Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties

De consoleversie van de populaire sandbox-game Minecraft is meer verkocht dan de Windows en OS X-versie ervan. Dat heeft Patrick Geuder, data-analist bij Mojang, bekendgemaakt via Twitter. In totaal is Minecraft over alle platformen verspreid bijna 54 miljoen verkocht.

Dat de verkoopcijfers van de consoleversie boven die van de pc en Mac uitsteken, is redelijk uniek. De game was namelijk oorspronkelijk alleen verkrijgbaar voor Windows en OS X en verkreeg met zijn versies voor die platformen ook zijn immense populariteit. Hoeveel keer Minecraft precies per platform is verkocht, is niet bekend. Mojang, ontwikkelaar van Minecraft, heeft op zijn website alleen een meter staan met daarop het aantal verkopen van de Windows- en OS X-versie. Dat aantal ligt op het moment van schrijven bijna op 15,8 miljoen.

Het is aannemelijk dat het aantal verkochte exemplaren van Minecraft op consoles de aankomende tijd in grote mate blijft groeien. Dit vooral omdat de game rond augustus ook voor de PlayStation 4, Xbox One en PlayStation Vita zal verschijnen. Momenteel is Minecraft verkrijgbaar op Windows, OS X, Xbox 360, PlayStation 3, iOS en Android. De studio achter Minecraft haalde in 2013 nog 92 miljoen euro op met de game.

Minecraft

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Mocht je je vervelen en even zin hebben om te lachen moet je even het volgende filmpje kijken van minecon 2013: http://www.youtube.com/watch?v=aRdcptG365I

Minecraft is en blijft een geniaal spel om even je hoofd leeg te maken en de mooiste gebouwen neer te zetten. Speel het regelmatig nog wel eens met vrienden, enigste wat ik jammer vind is dat je moet port forwarden en dat de server niet ingebouwd zit in Minecraft. ( niet dat dit een groot probleem is maar het zou veel tijd schelen als het ingebouwd was.) En nog een handige toevoeging zou een vriendenlijst kunnen zijn zodat je makkelijk mensen kan toevoegen aan je server of andere mensen hun server kan joinen.

Hiernaast heb ik hem altijd op de computer gespeeld en weet ik niet hoe het is om hem op de console te spelen.

Edit:
http://minecraft-nl.gamepedia.com/Toekomstige_functies

[Reactie gewijzigd door jeroensluis op 26 juni 2014 14:15]

De minecraftcommunity tweakcraft.net (voortgekomen uit het eerste minecraft topic op GoT in 2010) ondersteunt alleen Windows/OS-X.

Na een tijdje vanilla gespeeld te hebben, zijn de verschillende mods toch voor mij de reden om met de PC te blijven spelen.
Het speelt ook veel heerlijker met een controller. Snap echt niet dat ik vandaag de dag Joy2Key moet gebruiken om geen RSI te krijgen van al dat geklik.
Daar ben ik het niet mee eens, ik heb het een tijd gespeeld op de console, en ik gaf het snel op vanwege het gebrek aan knoppen (je actionbar is kleiner), en het constant "mismikken". Met een analog/pookje kun je minder precies/snel bouwen, en ook complexe redstone/piston/trigger mechanismes zijn lastiger te maken...

Daar komt bovenop dat je qua mods/plugins een stuk minder kan, je kan op de PC bijvoorbeeld op je server een gigantische hoeveelheid scripts draaien om een web-platform er naast te zetten, zoals een google-maps achtige view die je map weergeeft buiten het spel. En dan begin ik nog niet eens over texture/resource packs, of "zorgeloos bouw"-cheats... Een controller is voor sommige games fijner, ja, RPG's of 3rd-person shooters die toch veel auto-aim hebben. Maar pixel-precies en "groot" heb je een gigantische stapel voordelen voor zowel de muis, als de PC...
Heb enorme mob grinders en andere random zut gebouwd met de controller. Acuraat zijn is gewoon wennen.
Je hebt maar 5 knopjes nodig voor normaal MC gebruik, spring, links klikken, rechts klikken, sneak en inventory. Action bar gebruik ik buiten 1-4 toch niet omdat ik dan mijn hand moet optillen/vinger lastig strekken.

Maar met analoog voor movement en die 5 knopjes. Hou ik 11 knoppen over voor de action bar en andere zut voor mods. (PS knop niet eens meegeteld).

Voor je map (zelf gebruik ik daar mijn 2de scherm voor) kun je dankzij joy2key alt-tab gewoon aan een toets binden. Kun je direct naar je mapje toe en deze nog gebruiken met dezelfde controls als voor mc (muis beweging en die links/rechts klik).

Minecraft is geen shooter, is lang niet zo fast paced.
Maar goed ieder zijn ding, klik jij je een ongeluk, zit ik op de bank onderuitgezakt beetje tunnels te graven, troep te bouwen of de ender dragon te stalken.
Ik vind de "lekker lui" op bank argument zo cliche worden.

Koop een lekkere bureaustoel zou ik zeggen, vindik veel aangenamer. Je hoeft niet rechtop erin te zitten, onderuitgezakt, benen op bureau, voeten op voetenbank, alles is mogelijk.
OF beter bouw een kleine pc (of een ZBox EN760 / Brix 760) en game overal waar je maar een scherm hebt (bank, tuin, bureau, bed)
Heb je helemaal gelijk in, kan alle spellen op spellen, alleen niet alles op High.

Is lekker klein en kost ongeveer het zelfde als de XBOX One, de Zotac ZBOX EN760 kost ¤ 505,87

Ok er moet nog een Harde schijf in en geheugen, maar die zijn niet duur.

4 GB - SO DIMM 204-pin - 1600 MHz kost maar ¤ 40,- en 2,5" 500 GB Harde schijf maar ¤ 40,-

En hij speelt Diablo 3, Battlefield 4 en Titanfall erg goed af, lekker soepel.

https://www.youtube.com/watch?v=VwBrJiq465s

En als je alles in de zelfde setting zou zetten in de spellen zo dat het er het zelfde uit ziet als de zelfde spellen op de Playstation 4 en XBOX One is hij zelfs nog 10% sneller.

https://www.youtube.com/watch?v=PaLbUXpXPSY

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 27 juni 2014 00:16]

Je vergeet dat je kunt scrollen voor de actionbar op de pc... ik gebruik vrijwel nooit het toetsenbord, scroll altijd en met een strategisch ingerichte actionbar werkt dat uitstekend.

Overigens of ik nou constant een knopje van de controller loopt te bashen of klikken met de muis... ik zie het verschil niet zo.
Dan bind je 2 toesten aan scroll (heb zelf d-pad links en d-pad rechts hiervoor).
Controller is wat minder RSI gevoelig en je zit niet zo vast aan de achtelijke arbo houding.
En door beetje spelen met config, knopje voor rennen (ipv 2x w) of springen met een timer dat je met de knop ingedrukt houden het landschap zonder veel gezeur door kan hoppen.

[Reactie gewijzigd door batjes op 26 juni 2014 14:20]

Dan bind je 2 toesten aan scroll (heb zelf d-pad links en d-pad rechts hiervoor).
Op de Xbox360 is dat LB en RB.
knopje voor rennen (ipv 2x w)
Dit is op de Xbox360 2x linker pookje naar voren, wat ik iets omslachtiger vind dan de 2x w op de PC, verder speel ik MineCraft veel vaker op m'n Xbox dan op de PC.

Misschien moet ik op de PC maar eens joy2key uitproberen en dezelfde mapping instellen als op m'n Xbox.
Zo zie je maar weer, mods zijn leuk voor fanaten maar voor het merendeel is "goed genoeg en goedkoop" gewoon goed genoeg.
Soms: ja. Maar bij minecraft zeker niet. Ik durf te wedden dat als je PC gebruikers vraagt: wie heeft een ander texture pack in minecraft (16*16 pixels naar 128*128 ofzo), dat je boven de 80% komt. Sterker nog, by Skyrim (op de console bekend als door-loading-screen-simulator) op de PC zit de mod functie in de Steam versie ingebakken. Het is een kwestie van uit een "app store" gewoon wat klikken, of zelfs een heel pack te klikken, en daar zie je dat bepaalde mods net zo vaak als het spel zelf gedownload zijn.

Ik geef toe dat zware OpenGL shader mods voor Minecraft inderdaad wat complexer zijn en wat meer "niche", maar zoals je het omschrijft: "alleen voor fanaten" is pertinent onjuist, zeker gezien hoe eenvoudig het gemaakt wordt... het ontwikkelen van mods, ja, daar kun je wel van zeggen: je moet kunnen LUA scripten in de ene game, wat java kennis in de anderen, of een goed photoshopper zijn met patroon-kennis en PNG-gevoel in weer anderen... maar zelfs dat is te doen als je echt een idee hebt.

Een texture pack is in een enkele klik toegevoegd, en bied gewoon al zo'n enorme verbetering!
Ik ben zelf betrokken bij de Skyrim mod scene, maar eerlijk gezegd zal de gewone gebruiker liever enkele tientjes neertellen voor The Witcher 3 of Dragon Age 3 dan mods opzoeken en installeren voor Skyrim. Uiteindelijk zijn mods toch vooral voor en door nerds.

En de app store maakt geen zier uit, integendeel. Het enige dat de app store doet is de onrealistische verwachting scheppen dat je maar te grabbelen hebt. Maar zo eenvoudig is het niet, en door de complicaties te camoufleren maakt de appstore het alleen maar erger.
  • Er is geen mogelijkheid om compatibility patches aan te bieden samen met de mod.
  • Het updaten van een lopend script in een patch leidt tot problemen tenzij de gebruiker het script eerst stopzet. Dit is een triviale taak, maar de Workshop laat niet toe dit aan de gebruiker te communiceren en updates worden automatisch geïnstalleerd. Om massale problemen te vermijden, mag je dus simpelweg nooit een script updaten in een patch. Better hope you got it right in 1.00.
  • In tegenstelling tot patches voor games op Steam worden updates van mods enkel gedownload als je lang genoeg afk gaat in de Skyrim-launcher, wat vele mensen niet weten en dus niet doen.
Dit alles leidt onvermijdelijk tot een rotte ervaring voor de speler, die vervolgens de modscene als een bende amateurs beschouwt en de rug toekeert.

--

Recent lanceerde ik een mod op de Workshop. Na enkele dagen kwamen er klachten over specifieke features. Ik fikste deze en uploadde de update. Het maakte geen fluit uit: de klachten bleven komen en de issues werden vereeuwigd in meerdere Let's Plays op Youtube. Het resultaat was pagina's vol feedback waarin ik als idioot, knoeier en luilak werd afgeschilderd wegens een issue dat allang was opgelost.

Het enige dat elk van deze mensen moest doen was de update laten downloaden en eventueel 2 lijnen in de console intikken, maar men luisterde gewoon niet. Een gebruiker zei zelfs letterlijk dat hij niet vond dat hij de description moest lezen en dat dit dan maar mijn probleem was. Een andere gebruiker vond me een arrogante klootzak omdat ik van hem vroeg om de update te laten installeren, want ik had het maar van de eerste keer goed moeten doen.

In het kort, Valve heeft het gepresteerd om mods te positioneren als "slechte gratis dlc". Waarom zou de speler er dan nog om geven?
In het kort, Valve heeft het gepresteerd om mods te positioneren als "slechte gratis dlc". Waarom zou de speler er dan nog om geven?
ligt misschien voor welk spel je mods download, maar er zijn genoeg mods die prima werken en waar er gewoon normaal gecommuniceerd word en waar de mod maker Feed back vraag en krijgt van de spelers.

Ik denk persoonlijk niet dat jouw mening door veel mensen word gedeeld, maar dat kan ik uiteraard mis hebben

Ik vind de Workshop in ieder geval ideaal
Het probleem met de workshop, in het geval van Skyrim, is dat het enorm onder doet voor Nexus mods (en de NexusModManager).

Run zelf 300+ mods in Skyrim, en ik kan je vertellen dat via de Nexus het allemaal een stuk beter geregeld is. (Ok NMM is ook niet de -beste- mod manager voor Skyrim maar het is een stuk beter dan de ingebouwde modmanager in de skyrim launcher).

Wellicht dat de Workshop met tijd ook net zo goed als de Nexus kan worden maar het probleem is dat de Nexus een aparte site is en mensen die deze site bezoeken weten dat het modden van hun spellen meer omvat dan lukweg mods installeren in willekeurige volgorde uit een lijst en er vanuitgaan dat het dan gewoon allemaal werkt.

De Steam Workshop, gezien zijn integratie in Steam, zal eerder geneigd zijn mensen aan te trekken welke geen modding ervaring hebben en welke wel eens zich zeer bedrogen/verontwaardigd/boos kunnen voelen wanneer ze na het installeren van 100 mods ineens erachter komen dat Skyrim (of ander spel) niet eens opstart en direct crasht naar de desktop.
Valve zou er met hun mod workshop goed aan doen om een compatibiliteits-systeem in te bouwen welke per mod kan tracken en weergeven wat mogelijke issues zijn (is echt niet onmogelijk met wat user/modder feedback!) en om even groot een waarschuwing aan gebruikers te geven welke ze goed inlicht over wat modden precies inhoud en wat de risico's kunnen zijn.
Ik heb een mod die ik niet kan updaten op de Workshop omdat er geen mogelijkheid is om de boodschap "verwijder magiceffect X alvorens te patchen" tot bij de gebruiker te krijgen.

Daarnaast heb ik een andere mod moeten kortwieken om binnen de belachelijke 100 MB te passen (~4 voiced actors = 80 MB), en updates voor die mod hebben geen enkele zin omdat niemand lang genoeg afk gaat in de launcher om 97 MB te laten downloaden.

Een derde mod vereist twee aparte versies die in parallel moeten gepatcht worden omdat de Workshop zo stom is om de filename als unique ID te gebruiken terwijl het pad naar bepaalde assets in de bsa-file gebaseerd is op filename.

Allicht werkt het perfect voor mods genre "daedric sword doet 9999 damage"...

Overigens wordt mijn mening gedeeld door een groot deel van de Nexus-community, die een hekel heeft aan de Workshop om redenen als deze plus de frequentie waarmee mods of content worden gestolen en het gebrek aan een procedure om diefstal te melden.


Edit: "normaal gecommuniceerd"? Als je feedback krijgt van de Workshop-community dan is het vaak van de aard "hoe kan ik cheaten" of "jij idioot" of "DIT IS TIMMY! COPY PASTE HEM IN JE SIGNATURE".

[Reactie gewijzigd door Enai op 27 juni 2014 13:14]

of op de PC is de hoeveelheid piraten groter ... O-)
Of veel mensen hebben consoles voor exclusives/omdat ze maaraf en toe gamen/voor het gemak/weten niet wat mogelijk is op de pc versie en spelen daarom de console versie. En illegale downloads wat altijd veel hoger is op pc speelt ook mee natuurlijk. Vindt het een beetje te snel om die conclusie te trekken.

Ook 'voor fanaten' is vrij overdreven. Zelfs mijn broertje van 12 die op de laptop minecraft doet heeft al een texture pack erop staan. Wat ook vrij simpel is, je download een bestand, zet dat in een mapje en je kan het in het menu selecteren. En met Steam workshop schijn je ook heel simpel mods te kunnen installeren.

En wat bedoel je met goedkoop? Naar wat ik weet is minecraft voor console+pc gewoon 20 euries.
Ook 'voor fanaten' is vrij overdreven. Zelfs mijn broertje van 12 die op de laptop minecraft doet heeft al een texture pack erop staan.
Mijn neefje van 10 jaar had ook al verschillende mods draaien met minecraft (Industriemod of iets dergelijks) en zonder vond hij het veel minder leuk

Voor fanaten klopt misschien wel want me neefje is een Minecraft fanaat, maar volgens mij is bijna elke minecrafter wel een fanaat
Ben ik niet helemaal met je eens, het hoeft helemaal niet pixel precies, ook op de PC niet.
Als je een beetje geweld bent met een controller te spelen gaat Minecraft op de console je makkelijk af.
Al kun je een Xbox controller ook met een Windows PC gebruiken.
Met de One zelfs een kabel inprikken en gaan.
Mijn hoofd gaat gewoon dollen bij dit soort bedragen (als je ziet hoeveel er verkocht is) voor een spel dat er zo uit ziet. Geniaal. Jammer alleen dat de mensheid dan weer zo origineel is 90832938209238miljoen clonen te maken om mee te (proberen) liften.

Knap hoor

@ItsNotRudy reactie
Klopt, maar ik zie toch wel een verschil. Minecraft was zelf nieuw en daar zijn clonen van gekomen. Shooters hadden we al naast erlkaar, maar die zijn in de loop der tijd steeds meer op elkaar gaan lijken en zo elkaar gaan clonen.

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 26 juni 2014 14:00]

Minecraft is zelf ook een "clone" ;) Er waren al crafting games die een soortgelijke inslag hadden, zoals Infiniminer.

[Reactie gewijzigd door Standeman op 26 juni 2014 14:04]

Sterker nog, Notch heeft zelf aangegeven dat Minecraft direct gebaseerd was op Infiniminer.
Dat is toch de hele games industrie? Vooral in bepaalde genres is alles één pot nat. Alle 3607 delen van Battlefield en CoD, FIFA... Alle 3rd person Ubisoft games zijn ook allemaal hetzelfde. Kopieren = easy money in deze tijd. Miljoenen die toch voor het ene walgelijke aftreksel of miljoenste "vervolg" van een game die in essentie al niet geweldig was weer $50 over de toonbank heen schuiven.

Of in het geval can CoD/BF, mams en paps die geld uitgeven.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 26 juni 2014 13:58]

En Minecraft is weer een kopie van Lego, Dungeon keeper en rogue spellen als Angband.
Komt dit niet gewoon doordat de PC versie super makkelijk is te pirateren? Er zijn makkelijk gecrackte launchers op google te vinden, waarbij updaten en multiplayer net zo goed werkt als de officiële versie.
Sterker nog, Notch raadde een speler die het niet kon betalen aan om een gecrackte versie te downloaden.
Sterker nog, Notch raadde een speler die het niet kon betalen aan om een gecrackte versie te downloaden.
Dat deed Notch niet. Hij gaf aan, dat de speler in kwestie de game dan maar moest kopen wanneer hij dat wel kon en in de tussentijd mag piraten. Het was en is dus geen vrijbrief om Minecraft maar te mogen piraten, want de ontwikkelaar zegt het. Een uitstel van betaling, so to speak.

Zie bijvoorbeeld deze bron.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 26 juni 2014 16:30]

Zeg ik wel dat het een vrijbrief is om te piraten dan? Jemig hee, lees eens voordat je reageert. Ik zeg alleen maar dat Notch de speler aanraadde om het spel te piraten- precies zoals Notch dus ook echt deed.
Zeg ik wel dat het een vrijbrief is om te piraten dan? Jemig hee, lees eens voordat je reageert. Ik zeg alleen maar dat Notch de speler aanraadde om het spel te piraten- precies zoals Notch dus ook echt deed.
Is er verschil tussen een pirated versie en een gekraakte versie dan? ;) Is gewoon same difference.

En het advies van Notch was dus wat uitgebreider dan dat jij vertelde, dáár heb ik het over, niet dat jij piraten goed praat. Ik heb overigens ook het bericht van Notch gevonden.
En weer leg je me woorden in de mond. Ik zeg toch niet dat er verschil is tussen een gekraakte of pirated versie? Nogmaals, eerst lezen en mij geen woorden in de mond leggen.
Er was een hele tijd een SP versie ter beschikking op de Minecraft site.
De updates kwamen daarvan veel trager ter beschikking maar werkten ook gewoon.
Met versie 1.6 of 1.7 ? aka met de verplichte launcher brol was die niet meer bruikbaar voor de nieuwere updates.
Heb het toen eindelijk gekocht, en nooit meer gespeeld :)
waar heb je dat vandaan
Toen het spel er nog net was, kon ik het spel niet kopen(ivm dat ik geen paypal had).
Had het spel eerst op de website gespeeld verveelde snel(alleen creatief mode met weinig blokken).

Speelde dit toen nog allemaal op me pentium 3, 384 mb ram en me broertje op een pentium 4 van 1.5 ghz, 512mb ram.

Uiteindelijk kwam er een cracked versie en een server met skins(uploaden moest naar de server via hun website) 100+ spelers.

paar jaar later het spel gekocht nog veel plezier mee gehad, helaas nu beetje overhyped.
Het aantal verkochte pc exemplaren kan je gewon op https://minecraft.net/stats nog steeds bekijken.
Ik weet niet of het altijd al in het artikel stond, maar die link en informatie staat in het artikel.
Op het moment van het plaatsen van mijn reactie stond er nog "het aantal per console/pc is onbekend" in het artikel.
Niet het enigste geval dat er onduidelijkheid is omdat het bericht wordt aangepast. Beter plaatsen ze het pas als het af is :X
"Windows & OS X"? Minecraft werkt ook op Linux 8)7

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 26 juni 2014 15:00]

Linux? Minecraft werk ook op OpenBSD 8)7
Beter als er gewoon PC werd gezegd. Dat omvat dan elk systeem waar mensen mogelijk Minecraft op willen spelen, en dat geen console is. Aangezien je gewoon een JAR krijgt werkt Minecraft in principe op vrijwel alles dat Java aankan (en niet extreem verouderd is). En dus ook op vrijwel elke PC, ongeacht OS.
In principe alles wat ook support heeft voor OpenGL 2.0+(of was het nou 3?)

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 26 juni 2014 18:47]

Heel apart.. Toen de console versie van Minecraft voor het eerst uitkwam op de Xbox 360 was het heel karig. Weinig verschillende blokken etc. beschikbaar waardoor het net een demo versie leek. De PC/OS X versie was op dat moment al stukken verder. Knap dat de console versie toch een inhaalslag heeft gemaakt!
Ik denk eerder dat iedereen die het op de PC wil spelen de game simpelweg al heeft. Je hoeft hem immers maar 1 keer per speler te kopen en dat kan op de PC al heel veel langer dan op consoles.
Dat klopt. Maar omdat het spel in het begin zo karig was is het knap dat ze nu zo'n grote playerbase hebben. Vooral gezien het feit dat Minecraft een stuk fijner is om op de PC te spelen dan op de console, in de zin van controller, mods etc.
Ik heb het spel zelf op de PC, maar mijn vriendin heeft het op de Xbox 360 gekocht. Enige nadeel van de Xbox 360 versie vind ik is dat de maps zo ontzettend klein zijn. Dat is wat mij betreft het enige karige aan die versie op het moment :(
Niet heel raar. Daar zit nu de meeste groei :)
Windows en OS X-versie? Je kan het beter "versie voor de PC" noemen, aangezien het op praktisch elke PC draait waar je Java op kan gebruiken. Dat is dus niet alleen Windows of OS X, maar ook bijvoorbeeld BSD, als er iemand is die dat überhaupt op zijn PC gebruikt.

Het verbaast me overigens. Minecraft lijkt me nu niet echt een game die zich bijzonder goed leent voor consoles. Goed, je hebt niet zo onwijs veel knoppen nodig, het is zeker geen RTS of MOBA, maar de input methode lijkt me wel omslachtig. Verder is mod support een belangrijk aspect van Minecraft.

Schijnt ook dat de balk met items op de console veel kleiner is, en ik heb het toch wel redelijk vaak op de PC die balk vol met items waar ik allemaal snel bij wil kunnen. Ik kan niet goed begrijpen waarom je liever de console versie zou spelen. Maar goed, er zijn ook mensen die shooters en zelfs RTS games op consoles spelen. Voor RTS games moet je 3000 toetsaanslagen per minuut uitvoeren, wil je het een beetje goed spelen. Op de console gaat dat niet lukken.