Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Na de release van Minecraft voor Android-apparaten is het bouwspel ook voor iPhones en iPads verschenen. De pc-versie wordt vrijdag ontdaan van zijn bètastatus, tegelijkertijd met de start van het fanevenement van het spel: Minecon.

Het bouwspel Minecraft is verschenen in Apples App Store voor iPhones, de iPod Touch en iPads met iOS versie 4.3 of later. Eerder verscheen het spel ook al op Android-apparaten, waarbij de primeur was weggelegd voor de Sony Xperia Play. De Pocket-editie van het spel kent minder features dan de pc-versie; het draait om het bouwen van werelden en de survival-modus ontbreekt. Via wifi is het mogelijk om multiplayer te spelen. De iOS-versie kost 5,49 euro.

De release van de iOS-versie gaat vooraf aan de start van Minecon, het fanevenement van Minecraft dat van 18 tot en met 20 november wordt gehouden in Las Vegas. Op de eerste dag van Minecon zal de pc-versie van Minecraft van zijn bètalabel worden ontdaan. Gedurende de alfa- en bètafases van de ontwikkeling van Minecraft zijn er ruim 4 miljoen exemplaren van de game verkocht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Ik heb de iPad app meteen aangeschaft. :) 5 Euro is niet heel duur, en de 10 euro die ik toendertijd voor alpha heb betaald waren het dubbel en dwars waard. ;)

Aantal dingen die mij opvallen:
  • Waterphysics zitten in deze versie :) (en heeft invloed op de player)
  • Riet plaatsen moet naast water op gras zoals in het origineel.
  • Licht zit erin. Helaas geen smooth lighting wat ik wel een mooie toevoeging aan minecraft vond.
  • Geen caves, jammer
  • Eindige wereld
  • Blauwe rozen
  • De ladderbug zit er weer in :D (je kan om en om ladders plaatsen, en nog steeds klimmen)
  • De iPad app is qua interface niet heel erg geoptimaliseerd hiervoor.
  • Geen resourcemanagement en mobs, geen survival dus . Groot minpuntje, hoop dat ze dit er ooit nog in zetten.
  • Zand en gravel vallen niet.
  • De autojump wil nog wel eens weigeren, en trappetjes oplopen ziet er wat raar uit doordat de speler automatisch springt.
Ik heb de multiplayer nog niet kunnen testen, maar ik ga er van uit dat die wel zal werken.
Over het algemeen een leuke app, maar k zie nog veel ruimte voor verbetering.

Edit: lijst en typos gefixed.

[Reactie gewijzigd door gmfreaky op 17 november 2011 21:43]

leuk nieuws
heb het zelf ook een tijdje gespeelt maar moet zeggen dat het voor mij op den duur wel ging vervelen.
weet niet of er de afgelopen tijd nog veel features aan zijn toegevoegd ?
Het grootste nadeel vind ik eigenlijk dat er te veel features zijn toegevoegd. Gekleurd wol was voor mij zo goed als het begin van het einde.
Het ging van bouwen naar het verzamelen van bepaalde items om toch net die kleur te kunnen maken.
Als je alleen wil bouwen ga je toch creative mode spelen.
Wil je wat meer moeite doen voor je zaken speel je survival.
Da's natuurlijk een onzinvergelijking. Wat mij betreft: als je wil kleuren dan moet je kleuren, en als je gewoon ouderwets wil bouwen dan moet je dat doen. Deze keuze staat geheel los van of je daadwerkelijk de moeite wil doen om alles te verzamelen (survival) of gewoon te hebben (classic).

De kleuren wol kunnen mij persoonlijk ook aan mijn reet roesten, maar de nieuwe features zoals redstone repeaters en pistons kan ik dan weer wel erg waarderen. Al vind ik pistons nog steeds wat gelimiteerd - ik had graag gezien dat een piston gewoon een heel stuk van aan elkaar geplakte blokken kon bewegen, ipv louter een rijtje van blokjes vooruit duwen en maar slecht 1 blokje terugtrekken.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 17 november 2011 16:09]

hangt er een beetje vanaf wat je de afgelopen tijd noemt, want er is gigantisch veel bijgekomen met Beta 1.8 en 1.9
Er zijn een heleboel nieuwe features toegevoegd in de 1.9 alpha release.
Verder is er een nieuwe dimensie toegevoegd waar draken vliegen.

Zelf heb ik de pocket edition op android gespeeld en vind ik de controls wel een beetje lastig. Misschien komt hier nog wel een update voor.
Hij is vooral bedoeld voor de Sony Xperia Play. Daar werkt hij best wel goed op volgens mij.
Kan deze game nou alleen op Java draaien? Ik bedoel, Java vraagt zoveel van mijn pc. Heb er verder ook niet zoveel verstand van maar dit omzetten naar een ander platform kan toch niet zo moeilijk zijn? Of wel?

Verder heerlijke game wat ik nog regelmatig speel met wat vrienden online :)
Exact mijn gedachte:

ik zou het persoonlijk veel nuttiger vinden als het wordt omgeschreven naar iets efficiënters waarbij bijv. levels sneller worden geladen (draai zelf een lokaal servertje met wat vrienden soms, stukken van de map worden vaak pas geladen wanneer je er echt op loopt...). En mijn pc heeft gewoon up-to-date hardware maar toch krijg ik soms screenlag in minecraft wanneer nieuwe stukken map worden gegenereerd, dan vraag ik me echt af hoe dat kan...

Ik weet niet of het komt door onkunde of gewoon omdat ze er geen zin in hebben, maar de ontwikkelaars lijken zich alleen maar druk te maken om het toevoegen van nieuwe features
De game is Java only. Je zou het officiele minecraft forum www.minecraftforum.net er op na moeten zoeken, maar Notch (de ontwikkelaar) heeft altijd aangegeven het niet in andere programmeer talen te porten.

Off topic: de prestatie boost van andere programmeertalen is niet extreem significant. Vroegah (5-10 jaar terug) was C++ veel sneller dan Java en Python. Tegenwoordig zijn die verschillen een stuk kleiner.
Voor Indie game developers is Java handig, omdat het meteen op meerdere platformen werkt. Daarom kunnen ze ook zo makkelijk op Android en iOS apps lanceren.

Ik verwacht dan ook niet dat ze het ooit naar een andere taal gaan porten. Prestatie verbeteringen door code optimalisatie zie ik wel gebeuren. Helaas is dat niet echt leuk werk, features toevoegen is veel leuker. Ik verwacht er dus niet al te veel van.
Ehm.. De pocket edition is toch weldegelijk in C++, en C++ is nog steeds een heel stuk sneller/stabieler dan java (zeker op android). Zie alleen al het feit dat het op een telefoon blijkbaar sneller kan draaien dan op de gemiddelde netbook (die meer rekenkracht heeft).
Tegenwoordig zijn die verschillen een stuk kleiner.
Voor vanilla code ja. Maar als je een beetje je best doet om zo optimaal mogelijk te werken dan kun je er met C++ veel meer uit persen, simpelweg omdat je bepaalde keuzes in Java gewoonweg niet kunt maken en je overgeleverd bent aan de welwillendhied van de VM.

Overigens ben ik ook niet echt gecharmeerd van Notch z'n optimalisatieskills eerlijk gezegd...

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 17 november 2011 16:16]

Dat heeft niets met Java te maken. Minecraft is een enorm ambitieuze game. Je ziet enkel 16 bits graphics en blokken, maar wat het spel echt doet is gigantische hoeveelheden data verwerken in een compleet verwoestbare wereld - alles streaming, geen "hubs". De server versie is daarin nog meer geniaal, ik vind het een hele prestatie dat het al zover is gekomen.

Dat neemt nog niet weg dat de game nog niet optimaal is; Minecraft 1.9 performed al heel wat beter dan 1.8 bijvoorbeeld en dat zal nog wel doorontwikkeld blijven. Bedenk daarbij dat ze niet de routines om de graphics te renderen verbeteren, maar de compressie en algoritmes om de level data op te slaan en per frame efficient uit te lezen.

Hulde aan de mensen bij Mojang.
Volgens mij is het bij deze versie dat je niet verzamelen enzo moet, maar dat je unlimited resources hebt. Iets wat ik wel jammer vind.
vanaf Beta 1.8 zijn er 2 spelmodi Survival (wat er al sinds Alpha was) en Creative, wat jij nu beschrijft. Dit zit ook in de release candidates en hoogstwaarschijnlijk dus ook in minecraft 1.0
Het is genuanceerder, in de vroegste stadia had minecraft enkel "creative" mode (blokken plaatsen met een infinite supply)

Sinds 0.24 (survival test) is er zowel survival als creative, toen 0.31 (indev) uitkwam is creative mode weg gedaan. Een heel tijdje later (1.8.1) is deze pas terug gekomen als optie.

Timeline: classic -> indev -> infdev -> alpha -> beta -> release
Hij heeft het over de mobiele varianten.
Dat waren de eerste versies van Minecraft voor de PC ook.
In de toekomst komen er ook adventure updates voor de telefoon variant
ik speel het nu een tijdje 1.8 versie, het is wel leuk maar ik ben er gewoonweg nog niet uit of ik het wil kopen... de voordelen zijn dan natuurlijk dat je MP kunt spelen, en dat je het legaal hebt en de makers hun recht krijgen. maar het heeft me gewoon nog niet helemaal overtuigd..

misschien vraag ik het wel aan de kerstman :P
Vanaf morgen is hij weer 5 euro duurder omdat hij uit beta komt. Ik zou niet te lang wachten. :D

Het is in iedergeval mijn beste 10 euro spend ever. (alpha account)
Voor iets van 10 euro had je het al lang moeten kopen....
Waarom zou ik minecraft 2x kopen?

Op de mobiel kan het niet anders dan falen aangezien modpacks dan nogal moeilijk toe te voegen zijn...
Mensen gamen casual op hun mobiel; plain old Minecraft voldoet prima in een dergelijke omgeving en met een dergelijke doelgroep. Zolang mensen maar bouwwerken kunnen maken en met elkaar kunnen delen zijn ze allang blij.

Modding is meer voor de wat meer fanatieke pc gamers die uren en uren investeren in het bouwen van de meest fantastische werelden.
Hier kijk ik al een tijdje naar uit :)
Er zullen een hoop nieuwe dingen aan het spel worden toegevoegd, maar wat ik vooral hoop is dat er ook gekeken is naar de vele bugs, pas dan zou het in mijn ogen echt uit de beta zijn ontgroeid.
Verder hoop ik dat de ontwikkelingen na deze update niet stoppen, minecraft is mede groot geworden door de stroom van toevoegingen tijdens de beta.
We zitten op Tweakcraft (De Tweakers Minecraft community) met smart te wachten op de final, veel nieuwe features! Gelukkig kan je offline al de nieuwe features testen, Mojang heeft sinds Beta 1.8 regelmatig pre-releases van de final versie uitgegeven :)
Minecraft op een tablet/mobiel is gewoon een flop..
5 euro voor de pocket edition.

insta buy !

na spelen:
aw, only creative mode, niet eens oneindige levels :P
De pocket edition is veel te beperkt. Ik speel zelf op mijn ipad via een vnc sessie op mijn pc dat werkt beter dan deze complete versie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True