Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

Minecraft krijgt ondersteuning voor mods. GeÔnteresseerde ontwikkelaars kunnen zich in de toekomst aanmelden voor toegang tot de broncode van het bouwspel. IdeeŽn van modders kunnen vervolgens terugkomen in Minecraft zelf.

Markus 'Notch' Persson, de bedenker van Minecraft, heeft aangekondigd dat het spel ondersteuning zal bieden voor mods. Geïnteresseerde ontwikkelaars kunnen zich in de toekomst aanmelden om hun eigen draai aan het bouwspel te geven. Oorspronkelijk was het plan om een kleine vergoeding te vragen aan developers voor svn-toegang, maar Persson liet dit idee al snel na de aankondiging vallen.

Modders krijgen leestoegang tot de svn-server met de broncode van Minecraft, maar moeten eerst akkoord gaan met enkele voorwaarden. Zo mogen Minecraft-mods alleen speelbaar zijn voor mensen die het spel hebben gekocht. Ook behoudt Minecraft-ontwikkelaar Mojang het recht om ideeën uit mods zelf te implementeren. Persson zegt zo te willen voorkomen dat nieuwe features niet in Minecraft zelf kunnen worden opgenomen, omdat een mod ze al heeft.

Persson heeft nog niet bekendgemaakt wanneer mod-ontwikkelaars aan de slag kunnen met Minecraft. Onlangs werd bekend dat Minecraft op 11 november uit de bèta komt. Hoewel het spel nog niet af is, zijn er al ruim 2 miljoen exemplaren verkocht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Ik geniet nog elke dag van Mincraft. Het is al heel mod-capable. Maar soms gaat het toch mis zoals bijvoorbeeld het installeren van High texture packs. Bij het gebruik van de foute software (meestal een verkeerde versie) crasht minecraft. Voor tweakers geen probleem. Maar wil je Minecraft de mainstream markt in schoppen dan is het wel een probleem, een mainstream user probleem. (de meeste van ons zullen al methun ogen gaan rollen bij het denken aan dergelijke situaties)

Verdermeer is Minecraft heel erg afhankelijk van dev opties. Mojang is geen programmeer grootheid of creatief genie. Hij was gewoon slim genoeg om een bestaand concept opnieuw goed uit te werken. Ik schat in dat Mojang nodig is om het project gaande te houden in 1 richting. Zonder Mojang kan Minecraft ook werken, maar Open Source verscheurt het in stukjes en maakt er 100.000 verschillende varianten van waardoor het uiteindelijk ter ziele gaat of een commercieler ingesteld bedrijf een dominerende versie maakt a 45 euro per exemplaar en 30 euro per expension. Dat zou evil zijn, dus Mojang vervult wel nog een rol in Minecraft alhoewel ik niet zou willen zeggen dat hij Minecraft is daarvoor is Minecraft te veel afhankelijk van outside influance.
Mojang is het bedrijf van Notch, en Notch is degene die begonnen is met Minecraft ;)
Minecraft heeft toch al mods? Wat is hier zo nieuw aan ik heb bijv. de Planes mod en toomanyitems.
Zo mogen Minecraft-mods alleen speelbaar zijn voor mensen die het spel hebben gekocht. Ook behoudt Minecraft-ontwikkelaar Mojang het recht om ideeŽn uit mods zelf te implementeren.
Dus de ideeŽn van een modder mogen zonder enige vorm van vergoeding of credits geÔmplementeerd worden in de maingame? En hoe moet een modder nou weten dat het spel wel of niet gekocht is?

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat er een fork komt (zie LibreOffice vs OpenOffice, straks komt er een Minecraft vs "Open-minecraft").

[Reactie gewijzigd door donny007 op 27 april 2011 14:22]

Door het authenticatiemechanisme niet te omzeilen met een mod?
Als de voorwaarden goed opgesteld zijn, zal dit niet zo snel gebeuren lijkt mij
Je gaat er mee akkoord of niet
Dat vroeg ik mij eigenlijk ook af.
Zie het voordeel ook niet, aangezien met de huidige middelen ook al goede mods gemaakt worden.
ja maar dit kan er voor zorgen dat mods niet "kapot" gaan na elke update.
En aangezien het installeren van mods op het moment .jar openen met 7zip en bestanden toe tevoegen.
Wordt dit voor de gewone spelers ook misschien stuk makkelijker.
Grote voordeel zou - in theorie - zijn dat een update van Minecraft niet automatisch alle mods breekt.
Ja dat zou het enigste zijn.
Maar zoals zo vaak met Notch eerst zien dan geloven ;)
Ik zie er ook een ander voordeel in. Dankzij de leesrechten kunnen ook bugs sneller opgemerkt worden en gemeld worden. Minecraft kan er dus een pak stabieler en performanter door worden.
de vraag is hoe het zit met 'betaalde mod packs' als jouw mod heel uitgebreid is mag je er dan geld voor vragen, al dan niet tegen een redelijke vergoeding richting de orignele maker.
at bugs sneller te vinden zijn is leuk, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat je dagen lang gaat bughunten, -

enige voordeel zou kunnen zijn dat je mogelijk samen met de bug een patch raporteerd zodat het sneller gefixt wordt, maar dan is natuurlijk de vraag hoe happig ze zullen zijn op 'externe' code.
hmz maar er zijn toch al mods?
Veel mods zijn gebouwd op een soort van wrapper om de Minecraft server heen. Tegenwoordig zijn veel mods afhankelijk van mensen die door de obfuscated code heen waden en server mods maken.

De eerdere servermod hMod gemaakt door gebruiker hey0 bijvoorbeeld, of bukkit. Het handige van wat Mojang nu gedaan heeft, is dat de ontwikkelaars van die servermods nu niet meer onleesbare code hoeven te lezen.

Tenminste, dit is als de broncode van de server ook toegankelijk gemaakt wordt en niet alleen die van de client.
Om dat het installeren van een mod niet zo gemakkelijk is voor de doorsnee gebruiker.
Daarnaast worden de mods na elke versie weer van minecraft afgehaald.
Dit doen ze omdat er waarschijnlijk winst wordt op de mods. Want degene die de mods maken, gebruiken de source code van Minecraft en als je dat dan dus eigenlijk verkoopt om heel hard om geld zit te vragen.
Kan ik het me goed voorstellen dat ze het onder een contract met voorwaarden etc willen hebben.
Nee, voor zover ik weet worden de mods nergens verkocht hoor. De community is redelijk gul wat dat betreft. Zelf heb ik wel al eens een donatie gegeven aan een paar modders om ze te bedanken voor hun geweldig werk.
Wat houdt de modder tegen het project stiekem te forken?
Contracten.

Verder is het toch wel een gewaagde stap. Moedig, maar gewaagd.
Daarnaast kan het ook geÔnterpreteerd worden als een gebrek aan inspiratie aan de kant van Mojang zelf.
Hmm, ik denk niet dat het aan inspiratie ontbreekt...als je de lijst met features ziet die ze ooit nog hopen te implementeren hebben ze nog wel genoeg te doen en er komen steeds weer nieuwe dingen bij.
Tekort aan inspiratie idd niet... maar als ik de 'hardcore' minecraft spelers moet geloven dan is de ontwikkelaar 'Notch' een vrij slechte programmeur met ontzettend goede ideeŽn. Een heleboel dingen die op de feature/lijst staan hebben zelfs al eens in een build gezeten maar zijn vaak snel weer verwijderd omdat Notch ze niet lekker aan het werk kreeg. Er zijn al diverse mod-developers welke Notch al vrij ver voorbij zijn gestreefd met goed werkende en vrij uitgebreide toevoegingen; tot op het bouwen en vliegen met vliegtuigen, draken en allerlei gekke dingen. Ik vind het daarom een heel goede slimme zet van Mojang om Minecraft zo door te ontwikkelen.
idd, ik ben niet echt "hardcore" maar er zijn weldegelijk punten die ik als programmeur echt direct zou aanpakken.
Zo is het spel vrij zwaar qua cpu verbruik terwijl er toch vrij simpele dingen worden gedaan.
Sinds de 1.5 release zit er pas ondersteuning in dat je laad wat je ziet, wat overigens ook nog niet helemaal soepel gaat.
Ook vallen er regelmatig "gaten" in de werelden waar eigenlijk wel materiaal zit maar die je niet kan zien.

Het word tijd dat hij een aantal top programmeurs in huurt, maarja ik weet niet hoeveel geld hij nog heeft :P
geld zal hij niet te kort komen als je nagaat dat hij meer dan 3 miljoen keer minecraft heeft verkocht waarvan idd nog een deel in alpha maar toch 30 miljoen jaag je er niet zomaar doorheen !?
Correctie, nog maar iets meer dan 2 miljoen kopieŽn hoor...
Hoewel het spel nog niet af is, zijn er al ruim 2 miljoen exemplaren verkocht.
Tekort aan inspiratie idd niet... maar als ik de 'hardcore' minecraft spelers moet geloven dan is de ontwikkelaar 'Notch' een vrij slechte programmeur met ontzettend goede ideeŽn. Een heleboel dingen die op de feature/lijst staan hebben zelfs al eens in een build gezeten maar zijn vaak snel weer verwijderd omdat Notch ze niet lekker aan het werk kreeg.
In dat geval zou de beste oplossing zijn dat 'Notch' zich meer ging bezig houden met het coŲrdineren van het project en voor het daardwerkelijke implementeren andere programmeurs aan te trekken.
Er zijn al diverse mod-developers welke Notch al vrij ver voorbij zijn gestreefd met goed werkende en vrij uitgebreide toevoegingen; tot op het bouwen en vliegen met vliegtuigen, draken en allerlei gekke dingen. Ik vind het daarom een heel goede slimme zet van Mojang om Minecraft zo door te ontwikkelen.
Die modders zouden dat prima kunnen doen, al lijkt het me dat die nu vooral bezig zijn met hun eigen ding. Daar heeft echter 'Notch' dus geen coŲrdinatie over. Het risico is dat mods en add-ons elkaar in de weg zitten en het een onbeheersbaar geheel wordt, mischien niet voor de 'Notch' en de modders, die gewoon hun eigen ding doen, maar voor de spelers die mods uitproberen,, vast lopen en daarna hun interesse verliezen..
Gebrek aan inspiratie zou ik het niet noemen.
Minecraft is een vrij dynamisch project zonder een echt "duidelijk" einddoel.

Zolang het einddoel niet is bereikt kunnen er nog een hoop aanpassingen gebeuren, meestal geÔnspireerd door modders/community. Dat is heel uniek.
sandbox game made by sandbox development :p
Inderdaad iets vrij uniek, en daarom zeker iets dat gevolgd gaat worden.
"Modders krijgen leestoegang tot de svn-server met de broncode van Minecraft, maar moeten eerst akkoord gaan met enkele voorwaarden"

Ik neem aan dat dit in de voorwaarden staat.
Het leuke van Minecraft is juist dat het niet zo duur is, en dat de community vrij welwillend is. Ik denk dat de meeste modders het juist heel leuk zouden vinden als hun idee in Minecraft wordt overgenomen. Ik denk bovendien dat de meeste modders het spel als alpha hebben gekocht, die redelijke voorwaarden accepteren zou dan niet zo'n probleem zijn lijkt me.

Ik vind Minecraft bij uitstek het spel voor een levendige modcommunity. Er komen vast hele leuke dingen uit.
De ondergang van Minecraft is de fragmentatie. Tenzij Mojang plots alle forks gaat opnemen in de vanilla, zal dit nog steeds niet opgelost worden.

Leuk dat je je eigen versie kan tweaken maar als je dan alleen of met een beperkt aantal mensen op je servertje zit, ben je het alsnog na een dag beu.
Als ze gewoon Bukkit opnemen in vanilla dan zouden de meeste servers daar gewoon bij blijven. Zou stukken beter zijn.
Fragmentatie? Vrijwel alle server-mods hebben geen client-mod nodig, dus hierbij wordt de community niet gefragmenteerd. En ik zie niet in hoe een singleplayer-mod fragmenterend kan werken. We hebben het hier niet over forks die proberen de nieuwe standaard te worden. De meeste mods voegen ťťn nieuw element toe, sommigen meerdere, en enkelen maken als het ware een nieuwe gamemode. Een complete fork voor de client-side gaat het nooit halen zolang Notch/Mojang Minecraft blijft doorontwikkelen.
Goed plan, niet meer na elke patch moeten wachten op een nieuwe mod maar gelijk door kunnen gaan.

Even ter info: http://notch.tumblr.com/
Ik vind dat Notch er een zootje van gemaakt heeft en dat de ontwikkeling van minecraft erg traag gaat. Ik kijk liever uit naar fortresscraft dat binnenkort ook op de pc uitkomt en een stuk beter in elkaar zit (ook al ript het wel een hoop uit minecraft).
Hmmm, had ik nog niet van gehoord. Wordt dit een combi van Dwarf Fortress en Minecraft? Dat zou namelijk best awesome zijn.
Ik heb net afgelopen weekend een uitgebreid interview van Arcass gehoord en dacht juist dat de PC versie nog wel op een laag pitje stond. Maar ik kan het verkeer begrepen hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True