nee, XBMC draait niet op de 360.
Ik werk ook al jrn met de XBOX met daarop XBMC. Ik zat er ook al aan te denken op een dedicated bakje op te zetten (lieft helemaal stil) met linux of windows en daarop XBMC.

Voor mij absoluut belangrijk is het blijven bedienen met een XBOX controller..jawel omdat het geweldig is om door video te navigeren met de joystick knoppen.. Daar kan geen afstandsbediening tegen op! Kortom ik hoop dat die aansturing nog mogelijk is.
de linux kernel support de xbox controllers, dus het zou moeten kunnen gok ik.

Waarom Ubuntu het platform wordt voor XMBC is voor mij een raadsel? Ik zie er geen voordelen in.

Wel beter dat je geen compleet media OS hoeft te installeren(Myth kan echt een b**ch zijn) maar gewoon een standalone app ervoor hebt. Front Row, eat your heart out!!!!
Ubuntu wordt niet zozeer HET platform voor XBMC, het is gewoon het eerste platform dat officieel ondersteund zal worden. Andere distros zullen zeer zeker volgen, en mogelijk zal er in de toekomst ook een op XBMC gerichte custom distro komen.
Maar wat is dan de toegevoegde waarde op deze nieuwe platformen tov gevestigde namen zoals MythTV en MediaPortal?
Ik zou het niet precies weten, de anderen ken ik niet goed genoeg. Wel weet ik dat MediaPortal gebaseerd is op XBMC code, dus daar zal veel van XBMC in zitten. Deze is denk ik wel achter gebleven bij XBMC kwa features omdat er minder ontwikkelaars aan werken...

Een paar dingen die ik interessant vindt aan XBMC:
- video en audio wordt gedecode door de applicatie, geen externe decoders nodig. Uit ervaring weet ik dat XBMC op de xbox 99% van de content afspeelt.
- kan (multi)rar- en iso bestanden afspelen (ook dvd-iso's met menu's e.d.) zonder dat je deze hoeft uit te pakken
- Uitbreidbare functionaliteit door python scripts en plugins (youtube, apple movies, etc)
- Uitgebreide skinning mogelijkheden, er zijn al prachtige skins beschikbaar
- Enorme (en enthousiaste) community, waardoor er zeer actief ontwikkeld wordt aan code, skins, scripts en plugins
- Video- en audio bibliotheken met "scrapers" voor verschillende soorten content (muziek, films, series)

Minpuntje is dat er geen DVR functionaliteit in zit (xbox heeft geen video ingang dus dat had nooit kunnen werken op de xbox). Ik verwacht dat dat wel hoog op de lijst komt nadat Atlantis is gereleased.

[Reactie gewijzigd door Mart! op 13 augustus 2008 17:30]

Over de DVR-functies: in XBMC zit al ondersteuning voor een MythTV-frontend, dus als je op je netwerk een MythTV-backend hebt staan kun je in XBMC TV kijken en opnemen. :)
Waar kan ik meer info over deze mogelijkheid vinden?
Ik had deze mogelijkheid nooit gezien, maar misschien moet ik mijn XBMC versie ook maar eens upgraden ... die is al jaren oud.
als je dan dus een linux systeem met xbmc bouwt, dan zou je dus een aparte mythTv backend op hetzelfde systeem kunnen draaien waar xbmc mee verbindt.
Een MythTV backend heb ik al op mijn server. Ik zoek juist een goede front-end. En als die al in XBMC aanwezig is ... ;)
- video en audio wordt gedecode door de applicatie, geen externe decoders nodig. Uit ervaring weet ik dat XBMC op de xbox 99% van de content afspeelt.
En hoe zit het met HD content?
Minpuntje is dat er geen DVR functionaliteit in zit (xbox heeft geen video ingang dus dat had nooit kunnen werken op de xbox). Ik verwacht dat dat wel hoog op de lijst komt nadat Atlantis is gereleased.
Wordt er niet gewerkt aan een plugin voor MediaPortal TV-Server?
En hoe zit het met HD content?
Op de xbox versie is dat een probleem. Maar dat probleem wordt veroorzaakt door de tekortkoming van de hardware en niet door xbmc zelf.
maar hd content is dus wel af te spelen in XMBC, zelfs op de xbox, alleen dan gaat het heel traag en worden er frames geskipt (tenzij je de trotse bezitter bent van een Friendtech DreamX)
Ja, het kan wel, alleen als je van diavoorstellingen houdt :P
Het is maar een 700Mhz CPU'tje :)

Op de andere platformen mag het geen probleem zijn zolang je over een beetje pc/mac beschikt.
En een van de Google Summer of Code projecten die voor XBMC lopen richt zich op hardware accelerated video decoding waardoor de CPU eis in de toekomst flink omlaag kan.

Een ander project richt zich op het enige vlak waarin XBMC nog catchup moet spelen, een algemene front end voor verschillende PVR backends.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 13 augustus 2008 20:36]

Volgens mij is XMBC meer een gevestigde naam van MythTV of MediaPortal, maar goed.
De grootste toegevoegde waarde is dat het multi-platform is. Vooral voor de Xbox heb je niet zo heel veel alternatieven.
Volgens mij is XMBC meer een gevestigde naam van MythTV of MediaPortal, maar goed.
Daar heb ik toch mijn twijfels bij.

Persoonlijk had ik voor de start van de multi-platform versie nog maar amper iets gehoord van xbmc (net zoals de meeste mensen die geen xbox bezitten?)
De enige 2 die ik kende zijn MythTv en MediaPortal. Aangezien MythTv enkel voor linux bestaat was mijn beslissing snel gemaakt: MediaPortal. Sinds de release van v1.0 RC1 is MP voor mij volledig stabiel.

En btw, ik hoop dat er ook bericht zal worden bij de release van MPII ;)
En hoe is MediaPortal tot stand gekomen? Als fork van XBMC :)
Persoonlijk had ik voor de start van de multi-platform versie nog maar amper iets gehoord van xbmc (net zoals de meeste mensen die geen xbox bezitten?)
Dat is een beeld dat hopelijk in de toekomst zal gaan veranderen. Nog niet genoeg mensen zijn op de hoogte van de multi-platform versie en zien XBMC nog steeds als "dat mediacenter voor de xbox". Een imago/marketing probleem dus ;)
En btw, ik hoop dat er ook bericht zal worden bij de release van MPII ;)
Dat heb je op z'n minst voor een gedeelte zelf in de hand, je kan het nieuws zelf submitten.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 13 augustus 2008 18:32]

ik heb zelf een xbox en gebruik em eigenlijk alleen icm XBMC, zalig pakket.
wat ik tot nu toe heb gezien van MythTV en MediaPortal stelt me eigenlijk teleur, XBMC is zo veel beter en volwassener (iig op de xbox)

heb een paar maanden terug nog xbmc voor ubuntu geprobeerd, en dat werkte wel een "beetje" denk dat ik de onboard videokaart niet had moeten gebruiken. ik probeer het nog wel een keer later met een andere PC.
mijn xbox kan namelijk geen 720p materiaal afspelen (te traag) en daar heb ik steeds meer van. dus ik hoop dat het team idd snel komt met een stabiele versie voor linux, dan wordt dat mijn nieuwe mediacenter.
Mijn xbox heeft geen problemen met 1280x756 films.... Ik heb een v1.1 met softmod, NTSC met on-the-fly hdtv hack, wellicht dat dit nog uitmaakt.

Kan best zijn dat standaard het allemaal wat minder mooi werkt, heb dit voor PAL games gedaan maar ook XBMC vertelt me dat ik op 720p draai.

[Reactie gewijzigd door Cio op 13 augustus 2008 22:48]

maar ook XBMC vertelt me dat ik op 720p draai.
Dat houdt in dat je de interface op 720p draait, wat idd mogelijk is met bepaalde kabels (naam even kwijt), maar dat is wat anders als HD content afspelen.
Welke versie Xbox ik heb weet ik niet, maar zelfs het afspelen van H.264 materiaal in PAL (720x576) gaat al moeilijk, er zit tenslotte ook maar een P3-733 in. Dat is ook de reden dat ik bezig ben een ander MediaCenter te bouwen en ben blij te horen dat ik daar nu ook XBMC op kan gaan draaien. Ik heb mijn Xbox zelfs gekocht voor XBMC en heb hem nooit ergens anders voor gebruikt. Weet iemand of ik de Xbox afstandsbediening op een PC aan kan sluiten? Die is stukken fijner dan al die rommelige PC apparaten.
MediaPortal vind ik overigens zwaar tegenvallen (traag, buggy) en MythTV heeft (naar mijn mening) geen fijne front-end (de backend gebruik ik overigens wel met veel plezier als VCR).
Doen! Ik heb ook een linux bakje met XBMC.. Bevalt super. Enkel 1280p is nog wat lastig, maar er wordt aan gewerkt dit op te lossen in GPU hardware (via OpenGL).
Denk dat 1080p bedoelt. 1280p ken ik niet.
Ik denk dat er een foutje is in de opmaak vanaf "feature freeze".

Verder een goede stap vooruit in opensource media centers.
Vele extra's kunnen nu gemaakt, gewijzigd, of toegevoegd worden om het
beter te maken, of misschien ook slechter is de verkeerde gevallen.

Laten we hopen dat XBMC een project mag zijn dat nog lang ondersteund wordt.

[Reactie gewijzigd door Silent Hunter op 13 augustus 2008 17:01]

Kan me heel goed voorstellen dat je 64bit niet als prio maakt. Laat er eerst maar een goede 32bit versie komen en van daar uit verder ontwikkelen.

Vind dit een mooi verlanglijstje voor een first release cross platform.

En niet ondersteunen is heel wat anders als niet in prio ontwikkelen.
De alpha 3 versie voor windows is iig. al uit.
Kijk hier voor de Linux en Mac os packages.

[Reactie gewijzigd door Icingdeath op 13 augustus 2008 17:29]

imho een probleem is dat je dit dus plaatst op je HTPC (dus rechtsstreeks aan je scherm); je kunt het wel laten verwijzen naar netwerkshares of upnpd devices... maar bijvoorbeeld de foto's die het afhaalt van IMDB ofzo die worden in de locale cache geplaatst;
dus je mag het voor je 1001 films/muziek op elke htpc in huis gaan toepassen :(
idem voor je muziekprofiel...

een centrale backend zou handiger geweest zijn; of gewoon de plaatjes (indien schrijfvriendelijk) in de correcte folders te zetten
desnoods met ini of xml zoals picasa dat doet :-)
Jij hebt natuurlijk een stuk of 20 htpc's in je huis met een centrale server waar alles op beheerd wordt :+
Laten we Windows Media Center dan ook maar meteen in de active directory integreren anders wordt het voor jou echt te moeilijk om 20 htpc's te beheren.
De library database die je hebt opgezet is te exporteren en importeren.
Wel jammer dat XBMC voolopig enkel werkt op x86 Linux. Het zou fantastisch zijn als XBMC ooit voor het PS3 linux platform wordt uitgebracht. Dan nog een Mediaportal TV server plugin en het verhaal is compleet.

Ik heb vorig jaar mijn XBMC xbox uiteindelijk maar vervangen door een krachtige MediaPortal PC met TV server2. Werkt super en het is mogelijk op alle PC's in huis HDTV te kijken, dankzij de TVserver plugin.