Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Een bŔtatester heeft een tool laten uitlekken waarmee gekopieerde Wii-games op ongemodde consoles gespeeld kunnen worden. Leden van de homebrew-scene vrezen nu dat Nintendo er alles aan zal doen om het gat in de beveiliging te dichten.

De gelekte testversie van de backuptools, grotendeels gebouwd door een hacker die opereert onder het alias Waninkoko, bestaat uit twee delen: een tool om bestaande images te converteren en een iso-loader om kopietjes van spellen via het homebrew-kanaal in te laden. Hoewel de backupsoftware nog volop in ontwikkeling is, zou de iso-loader volgens verschillende Wii-bezitters die geen modchip in hun console hebben ingebouwd, grotendeels functioneren. Wel zou de leessnelheid van gebrande schijfjes terugzakken naar drievoudige snelheid en hebben ntsc-uitvoeringen van de Wii beeldproblemen met de standaard meegeleverde videokabels.

Nu een relatief eenvoudige, 'nieuwe' kraakmethode voor Wii-consoles waarbij geen modchip vereist is, naar het publieke domein is gelekt, vrezen leden uit de homebrew-scene dat de dagen voor de in hun ogen legitieme en zelfgemaakte Wii-software zijn geteld. Het lijkt in hun ogen slechts een kwestie van tijd voordat Nintendo zal proberen om de gaten in de kopieerbeveiliging te dichten met bijvoorbeeld een nieuwe patch.

Wii ISO-loader Wii ISO-loader Wii ISO-loader
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Het onnozele is dat Twiizers zelf Nintendo voorspeld hebben dat dit zou gebeuren, aangezien er een gat in de beveiliging zat, dat kon verholpen worden zonder de homebrew scene naar de maan te helpen. Daar was nintendo toen blijkbaar niet in ge´nteresseerd.

Als ze nu een maatregel nemen die ook de legitieme homebrewers raakt, dan zou dat op zijn zachtst gezegd waanzinnig onsympathiek zijn.
Niet dat ik volledig in de EULA van Nintendo zit, maar zou het niet zo zijn dat Nintendo ergens een stuk heeft opgenomen die het verbied homebrew te spelen? In het algemeen zijn console bouwers niet zo happig op homebrew software juist vanwege de gevolgen. En als dit het geval zou zijn, zou er al in de eerste instantie geen sprake zijn van legitieme homebrewers en staat Nintendo in zijn volste recht om gaten dicht te maken.
Het komt voor mij als outsider dan ook eerder over als een groep die boos is dat hun tooltje gelekt is met als gevolg dat Nintendo deze tool vervolgens onschadelijk maakt. Ik kan me overigens bij juist de Wii weinig tools inbeelden waarbij homebrew tot daadwerkelijk iets practisch kan worden ingezet integenstelling tot bv de PS3 die nu gebruikt wordt voor folding.
---edit---
MneoreJ, het al dan niet thuis kunnen kijken van Nintendo wat je doet met je eigendom maakt het nog steeds niet minder illegaal indien je de EULA overtreed, en heb je dus ook niet de vrijheid om homebrew aan de gang te krijgen. Uiteraard kan het wel, maar dat maakt het niet legaler uiteindelijk. Verder is het helemaal niet voor beide partijen een goede situatie om het te gedogen. Voor Nintendo bestaat de kans bij homebrew altijd dat er misbruik van gemaakt kan worden. En waarom zou Nintendo deze mogelijkheid gedogen als dit tenkoste van hum omzet gaat? Het is dan ook niet verwonderlijk dat indien zoiets aan het licht komt dat Nintendo deze gaten dicht maakt, net zo goed dat Nintendo hun PCB's nu coat om mod-chips tegen te gaan.

[Reactie gewijzigd door n4m3l355 op 19 september 2008 21:33]

. En als dit het geval zou zijn, zou er al in de eerste instantie geen sprake zijn van legitieme homebrewers en staat Nintendo in zijn volste recht om gaten dicht te maken.
Dat Nintendo het "recht" heeft betwist ook niemand. EULA daargelaten, Nintendo heeft nu eenmaal de volledige controle en kan daar dus ook gebruik van maken, of je het daar nu mee eens bent of niet. Omgekeerd kan Nintendo ook niet in jouw huiskamer kijken of je je wel aan de EULA houdt, dus als homebrew-enthousiast heb je altijd de vrijheid om te proberen het aan de gang te krijgen.

Homebrewers hou je toch wel, dus het is voor beide partijen beter als ze samenwerken: de fabrikant gedoogt homebrew zolang het niet leidt tot het draaien van illegale kopietjes en omgekeerd houdt homebrew de hacks die daartoe wel kunnen leiden zoveel mogelijk geheim.
...zonder de homebrew scene naar de maan te helpen. Daar was nintendo toen blijkbaar niet in ge´nteresseerd.
Tja, homebrew betekent voor 99% trieste ports van emulators die met illegaal verkregen ROMs gebruikt worden. Logisch dat Nintendo hier niet aan meewerkt.
Ik weet niet waar jij de info vandaan haalt maar juist op de wii begint het echte homebrew door te breken door bv abandoneware titels om te zetten naar de wii of van de grond af projecten te maken. Tuurlijk heel geavanceerd is het allemaal niet, maar zij moeten het doen zonder SDK's van Nintendo.
The driver is not finished, nor the source code (needs to be cleaned, commented, remove shitty code, etc.). I was going to release the source (as it is licensed under the GPL) with the backup-loader binary but now I'll have to release it when I have it completely finished (except you want a very shitty source).

Also, it's not my fault that the guy who leaked it didn't release the source too.


EDIT: If I have free time tomorrow, I'll release the first version of the source (I don't like to violate the GPL).
http://gbatemp.net/index.php?showtopic=105750

Het einde is toch niet helemaal inzicht
De kans is er natuurlijk dat Waninkoko, of andere hackers zoals Twiizers, het programma nogmaals updaten, zoals ook meervoudig gedaan is met de Twilight Hack.

En anders bestaat er nog altijd een tool om je firmware te downgraden.
Je HOEFT immers niet te upgraden, vaak pas als er een nieuwe game is waar de firmware opstaat.
Dit poject gaat dus niet ge-update worden.

Van de officiele site van waninkoko.

2008/09/19 - Congratulations! I don't care about who leaked Backup-Loader but now it's OFFICIALLY an abandoned project. Enjoy it.

Het is een gelekte beta versie.
Hij gaat officially dus niet geupdate worden. Ze zeggen niets over unofficially...
Op de manier waarop het geschreven is, lijkt het me waarschijnlijker dat hij bedoeld als in 'permanent'.
ehm... Tenzij z'n machine gehacked is, ga ik er van uit dat hij zelf er zorg voor heeft gedragen dat Backup-Loader in handen van andere mensen is gekomen; dat die het vergolgens weer aan anderen geeft/geven ('lekken'?) is nou niet echt opmerkelijk te noemen.

Je kan gewoon nooit-en-te-nimmer zo'n soort programma maken voor alleen jezelf en een paar 'vertrouwelingen' - vroeg of laat geraakt 't in nog weer andere handen, of je 't nu leuk vindt of niet.
Mwah, als je je beveiligingen maar op orde hebt. Heb zelf bijna een jaar lang gewerkt aan een bot voor www.bootleggers.us die door alle beveiligingen heen kwam (incl. die captcha codes). Ik heb die tool uitgegeven onder een groep van 15 man en de beveiliging zodanig gezet dat je het niet op een andere pc kan runnen. Strings in de source encrypted met TrippleDes en geobfuscate zodat het reversen ook niet al te makkelijk wordt. Dat heeft goed stand gehouden want die tool is nooit uitgelekt en heeft een jaar of 3 prima gedraaid totdat ik met de ontwikkelingen ophield.
dan heb je het toch wel over een geheel andere schaal, niet? Ik en met mij honderden miljoenen hebben van de Wii gehoord, en miljoenen mensen hebben zo'n ding. Hoeveel mensen kennen die bootleggers game? Ik, voor jouw post, iig niet. En om eerlijk te zijn interesseert een game bot de meeste mensen ook niet veel (of het moet al voor het harvesten/grinden te zijn; als dat van toepassing is bij dat spel).
Haha, en als je dus gehackte games kunt spelen, dan kun je die waarschijnlijk wel zo aanpassen dat ze ook met de oude firmware werken en is Nintendo effectief buitengesloten.
Een bŔtatester heeft een tool laten uitlekken waarmee Wii-games op ongemodde consoles gespeeld kunnen worden.
Euh? Daar heb je toch geen tool voor nodig? Een Wii-game werkt toch altijd op een ongemodde console? Of lees ik het verkeerd?
Illegale game werkt neit op ongemodde console
Illegale games? Je bedoeld backups. :+
Ze doelen op een kopie, is een typefout
lol, inderdaad! :9
ik denk wel eerder dat het over het spelen van iso-bestanden gaat in dit geval.
Niet als je ze van het internet download ipv in de winkel te kopen...
Het groote probleem met gesloten systemen als een Wii, Xbox360 en PS3 is natuurlijk dat het voledige zakelijke model zo is op gezet dat niemand ooit iets met de console zou moeten kunnen doen als ze er niet een door de fabrikant van de console goed gekeurde media in stoppen, zij het een game een video of een muziek CD alleen dat wat het bedrijf dat de console heeft gemaakt zou moten werken. Als dat eenmaal niet meer op gaat is het heel moeilijk winst maken.
Nintendo zal er dus vast en zeker alles aan doen om dit te stoppen maar ik vraag me af of dat ook echt gaat lukken. Het staat de auteur van deze tool natuurlijk vrij deze zo aan te passen dat het gewoon weer werkt op het moment dat Nintendo de huidige versie onmogenlijk maakt.
schrap die PS3 maar uit je lijstje. Daat zit wel degelijk een zandbak in om mee te kunnen spelen zoveel als je wilt.
Wel met beperkingen toch, of is de RSX ook al volledig te gebruiken in de sandbox omgeving? Alleen de Cell chip was toch maar te benaderen?
de hardware is slechts beperkt benaderbaar spijtig genoeg. Maar voldoende voor vele homebrew projecten. Zelfs de Cell chip is niet volledig bruikbaar.
En doe de Xbox 360 dan ook meteen, want ook daar is homebrew in een sandbox omgeving mogelijk (middels XNA).

@hieronder: wat is je punt? Het kan toch?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 19 september 2008 18:25]

Maar die kost weer geld extra!
Ja, maar dan kun je wel gebruik maken van 3d acceleratie en zo.
Ik snap de reactie, maar als de 'via Zelda eigen software draaien' bug word gefixed is het ook gedaan met de homebrew. Kan me voorstellen dat dit bericht het process natuurlijk zal versnellen...

Vind het gewoon jammer dat Nintendo niet zelf een homebrewchannel aanbied... Ik vind de Wii echt een perfecte console om wat leuke en snelle homebrew op te maken.
Vind het gewoon jammer dat Nintendo niet zelf een homebrewchannel aanbied...
Mwah, de meeste homebrew is kwalitatief niet goed genoeg. Je krijgt dan heel veel meuk die onaf en buggy is. Dan liever het systeem van Sony waarbij indie ontwikkelaars gesteund worden om hun idee uit te werken.
Het is alleen geen ISO loader. Het is een softmod. Je moet nog steeds DVDtjes branden om je 'backups' te spelen. Het is nu niet zo dat je een iso op je memkaart kan zetten en hem kan afspelen.
Waarom is dit een probleem? Je mag toch best een game kopiŰren en dan gebruiken? De Nederlandse wet geeft ons het recht daartoe, en Nintendo gaat dat ontnemen? En ach, dan draait ik die update van Nintendo toch niet... ze kunnen me niet dwingen om MIJN console te updaten.
Die wet geldt dus niet voor closed software.
Daarnaast kunnen ze eisen dat in alle nieuwe games die uitkomen een check zit voor de laatste versie van de firmware.

Jij niet de laatste versie van de firmware? Jij niet spelen nieuwe spelletjes...

En natuurlijk zijn de dingen weer te omzeilen, maar het wordt wel moeilijker. Leuker kunnen ze het niet maken, wel lastiger.

Voor de DSTT moet ook steeds de firmware aangepast worden omdat de nieuwe roms code bevatten waar hij niet mee om kan gaan.
sandbox in het nederlands is een zandbak. Een afgeschermde omgeving waarin men programmas kan draaien zonder dat deze direct kunnen inwerken op het onderliggende OS en/of de hardware.
Ik dacht dat Nintendo inmiddels WiiWare had gelanceerd om homebrew software mee te maken?
Is een platform om commerciŰle games mee te verspreiden. Niet om gemakkelijk tools of gratis games te delen.

Maar voor het kleine aandeel van mensen die het legaal willen gebruiken geef ik N gelijk om alles zo goed mogelijk dicht te hameren. Er zijn genoeg platformen waar developers hun creativiteit kwijt raken.
Hmm, apart. Ik had altijd begrepen dat WiiWare Nintendo's variant op XNA zou zijn. Blijkbaar niet dus.
WiiWare is vergelijkbaar met Xbox Live Arcade. Xbox Live Arcade is ook niet gemaakt om gratis software te verdelen want het is niet gratis om dat te doen.
Half waar.

Je hebt inderdaad een subscriptie nodig om games te kunnen maken voor de Xbox360 (Creators Club). Maar die is al een tijdje gratis voor een jaar (maar zal misschien geld kosten).

Daarmee kun je zelfs je games gratis distributeren. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True