Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties
Bron: Wii-News

De eerste handleiding om zelfgeschreven software op Nintendo's Wii te draaien heeft nog geen twee weken op zich laten wachten. De hackers maakten hiervoor handig gebruik van de compatibility van de Wii met GameCube-software.

Doom op de Wii (kleiner) De methode om 'eigen' software te draaien berust op het gebruik van de 'Action Replay for Gamecube'-software, die oorspronkelijk bedoeld was om het gebruik van cheatcodes te automatiseren. Met behulp van een SD-kaartje met bijbehorende adapter, een tooltje dat 'SDLoad' heet en een code van een halve kilobyte, blijkt het echter mogelijk om een hele reeks programmatuur voor de Wii te ontsluiten, waaronder Nes-, Snes-, Genesis- en Gameboy-emulators en zelfs een Doom-port.

Hoewel de 'homebrew'-hack in eerste instantie als een leuk extraatje voor de bezitters overkomt, zal Nintendo niet blij met het nieuws zijn. Het kunnen afspelen van thuisgebrouwen software betekent immers dat er minder 'legale' software gekocht hoeft te worden om een flinke programmabibliotheek voor de console samen te stellen. Met name de - betaalde - downloadservice voor Nes- en Snes-games zou hier wel eens onder kunnen lijden. Bovendien wijst de hack erop dat officiële Wii-software ook wel eens eenvoudig te kraken zou kunnen zijn, en deze methode zou daarom wel eens heel snel populair kunnen worden. Het hangt er daarbij uiteraard sterk vanaf wanneer de eerste Wii-games aan deze methode 'aangepast' worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Homebrew maakt zo'n apparaat wel een stuk aantrekkelijker. Goed nieuws! Helaas zal dit ook wel de deur openen naar ISO-loaders en dergelijke.
Inderdaad goed nieuws, een 'gehackte' xbox of ps2 brengt ook gewoon zoveel meer dan een originele. Voorheen was het bij de GameCube het grote nadeel dat voor normale dvdtjes erin je de bovenkant er moest afschroeven. Maar bij de Wii heb je flash kaartjes of gewoone dvd's, toch een stuk handiger!
offtopic:
voor de gamecube heb je ook 3rd party behuizing die het mogelijk maaken om er gewone dvd's in te doen


verder niet bijzonder natuurlijk want deze homebrew was al op de gamecube te draaien. Ik vraag me ook af of nintendo deze hack dmv firmware niet onschadelijk kan maken lijkt me niet zo moeilijk om bijv. de action replay van de cube niet meer te laten werken
gaat die lens wel eens zover zodat hij de buitenste rand van de disc kan berijken?
@bulls
Nee, je schrijft dan ook geen games weg die een hele DVD beslaan, immers... alle spellen zijn op de kleine DVD geschreven....
Je kan bijv multidisc spellen op 1 dvd branden en dat werkt gewoon dus het antwoord op je vraag is ja. Als je pech hebt moet je de intensiteit van de laser wel wat hoger zetten dit gaat met behulp van een potmetertje in de cube.
Of je besteld gewoon een nieuwe kap zodat full size dvd's er ook in passen.
Als je hem alleen voor homebrew koopt,zou je dan niet beter een GP2X kunnen kopen ? :> http://en.wikipedia.org/wiki/GP2X
Zou dit ook het afspelen van DVD films mogelijk kunnen maken, of heeft de Wii daarvoor gewoon niet de vereiste hardware aan boord?
dat is hier niet echt mee te realiseren
er is gewoon gebruik gemaakt van een gamecube "hack" die door middel van de backward compabiliteit ook op de wii werkt
het heeft weinig met dvd playback te maken

* UlyssesNL gelooft toch wel dat er een modchip gaat komen voor dvd playback en andere niet legale praktijken
@Supremo
offtopic:
er moeten licenties voor dvd playback betaalt worden en met die praktijken bedoel ik ook het spelen van gedownloade spellen
Waarom zou dvd playback op een Wii illegaal zijn?
Vanwege het simpele feit dat de Wii niet de juiste licenties heeft voor DVD video playback.
De Wii kan gewoon het dvd-formaat lezen.
Er zit alleen geen codec op om film-dvd's af te spelen.
Overigens is dat wel aangekondigd. Volgend jaar ofzo (ben even de link kwijt) naar Japan. Voor een meerprijs van ¤100 als ik me goed herinner. Waarschijnlijk niet hier, tenzij het daar een enorm succes wordt, natuurlijk. :Y)
Zie hier, de voordelen van Closed Source... |:(
Idioot natuurlijk, dat er ¤10 of ¤100 per apparaat nodig is aan licentiekosten voor 't simpel afspelen van een filmpje.
Bewijs temeer dat 't niet gaat om kwaliteit, maar om (monopolistische) machtposities. Waren die machtsposities er niet, dan was er natuurlijk al lang een populaire OpenSource versie van DVD-afspeelsoftware.
Nintendo heeft waarschijnlijk geen MPEG2 licentie. Ze hebben DVD playback uit de console weggelaten, maar wat dat precies inhoudt (DVD speler kan het DVD formaat niet aan ofzo?) weet ik niet. Waarschijnlijk zal de Wii mediaspeler dus ook geen DVD playback ondersteunen.

De vraag is echter of het voor eindgebruikers illegaal is om de Wii aan te passen zodat ie wel DVD's kan afspelen (even afgezien van de vraag of het technisch mogelijk is).
DVD playback is niet illegaal op de WII, als jij gewoon een betaald codec hebt of licenties hebt afgedragen en zelf een codec (of liever gezegt decoder alleen) hebt geschreven mag jij er best DVD-films op afspelen...
Gewoon zoals al veel gebeurt is...
Aangepaste linux op een sd kaartje (DSL mss)
dvd erin, en men kan dvds afspelen! :D
Ook voor open source MPEG-2 codecs moet je nog steeds een licensie nemen. En ja, ook in Europa.
Dat is relatief. FFMpeg implementeert ook MPEG2 zonder daarvoor licenties af te dragen.
ZIe ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/MPlayer#Legal_issues
In feite is dit niet zo heel bijzonder. SD Load was een programma dat op de Gamecube gebruikt kon worden om homebrew te draaien. De Wii is backward compatible met de Gamecube, dus werkt Gamecube homebrew ook.

Er is nog geen enkele mogelijkheid om Wii-specifieke homebrew te draaien. Deze "hack" maakt het alleen mogelijk om homebrew op de Wii in Gamecube mode te draaien. Het is momenteel nog niet bekend wat de beperkingen van de Gamecube mode zijn, dus zegt dit niets over hoe makkelijk Wii software te kraken zou zijn.
Gezien de Spelkubus en Wii beiden een PowerPC-architectuur gebruiken, zou ik het vreemd vinden als de GameCube-spellen in een virtuele machine zouden draaien. M.a.w. het kan we eens om toegang tot de gehele machine gaan.
Om op de autoweg te rijden, moet je een rijbewijs hebben, om op internet te surfen heb je niets nodig dan een internet-surfer software

Zodra jij eigengemaakte software hebt, mag je ermee doen wat je wilt.

Nintendo die kan hier nits tegendoen, dan een firm-ware update die via WiiConnect24 autromatisch te installeren is.
De vraag voor nu is: Wanneer komt DIE update!
om jouw analogie uit te breiden: als je op een tolweg zit, kan je daar niet af zonder eerst door een poortje te gaan. Bij de wii is dat net zo, alles wat jij op de tolweg (GC modus) doet stopt zodra je weer uit GC modus gaat. Zo werkt het op de DS ook, je kan in GBA modus geen DS hardware gebruiken.
Waarom mag je eigenlijk alleen maar programmatuur afdraaien waarvan Big N zegt dat het mag (Sony en MS net zo goed). Het apparaat is van jou, je hebt het gekocht, je moet er dus mee kunnen doen wat je wil.
Ga jij dan maar eens goed de EULA lezen van de genoemde game consoles.
Die hier vervolgens niet geldig is omdat je ermee akoord moet gaan na de aanschaf en niet ervoor.
Moet jij voor de gein eens kijken naar de geldigheid van een EULA....

Ze zijn namelijk bijna allemaal NIET geldig in Nederland.

OT: Weer te laat :'(
Bij de PS3 mag dat dus wel, zie de mogelijkheid om daar LEGAAL linux op te installeren.
uhm in een afgeschermde omgeving zonder directe toegang tot de hardware... jah guweldig, echt waar |:(
Er is geen enkele wettelijke beperking om zelf software te schrijven voor de WII. Wel heeft Nintendo het nogal lastig gemaakt om dit zonder de tools die Nintendo (onder bepaalde voorwaarden) ter beschikking stelt te doen.

Echter, ook hier gaat het weer voornamelijk om het draaien van software zonder te betalen (met name oude NES, SNES software) En er zijn wel degelijk wetten die dat illegaal maken.

Homebrew software draaien kun je dus gerust als een eufinisme voor illegale praktijken zien. Wil je graag software programmeren, pak dan een platform wat daar geschikt voor is, wat je de tools geeft om dit te doen en wat wijd verspreid is. Zo'n platform bestaat en heet Windows. Maar ook een Mac en Linux voldoen prima. De zin van "ik wil mijn Wii, XBox 360 hacken om er software voor te schrijven" ontgaat mij echter volledig. Je kunt het niet of nauwelijks verspreiden, je hebt geen goede ontwikkeltools en je moet maar afwachten of je hack ook in de toekomst blijft functioneren. Ik zou wel wat betere tijdsbestedingen weten.
Uhm.. nee je mag niet ermee doen wat jij zelf wilt.. Om bv homebrew software te kunnen draaien moet je een beveiliging omzeilen, en laat dat nu OOK in nederland verboden zijn...
Omdat N, S en MS vooral verdienen aan software en accesoires. Als je geen software koopt maar kopieert, en ze verkopen de console met verlies, zijn ze dus niet blij.
Nintendo is de enige die de console met winst verkoopt
bron zomaar effe gegoogled dus ga niet zomaar iets beweren zonder onderzoek te doen
Reactie op XIU:
Denk niet dat Microsoft nu al winst maakt met de X360...

Het klopt dat de productieprijs onder de verkoopprijs ligt. Maar in die vergelijking waren transportkosten, logistiekekosten en niet te vergeten de winst voor de detailhandel niet meegenomen.
Dus winst maken op elke verkochte X360 doen ze nog niet...
@Maestro:
Ze maken juist enorme winsten daarmee, omdat ze nl. een enorme ingelockte userbase creeëren. Iets waar MS ijzersterk in is.
Microsoft maakt ondertusse ook al winst met de Xbox360.
@Phusebox: Het is in elk geval niet de autohandelaar die bepaalt dat ik er geen 250 mee mag rijden.

Stel je voor dat de autohandelaar je zegt dat je alleen ZIJN benzine er in mag doen en dat anders je garantie vervalt?
dat gebuert ook, bijvoorbeeld met mobiliteits garantie van bepaalde merken...aleen bij de dealer in onderhoued, anders vervalt de garantie...
daarom zijn sommige auto's begrensd op 250Km/u?
nee dat is meer een concurrentie afspraak
Afaik is dit een regeling die de auto-constructuers onderling hebben egtroffen voor de Duitse Groenen...
Reactie op M1lamb3r : Nee daarmee voorkom je dat mensen harder rijden dan de flitskast kan flitsen :)
Dat hebben ze al eens geprobeerd, Top Gear geloof ik. Daar kwamen ze er dus achter dat je zelfs met de snelste auto's nog gewoon geflitst wordt. Misschien met de Trust SSC, maar die is niet bepaald goedgekeurd door de RDW natuurlijk.
@Seal64: Dan heb je een andere aflevering gezien dan ik, het was ze gelukt met een TVR..
Maar is het niet de overheid die de auto-fabrikanten het toe laat om auto's te maken die 250 km/u kunnen rijden terwijl ze maar 120km/u max mogen terwijl de koper de auto-handelaren de schuld geven dat de overheid hun niet toe laat de auto met 250 km/u te laten rijden en verplichtten bij een tankstation te tanken, wat veel duurder is?

Zo is het een beetje bij de wii...
jongens Er is hier alweer een firmware update tegen die dit onmogelijk maakt, lekker up to date
Mogen we ook weten waar dat 'hier' is? Of iig de bron van je informatie?
www.tehskeen.net bovenaan: een firmware patch die dit onmogelijk maakt
Als je de comments leest dan staat er dat het een niet waar is:

Softdev:
Panic over chaps. Turns out it was some irc genius with a dodgy power supply
Het lijkt erop dat je bron niet helemaal klopt.
In de comments staat het volgende:

Softdev:
Panic over chaps. Turns out it was some irc genius with a dodgy power supply
Dus het lijkt erop dat de SD patch nog steeds werkt.
Het percentage gebruikers dat homebrew software gaat draaien op die miljoenen de ze bij Nintendo hopen te verkopen, is echt miniem.

Wie denkt er nu echt dat ze hier bij Nintendo van wakker liggen?
Onzin, kijk maar naar de playstation one
er is een verschil tussen homebrew software en illegale software... er werd heel weinig homebrew software op de PS-one geschreven..
Niet dat ik dit toejuich - ik ben van mening dat dit de industrie al dan niet gedeeltelijk de das omdoet -, maar ik vind het wellicht wel een idee om zo GameBoy, NES, SNES of N64 spellen te draaien die ik al jaren legaal in bezit hebt.

@Mashell

Inderdaad, dat is te vol. Ik heb een mooie LCD aan de muur hangen, en dat zicht zal ik niet verzieken met al mn consoles thuis :)

Hou het dus bij mn 360, Wii en straks de PS3. Zit mn TV toch ook bijna vol.
Maar dan toch ook op je GameBoy, NES, SNES of N64 apparatuur die je ook al jaren bezit hebt? Ik ben met je eens dat het kastje onder de TV wel wat vol wordt en dat 1 mooie slanke Wii die het allemaal kan erg handig zou zijn.
Oude onsoles ken je dan op ebay pleuren.
Die rommel neemt alleen maar plek in. Veel relaxter om alles in één box te hebben.
Als ze echt willen kunnen ze de Wii dusdanig dicht bouwen zodat er niets gekraakt kan worden.
Dit doen ze niet, waarom? omdat dit ook de verkoopcijfers zal beinvloeden.
Onzin, het kost gewoon heel veel geld en moeite om een fatsoenlijke beveiliging te creeren, en er zijn altijd toch weer gekken die ook die beveiliging weten te kraken..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True