Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 116 reacties
Submitter: Oscar Mopperkont

Nadat de Nintendo Wii al gedeeltelijk gehackt was met de relatief snelle introductie van modchips, zijn hackers er nu in geslaagd om homebrew-code op de console te laten draaien. Een Linux-channel op de populaire spelcomputer lijkt niet ver weg.

De krakers lieten tijdens een demonstratie op het 24e Chaos Communication Congress zien dat zij via het hoofdmenu van de Wii een zelfgeschreven programma konden opstarten, waarbij de Wii-controllers uitgelezen werden. Daarbij hadden zij volledige toegang tot de hardware. Eerdere homebrew voor de Wii draaide nog in Gamecube-emulatiemodus, waardoor de mogelijkheden en de snelheid van de software beperkt waren. Volgens de hackers konden zij met behulp van een zelfgebouwde seriële interface memorydumps maken en analyseren. Hierdoor konden de krakers de encryptiesleutels achterhalen. De sleutels kunnen worden hergebruikt in homebrew-code.

Om zelfgemaakte software te kunnen draaien op de Nintendo-console is wel een modchip nodig. Met de gepresenteerde hackmethode moeten programma's op een dvd worden geplaatst, maar inmiddels zoeken diverse hackers naar mogelijkheden om de interne sd-drive aan te spreken. In een kort interview met Tehskeen.com zegt hacker Brushing dat hij op korte termijn een Linux-versie voor de Wii verwacht. Ook zegt hij dat diverse hackers werken aan software om homebrew van anderen van de juiste versleuteling te voorzien, zodat de Wii de inofficiële code accepteert. Volledige bluetooth-ondersteuning ontbreekt nog, evenals het kunnen gebruiken van de ingebouwde wifi-module.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (116)

Wat ze gedaan hebben is door homebrew gamecube software op te starten hun eigen code te laten uitvoeren. Ze lieten de code het geheugen uitlezen waar de GC software normaal niet bij kon. Dit deden ze door bepaalde stukken van het geheugen kort te sluiten met een pincet (vandaar: "tweezer attack"). Vervolgens dumpten ze het gehuegen en haalden ze daar de sleutels uit. Met die sleutels schreven ze hun eigen software die info gaf over de controller etc...
XBMC voor wii zou de ultra machine betenen :)
Ik geloof dat het XBMC team de hele mikmak naar de PS3 aan het verhuizen is (omdat homebrew daar koek-en-ei is). Deze heeft natuurlijk even wat meer pit zodat een deftig HD-mediacenter ook mogelijk wordt.

Evengoed, de mogelijkheid eigen software te draaien, op welk apparaat dan ook, is altijd leuk en altijd een verbetering.
Helaas is het nog lang niet zover (zie http://www.xboxmediacente...php?p=160964&postcount=68 ).

Er is eerst nog de 'kleine' klus om de hypervisor op de PS3 volledig te passeren, voor wat betreft het aanspreken van de RSX (de grafische chip). Er was al aardig wat vooruitgang geboekt (zo'n 70% van de functionaliteit van de RSX kon al aangesproken worden), maar een recente firmware-upgrade lijkt de toegang daartoe weer gedicht (bron : http://forums.ps2dev.org/viewtopic.php?t=9510 ). (Voor in-depth details, zie http://wiki.ps2dev.org/ps...r:lv1_gpu_memory_allocate )

Pas als de RSX-library 100% bruikbaar is op alle PS3 firmware's, zal het mogelijk worden om in de (nog niet afgerondde) linux-port van XBMC PS3-support op te nemen.

[Reactie gewijzigd door p_van_logchem op 30 december 2007 20:18]

Is de framebuffer van PS3 Linux dan zo langzaam dat er niet eens een fimpje op getoont kan worden tegen 29 fps? Anders is de RSX-lib niet nodig, wel handig though :)
Nee, de framebuffer is snel genoeg te vullen, het is alleen wel een beetje een probleem de 3D die in XBMC aanwezig is snel genoeg te renderen in software.
Ik vind de term "volledig" een beetje overtrokken, aangezien er alsnog van een modchip gebruikt wordt.. Ik versta onder volledig hacken volledig/normaal gebruik van de drive die erin zit, of misschien net zo goed, de sd card reader + geen gebruik van modchips o.i.d.

Gewone een goede, werkende softmod dus.. :)
Wat hier met 'volledig' bedoeld wordt, is dat de encryptiesleutels zijn gevonden. Hierdoor kunnen ze in de nabije toekomst hun eigen software voorzien van de sleutels en de Wii zal als het goed is alles accepteren zonder gemod te zijn. Ze hebben een gemodde Wii gebruikt om de sleutels te vinden en dit voorproefje te kunnen draaien.

Een Wii met linux en volledige netwerk- en mediamogelijkheden zou natuurlijk fantastisch zijn voor in de huiskamer. Het uitlezen van media via bluetooth, usb, SD of wifi kan dan natuurlijk ook.

Hoewel piraterij niet het doel is geweest van deze hackactie zal dat natuurlijk ook weer vergemakkelijkt worden en ik vrees dat ook de Virtual Console spellen er binnekort er aan moeten geloven, dat valt niet te vermijden.

Ondanks dat ben ik toch wel blij met deze ontwikkelingen.
Ik denk dat de term volledig meer te maken heeft met het feit dat er nu volledige toegang tot alle hardware mogelijk is. (voor hierboven: ook BT dus, ook al hebben ze daar waarschijnlijk nog geen code voor)
Dit is een stukje van een presentatie van een uur op, waarin op het laatst pas de Wii wordt getoond:

http://www.xbox-scene.com...ep/EEAllAlZVuRLhOzpWe.php

Waarin uitgelegd wordt dat de xbox360 volledig is gehacked. Strekking van dat verhaak : Hij was al gehacked, maar toen kon Microsoft een E-fuse laten springen in de CPU zodat je niet meer naar die kernel kon downgraden. Helaas door een timingattack kan nu ook naar de oude kernel worden gedowngrade zelfs als een e-fuse stuk is.
de nieuwe 2bl heeft een patch die de timing attack onmogelijk maakt, volgens robinsod

ook draait de originele kernel volgens mij niet op de nieuwe falcon moederborden door veranderingen in de gpu
helaas? is toch juist goed nieuws? voor back-ups is het toch niet bruikbaar so far maar wel voor linux!
Wat is in hemelsnaam de fascinatie om op een Wii Linux te kunnen draaien? Het is maar een 750Mhz PowerPC met 88MB geheugen. Snelheid is op zijn best vergelijkbaar met een 7 jaar oude 1 Ghz Pentium 3. Geen harde schijf, geen digitale outputs, niet aan te sluiten op digitale computerschermen. Dan hou je niet veel leuks over.

Als je zo nodig Linux wil draaien op een console kun je ook een PS3 kopen waar je kant en klare distributies voor hebt en die je in 1920x1080 kunt starten. Helemaal legaal. Wordt ondersteund door het PS3-OS zodat je kunt multibooten.

Of gewoon een PC.

[Reactie gewijzigd door ymmv op 30 december 2007 17:44]

Wat is in hemelsnaam de fascinatie om op een Wii Linux te kunnen draaien? Het is maar een 750Mhz PowerPC met 88MB geheugen. Snelheid is op zijn best vergelijkbaar met een 7 jaar oude 1 Ghz Pentium 3. Geen harde schijf, geen digitale outputs, niet aan te sluiten op digitale computerschermen. Dan hou je niet veel leuks over.
Behalve dat je je eigen Wii spellen kan schrijven ;) Of een wiimote controlled OS :+

Wat is 't nu van overclocken? Wat is 't nut van lockpicken? Wat is 't nut van hacken?

Lijkt mij gewoon 't zoeken van uitdagingen, iets unieks willen hebben(nl. een op je eigen wensen customized wii) etc. etc.
"Helemaal legaal."

Suggereer je dat het op de Wii ineens wel illegaal zou zijn? Niet dus...je mag op alles Linux draaien zolang het apparaat maar in uw bezit is of je anders toestemming hebt van de eigenaar.
Volgens mij is het hacken van een Wii d.m.v. een modchip niet legaal, ongeacht het feit of je het apparaat gekocht hebt of niet. Aangezien je Linux niet out of the box op een Wii kan draaien heb je dus op de een of andere manier een mod / hack nodig wil je het wél draaien. 1 + 1 = 2. Linux op een Wii is 'illegaal'

Linkje van onze 'vriend' Brein
Indien u een modchip in laat bouwen in uw PlayStation spelcomputer geeft u opdracht tot het verrichten van een strafbare handeling. De modchip wordt namelijk ingebouwd om daarmee de beveiliging van PlayStationspellen te omzeilen. Het verspreiden van dit soort middelen is strafbaar gesteld in art. 32a van de auteurswet. Dit geldt overigens niet alleen voor PlayStation maar ook voor andere beveiligde spelcomputers.

[Reactie gewijzigd door _Teq_ op 30 december 2007 20:39]

Correcte quote uit het artikel. Je leest hier duidelijk dat het " verspreiden van dit soort middelen" strafbaar is volgens deze wet. NIET het gebruiken van deze middelen op je eigen apparatuur. Een belangrijke nuance, die mensen die verdienen aan modchips maken en dus commercieel verspreiden aansprakelijk stelt. Zij zouden vervolgd kunnen worden. De mensen thuis die een modchip in hun bezit hebben en een console mogen hiermee alles doen wat zij willen. Ze zijn immers eigenaar van het apparaat. En als je eigenaar bent heeft de fabrikant niet te zeggen over wat jij er wel en niet mee mag doen.

In Amerika ligt dat momenteel anders vanwege die nieuwe vage wet van ze. DCMA of zoiets.
DMCA ;)

Je hebt gelijk, maar je gaat hier wel voorbij aan het feit dat je naast een modchip vaak ook een gemodificeerde bios nodig hebt. Deze biosen zijn vaak gereverse-engineerde en aangepaste originele biosen, en dat is gewoon een inbreuk op de auteurswet (dat is namelijk software). Deze mag je niet veranderen en verspreiden, en bovendien niet downloaden (en derhalve ook niet gebruiken). Maar over het algemeen heb je deze alleen nodig om "backups" te kunnen spelen. Voor een linux install zou je prima zelf een bios kunnen schrijven - bij een backup van een game wordt dat wat lastiger omdat hij bepaalde functionaliteit van het bios verwacht.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 31 december 2007 03:37]

We wonen hier niet in de V.S.
In Nederland bestaat geen DMCA.
Volgens mij is het hacken van een Wii d.m.v. een modchip niet legaal

Je moet de quote die je aanhaalt nog maar eens goed lezen. ;)

Het gebruik van een modchip in een console om zo de beveiliging van spellen te omzeilen is illegaal. Het gebruik van een gemodde console am sich is niet illegaal.

Een console is hardware. Daarmee mag je doen en laten wat je wilt. Je mag 'm ombouwen, behalve als je eventuele modificaties gebruikt om de Wet te breken.

Een console ombouwen om Linux op te draaien is 100% legaal.

[edit]
typo

[Reactie gewijzigd door houseparty op 30 december 2007 23:04]

Tel daarbij op dat de wet alleen een kopieerbeveiliging beschermt. Dat wil zeggen, de logica die een gekopieerde DVD van een originele onderscheidt is beschermd en je mag geen modchips verkopen/voor iemand installeren die dat omzeilt.

De beschermt niet de logica die zorgt dat het apparaat alleen digitaal ondertekende broncode draait. De reden voor die beveiliging hangt namelijk samen met het businessmodel dat spelcomputers met verlies verkocht worden en dat businessmodel werkt alleen als de fabrikant een monopolie op software heeft. De wet biedt geen enkele voorziening voor een dergelijk monopolie, beter gezegd, het doel van de wetgever is gericht op vrije concurrentie. Het verwijderen van de beveiliging die zorgt dat alleen digitaal ondertekende code uitgevoerd wordt is voor zover ik kan overzien, legaal.
't is je eigen apparaat, dus je mag ermee doen wt je wilt.
Alleen ga je op die manier wel tegen de EULA in en vervalt daarmee de privileges die je hebt met een origineel systeem, te weten support en online services. (Dit gaat trouwens over Nederland). Verder is het draaien van 'backups' niet illegaal, maar het in bezit hebben van dergelijke 'backups' wel.
Als het klopt wat jij zegt. Zou je het dus wel mogen gebruiken maar niet mogen hebben. dus kun je het nooit gebruiken want het is illegaal om te hebben |:(
Als het klopt wat jij zegt. Zou je het dus wel mogen gebruiken maar niet mogen hebben. dus kun je het nooit gebruiken want het is illegaal om te hebben |:(
Maar de backup is van de buurjongen... O-)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 31 december 2007 14:44]

"in laat bouwen".

Net als met kopiën van CD's moet je de kopiën zélf maken, niet láten doen.
Brein zwijgt wijzelijk over het zélf inbouwen van een modchip.
ja maar de linux implementatie op ps3 is niet native, draait in een soort emulatiemodus.

en natuurlijk is een afzonderlijke wii niet zo krachtig, maar het wordt leuk als je via het internet de gecombineerde rekenkracht van de next gen leader kunt bundelen :)

en daarbij, de wii is prima geschikt voor homebrew software. deze software is over het algemeen wat minder hollywoodesque en filmisch dan het materiaal dat de gamestudio's afleveren.

en geen harde schijf kon wel eens niet zo lang meer duren, als die wii hackers echt op dreef komen is de volgende stap natuurlijk een externe harddisk op ethernet of usb!

edit: de wii heeft weer een nieuwe doelgroep aangeboord: hardcore tweakers! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door n0z3br34th3r op 30 december 2007 18:16]

Gecombineerde rekenkracht is leuk, maar ik schat dat er wel zo'n 10 wii's nodig zijn om de zelfde rekenkracht te hebben als een ps3..
ongetwijfeld, maar de meeste homebrew projecten hebben niet zoveel rekenkracht nodig maar eerder innovatieve features, en dat zit wel goed bij de wii! :)

nadeel van de ps3 linux implementatie is dat veel van de rekenkracht niet toegankelijk is voor homebrew. linux draait namelijk onder een hypervisor van sony en krijgt dus gevirtualiseerde hardware aangeboden. zo zijn niet alle cores van de cell beschikbaar en is de graphische chip nvidia rsx helemaal niet direct benaderbaar.

[Reactie gewijzigd door n0z3br34th3r op 30 december 2007 18:14]

Hier zijn wat links over hoe en wat Linux op de PS3:
http://www.ibm.com/developerworks/power/library/pa-ps3lab1
http://www.terrasoftsolut...on/ydl5.0.2_ps3_guide.pdf

Het draait inderdaad onder een hypervisor. Hoeveel performance dit kost heb ik nergens kunnen vinden. Maar als ze een soort para virtualisatie ala XEN doen kan de performance loss best maar 4% zijn.

Er worden 6 van de 8 SPE's ter beschikking gesteld.

Nog een zinvol artikel tav de PS3:
http://moss.csc.ncsu.edu/~mueller/cluster/ps3/

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 1 januari 2008 10:29]

Er worden 6 van de 8 SPE's ter beschikking gesteld.
Een cell in de PS3 heeft sowieso maar 7 geactiveerde SPU's (om yields te verbeteren), en een game mag er ook maar van 6 gebruik maken aangezien er 1 is gereserveerd voor het OS. Wat dat betreft heb je dus net zoveel mogelijkheden als een game
Linux op de PS3 draait maar op 1 van de 7 cores.
Tevens heb je geen toegang tot de GPU.

Geen snelheidsmonster dus, en je kan er bijvoorbeeld geeneens een video mee kijken.

Linux op de Wii zal niet veel spannender zijn.


Linux op de xbox360 daarentegen draait op alle drie de cores en heeft gpu support (echter nog geen API voor).
Dit is dus wel serieus interessant :)

Een razendsnelle linux desktop voor 280E :)
Linux op de PS3 draait maar op 1 van de 7 cores.
Tevens heb je geen toegang tot de GPU.

Geen snelheidsmonster dus, en je kan er bijvoorbeeld geeneens een video mee kijken.
"Any Linux Operating System has access to 6 of the 7 Synergistic Processing Elements"
en
"There have been developments in enabling access to the RSX using an experimental linux 2.6.24 kernel"
Linux for PlayStation 3 - Wikipedia
De 'Linux-implementatie' op de PS3 is gewoon een native omgeving hoor, vandaar dat je er ook elke PPC-distro kunt draaien. Er zijn wat hardware delen afgesloten of hebben geen drivers, maar je kunt de randapparatuur en de Cell gewoon volledig aansturen hoor.
Dit soort projecten zijn er "omdat het kan". Als je inderdaad makkelijk en simpel wil doen kan je het beste een pc nemen voor dit soort taken, maar dat willen ze niet.

Het feit dat er een 750MHz ppc met 88 MB geheugen in zit zegt niet zo veel. De architectuur is dermate anders dan die van een pc (of een ps3) dat je niet veel over de snelheid kan zeggen.
In een PS3 zit een 3Ghz PowerPC CPU met daarbij nog 7 SPEs. Als je ziet hoe 33.000 PS3s bij een computed distributing project als Folding @Home 180.000 Windows PCs er met grote overmacht uitrekenen kun je best wel iets over de computerkracht van de PS3 zeggen denk ik. :+

Die PS3 is echt wel een stukje sneller dan twee Gamecubes met wat ductape eromheen.

[Reactie gewijzigd door ymmv op 30 december 2007 19:20]

Yepz, bij OGR doet een PS3 zoiets als een C2Q @ 3.6GHz. Maar aangezien een Wii toch geen HD content heeft, heb je die rekenkracht ook niet nodig. 'Sneller' maakt het niet per definitie 'leuker' .... Het feit dat je nu zelf relatief simpel meuk kunt maken/draaien die met de controllers en eventueel de WiFi, etc. samenwerken juist wel.
kun je best wel iets over de computerkracht van de PS3 zeggen denk ik

Wat floating point berekeningen betreft wel ja. Wat general purpose code (wat 95% van de software code is) betreft niet.

TFLOPS zeggen niet zo veel. En zeggen zéér weinig wat betreft real world prestaties.


Daarbij komt nog dat je niet voor alle toepassingen veel rekenkracht nodig hebt en/of energieconsumptie wilt hebben. ;)
In diezelfde link kan je ook zien dat een GPU véél sneller (meer dan dubbel) draait dan een complete PS3 met al z'n cores.
Ik meen dat een Wii een niet al te verschillende GPU heeft als degene waar Folding@Home op draait. Al zou de GPU in de Wii de helft zo snel draaien als die, dan zou de Wii nog steeds sneller thuisvouwen dan een complete PS3 :)
Daarentegen zou de GPU van de PS3 waarschijnlijk ook veel sneller vouwen dan de rest van de machine.
Om maar even aan te tonen dat Folding@Home nou niet bepaald een betrouwbare indicatie voor performance is.
Op mn xbox van ¤75 draai ik ook linux met xboxmediacenter en het is het beste dat me ooit overkomen is. Als MS nou zoiets maakt met dezelfde functionaliteit en vrijheid op de X360 lijkt me fantastisch.

Buiten dit is het natuurlijk leuk om hiermee te klooien, als je al ziet wat die ene student met de Wii controller maakt zou je dit kunnen combineren en een goedkoop en kneitervet presentatieapparaat kunnen maken icm met een beamer.
ooit van proof of concept of hobby gehoord? de praktische toepassingen komen natuurlijk vanzelf, net zoals ooit met windows het geval was. maar je hebt gelijk... wie gebruikt windows nou

Voordat een of andere flapdrol bijdehand gaat lope doen: neej dit krijgt natuurlijk minder aanhang dan windows

[Reactie gewijzigd door ThePiratemaster op 30 december 2007 18:00]

Ik vind het ook niet nuttig om het op een ps3 te draaien maar over het algemeen word Linux gebruikt om aan te tonen dat je met iets kan doen wat je wil doen of gewoon voor de fun (zoals linux op een ipod en Nintendo ds) Het gaat erom dat je nu aan de slag kunt met homebrew.
Wat is de reden dat je linux in 2007 op je dreamcast wil ?
Geen enkele , behalve dat je weer iets gelerd hebt natuurlijk .
tweakers niet ?
"Waarom wilt u in godsnaam vliegen?"

"Om te bewijzen dat ik het kan!"
ALS de Wii iets sneller is dan de Xbox en ALS ze XBMC (of iets dergelijks) op de Wii kunnen laten draaien dan scheelt dat weer een console in mijn set-up.
Dit zou echt fantastisch zijn!!

XBMC is het mooiste stukje software wat ik in huis heb....
xbmc op de wii zal niet echt een toegevoegde waarde hebben. De volgende stap voor xmbc zou zijn dat ie ook hd-sources kan verwerken. Dus de xbox-360 of de ps3 zou dit moeten gaan draaien.

neemt niet weg dat de wii een mooie emulatorconsole zou zijn, maar dan heb je nog de oude xbox hier ook in voorloopt (op gamecube-spellen na dan).
LOL, wat een geeks. Maar wel uiterst slecht nieuws voor Nintendo. Kan nintendo hier nog op ingrijpen met patches o.i.d?
Waarom zou dit uiterst slecht nieuws zijn? Deze hack wordt niet gebruikt om gekopieerde spellen te kunnen spelen. Dat kan al lang. Wat deze hack mogelijk maakt, is zelf programma's (games) te programmeren, en te runnen op de Wii. Hetzelfde idee als bij Yellow Dog Linux voor de Playstation 3 dus. Alleen de Xbox 360 is nu nog onbruikbaar.

[Reactie gewijzigd door DOT op 30 december 2007 19:45]

de 360 is al een tijdje bruikbaar. beter dan de ps3 gezien je daar aan al die restricties vastzit. al zijn daar de eerste stappen naar video acces al gemaakt geloof ik.
De PS3 is bijna volledig te benutten. De CELL-processor in de huidige Linux-kernel, en de RSX-GPU ook al in een experimentele versie. Dit wordt niet tegengewerkt door Sony, waardoor je er op kan rekenen dat het blijft werken.

Ontwikkeling op de Xbox 360 daarentegen wordt actief geblokkeerd door Microsoft. Ze brengen steeds firmware-updates uit, die niet te downgraden zijn. Je moet geluk hebben wil Linux daarop werken, en blijven werken.
Zoals op de gamecube zeker...Piraterij zal nog altijd even lustig voortgaan, met het verschil dat ze nu "homebrew" gaan gebruiken als excuus om een modchip te installeren...
Piraterij zal uiteraard vrolijk doorgaan, maar daar heb je deze hack niet voor nodig. Je kan nu al vrolijk je troep downloaden en branden. Het enige extra voordeel van deze hack, is dat je je eigen programma's kan brouwen. En zoals Johnny Chung Lee al liet zien, kan je daar erg leuke dingen mee doen.
Voor de Xbox 360 is er homebrew op zijn Microsofts: je kunt je eigen games en applicaties maken maar het kost je wel geld. Je moet nl lid worden van de DNA Creator's Club voor 100 euro per jaar.
In dezelfde presentatie als waar de bovenstaande video uit is geknipt, laten ze zien dat linux perfect werkt op de x360.
Ik heb er hier ook ééntje staan met linux er op.

Werkend op 3 cores en mét GPU support (nog geen API voor geschreven, helaas)
Waarom zou dit uiterst slecht nieuws zijn?
Omdat Nintendo hier inkomsten door mis gaat lopen door een mindering in de verkoop van games? ;)
Er is niet gezegt door Deejayalwin dat het an sich slecht nieuws is, maar slecht nieuws voor Nintendo. En daar heeft hij wel degelijk gelijk in... :)
Eerlijk gezegd vind ik dit niet zo fantastisch nieuws. Het is natuurlijk wel positief voor de tweakers enzo, maar uiteindelijk biedt het bij mijn weten niet zo veel meerwaarde. Ik was al content dat we konden prutsen met de Wii remote controller. Daar heb ik al veel toffe dingen mee zien doen. :9

Ook zal volgens mij hetzelfde kat en muis spelletje beginnen, zoals met de Iphone en dergelijke. Wat natuurlijk wel leuk is voor de mensen die het kraken. Zijn ze ook een keer opgewonden om iets gekraakt te hebben... :O
Volgens mij heb je het mooie van Homebrew nog niet ontdekt.

Homebrew is het mooiste wat er is voor consoles, zo kan ik op mijn DS MSNen, IRCen, basic webbrowsen, heb ik een complete organiser op me DS, kan ik muziek luisteren en video's bekijken, heb ik een nog redelijk uitgebreid teken programma op me DS en zelfs een text-based versie van Linux, allemaal mogelijk door Homebrew. De stylus brengt heel veel mogelijkheden voor homebrew.

Voor de Wii komen denk ik net zo vette programma's uit, en ik wacht met smart op de Linux versie voor de Wii. :) Wat me vooral leuk lijkt is Quake 3 Arena :D (En die komt er ongetwijfeld)

[Reactie gewijzigd door Sh4wn op 31 december 2007 13:15]

waarschijnlijk zal een van de eerste homebrew een port van mfe frontend zijn. hopen dat die goed wordt verbeterd om de volle wii kracht te benutten.
Volle Wii-kracht? Hebben we het over dezelfde console hier? De Wii is net zo snel als een 7 jaar oude P3...? :?
Dat is dus dikke onzin, PS2 is bij lange na niet zo krachtig als de Wii. De Wii is iets krachtiger als een Xbox.
Ik bedoelde niet PS2, maar een Pentium 3.

De Gamecube was iets minder snel als de Xbxox. In de Xbox zat een 733Mhz Celeron, maak je die 50% sneller dan heb je ongeveer de snelheid van de Wii. De PowerPC-chip in de Wii is dus vergelijkbaar met een 1.1Ghz Celeron, een budgetprocessor uit 2001.
Dat is toch best vlot ten opzichte van een 7.16MHz Amiga waar je ook leuke spellen voor hebt.. Dat windows nu zo'n bedroevende performance indruk achterlaat...
Geld dit voor alles type's van de WII? want ik hoor dat er veel verschillende types zijn, die elk op een andere manier gemod moeten worden?

of zie ik dat verkeerd?
nah, da's een ander verhaal. het OS en de core logic set is hetzelfde gebleven en daar kloten ze hier mee. niet met de controle of een schijfje echt is of niet (wat dus AFAIK steeds verandert). alleen dit is niet bijster geschikt om "backups" mee te draaien (aangezien je hier het wii OS omzeilt...), dus een vervanging is het niet :)
het OS en de core logic set is hetzelfde gebleven en daar kloten ze hier mee. niet met de controle of een schijfje echt is of niet (wat dus AFAIK steeds verandert).
Maar als Nintendo een agressieve houding t.o.v. hun systeem hacken gaat aannemen, dan mogelijk wel. Want als ik het goed is is het OS niet heel moeilijk te upgraden voor Ninty.
Maar de encryptiesleutels zullen toch op dezelfde manier blijven werken omdat de spellen die nu al uitgebracht zijn ook moeten blijven werken. En als de homebrew software zich met zo'n sleutel "aanmeld" dan accepteert de WII het gewoon.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True