Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties
Submitter: Bigfoot87

De ontwikkelaars van XBMC hebben in samenwerking met Broadcom opensourcedrivers ontwikkeld voor de Crystal HD-chip. Hierdoor kan ook onder OS X en Windows 1080p-content hardwarematig versneld worden afgespeeld.

XBMC in 1080p-modus op Apple TV met Crystal HD-versnellerTot nu toe kunnen alleen Linux-gebruikers in combinatie met Nvidia-gpu's uit de Geforce 8000-serie en hoger gebruik maken van hardwareversnelling voor het afspelen van hd-content. Daarbij wordt de vdpau-technologie van Nvidia gebruikt. De benodigde code is echter als closed source in Nvidia's eigen Linux-drivers opgenomen. Gebruikers van XBMC op Windows en OS X zijn wegens het ontbreken van een publiek beschikbare vdpau-api veelal aangewezen op software-decoding, waarbij voor hd-materiaal een stevige processor nodig is.

Om toch op alle ondersteunde platformen soepele hd-playback aan te kunnen bieden, hebben de ontwikkelaars van XBMC samenwerking gezocht met chipfabrikant Broadcom. Dit bedrijf presenteerde onlangs zijn Crystal HD-platform, opgebouwd rondom de BCM70015 hd-decoderchip. De Crystal HD-chips kunnen onder andere via pci-express aan notebooks en desktops worden toegevoegd. Hierdoor krijgt oudere hardware met beperkte cpu-kracht, zoals Eee PC's en Apple TV's, alsnog de mogelijkheid om hd-content af te kunnen spelen. Ook zal de Broadcom-chip opgenomen kunnen worden op de moederborden van laptops die gebruik maken van Intels nieuwe Pine Trail-platform.

De Crystal HD-drivers zullen door de samenwerking tussen het XBMC-team en Broadcom in de vorm van een opensource api beschikbaar komen voor OS X, Windows en Linux. De drivers, die via de Crystal HD-chip het afspelen van mpeg2, h.264 en vc1 versnellen, zijn al verwerkt in de testbuilds van XBMC en zullen naar verwachting in de eerstvolgende stabiele build standaard beschikbaar zijn. Ook zullen andere opensource-projecten, zoals ffmpeg, mythtv en xine, met de Crystal HD-api aan de slag gaan. Overigens werkt het XBMC-team voor het Windows-platform aan dxva-acceleratie, een feature die in beta1 van het op XBMC gebaseerde Boxee al wel beschikbaar zal zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Al die specifieke drivers zijn zwaar achterhaald. De enige specifieke driver die nodig zou zijn is de OpenCL binding. Dan hoeft de video decoder slechts één keer geschreven worden in OpenCL en schaalt het vanzelf naar de beschikbare GPU(s) en CPU(s).

Waarom men maar blijft aanmodderen met CUDA, DirectX11, VDPAU e.d. is mij een raadsel. Waarom zo moeilijk blijven doen als alles gewoon in OpenCL kan.
Volgens mij supporten zowel ATI als nVidia OpenCL in hun Stream en CUDA SDK's. Elke kaart die CUDA ondersteund is geschikt voor OpenCL bijv.

En verder zijn volgens mij DirectX11 en OpenCL totaal verschillende dingen en kan OpenCL nooit DirectX11 vervangen. Dat zal ook de reden zijn voor Microsoft om DirectX11 Compute te bouwen. In hoeverre dit weer wel/niet compatible is met OpenCL is natuurlijk maar de vraag...
aanmodderen ?

VDPAU en DXVA gebruiken delen van de grafische kaart die openCL geeneens gebruikt. OpenCL is alles behalve de heilige graal.
OpenCL zou de shaders gaan gebruiken voor het decoderen, nu is er gewoon een deel op de chip van je grafische kaart die speciaal voor media decodering is, en dat een stuk efficienter doet dan de Shader variant. En efficienter is zuiniger, stiller etc.
Je haalt twee dingen door elkaar. Videodecodering gebeurt niet over de shaderkracht van de GPU's, maar over een speciaal ingebakken videodecodeerchip. Shaders kunnen daarvoor ook worden gebruikt worden, maar dat kost echte GPU kracht in plaats van een zuinig chipje. Daar gaat het hier om.
Dan moet je voor elke codec die je hardwarematig wilt versnellen een complete decoder implementeren in OpenCL, ik zou er minimaal een jaar voor uittrekken.

Patches welcome :)
Windows Media Classic speelt mijn 1080p op 15% CPU belasting af. XBMC Neemt hier 68-80% voor in rekening. Dit zou toch anders moeten kunnen ook zonder speciale chip?
Jawel, maar het gaat hier om systemen die niet een goede GPU aan boord hebben om hardwarematig video te versnellen tot 1080p. De intel chipsets die je overal in aantreft zijn hier een goed voorbeeld van.
Dat komt omdat XBMC met de VDPAU (enkel nVidia) hype mee loopt en vooralsnog geen VAAPI (frontend voor VDPAU, XvMC en XvBA, dus Intel, AMD, VIA/S3, alle opensource drivers en toekomstige GPU's) ondersteunt.
Dat heeft weinig met hype te maken, de meeste XBMC ontwikkeling vindt nog steeds op Linux plaats (XBMC is vanuit de xbox versie op Linux onstaan en alle tools zijn vrij beschikbaar), en op Linux is VDPAU gewoon de eenvoudigste en snelste manier om GPU decoding mogelijk te maken omdat bijna alles in de drivers gebeurt. DXVA wordt dus ook aan gewerkt, en wellicht dat in de toekomst met OpenCL op nog veel meer platforms en GPU's versnelling wordt toegevoegd. VAAPI kende ik nog niet maar dat ziet er ook veelbelovend uit, alleen het is zo te zien nog zo'n recent iets dat het me niks verbaast dat het nog niet in XBMC is verwerkt.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 31 december 2009 22:28]

Heeft compleet niets met "meelopen" te maken, maar puur het feit dat VDPAU op dit moment het enige is dat ook gewoon echt beschikbaar is en toegepast kan worden. XvBA, VAAPI, etc. allemaal mooie beloftes waar nog niet veel in de praktijk van werkt.

Mooie ontwikkeling dat hier nu eindelijjk verandering in komt middels broadcom, en ook nog op meerdere platformen :D
VAAPI werkt gewoon hoor
Dat werkt toch alleen maar met Intel spul?
dan ontwikkel je er een plugin voor?????
MPC kan via DXVA gebruik maken van je videokaart, XBMC kan dit alleen op linux met een nvidia kaart.
Overigens werkt het XBMC-team voor het Windows-platform aan dxva-acceleratie
Als dat beschikbaar wordt zul je zien dat XMBC ook minder CPU gaat gebruiken.
Zo nieuw is dit volgens mij niet, Snow Leopard doet dit al met Quicktime X, met OpenCL.
Maar toch goed dat er nu meer ondersteuning voor komt ;)
Werkt dit ook met MKV bestanden?

Onder windows is het al mogelijk met MPC met DXVA, echter werkt dit niet met elke HD film. Ik merk toch vaak dat de ffdshow codec gebruikt wordt.

edit: MKV is idd een container, waar ik op doel is de meest gebruikte codec voor mkv, volgens mij is dat x264.

[Reactie gewijzigd door CaDje op 31 december 2009 12:26]

Een .mkv bestand is geen codec maar een container voor audio, video en ondertitel bestanden.

Als je je vraag herformuleerd als 'Werkt dit ook met AVI bestanden?' dan zou het antwoord duidelijk moeten zijn ;)
nope, avi is ook een container... dow!
Pssttt.... dat bedoelt Ramoncito ook, Borft. Maar door de vraag naar .AVI i.p.v. .MKV te formuleren, ligt het antwoord -voor veel mensen- ineens veel meer voor de hand:
"De ene .AVI is de andere toch niet?"
Geen idee, ik denk dat ik best een MKV naar je kan sturen die je helemaal niet kan decoderen. Want MKV is alleen maar een multi-media container. Wat er voor video,- of audiofomraat in zit is altijd maar de vraag.

Net zoals het maar de vraag is of deze CrystalHD wel alle features van H264 ondersteunt; Hoeveel b-frames, kan hij b-pyramid, hoeveel reference-frames kan ie aan etc. Als ie alleen maar tot max. bluray niveau gaat, of bv. alleen strikt aan de bluray-resoluties vasthoudt, zou je met je gedownloade "MKV's" (die CaDje wss bedoelt) wel eens teleurgesteld kunnen zijn.

Pssst: Hieronder en hierboven;
- AVI is ook een container, daarvoor geldt dus bijna hetzelfde als voor MKV's
- x264 is een ENCODER, geen formaat. Het codeert in het H.264 formaat.

[Reactie gewijzigd door G_M_C op 31 december 2009 12:58]

x264 is dacht ik geen eigen formaat, dat is gewoon een opensource implementatie van het h264 algoritme .
h264 is geen algoritme, het is een specificatie van een gecodeerd streamformaat. h264 schrijft niet eens voor hoe je moet encoderen, het beschrijft alleen maar hoe je de data weer kan decoderen.
Dus is het technisch gezien wel weer een algoritme :) 't Is alleen een "decoder" ipv een encoder.
Voor windows gaat mijn voorkeur toch nog uit naar media portal, je kunt je eigen codecs gebruiken, dxva wordt goed ondersteund, zelfs in combinatie met ondertitels!

Mediaportal bied ook wat meer functinaliteit zoals TV (en TV server, wat wel heel praktisch is :) ), veel plugins waaronder Uitzending gemist, rtl gemist....
Uitzending gemist, rtl gemist zit ook gewoon op XBMC. Net als weer plug-ins en youtube en nog vele andere. Grote voordeel van MP is dat deze beter omgaat met codecs omdat je die zelf kunt instellen. XBMC gebruikt zijn eigen player. Maar ik vind XBMC makkelijker in de omgang.
En ook XBMC is nog steeds aan het ontwikkelen. TV zal ook in de toekomst ondersteund worden.
full hd neemt bij mij bijna geen cpu kracht :o denk dat hij tot een 5% komt ofzo
en wat voor hardware praten we dan over, ik heb een P4 (s478), 533mhz 3ghz op een Sis chipset (shuttle). met MAAR 2x 512mb ram... en de Fx 5600 zal me ook niet helpen...

het is dus erg jammer dat er geen PCI of USB versie is van deze chip, want ik ben er iig niet mee geholpen, terwel de pc toch zeker in staat zou moeten zijn om win xp met xbmc te draaien, - ook 720p of misschien zelfs 1080p zou haalbaar moeten zijn..
zei het met een hardware-versneller zoals deze...
Ik snap dit verhaal niet helemaal. Wellicht dat ik het verkeerd interpreteer maar een gpu uit die serie kan onder windows zowiezo makkelijk hd content afspelen hoor. Daar heb je echt geen extra chip of software voor nodig. Mijn pc van onderhand 10 jaar kan het met mijn zijn best wel veroudere gpu al bijna vloeiend dus wil maar zeggen. En er hangt toch echt een single core processor in die draait op 2,66 mhz....

Maar zal het wel verkeerd begrepen hebben dan want zo'n kaarty uit de 8xxx serie van nvidia heeft toch echt geen problemen met de hoogste full hd resolutie onder windows....

Ben ik wel benieuwd wat er dan wel bedoeld wordt...
ehmm, we hebben het over videobestanden die een resolutie hebben van 1920x1080. Dat jouw videokaart 1920x1080 aankan zegt verder niet of jouw processor snel genoeg is voor het wel of niet kunnen decoderen van het videobestand. Ik wil je wel een test bestandje geven om te kijken of je 10 jaar oude bak het trekt, maar ik kan je nu eigenlijk al garanderen dat het niet zo is. (bovendien zaten we 10 jaar geleden nog op amper 1Ghz, dus jouw 2,66Ghz pc is nog lang geen 10 jaar.)
Dus als je nu een ATi kaart hebt moet je extra hardware gaan kopen om hardware-accelerated te kunnen kijken met XBMC? Beetje gestoord he.....

Gebruik gewoon MPC-HC en dat werkt perfect.
ik snap ook nog steeds niet waarom ze voor de windows variant niet gewoon dxva gaan ondersteunen. Iedereen blij.
dit zal ook nog wel komen en anders komt er een 'add-on' voor, echter de linux code heeft niets aan aan dx... - maar vooral de budget bordjes (sis / via en oudere andere chipsets) ... hebben meer aan deze oplossing dus krijgt die voorang. vreemd is dat niet...

wel vervelend voor de amd users... vooral omdat het (zover ik weet) onder linux ook nog neit hardwarematig werkt...
De Linux gebruikers kunnen prima hardwarematige versnelling gebruiken, MITS ze een gpu van NVIDIA gebruiken. Voor AMD'ers bestaat er een handvol bordjes met een GF8300.
hoewel ik zelf linux gebruik vind ik de windows port behoorlijk achtergesteld, maar dit is niet raar aangezien de grootste sponsor van het xbmc project, (boxee) zelf alleen baat heeft bij de linux port. Echter als bij een project linux een achtergesteld kindje zou zijn, zou ik het ook niet fijn vinden.
Als ik zie hoe fantastisch de oude xbmc draait op een antieke xbox1 zou het op de pc met een beetje programmeerwerk en slim gebruik van directx en dergelijke ook flawless moeten kunnen lopen...
XBMC draait op de pc ook gewoon flawless. ;)
Of bedoel je dat jouw antieke xbox ook FullHD afspeelt? :+
Nou FullHD niet nee, maar 720P wil nog bij mij, moet het overigens wel een codec zijn die niet al te veel CPU vraagt. Maar MPEG2 op 720P gaat prima, komt waarschijnlijk door de aanwezige hardware ondersteuning voor MPEG2.

Een WMVHD op 720P daarintegen gaat niet zo denderend op de oude xbox.
Kijk dat is goed nieuws. Ikzelf heb een 7750BE waar alles goed op draait. Maar dit is zeker mooi voor andere systeempjes. XBMC word steeds beter. Blijft een heerlijk programma wat ik dagelijks met veel plezier gebruik.
Toch super bizar dat ebay het al aanbied voor 3x goedkoper dan de "retailers", mooie wereld.

Echter 1 maar van dit product, welke laptop heeft nu deze poort vrij, meestal gebruikt door wlan of bluetooth etc

[Reactie gewijzigd door fortfort op 31 december 2009 12:03]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True