Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Minecraft-maker Markus Persson heeft Mojangs tweede game, Scrolls genaamd, aangekondigd op de Game Developer Conference. Scrolls is een digitaal kaartspel met bordspel-elementen. Waarschijnlijk verschijnt de game initieel voor de pc.

Het is aan de spelers van Scrolls om de digitale kaarten te verzamelen. Deze scrolls verschaffen de speler verschillende spreuken of units om op tegenstanders los te laten, zo schrijft Gamasutra. Er zullen constant nieuwe scroll-pakketten uitkomen die het speelveld veranderen. Spelers moeten hun deck hierop aanpassen. De game zal een singleplayer-campagne bevatten, zodat een speler de technieken onder de knie kan krijgen, al zal de focus liggen op competitieve onlinegameplay. Scrolls bevat ook een onlineveilinghuis, waarin spelers kaarten met elkaar kunnen uitwisselen.

Een speelveld in Scrolls is te vergelijken met een schaakbord. Het doel van de game is tegenstanders net zolang aan te vallen tot hun health-niveau nul bereikt. Een speler kan een scroll voor defensieve of offensieve doeleinden gebruiken. Pas als er genoeg kaarten zijn vernietigd om door te breken tot de 'koning', kan het health-niveau worden aangevallen. Voordat een potje begint, moet de deck overigens geschud worden; hierdoor weet een speler niet direct wat hij in handen krijgt.

Mojang hoopt voor Scrolls grote onlinewereldkampioenschappen te organiseren en zoekt daar momenteel sponsors voor. De ontwikkelaar zet ook groot in op spelerstatistieken. Behalve de gebruikelijke statistieken toont de game bijvoorbeeld het gebruik van kaarten aan de hand van 'slijtage' aan de randen. Een alfaversie staat voor later dit jaar op de planning en zal initieel speelbaar zijn voor een select aantal spelers van de Minecraft-alfa. Hierop volgt een open bèta, die net als de alfa gratis zal zijn. Naar alle waarschijnlijkheid komt de game initieel uit voor de pc, net als Minecraft.

Scrolls-art

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Iemand anders die aan yu-gi-oh moest denken?

Klinkt wel aardig trouwens, maar of het zo succesvol als minecraft gaat worden betwijfel ik.
Niet helemaal. Eerste wat mij te binnen schoot was Magic :) Ooit in een ver geleden ook wel gespeeld ;)
MTG is ook het eerste wat mij te binnenschoot, echter is het daar zo dat er altijd skills zijn die de speler direct aanvallen voor health, of een speler kan er voor kiezen om bijv zich rechtstreeks aan te laten vallen (tachtische keuzes e.d.)

Hier ga ik zeker wel naar uitkijken, de onlangs aangekondigde MTG online game, kon me nou niet echt bekoren. Zeker het vele geld dat je nog eens moet spenderen aan boosterpacks.

Ik denk dat dit best wel eens een succesje kan worden, immers doet minecraft het ook heel erg goed, dus ik denk in zijn simpelheid dat dit ook best wel eens een hitje kan worden (hey a guy can dream right?), dus ik ga deze zeker in de gaten houden.
Yu-Gi-Oh was idd ook mijn eerste gedacht bij deze game.

Lijkt mij wel geinig concept zo. Alleen als het in dezelfde style is als minecraft dan vind ik het helemaal niks.
De lead designer, Jakob Porser, heeft in een interview al benadrukt dat het niets zoals Minecraft wordt.
Klinkt wel aardig trouwens, maar of het zo succesvol als minecraft gaat worden betwijfel ik.

Denk het zeker niet. Minecraft was origineel, vernieuwend, simpel.

Scrolls is "nothing we haven't seen before"
Minecraft was anders ook een kloon van infiniminer.
met dat verschil dat infiniminer niet zo bekend was bij het grote publiek (althans game-publiek) en kaartspelen ala magic, youghurt-o en pokemon dat wel zijn.
Het lijkt idd heel erg op Magic (en yu-gi-yo is daarop gebaseert) maar nu ik de webpage van mojang lees lijkt het toch iets heel anders .

Waarschijnlijk deed het tweakers denken aan Magic en is het daarom zo geschreven.

Ik denk overigens dat dit een groot succes wordt. Mojang heeft een enorm gevolg, vooral onder hardcore gamers die vaak ook heel wat Magic gespeelt hebben. Dat ze hoog inzetten op statestieken en tournements maakt dit velen malen beter dan wat de andere spelletjes bieden.
Je bent blijkbaar niet alleen, waarom roept iedereen hier Magic of Yu-Gi-Oh of Pokemon,... Ja het is een kaartspel net zoals aangehaalde voorbeelden!
Echter roept iedereen toch ook niet Wolfenstein of Doom bij elke First Person Shooter waar enkel maar een aankondiging van bekend is?

De regels en mechaniek van dergelijk spel kunnen toch totaal verschillend zijn van magic? klein voorbeeld: als ik het hier goed begrijp is het ook positionering dat belangrijk zal worden. Bij mijn weten heeft magic dat niet en dat brengt al een totaal ander strategie met zich mee!

Heb ook een (fysiek) kaartspelletje ontwikkeld vorig jaar en op beurs mee gestaan, en hoewel het ook de bedoeling is de levenspunten van tegenstander op nul te brengen en monsters op te roepen door magie elementen. Echter heeft er niemand positief geantwoord op de vraag of het niet teveel op magic lijkt! Omdat hele andere spelmechaniek en regels had.

[Reactie gewijzigd door Lauwes op 2 maart 2011 12:39]

Eerste wat mij te binnenschoot.
yu-gi-oh / pokemon etc. allemaal gebaseerd op Magic-the-gathering
het is wel zo dat magic als eerste uitkwam, dus het is niet heel raar om te denken, dus niet meteen rare vergelijkingen maken
Je bedoelt D&D zeker? ;-)
... Pacman?

Edit: Of Pong natuurlijk.. :P

[Reactie gewijzigd door Ducky.nL op 2 maart 2011 15:26]

Als deze nou ook weer eerst "goedkoop" uitkomt tijdens alpha zou het net zo aantrekkelijk zijn qua aanschaf als Minecraft. Ben niet zo echt van de card games maar wie weet en word dit goed aangepakt door de ontwikkelaar.
Gratis in alpha en beta, beter kun je het niet krijgen dacht ik zo ;)
(hoewel Minecraft ook niet bepaald duur is, zeker niet in vergelijking met de topspellen, waar het inmiddels toch echt wel tussen past)
Doet denken aan: Pokemon, Yu-gi-oh en Magic.. allemaal kaartspelletjes waar waarschijnlijk ook games van zijn.

Betwijfel dat het net zo populair wordt als minecraft, maar als het goed uitgewerkt wordt kan het leuk uitpakken, ben benieuwd of er net als bij minecraft een beta komt.
Pokemon is zelfs begonnen als video game serie.
Het lijkt mij tot nu toe echt een veel te neppe Magic: The Gathering. Het hele principe spreekt me niet aan, dus hoewel ik het allicht een keer zal uitproberen verwacht ik er niet veel van. Ik hou het wel bij mijn ongezonde Minecraft verslaving.

Wel leuk om te zien dat ze met het geld van hun succes ook echt games gaan maken die ze altijd al wilden maken maar waar ze de mogelijkheid niet voor hadden. Dat is liefde voor games, niks serie kapotmelken, gewoon weer met liefde iets nieuws proberen te maken en hopen dat je er in ieder geval een kleine winst mee kan gaan maken. Ik wens de mannen van Mojang al het beste toe.
Een soort van MTG dus?
Dat idee bekroop mij ook. Ben erg benieuwd hoe het gaat ontwikkelen.
Ze mogen echter wel beginnen met op hun site (http://www.scrolls.com/) een iets leesbaarder lettertype te gebruiken)
Laten we in ieder geval hopen dat ze dit niet in Java gaan schrijven.
Waarom niet? Zeer cross-platform, zeer snel, en frankly, Minecraft draait hier prima.
Minecraft is alles behalve Prima, het spel lagt veels te had en daar staat tegenover dat je er een goede PC voor nodig hebt wat gewoon zwaar belachelijk is als je na de features kijkt, Minecraft is gewoon bar slecht geprogrammeerd.
Dat is wel erg kort door de bocht. Het is zeker waar dat Minecraft vol met messy code zit en aan tien kanten geoptimized kan worden, maar als je kijkt naar de features die het gebruikt is het niet zo heel gek dat hij veel geheugen trekt. De computer onthoud van elke geladen chunk welk type blokje waar zit. Dat zijn honderdduizenden, misschien wel miljoenen blokjes om te onthouden. Dat trekt nu eenmaal wat CPU. Maar in onze huidige minimaal 2 gig, vaak 4 gig ram situatie qua PC's is het gewoon de tijd niet waard om in dit stadium alles te geen herschrijven. De fans schreeuwen dag in dag uit om updates, de server kan het allemaal niet aan en moet dus aangepakt worden en ze zijn bezig met een tweede game. Code die gewoon redelijk draait gaan optimizen heeft op dit moment gewoon een lage prioriteit.

Maar Notch programmeert niks aan Scrolls, dat wordt gedaan door een ander team. Notch richt zich nog volledig op Minecraft. Dus als je je echt zorgen maakt om de kwaliteit van Notch's codeerwerk hoef je nog niet wakker te liggen voor Scrolls.

[Reactie gewijzigd door DamonTheron op 2 maart 2011 13:20]

Draait prima ja, maar zeer inefficiŽnt geprogrammeerd. Heb standaard 600 MB aan ram geheugen nodig om die game te spelen en het loopt alleen maar op.
Gelukkig speelt het wel goed als je 6 GB aan ram hebt, tegenover de 3 GB in je laptop..
Dit inderdaad, heb absoluut geen trage computer maar Minecraft krijgt het toch voor elkaar om tussen de 30 en de 80 procent van mijn CPU te gebruiken. Zelfs als ik in het hoofdmenu zit zonder iets te doen!
Zet je graphics maar eens op 'limit frames', scheelt een hoop. Minecraft krijgt mijn Phenom IIX4 @ 3,8Ghz ook op 50%. Met de frames limited zit het rond de 20%.

Gezeur over het geheugengebruik snap ik niet. 600mb, lekker belangrijk, iedereen heeft toch minstens 4 tegenwoordig? Het leunt toch ook vrij zwaar op de videokaart. Op mijn vrij snelle core i5 zakelijk laptoppie draait het vrij schokkerig.
Dat het inefficiŽnt geprogrammeerd is heeft natuurlijk weinig met java te maken he.
Ja en nee, Java is sowieso al niet een van de snelste op welk platform dan ook. Elke Java applicatie gebruikt bij mij altijd redelijk wat CPU.

Lang niet zo veel als de hoeveelheid die Minecraft gebruikt, maar toch.
Wat een loos argument. Java is in sommige gevallen zelfs sneller dan GCC-gecompileerde C-code, en anders zit het in de zelfde orde van snelheid. Dus als je java-app "redelijk wat cpu gebruikt", dan doet je native compiled C++ app dat net zo goed.
Meh, Minecraft draait vrijwel lagloos op m'n 2GB ram Vostro laptopje. Ik heb er niet echt problemen mee. Dat het inefficient geprogrammeerd is klopt wel zeker. Kijk maar eens naar de enorme verbeterslagen die mods de laatste tijd maken alleen maar door de messy code een beetje te cleanen. Notch heeft zelfs laatst een van deze mods toegevoegd aan Minecraft die het save formaat aanpast en efficienter maakt. Maar echt problemen levert het niet op.

[Reactie gewijzigd door DamonTheron op 2 maart 2011 13:18]

Java is op zich niks mis mee, maar het vreet cpu en geheugen, vooral als je mulitplayer doet en iedereen is ergens anders aan het bouwen. Op mijn minecraft servertje trekt java al gauw 70% CPU en aardig wat geheugen als er wat mensen opzitten :P.
dit doet me een beetje denken aan een soort van pokemon-achtige spel
- of hoe heten al die andere goedkope tekenfilms uit het zelfde genre?
Lijkt me een erg leuk spel. Des tijds ook een tijdje de pokemon card game gespeeld. Erg vermakelijk. Helaas zat er geen multi player bij waardoor de ai snel te slecht werd. Ik ga deze zowiezo proberen. Lijkt me een vermakelijke game.
ik denk dat dit niet echt zo populair zal worden als minecraft.
maar denk wel dat dit wel leuk kan zijn.

hoop alleen wel op beetje leuke manier ontworpen word dit concept, anders haalt het niet uit.
Uhhh... bestaat dit spel niet al? Magic: the Gathering iemand?

Beetje jammer dat Mojang niet druk bezig is met MineCraft, want die mag ook wel eens uit de beta vandaan.
Euh, afgelopen week nog een update geweest.. Ze zijn er vrij druk mee bezig hoor :?
Mojang is nu een klein groepje mensen en Notch is gewoon nog bezig met minecraft. Jacob doet dit spel en die andere mensen zullen wel aan beiden werken.
Als je zo redeneert, kun je ook bij elke nieuwe shooter zeggen "Uhhh... bestaat dit spel niet al? <insert random shooter> iemand? |:(
Eigenlijk denk ik dat ook, maar bij shooters en dergelijke is het de sfeer die een spel anders maakt. Bij een kaart/schaak spel kun je niet bepaald van een sfeer spreken, hooguit van andere regels...
Natuurlijk kan dat wel. Je kan een achtergrondverhaal erbij maken, je kan het verhaal vertellen via de kaarten zelf. Shooters zijn voor mij zo saai omdat ze weinig doen om een verhaal neer te zetten (meestal hoor). COD, MoH, etc zijn allemaal hetzelfde voor mijn gevoel.

Dus ja, dat zegt meer over de speler dan over het spel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True