Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties
Bron: Neogaf, submitter: Oscar Mopperkont

Nintendo domineert momenteel de complete top twintig van softwareverkopen voor consoles in Japan. Vooral titels voor de Nintendo DS gaan als warme broodjes over de toonbank. In de top dertig neemt Sony slechts vier plekken in.

Final Fantasy XII Nintendo DSDe bestverkochte game voor Sony's PSP neemt plek tweeëntwintig in op de lijst die is samengesteld op basis van de laatste cijfers van Media Create. Zeventien Nintendo DS-spellen en vier Wii-titels verkochten beter in het land van de rijzende zon. Van de vier Wii-games, staat de helft overigens in de top drie. Final Fantasy XII voor de DS blijft Super Paper Mario en Wii Sports voor de Wii nog voor. In totaal worden nog slechts vier plekken van de top dertig ingenomen door een spel van Sony. Daarmee komt de dominantie van de totale lijst dichtbij voor Nintendo. Ook op hardwaregebied staan de zaken er rooskleurig voor bij het aloude videogamebedrijf. Begin april gaf Nintendo aan meer omzet en winst te genereren dan verwacht, dankzij de sterke verkoop van de DS en de Wii. Nintendo verkocht vorig jaar met 23 miljoen DS-handhelds het dubbele van de hoeveelheid PSP's die Sony wist te slijten. Het Japanse gamebedrijf heeft moeite om aan de vraag naar Wii-consoles te voldoen maar verwacht er dit jaar 14 miljoen aan de man te brengen.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Graphics achterhaald? Op welke grond. Wie bepaald dat graphics achterhaald zijn en wie niet? Ik vind dat de graphics die de Wii eruit pompt meer dan zat zijn
Om te beginnen, ik heb een Wii. En vind het een heel leuk apparaat.

Maar, iedereen ziet dat de graphics niet van deze tijd zijn.
Ze lopen duidelijk achter op de "huidige markt" en dat is zonder meer negatief. Daar een voordeel tegenover zetten (maar het gaat om de inovativiteit en de besturing) doet dat nadeel zeker niet teniet.

Als ik me een Wii voorstel met de graphics van een 360 of PS3 EN de Wii-mote dan hadden we een Win-Win situatie.

IK irriteer me er aan dat de Wii achterloopt grafisch.
Dan speel ik op m'n PC of op de 360 en dan is meteen duidelijk dat de Wii "minder" is.

Neem nou Zelda op de Wii (wat ook nog eens een gamecube port is dus NOG mindere graphics)
Zonde dat al die pracht en praal (inderdaad bierbuik) niet volledig tot zijn recht komt door tekort schietende hardware. Zo voelt het wat mij betreft. Prachtige artwork, uitgedrukt in een lage resolutie en wazige textures.

Zonde.
Het trieste van de Wii is dat als je nu al teleurgesteld bent over de graphics van de Wii, dat die ook niet erg veel beter zullen worden.

In dit artikel vroeg een journalist een aantal gamesprogrammeurs of de Wii nou inderdaad zoals MS-baas Robbie Bach beweerde minder was dan de eerste Xbox. Het antwoord: ja. De grafische chip in de Wii is vergelijkbaar met een 7-jaar oude Gforce 2-chip. De GPU in de Xbox is bijvoorbeeld alleen al vanwege programmerbare shaders krachtiger. Die zijn bij de Wii wegbezuinigd. Nintendo maakt het voor programmeurs ook niet makkelijk om er nog wat van te maken omdat die hele chip nauwelijks gedocumenteerd is. De Wii-devkits bevatten alleen maar info over de Gamecube-hardware. Een Wii-programmeur wist daarom niet eens met zekerheid te zeggen of de Wii nou 8 of 16 texture environment stages had omdat hij enkel over Gamecube-hw-manuals beschikte.

Na het lezen van dit artikel was het in ieder geval een stuk helderder waarom Far Cry voor de Wii er zo veel minder dan de Xbox-versie uit zag. De Wii kan gewoon niet veel beter dan dat. Op dit moment drijft de Wii-verkoop op de hype vanwege die gimickachtige controller maar gezien het ontzettend lage aantal must-have games en de last-gen-graphics kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen dat verstokte gamers na vijf jaar PS2, Xbox of Gamecube enthousiast kunnen worden van een Wii die afgezien van de controller niks meer kan dan het eerder genoemde drietal.
De grafische chip in de Wii is vergelijkbaar met een 7-jaar oude Gforce 2-chip.
De techniek die gebruikt wordt voor shaders is vergelijkbaar met die oude chip, qua kracht is de Wii chip wel veel sterker. Het feit dat de Wii fixed functions heeft wil nog niet automatisch zeggen dat het slechter is. Ik quote uit dat zelfde artikel:
Almost all the shader effects on PC, Xbox 360 and PS3 can be reproduced on the Wii by re-implementing them with the fixed function hardware of the Wii's GPU. Most games just port the effect over. A few teams have gone as far as making a shader-to-Wii conversion tool. It reads the shader code and generates the fixed function code necessary to achieve the same result. Keep in mind that the Wii's GPU is not as fast or feature rich as the Xbox 360 or PS3, but that doesn't mean you can't get very close results.
Het artikel zelf is het niet helemaal mee eens dat de Wii minder krachtig is dan de Xbox (hoewel ze er wel naar neigen).
Na het lezen van dit artikel was het in ieder geval een stuk helderder waarom Far Cry voor de Wii er zo veel minder dan de Xbox-versie uit zag. De Wii kan gewoon niet veel beter dan dat.
Je neemt de slechtste port van de Wii en bestempelt vervolgens de console slechter dan de Xbox. Sorry hoor, maar dat is wel erg door de bocht :Z Kijk naar Resident Evil 4 op de GameCube, de Wii is tot meer instaat dan dat.
Op dit moment drijft de Wii-verkoop op de hype vanwege die gimickachtige controller maar gezien het ontzettend lage aantal must-have games en de last-gen-graphics kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen dat verstokte gamers na vijf jaar PS2, Xbox of Gamecube enthousiast kunnen worden van een Wii die afgezien van de controller niks meer kan dan het eerder genoemde drietal.
De Wii is nu wat, pakweg 5 maanden op de markt? Je rekent de Wii NU af omdat het geen must have titels heeft? Welke must have hebben de Xbox360 of de PS3 in de eerste 5 maanden gehad? Nog dit jaar komen Metriod, Mario Galaxy en Smash Brothers uit btw. En veel third parties gaan NU pas ontwikkelen voor de Wii gezien het succes wat het nu behaalt. Soul Calibur, Sims, C&C etc.

De Wii is zwakker dan de andere 2 consoles qua raw power, maar om mooie beelden op het scherm te toveren is niet altijd zoveel power nodig. Ik zelf ben van mening dat de Wii iedereen zal blijven verbazen, zeker omdat er nu veel meer support komt van third parties (zelfs Spielberg gaat helpen een spel te maken op de Wii).

EDIT: Quote tag verkeerd
Je zegt dat ze achter lopen op de "huidige markt" maar wat is dan die "huidige markt"?
Vergelijk je het nu met de graphics van de Xbox 360 en de PS3? Die zou je ook kunnen betitelen als "over the top".

Jarenlang was iedereen heel tevreden met zijn gewone analoge TV beeld. Nu hebben we digitale TV en is dat analoge beeld wel heel erg slecht. Als je eerlijk bent dan zie je dat sommige uitzendingen slechte kwaliteit hebben maar anderen weer goede kwaliteit. Als je de goede vergelijkt met digitaal dan is het verschil niet eens zo groot (Nee, ik ben niet blind of slechtziend). HD TV is dus al helemaal zo iets wat eigenlijk gehyped is. Je hebt al digitaal beeld en dat kan nog beter.

Om dit soort verschillen te zien MOET je wel over een groot formaat scherm beschikken want anders zijn de beeldpunten gewoon te klein om die verschillen te kunnen waarnemen. Nog geen 5 jaar geleden was trouwens een 90 cm beeldbuis overdreven groot voor de meeste huiskamers.

Als je nu dus stelt dat de Wii graphics heeft die niet van deze tijd zijn dan ben jij waarschijnlijk iemand die niet zo kritisch kijkt naar wat hem wordt voorgespiegeld door de media.
precies je kunt het een beetje vergelijken met talpa. ze hebben misschien een perfect digitaal signaal en het ziet er allemaal superscherp uit op je HD tv maar inhoudelijk is het gewoon bagger.

nu wil ik niet beweren dat xbox 360 allemaal bagger is maar het gaat er dus om dat gameplay en artwork en esthetiek VEEL belangrijker zijn dan snelle 3d hardware.

dit merk je zelfs ook bij PC spellen, guru's als john carmack zeggen ook dat direct x10 eigenlijk niet nodig is. de hele industrie keert een beetje terug van het "gooi er maar shaders tegenaan dan is het goed" concept.

vergelijk maar wat er met de PSP en de DS gebeurd is, de laatste is veel zwakker qua hardware maar overvleugelt de PSP. hetzelfde zie je nu ook met de wii gebeuren.

en lang niet iedereen is into die home cinema HD display plasma scherm scene wat de doelgroep is van xbox 360.
Innovatie en creativiteit is soms veel beter dan hersenloos geld in een product pompen.
Innovatie en creativiteit is soms veel beter dan hersenloos geld in een product pompen.
Jammergenoeg niet altijd. . . Zie Sega. Veel innovatieve producten en games, maar toch gefaald.

Toegegeven, dat kwam dan ook voornamelijk door hun marketing maar toch . . .
Ik ben het niet volledig met je eens.

Het is waar dat Sega een innovatief bedrijf was maar op dat moment was Nintendo ook aardig innovatief. Dat moet je meetellen met je beslissing denk ik.

Ik ben het met je eens dat hun marketingstrategie (Sega) idd niet geweldig was. Zeer goede consoles, hun tijd vooruit maar helaas metvoor die tijd relatief onbetaalbare prijzen voor de gewone gamer. Tel daarnaast een reeks geflopte extra's voor die consoles op een een sterkere concurrentie van andere zaken zoals krachtigere PC's met betere spellen en je hebt de nagel aan de bijna doodskist van Sega.

Gelukkig heeft Sega zichzelf nog net weten te redden. Wellicht dat ze ooit nog eens conssoles gaan maken. Maar ik denk niet nu, hun winst is nog niet groot genoeg en de markt concurreerd enorm momenteel.
Gevalletje van: wrong time, wrong place. Sega was, zoals hieronder al opgemerkt, hun tijd vooruit. Daardoor was het apparaat te duur. Gamen was iets voor de 'nerds' . Ninetendo was een beter alternatief..
Meer zelfs, innovatie en creativiteit zijn nu en zullen nog meer in de toekomst noodzakelijk zijn voor alle bedrijven om te kunnen overleven.
Soow, dat doen die jonges van Nintendo goed! Kan me iemand vertellen om welke playstation game het gaat dat je als eerste op die lijst tegekomt?

Edit:
Ik zie het al, Monsterhunter voor de PSP http://www.capcom.co.jp/monsterhunter/P2nd/ :+
heel soms wel ja (vergelijk al de andere generaties :P), maar was idd te verwachten, hoewel ik denk dat andere delen van de wereld deze statistieken anders liggen (of het gat op zen minst minder groot)
1e NDS game:
01./01. [NDS] Final Fantasy XII: Revenant Wings (Square-Enix) - 109,326 / 383,330
1e WII game:
02./03. [WII] Super Paper Mario (Nintendo) - 90,151 / 310,182
1e psp game:
22./23. [PSP] Monster Hunter Portable 2nd (Capcom)
1e PS2 game:
26./28. [PS2] Pro Baseball Spirits 4 (Konami)
PS3/XBOX(360) games komen niet in deze tot 30 voor
Ik denk echt niet dat Nintendo aan de 14 miljoen Wii's gaat komen.
De Wii is zwaar gehyped maar er zijn uiteindelijk geen revolutionaire games tot nu toe en ook niet aangekondigd.
Een andere manier van besturen blijkt toch minder ingrijpend aan de gameplay te zijn dan verwacht (van mijn kant iniedergeval).
Een titel als Wii Sports is inderdaad nieuw en revolutionair, maar imo was Guitar Hero (in dat 'genre') beter en tenminste geen minigame.
Daarbij zijn de graphics van de Wii gewoon te zwaar achterhaald, imo staat de Wii over een paar jaar wederom onderaan de lijsten zoals de Gamecube dat een paar jaar terug deed.
Uhuh, net zoals we toen over de DS dachten. DS titels blijven populair, kijk hier maar eens naar. Feit blijft dat zelfs mijn oma af en toe aan het bowlen is en er veel plezier in heeft. Mijn ma heeft zelfs ontdekt hoe de Wii aan / uit moet. Voor haar een hele opdracht, met alle respect.

Graphics achterhaald? Op welke grond. Wie bepaald dat graphics achterhaald zijn en wie niet? Ik vind dat de graphics die de Wii eruit pompt meer dan zat zijn. In tegenstelling, graphics worden meer gehyped dan de hele Wii. Nintendo heeft inderdaad meer besteed aan marketing ten tijde van de GameCube, maar hoeveel heb je nu al gezien aan commercials of online advertising voor de Wii? Niet veel dacht ik.

Ik beschouw de Wii nu al als succes. Natuurlijk zijn er 'techdemos' en zitten er rotte appels tussen, maar het ding blijft scoren. Daarnaast blijft het knap dat Nintendo winst weet te maken op de console, marginaal maar toch, terwijl concurrenten Microsoft en Sony het moeten hebben van randapparatuur en games.

En for your information, ik heb zowel Nintendo als Sony consoles/handhelds en mijn PS2/PSP catalogus is groter dan die van mijn Nintendo's.
graphics worden meer gehyped dan de hele Wii
Juist niet, het is nu hip/cool/whatever als je zegt dat je voor gameplay bent in plaats van graphics. Alsof die twee niet samen kunnen gaan :?
Daarnaast blijft het knap dat Nintendo winst weet te maken op de console
Knap is het niet, slim misschien wel. In de Wii zitten allemaal bestaande componenten/technieken, daardoor zijn ze goedkoop en snel te produceren.

Dit zag je ook met bijvoorbeeld de Gamecube en DS, maar eigenlijk alle Nintendo producten. Het is nooit iets compleet nieuws (op een paar uitzonderingen na), gewoon bestaande technieken samengevoegd. Vaak ook heel simpel en doeltreffend, je ziet gelijk wat je er mee kunt/aan hebt.

We zien wel wie het wint, en of er überhaupt een winnaar is. Volgens mij zijn het allemaal winnaars alle fabrikanten in de console markt zullen er uiteindelijk vast wel genoeg aan verdienen ;)
Das waar, en toch zijn ze vaak de eerste geweest met "nieuwe" dingen op de markt brengen, en hebben hiermee de basis gelegd voor de hedendaagse controllers (kijk maar eens in hoeveel aspecten de PS1/2/3 en xbox controllers op de SNES en dergelijke lijken qua layout).
Lijstje:

D-pad
schouderknoppen
downloadservice (had de SNES in japan al)
analoge stick
rumble
analoge triggers
wireless controller
motion sensitive controller (met rumble)

en natuurlijk de touchscreen, maar het is nog afwachten of dat overgenomen wordt door andere partijen...

(ik heb PC controller hier buiten beschouwing gelaten gezien dat een andere markt is)
Graphics en gameplay kunnen misschien wel samengaan maar gaan dit momenteel niet echt. Je ziet wel vaker dat creatieve geesten zich niet zo voor technische perfectie interesseren. Vandaar ook dat fotorealistische schilderijen een paar eeuwen geleden uit de mode zijn geraakt.
Maar als ik over een paar jaar met de wii-2 het spel wimbledon 2009 speel in HDTV op de beamer tegen spelers op het internet vind ik dat ook niet erg hoor..
[...] en toch zijn ze vaak de eerste geweest met "nieuwe" dingen op de markt brengen, en hebben hiermee de basis gelegd voor de hedendaagse controllers (kijk maar eens in hoeveel aspecten de PS1/2/3 en xbox controllers op de SNES en dergelijke lijken qua layout).
@Knirfie244

Niet helemaal waar. Ik zal je (helaas) op een paar punten moeten verbeteren:
D-pad
schouderknoppen

downloadservice (had de SNES in japan al)
Sega was namelijk eerder met een download service genaamd Sega Channel voor de Megadrive. (dat was tevens ook de eerste console die met een "breedband" verbinding kon werken (downloaden via de kabel) Dit was ook beschikbaar in Nederland via Eneco.
analoge stick
rumble
analoge triggers

wireless controller
De Sega Master system was het eerste systeem met een wireless (infrarood) controller.
motion sensitive controller (met rumble)
De Fishing controller van de Dreamcast was ook al een motion sensitive controller met rumble. Daarmee kon je (uiteraard) visspellen spelen maar ook andere spellen (bv Soul Calibur en Crazy taxi) Daarnaast had Sega ook nog eens de Maracca controllers (Samba de Amigo serie en Cool cool toon)
en natuurlijk de touchscreen, maar het is nog afwachten of dat overgenomen wordt
De Game.com van Tiger Telematics was de eerste handheld met een touchscreen.

Voor de rest heb je gelijk :)
Fishing controller van de Dreamcast
De Powerglove van Mattel voor de NES had ook al motion sensing. Dus dat stamt al van heel ver terug.

Analoge shoulder buttons/triggers begon hun leven op de Dreamcast.
Vertel eens, wat maakt volgens jou een mini-game tot een mini-game? Volgens mij is guitar-hero namelijk net zo goed een gewone game of mini-game als ieder individueel spel in Wii-sports, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen...
om maar even een weerwoord te geven :)

soms gaat het niet om graphics , maar om gameplay, fun, gezelligheid ipv bloedsnelle shaders , textures etc.

Jammer dat mensen zo vaak afgaan op uiterlijk terwijl het innerlijk vaak beter kan zijn ( om maar even in een metafoor te spreken )
Je spreekt net alsof er geen games zijn die goede gameplay met goede graphics combineren. :Z

Je moet ook weten dat het japanse volk nog meer gehaast is dan ons westerlingen, ze doen veel meer uren op werk en leven vaak in kleine 1 kamer woningen waar alle plaatsbesparing welkom is. Dan komt iets zoals een NDS natuurlijk uitstekend van pas (en het kost dan ook nog niet zo heel veel).
goede graphics != snelste graphics hardware

er is ook nog zoiets als artwork en esthetiek.
Kamers zelfs te klein voor een PSP dan ? Blijkbaar biedt de Nintendo dus toch iets meer dan de Sony
de microsoft xbox360 komt niet voor in de charts :?
Blijkbaar niet in de top30 iig.
In Japan is dat ding dan ook niet echt populair :P
Alleen de Japanse Wii heeft geen Wii Sports pack-in.
Klopt inderdaad. De Wii is daar echter ook een stuk goedkoper (omgerekend 170,- als ik me niet vergis). Japan heeft echter wel een maandje of 3 moeten wachten tot ze Sport überhaupt konden kopen...
Los van de discussie "slechte graphics / inovatieve besturing" is er een heel ander aspect wat Nintendo momenteel heel erg goed doet. Het aanbreken van totaal nieuwe markten zowel met de DS als met de Wii.

Kijk eens naar de wii reclame die mometeel draait op tv. In eerste instantie worden andere zaken onder de aandacht gebracht. "Kijk,.. mijn foto's op TV" of "Even naar het weerbericht kijken" en als een soort "afterthought" word nog even gedemonstreerd dat je er als volwassenen / gezin ook nog lol mee kan hebben. Het is gewoon gericht op een compleet andere doelgroep. Hetzelfde met de DS. Titels als Kawasaki (??) Brain Training of Nintendogs zijn geweldige hits. Heb jij al meisjes van 12 gezien met een PSP? Volwassen van 50+ die voor zichzelf een spelcomputer kopen? Ze komen dagelijks bij mij hun geld uitgeven voor een Nintendo product. (waarna ik ze moet teleurstellen omdat er geen wii's zijn :( )

Nog een voorbeeld: Ik heb hier thuis een Xbox 360 aangesloten op een FullHD 40" Samsung scherm. Denk je dat ik mijn vriendin zo gek krijg om daarmee te spelen? Diezelfde vriendin speelt wel elke keer als ze bij me is met m'n Wii die in de slaapkamer staat aangesloten op een 13 jaar oude TV. Wii Tennis, Monkey Ball, Gotlieb Pinball en vooral de oude platform spellen die je via Vitual Console download (Donkey Kong Country, Mario World, Kirby's Adventure) zijn gewoon een hit. Dat de grapics niet van deze tijd zijn is voor deze mensen helemaal niet relevant.

Ik denk niet zozeer dat de vernieuwende besturing voor het huidige success voor Nintendo zorgt maar het feit dat Nintende hele nieuwe doelgroepen weet te bereiken terwijl de hardcore gamer zo'n ding toch ook er nog wel bij wil hebben.
Diezelfde vriendin speelt wel elke keer als ze bij me is met m'n Wii die in de slaapkamer staat aangesloten op een 13 jaar oude TV.
En nu met je pokerface zeggen dat je dat ding daar niet met opzet hebt geplaatst :+
}> we spelen graag spelletjes in bed.
Ik vind het grappig dat veel gamers zoveel belang hechten aan dergelijke nieuwtjes. Misschien willen de Nintendo-kopers bevestiging zien dat hun console geen miskoop was. (Of wellicht vind ik het minder belangrijk omdat ik alle consoles heb...).
Het belangrijkste is in de eerste plaats dat je fun hebt met je aankoop. Who cares als een concurrent 10x beter verkoopt. Belangrijkste is dat je eigen platform niet flopt zodat je er ook over x jaar nog genoeg content voor vindt.
In het verleden is al duidelijk geworden dat er zeker plaats genoeg is voor meerdere spelers...
Opvallend, in de hele top 30 geen enkele Xbox-title. Nu is de Xbox natuurlijk bij lange na niet zo populair als de japanse consoles, maar daar MS zo prat ging op betere cijfers voor de Xbox360, met meer focus op Japan, zijn ze toch duidelijk weer de fout ingegaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True