Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

De ontwikkelaars van de opensource grafische editor GIMP hebben de eerste release candidate uitgebracht. GIMP 2.8 biedt de gebruiker voortaan een single window-modus, terwijl er ook een nieuwe grafische engine wordt gebruikt.

GIMPAan een opvolger van de huidige GIMP 2.6 wordt al jarenlang gewerkt en de officiële release is diverse malen uitgesteld. Inmiddels is een belangrijke stap in het ontwikkelproces van de opensource-editor gezet door het uitbrengen van de eerste release candidate van GIMP 2.8.

De belangrijkste vernieuwing is de interface: in plaats van een losse vensterstructuur krijgt de gebruiker voortaan een single window-omgeving aangeboden. Deze 'Photoshop-layout' zou gebruiksvriendelijker zijn ten opzichte van de talloze losse vensters, al kan er teruggeschakeld worden naar de klassieke modus.

GIMP 2.7.5 (laatste dev-release voor 2.8 rc)

GIMP 2.8 krijgt ook de beschikking over een nieuwe engine: de Generic Graphics Library. Deze biedt ondersteuning voor OpenCL, waardoor er hardwareversnelling via de gpu benut kan worden, bijvoorbeeld voor filters en vervormingen van bitmapafbeeldingen. In de release candidate moet de OpenCL-code nog wel via een flag worden geactiveerd.

Na een ontwikkeltraject van meer dan vier jaar lijkt een release van GIMP 2.8 niet ver weg meer. Mogelijk zal de grafische editor, die op alle platformen beschikbaar is, rond de zomer als final uitkomen.


Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

Grappig dat iedereen het over die single-window vs multi-window heeft hier. Natuurlijk is het een hele verbetering maar toch vind ik GEGL minstens even belangrijk. Hierdoor kun je non-destructief foto's bewerken en werken met grotere kleurendieptes en komt Gimp in aanmerking als onderdeel van foto-workflows (met bv Lightroom als manager en Gimp als externe editor).

Daarnaast hoop ik ook dat ze kleine ergernissen zoals het instellen van de taal van de gebruikersinterface hebben aangepast. Om Gimp nu in het engels te krijgen moet je een environment variabele aanmaken of je NL-nl directory weggooien uit je dictionary directory. Waarom dat niet gewoon in Gimp zelf kan is me altijd een raadsel gebleven.

edit: oh, en ook heb ik vaak problemen met window focus. Als je Gimp naar de voorgrond probeert te krijgen via de taakbalk, wil het nog wel eens gebeuren dat alleen de tool windows verschijnen maar het main window niet (of helemaal niks). Dat zal nu ook wel verholpen zijn neem ik aan.

[Reactie gewijzigd door sys64738 op 4 april 2012 20:17]

en komt Gimp in aanmerking als onderdeel van foto-workflows (met bv Lightroom als manager en Gimp als externe editor).
Lightroom is van Adobe. Als we het nu toch over FOSS hebben kan je beter de free lightweight Lightroom-immitatie noemen:

DarkTable

Of de bekendere RAW editor:

RawTherapee

Of de minder bekende:

Photivo
Ziet er goed uit! Gebruik al een lange tijd GIMP, maar vond het aantal vensters dat geopend werd af en toe een beetje veel worden. Binnenkort deze versie maar eens proberen!

Vier jaar ontwikkelen is trouwens best veel. Of ligt dat aan mij? Het is natuurlijk een groot project met veel research, maar dan zullen er nog veel manuren vij betrokken zijn geweest.
Dat hangt er vanaf wat ze in die tijd gedaan hebben. Men heeft natuurlijk ook wel doorontwikkeld aan 2.6 in de tussentijd. Daarnaast heeft men bij Linux bijvoorbeeld 10 jaar lang gedeveloped aan de 2.4 branch, en een jaar of 8 aan de 2.6 branch.

Het verschil is dat de Linux folks het in die tusentijd wel uitbrachten, terwijl bij Gimp men het veel meer als beta betiteld heeft. Nu heb ik (ongeveer) 3 jaar geleden al eens met een alpha versie van 2.8 gespeeld inclusief de 1 window functionaliteit en die was best bruikbaar.

Niet dat ik erg om deze one-window functionaliteit geef, Als fulltime Ubuntu gebruiker heb ik mijn workspaces, en als ik gimp gebruik dan zet ik die gewoon op 1 workspace. Heb je (als bijv. windows gebruiker) maar 1 desktop/workspace dan kan ik me goed voorstellen dat dit een verademing is.
Ook voor de KDE gebruikers (zoals ik) is een single-window Gimp wel lekker. KDE heeft soms de neiging om de tools-window en de layers-window niet op de taakbalk neer te zetten. Of dat nou een bug in KDE of GIMP is (of mijn multi-monitor-setup), weet ik niet, maar irritant is het wel. Zeker als er allerlei andere vensters overheen komen die ik dan moet minimaliseren om erbij te kunnen. Ik zie erg uit naar 2.8, omdat het ook een hoop andere verbeteringen met zich meebrengt zoals het groeperen van layers (waarmee ik stiekum hoop dat de compatibilieit met photoshop bestanden wat word verbeterd).
Zoals altijd ga ik geen beta-versie installeren en wacht ik braaf totdat Fedora (of Ubuntu) de binary in de repo gooien.
Niet dat ik erg om deze one-window functionaliteit geef, Als fulltime Ubuntu gebruiker heb ik mijn workspaces, en als ik gimp gebruik dan zet ik die gewoon op 1 workspace.
Hoe maakt dat de meerdere-venster-methode praktischer? Ik ben een overwegend Xubuntu-gebruiker, heb ook meerdere workspaces, en ik irriteer me alsnog altijd mateloos aan die vensters. Dan heb je de ene weer nodig, dan heb je een tool nodig maar er zit eerst nog een window voor. Vervolgens heb je te vaak de layers-hotkey gedrukt waardoor die window opeens off-screen is en je GIMP moet restarten. De tab-windowhide werkt alleen onder bepaalde omstandigheden en je weet nooit zeker wanneer precies.

Dat weerhoudt me er niet van om wekelijks GIMP te gebruiken voor kleine dingen waarvoor ik geen zin heb te booten in Windows waar ik Photoshop heb, maar ik vraag me wel af: In welk universum is de multi-window-mode überhaupt gewenst?
Pics, or it didn't happen
Voor de nieuwsgierigen:

Screenshot
Eindelijk.. vond GIMP altijd verwarrend.. (tja photoshop addict).

Ga me zeker nog een keer wagen aan GIMP.

Ik hoop stiekem in de toekomst op een goede "guideline" voor GUI's@ linux zoals bij.. Mac bv..

Zou een hoop helpen denk ik.Tevens ben ik zeer blij dat GIMP nog steeds vooruitgang boekt.
Ik denk dat Icekiller2k6 doelt op een guideline voor hoe UI's eruit moeten zien, niet hoe je GIMP moet gebruiken ;)

Waarschijnlijk met de gedachte dat als er zo'n guideline is, en alle programma's er dus wat uniformer uitzien, je een wat samenhangender geheel krijgt dan het huidige aantal bijeengeraapte programma's ;)
Volgens mij zijn die er wel. Volgend probleem, welke volg je? Die voor Gnome? Die voor KDE? Die voor een andere Window Manager?

Op Linux is zoveel keuze wat betreft de interface, en elke interface houdt er een eigen lijn op na qua design en usability. Dus zelfs als je een programma perfect laat integreren in Gnome, dan gaat het er in KDE niet goed uitzien.
Nou volgens mij streven ook een hoop linux applicaties na om de functionaliteit in een backend onder te brengen waarna het mogelijk is om daar een frontend voor te ontwikkelen. Het is dan ook mogelijk om een KDE of GNOME frontend te maken voor dezelfde applicatie.
Dat kan wel zijn, maar dan moet je dus nog steeds met meerdere interfaces rekening houden. Mac OS is simpel, dat is de afgelopen tig jaar nauwelijks verandert. MS gooit om de zoveel jaar zijn interface grondig ondersteboven en Linux heeft gewoon altijd meerdere interfaces waar je rekening mee moet houden. Zelfs als je werkt met een backend en een frontend, je moet nog steeds verschillende interfaces ontwikkelen en dat kost extra tijd.
Ik hoop stiekem in de toekomst op een goede "guideline" voor GUI's@ linux zoals bij.. Mac bv..
Die zijn er al een tijdje voor de grote DE's

http://developer.gnome.org/hig-book/3.0/
http://techbase.kde.org/Projects/Plasma/PIG
Daar is al jaren GimpShop voor :)
Dan heb je alles in single window mode en is het ineens een stuk minder user-hostile!
Helaas gaat de doorontwikkeling van Gimpshop een stuk langzamer onregelmatiger als van Gimp zelf. Nu zitten beiden op 2.6 (maar is Gimp 2.8 bijna klaar) maar toen 2.6 uit kwam (21-12-2010) zat Gimpshop nog op 2.2.8 (Gimp uit 2005) stamt). Versies 2.2.9-2.2.17 en 2.4 (.0-.7) heeft Gimpshop helemaal overgeslagen.

Nu Gimp zelf een single-window-modus heeft is Gimpshop misschien wel overbodig geworden en zoniet, dan zal het makkelijker zijn om Gimp aan te passen naar Gimpshop.
Wel hoop ik dat voor de oude garde GIMP-gebruikers de multi-window-modus als optie aanwezig blijft. Zij zijn deze immers gewend en er is een reden waarom de Gimp-devvers destijds hiervoor gekozen hebben, volgens mij deze bied meer flexibliteit.
Veel handiger dan de oude layout met al die floating windows, dat lijkt me wel duidelijk van de screenshot. De oude interface was helemaal gemaakt voor window managers met focus follows mouse leek het wel, vooral de OS X versie was daarom echt een ramp om te gebruiken. Misschien tijd om the Gimp weer eens te gaan proberen in plaats van pixelmator (erg mooi en handig, maar veel beperkter kwa features dan the Gimp).
het is misschien niet zo'n nette manier van reageren. Maar ik had hier wel graag een screenshotje bij gezien.

Hopelijk heb ik met deze versie in OSX niet meer het gruwelijk irritante dubbelklik probleem, waarbij je eerst moet klikken om een venster te activeren, en dan nog een keer voor het knopje waar je op wilt klikken.
Plaatje toegevoegd, laatste bètabuild (2.7.5) onder Windows. De binaries van 2.8 moeten nog uitkomen op de diverse platforms.
lijkt me niet offtopic, ik was ook benieuwd naar de shot
Is er ook al een portable versie van deze rc?
Gimp wordt langzaam volwassener. Ik hoop echter dat de final, ook beschikbaar komt in de Apple AppStore en Windows MarketPlace. Updaten wordt dan namelijk minder omslachtig.
Ik hoop dat de final, ook beschikbaar komt in de Apple AppStore en Windows MarketPlace.
voor zover ik weet is GIMP gelicenseerd onder de GPL licentie, die dat niet toestaat.
Waarom zou de GPL dat niet toestaan?
De GPL staat het wel toe, maar Microsoft en Apple staan de GPL niet toe...
Dat is zever en FUD... Volgens *sommigen* zijn de voorwaarden van de Apple App store niet compatible met de GPL licentie, anderen hebben daar een andere mening over.

Er *is* GPL gebaseerde software te vinden in de app store bvb Doom Classic en als je de GPL sourcecode wil van de IOS app -> http://download.zenimax.c...omclassic_ios_v21_src.zip

En er zijn er nog zo enkele.

VLC is verwijderd op vraag van een van de developers (die volgens mij het veelal deed om zijn haat tegen apple gebruikers - "I don't care for iProducts users...") en niet door eigen beweging van Apple.

Maar zoals zo vaak herschrijft men graag geschiedenis omdat het dan beter in een plaatje past.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 4 april 2012 19:50]

Afaik is er geen enkele volledige GPL app te vinden in de store, alleen apps die stukken van GPL gebruiken.
Discussie over waar de oorzaak ligt is zinloos, de oorzaak is duidelijk, GPL staat geen distributie onder DRM toe, en Apple past DRM toe op alle apps. De oplossing is echter onduidelijk, iemand zal toe moeten geven, en beide fronten zijn dat niet van plan.
De oplossing, even vanuit het standpunt van de GPL-kant bekeken, is dat vrije software steeds beter wordt en zo op den duur de niet-vrije software overbodig maakt.

Op een PC kun je even welke software installeren en dus daar gaat dit ook op. In het geval van Apple gaat het niet op omdat er buitenom de Apple store niets te installeren valt.

Er zal echter altijd een fabrikant zijn die hardware wilt leveren die niet geblokkeerd is, waarop Android, Maemo oid geïnstalleerd kan worden, en indien er even goede software op die andere platformen beschikbaar is, zal volgens hun redenatie zullen mensen in dat geval dus voor de vrije alternatieven kiezen.
Apple heeft niks tegen de GPL. Ze installeren zelfs een heleboel GPL-software mee met OS X.

De GPL is wel incompatible met de voorwaarden van de iOS App Store, maar dat is even zeer de "fout" van de GPL als van de App Store-voorwaarden. De bedoeling van de GPL is namelijk om de gebruikers het recht te geven het programma aan te passen en het aangepaste programma te gebruiken. Dat is op een iPhone of iPad echter niet mogelijk omdat het aangepaste programma eerst weer in de App Store goedgekeurd moet worden. De gebruiker heeft dus niet de vrijheid het aangepaste programma zondermeer te gebruiken.

Ik zie zelf echter niet in waarom GPL software niet in de Mac App Store kan worden opgenomen. Op OS X is er namelijk het alternatief om software buiten de Max App Store te installeren. En dus kan de gebruiker wel zijn aangepaste programma gebruiken.
Als GIMP over alle code beschikt kunnen GIMP onder a dual license uitbrengen.

Een die GPL is, en een ander die uit licenties bestaat die wel in de Apple store werkt. Alhoewel ik me kan voorstellen dat dit niet top prioriteit is.
Dan moet je wel toestemming krijgen van *alle* mensen die ooit code hebben bijgedragen aan GIMP. Dat wordt nog een lastige zaak.
Het is natuurlijk wel gek dat de app store producten met GPL weert (want dat doet de repack licentie in feite) maar zelf wel gebruik maakt van o.a GPL software (webkit)
Het is niet zo dat de AppStore software met de GPL blokkeert, maar de GPL staat distributie via de AppStore niet toe.
Maar de GNU Image Manipulator updaten is al heel makkelijk als je een GNU/* besturingssysteem gebruikt :) geen kans om dit in de "winkels" te vinden.
Goh, dat is pas veelbelovend!

Paint .NET grootste ergenis, net als deze is zoveel vensters. Bij de laatste Paint.NET zou dit ook verbeterd zijn, maar ik was nog nieuwsgierig naar GIMP, daar ik ook onder OSX werk. als simpel alternatief voor Photoshop is er Pixelmator, maar ook die kan mijn niet bekoren met al zijn vensters.

Zou graag gewoon een simpele Paint willen hebben onder OS X met kleine extra's zoals lagen, en basic vector tekenen.

Er is ook inkscape, daar zou ik echt eens mee moeten leren werken.

Hoop dat de MacPort wel afgewerkt is, en native cocoa libs gebruikt voor de interface

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 4 april 2012 18:30]

Compleet off topic, maar je kan seashore proberen. Is ook open source en behoorlijk simpel.
Niet Open Source maar Pixelmator is 70-80% identiek aan Gimp.
Mee eens. Ik vind Paint.NET een heerlijkheid in al zijn eenvoud. Een OSX port zou veel mensen erg blij maken. Gimp vind ik weer net te ingewikkeld. Ik ga deze versie nog een kans geven.
persoonlijk vind ik de meerder vensters een van de grootste voordelen van gimp aangezien ik hiermee het hoofdscherm op mijn middelste monitor kan hebben en andere windows op mijn linker en rechter beeldscherm dit geeft mijn veel werkoppervlak op mijn middelste scherm terwijl ik nog steeds snel bij bijvoorbeeld de toolbox en de layers kan.
Uiteraard ben ik me er van bewust dat de mode met meerdere schermen nog steeds blijft bestaan en dat vind ik ook eigenlijk het beste, gebruikers krijgen nu zelf de keuze wat ze het prettigst vinden.

[Reactie gewijzigd door qlum op 4 april 2012 19:04]

Gelukkig is het ook compleet optioneel
Daar heb je wel een goed punt! Ik gebruik het ook vaak met een extra scherm en dan is het met Gimp inderdaad heel makkelijk werken. Maar als je goed hebt gelezen blijft de 'oude' (= huidige) modus ook beschikbaar.
Helemaal met je eens. Ik vond het grote voordeel van the Gimp juist de meerdere vensters. Mensen die zeuren over de vensters gebruiken gewoon een foute window manager.

Ik gebruik altijd wel een stuk of 10 bureaubladen tegelijkertijd. Heb ik de toolboxen van de gimp op een bureaublad staan, en de afbeelding op een andere. Door een van de twee te selecteren, of beide tegelijkertijd is het heel makkelijk kiezen of wel of geen toolboxen wil zien.
Mensen die zeuren over de vensters gebruiken gewoon een foute window manager.
Mensen kunnen natuurlijk ook gewoon een andere voorkeur hebben. ;) Zo weet ik dat ik in mijn browser een schier oneindig aantal tabbladen open zou kunnen hebben. Maar toch blijft het bij mij meestal beperkt tot een max van ongeveer 10. Waarom? Overzicht houden, dat verlies ik als ik 100 tabs open heb staan.

Zolang de keuze blijft bestaan om heen en weer te switchen tussen de verschillende modi, is iedereen blij :)
Leuk dat ik net gister vond dat 2.6.11 wel erg oud was en de test versie 2.7.5 had gedownload waarin die single window mode ook in zit. En dan lees ik vandaag net over 2.8 :D Ik heb eigenlijk nooit gesnapt dat iemand meer raampjes wil. Ooit had photoshop het ook en daarom gebruikte ik paintshop pro.
In Gimp werkte die losse raampjes ook raar heb vaak gehad dat als er een andere window voorkwam dat je dan gimp niet terugkreeg behalve als je een paar keer heen en terug minimaliseerde of alle andere windows met de hand sloot.

Flinke verbetering dus maar had ook 10 jaar terug wel gemogen.
Wat ook goed is, is parent child en map structuur in layers. Ik kon nu een photoshop bestand openen zodat die er normaal uitzag, alleen was de structuur wel heel anders geworden dan in photoshop. Die layers van photoshop snapt die nog niet helemaal.

[Reactie gewijzigd door MrSpacely op 4 april 2012 18:30]

Waarom losse vensters? Handig in een multi monitor setup. De toolboxen op 1 scherm en de te bewerken afbeelding op een ander scherm. Zeker in tijden dat de resolutie kleiner was, was dat soms een echte noodzaak.
Kan nog steeds, alleen moet je nu je main window oprekken om op 2 vensters te passen en dan alle interne windows op het ene scherm zetten en het spul dat je bewerkt op het andere scherm. Doe ik ook met programmeren, m'n code op het ene scherm en alle andere zaken op het andere scherm.
Dat werkt alleen goed als de monitoren dezelfde resolutie hebben.
In het geval van losse vensters maakt de resolutie niet zoveel uit.
Owja daar had ik wel beetje aan gedacht. Maar dat de hele optie miste is dan wel jammer.
Goed zo. Photoshop CS6 heeft ook al die floating windows weggehaald, nu alleen nog Pixelmator. Floating windows (in ieder programma) zijn gewoon een ramp. Je bent constant aan het slepen omdat ze in de weg zitten. Liever gewoon dat je ze met een druk op de knop allemaal kunt verbergen.
Zover ik weet heeft Photoshop altijd vaste vensters gehad. Je kon ze weliswaar wel verplaatsen, maar je kon ze wel 'pinnen' op logische plekken. Ik heb dit altijd als een fijne 'feature' ervaren.

Bij GIMP stond alles echt helemaal los. In de eerste versies waarin je verschillende vensters had kon je ze ook niet 'pinnen'. Ik weet niet of dit wel in andere versies mogelijk was.
Ik heb het al getest, en het is een enorme verbetering ten opzichte van 2.6.
Wel leuk dat de ontwikkelaars zo bescheiden blijven door het geen 3.0 maar 2.8 te noemen.
Ik ben benieuwd wat de uiteindelijke release gaat worden! Ik erger mij altijd al aan het feit dat je 3 windows hebt als je GIMP opent. Ik denk dat ik hierdoor alleen GIMP ga gebruiken ipv. een combinatie van Paint.net en GIMP (voor simpele crops etc.). Top!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True