Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Nintendo zou ontwikkelaars pas royalty's betalen voor WiiWare-titels als er een minimum aantal exemplaren van is verkocht. Sommige ontwikkelaars zouden hierdoor nog nooit een cent hebben gezien voor hun werk, aldus Gamasutra.

Uit navraag bij ontwikkelstudio's die games voor het WiiWare-platform maken blijkt dat Nintendo een strenge regelgeving hanteert inzake de betaling aan ontwikkelaars, zo stelt Gamasutra. Van een game op dit platform moet een minimum aantal exemplaren worden verkocht voordat Nintendo overgaat tot de betaling van royalty's.

De ondergrens zou per regio verschillen; in Noord-Amerika zouden van een WiiWare-titel ongeveer vijfduizend exemplaren moeten worden verkocht en in Europese regio's zou de grens om en nabij de duizend exemplaren liggen. Een woordvoerder van Nintendo UK doet de uitspraken op Gamasutra af als "geruchten en speculaties" en voegt eraan toe dat Nintendo geen inhoudelijke uitspraken doet over overeenkomsten tussen de uitgever en ontwikkelaars.

Gamasutra vermoedt dat het vermeende systeem van Nintendo vooral is bedoeld om te voorkomen dat het WiiWare-kanaal overstroomt met games die in een afgeraffelde staat worden uitgebracht. Door het invoeren van de betalingsregel zou Nintendo hopen de kwaliteit van de spellen op het platform op te schroeven. Onder andere door de beperkte opslagcapaciteit van de Wii zijn Wii-bezitters echter selectief, als het gaat om de games die worden gedownload. Dit kan betekenen dat kwalitatief mindere WiiWare-titels toch al minder vaak worden gedownload.

WiiWare
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Onder andere door de beperkte opslagcapaciteit van de Wii zijn Wii-bezitters echter selectief, als het gaat om de games die worden gedownload.

De beperkte opslag capaciteit is toch eigenlijk wel verholpen. Met de nieuwe dashboard update kun je SDHC kaartjes gebruiken en kun je wiiware games op het SD kaartje plaatsen en spelen.
Die update is er pas ;) Deze regeling is er al sinds het begin van WiiWare.
Allemaal aannames. Zelfs het nieuwsbericht gaat uit van een gerucht.
@willem_liu:
Hoewel ik k betwijfel of de grenzen erg hoog liggen (1000~5000 wereldwijd lijkt me fair afhankelijk van Ninty-points/bedrag)
'Geruchten' zijn echter niet per definitie 'geruchten' omdat Nintendo 'nee' of 'flauwekul' zegt.

Hoe zat 't ook alweer met die xdoos360 problemen?? (wel direct zichtbaar bij de klant overigens.)

Betreffende die quality control, lijkt me logisch dat Nintendo vanaf de get-go ietsjes strikter had moeten zijn.
Dat er in Japan minder Wii's worden verkocht & de sales van beide Ninty systemen lager dan gewenst ligt kan Nintendo puur op zichzelf afschuiven..
Misschien toch maar betere quality control en geen 3e re-make van resi-games of slechte 'high-end' titels; waar er dus ook te veel van zijn..

Toen ik in 2005 hoorde dat het systeem niet 'mee ging doen' was ik teleurgesteld, toen ik - net als veel anderen - de besturing zag werd ik enthousiaster, maar toen ging ik er nog vanuit dat ze quality control uitvoerde.. :(


Indeed, nu is er ruimte zat voor crap-ware/vapor-ware.. 32GB SDHC kaartjes x10 en je hebt 320GB 8)7
(wl pricey, maargoed..)

[Reactie gewijzigd door rj1093 op 16 april 2009 13:17]

Vind ik een goede actie alleen zouden ze dat ook bij de reguliere Wii-games moeten hanteren. de Wii heeft waarschijnlijk het grootste baggerpercentage ooit.
Bij reguliere Wii-games werkt het anders, daar heb je te maken met distributeurs, en dat hoeft niet perse Nintendo te zijn. WiiWare-games worden wel door Nintendo verkocht.

Maar bij retail games heb je een ander mechanisme: daar moet een developer eerst licentiekosten betalen voor een spel uberhaupt in de winkel mag liggen (hangt ook samen met een stuk QA vanuit Nintendo, er moet aan eisen voldaan zijn voor het Nintendo "Seal of Quality" erop komt, hoewel dat niets met de inhoud van het spel te maken heeft).

Deze licentie, en dit is de catch, moet *vooraf* betaald worden, per *gefabriceerd* spel, dus niet per verkocht spel. Dus als je een miljoen games laat persen, en je verkoopt er maar 200.000, heb je 800.000 keer voor niets licenties betaald.

Dit geldt ook voor Sony en MS, btw.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 16 april 2009 15:08]

'Nintendo betaalt WiiWare-ontwikkelaars pas na minimum aantal downloads'

Uh? Nintendo betaalt toch helemaal niets aan WiiWare ontwikkelaars? WiiWare ontwikkelaars worden toch betaald door de consument? Of helpt Nintendo Wiiware ontwikkelaars door mee te betalen? Ik dacht dat de consumenten de kosten moesten opbrengen van de WiiWare ontwikkelaars.

Overigens staat dit in sterk contrast met Microsoft: ‘Microsoft betaalt grote bedragen voor exclusieve games’ Volgens verschillende bronnen zou Microsoft vijftig miljoen dollar aan Rockstar hebben geleend voor twee packs downloadbare content voor Grand Theft Auto IV. Volgens Sony betaalt Microsoft namelijk grote bedragen aan uitgevers om zo een gebrek aan exclusieve first party titels op te vullen.
“Microsoft heeft een veel toleranter beleid als het gaat om het uitschrijven van cheques”, zegt Koller.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 16 april 2009 10:05]

Ik neem aan dat je een wiiware titel van nintendo koopt en dat ninteno dan de ontwikkelaar betaald. net zoals je bij een pc game de winkel betaald en die betalen de uitgever en die betalen de ontwikkelaar.
Dus dan is het eigenlijk diefstal van Nintendo, pas na een x-aantal verkochte exemplaren geven zij het geld door. Het geld van de eerste vijfduizend verkochte exemplaren dat wij hebben betaald geven ze niet door maar steekt Nintendo in eigen zak.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 16 april 2009 10:09]

En als je die 'diefstal' beiden goedkeurt noemen we dat een 'overeenkomst'.
nee zo werkt het niet, ze krijgen pas het percentage ( ook van die eerste 5000 ). als dat aantal downloads is berijkt.
vergeet niet dat nintendo ook kosten maakt om alles administratief en fysiek realiseerbaar te maken

als met het xxxx aantal dat verkocht wordt pas een winst of breakeven gespeeld wordt dan is het logisch

ja de ontwikkelaars maken ook kosten maar het is hun keuze om een (bagger) product te maken wat in de winkel dus ook niet zou verkopen....
De consument betaalt VIA Nintendo de Wiiware ontwikkelaars.
je koopt een wiiware titel bij het nintendo kanaal dus het geld gaat naar nintendo en nintendo betaalt hier een percentage van door aan de ontwikkelaar.
Maar het is toch ons geld? Dus Nintendo betaalt niets, maar geeft alleen geld door - namelijk het geld van ons.
Je koopt de games met Wii punten. Deze Wii punten hebben geen financile waarde meer nadat je ze voor 1 euro per 100 punten gekocht hebt.
zo kan je blijven doorgaan natuurlijk..
Wat is jouw geld? Het geld dat je van je baas hebt gekregen? of van klanten? Jij geeft 't geld alleen maar door.
Nee wat voor jouw geld heb je gewerkt en is voor jouw bedoeld. Het geld dat klanten betalen voor een spel is niet voor Nintendo primair bedoeld, maar primair voor de gameontwikkelaar.
Dan zou ik ook een CD moeten kunnen krijgen door 1 euro over te maken naar de muzikant... de praktijk leert toch echt dat distributie etc. (hetgeen Nintendo in dit geval doet) ook zijn kosten en zijn (vrij hoge) prijs heeft.
Als je geld geeft aan Nintendo is het geld van Nintendo. Zij geven dat geld pas door aan de ontwikelaars zodra er een minimum aantal downloads zijn.
Nintendo krijgt het nog steeds van jou als consument maar de afgesproken royalties betaald nintendo daarna aan de makers. Bij nintendo dus pas bij 5000+ dat de makers die krijgen. Als dat de deal is die beide mee akkoord zijn gegaan lijkt het me geen probleem alleen is het natuurlijk voor de makers wat jammer als de boel op 4500 blijft steken :P

Het is wel een proces dat zorgt dat zoals gezegd is, het kaf van het koren scheidt maar aan de andere kant sommige games ook niet eens de kans geeft omdat er op deze manier geen garantie is dat er uberhaupt iets verdiend zal worden.
Lekkere manier om een flinke bak geld in je zak te steken!

Want als een game 4999 keer wordt verkocht in de US a $10 en vervolgens door Nintendo het ding verwijderd, waar ze als ik me niet vergis het recht op hebben. Is dat best pijnlijk voor de (doorgaans) kleine ontwikkelaar... en een lekkere opsteker van Nintendo.

Maar goed... het zal wel mee vallen. Ik ken de voorwaarden niet, ik hoop dat dat echt niet kan gebeuren voor de ontwikkelaars.

[Reactie gewijzigd door Domino-NL op 16 april 2009 10:08]

Er is nog geen spel uit de WiiWare service "verwijderd". ;)
Als het spel inmiddels 4999 is verkocht, dan zal het in de toekomst ook nog wel meer verkocht worden denk ik.
Verdienen ze er alsnog aan.

En niemand weet natuurlijk de precieze regeling.
Misschien krijgen ze alleen geld toegeschoven van alle spellen na aantal X
Of alles vanaf het 1e exemplaar.
In de Appstore en Android Market heb je ook al 10,000+ applicaties. Je kunt het ook anders oplossen, namelijk zoals zij hebben gedaan: een ratingsysteem ontwikkelen. Daar had Nintendo ook voor kunnen kiezen.

In plaats van: je mag je producten wel via ons verkopen, maar het geld van de eerste vijfduizend verkochte exemplaren stoppen we in onze eigen zak - om jou te ontmoedigen geen rotzooi te ontwikkelen. Maar zelfs als je product geen rotzooi is gebleken (het product verkoopt fantastisch) krijg je dat geld dat bedoeld was om je te ontmoedigen niet terug.

Tja, dan vind ik een rating systeem om orde te scheppen in de hoeveelheid producten zoals dat in de Appstore en Android Market gebeurt met een ratingsysteem toch iets fijner. Maar ja een slimme ontwikkelaar zet dan de prijs op 1 euro voor de eerste vijfduizend (veel verkoop, en Nintendo pesten) en past daarna de prijs aan naar bijv 5 of 10 euro.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 16 april 2009 10:20]

een ratingsysteem ontwikkelen. Daar had Nintendo ook voor kunnen kiezen.
Gezien de sterke greep van Nintendo op de uit te brengen titels lijkt dit niet voor de hand liggend. Nintendo wil absoluut geen foute dingen op hun platform krijgen, zoals pedo- en nazi-dingen, ik zeg maar wat. De kans op dit soort dingen is veel groter als je de regulatie aan de consument overlaat.
Net als bij Apple (iPhone), Sony en Microsoft (XBox) worden alle games(-plannen) gekeurd voordat de ontwikkelaars een licentie kunnen krijgen voor het platform.
Bij Apple voeren ze toch ook een basale check uit en kan iedereen wat uitbrengen, zonder dat Apple de eerste vijfduizend verkochte exemplaren in hun zak steekt. Een Appstore zoals Apple, met een basale check en rating systeem had Nintendo ook voor kunnen kiezen (niet dat ze het perse moeten, maar er hadden alternatieven bestaan). Dus het is niet zo zwart-wit als Nintendo stelt, dat zonder het in eigen zak steken er geen andere oplossingen zouden bestaan.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 16 april 2009 11:00]

Maar zelfs als je product geen rotzooi is gebleken (het product verkoopt fantastisch) krijg je dat geld dat bedoeld was om je te ontmoedigen niet terug.
Dit staat hier toch nergens te lezen?

Het is bij vb google adsense toch ook zo dat je eerst een bepaald bedrag moet verzameld hebben alleer je het kan overschrijven op je bankrekening (en niet al na 25cent)

Of ander voorbeeld: sommige pokersites willen ook geen bedragen onder de 50 terugstorten op je rekening.

Dit alles komt hier zowat met overeen, en dit is op zich geen slechte oplossing...
Gewoon ffe geduld, en als je product goed is krijg je wel je geld...
krijg je dat geld dat bedoeld was om je te ontmoedigen niet terug.
Waar zie jij staan dat ze het geld van de eerste 5000 ook niet krijgen??

edit: zag keneo's berichtje niet

[Reactie gewijzigd door Sinester op 16 april 2009 11:31]

Sommige ontwikkelaars zouden hierdoor nog nooit een cent hebben gezien voor hun werk, aldus Gamasutra.
Dan hebben ze weinig verkocht en heeft hun werk dus ook weinig toegevoegde waarde gehad. Als ontwikkelstudio kan je een project aangaan op inspanningsbasis of op prestatiebasis.
Onder andere door de beperkte opslagcapaciteit van de Wii zijn Wii-bezitters echter selectief
tegenwoordig kun je daarom channels, wiiware, virtual console spellen, etc, etc, op een SD kaartje mikken, en zo je capaciteit vergroten. Die functionaliteit zat in de laatste update van de Wii, begin deze maand.

Hij copieert WEL eerst het spel of kanaal naar je Wii, maar dat is dan ook alles.
Och, och, Nintendo gaat dus zwaar geld verdienen over de ruggen van anderen.. Ze moeten gewoon meteen betalen voor elk verkocht exemplaar, zij nemen namelijk toch al het grootste deel van de prijs... Want zonder al die Wiiware ontwikkelaars heb je geen Wiiware.. Maar goed, weer een reden om niet te gaan ontwikkelen voor de Wii..
als je GOED ontwikkeld voor Wiiware, zoals Square Enix doet, heb je niets te klagen.

lijkt me dat dit gewoon zorgt dat de kwaliteitslat op een acceptabel niveau blijft.
Ik vind het over het algemeen geen slechte manier om WiiWare troep-vrij te houden. Anders wordt WiiWare overspoeld met slechte games door vrijwel beginnende ontwikkelaars zonder dat deze echt moeite doen om een game te laten slagen. Ontwikkelaars willen graag een beloning zien voor hun werk en zijn dan meer bereid (motivatie) om een geslaagde game op de markt te brengen. Zoals eerder al genoemd hebben de mensen van Nintendo zo ook hun kosten om het spel beschikbaar te stellen en de daarbij nodige administratie.
Even een klein rekensommetje;
[gameprijs] * [aantal_verkocht] = [opbrengst]
uitgaand van het volgende;
10,- * 500 stuks = 5000,-
Van deze 5000,- moeten meerdere mensen * meerdere uren betaald worden en niet te vergeten de kleine omzet die Nintendo moet maken.
Niet alleen de kosten van het personeel, maar ook andere lasten moeten eruit gehaald worden.
Ook is het niet de administratieve afdeling die eraan moet werken, maar ook personeel dat het spel moet controleren en keuren. Uiteindelijk heeft Nintendo vrij veel kosten aan elk spel. Na deze kosten kan er een deel uitbetaald worden aan de ontwikkelaars.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True