Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties
Submitter: IemandOpT.net

Cemu, een emulator voor de Wii U op Windows, is online verschenen. De emulator voor applicaties voor de console van Nintendo bevindt zich nog in een vroege ontwikkelingsfase. De touch-input werkt met de muis en de knoppen van de Wii U GamePad worden geëmuleerd via het toetsenbord.

De eerste verwijzing naar de emulator verscheen online op het Gbatemp-forum. Cemu kan versleutelde Wii U-images en rpx/rpl-bestanden lezen. Er is nog niets geoptimaliseerd, wat betekent dat laadtijden lang zijn en lage framerates eerder regel dan uitzondering zijn. Het draait alleen op 64bit-Windows 7 en hoger en maakt gebruik van Opengl 3.3. Alleen Nvidia-videokaarten lijken vooralsnog goed beeld te geven. Intel-videokaarten zorgen voor raar beeld en AMD heeft de ontwikkelaar niet getest.

Spelers kunnen vooralsnog de emulator alleen besturen met het toetsenbord en de muis, waarvan de touch-input via de muis werkt en de knoppen en sticks worden vertaald naar geëmuleerde invoer van een Wii U GamePad. De instellingen hiervan kunnen op dit moment niet aangepast worden. De ontwikkelaar heeft als plan elke 'twee weken' een nieuwe versie te posten, maar of dat haalbaar is, zal de tijd leren. Het project is onder andere te vinden op Github, maar de source code is niet openbaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Hier staat volgens de dev de source-code: https://github.com/Exzap/Cemu/releases
Vind het wel vreemd allemaal, ik zie nog niet echt gameplay, en de source-code is volgensmij helemaal niet gepost. Zie o.a. de issue-tracker.

Hopelijk is dit dus geen hoax, ik zou dan ook als nieuws-site even afwachten met het plaatsen dat er een functioneerde Wii U-emulator is. Tevens wat is 'werkend'? Werkend is in mijn ogen (beetje) gameplay, save en functioneerde (usb-)controller, dit mis ik toch wel een beetje. ;)
But I could be wrong.. :9

[Reactie gewijzigd door archie2012 op 14 oktober 2015 12:37]

Zoals gezegd is het meer een Proof of Concept, werkend is in dit geval meer dat je een titelscherm ziet. Verder maakt het niet zo uit.. performance, buggy.. maakt allemaal niet uit.. Het feit dat je een Wii U game titelscherm krijgt is al voldoende om op verder te bouwen.

Volgens www.gbatemp.net waar de dev op post, zijn er al meerdere gebruikers die het werkende hebben gezien op hun pc. Een scam is het zeker niet (dan zou het al een hoax zijn, want hij vraagt aan niemand centjes oid).. Maar het is een mooi begin om verder op te borduren.

Edit: Francoism heeft in zijn reactie scam naar hoax gewijzigd, vandaar dat mijn reactie niet helemaal meer klopt

[Reactie gewijzigd door Alcmaria op 14 oktober 2015 12:43]

emulatoren zijn dergelijke complexe monsters dat ze eigenlijk altijd beginnen als de YOLO!-aktie van 1 persoon met teveel tijd, met het uiteindelijke doel dat het opgepakt gaat worden door meer mensen om het daadwerkelijke bruikbaar te maken. Daar gaan vele jaren overheen.
Zonder die gamepad WiiU titels spelen, lijkt me toch moeilijk.
De meeste wii-u games hebben meerdere opties qua controllers. En anders pak je er een goedkope tablet bij.

In de dolphin wii emulator kon je zelfs je smartphone als wii mote gebruiken. Maar daar is geen support meer voor hellaas.
Maar Mario kart en Smash bro's spelen we split screen met 2 ps4 controllers in full HD 60fps. Xbox controllers werken ook prima.
Ben benieuwd wat de prestaties zijn op een niet SPARC CPU. De Wii die een opgevoerde CPU gebruikt uit het haar 2000, vergt veel CPU kracht (single threaded voooral) om goed geëmuleerd te worden. Een AMD CPU werkt meestal niet. Mariokart draait net niet soepel hier (AMD 760K) met flinke framedrops online. Je moet dus minstens een moderne i3 hebben (3xxx serie) of enigzins te spelen.

Voor de Wii U verwacht ik dat deze nog meer vergt om goed te geëmuleerd te worden. Anderzijds, expresso is een vernieuwde Wii CPU x 3 en met betere caches.
Minstens een i5-4690k met een lichte overclock, wil je alle games spelen. Zoals Mario Galaxy, wat toch wel een favoriet is natuurlijk.

Ik verwacht ook dat het nog een flinke tijd gaat duren voordat deze wii-u emulator soepel gaat draaien. Als de programmeur mogelijk slim gebruik kan maken van de GPU, en de grafische foefjes weg laat. Dan zou het nog wel eens kunnen op betaalbare cpu's.
De wii dolphin emulator, gebruik de GPU voornamelijk voor upscaling, alliasing en dergelijke. De emulatie komt volledig vanuit de CPU.

overigens moet ik erbij vermelden, elke nieuwe versie van de dolphin emulator verbeterd de peformance wel. Oftewel steeds minder sterke cpu's zijn nodig.
Bepaalde lag in games houd je altijd, maar bv bij mario kart is dit alleen bij het laden van een nieuw level. Racen zelf gaat prima.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 14 oktober 2015 17:44]

Aangezien er geen SPARC CPU in een WiiU zit vraag ik me ook wel af wat de prestaties daarop dan zouden moeten zijn.

(Wii/WiiU is PowerPC-gebaseerd.)
De emulator laat juist alleen de gamepad zien, dus in veel gevallen nog lastiger. Maar het is een zeer vroege versie.
De gamepad is niet echt bij veel spellen vereist hoor... meestal kun je ook gewoon met de pro controller of zelfs een wiimote spelen.
en dat voor een console die nog op de markt is.
Dat was ook het geval bij de Wii, die is ook erg goed te emuleren.
De Wii was ook een veredelde GameCube dus wat dat betreft hadden de emulators al een behoorlijke basis. Desnietaltemin een goede prestatie.
Absoluut. Maar zo bied de dolphin emulator dus ook allerlei grafische opties aan. Zoals full HD (of uhd als je wilt) anti-alliasing en dergelijke.
Bij de wii-u emulator zal dat niet nodig zijn. Puur alleen op de performance focussen. Ik heb er wel vertrouwen in, de specs van de wii-u zijn niet zo zwaar.
Dat was bij de snes enzo ook het geval, maar spellen waren niet echt bepaald speelbaard. Datzelfde lijkt hier ook het geval. Vooral wanneer het spel echt gaat beginnen loopt hij helemaal vast.
wat bedoel je? ik kan alle spellen van de snes, nintendo64, gamecube en een flink aantal wii spellen prima spelen op snesx, project64 en nintendo dolphin

emulation werkt prima als je een krachtige pc hebt, de juiste settings hebt etc

over een tijdje zullen er genoeg wii u spellen speelbaar zijn

zelfs mensen die het hebben over de controller bla bla bla....met blue tooth kun je een wii-mote aansluiten en als dat niet lukt zijn er configuration files waarmee je een andere controller meteen klaar maakt voor gebruik

ik heb verschillende config files voor mijn xbox 360 windows controller waarmee ik de wii-spellen ém gamecube-spellen op dolphin kan spelen
Ik heb het over toen de eerste snes emulators uitkwamen waren de games nog niet speelbaar. Dat was ook in een tijd dat de snes nog een huidige console was. Uiteraard werkt dat allemaal prima nu :)
Waar ik op doel is dat tegen de tijd dat deze wii U emulator een beetje bruikbaar is, de wii U zelf al weer een verouderde console is.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 15 oktober 2015 01:04]

Dan heb je een aardige bibliotheek aan Nintendo hardware & software ^^ ik zou eens Zelda spellen emuleren maar orgineel speelt het beter en Twilight princess HD komt eraan.
Daar is niets vreemds aan. Vroeger testte ik altijd eerst de Gameboy (Advance) spelletjes op een emulator voor ik naar de winkel ging om het spel te halen. Appels (console), peren (handheld) ik weet het.

Daarnaast is er nog niets speelbaar, dus zoveel zorgen zou ik me als Nintendo (nog) niet gaan maken.

[Reactie gewijzigd door Speakerz op 14 oktober 2015 11:37]

Een handheld console is vaak makkelijker te doorgronden en heeft minder krachtige hardware dan een console. Ten tijde van de GameCube had je ook geen GameCube-emulators. Ik kan me voorstellen dat het nog lastiger wordt wanneer de console een idiote gimmick zoals in dit geval de tabletcontroller van de Wii U heeft.
Volgens mij zit er in de tabletcontroller nauwelijks hardware en gebeurt alles in de Wii U zelf. Als je dus de Wii U kan emuleren zou je waarschijnlijk ook wel zo'n pad kunnen nabootsen door het beeld signaal door te sturen naar een tablet en virtuele knoppen op eenzelfde tablet doorsturen als input. Het lijkt met niet erg fijn spelen maar technisch lijkt het me niet onoverkoombaar.
Minder krachtig betekent lang niet altijd minder complex. Dus wat de implementatie van een emulator betreft, zou ik me niet verkijken op de effort voor een portable console.
Doe ik met duurdere pc games, even een torrent downloaden en even spelen (en performance testen) en als het bevalt kopen, en anders gaat de spel in de prullenbak.
Pc games zijn ook gemaakt voor en door de pc.
Consoles en dan voornamelijk die van Nintendo, werken op een hele eigenzinnige manier. Een grafisch simpele game kost enorm veel cpu om het "om te zetten" naar reguliere pc taal.

Je loopt dus al snel een of twee generaties achter, even uitproberen kan tegen die tijd al tweedehands voor kleine bedragen
Wat is je punt? Bleem!(PSX) en PCSX2 (PS2) waren er ook al voor de consoles werden vervangen.

RPCS3 is ook al een tijdje bezig.

Het zou wel cool als een WiiU emulator straks de TV beelden weergeeft en je met een echte WiiU gamepad laat spelen.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 14 oktober 2015 11:34]

Al die pijn en moeite koop ik hem wel :-)
Wellicht dat het proces 'makkelijker' is bij de Wii U omdat het een voortzetting van dezelfde architectuur als de Wii is, die weer voortborduurde op de GameCube. Ze zijn ook volledig backwards compatible met elkaar (alleen moet je voor GameCube spellen op de Wii U wat trucjes uithalen). Hoewel het Dolphin project geloof ik aan heeft gegeven niet naar Wii U emulatie te streven, leek het mij (als leek) logisch dat een eventuele Wii U emulator voort zou bouwen op dat project.
''De enige reden om een WiiU te kopen is de 'gimmick' controller, en dat mis je bij een emulator. Hetzelfde geld mijns inziens voor de Wii.''

De WiiU controller kan je denk ik gewoon kopen en gaan aansluiten met bluetooth, hetzelfde als dolphin met Wiimotes. Maar pin me er niet op vast.

[Reactie gewijzigd door Nature op 14 oktober 2015 12:19]

De Pro wel, de gamepad niet. Die draait op een aangepaste Miracast, al is het mogelijk dat de controls zelf wel BT gebruiken.
De Pro wel, de gamepad niet. Die draait op een aangepaste Miracast, al is het mogelijk dat de controls zelf wel BT gebruiken.
Knoppeninvoer gaat ook over het WiFi kanaal.
Een aangepaste Miracast dongle oid is misschien wel te regelen denk ik als een chinees bedrijf denkt dat het rendabel wordt, ik heb daar niet zo'n verstand van.

Dat je geen Gamepad kan kopen vind ik wel bizar ik heb vanaf 2006-ish wel 2 xbox360 controllers versleten ik zit nu op mijn derde die best wel op zijn end raakt.
Je kan de Wii U pad niet los kopen, vaak al verhalen gelezen van mensen die eentje gesloopt hebben en met gevallen peren achterbleven...

Wii U Pro controller is wel los te koop, maar die is niet genoeg voor bediening van de Wii U.
De enige reden om een WiiU te kopen is de 'gimmick' controller, en dat mis je bij een emulator. Hetzelfde geld mijns inziens voor de Wii.
Behalve dat de Wii Remotes gemakkelijk apart kunnen worden aangeschaft en dat ten tijde van de Wii dit ook gedaan werd door mensen voor hobbyprojectjes als deze.
"Niemand" lijkt mij wat overdreven, ik zit hier zeker wel op te wachten! Zoals The_Bird bijvoorbeeld noemt is het testen van een game op een emulator voor je de game werkelijk gaat kopen soms erg handig! En om heel eerlijk te zijn vind ik 90% van de spellen niks op de WiiU maar de overige 10% erg leuk. Om hier nou speciaal een console voor aan te schaffen vind ik wat overdreven dus dan zou dit een mooi alternatief zijn! En ja ik weet het, het mag niet en is niet eerlijk tegenover de developers enz. maar dat is het punt nu even niet..

Los daarvan is het technisch gezien natuurlijk gewoon tof als iemand dit voor elkaar weet te krijgen!
Niemand? Echt NIEMAND? Ook niet de developer? Of de buurman? Of een ver familielid?

Nou, dan ben ik maar de enige. :/
Je vergeet hierbij een aantal niches. Er zijn op de Super Smash games namelijk variaties gemaakt door de community. Die gemodde files zullen niet zo makkelijk spelen op een systeem dat niet aangepast is. Een emulator biedt daar dus uitkomst, want nu heb ik m'n Wii moeten modden om Project M (SSB Brawl mod) te kunnen sideloaden. Ook moet je je Wii modden om de Engelse patch van Fatal Frame 4 te loaden, een spel dat enkel in het Japans verkrijgbaar is. Ook hier zal een emulator uitkomst bieden.
Probleem met een WiiU emulator is dat niemand er op zit te wachten.
Hoe kom je daar zo bij? Ik wacht daar namelijk wel op.
De enige reden om een WiiU te kopen is de 'gimmick' controller, en dat mis je bij een emulator. Hetzelfde geld mijns inziens voor de Wii.
Ik denk dat er best wel meer redenen zijn waarom iemand een Wii U zou kopen, en dat beperkt zich niet tot jouw genoemde redenen. Jij spreekt enkel voor jezelf, niet voor anderen.
Ook heeft de WiiU nou niet echt (exclusive) spellen waarvan ik zou zeggen dat ik die echt MOET spelen
Tja, ook dat is slechts jouw opvatting en geen absolute waarheid. Ikzelf zou graag Super Mario Maker willen spelen.
Er zitten waarschijnlijk meer mensen op een Wii U emulator te wachten dan op een PS4/Xbox1 emulator aangezien veel van de top console spellen gewoon op de PC beschikbaar zijn.
Probleem met een WiiU emulator is dat niemand er op zit te wachten.
Daar zit je probleem al... Jij zit er misschien niet op te wachten, maar een hoop andere mensen wel.. Genoeg mensen die er op zitten te wachten puur omdat het zou kunnen, en dan schaffen ze wel een losse controller aan daarvoor (zoals ook gebeurde bij de Wii)..
Super mario U
Mario Maker
Mario kart U
De nieuwe Zelda die er aan komt.

Genoeg spellen die de Wii U al bijna een must have maakt. Dat jij er niet op zit te wachten betekend niet dat er niet velen anderen zijn die dat wel doen :)
Dat is echt onzin.

Alleen de wii U verkoopt nu slechter dan zijn voorganger Wii. Met de gamecube uitgezonderd heeft elke console van Nintendo zijn voorgangen altijd weten te overtreffen. Het gaat helemaal niet slecht met Nintendo ook al willen de velen call of duty fanboys dat graag doen geloven. De 3DS gaat momenteel als een malle en ook elke mario / zelda game staan keihard in de top 3 van meest verkochte games. Nintendo heeft misschien percentueel minder consoles verkocht dan ms en sony, maar hun first party games worden standaard bijna net zoveel van verkocht als consoles zelf, wat hun bakken met geld oplevert. Nintendo staat nog altijd in de top 5 van bedrijven welke het meeste cash geld achter de hand heeft, samen met Apple en Google.

Sla vgcharts eens erop na zou ik zeggen

[Reactie gewijzigd door ro8in op 14 oktober 2015 14:36]

Ik hoop het echt van harte. Ben op latere leeftijd de games weer gaan waarderen.

En zo slecht doet de wii-u het niet idd. Een kleine achterstand op de Xbox toch. En de Xbox of ps heeft nu niet heel veel meer games te bieden, als je third-party buiten beschouwing laat.
http://www.gamesradar.com...-much-money-its-got-bank/

Een wat ouder artikel, maar de cijfers zijn nog steeds relevant, Het komt erop neer dat Nintendo zoveel geld op de bank heeft dat zij elk jaar 250 miljoen euro verlies kan lijden en het nog zou kunnen uithouden tot 2075.

Overigens hebben ze tot de dag van vandaag nog geen jaar gehad waarin zij verlies hebben geleden! Dus inmiddels kunnen ze het langer uithouden dan 2075 waarschijnlijk.
Here's the exact quote taken from a feature in the latest issue of the UK's Nintendo Gamer magazine: "Buried in reams of financial data is the revelation that Nintendo have 812.8 billion Yen (£6.7/$10.5 billion) in the bank - enough for it to take a 20 billion Yen loss (£163/$257 million) every year until 2052. Then there's almost 469 billion Yen (£3.8/$6.0 billion) held in premises, equipment and investments. When that runs out - we're in the year 2075 by this point - they've got some of the most valuable intellectual property in gaming to sell off before the company goes out of business."
Het hele "het gaat slecht met Nintendo" verhaal is gewoon niet waar en zijn enkel geruchten die de wereld in worden geholpen door de grote groepen COD spelende PS/Xbox fanboys.

Waarom zij dit doen is mij ook een raadsel, want het is toch alleen maar prima dat er meer concurrentie is waarvan de een het weer anders probeert te doen dan de ander. Daar hebben wij als consumenten enkel alleen profijt van :)

Denk je nou echt dat zo een mega concern als Nintendo zo vast blijft houden aan het hele familie voor alle leeftijden games concept als het voor hun niet zou werken?

Waar Nintendo momenteel het zwaar mee heeft is groeien. De hele mainstream ouders met kinderen markt hebben ze al in handen, dus daar is de groei wat uit. Ze zijn op zoek naar nieuwe groei markten en zien onder andere potentieel in het publiek wat nu bij MS en Sony zit. Echter weet Nintendo nog niet goed hoe zij dit moeten aanpakken zonder hun huidige markt te verliezen. Om in een keer hun merk als hardcore gamer achtig ala PS4 te gaan neerzetten zou een enorme markt verlies zijn voor hun dus logisch dat zij dit niet doen! Zo hebben ze onlangs laten weten om door te groeien meer focus te gaan leggen op mobiel bijvoorbeeld. Helaas wordt dit door de media en veel mensen opgevat als het gaat slecht met Nintendo daarom gaan ze nu op mobiel richten, maar dat is helemaal niet het geval. Nintendo is gewoon op zoek naar nieuwe markten om weer nog groter te kunnen groeien zoals elk gezond commercieel bedrijf dat doet..

[Reactie gewijzigd door ro8in op 14 oktober 2015 16:48]

Goed om te horen :).
Ik denk persoonlijk, dat een nieuwe nintendo console met third party support het erg goed zou doen. Ik ben er meteen bij iig. Zolang de echte Nintendo games er ook op verschijnen, vanzelfsprekend.
Je zegt het nu zelf: mensen kopen de wiiU voor Nintendo games.
En de wiiU staat nu op 10 miljoen wereldwijd geloof ik. Niet echt een succes.

Maar je hebt gelijk, zakelijk is Nintendo briljant.
"De enige reden om een WiiU te kopen is de 'gimmick' controller, en dat mis je bij een emulator. Hetzelfde geld mijns inziens voor de Wii."

??Huh?? Echt waar?

Gamepad is wel de laatste reden om een Wii U te halen. Het enige is en zal altijd zijn,..... Nintendo exclusives. Ik gebruik de pad nauwelijks. Voor Mario Maker zie ik wel echt die toegevoegde waarde. Bij Deus Ex vond ik het wel leuk gedaan trouwens en bij Pikmin 3 werkt het ook wel lekker. Wat ik tot nu toe hoor bij Star Fox ook.

Maar het is vaak geen must. Mario Kart, Donkey Kong, Mario 3D World, Bayonetta, Smash Bros, Yoshi en Splatoon twijfel ik even. Heb ik nog niet gehaald omdat ik letterlijk nog geen tijd voor heb gehad. Xenoblade vast ook niet.

Ik zeg al jaren dat ik die PS4 ga halen, maar tot op heden nog steeds niet gedaan. De Xbox is gewoon een slechte grap. Snap dat je voor de truly next gen beste graphics etc. etc. je een PS4 haalt of lekkere PC, maar er is ALTIJD een reden om een Nintendo console te halen. Ik heb er nu 13 in de kast waarvan op zijn minst 10 sick ass fun waren! Het mag dan geen succes zijn, ik zie bijna iedereen met WiiU er met veel enthousiasme over spreken.

Maar denk btw wel dat die emu een probleem gaat worden, dat ben ik zeker met je eens.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 14 oktober 2015 14:59]

Nintendo is de keizer van exclusives ongeacht het platform het jaartal en concurrent dit is één van de reden van hun succes en hun nalatenschap blijft groeien van generatie op generatie.

De bedoeling van jou verhaal is mij niet geheel duidelijk maar wat het ook is je hebt dat recht maar aub een beetje met respect.. Nintendo bewijst hun waarde keer op keer en blijven dat doen.
Tegen de tijd dat dit speelbaar is zal de Wii U waarschijnlijk niet meer op de markt zijn.
Wat ik vooral heel erg leuk vind aan dit soort zaken, is dat er mensen zijn die in hun vrije tijd het voor elkaar te krijgen dit te bouwen. Los van alle copyright schendingen die hier worden gepleegd is het gewoon ontzettend knap dat iemand op zijn zolderkamer een emulator kan bouwen voor een dergelijke machine. Het moment dat hij of zij de eerste game "werkende" heeft gekregen zal toch echt wel tot een klein vreugde dansje hebben geleid.

Dus.. petje af!
Copyright schending is meestal niet eens aan de orde met emulators, tenzij er code van de console zelf gebruikt (zoals bij PCSX2 bijvoorbeeld, de bios komt van een echte playstation). Bij veel emulators wordt echter bijna alles gereverse-engineerd.
Inderdaad: Petje af! Natuurlijk moet er nog van alles aan de interface gebeuren en sterk geoptimaliseerd worden. Maar als je dit al kunt, dan heb je behoorlijk grote technische hobbels genomen. Geweldige prestatie!

Copyright schendingen komen vaak pas als iemand de emulator gaat gebruiken om gedownloade spellen te spelen. De emulator zelf zal in dat opzicht niet zo'n probleem zijn.
Inderdaad voor een persoon is het een uitdaging en als het lukt een hele prestatie maar om het openbaar te maken en te verspreiden vindt ik hetzelfde als een hack of virus verspreiden het créeert schade en dus strafbaar.

Als iemand aansprakelijk wordt gehouden heb ik geen medelijden in alle drie gevallen.

[Reactie gewijzigd door JehannesWeggen op 20 oktober 2015 00:42]

Gaat nog best vloeiend ook, binnenkort Smash Bros U op pc?
Of nog beter Super Mario Maker ;)
Heb je niet veel aan zonder het Nintendo netwerk ben ik bang :-(
alles kan gekr**kt worden maar ik weet het wordt zeer lastig.
Lastig en vooral tijdelijk. Blijf je de boel kraken tot je er bij neer valt.
Of nog beter Super Mario Maker ;)
Dan speel je toch gewoon Super Mario Bros. X? ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 oktober 2015 12:20]

Oooh, zou geweldig zijn :D
Even voor de duidelijkheid, dit is dus een proof of concept en tot vooralsnog niets meer. Zal nog jaren duren voordat je er echt spellentjes vloeiend meer kunt spelen.
Er zijn altijd mensen die blij zijn met een Emulator.
Ik gebruik zelf alleen de Gameboy emulator om Custom pokemon games te spelen.
Maar andere emulators kunnen mij gestolen worden.

Als je echt een nintendo game wilt spelen, dan ga je toch wel een Wii U of 3DS kopen.
Hoewel Splatoon op de PC lijkt me dan wel weer heel erg leuk om te doen.
Tja, ik vind het best leuk om Mario Kart te spelen met vrienden.

En nu kan dat met 4 Xbox controllers, en de GC heb ik aan een neef gegeven.

Ik blij (want Mario Kart op 4x de normale res ), hij blij met een gratis GC.
Tof!

Hoop dan wel dat Nintendo de boel niet verpest, maar ben bang dat ze daar toch niet aan zullen ontkomen. Dus eigenlijk hoop ik dat de makers zich alvast voorbereiden op wat gaat komen.
Dit kan nog een tijdje duren voor het werkt, ik spel vaak op een DS emulator en merk ook pas sinds 2 jaar dat die ik gebruik stabiel bij iedere game werkt.

In andere woorden, misschien is de NX allang uit wanneer dit normaal begint te werken, echter is dit alsnog een nette prestatie.
Ik vind de NES of SNES emulators nog steeds niet de ervaring evenaren als op de NES en SNES. Daarom heb ik jaar of 8 geleden voor NES en SNES een cartridge gekochti in de VS met een SD kaart erin waar ik alle spellen op heb gezet en kan spelen. De NES versie heeft iemand toen een beperkte productieoplage van uitgebracht die ik nergens meer te koop zie. Ja heel soms op ebay VS voor absurde prijzen.