Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

Minecraft krijgt een officiŽle iPhone- en iPad-versie volgens Markus Persson, de Zweedse ontwikkelaar en oprichter van Mojang. Er zijn al verschillende onofficiŽle Minecraft-apps te verkrijgen, maar dit wordt de eerste van het Mojang-team zelf.

Markus Persson deed zijn onthulling bij Gamasutra. De iOS-versie wordt gemaakt door een onlangs aangestelde medewerker van Mojang en zal niet iedere update van de originele versie krijgen, alleen functionaliteit die 'zin heeft' op een touchscreenplatform. Volgens Gamasutra verschijnen de iOS-edities van Minecraft later dit jaar.

Minecraft is al sinds 2009 in ontwikkeling en stond vorig jaar opeens in het middelpunt van de belangstelling, dankzij de media-aandacht. Hierdoor explodeerde het aantal spelers. Momenteel zit de game in de bètafase; een officiële release volgt ergens dit jaar. Er zijn inmiddels meer dan 1,3 miljoen aankopen van de betaalde variant gedaan en de Minecraft-site heeft bijna vijf miljoen geregistreerde spelers.

De game draait vooral om het opzetten van enorme constructies en het graven van diepe tunnels om die constructies van materiaal te voorzien. Dit doet de speler door vierkante blokjes te plaatsen of ze ergens weg te slaan. Bij een spelvariant lopen er monsters rond in het donker, die roet in het eten kunnen gooien. Het spel is zowel offline als online speelbaar. De mogelijkheden zijn divers; zo hebben fanatiekelingen al Pokémons Kanto nagebouwd.

Update, 21:00: Volgens Kotaku komt Minecraft ook naar Android. Voor welke Android-versies precies is nog niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Shameless plug voor Tweakcraft, een vanuit GoT-opgebouwde Minecraft community die euh... behoorlijk veel heel erg grote dingen gemaakt hebben. Zit sowieso ergens bovenaan qua grootte van de server.

OT: Minecraft is pas sinds een paar maanden van 'een bedrijf' - de auteur van het spel heeft eerst een tijd gewacht en gespaard totdat hij een miljoen (oid) op zijn rekening had, en heeft toen een paar mensen aangenomen.

In eerste instantie was dat om Minecraft uit het alpha / beta stadium te krijgen en af te maken, maar daar is tot nu toe nog niet zo veel van gekomen - er werd aangekondigd dat een paar gelijk op een nieuw (nog niet aangekondigd) project gezet werden. Nu weet ik niet zeker of dit dat project is, maar het zou zomaar kunnen.

iig, het is nu een bedrijfje van... 6 / 7 personen? En sinds het een bedrijf is is er maar ťťn redelijk grote nieuwe versie van Minecraft uitgekomen. Het lijkt er vanuit het gebruikersperspectief dan ook niet op dat ze qua productiviteit veel vooruitgang geboekt hebben sinds de uitbreiding van het team achter het spel. Mogelijk komt dat ook door de populariteit die het spel genoten heeft in het afgelopen half jaar.

iig, de 'community' wil veel meer en veel sneller dan dat Mojang (het bedrijf achter Minecraft) kan leveren, daarom is er een flinke modding community die aangepaste bestanden van het spel bouwt. Er is zelfs een open source server geschreven, Bukkit, die probeert een vervanger voor de 'vanilla' serversoftware te zijn met zaken als modding support, gebruikersrechten, zones, etc. De community kan dingen veel sneller bouwen dan dat Mojang dat zelf kan, ook al zijn ze het er niet mee eens.

Ik geloof ook zo dat dit spel ten onder gaat aan zijn eigen succes en het gebrek aan vermogen om daar op in te kunnen spelen danwel dat bij te kunnen houden.
Bukkit is helemaal geen server, het breid de bestaande server uit met een mod API.
Hmmm ten onder gaan is wel een relatief begrip voor een (gestart als) hobby projectje waarmee de schrijver snel een miljoen heeft binnen geschoven. ;-)

Zo wil ik ook wel ten onder gaan.
1 miljoen? Er zijn er een miljoen van verkocht a 10 euro! En nog 300k voor 15 euro. De Zweedse overheid zal wel wat weghalen en zijn bedrijfje zal wat kosten maar buiten dat is hij sowieso multimiljonair nu.
Ik ben volledig akkoord met je post.

Het succes van minecraft modding gaat de dood worden. Het Vanilla spel is te kaal en development gaat te traag.
De modders slaan dus aan de gang maar 1) bij elke kleine update van MC breken alle mods en 2) de mods werken veel te vaak niet met elkaar en 3) veel mods zijn niet server sided maar er is geen automatische download naar de client en 4) ...........
MC moet ofwel mods 100% gaan ondersteunen zodat de community het zelf oplost, of ze moeten mods maar verbieden.


Daarbij heb je ook het probleem dat MC op Java draait en Java is bucht (no hard feelings). Een spel dat er nog slechter dan bij de Wii uitziet hoort en mag geen +800 MB geheugen vragen, SSD's vragen om de duizenden files van je world snel te lezen of een zwaar overgeklokte i7 leegslurpen.
Grappig genoeg heeft daar de community ook een oplossing voor met de server die ze in C++ aan het schrijven zijn. Vťťl betere performance maar natuurlijk weer geen goede ondersteuning.
Het is enkel wachten tot ze de gehele client gaan reverse engineeren naar C++. Waarom doet Mojang dat niet ipv met Java te sukkelen.
Ik mis in dit filmpje dat het multi platform is, doordat het grotendeels based is op java....

en ik mis TweakCraft, toch wel dť Minecraft Sever van Tweakers....

op dat youtube filmpje is - helaas - ook te zien dat de spelers niet hoefde te mijnen, alleen maar de nodige stoffen op de goede plek te leggen... zonde :P
Inderdaad jammer dat er niet een linkje naar het GOT topic (en/of tweakcraft) bij staat. Qua creaties (en server grootte) zijn wij toch wel een van de grotere servers. Zo is er sinds 4 januari door alles spelers bij elkaar ruim 1,7 jaar aan mantijd in de server gestoken, en dat is ook zeker te zien.
Ik ben wel erg benieuwd naar minecraft op iOS, en ook in hoeverre het compatibel is met de minecraft servers.
Ooh vetjes.

Ik hoop ook dat er een Android versie komt. Dan ben ik tevreden. Lucky Iphone users :)
Er is door een staff member van Mojang gezegd dat er "natuurlijk" ook een Android versie op komst is, naast de versie voor iOS. Wel is er nog onduidelijkheid over welke versie van Android.

[Reactie gewijzigd door marlamin op 21 februari 2011 17:07]

Notch heeft zelf een android telefoon dus ik verwacht dat die er echt wel gaat komen.
Notch heeft ook een Open Pandora....
hebben we ook nog geen minecraft voor.
Aangezien Minecraft in Java is geschreven en Android op Java draait, lijkt me het maar en kwestie van de viewer aan te passen. Klinkt natuurlijk makkelijker dan het is. :)
Nah... zo makkelijk zal dat niet zijn, want momenteel is het ZWAAR ongeoptimaliseerd...
Mijn laptop die grote COD4 servers kan draaien kan niet de minecraft server aan...
En dan heb ik het over een lege minecraft server, waar niemand dan op dat moment speelt :P
Natuurlijk te zot voor woorden 8)7
Dat is ook een van de redenen waarom er al een aantal 4chan ddos aanvallen zijn gedaan op de inlog server :X
Hmm, ik kan op mijn oude Pentium D 2.8Ghz gewoon minecraft server draaien, Ik heb maximaal 4 personen in de server gehad. Maar meer moet best kunnen.

Ontopic: Hoop dat er dan ook een online mogelijkheid in minecraft voor iOS zit!
Ik heb een laptop met intel atom dual core op 1,8GHz :P
Dat word al echt laggy, sowieso...
een lege server mag geen cpu verbruiken natuurlijk :/
Atom....

COD4 server =/= MC server...

Appels =/= Peren
OF:
Ik draai een MC server op een VPS tot 20man. Het grootste probleem met MC is dat het single thread is. ( er is wel een 2de thread maar das voor GUI ervan te halen )

Met wat java optimalisatie draait het toch wel vlotjes. ( en 1GB ram )

OT:
Nice ik zat al op dat bericht te wachten :p Hiermee zullen ze nog meer volk trekken
Atom gast.... wat verwacht je.
Het grote nadeel van Minecraft is dat het single thread draait.
hierdoor lust het een helehoop Ghz-jes + java lust ook graag Ram (nom nom nom)
De sterkte bij de Atom zit hem niet in de pure Ghz-jes maar in de energie die gebruikt wordt voor het werk te verrichten.
Hyperthreading kent java ook bijna niet en daar zijn bepaalde Atoms heel goed mee.
Daarbij heeft de IPG van de atoms niet veel kaas gegeten van openGL (de andere Intel IGPs ook niet hoor).

Wat een snelle fix zou kunnen zijn voor je problemen is:
Energie besparings mogelijkheden uitzetten
De HDD defragge of vervangen voor een sneller model / SSD
Meer geheugen toe kennen aan Minecraft (zie MC forum)
Drivers vervangen voor modded versie's (indien mogelijk)


zelfs op me i7 merk ik het heel erg of hij op stock minecraft runt of op 4,2Ghz
SSD maakt ook het verschil tussen +-200FPS of 300+ FPS
Oude laptop met Amd Sempron van 1.8Ghz en 2Gb ram, draait Minecraft server zonder problemen, met 5 personen gelijk (tis ook maar met 5 kameraden dat ik op die server pruts dus dat is niet eens een probleem)
Aangezien Minecraft in Java is geschreven en Android op Java draait, lijkt me het maar en kwestie van de viewer aan te passen. Klinkt natuurlijk makkelijker dan het is. :)
Helaas zal dat niet zomaar lukken, aangezien Minecraft (stiekem) een native DLL gebruikt voor de graphics (opengl).

Alhoewel... Ik betwijfel ten zeerste of Android zijn (3D) graphics native Java zijn.
OpenGL ondersteuning is in android in elk geval aanwezig: http://developer.android....pics/graphics/opengl.html
Yo en nog, vanaf android 2.3 zijn we helemaal af van die Java shizzle!
Dan kunnen we gewoon programmeren met C. Enige nadeel is dat dan je programma niet runt op lagere android versies.

En honeycomb ondersteund volledig hardware rendering. Maar OpenGL is al heel lang ondersteund. Daarnaast ondersteund WP7 volgens mij wel Direct X?
De beta draait wel beroerd op de standaard gpu van intel etc. die in de meeste werkstations op kantoren terug te vinden zijn. Daar is het haas niet te doen om lekker te spelen.
Misschien moet je werken op kantoor in plaats van MineCraft te spelen :P.

Ik weet het niet, ik vind het nog steeds een vrij doel loos om te doen. Zoals dat Pokemon project, oke het eindresultaat is wel vet, maar wat heb je dan bereikt? Dat met die monsters is nog wel leuk misschien, dan kun je een fort bouwen. Die modus zou wel leuk kunnen zijn in multiplayer als het wat word uitgewerkt, maar gewoon wat blokjes lopen verslepen om een pixel kingdom te bouwen?
wat mij aanspreekt is de "logica" in minecraft. Het mijnen, forten bouwen en monsters knokken is tot daar aan toe maar er zitten hele systemen in. Je kunt minecraft heel complexe electronica systemen aanleggen (tot complete CPU's aan toe), met water/lava complexe systemen ontwerpen, mijnkar achtbanen, en natuurlijk: combinaties van dat allen. Niks mooiers dan je huis zichzelf laten verdedigen aan de hand van een complex vallen patroon.

Of loze dingen zoals een soort van CPU te maken en er PONG op te gaan spelen:
http://www.youtube.com/watch?v=-UZGpwpvdyI

Of de hele Enterprise na gaan bouwen:
http://www.youtube.com/watch?v=kn2-d5a3r94

Het enige wat ik jammer vind is dat je niet grote voertuigen kan maken aan de hand van motor parts ofzo...
@Enterprise, dat is het enige filmpje dat ik daarvan gezien heb - hebben ze die ooit afgemaakt?

En onderdelen / mechanica zal mogelijk ooit wel eens een keer mogelijk zijn, maar dat zal nog wel een tijdje duren - zelfs als ze nog tijd gaan besteden aan het toevoegen van nieuwe features, wat alweer een tijdje stil ligt (in vergelijking met de ontwikkeling vroegah).
Volgens mij zijn ze daar nog druk mee bezig.
Dit is de nieuwste versie die ik kon vinden:
http://www.youtube.com/watch?v=epYmWk9Q3g4
het ligt niet stil, er worden alleen niet zo vaak meer releases gedaan ;)
Ik vind de reactie een beetje kortzichtig, want als ik het ga reflecteren op andere dingen op de computer bereik je er ook weinig mee. Whoepdiedoe, ik heb CoD uitgespeeld.

Het leuke aan het spel is dat je creatief bezig bent. En soms ook sociaal samen met andere mensen bezig zijn.

Het is maar net hoe je het bekijkt.
Ja klopt. Ik had een laptop met onboard videokaart en de laptop had er moeite mee om het spel te draaien. De clouds heel dicht op elkaar, zodat je bijna niets meer ziet.

Verder is het spel heel erg gaaf. Lang gewacht op de Multiplayer Survival Mode. Maar het is echt het spelen waard.
Ik heb eigenlijk nooit begrepen wat er nou zo leuk aan is... Kan iemand dat uitleggen?
Zie het als een vorm van virtuele LEGO.
Het is simpel weg geniaal omdat het geen eind heeft, het is oneindig en je kunt al je creativiteit er in kwijt.
Dit spel is een duidelijke try out waard ,mits de website online is natuurlijk.
Op hun site kun je de single player gratis doen.
Dat is niet de singleplayer, maar de classic versie (die is ook multiplayer overigens). In deze versie zijn alle blocks oneindig beschikbaar. Deze mist helaas het survival-aspect wat de betaalde versie zo leuk maakt. Deze versie wordt op dit moment de beta genoemd.

@_Thanatos_
Hier een filmpje van de TweakCraft server, misschien dat dat dingen duidelijk maakt:
http://www.youtube.com/watch?v=dCV20IReJGg

[Reactie gewijzigd door iBasch op 21 februari 2011 18:13]

Hier een filmpje van de TweakCraft server
Damn. Wat een werk. Wel impressive, op een nerderige manier :+

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 27 februari 2011 14:09]

Een droom die uit komt! Minecraft is al een geniaal spel. het leuke aan minecraft is dat je er niet per se uren achter elkaar aan moet sleutelen, maar je rustig alles in etappes van 10 minuten kunt doen. leuk dat er spellen voor de iphone uit komen waarbij je 30 uur verder bent als je het hebt uitgespeeld, maar wie zit er nou voor drie uur achter z'n iphone te gamen als ik thuis een hele mooie pc heb staan. Waar ik wel nog een beetje mee zit is dat minecraft op de pc al erg zwaar was, en of de iphone de chunk updates wel kan handelen.
je zegt het zelf al, je kunt rustig in etappes van 10 minuten spelen, ideaal dus voor op de iPhone.
Het meest verbazende van deze game is dat het zo groot geworden is. Zelden zo erg te maken gehad met een incompetente programmeur. De minecraft software was en is nogsteeds te brak voor woorden. Zo brak dat we server sided allerlij andere software moeten gebruiken om het een en ander stabiel te kunnen hosten. Zou mooi zijn als die eens wat geld zou investeren in een fatsoenlijk team mensen en fatsoenlijke servers voor de authenticatie etc.

@senne

dat is het punt niet. Gezien de 1.3 mil verkopen a 10 dollar per stuk als we het over de originele prijs hebben dan kan je best wat investeren in fatsoenlijk programmeerwerk. Overigens mag ik best klagen hierover gezien ik actief minecraft servers host.

[Reactie gewijzigd door SaintK op 21 februari 2011 23:26]

Denk dat dat mede de reden is waarom er nu een open source project (Bukkit) is die de serversoftware in eerste instantie probeert na te maken, en hem zelfs beter probeert te maken met features die de community gewoon nodig heeft om online te kunnen spelen.
Maak zelf dan snel even een betere versie?
Ik vind Minecraft maar niks, maar op de iPad zou het wel eens wat kunnen worden :D
Minecraft gaat over je fantasie gebruiken, als je het spel op de pc al niet leuk vindt denk ik op de Ipad/Iphone ook niet...
lol dat spel is wel aardig populait geworden
het is wel grappig, lijkt me vooral erg leuk op iphone enzo ja, kan je overal minecraft spelen als je je even verveelt
Tof! Speelde het een tijdje hardcore op de computer, had mijn eigen server en alles erbij. Na een tijdje begon het toch wel te vervelen. Maar zo een versie voor op mijn iPad/iPhone lijkt me een stuk leuker, kan ik meer casual wanneer ik niks te doen heb even lekker blokjes stapelen. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True