Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Markus Persson van Mojang AB heeft het ruimtespel 0x10c aangekondigd op zijn nieuwe website. Het 'hard science fiction'-spel zou zowel single- als multiplayer bieden, maar voor het laatste moet mogelijk maandelijks betaald worden.

0x10cHet spel, genaamd 0x10c, zou volgens het Minecraftstramien worden uitgebracht. Vroege bèta's zullen beschikbaar worden gesteld aan het publiek omdat Persson, zo meldt hij op de website van het spel, veel feedback van de community wil. Wanneer een eerste release zal verschijnen, is nog niet bekend.

Wel is de plotlijn al uitgewerkt: De mensheid heeft in een alternatief universum, waar de ruimterace nooit is geëindigd, 'diepe slaapcapsules' gemaakt. Bij het ontwerpen van die capsules is echter een foutje gemaakt, waarbij de slapenden uiteindelijk meer dan 281 biljoen jaar later wakker worden, in het jaar 281.474.976.712.644, wanneer het universum bijna op uitsterven staat. De titel van het spel komt van dat jaartal: 0x10c blijkt de hex-notatie voor 1612 te zijn. De uitkomst van de laatstgenoemde berekening verschilt maar weinig van het jaartal dat Persson heeft gekozen.

Op de website heeft de ontwikkelaar reeds bepaalde features aangekondigd zoals als onder meer een volledig werkend 16-bit-computersysteem binnenin het spel, waarmee in assembler besturing en handelingen van het ruimteschip kan worden geprogrammeerd. Dat computersysteem is nog in volle ontwikkeling, getuige de screenshot die Persson publiceerde. Spelers kunnen ook andere spelers, of AI bevechten in spacecombat en landen op planeten. In het spel zit ook een geavanceerd economiemodel, kan er worden gemijnd of kunnen handel en plunderingen worden uitgevoerd. Het spel zal met zowel singleplayer- en multiplayerwerelden komen die worden verbonden via het zogenaamde 'multiverse'.

Dat multiverse zou, voor het multiplayerdeel, alle fysische formules blijven berekenen en alle virtuele computers blijven draaien, ook wanneer de speler niet aanwezig is. Daarom denkt Persson een maandelijkse prijs te gaan vragen voor multiplayerspelers. Voor welke platformen het spel zal uitkomen, is nog niet bekend.

DCPU in 0x10c

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Ik ben bang dat dit geen succes wordt. Notch heeft een geschiedenis van... eclictisch game-design zal ik het noemen; het focussen op te veel losse ideeŽn zonder het geheel in gedachte te houden. De losse onderdelen worden individueel deels uitgewerkt, maar er wordt geen rekening gehouden met hoe de losse elementen met elkaar de gameplay zullen vormen. Zo heeft Minecraft bijvoorbeeld een groot aantal losse onderdelen die op zich leuk zijn, maar valt het spel als geheel nogal op z'n gat omdat ze niet samen een spel vormen, maar onderdelen van meerdere spellen in een geheel gepropt.

Dit hele 'computer binnen een computer' element klinkt als iets dat een enorm deel van zijn fanbase zal afschrikken. Een van de krachten van Minecraft was de simpliciteit die ermee gemoeid was. Iedereen kon het oppakken en ermee aan de gang (Minecraftchick daargelaten, maar gehandicapten zijn niet het gemiddelde). Toegegeven er zijn een aantal... Die-hard fans zal ik ze noemen, welke enorm complexe redstone machines bouwde in Minecraft, maar ook dat is niet het gemiddelde.
Om eerlijk te zijn klinkt het 'programmeerbare computer' idee het ook als iets dat hem persoonlijk leuk lijkt maar voor de rest als gameplay element volledig plat valt. Al is het nog te vroeg om dat met zekerheid te stellen.

Een maandelijkse betaling is al helemaal misplaatst. Zodra je daarmee begint stap je de wereld van de grote jongens zoals EVE in, en daar kan een spelletje van Notch niet mee concurreren, zelfs niet met zijn grote fanbase.
De enige twee opties die ik zie zijn een model zoals Minecraft waarbij je een keer een redelijke prijs betaalt, of een free to play model met microtransacties, als hij die computer within a game zo graag wil houden.

Ik ben sceptisch.

[Reactie gewijzigd door DamonTheron op 4 april 2012 19:54]

Dat is dan ook de kracht van indie game ontwikkelaars. Ook al is het misschien een idee dat hem persoonlijk leuk lijkt en de rest van de wereld interesseert het niets, hij is onafhankelijk en kan in principe doen wat hij zelf leuk vindt. Hij is niet verplicht een uitgever blij te houden met kaskrakers.
Ok, zo heel erg onafhankelijk is hij niet meer, nu de bankrekeningen van ~15 man maandelijks gevuld moet worden. Maar dan nog hebben ze genoeg vrijheid om eens wat anders te proberen.

Ik ben in ieder geval wel benieuwd, want het concept kan erg leuk zijn. Ik zie het ook nog wel gebeuren dat er een gcc of llvm compiler komt voor zijn virtuele cpu zodat er gewoon op een hoger nivo geprogrammeerd kan worden.
hij is onafhankelijk en kan in principe doen wat hij zelf leuk vindt. Hij is niet verplicht een uitgever blij te houden met kaskrakers
Dat heeft geen drol met onafhankelijkheid te maken :). Uiteindelijk wil je brood op de plank. Als je een AAA game maakt waar honderden manuren in gaan zitten dan kun je dat meestal niet makkelijk zelf bekostigen (je bent miljoenen kwijt aan alleen al salarissen) en zul je een geldschieter moeten vinden, en moet je een game maken die ook goed zal verkopen. Natuurlijk zal dat ook een eis van je geldschieter zijn, maar ookal was dat het niet en laat ie je geheel vrij (in principe ben je dan net zo onafhankelijk) dan kun je het je alsnog niet veroorloven om gewoon maar te doen wat je zelf leuk vindt.

Je uitgever is vervolgens niet per se je geldschieter. Als jij het helemaal zelf kan bekostigen dan zal het je uitgever aan z'n kont roesten wat voor game jij produceert - je betaalt 'm toch wel om de games de drukken en te shippen.

En wat je zelf al zegt, Mojang is gewoone een bedrijf en het personeel moet gewoon betaald worden - ik ken de Zweedse lonen niet, maar 15 keer zeg §75k per jaar is toch ~ §1,1 miljoen euro per jaar. Verder ben ik het eens met DamonTheron, Notch is geen fantastisch game designer. Hij heeft met Minecraft een goed (bestaand) concept gepakt en dat uitgewerkt met veel dedication en daarnaast veel input vanuit de community, maar om nou te zeggen dat het een knap staaltje game design was... nee, niet echt. Rijk is ie er natuurlijk wel mee geworden, en daardoor zal de bedrijfskas ook wel behoorlijk gespekt zijn dus voorlopig zal ie de salarissen kunnen betalen. Maar of andere projecten net zo succesvol worden, daar heb ik zo mijn twijfels over. Maar wellicht heeft ie een trouwe fanbase opgebouwd die massaal de alpha versies van zijn nieuwe games zullen blijven kopen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 5 april 2012 09:48]

Misshien dat je voor dat maandelijks bedrag een x aantal van die instructies kunt uitvoeren en daarmee je objecten laten bewegen.
Hoezo is maandelijks betalen een probleem? Dat doen vele mensen nu ook al, voor hun Minecraft server.
Op zich klinkt het concept leuk idee. Alleen een beetje nutteloos. De grens van "wat is gamen" word echt opgezocht. Als ik BASIC/assembler moet kloppen dan noem ik dat bijna "werken" anyhow; een huis tot in de kleinste details inrichten bij de SIMS is eigenlijk ook "werken".
Nu zou het niet tof zijn mocht al die creative verzinsels ook niet een bepaald real life nut hebben? maw: misschien kan er wel een efficient mars-module geschreven worden, of eindelijk een of andere uber-slimme AI. Maw: het hele ox10c spel dat zich als een gigantisch brein gaat gedragen, waar je langs de buitenkant een bepaald probleem op kan loslaten?
Dit zou kunnen werken als je er als speler kleine entiteiten "logica" binnen een recursief geheel van logica zou oplossen. Bijv. een speler van "level 10" delegeert bepaalde sub-problemen door naar spelers op level 9 ... die op hun beurt weer ... \\\ mjah ik ben hier dromerig over aan het doen.
Als zijn interpreter een beetje snel draait start ik een intergalactisch radiostation met built-in MP3 decoder :P.
De uitkomst van de laatstgenoemde berekening verschilt maar weinig van het jaartal dat Persson heeft gekozen.
281474976712644 - 16^12 = 1988

Dacht eerst nog dat er een verborgen referentie lag naar "Big Brother", maar dat is 1984.

In ieder geval zit het wel goed wat luisteren naar de community betreft, al is dat soms lastig want er kan onmogelijk voldaan worden aan elke wens van alle gebruikers. Maar met een beetje democratie kan er in ieder geval worden voorkomen dat het spel niet bij de meerderheid in trek zal vallen.

Zal mij wel benieuwen of Notch weer met live streams in de weer gaat om mee te kijken met het daadwerkelijk ontwerp, zoals ze ook doen voor elke "Ludum Dare".

Die begint binnenkort ook weer en ik neem aan dat Notch ook deze keer weer meedoet: http://www.ludumdare.com/compo/
Ontopic:
Ik geloof niet dat ze veel gebruiker gaan krijgen met dit spel. Blijkbaar trekt het oude grafische interface van Minecraft enorm veel mensen aan maar dit gaat wel iets te ver terug in de tijd qua graphics.

Offtopic:
Ik las de titel zo:
0 : zero
x : ex
10 : ten
c: sie

Zero-extensie :)
Offtopic:
Ik las de titel zo:
0 : zero
x : ex
10 : ten
c: sie

Zero-extensie :)

Classic, zo noem ik het spel vanaf nu :)
Ah, toch geen Mars Effect? :P
Ik ben benieuwd hoe dit er uiteindelijk uit gaat zien en of het net zo verslavend wordt als Minecraft. :D
No offense, maar het klinkt nog steeds als een 1 april grap, een emulated computer programmeren in assembler!?!? Hoeveel spelers verwacht hij wel niet... 48...
Het lijkt mij dat dit een feature is die door een klein aantal spelers gebruikt zal worden, maar dat die er in-game schatrijk van kunnen worden door de code door te verkopen.
Nouja, als je ziet wat mensen wel niet fabriceren in Minecraft (van 8-bits CPU's tot displays etc) zou me niks verbazen als ook dit enorm veel gebruikt wordt, zeker als je daar bijv. robots e.d. mee kunt programmeren.
Eh er zijn ook al 8-bit en 16-bit processoren nagemaakt in hun eerdere spel Minecraft.
Er is zelfs een dual core cpu gemaakt :p

Minecraft is best divers van wat ik heb gezien.
Spelletjes spelen waar je nog van kunt leren. Kan niet beter.
Ik verwacht eigenlijk dat dit uiteindelijk met een HLL te programmeren zal zijn. Aan de andere kant, dit kan een kans zijn voor een nieuwe generatie gamers om de principes van assembler te leren (veel te weinig mensen zijn er redelijk mee bekend tegenwoordig als je t mij vraagt).
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't.
and there is also the type who doesn't understand the difference between binary and assembler =\
Want 0 soorten mensen zijn ook mensen? 8)7
Precies het punt van die quote. Want waar is 10 de binaire notatie voor? Inderdaad, 2. :')
10b = 2

En dan nog zijn het geen drie opties, maar acht individuele "opties" met 255 mogelijkheden.
Kijk eens naar de copyright notice:
© April 1 2012 Mojang
;)
Zoals hun titel zegt:
"This was an April Fools joke. Or rather, the name was. The game is real."

Wil dus al veel zeggen :p
Ik denk dat er wel snel iemand aan de slag gaat om een high level compiler (bijvoorbeeld een BASIC taaltje) voor dit processortje te bouwen, dan wordt het gebruik van dat ding ook wat makkelijker voor andere gamers.
Ik denk dat er wel snel iemand aan de slag gaat om een high level compiler (bijvoorbeeld een BASIC taaltje) voor dit processortje te bouwen, dan wordt het gebruik van dat ding ook wat makkelijker voor andere gamers.
Kijk eens naar de screenshot. Het simuleert qua uiterlijk een Commodore 64 en er staat duidelijk "BASIC" op de eerste regel. Waarschijnlijk kan de speler net als met de C64 in BASIC of in assembler programmeren.

Ben benieuwd. Van Minecraft is de drempel om mee te doen een stuk lager en je hoeft niet te betalen om het online te spelen. Ik weet niet of een klein aantal spelers juist wilt betalen vanwege het kleine aantal spelers. Aan de andere kant: het is Notch. Misschien heeft hij nog een klein wondertje in zijn hoed zitten. ;)
Ik had mij gefocussed op dat textbestandje, maar nu je het zegt: idd er is al een basic voor :)
het verschil tussen 16^12 en het jaartal wat 'ie noemt is 1988.. wat zou hij daar mee bedoelen? :)
Dat iemand in 1988 in een diepe stasis is gegaan en 16^12 jaar later wakker is geworden in plaats van een enkel jaar? (endianness foutje).
hoop dat het net zo goed is als minecraft en dat het lang blijft worden geupdate.
misschien dat de grapics net als bij mincraft anders zijn dan dat je zou verwachten en naar dat plaatje te zien is het wel anders dan normaal.

misschien kunnen we weer voordeelpakken als hij al in de alpha uitkomt.
dat is de c64 ... loool :)

hij heeft gewoon een c64 emulator in het spel gestopt .... :)

zouden de originele games er ook op werken??
Vreemd spel.. toch ben ik wel heel nieuwsgierig naar de verdere graphics van het spel.
Minecraft is al geweldig dus ik hoop voor Notch dat dit ook een succes gaat worden!
Ik ben benieuwd, het is in ieder geval een leuk concept. Ik heb alleen het gevoel dat de doelgroep hier veel kleiner is (vooral IT'ers die er dan ook nog eens maandelijks voor willen betalen) dan bij Minecraft het geval is.

[Reactie gewijzigd door Bv202 op 4 april 2012 18:04]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True