Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties
Submitter: Bigfoot87

Het Xbmc-ontwikkelteam heeft de final van zijn multiplatform-mediacentersoftware vrijgegeven. Xbmc 8.10, codenaam Atlantis, verschijnt voor Windows, Linux, OS X en vermoedelijk voor de laatste maal op de Xbox.

Xbmc logoNa de feature freeze in augustus en een bijna drie maanden durende bètafase is Xbmc Atlantis nu beschikbaar als final. Het ontwikkelteam geeft in een blogposting aan dat, ondanks een klein aantal nog niet verholpen bugs, de huidige versie stabiel genoeg is bevonden om een final te rechtvaardigen.

Xbmc Atlantis is vermoedelijk de laatste belangrijke versie die beschikbaar komt voor de Xbox, omdat de op 733MHz tikkende Celeron-cpu in de zeven jaar oude console over onvoldoende spierballen beschikt om hd-content af te kunnen spelen. Daar staat tegenover dat de mediacentersoftware de overstap heeft gemaakt naar Windows, Linux en OS X. Team Xbmc hoopt dat de ports naar deze minder gesloten platforms ontwikkelaars meer mogelijkheden zullen geven. Het aantal ontwikkelaars dat aan Xbmc bijdraagt, blijft volgens Xbmc.org gestaag groeien.

Atlantis is ook verkrijgbaar in een versie die voor de Apple TV is geoptimaliseerd, terwijl een live-versie vanaf cd of usb-stick kan worden geboot. Windowsgebruikers kunnen sinds de tweede bèta genieten van multicore videodecoding, terwijl ook de standaardskins zijn bijgewerkt naar hd-resoluties.

Xbmc Atlantis met Mediastream-skin onder OS X
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Het is echt heel indrukwekkend hoeveel vordering XBMC heeft gemaakt in de relatief korte tijd dat ik het gebruik (medio februari dit jaar). Begonnen met een op de kop getikte xbox en sinds kort een mooie htpc :) En al helemaal als je kijkt naar hoe kort geleden het eigenlijk is dat ze aan de cross platform versie zijn begonnen. De community is ook aan het exploderen qua aantallen en activiteit en er worden mooie dingen gemaakt voor XBMC door community leden. Het is wanneer ik dit soort prachtige (gratis!) software leer kennen dat ik met alle plezier een donatie over maak naar de ontwikkelaars.
Jammer dat ze mogelijk stoppen met het ontwikkelen voor de Xbox. Er zijn genoeg bugfixes en functionaliteiten die namelijk ook prima op de Xbox zouden draaien.
Jammer dat ze mogelijk stoppen met het ontwikkelen voor de Xbox. Er zijn genoeg bugfixes en functionaliteiten die namelijk ook prima op de Xbox zouden draaien.
Probleem is al willen ze voor de Xbox blijven ontwikkelen, dat ze ook met een verouderde ontwikkelomgeving moeten blijven werken (VS2003 + XDK), welke ook voor de meesten niet legaal is om te gebruiken. Het OpenXDK project is nooit lekker van de grond gekomen (de uiteindelijke versie kan verre van wat de XDK van Microsoft ondersteund), waardoor er ook geen open-source alternatief is.

Het valt mij nog mee dat ze tot bijna eind 2008 een systeem hebben ondersteund dat door de fabrikant al jaren geleden was afgeschreven. Hulde voor het XBMC-team hiervoor, maar het is inderdaad tijd om door te gaan.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 november 2008 17:16]

Het probleem is dat geen enkele developer de bugfixes wilt porten naar de Xbox versie..

dus als je het wilt kun je het altijd doen.. De code is immers opensource..
dus als je het wilt kun je het altijd doen.. De code is immers opensource..
Zal je toch wel eerst een gehackte XBOX 1, Visual Studio, debug firmware en de XDK moeten hebben. Vooral dat laatste is nog niet zo voor de hand liggend want het is nog steeds ontzettend illegaal om die te hebben, je komt er dan ook niet zo makkelijk aan en je moet verdomd goed opletten dat je niet traceerbaar bent, want in tegenstelling tot de meeste illegale software kan je daadwerkelijk in de problemen komen als Microsoft weet dat je die XDK in bezit hebt en gebruikt.
Beetje overdreven, die dingen staan zelfs regelmatig op ebay (heb ik er ook ooit eens een vandaan gehaald) en worden zat te koop aan geboden op diverse fora. Ik heb er echt nog nooit van gehoord dat iemand ook maar iets van microsoft gehoord heeft vanwege het in bezit hebben van een XDK. Waar ze wel wat happiger op zijn is distributie van software die gecompileerd is ermee. Kan je wat voorbeelden geven van gevallen waarin mensen daadwerkelijk gezeur hebben gehad vanwege het in bezit hebben van een XDK?
De voor Xbox gecompilede variant is gewoon via Google te vinden op de site van T3CH.
http://t3ch.yi.se

Niet echt illegaal dunkt me, anders was die site allang pleittos geweest
Dus alles op internet is per definitie legaal. Anders was het allang verdwenen...

Als het volledig legaal zou zijn dan zou de gecompilede versie voor de xbox wel op de officiele site van xbmc te downloaden zijn. En om dezelfde reden weten we niet wie de persoon achter "t3ch" is al kan je wel aannemen dat het iemand is die dichtbij het dev team staat.
Zelfs de devs erkennen dit hoor.
For legal reasons we cannot host or distribute binary builds of XBMC. Try google to find third-party binary builds.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 15 november 2008 18:07]

Goh.. waarom denk je dat die site in sweden is gehost :+
De XDK op ebay te koop? Ik heb het over de software he, niet over een debug xbox, die kan je zelf maken met een modchip en een debug firmware. En idealiter 64 Mb RAM erbij gesoldeerd als je hem volledig functioneel wilt hebben.

Verder zeg je het zelf dus al: als je software released die met de XDK gecompileerd is, dan krijg je zeker problemen ja. Waarom denk je anders dat al die software verspreid wordt via IRC kanalen en anonieme FTP sites? Microsoft is daar terecht heel erg scherp op, omdat ze absoluut niet willen dat de integriteit van hun platform (en merknaam) in gevaar komt door slechte of zelfs kwaadaardige software. Plus dat de XDK vol staat met hardware en software details die niet op straat moeten komen te liggen.

Individuele voorbeelden heb ik niet maar als je het niet gelooft, ik zou zeggen go ahead en zet je homebrew programma's gecompileerd met de XDK op je website en kijk hoe lang het duurt voordat je een takedown notice ontvangt. Denk dat je blij mag zijn als het daarbij blijft.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 15 november 2008 17:33]

XBMC draait op gehackte XBOXen en is in feite linux, ik denk niet dat je veel hebt aan Visual Studio debug firmware of de XDK dan ;)
nee, dat is niet zo. XBMC draait gewoon echt als xbox software, en is dus echt een .xdk bestand.
ze bestaat ondertussen wel OpenXDK, maar die is nog niet zodanig functioneel dat heel XMBC ermee gecompileerd kan worden. en dus heb je ook de officiele MS XDK nodig om em te compileren.
(een kleine shortcut om je xbox te booten met xbmc dan weer wel)
* zyberteq heeft 2 weken geleden nog de atlantis beta op zijn xbox geparkeerd, draait als een tiet.

en wat johnbetonschaar hierboven zegt snap ik niet, want mijn softmod xbox heeft niks extra's aan dingetjes en is toch echt 100% functioneel "gekraakt"
XBMC=!Linux
xbmc is geen besturingssysteem dus ook geen linux.
Dit is alweer achterhaald aangezien ik "toevallig" weet dat iemand inmiddels de Xbox-versie voorlopig blijft "onderhouden". Men mag verwachten dat er dus wel bugfixes worden gebackport naar de Xbox alleen waarschijnlijk geen grote feature enhancements...
Maar dan nog, ik geef ze gelijk.

Het xbox platform geeft denk ik teveel problemen met zich mee terwijl andere platformen daar geen last van hebben.

Sluit bijvoorbeeld maar een externe hdd aan op je xbox, als die groter is dan 4 gig zal het niet werken.

Maar ik baal er ook wel van dat ze geen releases meer gaan uitbrengen op de originele xbox.
waarom draait er dan een 400gb harddisk in mijn xbox ....
er is een ide patch waarmee je over de limiet van fat heen kan, de xbox gebruikt fatx een omgedraaide versie van fat.
extern vs intern ?
XBMC kan anders goed overweg met SMB/samba. Als je toch al een server of NAS hebt kun je dat eens proberen. Zelfs DVD's kijken op een simpele NAS gaat goed.

Het echte nadeel is dat de Xbox geen HD video aankan, en je kunt er niet mee opnemen.
Beta2 had op mijn mediacenter-laptop nog VELE problemen. MKV audio werkte niet, mijn 5.1 setje gaf sowieso al geen 5.1 geluid bij geen enkel formaat, de remote is alleen in te stellen met een 3rdparty programma.
Ik wil toch heel graag xbmc gebruiken, want ik heb alle mediacenter gebruikt, geen enkele is zo goed als XBMC voor de xbox was. Ik was dan ook erg blij dat Atlantis kwam. Als deze final niet goed werkt moet ik denk toch maar eens zo'n live CD proberen, gezien hun focus op Linux ligt en niet op Windows.
gezien hun focus op Linux ligt en niet op Windows
De focus ligt net zo goed op Windows als op Linux als op OSX aangezien de ontwikkeling in een en dezelfde trunk gebeurt met maar weinig platform specifieke aanpassingen. De gebruikte libraries zijn ook gekozen vanwege zo weinig mogelijk (liefst geen enkele) dependencies. Het is niet voor niets een multiplatform applicatie geworden ;)
Het is dan ook de reden dat het hier in principe op houdt voor de XBOX versie. Het kost een hoop moeite en tijd om alles dat er aan ontwikkeling gebeurt te mergen naar de XBOX versie.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 15 november 2008 14:45]

Ik volg nu ongeveer twee maanden XBMC Atlantis. De community op XBMC.org is erg actief en dagelijks worden er tientallen!! bugs gefixed, welke dan weer voor de normale gebruiker als community-releases te downloaden zijn.

Zelf gebruik ik de Kricker versie, (Aanrader, omdat deze dagelijks soms wel twee keer geüpdatet wordt en er geen extra meuk aan toegevoegd wordt. Gewoon XBMC met de PM III HD skin en Mediastream skin en natuurlijk de bugfixes)

Hulde aan het XBMC team!

[Reactie gewijzigd door Charles Nasi op 15 november 2008 14:09]

Tja, zo heet het niet officieel ofzo en het is gewoon xbmc maar in dit draadje: http://xbmc.org/forum/showthread.php?t=35452 plaatsen gebruikers uit de SVN gecompileerde builds. Onder hen dus een user genaamd Kricker.
Grappig.

De Xbox 1 lijkt wel degelijk te océn zijn. Alleen het is een ingreep die je niet met software alleen kan doen. Logisch dat de ontwikkeling voor de Xbox1 dan ook stopgezet wordt. Er is namelijk iemand geweest die met een Mobile Pentium 3 een xbox overgeclocked heeft. Het werkt alleen niet soepel nog. Maar again, een ingreep die niet iedereen kan uitvoeren voor een verouderde console.
Zo was er toendertijd ook een bedrijf genaamd DreamX http://www.firingsquad.com/hardware/friendtech_dreamx_xbox/

Waar je dan je Xbox heen kon sturen en die er een PIII - 1,48 GHZ op knalden en tevens een ram-upgrade gaven van 64MB naar 128MB en standaard een component-out ;-)

Edit: link gewijzigd :)

[Reactie gewijzigd door Charles Nasi op 15 november 2008 14:12]

Die mod werkt slechts in bepaalde revisies van het moederbord.

De pins voor die 128mb-upgrade waren aanwezig in het originele ontwerp, en de ram chips kon je gewoon bestellen bij een radio shack.
De Xbox CPU is geen celeron, maar een pentium3 met de helft van cache, hij heeft nl wel de volledige instructieset en bandbreedtes van de p3)overigens is een p3 boven de 1.13 zogoed als niet te krijgen(tenzij je hem uit een server gaat slopen, en zelfs die zijn zeldzaam)

Het nadeel aan die mod is alleen dat je er niet meer mee xbox-spelletjes kan draaien.

Als er nou een xbmc kwam voor de 360, of heel ironisch voor de PS3, doe ik mijn zwarte door pas met pensioen(sterker nog, ik heb er reserveonderdelen voor lopen hamsteren ondertussen, teveel uitbreidingen op gekocht(lichtpistolen, reservecontrollers, afstandbediening, spdif upgrade kit), het ding is het hart van mijn mediacentre, en die gaat echt niet zomaar eruit.
Ja, volgens de test werkt het niet helemaal vlekkeloos ook.

Met Linux is het nog wel leuk, of games zoals Halo die bij veel activiteit in Multiplayer toch nog een strakke framerate weten te produceren, maar veel games zijn er niet voor gebouwd helaas. Ook Mpeg2 / DVD heeft er issues mee.
Net op m'n laptop geinstalleert, draait best lekker :) vanavond zou ik 't graag hebben uitgeprobeerd op m'n HTPC. Echter ben ik niet thuis :'(

Vista MC kwam deze week m'n strot uit gezien dat ding niet luisteren wil naar m'n land instellingen (ik krijg online media uit USA ipv. NL). En media portal vond ik weer net iets te traag werken :(
Ja dan moet je ook niet de US versie van windows installeren. Als je de NL versie hebt heb je die msnbc meuk enz er niet tussen staan.

Heeft niets met landinstellingen temaken, maar gewoon met de installatie cd die je gebruikt hebt.
En toch zit er niet voor niets een language pack in Vista gemaakt....
Daarnaast het is mij een paar installaties terug wel gelukt...


Maarehm, xbmc getest, en ik vind dat het niet lekker samenwerkt met de microsoft remotes.... Geen ondersteuning van de groene knop bijv. Back knop werkt niet...

Wellicht zijn 't instellingen, maar ik weet 't niet :)
Het enige wat mist is PVR support :)
Helemaal mee eens.
Ik draai nu MS Media Center (via Vista Ultimate) op mijn HTPC en gebruik die in combinatie met mijn VistaView Saber (dual tuner TV kaart).
Dat is echt een verademing, alleen is MSMC redelijk closed source en de verzameling plugins is niet echt rijkelijk voor handen, dus ik mis een hoop features die ik graag op mijn HTPC zou willen hebben.

XBMC ziet er erg gelikt uit en is open source, alleen mis ik echt PVR support, dat is wat een mediacenter een mediacenter maakt :)
Er zijn echt een heleboel plugins voor WMC hoor, ben wel erg benieuwd welke functionaliteit je mist die een plugin je kan geven?!
Als je google gebrukt dan vind je honderden plugins.
Het probleem is, dat bijna alle plugins op remote servers draaien.
Kijk bijvoorbeeld naar RTL gemist. Die plugin is zo traag (zoeken naar een programma duurt letterlijk een minuut), puur omdat ie op een remote server draait.
Ook de ingebakken plugin van Uitzendinggemist.nl is nou niet echt fantastisch (ook traag).
Het is er allemaal wel, maar het is gewoon te sloom om mee te werken.
Deze versie gebruikt al een stuk minder cpu dan de vorige build :). toch eens een media bakkie in mekaar zetten :D
Nou, fijn hoor.... :(

Net in Ubuntu 8.10 de XBMC-boel via de updates opgewaardeerd met als resultaat: een zwart & compleet leeg scherm met een muiscursor. En verder helemaal niks. Enige remedie is de PC hardhandig resetten... |:(

Nu liep de vorige versie al niet helemaal lekker, maar die startte tenminste nog op. Dit is helemaal "pet" op mijn desktop PC. Kennelijk is er iets met de update foutgegaan. Maar eens kijken hoe de boel het beste te de-installeren.

De laptop met Windows XP doet het een stuk beter met de nieuwste XBMC-versie, al is het doorschakelen naar menu-onderdelen terwijl de 720P-film doorloopt nogal hakkelend. Dat zal wel weer aan de trage drivers voor de x3100-Intel kaart liggen.
Juist op OSX getest en hij crashed heel mijn systeem (moet macpro uitzetten) als ik XBMC wil sluiten terwijl een fullhd mkv aan het spelen is. Dat gebeurde ook met de vorige stable build. Zeer ontbruikbaar dus!

Voor video en foto's vind ik XBMC leuk, maar niet voor muziek. Bij het importeren van de Itunes library loopt alles goed, enkel ik heb geen enkele album art. En als ik op 'album' sorteer zit elke compilatie rotzooi ertussen (ookal heb ik dat uitgezet in prefs).

Edit: Ik vind Plex voor OSX beter werken. Ik neem aan dat hij XBMC gebruikt als basis.

[Reactie gewijzigd door multipasser op 15 november 2008 16:00]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True