Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties
Submitter: WhiteDog

De nieuwe kopieerbeveiliging voor de Nintendo Wii, voor het eerst gebruikt op de speldisc van Super Mario Galaxy, is gekraakt voordat het spel officieel uit is. De beveiliging moest ervoor zorgen dat het spel niet te spelen is op omgebouwde Wii-consoles.

De groep Team Cyclops, een van de teams die zich bezighoudt met de ontwikkeling van een modchip, beweert de kraak binnen 24 uur te hebben verricht nadat de hackers het spel via internet in handen kregen, meldt gamesite Maxconsole. Super Mario Galaxy verschijnt op 12 november pas in de Amerikaanse winkels, maar lekte vorige week al naar het internet. Gamers die zich waagden aan de illegale versie stuitten echter op een zwart scherm dankzij de nieuwe ingebouwde kopieerbeveiliging van Nintendo. Team Cyclops biedt nieuwe firmware aan op zijn site, waardoor Super Mario Galaxy niet meer kan detecteren of de Wii een modchip bevat. Dit maakt het alsnog mogelijk om illegale versies van het spel te spelen. Super Mario Galaxy verschijnt op 16 november in de Nederlandse winkels.

Super Mario Galaxy kraak
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Er zit geen detectie van de modchip op. Er zit een soort code op die kan zien of de disc een originele of een kopietje is. De orginele mario galaxy draait namelijk wel op een gemodde console.

"Please note that many people are reporting that the game detects other modchips and will not run but, since the original still boots on modded consoles, this is obviously not the case. The game more likely detects burned media or has some other form of copy protection. This is not likely to be something easily fixed by patching the ISO or by chip upgrades."

Ongeveer hetzelfde dus wat nintendo had gedaan met een firmware update zodat bepaalde headers van dvd's niet meer gelezen konden worden. Zoiets zal dit ook zijn.

Zal weer hetzelfde kat en muis spelletje worden!
Het is niet echt een kopieerbeveiliging eigenlijk. Het is een beveiliging die checkt of jou Wii is omgebouwd en daarna het spel niet afspeeld.
Een manier hiervoor is ook al gevonden, want de modchip is verder in Rogue-mode gezet, wat inhoudt dat hij nog slechter "zichtbaar" is voor games. Hierdoor is Mario wel gewoon te spelen.
Hoe je echter je Modchip verder in Rogue-mode krijgt weet ik niet..

extra: Sok met ketchup voor Whitedog?
Een console modden is in Nederland (of Europa) toch niet verboden? Overtreed Nintendo dan niet eigenlijk de Nederlandse wet hiermee?
Een console modden is in Nederland (of Europa) toch niet verboden? Overtreed Nintendo dan niet eigenlijk de Nederlandse wet hiermee?
modchips zijn hier volgens mij niet legaal. Maar los daarvan: Nintendo heeft wel het recht om beveiliging in te bouwen dan wel te verbeteren waar modchips niet mee om kunnen gaan.

Nintendo waarschuwt overigens ook dat als je een modchip hebt, en er komt een update, dat je die beter niet uit kunt voeren. Het kan je Wii bricken. Ook repareren ze een gebrickte Wii nog, alleen kost je dat wel 97 euro voor een nieuw moederbord. (de garantie heb je om zeep geholpen door de modchip te plaatsen).
Ik ken de Nederlandse wetgeving niet uit het hoofd maar een console modden zal in ieder geval niet verplicht zijn. Verder staat in de eula van nintendo dat het niet mag. De laatste of voorlaatste firmware zorgde er ook voor dat je Wii een baksteen werd als je een modchip had.

Maar ik vind dit soort beveiligingen wel ok bij console's. Op de pc daarentegen hangt het me echt de strot uit dat ik elke keer cd's moet inleggen. Nu je kan ook image's mounten of cracks maar waarom moet ik als betalende klant hinder ondervinden.
Dus zolang je voor de beveiliging van de console niet elke keer een code moet intypen of dat je het spel maar op één console kan gebruiken ben ik gelukkig.
dat bricken met officiele firmware's klopt niet. alleen een waarschuwing ervoor. als je je firmware update met een nieuwere US firmware kan je je console wel bricken, maar als je de nieuwste EU firmware neemt en daarna pas de US firmware instalt krijg je op izjn hoogst 2 weather en news channels.
EULA's (of shrinkwrapping licenses) zijn bij mijn weten in de meeste landen van Europa niet echt rechtsgeldig.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 29 oktober 2007 18:14]

Ze mogen erin schrijven wat ze willen, maar de wet overruled alles wat volgens de wet wel/niet toegestaan is.
Ik vind al die wetten met modden en je console ombouwen maar beetje vaag. Aangezien je hem zelf koopt, mag je er toch ook zelf weten wat je er mee doet. Ok dat je garantie verloopt, da's logisch, en dat er geen ander games op werkt ook.

Maar als ik hem laat vallen van 3 hoog , is hij toch ook gemod, hij is open geweest en de dingen zijn veranderd.

Daarnaast is het zowieso raar, aangezien je hem wel mag verkopen maar niet mag modden. Ook is het raar dat over 10 jaar er geen kip meer naar kijkt

Zelfde als je een 10 nummers vanuit de jaren 50 wil downloaden, die zijn geen ene moer waard, maar je kunt ze ook niet in de winkel kopen (nja nauwelijks)

edit:
@ Iknik, Ja dat is zo in Nederland, maar in the V.S. is dat niet zo...

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 29 oktober 2007 19:55]

Je mag een console modden wat je wilt. Wat niet mag is modchips verhandelen.
Tevens is het niet verboden om spellen uit te geven die enkel op een niet gemodificeerde Wii werken.

Je kunt moeilijk van Nintendo eisen dat de spellen het blijven doen wat je ook met de Wii doet.
Het is niet illegaal, dat klopt, maar het is wel illegaal om mee te doen aan piraterij, waardoor Nintendo gerechtigd is dit soort detecties in te bouwen. Zij mogen namelijk bepalen op welke console de game wel en niet te spelen is. Je kunt het vergelijken met Windows Vista only games, deze kun je onder XP ook niet spelen (officiëel), maar het is niet verboden voor Microsoft en/of andere publishers om hiervoor te kiezen.
klinkt mischien raar maar ik vind het VISTA ONLY en modchips wel heel erg appels met peren vergelijken windows XP heb ik legaal gekocht ik word nu verplicht (tenzij ik de games met speciale patches mod) vista te kopen terwijl ik ook voor de games betaal

een modchip zorgt ervoor dat ik gekopierde spellen kan spelen en hierdoor tientallen euro's waarschijnlijk wel honderden euro's kan besparen
Je hebt wel gelijk maar je kunt hier natuurlijk ook op zeggen dat je nu een Wii moet kopen om Super Mario Galaxy op te spelen terwijl je voor XP en de game hebt betaald.

Het maakt gebruik van features die een bepaald systeem bieden.
Dat slaat dus echt helemaal nergens op.
Als ik een PS1 heb en ik koop een PS2 spel waarop staat: Made for PS2, dan verwacht ik ook niet dat het wel werkt op een PS1.
Ja maar dit is niet helemaaal met elkaar te vergelijken
Vista only games zijn gewoon games wie express niet werken op xp besturing systemen. Zou in feite wel kunnen maar willen ze simpelweg gewoon niet. Aangezien MS het liefst wil dat iedereen vista heeft. Daarvoor is dat.

PS2 en ps1 hebben hele andere hardware, dus de game zou niet eens werken.

Als er nou DX10 only game opstond, kon ik het nog begrijpen, aangezien dit een heel ander systeem is dan dx9 van windows XP.
Maar het is gewoon een marketing truc.
En omdat de gemiddelde PC beziiter niet weet dat DX10 alleen in Vista aanwezig is, geeft de fabrikant aan dat Vista vereist is. Daar komt nog bij dat vooruitgang soms alleen te realiseren is als er geen rekening gehouden hoeft te worden met backwards compatibilty. Het enkel ondersteunen van DX10/Vista is daarmee niet altijd een marketing truc.
het modden van je Wii is in nederland WEL verboden, aangezien ook hier het verboden is om een beveiliging te omzeilen, en dat is precies waarom een modchip wordt verwerkt in de wii.. dus JA het is verboden..
Als ik mijn heussleutel kwijtraak en door het raam naar binnen klim, dan omzeil ik een beveilging en ben ik een inbreker.
Als ik in mijn eigen huis een ruit insla en zo naar binnen kan, ben ik geen inbreker.
Ik, de eigenaar, mag zelf bepalen op welke manier ik toegang verschaf tot mijn woning.

[Reactie gewijzigd door punica op 29 oktober 2007 20:52]

Het omzeilen van een *doeltreffende* beveiliging is strafbaar. Maar zodra ik een beveiliging omzeil is 'ie per definitie niet meer doeltreffend :Y)

Bovendien geldt dat niet voor privé-doeleinden, maar alleen wanneer je het met commercieel oogmerk of op commerciele schaal doet.
Het modden van je console is niet illegaal, hem uit het raam gooien ook niet, maar dat wil niet zeggen dat hij daarna nog spellen moet kunnen spelen.
Het modden is volgens mij niet verboden maar nintendo mag natuurlijk zelf wel kiezen hoe ze het spel beveiligen

edit : bwaa te laat

[Reactie gewijzigd door Ernithag op 29 oktober 2007 17:01]

Ach, het lijkt ook allemaal zinloos. Die kopierbeveiligingen. Keer op keer worden ze in een mum van tijd gekraakt. Zeker van een bedrijf als Nintendo, die zo goedkoop mogelijk wil blijven, verwacht ik geen baanbrekende onkraakbare beveiligingen. Dat kost gewoon té veel geld.
Klopt. Maar de doorsnee consument wil het risico niet lopen om met een console opgescheept te zitten die niet meer werkt. Het komt er gewoon op neer om de consument bang te maken, en dat lukt als je af en toe je beveiliging update. Dat die nadien gekraakt wordt is van ondergeschikt belang, het is de dreiging die telt.
Ik geef je groot gelijk daarin, echt waar.
Het is toch ook stom om te denken "wij laten 3 mensen een beveiliging maken voor deze disc, dan weet ik zeker dat al die 10000en hackers daar, buiten in de grote boze wereld het niet kunnen kraken"
Als iedere hacker ook maar een klein stapje verder komt en meteen weer post zodat iemand anders verder kan, is het zo gekraakt..
Waar 3 mensen weken of maanden werken aan een goede beveiliging, zo hebben al die duizenden hackers het zo gekraakt.. Gewoon door samen te werken.
Beveiliging is nuttig, want gekraakte versies zijn alleen te downloaden en niet te koop. En het grote gros van Gamers is (vooral bij de Wii, die veel non-gamers aan het gamen heeft gekregen) is nou eenmaal geen downloader/ombouwer.
paar foutjes, hij is niet al een week te downloaden maar nog maar 2 dagen, de claim van team cyclops is meermalig bevestigd, op de modchip d2ckey heeft die altijd al gewerkt. misschien leuk om te vertellen dat behalve het weigeren van dat ene spel nintendo je verder gewoon alles laat doen wat best aardig is vind ik :)
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2265038

Ben benieuwd wat WhiteDog nu met z'n sok gaat doen ;)..
Haha... dat was ook het eerste wat ik dacht toen ik de titel zag }>

ontopic:
Waarom word er nu nog steeds geld uitgegeven door ontwikkelaars aan dit soort dingen? Ja ik weet het is een kat en muis spel, maar op een gegeven moment moet je toch inzien dat je je geld ook beter kunt besteden. Of zie ik dat verkeerd?
Gezien het lage percentage mensen dat zijn console durft om te bouwen, met het risico ooit gebanned te kunnen worden en de zekerheid dat je je garantie kwijt raakt, vraag ik het me ook af.

Het zou me verbazen als meer dan 5% van de consoles wordt omgebouwd. Van die 5% zou misschien 10% van de illegaal gedownloade spelletjes anders legaal gekocht zijn, de meeste mensen met een omgebouwde console downloaden vanalles maar spelen alleen de echt boeiende spellen. En van die groep kopen weer veel mensen die echt goede spellen alsnog. Dat alles bij elkaar denk ik dat het verlies in inkomsten door modchips echt verwaarloosbaar is.

Beetje jammer om dan elk jaar ik weet niet hoeveel uit te geven aan kopieerbeveiligingen waarvan je vrijwel zeker weet dat ze toch wel gekraakt gaan worden. Weggegooid geld om een probleem te verhelpen dat eigenlijk de moeite van het verhelpen niet eens waard is.
afschrikken ?

Als er geen beveilegingen waren die mensen afschrikken gaat iedereen kopieren

Oh jij koop halo 3 oke koop ik mario galaxies als jij dan ook ff kopietje maakt ruilen we even.

Zolang mensen weten dat er een risico is dat hun console kapot gaat zal het het grootste deel weerhouden van modchips
Dat ze geld steken in beveiliging snap ik. Beveiliging via de console wel te verstaan. Als ik 'gewoon' een spel van iemand kopieer en die in mijn niet omgebouwde Wii stop, dan doet hij het niet. De Modchip maakt het mogelijk om 'backups' te spelen, omdat het de beveiliging omzeilt. Maar dan moet je dus wel zo'n ding er in hebben zitten.

Het idee van het veranderen van de beveiliging van de disk ontgaat mij dan ook totaal. Je kan er toch vergif op innemen dat de modders in no-time ook dat gekraakt hebben. En tuurlijk hebben ze daar van te voren over nagedacht en kun je je modchip dus updaten met een firmware update.

Hoeveel verlies voorkomen ze hier nu mee vraag ik me af? Ik denk niet dat heel veel Nederlanders een modchip in hun apparaat hebben zitten, daar de meesten niet eens weten hoe ze precies met hun home cinema set of hddrecorder om moeten gaan.
Is het tegen handelaren in Azië die volledig omgebouwde pakketten in de winkels en niet op een of andere zwarte markt verkopen? (Ik roep maar wat, ik kan niets beters verzinnen)
"Oh ik heb niet genoeg geld om ze allebei te kopen, dan koop ik er maar één".

Met andere woorden, ook zonder kopiëerbeveiligingen loop je het risico dat mensen je software niet kopen. Of ze de ander dan wel of niet kopiëren maakt niet uit, die had je toch niet verkocht. "niet verkocht" != "omzetverlies".

De vraag is of de kosten voor kopiëerbeveiligingen opwegen tegen misgelopen omzet. Ik denk van niet, zeker omdat de meeste beveiligingen vrij snel gebroken worden.
Het moet toch wat opbrengen, anders zouden ze het niet doen. Vergeet niet dat dergelijke beveiligingen vaak ontwikkeld worden door derden en dan ingekocht worden door de publisher die z'n titel wil beveiligen. Voor die laatste is de kost van de beveiliging dus niet zo hoog, zeker niet als het gaat om een titel als Galaxy die op duizenden exemplaren verspreid wordt.
Bannen ? Het is geen XboX. En aangezien zelfs de modchips al vervalst worden denk ik dat het wel meevalt met die markt voor modden.

Bij een WiiKey krijg je al een hologram om de echtheid te bewijzen nota bene ;)
Dus de sloten maar van huizen en autos afhalen, en je er gewoon bij neerleggen dat tuig de baas is?
Deze beveiliging helpt zeer zeker wel.
Ik heb dus de 1e versie van de cyclowiz, waarmee je alleen de firmware kan updaten met een switch tussen de chip en de wii. Dit is voor mij weer een extra drempel om verder te gaan met gebackupte spellen.
www.youtube.com andere dingen accepteren wij niet :)

ontopic/
beveiliging komt uit
beveiliging gekraakt
beveiliging komt uit
beveiliging gekraakt

persoonlijk vind ik het jammer dat mensen kopieren en niet gewoon betalen voor hun spellen zeker spellen als mario zijn gewoon hun geld waard
Terwijl je hier natuurlijk gelijk hebt is het ook zo dat menig persoon geen geldboompje thuis heeft staan. En ja, dan is kopieren makkelijk ;)
Je kan natuurlijk ook gaan sparen bijvoorbeeld, dan maar wat langer wachten... :)
Voor de Wii koop ik ook al mijn spellen alleen maar legaal.
De spellen die ik voor de Wii koop, vind ik namelijk zijn geld meer dan waard... :)
Mensen zouden dus ook meer moeten afwegen, of het spel ze ook écht wat lijkt, scheelt stukken heb ik al gemerkt... ;)
Ik heb geleerd van m`n moedetje dat ik iets niet kan hebben als ik het niet kan betalen EN Nintendo games verdienen het om gekocht te worden.
Dat je er geen geld voor hebt, betekent nog niet direct dat je het mag stelen.
Maar veel mensen zien dit soort praktijken niet als 'stelen'..
Het is geen stelen.

Stelen is: jij hebt het niet meer, ik wel.

Kopiëren is: jij hebt het, en ik ook.

Kopiëren kun je niet één op één vergelijken met iets wat je kunt doen met fysieke eigendommen.
als je stelen in die platte definitie zet wel ja. maar je steelt wel degelijk. namelijk omzet. normaal krijg jij het spel en krijgen zei het geld hier van. gezien het feit dat jij het spel hebt en zij geen omzet daarvan is er wel degelijk spraken van stelen.

en inderdaad.. het missen van geldbronnen om al je gewenste uitgaven te financieren betekend niet dat je mag gaan stelen..
het feit dat het stelen is zit hem dan ook in de geld stroom, niet in de media of programatuur. je steelt als het ware geld uit hun kas door niet te betalen waar zij (de publisher/winkel/platenmaatschappij/artiest/programeur etc.) recht op hebben.

je kopieert de game, je steelt hun brood.
je kopieert de game, je steelt hun brood.
Hier zit op zich wat in, maar vergeet niet dat er ook veel games zijn die anders niet gekocht zouden worden en dan is het dus niet brood wat gestolen is.

Kopiëren is dus niet automatisch stelen.
Het gaat uiteraard ook om het morele aspect, dat wordt hier vaak vergeten. Je hebt iets in handen waarvoor je anders had moeten betalen. Dat stuit veel mensen tegen de borst, ik denk meestal degenen die ook met bijvoorbeeld muziek of software hun brood moeten verdienen.

(en wat mij betreft hebben ze gelijk)
Andere firmware voor de modchip of de Wii zelf? lijkt mij namelijk zo dat als het voor de Wii zelf is dat het makkelijk te detecteren valt door Nintendo, en als het voor de chip is zou ik niet inzien waarom Nintendo zelf niet een controle kan uitvoeren voor de aanwezigheid van de chip en dan de Wii onbruikbaar maken.
ach de meeste mensen met een omgebouwde console hadden hun gekopiede schijfjes anders waarschijnlijk toch niet gekocht.
Nou Johnbetonschaar. Dat vraag ik me af of het slechts 5% is. Apple heeft bijv. aangegeven dat 20% van de iPhones op dit moment al unlocked zijn. Alleen om een andere provider te kunnen kiezen.

[Reactie gewijzigd door et36s op 29 oktober 2007 18:14]

Hadden ze bij Nintendo niet een beveiliging die wel goed werkte, met CD's die andere kant op draaiden? Dat was niet gekraakt of kon i.i.g. niet makkelijk worden gekopierd. Waarom zijn ze er van af gestapt?
Je bedoeld de Gamecube ;) Alleen dat ie andersom draaide oid is allemaal niet waar, eigenaren van zo'n console kunnen dat zelf gewoon even bekijken (vergelijk t met je gewone cd speler ofzo). De discs op de gamecube hadden een bepaalde encryptie maar die is gewoon gekraakt en daarom waren backups op de gamecube ook geen enkel probleem. Dus ze zijn daar van afgestapt omdat het niet werkte ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True