Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 117 reacties
Bron: PS2-scene, submitter: BarôZZa

Het heeft even geduurd, maar ruim twee maanden na de lancering van de Wii lijkt het erop dat de eerste modchip voor de gameconsole binnenkort beschikbaar is. Met de chip kan de kopieerbeveiliging van de Wii omzeild worden.

WiinjaDe chip, door de makers Wiinja gedoopt, zorgt ervoor dat gekopieerde games van zowel de Wii als de Gamecube op de Wii gespeeld kunnen worden. De enige voorwaarde is dat de regiocode van de gekopieerde games gelijk is aan die van de gemodde Wii. Met vijf solderingen is de chip rechtstreeks op het moederbord van de console te plaatsen. Als bewijs van hun creatie hebben de makers van de chip twee video's op YouTube geplaatst waarin onder meer te zien is dat de populaire game Zelda vanaf een recordable schijf gespeeld wordt. Naar verluidt kan de werking van de chip niet teniet gedaan worden door een firmware-upgrade van Nintendo omdat de chip aanpassingen aan de drive doet, niet aan de Wii zelf. De modchip moet begin februari te koop zijn voor een bedrag van ongeveer 40 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (117)

Ik vind het best oninteresant, ik ben al tijden niet meer bezig met piraterij op een console, je hebt gewoon dan te veel games en speelt toch alles maar half. En juist het feit dat ik jap/usa games kan spelen zou het voor mij interesant maken. Wij europeanen maken regelmatig mee dat een game al snel een half jaar later... nee wat zeg ik NOOIT hier uit komt

Ook vind ik het best raar dat er een videoband in de tv zit :Y) .
Dat je spellen kan kopieren en straks waarschijnlijk ook wel spellen uit andere regios kan gaan spelen is wel degelijk een goede ontwikkeling.

De industrie probeert krampachtig te beheersen welke spellen we wanneer mogen spelen, niet voor ons maar voor hun eigen winstmaximalisatie. Het liefst zouden ze ons elk spel per potje uitlenen. Blijven betalen is het motto.

Vergeet niet dat de markt van consoles niet je standaard vrije markt is: het is heel erg kostbaar en risicovol om een nieuwe speler te worden in dat veld. De huidige spelers kunnen dus in feite doen wat ze willen, zolang ze niet teveel van elkaar verschillen in hoe ze de consument naaien.

Ik zit daar niet op te wachten, en vindt het fijn dat de consumenten een stok achter de hand hebben dmv dit soort mods. Ze zullen moeten leren dat je bepaalde dingen niet *kunt* beheersen. Hopelijk houden ze dan op met hun klanten naaien (regio-codering en andere foefjes).
Je hebt helemaal gelijk. Gamedevelopers zijn geen wanhopige mensen die proberen (al dan niet op een goede manier) het geld dat aan hen toekomt veilig proberen te stellen...

Nee... Gamedevelopers zijn het 'pure evil', die nu al veel te veel geld hebben en ons steeds verder willen uitknijpen!

|:(

Ja, ik ben sarcastisch.

Edit:
@Dutch Razors en Siepeltjuh:

Ik weet niet wat jullie niet precies snappen aan mijn sarcasme (oftewel => in mijn bovenstaande post staat precies het omgekeerde van wat ik werkelijk vind), maar jullie bevestigen juist mijn oprechte mening met jullie posts.

btw, EA is eigenlijk niet zozeer een developer... maar een uitgever die developers opkoopt en ze vaak voorziet van een EA-naamkaartje (Westwoord werd opgekocht en ineens omgedoopt tot EA-Pacific, als ik het correct heb onthouden).
Gamedevs doen niks fout, game publishers stellen de maximum deadlines en zorgen dat games onaf in de winkel komen.

Over het algemeen dan (EA :P )
Dat zeg je dan wel zo sarcastich, maar zo als jij het stelt is het wel bij bijvoorbeeld EA, met hun Always the same idee.

Nintendo games zijn wel echt anders, maar ook daar zijn de prijzen echt idioot. Althans dat is mijn mening en geeft geen weerspiegeling van andere gebruikers. Het zijn uiteindelijk allemaal commerciele bedrijven die geld willen verdienen en gelijk hebben ze. Echter al die limitaties voor marktsturing vind ik zo`n crap.

@Dutch_Razor : Lol je was me net voor... we denken er gelukkig hetzelfde over :+
Het is eerder de klant die het bedrijf naait door dit soort dingen... De reden van regiocodes in consoles is vaak niet alleen voor beheersing van waar men kan spelen, maar ook mbt de vragen die men erover krijgt dat die goed beantwoordt kunnen worden door de betreffende regio's.. Maar door bozo's zoals jij blijkbaar zal het voor producenten dus nog moeilijker worden om de kosten weer terug te verdienen, omdat 9999 van de 10000 kopieerders het spel niet orgineel kopen...
Even als opmerkling op zircondan

Ik vind jouw vergelijking dat software dowloaden hetzelfde is als een auto te stelen heel slecht. Dit is heel slecht want als jij een auto steelt ontneem jij iemand iets, namelijk een auto. Als jij iets download, steel jij niets, jij maakt namelijk een kopie. Dus de vorige eigenaar heeft die bestand nog steeds. Dat is een hele grote verschil.
bovendien is downloaden in Nederland legaal en het stelen van auto's niet :Y)

@Proxivire
Of je het met dit verschil tussen autodiefstal en downloaden eens bent of niet, doet niets af aan het feit dat het een belangrijk verschil is.
Nou weet ik dit niet zeker meer, maar volgens mij gold dat alleen voor muziek en films, niet voor spellen.

En dan nog is dat een onzin regel natuurlijk, maar dat kan je alleen doorhebben als je eens je ogen opendoet en je afvraagt hoe deze systemen van nieuwe spellen voorzien moeten worden.
bovendien is downloaden in Nederland legaal en het stelen van auto's niet
Downloaden van zowel games als software is zeker niet legaal, zelfs in Nederland niet.
Jouw vergelijking is pas krom.

Doordat je het kopieert terwijl je het normaal zou kopen blijven de gedrukte spelletjes in de winkels liggen en heeft de maker minder cash voor z'n volgende spel, dat dus minder goed wordt.

Maar dat weet jij al, je zoekt gewoon een *** excuus om het recht te praten voor jezelf.

"Jamaar ik zou 'em toch niet gekocht hebben!"
Nou, dan mag je 'em dus ook niet spelen, Duh.
Dan is jou vergelijking vrees ik ook heel slecht.
Want als jij een auto kopieert ( stel dit zou kunnen ) dan ben je wel degelijke aan het stelen. Intellectueele eigendom dan wel.

Ik ben het ermee eens dat er geen vergelijking mogelijk is met de echte wereld als het gaat om de digitale wereld.
Maar stelen blijft iemand zijn inkomen/bezit ontnemen.

Het blijft een slecht iets spellen downloaden/kopiëren en dat was met mijn metafoor wel duidelijk. Dat het niet een op een klopt dat weten wij ook wel.

Jij bent hier naar verschillen aan het zoeken om de overeenkomst die het meest telt te omzeilen..
Als jij iets download, steel jij niets, jij maakt namelijk een kopie. Dus de vorige eigenaar heeft die bestand nog steeds. Dat is een hele grote verschil.
Dus als ik een boek 'leen' uit de boekhandel, deze kopieer en weer terugbreng heb ik niets gestolen? Volgens mij heb ik dan wel degelijk iets gestolen: nl. de inkomsten voor de uitgever/schrijver!
Je kan hem alvast bestellen op http://www.futura-online....name/wiinja+-+modchip+wii
Begin februari dus }:O :Y)
De officiele link is dood (wiinja.com). Maar hier is de directe link: http://www.zonacanaria.es/
hmmm, ik weet het niet.
was het niet zo dat GC discs van buiten naar binnen gebrand werden?

zo ja, hoe maakt de console het onderscheid tussen "echte of nep" discs? :?

Zou wel een aangename ontwikkeling zijn!
De beveiliging van de gamecube bestond uit een lapje code waar de standaard brander niet kan branden (alleen als je perst kan je daar schrijven). Aan de hand daarvan werd gecontroleerd of een disc echt was.

Nu bij de Wii is het zowel die check als een encryptie. De encryptie en de andere check worden weggehaald door deze chip. Hierdoor wordt dus wel GameCube homebrew mogelijk, maar geen Wii homebrew.
Discs worden niet gebrand, die worden geperst.

En hij leest ook niet verkeerd om, allemaal onzin dus.
De gamecube spellen zijn wel van buiten naar binnen gebrand (naja, geperst, maar dit is om het duidelijker te maken).
Als je een GC schijf in je pc doet, spint hij wel op, maar doet alsof dr niks in zit.
En bij een transparante gemodde cube kan je de lazer van buiten naar binnen zien lezen met het rippen van GC-Disks.
En de modchip in de GC liet de lazer altijd vanaf buiten naar binnen lezen, maar omdat hij bij die check geen dvd ziet, geeft hij het commando door om van binnen naar buiten te lezen.

Bron kan ik even niet vinden, maar meerdere modders kunnen dit denk ik wel bevestigen.
Dat andersom-draaien van de GC is dus niet zo.

Het is onbegrijpelijk waar die fabel vandaan komt, want het enige wat je hoeft te doen om het te ontkrachten is het klepje opendoen van een GC terwijl hij in actie is. Dan zie je dat hij gewoon rechtsom draait.

edit: ah ok, my bad, dacht dat het om de draairichting ging. Neemt niet weg dat dit WEL een gerucht was wat zeer hardnekkig bleek, dus zo voorbarig is het ook weer niet. Maar inderdaad had het niks met ScarFace's post te maken.
Als hij van binnen naar buiten gebrand zou zijn heeft dat niks te maken met of ie dan rechts of links moet draaien. Alleen dat de laser van binnen naar buiten moet bewegen ipv andersom. Dus om het gelijk minachtend een fabeltje te noemen als je niet weet hoe het werkt vind ik een beetje voorbarig.
Echt alles aan de Wii is goedkoop, volgens mij kosste mijn PS2 modchip toen 120 euro :Y)
Des te meer reden om je games gewoon in de winkel te kopen zou ik zeggen. ;)
En dat zijn dan ongeveer 3 nieuwe games, met dit kan je unlimited aantal games kopen.
En dat zijn dan ongeveer 3 nieuwe games, met dit kan je unlimited aantal games kopen.
En dat zijn dan ongeveer 3 originele nieuwe games, met dit kan je unlimited aantal illegale games downloaden.
Volgens mij verkocht Nintendo de console niet onder kostprijs en houden ze er geld aan over :P
ik denk dat ze er heel vet aan verdienen. De WII bestaat uit verouderde hardware in een fris jasje met een leuke nieuwe controller.
Euh... ze borduren welliswaar voort op de hardware die ze al hadden in de Gamecube, maar zowel de CPU als de GPU zijn doorontwikkelde varianten van die in de gamecube. Ergo: er zit aardig wat R&D in de Wii, ook in die componenten.

Daarnaast heeft de Wii nu USB poorten, Ethernet aansluitingen (zowel bekabelde als wireless variant) en een SD slot voor de savegames.

Dus oude hardware? Meh, ik dacht het niet hoor.
er zit geen bekabelde ethernetaansluiting op de Wii.
Daarvoor kun je een lan adapter kopen.
ik denk dat ze er heel vet aan verdienen. De WII bestaat uit verouderde hardware in een fris jasje met een leuke nieuwe controller.
Paar tientjes hardware dus dikke winst per WII
Mag jij mij vertellen waar ik voor een paar tientjes de hardware van een Wii kan kopen.

Denk dat je bedoeld een paar tientjes winst.
Zeker met inbouw ben je voor een PS2 modchip zo 100 euro kwijt. Dat komt ook omdat een beetje PS2 modchip al gauw 20 (ontzettend priegelige) draadjes nodig heeft.. wel lekker dat je er in de Wii maar 4 nodig hebt :)
De PS2 heeft modchips die je alleen maar in de usb poort hoeft te knallen.
is niet helemaal waar je moest dan nog een draad solderen
Mijn ps1 modchip kostte 15 gulden op de zwarte markt :+
Is er een witte markt voor modchips dan?
Ben je nog genaaid, want dat mod chippie kost slechts 20 cent :+
M'n posts worden steeds weg gemodereerd/beoordeeld, maar ik wil toch zeggen dat homebrew met deze chip wel mogelijk wordt. Door deze chip kun je namelijk gamecube homebrew draaien (eventueel met SDload).
Jammer genoeg had de homebrew van de GC nog niet de beschikking over een draadloze controller in de vorm vn de wii remote. En was het beestje wat langzamer. Het kan dus wel degelijk interessant zijn om homebrew voor de Wii te zien.

zelf geen cube gehad, dus geen idee wat voor homebrew daarvoor beschikbaar is, maar voor een programmeur is het natuurlijk leuker om met het nieuwe speelgoed te werken dan in een afgebakende omgeving waarin alleen oude dingen te doen zijn

(btw, het is toch zonder modchip ook mogelijk GC homebrew af te spelen, danwel met sdloader oid?)
zelf geen cube gehad, dus geen idee wat voor homebrew daarvoor beschikbaar is, maar voor een programmeur is het natuurlijk leuker om met het nieuwe speelgoed te werken dan in een afgebakende omgeving waarin alleen oude dingen te doen zijn
Ja, maar voor een programmeur van homebrew voor de Gamecube is het natuurlijk wel leuk als het spel ook op de Wii draait... evenals dit voor de fans van dat spel is.
Jongens en meisjes,

Ongeacht wat men vermoedt wel of niet mogelijk te zijn met deze chips raad ik jullie aan even naar de clips te kijken op Youtube.com

http://www.youtube.com/watch?v=libxIKSTS9A
http://www.youtube.com/watch?v=XnKNqPQbiv4

In beide gevallen is het zo dat er een videoband in de tv zit, wat ik enigszins verdacht vindt. Bovendien kun je, wat als 1 van de racties op youtube terugkomt, in de eerste video zien dat rond seconde 17 het icoon verandert in een cd (leest cd) terwijl de hand met cd nog voor het apparaat hangt. In de tweede video zie IK de cd niet in het apparaat gaan en gaat bij het zogenaamde ontkoppelen van de wii blijkbaar de tv uit (ik hoorde een klik).

Ik wil niet beweren dat de videos bewijs voor of tegen zijn, maar vraag jullie zelf een oordeel te vellen.

Daarbuiten verwijs ik naar de pagina van de (oorspronlelijke?) retailer die eerder al door Scorpei is vermeld. De handleiding daar is op zijn best marginaal te noemen.

http://www.zonacanaria.es/index.php?contain=utils
http://www.zonacanaria.es/Images/WiinjaSoldered.jpg

Succes en veel gameplezier,

Rolo
Dat het verandert in een CD wilt niets zeggen.
Het is de disc channel, dus zie je een bewegende plaatje met Wii en dan een Disc.
en zo wordt piraterij in de hand gewerkt, waardoor Nintendo verlies lijdt en de prijzen van games hoog blijven !

het zou handig zijn om dit bij de bron aan te pakken, de makers van de chip (de frabriek dus , mocht dit te achterhalen zijn ) er zal wel een volgende op staan ... maar als je niks doet schiet het ook niet op !
Nintendo maakt op 5.9 miljard omzet, 1.1 miljard winst, niet genoeg dan? Zijn de games goedkoper geworden? Slecht argument dus.

Maar begrijp me niet verkeerd, die mod-chips kan me gestolen worden, ik wil enkel Zelda en Mario en die 3 of 4 spellen die ik maar koop, koop ik wel orgineel.

Als die modchip nu een DVD (video) afspeel functie zou toevoegen zou ik hem wel steken :9 daar zit IK namelijk wel op te wachten.
@Supertheiz : Ik meende in het artikel toch echt gelezen te hebben dat deze modchip een aanpassing op de drive doet en dat een firmware update -niet- teniet doet.

Dan is 40 euro toch best snel terugverdiend als je met een groepje vrienden 1 origineel koopt en die x maal kopieert.

@ algemeen : For the record, ik ben geen fan van illegale copietjes, maar ik ben het er ook wel mee eens dat er weinig games zijn die die 40 a 50 euro waard zijn. Als ik zelf zo'n Wii bemachtig, zal ik er tzt ook wel zo'n ding in zetten, ware het niet alleen al om het feit dat sommige games gewoon niet meer te verkrijgen via de 'reguliere' handel maar wel in mijn collectie wil hebben.

-edit- neerlanshj is mijn goeiste vak. vooral maandagochtend.. beeuhhhh... :z
Waarom zou je uberhaupt die spellen nog kopen... mag toch hopen dat je als tweaker niet al te veel moeite moet hebben om via eMule/Torrent aan spellen te komen....

Maar goed, ik ken wel meer mensen die lopen te blerren dat spellen geen 40 a 50 euro waard zijn. Dus kopieren ze maar raak, waardoor de spellen ook nooit goedkoper zullen worden. En dan nog gaan opscheppen over de virtuele waarde van je verzameling gekopieerde spellen. Als je Ben and Jerry's ijs geen 5 euro per bak waard vind, ga je toch ook niet naar de winkel om het te jatten?

@UptownWings: Nee ik las al dat je geen voorstander van piraterij bent maar je moet toch ook toegeven dat er wel spellen zijn die 40 a 50 euro waard zijn. Ik hebt echt nooit spijt gehad van aankoop van bv Half-life 2 Gold.

Misschien heeft Nintendo wel geen repliek... Denk dat Nintendo een andere schare fans heeft dan PS of XBox. Deze fan-boys (m/v) zijn denk meer merktrouw en meer geneigd originele spellen te kopen/spelen.
Maar goed, ik ken wel meer mensen die lopen te blerren dat spellen geen 40 a 50 euro waard zijn. Dus kopieren ze maar raak, waardoor de spellen ook nooit goedkoper zullen worden. En dan nog gaan opscheppen over de virtuele waarde van je verzameling gekopieerde spellen. Als je Ben and Jerry's ijs geen 5 euro per bak waard vind, ga je toch ook niet naar de winkel om het te jatten?

@UptownWings: Nee ik las al dat je geen voorstander van piraterij bent maar je moet toch ook toegeven dat er wel spellen zijn die 40 a 50 euro waard zijn. Ik hebt echt nooit spijt gehad van aankoop van bv Half-life 2 Gold.


Goed punt, in principe is er weinig goeds te zeggen voor het kopieren van spellen. Ik ben het ook helemaal met je eens dat er best spellen zijn die 50 euro waard zijn. Maar toch download en kopieer ik regelmatig spellen voor mijn 360, en nu dit binnenkort dus ook mogelijk is voor de Wii denk ik er serieus over om ook zo'n ding te halen (als ze eindelijk ergens te vinden zijn).

Waarom kopieren? Omdat ik zelf absoluut geen hardcore gamer ben en vrijwel geen enkel spel helemaal doorspeel, behalve als het ECHT heel goed is. De enige manier om er achter te komen is voor mij het downloaden, spelen en als het spel goed is kopen. Reviews etc. zijn veel te subjectief dus daar ga ik niet meer op af. Ik heb een NGC gehad met 12 originele spellen, waarvan ik er TWEE heb uitgespeeld en waarvan ik de overige 10 in tijd nog minder gespeeld heb dan die andere 2 samen. Dat gebeurt me nu niet meer, zo had ik puur op de reviews zeker weten zowel Ghost Recon als Gears of War in de winkel gehaald, maar nu ik ze heb gedownload blijkt dat ik die spellen helemaal niet zo leuk vindt... Het enige spel dat ik nu voor de 360 speel is Rainbow 6, en daar heb ik dan ook het origineel van gekocht. Forza Motorsport en Bioshock zijn de volgende titels die ik zeker ga halen, maar verder is er nog weinig dat me 60 euro waard is.

Dus ik zie kopieren niet altijd als volledig fout. Zolang er nog geen subsription-achtige service voor spellen is blijf ik het doen. Zou het niet mogelijk zijn geweest een 360 of een Wii te hacken dan zou ik er niet eens aan denken om zo'n apparaat te kopen.
Jij zou dus geen spellen downloaden als er goed speelbare demo's te downloaden waren voor de 360 en straks wellicht de PS3?!
Ben met je eens dat spellen blind kopen (adhv reviews) gevaarlijk is. Ik maak ook gebruik van de door jou beschreven Try-before-you-buy methodiek.

Hier is denk ik iets wat de game-studios beter kunnen doen. Demo's van spellen komen vaak pas maanden nadat het spel uitgekomen is (en ze al bijna in de uitverkoop bak liggen). Breng gelijk met het spel de demo uit, zodat iedereen een eerlijke kans heeft het spel te testen.
Omdat ik zelf absoluut geen hardcore gamer ben en vrijwel geen enkel spel helemaal doorspeel, behalve als het ECHT heel goed is
Koop het of speel het helemaal niet.
De enige manier om er achter te komen is voor mij het downloaden
News-flash: de 360 heeft downloadable demo's van vrijwel elk spel dat te koop is. Dus daar gaat je excuus.

En wie bepaalt of een spel 60 euro waard is? Misschien dat jij ze niet zoveel waard vindt, maar voorlopig kost het bakken vol met geld om een spel te maken en in de winkel te krijgen, en dat moet terugbetaald worden.
> Omdat ik zelf absoluut geen hardcore gamer ben en
> vrijwel geen enkel spel helemaal doorspeel, behalve als
> het ECHT heel goed is
Koop het of speel het helemaal niet.


Als je nou ff goed leest dan zie je dat ik de spellen die ik echt wil hebben ook gewoon koop. Er wordt geen cent omzet aan mij verloren voor de spellen die ik download, omdat ik elk spel dat me langer dan een uur of 5 boeit in de winkel koop. Spellen die ik anders misschien niet kende of nooit gespeeld had zou ik niet gekocht hebben als ik ze niet eerst kon uitproberen, dus per saldo zou het aantal gekochte spellen LAGER zijn.

Ik heb (zoals ik al postte) de fout al eerder gemaakt om alle goed gereviewde spellen meteen te kopen voor de volle mep. Resultaat: een kast met voor 700 euro aan spelletjes waarvan ik in totaal misschien 20 uur speeltijd uit 10 van de 12 spellen heb gehaald, en 100 uur uit de andere 2. Wordt een duur tijdverdrijf op die manier niet?

News-flash: de 360 heeft downloadable demo's van vrijwel elk spel dat te koop is. Dus daar gaat je excuus.

Als ik 4 demo's download zit mijn HD al vol, en bovendien is een demo meestal maar 1 of 2 levels. Niet echt voldoende om een aanschaf van 60 euro te kunnen verantwoorden. Niks ten nadele van de demo's op Live (prima systeem, vooral zo houden), maar ik baseer mijn aankoop liever op het hele spel en niet alleen op een demo die precies de stukjes eruit pakt die het meeste aanspreken en soms zelfs spoilers zijn voor het hele spel.

En wie bepaalt of een spel 60 euro waard is? Misschien dat jij ze niet zoveel waard vindt, maar voorlopig kost het bakken vol met geld om een spel te maken en in de winkel te krijgen, en dat moet terugbetaald worden.

Dat is een volledig andere kwestie. Een goed spel is mij zeker 60 euro waard, alleen is het nogal een subjectief oordeel of je een spel leuk vind of niet. Zie GoW, de meeste mensen vinden het geweldig, ik vind er weinig aan... Op jouw manier redenerend zou ik elk spel dat ook maar enigzins mijn interesse wekt direct moeten kopen om op die manier de prijs van games lager te laten worden |:(

Daarom nogmaals: een subscription service zou voor mij ideaal zijn: bijvoorbeeld 5 euro per spel per maand tot een maximum van 60 euro, waarna het spel van jou is en je het onbeperkt mag spelen.
Het is misschien leuk om allerlei oplossingen aan te dragen, maar was het maar zo simpel (dan gebeurde het allang).... =>
Er komen zoveel verschillende spellen uit (concurrentie) dat er meestal weinig reden overblijft voor gamers om een commitment van langer dan een maand aan te gaan.

Kortom: met zo'n methode gaat zowat de hele game-industrie nog wel failliet. Want wat is leuker, 12 maanden een abonnement op een top spel of iedere 2 maanden een ander, nieuw (redelijk) strategiespel spelen?


Ergo, als een spel de moeite niet waard is om langer dan 1 maand te spelen, dan koop ik het ook niet voor 60 euro. Dit ondersteunt eerder het idee van een subscription service dan dat het een minpunt is: 12x10 euro is nog steeds 120 euro, 0x60 is niks (gesteld dat de gemiddelde gamer per maand tenminste 2 titels speelt).

Ergo: er komt te weinig geld binnen, makers gaan failliet. Zoals al eerder gezegd, een spel kost bakken met geld om te maken dat moet gewoon terugverdiend worden, PUNT.

Als een spel niet de moeite waard is om langer dan 2 of 3 maanden te spelen (en dan heb je het bij een subscription service dus al snel over 15 tot 20 euro) dan is het gewoon niet leuk genoeg. Gaat de maker dan failliet dan is dat gewoon marktwerking. Juist als je onbekende spellen voor een lage drempel (=laag bedrag) een tijdje kan spelen wordt het eerlijker voor onbekende studio's die afwijkende spellen maken, en geen miljoenenbudgetten hebben voor promotie etc. zoals EA.

Prijsverlagingen helpen niet, dit is al uitgebreid getest en onderzocht en het aantal extra verkopen weegt niet op tegen het uiteindelijk verminderde totaalbedrag wat er bereikt wordt. Er gaan al genoeg developers failliet zonder dat er constant dit soort experimentjes uitgehaald moet worden.

Wie heeft dit onderzocht en hoe? En hoe kom je er bij dat zoveel developers failliet gaan?? De games-industrie groeit al jaar over jaar met tientallen procenten, er is nog nooit zoveel geld mee verdiend als de laatste jaren.

Kijk naar Davilex, zij maakten budget-games. Maar wat bleek, mensen kopen liever een (top)spel van een jaar oud dat miljoenen gekost heeft en verlaagd is naar 30¤, dan dat men een spel koopt dat gewoon 30¤ kost op het moment dat het de schappen bereikt. En op zich hebben ze groot gelijk, want die spellen van een jaar terug hebben dan bijv. 14 miljoen gekost, en dat Davilex-spel veel minder.

Uhm mensen kopen liever een ander spel omdat Davilex gewoon prutspellen van subpar kwaliteit maakte. Ik zal je overigens nog iets vertellen: Davilex spellen verkochten helemaal niet slecht!! De mensen die A2 racer etc. kochten waren *juist* mensen die op de prijs letten en het spel alleen daarom kochten, niet omdat het zo groot, goed of bekend was.

Dus je laatste argument volg ik niet helemaal, je zegt eigenlijk precies wat ik ook vind: mensen kopen liever een spel van een jaar oud van 30 euro dan een een slecht spel dat ook 30 euro kost? Je had het beter anders kunnen vergelijken, bijvoorbeeld met een nieuw spel van 60 euro: budgetbakken doen het volgens mij zeer goed tegenwoordig, wat alleen maar aangeeft dat een laag prijspunt meer mensen overhaalt iets te kopen...

De hele games industrie loopt tegen hetzelfde probleem als de muziekindustrie: mensen willen best betalen, maar niet zoveel als de producent vraagt, en niet op de manier die de producent aanbiedt. Als het teveel geld of teveel gedoe kost om het product (spel of muziek) te gebruiken zoals de consument wil, dan koopt ie het niet. Heeft diezelfde consument een goedkoper alternatief, al dan niet legaal (kopieren), dan kiest een groot deel toch daarvoor. Simple as that. Uiteindelijk bepaalt de consument (de klant is koning), dus als blijkt dat veel developers failliet gaan door de hoge ontwikkelkosten -wat reuze meevalt dus, want er wordt behoorlijk dik verdiend in de games industrie- dan hebben die developers gefaald en niet genoeg afzetmarkt gevonden om met hun prijspijl voldoende marge te behalen...

Edit: daaraan wil ik nog even toevoegen dat een subscription service geenszins 'normale' verkoop volgens de huidige prijzen hoeft uit te sluiten. Er zijn namelijk een hoop mensen (zoals ikzelf) die een echt goed spel gewoon in een doosje met een boekje in de kast willen hebben... Dus de 2 vullen elkaar alleen maar aan...
Als ik 4 demo's download zit mijn HD al vol, en bovendien is een demo meestal maar 1 of 2 levels. Niet echt voldoende om een aanschaf van 60 euro te kunnen verantwoorden.
Op basis van een demo is goed te beslissen of het spel iets voor jou is of niet. Hoeveel van het spel wil je hebben? 25%? 50%?
Dat je HD "na 4 demo's al vol" zit, vind ik echt een deluxe non-argument.
Hoeveel demo's wil je tegelijkertijd proberen? Ik weet wel beter, maar het klinkt bijna alsof je demo's helemaal uitmelkt
als de demo goed zou zijn, dan zou de demo je over moeten halen om dat spel te kopen...

je kan niet alleen bepalen aan de hand van de graphics hoe het spel is, ook gameplay en het verhaal spelen hier een rol, en dat is beide moeilijk te bepalen in de demo van 1/2 levels (waar vaak ook geen verhaal, of een stukje verhaal ervan inzit).
de demo is er om iemand over te halen het spel te kopen, en de demo hoeft geen 25 of 50% van het spel te zijn maar je moet toch wel genoeg hebben om te bepalen of het ook een interresant spel is.
De games-industrie groeit al jaar over jaar met tientallen procenten, er is nog nooit zoveel geld mee verdiend als de laatste jaren.
Je bent weer lekkere conclusies aan het trekken, vrind. De industrie groeit, terwijl het aantal bedrijven vermindert. You do the math - veel kleine bedrijven zijn failliet gegaan over overgekocht, simpelweg omdat ze er het geld niet meer voor hadden. Een game bracht teveel kosten met zich mee en bracht te weinig op om die kosten eruit te kunnen halen. Het zijn vooral de grote bedrijven (EA) die hun hoofd goed boven water kunnen halen door naast die paar kaskrakers een hoop bewezen 13-in-een-dozijn games te releasen (ik noem een Fifa 342354, NFS 16435, etc.). Daar gaat de originaliteit.

Als je naar de bios gaat, betaal je 12,50 voor 2 uurtjes vermaak. In de kroeg ben je ook al snel zoiets kwijt. Waarom is het dan zo lastig om 50 euro te betalen voor een game waar je langer dan 4 uur plezier aan beleeft? Het enige (non)argument daartegen is "omdat je het ook gratis kunt downloaden"
@.oisyn

het andere argument: Ik krijg een bepaald bedrag per maand binnen, hier moet ik van zien te leven en alles betalen. als ik dan wat overhoud en daar iets voor wil doen (bios, game, kroeg) dan kan ik voor de game kiezen. ik download hem en check of het een tof spel is. hoe tof een spel ook is, ik geef er nooit 50 euro aan uit want ik ben daar gewoon niet rijk genoeg voor (ik ben overigens ook niet arm). als het spel echt tof is dan zal ik zodra hij op de 25 tot 30 euro (dit is 2 tot 3 keer zo veel als een DVD) hem aanschaffen. dan word de vraag: is het origineel beveiligt of niet. zo niet dan gooi ik de kopie weg. zo wel, dan zet ik hem in de kast en gebruik nog steeds de kopie omdat die makkelijker werkt.

Niet iedereen verdient bakken met geld om elke maand 100 euro uit te geven aan 2 games. als ik 4 a 5 games per jaar koop is het veel
waarom kost het bakken vol geld? omdat ze niet zo veel verkopen want niemand is zo dom om voor een schijfje van een paar cent 60 euro te betalen als t nog niet eens goed is voor een paar uur plezier. Beter verkopen ze spellen online tussen 10-20 euro en je zult zien dat verkopen stijgen als een gek. De branche is nu nog hardnekkig tegen al het downloaden, maar das nu juist waar het geld zit, gelukkig begint steam dit al te begrijpen, alleen is dat nog veel te duur. Op ten duur zal de branche wel toegeven, behalve natuurlijk als iedereen honderden spellen voor zon belachelijke prijs blijft kopen.
Daarom nogmaals: een subscription service zou voor mij ideaal zijn: bijvoorbeeld 5 euro per spel per maand tot een maximum van 60 euro, waarna het spel van jou is en je het onbeperkt mag spelen.
Het is misschien leuk om allerlei oplossingen aan te dragen, maar was het maar zo simpel (dan gebeurde het allang).... =>
Er komen zoveel verschillende spellen uit (concurrentie) dat er meestal weinig reden overblijft voor gamers om een commitment van langer dan een maand aan te gaan. Kortom: met zo'n methode gaat zowat de hele game-industrie nog wel failliet. Want wat is leuker, 12 maanden een abonnement op een top spel of iedere 2 maanden een ander, nieuw (redelijk) strategiespel spelen?
Ergo: er komt te weinig geld binnen, makers gaan failliet. Zoals al eerder gezegd, een spel kost bakken met geld om te maken dat moet gewoon terugverdiend worden, PUNT. Prijsverlagingen helpen niet, dit is al uitgebreid getest en onderzocht en het aantal extra verkopen weegt niet op tegen het uiteindelijk verminderde totaalbedrag wat er bereikt wordt. Er gaan al genoeg developers failliet zonder dat er constant dit soort experimentjes uitgehaald moet worden.

Kijk naar Davilex, zij maakten budget-games. Maar wat bleek, mensen kopen liever een (top)spel van een jaar oud dat miljoenen gekost heeft en verlaagd is naar 30¤, dan dat men een spel koopt dat gewoon 30¤ kost op het moment dat het de schappen bereikt. En op zich hebben ze groot gelijk, want die spellen van een jaar terug hebben dan bijv. 14 miljoen gekost, en dat Davilex-spel veel minder. En dat blijft toch zichtbaarder dan het feit dat een spel 1 jaar later gemaakt wordt.
Zo kan ik nog wel even verder gaan, maar deze zelfde discussie komt iedere keer toch weer opnieuw terug als het over de industrie gaat.
Als ik 4 demo's download zit mijn HD al vol, en bovendien is een demo meestal maar 1 of 2 levels. Niet echt voldoende om een aanschaf van 60 euro te kunnen verantwoorden.
Op basis van een demo is goed te beslissen of het spel iets voor jou is of niet. Hoeveel van het spel wil je hebben? 25%? 50%?
Dat je HD "na 4 demo's al vol" zit, vind ik echt een deluxe non-argument.
Hoeveel demo's wil je tegelijkertijd proberen? Ik weet wel beter, maar het klinkt bijna alsof je demo's helemaal uitmelkt ;).

Dit is niet persoonlijk naar jou toe, maar ik vind het een beetje jammer dat er bij veel mensen een stemming heerst van: "De game-industrie kan maar beter precies doen wat ik in mijn hoofd heb (terwijl ik eigenlijk niet weet hoe de game-industrie precies in elkaar zit), anders kopieren we er op los!"
Waarom ik die spellen uberhaupt zou kopen ? Als een spel het waard is koop ik het, anders wacht ik tot de prijs zover gezakt is tot het niveau dat ik het spel waard vind.
De 1 heeft een kast vol boeken, ik heb een kast vol gekochte spellen.
Ik ben een tweaker, yup, maar dat zegt niet dat ik aan piraterij doe als ik geen andere mogelijkheid heb.
Ik begrijp ook niet waar je dat uit opmaakt eerlijk gezegd.

Maarr, ik ben erg benieuwd met welke tegenzet Nintendo denkt te komen. Ik mag tenminste aannemen dat ze deze mogelijkheid toch wel hebben zien aankomen en daar 'repliek' voor hebben ?
Lang leve de xbox modchip.

Een introductiespel: Bloodwake, was nergens meer te krijgen. Maar wel zeer origineel en cool, dus wilde em wel hebben. Videotheek had ergens nog eentje die lag te verstoffen, geleend en op me HD gezet, spelen maar! Helaas Stormfront studios en Microsoft maar hij was nergens meer te koop.
@sys64738
omdat een geript (lees gedecodeerd) wii schijfje al snel vell ruimte in neemt (en dus lang duurt om te downloaden)
en als je dan al je games wilt backuppen heb je één van 2 specifieke LG drives nodig en het rippen langer dan 50 uur duurt .....

meer info hier -> http://www.hak5.org/forums/viewtopic.php?t=4837
Lol. ik ga net kijken wat voor dvd-drive ik heb en is het een LG 8163b drive :P
Maar kijk naar hoe mensen vaak terugdeinsen voor het ombouwen van console's.
Ik bouw ze zelf ook om en de Wii vind ik heel interresant.
Vergeet niet dat veel mensen ook alleen de console willen unlocken.
Bijvoorbeeld de Xbox als Mediacenter.
En eigenlijk vind ik zelf dat het toegelaten moet worden.
Ik wil nog steeds heel graag spellen nieuw kopen, maar omdat alle spellen voor de xbox de winkel uit gaan, word het voor mij wel aantrekkelijker om te gaan downloaden.

Ik vind zelf dat wanneer de mainstream spellenproductie voor bij is, je een legale disk kan kopen waarmee je je xbox legaal ombouwt zodat je altijd de spellen nog kan spelen doormiddel van branden, en doe dat via een online downloaddienst tegen een kleine vergoeding (10 euro per spel bijvoorbeeld).
Blijven ze toch geld verdienen aan een 'dode' console.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True