Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties

Markus 'Notch' Persson, de bedenker van Minecraft, heeft aangekondigd dat het bouwspel op 11 november af zal zijn. Persson belooft dat ook na de release updates voor het spel zullen verschijnen. Versie 1.5 wordt volgende week verwacht.

Markus Persson kondigde 11 november aan als datum waarop Minecraft wordt ontdaan van het bètalabel. Volgens Persson zal de update die dan wordt uitgebracht geen schokkende veranderingen kennen en wordt het spel ook na release regelmatig van updates voorzien.

Voor de 1.5-update, die Persson 'volgende week' verwacht uit te kunnen brengen, wordt het spel onder andere voorzien van achievements en statistieken. Ook worden diverse weereffecten toegevoegd en zal ijs in koude regionen van het spel terug kunnen groeien.

De game draait vooral om het opzetten van enorme constructies en het graven van diepe tunnels om die constructies van materiaal te voorzien. Dit doet de speler door vierkante blokjes te plaatsen of ze ergens weg te slaan. Het spel is zowel offline als online speelbaar.

De game telt al ruim 1,8 miljoen spelers, hoewel hij nog niet af is. Gamasutra becijferde dat dit Mojang circa 23 miljoen euro heeft opgebracht. Mojang is het bedrijf dat door Persson is opgericht om de ontwikkeling van Minecraft te ondersteunen. Tijdens de alfafase kostte het spel 9,95 euro, voor de bèta werd de prijs verhoogd naar 14,95 euro en na 11 november zal het spel 20 euro kosten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (92)

De game draait vooral om het opzetten van enorme constructies en het graven van diepe tunnels om die constructies van materiaal te voorzien. Dit doet de speler door vierkante blokjes te plaatsen of ze ergens weg te slaan. Het spel is zowel offline als online speelbaar.
Dat is helemaal niet waar, dat veel mensen het spel daarvoor spelen oke maar het doel is momenteel gewoon survivallen en je basis bouwen/onderhouden.

Mooie update, eindelijk eens weereffecten en dan ook nog voor verschillende biomes :D
Zou niet weten wat voor statistieken eigenlijk worden bijgehouden, hoeveelheid blokken die je in totaal hebt gesloopt ofzo :P ?

@ hieronder,
Ik hoop dat Minecraft word gereleased op Steam, kunnen ze direct Steamworks gaan gebruiken, voor hoeverre dat in Java werkt.

[Reactie gewijzigd door Dylan93 op 8 april 2011 09:47]

Nee de opzet was een survival game. Dat was\is echter zo ontzettend slecht uitgewerkt, dat je het eigenlijk geen survival game mag noemen. De insteek was een grafisch betere Dwarf Fortress te maken. Dat faalde echter. De enige reden waarom het spel zo'n succes werd, is dat het bouw aspect van de game zo vermakelijk is.

Notch is één van de slechtste developers, die één van de beste games gemaakt heeft.

@ timmy

Graaf 3 blokjes naar beneden. Plaats één blokje boven je hoofd. Done. U overleeft tot in het eind der tijden. Het is een waardeloze survival game. Maar een geweldige building game.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 8 april 2011 11:44]

Je vind minecraft geen survival game? Het moeten maken van huisjes, vermoorden van dieren om te overleven, vind ik toch wel redelijk survivelen.

En daarnaast, als notch zo'n slechte developer zou zijn als jij beaamt dan zou bijvoorbeeld de call of duty serie door een stel apen gemaakt moeten zijn.
En daarnaast, als notch zo'n slechte developer zou zijn als jij beaamt dan zou bijvoorbeeld de call of duty serie door een stel apen gemaakt moeten zijn.
Dit slaat echt werkelijk waar helemaal nergens op. Hoe kom je in hemelsnaam aan een dergelijke redenatie :? Minecraft is zo succesvol geworden door het idee zelf, niet zozeer door de uitwerking ervan. Notch is een middelmatige programmeur (wat blijkt uit het feit dat elke major update altijd weer shit breekt dat al bestond), en een middelmatige designer (veel suggesties en add-ons komen uit de community, en het idee van minecraft zelf is nodeloos gejat van een andere game (infiniminer) waarvan de ontwikkeling is stopgezet).

Het enige goede van hem is dat ie een gouden idee heeft geïmplementeerd en daar geld voor heeft gevraagd, en dat heeft 'm heel veel poen opgeleverd. Maar om nou te zeggen dat de uitwerking zo fantastisch is... nee, niet echt. Maar het werkt, mensen hebben er lol mee, en hij is rijk, dus petje af.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 8 april 2011 11:34]

Notch is een middelmatige programmeur (wat blijkt uit het feit dat elke major update altijd weer shit breekt dat al bestond)
Het is nog een BETA, dus daar kunnen dingen veranderen.. Ik heb nog nooit een ALPHA/BETA mee gemaakt welke 100% goed was.

Maar ik wil wel graag wat voorbeelden van welke dingen die niet meer werkte tijdens een major update? Want ik ben op een paar kleine dingetjes na ben ik nog niks tegen gekomen.
Het is nog een BETA
Slap excuus om maar geen testing te doen. Gaat dus helemaal nergens over.
Maar ik wil wel graag wat voorbeelden van welke dingen die niet meer werkte tijdens een major update?
Te lang geleden dat ik gespeeld heb (heb een alpha account), maar bijvoorbeeld biomes sloopte het feit dat blaadjes van bomen verdwenen na verloop van tijd.

@GravGrunner: je mist een beetje het punt. Lees .oisyn in 'nieuws: Minecraft komt op 11 november uit bèta' nog eens door. Je kunt het nog zo'n fantastische game vinden, maar dat staat geheel los van zijn kwaliteiten als developer, en die kwaliteiten proberen toe te dichten aan de hand van het succes van de game slaat dus ook nergens op.
Overigens heeft hij ook toegegeven van beide genoemde games dankbaar gebruik te hebben gemaakt
Het was dan ook geen verwijt, maar puut om aan te geven dat hij het niet allemaal zelf bedacht heeft.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 8 april 2011 16:53]

maar bijvoorbeeld biomes sloopte het feit dat blaadjes van bomen verdwenen na verloop van tijd.
en dat is inmiddels weer verholpen. in Beta 1.1

Ja, er breekt bij elke patch wel iets(althans in Alpha, tegenwoordig valt het reuze mee), maar noem eens een AAA titel waarbij zoiets ook niet gebeurd(of waar deze foutloos bij de Developer de deur uitrolt).

Ja de meeste ideeen komen vanuit de community, maar ik heb zelden een community gezien welke zoveel ideeen(en mods!) spuien/implementeren.

Overigens heeft hij ook toegegeven van beide genoemde games dankbaar gebruik te hebben gemaakt
Zolang je (naastonderdak) niet in je andere eerste behoefte hoeft te voorzien (eten/drinken/kleding/rust) kan je gewoon jezelf inbouwen en wachten zolang je wilt. Het wordt pas survivelen als ook met de andere factoren rekening moet houden.
Ja, hier heb ik het mee eens. Ik heb ooit op de gameboy een spel gehad wat volgens mij Survival Kids heette. Daar hoefde je dan geen hutje te bouwen, maar je moest wel voldoen aan bepaalde levensbehoeften.

Als je regelmatig een nachtje oversloeg viel je uiteindelijk van ellende midden in de jungle (omringd door enge beestjes) in slaap. Ook moest je het hongergevoel wegwerken door besjes te zoeken of dieren te vinden en koken, maar daarnaast ook uitdrogingsverschijnselen tegen gaan. (kan zijn dat dat laatste pas in deel 2 zat)

Bepaalde zaken in Minecraft zijn er al, zoals varkens omzetten in vlees en dan je vlees koken, maar dat is niet meer dan je health replenishen op het moment dat je karakter schade ondervonden heeft van mobjes of zelfs falling damage.

De survival mode zou ik graag uitgebreid zien met zo'n soortgelijk iets, wat je bijvoorbeeld per server (of in single player dus clientside) kunt in of uitschakelen. Een voorwaarde hieraan zou wel zijn dat er meer dan 22 dieren (is volgens mij nu het limiet) tegelijk zouden moeten kunnen spawnen in de geladen chunks, om niet compleet afhankelijk te hoeven zijn van landbouw.
Voor zover ik weet moet je straks ook naar eten gaan zoeken, dus als je je dan in graaft, leuk maar dan sterf je dus van de honger ;)
Het bouwen van bouwwerken is leuk... maar (imo) niet om alleen te doen.
Het bouwen van een basis met alle voorzieningen om te overleven vind ik echt een veel leuker gedeelte dan alleen bouwen.

Speel ook standaard op Normal of Nightmare
1) De opzet was geen survival game, de survival mode moest een survival game worden. Notch heeft eerst creative gemaakt(die nu gratis beschikbaar is).

2) Notch heeft zich wel laten inspireren door Dwarf Fortress, maar het was echt niet de bedoeling om een 3D Dwarf Fortress clone te maken hoor.

3) De rede dat Minecraft zo succesvol is geworden is dat het gameplay heeft waarvan mensen de ervaringen online willen delen(of dat nu bouwen of vechten is). Hierdoor is het over het hele Internet viral gegaan en heeft het meer en meer mensen aangetrokken.

4) Je kan inderdaad door je in te graven en niets te doen overleven in Survival Mode. Dit kan echter in vrijwel iedere andere game ook. Als je niet speelt, loop je geen risico. Wil je echter iets bereiken, dan zal je toch naar buiten moeten(of naar beneden). Ook denkt Notch er al over na om een voedsel-meter toe te voegen zodat je moet eten om in leven te blijven. Dit zou je zelfs forceren om naar buiten te komen.

5) Waarom vind je Notch een slechte developer? En waarom beoordeel je de game alsof hij al af is?
Je kunt in ieder willekeurig spel gewoon stil blijven staan op het begin (op een plek waar geen vijanden zijn) en er zal ook niks gebeuren. Het primaire doel van een spel is natuurlijk je vermaken, dus je blijft uiteraard niet ingegraven zitten, behalve als je een hele rare zeldzame tik hebt, of zo ;)

Maar dat neemt niet weg, dat meerdere survival doelen het spel nog uitdagender kunnen maken.

Ik zou ook graag Minecraft aanschaffen, maar zonder creditcard gaat dat niet werken. En paypal vind ik ook niks.

[Reactie gewijzigd door RoelRoel op 9 april 2011 03:35]

Minecraft gaat veel en veel verder dan survivallen en huisjes bouwen+onderhouden. Het is met Minecraft ook mogelijk om diverse systemen in elkaar te zetten, zo zijn er al crafters geweest met werkende klokken, vliegtuigen etc etc. Er zijn op bepaalde servers complete quests te volgen en ga zo maar door. Als jij niet verder komt dan bouwen en monsters slayen... dan heb jij je nog nooit echt serieus verdiept in Minecraft...

Neem eens een kijke op het kanaal van BlueXephos op Youtube... dan krijg je een beetje indruk van wat er allemaal al is gecreeerd door diverse gebruikers. Serieus verbazend wat er allemaal mogelijk is. Zeker de hoeveelheden add-ons die door de community gemaakt zijn, je hebt nu zelfs add-ons voor vliegende draken!

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 8 april 2011 10:18]

Ik heb het over het doel van de singleplayer, die is toch niet specifiek gemaakt (Beta dan) om even met soort van legoblokjes leuke wolkenkrabbers te gaan bouwen.
Natuurlijk weet ik dat er veel meer mogelijk is, alles wat jij opnoemt ken ik al, maar dat zijn mods en of total conversions en aangepaste versies van het spel/server en dus niet de standaard singleplayer/multiplayer die je officieel download.
O.a. die mods zijn juist een grote kracht van Minecraft, de mogelijkheden zijn 'oneindig'. De lol is er zelfs een beetje af als je niet met mods bezig gaat om de gameplay uit te breiden.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 8 april 2011 20:26]

Dat niet alleen, er zijn ook mods voor pistons. Hier kunnen briljante dingen mee gemaakt worden, zoals een zelf-herstellende brug. Zoek het maar eens op op YouTube. Minecraft: Pistons.
Er waren al eerder weerseffecten in de alpha, maar deze waren hoogst storend. En werden uitgezet in een update. Notch heeft toen al aangekondigd dat hij ze later weer zou introduceren, maar dan op een wat betere wijze :) .

Laten we hopen dat er nog vele features worden toegevoegd.
Klopt, maar sneeuw stopte nooit en regen was alleen te togglen ?
Volgens mij als je in een sneeuw wereld zat was ook altijd alles sneeuw en ijs.
Dat mis ik sinds de introductie van biomes heel erg. Ik vond een sneeuw wereld veel mooier dan een groene. Nu heb je alleen nog relatief kleine patches sneeuw.
Daar heb ik geen last van, ik heb stukken sneeuw waar je het groen niet eens kunt zien
Volgens mij krijg je de officiële versie gratis wanneer je de alpha hebt aangeschaft.
Ja, volgens mij als je hem in de alpha hebt gekocht. Kan je gewoon blijven spelen. Zelfde geldt voor de als je hem in de beta kocht. Dacht ik
Beide krijgen het volledige spel, maar alleen alpha spelers krijgen ook gratis alle uitbreidingen enzovoort.
Alpha of Beta account geven allebei recht op de full version... Heel Mojang is opgericht met het geld van de early adapters :)
early adopters (adapter is zo'n ding aan je iPod voor de stroom)
Aangezien hij in de alpha 9,95 was en tijdens de beta verhoogd is tot 14,95, lijkt het me erg stug dat alleen de mensen die tijdens de alpha het spel gekocht hebben kunnen blijven spelen ;)

Natuurlijk is het wel een mogelijkheid, maar het zou slecht publiciteit opleveren.

[Reactie gewijzigd door Arachnan op 8 april 2011 10:10]

Bèta moest nog bijbetalen dacht ik, alpha niet
Als je de BETA gekocht hebt ook hoor. Maar wie de alpha gekocht heeft krijgt ook automatisch alle updates na de officiële release, althans volgens de belofte van Notch.

De BETA is uitgekomen nadat Mojang was opgericht en juridisch gezien is het niet interessant voor een bedrijf om diezelfde garantie te blijven geven. Wellicht zal in de praktijk blijken dat je de meeste updates zoals bug-fixes wel nog krijgt (ook al heb je de BETA gekocht), maar het is goed mogelijk dat er bv. een feature-update is die wat geld zal kosten voor wie geen Alpha-code heeft.
Daar heb je gelijk in, alpha spelers krijgen ook nog eens gratis de eventuele expansions. Hier moeten beta spelers voor betalen.
Jep, ik heb ook een alpha accountje. 7 euro 50 of zo moest ik destijds afrekenen :P
Welke versie je ookt hebt het volledige spel krijg je in ieder geval

Tijdens de alpha beloofde notch dat mensen die het spel kochten
recht hebben op alle updates het volledige spel EN uitbreidingen

Bij de beta zijn deze voorwaarden veranderd
Beta accounts hebben recht op alle updates tot het spel af is(dus geen uitbreidingen)

ik zelf ben trots eigenaar van een alpha account(en zat bij de eerste 2000 kopers :D )
Java games gaan tegenwoordig ook via digitale distributie platformen zoals Steam, dus ik hoop dat er wat meer mogelijkheden komen waar je geen creditcard of paypal voor nodig hebt.

Echt bizar hoe verslavend dit "spel" is, ik kan er niet mee ophouden. Voor een idee wat nu al mogelijk is met deze sandbox + een goede dosis creativiteit, zoek "minecraft top 5 creations" op youtube. De #1 van de spaceships aflevering daar was ik even stil van bijvoorbeeld.
je weet dat het spaceship met sketchup geimporteerd is?
dat had ik niet hoeven weten :(
Ik moet zeggen dat het concept me eerst ook heel erg aansprak, tot ik een tijdje had gespeeld. Zodra je een huisje/kasteel/piramide oid hebt gebouwd is voor mij alle lol er wel af. Het eindeloos pielen en nieuwe dingen bouwen kon mij niet genoeg bezighouden om door te spelen.

Neemt natuurlijk niet weg dat het een geweldige gameplay heeft en voor mensen die het juist leuk vinden om niets te moeten en alles te kunnen is dit een van de beste spellen ooit kan ik me indenken. Wellicht dat ik wel weer eens inlog zodra alles wat verder is ontwikkeld.
wikipedia:
"Persson werkt voornamelijk met C++ en Java. Hij verdient met zijn creatie Minecraft meer dan €250.000 per dag."
holy shit 8)7

heb minecraft gespeeld, de kracht zit hem echt in de vrijheid van het spel en hoe simpel het eigenlijk is.
zo zie je dat je met één simpel en doeltreffende idee en zonder reclame/financiering heel ver kan komen als je de community achter je hebt
8000-10000 verkopen per dag * 14,95 is een stuk minder dan de 250k die je noemt, maar zeker een heleboel geld. Zijn conversie rating is erg hoog en daar mag hij trots op zijn.
Topspel inderdaad, kijk erg uit naar de komende updates; weersysteem, statistics/achievements, pistons... komt helemaal goed :)
Gaaf. Maar zoals op het blog al wordt gezegd, Minecraft is nooit echt af en de release date is daarom meer een milestone als een echt einde.

Wat ik veel interessanter vind is de aankondiging van weer-systemen in de volgende update. Sneeuw en ijs waren al een tijdje irritant, en random weersystemen zijn sowieso erg gaaf.
Ben benieuwd hoe Minecraft word uitgegeven! Alleen via de website, of ook via een cdtje.... (hoogst waarschijnlijk digital, maar nog steeds :D )
Via Steam zou leuk zijn :)
Ja ideaal! Kan ik tenminste met iDEAL afrekeken en het overal spelen...
Steam sucks ? Zit je nog op een Pentium 4 systeem ? Steam is ideaal, friendlist, makkelijk friends joinen, chatten, chatten met microfoon, update alles automatisch, download spellen snel en heeft zeer leuke kortingsacties :)
Ik snap niet dat mensen Steam een 'suck' programma vinden, ik vond dit toen het net uitkwam en ik op mijn singlecore AMD Athlon XP systeempje draaide die 512 MB RAM aan geheugen had.
en geen fysieke game....leuk als je 30 game sin je lijst hebt en je stapt over op een nieuwe PC..veel plezier met het downloaden!

Nog maar te zwijgen over de continuïteit van de service...
a. De kans dat je alles 30 games tegelijkertijd geïnstalleerd wilt hebben om ze allemaal te kunnen spelen is vrij klein. Meestal heb je gewoon een paar games die je speelt, de rest heb je al uit of staan te wachten voor als je tijd hebt.

b. Je kunt ook een backup maken, ik voor mij zorg dat ik altijd één harde schijf vol met belangrijke data in een nieuwe pc zet, want ik begin echt niet bij elke pc vanaf nul.. Dito met continuïteit, zorg dat je een backup hebt staan, dan kun je in ieder geval nog offline spelen mocht de (online) ondersteuning geschrapt worden (maar dat probleem heb je ook met games op dvd).

c. Hoeveel tijd denk je kwijt te zijn met het installeren vanaf cd/dvd van 30 games? Als er wat grote games tussen zitten ben je daar ook wel een poosje mee bezig. Hoe lang duurt het installeren van een beetje een game normaal gesproken, 5 a 10 minuten lijkt me een redelijke tijd (dvd pakken, dvd erin, installeren, patches/updates installeren, dvd eruit, opbergen, volgende dvd pakken, etc). Maal 30 games ben je 5 tot 10 uur kwijt aan het installeren van al je games, en je moet er de hele tijd bijzitten. Bij Steam kun je 'm bijvoorbeeld 's avonds aanzetten, gaan maffen en 's morgens staan er al meer games geïnstalleerd dan je die dag kunt spelen.

Conclusie: het probleem dat je schetst is makkelijk af te vangen, en alternatieven zijn niet reëel gunstiger.
wees maar niet bang ik draai gewoon op een i5 ;) verder heb ik wel steam maar om van minecraft een steamprogramma te maken komt er alleen maar extra regristratie shit bij net als die autodownloads en spam (vind ik ;))
Als het via Steam zou gaan komt er lijkt me geen extra registratie bij.. dan gaat gewoon alles via Steam
Autodownloads zijn erg handig vind ik, maar het is ook heel simpel uit te zetten
Verder heb ik nog nooit spam gehad op Steam?

Dus jouw redenatie is een beetje scheef imo
Uhhm Jaaah steam sucks =D

Support om gewoon van te huilen, overprised games dus aan die leuke kortingsacties heb je ook niks... Een online keystoretje verkoopt die keys voor minimale prijzen.. Waar mw2 nog 55 euro is op steam betaal je op zown onlinekeystore maar 24 euro ervoor. Dar noem ik nu eens leuke kortingsacties x]

Voor die friends en voicechat heb je ook gewoon xfire en teamspeak dusjaah ieder zijn keuze he [=
Jaaah behalve dat mw2 dus niet 55 euro is op steam maar 40 jaaah x]
En jaaah the call of duty spellen zijn nooit op sale geweest dusjaaah dan is een barebone keystoretje goedkoper, maarjaaah daar heb je dus helemaal niets bij, je moet de software ook nog ergens vandaan halen. Enjaaah als je deze dus illegaal download klopt je argument niet meer, wantjaaah dan is die keystore niet echt een alternatief te noemen x[

Maar als je gewoon de steam sales volgt, kun je de spellen dus echt wel een stuk goedkoper krijgen dan bij concurrenten. 75%-90% korting gebeurt vrij vaak, dat zie ik niet veel bij andere zaken gebeuren.
Daarnaast leveren ze gewoon een goede service en support, wat door bijna iedereen wordt gewaardeerd.
jij bedoeld 25%-10% korting? Anders is een fysieke speldoos van 50 euro bij steam maar 5 euro met 90% korting. :)

Anyway, ik speel al behoorlijke tijd Minecraft. Enorm leuk hoe je kan blijven variëren in je speelstijl. Ook de tools er omheen. Ofcourse de server console waarin je spelers OP kan geven (operator status, is het short voor denk ik?) zodat je elkaar naar elkaar toe teleporteren & items kan spawnen. (of items spawnen voor jou 'ethisch correct is' of niet is helemaal aan jou zelf :P)
Je hebt natuurlijk ook de mooie MCEdit tool waarin je maps kan aanpassen, bouwwerken kan kopiëren en zelfs op kan slaan als .schematic zodat een ander jouw creatie in zijn wereld kan stoppen.
De mod-mogelijkheden zijn natuurlijk ook één groot creatief feest; kijk nu eens naar de piston mod! 1 zo'n blokje kan al een hele nieuwe dimensie aan de game geven. Vandaar hoop ik ook dat er snel mod-support komt. dat je in de client zelf mods kan zoeken en kan checken/unchecken om ze aan/uit te zetten, en dat deze dan ook in de mulitplayer server werken. Dan zie je een lijstje servers, en zie je welke mods deze gebruikt. UIteraard ook handig om dan een 'copy server mods' knopje toe te voegen oid.?

Ik zie oneindige creatieve mogelijkheden als speler, en oneindige mogelijkheden voor modders en developers (waaronder natuurlijk Notch zelf!)
Hopelijk blijft hij elke 2 weken iets leuks toevoegen aan de wereld. Modsupport would go a long way, dan hoeft ie zelf op zich niet eens meer nieuwe features te verzinnen, dat doen de users dan wel!
ja en met Steam download hij automatisch updates. last van een te slechte PC voor stean?
Geweldige game, enkel jammer dat je het moet betalen via Paypal en daar wil ik niets meer mee te maken hebben.
Notch heeft al aankondigingen gedaan voor alternatieve betaalopties, zelfs het Nederlandse iDeal was hierbij geen uitzondering. Echter kan het nog wel even duren voordat deze opties er ook zijn (Medio zomer?).
Kan je onderbouwen waarom je niets met Paypal te maken wilt hebben?
Het is een veilige en betrouwbare manier van betalen.
dat hoeft hij niet; het is zijn mening 'hij wil er niets meer mee te maken hebben'.. net zoals het jouw mening (of hoop) is, dat het een veilige manier van betalen is.

maar het gaat te ver off-topic.
Er hoeft vrij weinig in de wereld, maar iemand mag best vragen waarom iemand anders ergens een mening over heeft. Ook ik wil wel weten waarom shadowfox niet via paypal wil betalen. Als hij hier een goede reden voor heeft zal ik het ook heroverwegen.

Vragen staat toch vrij?
Om het weer een beetje relevant met de topic te maken: Notch heeft zelf ook problemen gehad met Paypal, omdat ze 600K aan nieuwe sales van Notch bevroren hadden om "fraude te voorkomen".

Tenminste dat is wat ik me ervan herinner. Je kunt waarschijnlijk beter googlen als je de details wilt weten.
Zou jij het als Paypal dan niet verdacht vinden als iemand zonder een echt Zaken verleden op paypal, en dan in 1 maand tijd opeens 600000 ophaald? daar zou elk weldenkend mens zijn vraagtekens bij zetten. Het is inderdaad niet netjes van paypal dat ze dit doen zonder dat ze het laten weten. Maar als het andersom was geweest zouden er weer mensen zijn die zeuren dat paypal niet genoeg doet aan de veiligheid.

Achja, uiteindelijk is het nooit goed.
De mens moet kunnen klagen.
Paypal pakt ook gewoon ff 6% van alle betalingen mee, wereldwijd. Hoezo slapend rijk worden zonder veel uit te hoeven voeren. Volgends mij zou je de kosten al kunnen dekken met 0,05%. Dit is voor mij ook een rede om geen Paypal te gebruiken, en ook dat ze Wikileaks blokkeren en dus indirect tegen vrijheid van informatie zijn.
off-topic:
Ik heb hier helaas andere ervaringen mee.
Op het moment dat jouw Paypal account op welke manier dan ook gehacked wordt dan wijst Paypal alle verantwoordelijkheid van de hand.
Mijn account werd gehacked, en gekoppeld aan mijn bankrekening werd er voor honderden euro's inkopen gedaan.
nvm, off-topic

[Reactie gewijzigd door Grannd op 8 april 2011 12:08]

Paypal heb ik jaren geleden eens gebruikt om wat geld te ontvangen, dit bedrag is echter opgelopen tot boven de 2000euro terwijl dit niet voorzien was.

Eenmaal je een kaap van x aantal euro's (qua ontvangsten) hebt gehaald, vraagt Paypal je om een bewijs van identiteit en woonplaats e.d. om witwas -praktijken tegen te gaan. Ik heb dit nooit willen doen, dus heb ik mij neer gelegd bij het feit dat mijn inkomsten niet meer op mijn bankrekening kon worden gezet.

Jaren later besloten ze echter mijn hele account te blokkeren (en ik kon dus ook geen betalingen meer doen via mijn cc) terwijl ik deze al verschillende keren had gebruikt om iets aan te kopen. Plots was het niet meer voldoende dat ik een geldige kredietkaart had gekoppeld en wilden ze mijn identiteitskaart en een kopie van mijn elektriciteitsfactuur. Na verschillende pogingen te hebben ondernomen en geen greintje service te krijgen langs hun kant heb ik geprobeerd om mijn account op te zeggen, maar dit kan niet ... mijn bankkaart e.d. is dus nog steeds gekoppeld terwijl ik dit niet wens!

Daarom dat ik met paypal helemaal niets meer te maken wil hebben.
Ik kan me nauwelijks voorstellen waarom je niet je identiteit zou willen verifieren bij zo'n veilig bedrijf als PayPal. Dat je dat niet wil bij de eerste beste online casino om een bonus te krijgen, ok. Maar als PayPal niet te vertrouwen is dan is er helemaal niets te vertrouwen op het internet.
mag ook gewoon met cc hoor
Een kennis van mij heeft een eigen wereld op z'n server thuis gezet, we hebben zo'n clubje opgericht en de gouden regel is, mol niks van een ander en hou het gezellig.
Heb er zelf ook een draaien. Ik hoop dat bij de final release het spel ook wat beter geoptimaliseerd is, het spel is veel zwaarder dan dat het zou mogen zijn (en mijn pc heeft daar geen last van, behalve dat het spel het ram volpompt zonder reden)
Nou, ik heb i5 Sandy bridge en draai het van ssd en een 6950. En nog steeds af en toe lag.
Al had je een 12 core, Minecraft is niet een multi core geoptimaliseerd programma, ik hoop inderdaad dat dit anders gaat worden.
Af en toe ben ik zo jaloers he :P
Dan begin ik met mn eerste online game dat eigenlijk precies hetzelfde is als dit, en daarna als ik het onder de knie heb gooi ik het weg en begin ik met een nieuwe FPS die redleijk populair word. Als ik door was gegaan was ik ook milionair geweest! Crap!