Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

Hackers zijn erin geslaagd illegaal gekopieerde Wiiware-games af te spelen op een Wii zonder modchip. Om de beveiliging van de Wii te omzeilen is gebruik gemaakt van de fameuze 'Twilight Hack'.

Wiiware hacked kleinerIn januari van dit jaar werd bekend dat via de zogeheten 'Twilight Hack' homebrew-software gedraaid kon worden op een Wii zonder modchip, maar een praktische toepassing ervan bleef nog uit. Hackers zijn er, getuige videomateriaal, nu in geslaagd om een gekopieerde Japanse Wiiware-game - in dit geval Family Ping Pong - te laten draaien op een Amerikaanse Wii.

Een volgend doelwit is mogelijk het kopiŽren en afspelen van downloadable content op een ongemodde Wii. Hierdoor zouden Nintendo en partners behoorlijk wat 'microtransacties' mis kunnen lopen. Nintendo werkt hoogstwaarschijnlijk wel aan een update om piraterij een halt toe te roepen en de kans bestaat dat hiermee ook de deur wordt gesloten naar homebrew-software.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

In januari van dit jaar werd bekend dat via de zogeheten 'Twilight Hack' homebrew-software gedraaid kon worden op een Wii zonder modchip, maar een praktische toepassing ervan bleef nog uit.

Ik weet het niet, maar volgens mij is het al een paar weken mogelijk om via de Twilight Hack en WAD-installers de VC games op je Wii te installeren. Sinds vorige week ofzo is het ook mogelijk WAD files te injecteren met ROMS, zodat je geen VC games hoeft te hebben om deze te kunnen spelen. Dat WiiWare games kunnen worden gespeeld is dus een logisch vervolg, gezien deze dezelfde techniek gebruiken als de VC games. Dat een Japanse WiiWare game op een USA werkt zonder de console te bricken is dan nmm nog het meest opmerkelijke aan dit bericht.
Ik vind het triest dat ze geen homebrew toestaan, geef mensen gewoon de kans om eigen dingen te maken voor hun favoriete console... Ik vind het echt mooi wat Sony doet, zelf hulp bieden bij in instaleren van Linux op de PS3 :)

Edit: Ja WiiWare is wat anders maar bedoel echt custom homemade games.

[Reactie gewijzigd door AiChan op 5 mei 2008 12:02]

Met de oplossing van Sony kan je ook geen fatsoenlijke homebrew maken, ten eerste is het voor normale mensen veel te veel gedoe om een linux distro te installeren en gebruiken op je PS3 (het is net iets ingewikkelder dan DVD erin en gaan), maar wat helemaal beperkend is: er is geen enkele toegang tot de GPU, niet eens voor 2D acceleratie. Met andere woorden: het is zo goed als uitgesloten dat je een leuke homebrew game lopend krijgt onder PS3 linux, of het moet een tetris zijn ofzoiets, 3D graphics zijn in ieder geval al out.
Je hebt deels gelijk mbt toegang tot de GPU, maar dat er geen leuke homebrew dingen zijn is wel een beetje onzin, de gemiddelde snes/arcadeemulators etc draaien gewoon goed op deze linux, dus is het ook mogelijk om andere soorten homebrew er op te brouwen.. Vergeet niet dat je gewoon een complete framebuffer tot je beschikking hebt, en dus de graphix volledig op de cell kunt laten doen (zoals nu al vaker ook gebeurt bij commerciele games).. Maar je hebt gelijk, het wordt tijd dat sony (weer) toegang geeft tot de GPU, dan zou er veel meer kunnen..
Precies, daarom loop ik altijd met een grote boog om consoles heen, De vrijheid van een PC is mij meer waard dan het gemak van een console
Ik geef je gelijk, maar ik heb een Wii gekocht om een andere reden dan mijn PC. Ik ben een PC gamer, maar nothing beats a Wii als je niet-gamers in huis hebt. Richten en klikken leg je snel uit. Slaan alsof je echt tennis speelt ook. Geen leercurve.

Ik ben toch van de gedachte afgestapt om consoles vaarwel te zeggen (na Sega 8/16bit, N64, GC). Ik zie in de huidige generatie consoles veel potentieel. Echter, de drie grote spelers zouden zich breder moeten richten, zich meer als 'utility provider' opstellen. Zoals bijvoorbeeld ISP's. Als ze een platform bieden dat succesvol is, dan is hun voortbestaan verzekerd. Winst evenzo. Maak het legale alternatief te interessant om de gratis illegale versie zinloos te maken. Online multiplayer functionaliteit kunnen gebruiken is een ding, maar eenvoudig kunnen shoppen, internetten, netwerken en aanpassen kan misschien teveel zijn om als consolefabrikant te klaren. Laat de capitalisten maar los. Op een open platform krioelt het snel genoeg van creativiteit.

Ik wil m'n Wii wel modden om er een soort media center van te maken, maar ik hoef niet per se illegale games erop kunnen spelen. Net zoals op de pc koop ik de spellen die ik goed vind, na een grondige 'demo'. Niet dat ene level dat je in de demo mag spelen, maar wat meer. Ik steun spellen die zich niet richten op de visuals, maar replayability waarde hoog dragen. De Wii geeft me dat, dus koop ik de spellen wel (hoewel ik ze toch wat duur vind).

Een console geeft je veel gemak dat je op een pc niet hebt. De Wii in mijn ogen zeker, door de controller, maar ook bijv de XBOX360 vind ik erg cool. M'n kameraad heeft er een gekocht en ik moet zeggen dat GTA IV zalig speelt op een console (heb de vorige versies allemaal op pc gespeeld). Ik ben best jaloers op z'n XBOX, en geloof me, da's niet iets dat ik snel zeg over iets van Microsoft.

Zoals die kameraad zei: je koopt een console om 5 jaar te kunnen gamen zonder je zorgen te hoeven maken om upgrades. Ik geef hem daarin gelijk. Als je niet per se de beste graphics wil (die heb je op een console maar heel even, wanneer je dan ook een premium price moet dokken om tijdelijk een 'fantastisch machien' te hebben), dan zit je op een console goed voor die 5 jaren. Een jaartje na release heb je al gauw 'grabbelbakken' waar je voor 25 euro nog een tof spel kunt vinden. 25 euro voor een spel vind ik een goeie prijs (voor de meeste spellen dan). Ik koop regelmatig via internet legaal mini games omdat ze een supercool concept hebben. Nier per se iets om weken te spelen, maar goed genoeg voor een paar avonden vergeten tijd.

Ik ben van de 'graphics bandwagon' afgestapt. Misschien ben ik in computertermen al oud, maar dat gaat aan me voorbij. Ik game al jarenlang en vroeger geraakte je met wat verbeelding veel verder dan je nu met alle bombastisch pyrotechnisch vertoon.

Je moet niet per se het nieuwste hebben; daarin verschillen computers en consoles niet van elkaar. Koop je nu een PS2, dan speel je de komende 5 jaar nog voor een prikje.

Maargoed, derail...
Ik hoop dat Nintendo het toelaat om zelf aan de slag te gaan op de Wii. Dat ze er een open platform van maken. Zolang ze, zoals ze nu doen, een robuust, leuk product neerzetten, zullen ze er enkel beter van worden.
Die opmerking snap ik niet. Het is immers niet zo dat je een keuze moet maken tussen pc of console. Ik neem tenminste aan dat je sowieso al een pc in huis hebt! Dus je HEBT al een pc waar je op kunt programmeren en alle software kunt draaien die je maar wilt. Als je dan daarbij een console koopt om spelletjes te spelen, beperk je je dus op geen enkele manier.

Om te verduidelijken: wat jij zegt is net zoiets als 'ik loop met een grote boog om elke fiets heen want het laadvermogen van mijn auto is meer waard dan het gezonde van de fiets'. Terwijl het een het ander immers niet uitsluit.
Je moet het geld er dan wel voor hebben, om zowel een pc als een console te kunnen betalen he? Terwijl je op een pc kunt programmeren, en ook spelletjes kunt spelen.En dat een fiets gezonder is dan een auto, ben ik met je eens.

Alleen de ''vergelijking'' die je hier maakt, tussen deze totaal verschillende dingen, begrijp ik niets van. ;)
Juist... en het ene spel komt uit op de PS3 en de andere alleen op de Xbox 360 of op de Wii... zometeen krijg je de PS4 en de Xbox 3 (of wat voor naam ze er ook aan gaan geven) en zit je met 5 consoles in huis plus je PC, terwijl je PC eigenlijk alles kan wat al die consoles bij elkaar kunnen... nee, sorry, voor mij geen console.
Nintendo werkt hoogstwaarschijnlijk wel aan een update om piraterij een halt toe te roepen en de kans bestaat dat hiermee ook de deur wordt gesloten naar homebrew-software.
Dit snap ik niet echt.. al die miljoenen consoles die al verkocht zijn en die gepirate spellen spelen gaan toch niet updaten lijkt mij? Net zoiets als je Windows updaten met de nieuwst genuine check wanneer je een illegale versie draait... Dus een halt toe roepen is het niet echt... het word alleen tegen gegaan op toekomstige consoles en mensen die de consoles wel updaten, maar die laatste spelen dus toch al geen gepirate spellen.
Ja maar dat je pc die games KAN spelen zegt niet zoveel. Als het gewoonweg niet uitkomt op de PC heb je alsnog niks en word je gedwongen tot het kopen van een console, als je de game tenminste wil spelen.
bijna..... daar hebben ze bijv. emulators voor......duurt alleen wat langer voordat je ze kan spelen.

[Reactie gewijzigd door IoorLTD op 5 mei 2008 18:46]

Sorry, ik ben groot fan van de PC, maar wat je nu zegt is lariekoek. Geen enkele niet handheld console waar nu nog games voor uitkomen kan goed geŽmuleerd worden. Bruikbare emulatie van zwaardere consoles dan de PS1 en N64 hoef je niet echt op te rekenen. Enige uitzondering is misschien gamecube maar wat ik er zo snel van zie kun je daar ook maar een enkele game goed van emuleren.
Wil je een PS3 goed emuleren (en met goed emuleren bedoel ik dat verreweg de meeste games full speed speelbaar zijn zonder bugs), dan zou het me niks verbazen als je nog een jaar of 10 mag wachten.
Tja, als er een nieuw spel uitkomt, ben je vaak verplicht te updaten voor je het kunt spelen.
Wanneer je dan dus de update niet doet, kun je dat spel ook niet spelen en veel van de spellen erna ook niet.

Met de betere (stealth) modchips gaat een dergelijke update meestal prima, maar deze methode kan dus eenvoudig de nek omgedraaid worden door het exploit te dichten.

En ik kan niet meer zeggen dan eigen schuld.
Wanneer dat lek enkel was gebruikt voor wat homebrew dingen die het commerciele karakter van de console niet in de weg zitten, hadden ze er waarschijnlijk niets aan gedaan.

Nu zijn ze een dief van hun eigen portemonnee als ze het gewoon laten voor wat het is.
Dat hadden de makers van deze loader zelf ook kunnen bedenken.

Wanneer je warez wilt afspelen, neem dan een van de betere modchips (argon, wasabi) en gebruik dergelijk exploits enkel voor onschuldige homebrew dingen.
En daarom maken developers bijna geen games meer voor de PC. De piraterij zorgt ervoor dat ze er bijna niks meer op verdienen.
En daarom maken developers bijna geen games meer voor de PC. De piraterij zorgt ervoor dat ze er bijna niks meer op verdienen.
En de console-wereld zijn heilige boontjes zeker? ;) Ook daar vind piraterij plaats, dus om games niet meer uit te brengen vanwege de piraterij is bullshit.

Ook op de Wii / XBOX en PS (ongeacht welke ;) ) kan je zo middels eenhacked firmware / bios of modchip gewoon illegale games spelen, iets wat volgens mij ook op grote schaal gebeurd... ;)
Maar dit is toch op mindere grote mate dan op een pc! Op een console moet je meestal wat rare fratsen uithalen door middel van een modchip of firmwarehack, waardoor de kans bestaat dat je garantie vervalt of je console vernielt!
Bij een pc is het simpel weg dit: torrent-->instaleren-->crack er overheen--> spelen :) Dit is toch wat makkelijker! En geef de pc-gebruikers eens ongelijk, §60,- betalen voor een game of simpelweg ff downloaden ;). Dan heb ik het vooral over singleplayer, multiplayer werkt toch weer anders, als je daarbij fatsoenlijk online wil gamen, zou je toch het spel moeten kopen.
Maar goed, omdat op dit moment het zoveel mensen doen, loopt wel de game industrie geld mis en laat de pc maar ff achterwege :P
Ik heb laatst gepoogd wat mensen het principe, danwel de werking van torrents / USENET uit te leggen. Kansloos bij de doorsnee PC gebruiker (en ik heb geen geduld om 't goed en simpel uit te leggen ;-) ).

Dus je Wii naar iemand brengen die er een modchip in hangt voor een paar euro, of bovenstaande procedure (torrent / crack) uitvoeren lijkt me net zo moeilijk.

Daarbij komt dat GSM SIMS unlocken ook door praktisch iedereen gedaan wordt, MP3tjes bij 't leven van niet officiele kanalen vandaan gehaald worden, om over films nog maar te zwijgen. De heilige boontjes hier moeten een keer wat minder vroom doen. Als je al je software (ja, dus ook Windows en Photoshop) legaal hebt gekocht, je gehele muziek collectie eerlijk bij elkaar gesprokkeld hebt en ook geen films van USENET trekt, heb je in mijn ogen recht van spreken over game piraterij. Ik ben echter bang dat er weinig onder ons zijn die zover komen.

Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.
Uhm.. de PS3 is tot op heden nog geen deukje in geslagen, en voorlopig lijkt daar ook geen verandering in te komen.. Sony heeft veel geleerd van beveiligen met de PSP..

Tevens is er wel een groot verschil met de PC, bij consoles moet je toch echt een modchip wat je nog eens extra geld kost (gehackte firmware laden kan lijden tot een gebrikte console), en veel (normale) mensen gaan niet hun console zomaar laten aanpassen om illegale games te kunnen spelen..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 5 mei 2008 13:29]

ook een reden waarom in de PS3 nog geen deukje is geslagen is door de blu-ray disk,
het is nogal nutteloos om deze te hacken als er bijna niemand wat aanheeft.
90% van de nederlanders heeft tegenwoordig wel een dvd-brander in huis, en zo niet voor 30 euro kun je er al wel ergens eentje op de kop tikken
dit terwijl bijna niemand een blu-ray brander heeft, waarschijnlijk als dit wel het geval zal zijn, dan zal het niet lang meer duren, want alles is te kraken.
Zoals ik al vaker heb gemeld, het schijnt dus dat er wel al een deukje in is geslagen. Je schijnt dus al je PS3 te kunnen ombouwen.

Het 'grappige' is trouwens dat Sony juist graag wil dat iedereen over gaat naar BR. Maar als iedereen over is naar BR en dus ook naar een BR brander, dan wordt het kopiŽren van PS3 games ook makkelijk/mogelijk en dat willen ze weer niet. Dus je krijgt eigenlijk een tweestrijd.

De oplossing van Nintendo vroeger, de cartridges, waren dus zo gek nog niet (de cartridge van de DS niet meegerekend dan).
het is nogal nutteloos om deze te hacken als er bijna niemand wat aanheeft

Er zit een HDD in de PS3, dus een kwestie van een ISO loader fixen en alles laden vanaf HDD. Daarnaast daalt de prijs van een BlueRay brander best rap en benaderen de schijfjes de 10 euro grens.
Het helpt natuurlijk ook wel mee dat je in plaats van een blue-ray brander ook 10 games kan kopen. Toen niemand een CD-brander had, werd er ook een stuk minder gekopieerd op de PC.
GJ-tje heeft gelijk. Ik ben niet heiliger dan de paus, maar een van de redenen dat pc games achterblijven bij console games is dat de inkomsten achterblijven door piraterij.
Ja, ik vind de games voor mijn PS3 best aan de prijs, maar als je bedenkt hoeveel ontwikkelwerk er aan een game zit en programmeurs niet de goedkoopste werknemers zijn, is de prijs redelijk gerechtvaardigd.
Bedenk dat als de ps3 games zomaar gekopieerd kunnen worden er weinig motivatie bestaat bij gameproducenten om nieuwe kunstwerkjes uit te brengen.
Dus...

Ralph
Waarom waren er ook alweer zoveel producenten bij Sony weggelopen ? Vanwege de vele hacks die de PS en PS2 met zich mee brachten. De cconsole's verkochten als de beste maar game verkopen blven ver achter. ! miljoen games van die titel verkocht, 3 miljoen daarvan, en Sony dan maar pronken met de totale verkoop van console's, ommenabij de 180 miljoen :?

Dit is een mooi voorbeeld van hoe een ieder voor zijn eigen belang opkomt, met name in de industrie. Je kan mij niet wijsmaken dat het onmogelijk is om data tegen dte gaan die copyrighted is, of dat nu als orgineel is of als ingepakt materiaal word verzonden.

Zo hadden bijvoorbeeld de OS schrijvers, de hardware fabrikanten en de ISP's allang een aanpassing kunnen maken binnen het geheel om het helemaal ongedaan te maken, maar zodra er maar 1 zijn nek uisteekt dan heeft dat gevolgen voor een hele branche groep, op de korte termijn. Als ze het wel zouden doen dan zou op de lange termijn illegaal kopieren onegdaan gemaakt kunnen worden en de bedrijven kunnen dan evensgoed hun omzetten draaien.

1 kanttekening zet ik er wel bij. De meeste denken dan mp3 is ontstaan om kleinere file's te creeeren om zo downloads sneller binnen te krijgen. Niets is minder waar, al deze formaten en DVD to One kopieeren en games mounten via image files met anti SecureCom beveiliging etc, zijn met name ontstaan omdat veel mensen het de industrie kwalijk nam dat de prijzen kunstmatig hoog bleven en werden gehouden. Het heeft verder ook niets alleen maar met technologische vooruitgang te maken dat we nu online muziek/films/games kunnen kopen maar dat het interessant is om nu in ieder geval wel goedkoper iets te kunnen kopen. Filesharing is nu helaas zo ingebakken dat het haast niet meer onegdaan kan worden gemaakt, immers, iedereen vind het normaal.

En dat hebben ze, de gehele industrie tak, zelf gecreeerd door het internet zo zonder regelgeving en voorwaarden open te stellen of nauw met elkaar samen te werken. Aan de andere kant heeft file sharing wel ervoor gezorgd dat mensen een vuist maken tegen gevestigde orde's, waarvan ik zelf zeg, het zijn witte boord praktijken geweest al die jaren. Een overheid dient zijn burger te beschermen voor bepaalde zaken, waaronder woekerprijzen, maar geen 1 overheid heeft de consument gehoord over de "klacht" dat met name dit soort spul kunstamtig qua prijs hooggehouden heeft.

En als je al iemand wil aanspreken op zijn moraal dan mag de industrie eerst eens zijn handen in eigen boezem steken, een goed huwelijk bestaat uit 2 helfden en steeds meer kan de 1 zonder de ander, met ame op zakelijk gebied. :)
De hoge prijzen maken dat ze er niets mee verdienen. Ik koop geen console want die dingen draaien enkel maar spelletjes en zijn in principe gewone computers die gelimiteerd zijn aan alle kanten en spelletjes die $60-90 kosten en joysticks rond dezelfde prijs. Maar aan de andere kant koop ik ook geen spelletjes voor de computer want die dingen zijn tegenwoordig net zo duur als console games. Ik ga alleen nog maar voor gratis en open source spelletjes als ik al iets speel.
Ik ben erg benieuwd. Mag ik vragen wat jij geprogrammeerd hebt op je PC? Heb je wat links naar software, screenshots etc? Of programmeer je zelf eigenlijk helemaal niet en heb je dus ook zelf bar weinig aan die "vrijheid" die je opnoemt?
Je mag de vrijheid toch hebben, ook al doe je er niets mee? Je kan het ook gewoon lezen alsof hij wel programmeert, dan is die opmerking niet nodig.
Wiiware is nu eenmaal geen homebrew, dat is iets waar Nintendo en andere ontwikkelaars geld op verdienen, vanuit dat oogpunt vind ik het dan ook terecht dat Nintendo iets ertegen probeert te doen.
Um. Homebrew leidt hoe dan ook tot piraterij. Ik kan me wel voorstellen dat ze het niet doen eigenlijk.
Tenzij je het faciliteerd door een sandbox systeem. Geen directe toegang tot hardware, dus niet direct de dvd kunnen aanroepen, maar wel tot een bestandsysteem dat de boel dus verder verwerkt (je kunt dan dus schijven hebben met dual filesystems voor de corezaken om een en ander te boeten, en een vrijer toegankelijk gedeelte). Uiteraard roept dit beperkingen op ook aan wat er middels homebrew mogelijk zal zijn maar er zijn dus mogelijkheden voor zonder dat direct de deur naar piraterij opengezet wordt.

Uiteraard kan je het zo restrictief maken dat er maar weinig mogelijk meer is zoals (volgens zeggen) bijvoorbeeld op de PS3 het geval blijkt te zijn. (Ik ben geen modfreak, en ik heb geen PS3 dus mocht dit niet het geval zijn, sorry)
Dat klinkt leuk, maar piraterij beperkt zich niet alleen tot het draaien van games op discs.

Nintendo biedt bijvoorbeeld NES, SNES etc games aan via de Virtual Console voor een paar euro per stuk. Via homebrew kunnen er gemakkelijk emulators ontwikkeld worden die alles draaien voor nop. Dit is nu dan ook al het geval op de Wii.
Het is zelfs nog sterker. Ze zijn nu bezig de emulators van Virtual Console spellen om te zetten naar gehackte emulator-kanalen.
Als er een goed werkende officiële mogelijkheid is tot het draaien van homebrew (zoals bijvoorbeeld op de PS3) is er vrijwel geen motivatie om het ding te hacken. De kans is dan ook groter dat de console langer ongehacked blijft dan wanneer de producent ervan er alles aan doet om homebrew te verbieden (Xbox 360, Wii).

Je ziet ook dat de 360 en Wii inmiddels gehacked zijn en de PS3 nog niet (goed), misschien komt dat wel omdat de motivatie om de PS3 te hacken alleen uit de illegale community komt en niet vanuit de homebrew community. Die hoeven de console namelijk niet te hacken, want ze kunnen hun spulletjes al draaien op een ongemodificeerde console.
Tja, zelfs bij de PS3 zie ik redenen om het toch te hacken. Zo geeft Sony slechts toegang tot 1 core van de cell waardoor Linux bijvoorbeeld een stuk minder vlot draait.
Je hebt het precies verkeerd ;)

1 SPU is niet beschikbaar, de rest van de CBE (6 x SPU + 1 PPE) is gewoon te gebruiken.
Verder is de CBE een asymetrische CPU, waardoor de Linux kernel praktisch geen voordelen heeft van de CBE, maar de applicaties die je er op kan laten lopen wel.

[Reactie gewijzigd door Sentry23 op 5 mei 2008 12:33]

Dit is niet waar. Je hebt in PS3 linux toegang tot alle 6 de SPE cores (1 is gereserveerd voor het OS, net als voor GameOS games, 1 is altijd uitgeschakeld op de PS3) plus de PPE. Dus exact dezelfde CPU mogelijkheden als een PS3 game. Sowieso draait Linux niet op de SPE's, dus al zouden er 0 beschikbaar zijn dan draaide het er nog niet langzamer op, alleen zit je dan met een doodnormale gestripte PPC computer.

Wat niet ondersteund wordt is GPU toegang, geen 2D en geen 3D, dŠt is de reden dat PS3 homebrew zo beperkt is dat je er weinig aan hebt.
Linux op de PS3 heeft volledige toegang tot de Cell-CPU. De grote bottleneck is dat de GPU niet aangesproken kan worden. Sony wil (begrijpelijk) niet dat er gratis volledige 3D-games onder PS3 Linux kunnen worden gespeeld, want daarmee halen ze hun businessmodel onderuit.
ls er een goed werkende officiŽle mogelijkheid is tot het draaien van homebrew (zoals bijvoorbeeld op de PS3) is er vrijwel geen motivatie om het ding te hacken.
Hoeveel mensen modden dan een machine om eigen software te draaien? Volgens mij een minieme fractie van het aantal die dat doen om goedkoop spellen te draaien.

Volgens mij is de belangrijkste reden om te hacken onmiskenbaar het draaien van illegale kopieŽn van software. Ookal kun je zonder hack je eigen programmatuur draaien, het enthousiasme om de boel te hacken wordt er naar mijn idee niet minder om.
Vrijwel niemand die zijn console laat modden (of zelf een modchip installeert) doet dat om homebrew te draaien, maar daar gaat het dan ook niet om.

Het gaat om de mensen die die modchip bedenken en de console daarvoor kraken. Als de homebrew community dat niet probeert zijn er minder mensen die het proberen. Minder hackers is (gemiddeld) een langer tijd tot een succesvolle hack.
Denk dat het hacken van een PS3 ook nog niet interessant is, mede door het feit dat je dan een BluRay brander nodig hebt en de schijfjes ;)
Hoezo? als er goed gehackt zou kunnen worden zou je dus kunnen spelen van Iso's die op een externe harddisk staan.. maar tot op heden is het gelukkig nog niet gelukt om de PS3 uberhaupt te hacken..
Waar slaat dat nou op? Je kunt toch net zo goed dvd's gebruiken, of heeft jouw PS3 een afwijking aan zijn drive?
Ik neem aan dat er blue-ray schijfjes gebruikt worden omdat het niet op een DVD past. Als je een image van 10gb hebt, krijg je die niet op een DVD.

Neemt niet weg dat je nog steeds de HD kan gebruiken.
Als er een goed werkende officiŽle mogelijkheid is tot het draaien van homebrew (zoals bijvoorbeeld op de PS3) is er vrijwel geen motivatie om het ding te hacken. De kans is dan ook groter dat de console langer ongehacked blijft dan wanneer de producent ervan er alles aan doet om homebrew te verbieden (Xbox 360, Wii).
Heh. Ik vind dit nogal naief. De voornaamste motivatie voor het hacken van consoles is puur en alleen om te zorgen dat er illegale games op gedraaid kunnen worden. Tuurlijk is het leuk dat je er een MM center van kunt maken bijvoorbeeld, maar het gros van de gebruikers wil graag games downloaden en afspelen op hun console.
Het is volgens mij ook al mogelijk om op dezelfde manier Virtual Console games te kopieren en te spelen. (Zelf nooit geprobeerd)
Het lijkt me moeilijk deze mogelijkheden weg te patchen voor Nintendo. De Twilight hack komt voort uit een bug in een spel zelf, en het is voor Nintendo niet mogelijk spellen te patchen. Uiteraard kunnen ze toekomstige versies van de Twilight Princess patchen, maar de discs met deze bug kunnen ze imho als verloren beschouwen. We zagen dit ook al bij Mario Kart Wii. De bug die het mogelijk maakte om om te draaien en de race te winnen is ook niet verholpen. De illegale rondetijden op de leaderboards worden hierbij handmatig verwijderd.
Ik denk dat Nintendo toch wat meer aandacht had moeten besteden aan piraterij. Ik zie echter graag homebrew op de Wii tegemoet.
Maar ze kunnen wel een patch voor de wii schrijven die de bug in TP zit afvangt en daardoor het lek dicht wat er is ontstaan...
Een volgend doelwit is mogelijk het kopiŽren en afspelen van downloadable content op een ongemodde Wii.
eh, dit is dus enige weken mogelijk met VC games en wiiware games. en sinds eergister zijn er pas wiiware games gedumpt, en het werkt ook op europese wii's. en er waren alwel praktische toepassingen qua homebrew (zoals emulatoren en paint) enne ik kan nog wel heel lang doorgaan met wat er allemaal niet klopt in dit artikel... misschien is het verstandig een iets betere bron te zoeken.


oh, en nintendo heeft al een patch klaar in de console (IOS37) die ze alleen nog hoefen te activeren met een system-menu update. en ook is het heel makkelijk voor nintendo uit te lezen welke games je op je console hebt staan. en welke games je gekocht/kado gekregen hebt. dus nintendo kan ieder moment toeslaan om de piraten neer te halen :)

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 5 mei 2008 14:28]

Ik heb het gevoel dat zowat alle softmods via corrupte savegames verlopen. Zo had je de "Independence Exploit" voor de PS2, waar je met een corrupte PS1 savegame unencrypted code van de memory card kon laden.
Zoals in het artikel vermeld werden voor de PSP en WII soortgelijke zaken gevonden, savegames zijn blijkbaar de achilleshiel als het op beveiliging aankomt.
Mjah inmiddels zijn alle bekende VC games al in The.Scene released. Weet alleen niet of ze werken. Van Donkey Kong t/m Super Mario World
Yup. Er zijn zogeheten 'WAD-injectors/WAD-packers' die het mogelijk maken om je roms in bestaande VC-titels te verpakken. Inclusief het signen van deze versie zodat de Wii ze accepteert. Er zijn ook how-to's die beschrijven hoe je dat voor elkaar krijgt. Het is niet zo moeilijk maar je moet wel opletten want het kan je Wii vern**ken verpesten !
Voorheen was het zo dat men d.m.v. te modden met een MOD-chip (in b.v. de psx) spellen (vanuit de US of Japan) die meestal maanden voordat ze hier op de markt waren konden worden gespeeld.

overigens konden tevens spellen die hier nooit op de markt zouden gaan komen in nederland of de eu gespeeld worden ofcourse.

Weet me ook nog wel iets te herrinderen dat er een soort van cd wissel truc was met de psx waardoor je met een ongemodde psx ook games kon spelen hetzij dan wel in zwart/wit.

Ik snap uiteraard wel, dat met de huidige console(s) meer gedaan kan worden opdat ze in vergelijking met de genoemde psx nu "super" computers zijn.

LennY
Homebrew is fantastisch! Kijk alleen maar naar de Xbox1 + XBMC. Volgens velen het beste mediacenter wat er is. Als ze XBMC kunnen porten/ombouwen voor de Wii zou dat helemaal het einde zijn. Ik heb nog nooit een spel gespeeld op de Xbox. Gebuik hem puur als Mediacenter. Al Nintendo slim is dan maken ze zelf een goed mediacenter kanaal. Dan ben je de open source/homebrew comunity te slim/snel af.

Was er maar xbmc voor de playstation3 of Xbox 360, dan kocht ik er gelijk een. Zonder ooit een spel te hoeven spelen....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True