Ontwikkelaars van Citra 3DS-emulator kondigen Nintendo Switch-emulator aan

Het team achter de Citra-emulator voor de Nintendo 3DS, heeft op Twitter een nieuwe emulator aangekondigd voor de Nintendo Switch. Vooralsnog is de emulator genaamd Yuzu alleen geschikt voor ontwikkelaars en draaien er nog geen officiële games.

De makers geven aan nog niet te weten hoe snel de emulator wel in staat is om games van de Nintendo Switch te laten draaien. Het team zegt dat het maken van een emulator voor de console erg complex is, maar dat er wel aanzienlijke vooruitgang wordt geboekt.

Op dit moment is Yuzu wel in staat om bepaalde niet-commerciële games op te starten, zoals homebrew games, maar dat gaat nog gepaard met de nodige problemen en het is nog niet mogelijk om de graphics in 3d te renderen.

Yuzu staat nog in de kinderschoenen en is nu alleen nog bruikbaar voor reverse engineering van de Switch en voor zelfontwikkelde programma's, zo melden de makers op de Github-pagina. Het is de bedoeling dat Yuzu uiteindelijk Windows, Linux en macOS zal ondersteunen.

Het project is in de lente van 2017 opgestart door een van de originele ontwikkelaars van Citra, een opensource-emulator voor de Nintendo 3DS uit 2014. Onlangs hebben meer leden van het team achter Citra zich gericht op de ontwikkeling van Yuzu. Met Citra is het onder meer mogelijk om The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D te spelen.

Door Joris Jansen

Redacteur

15-01-2018 • 17:38

62

Reacties (62)

62
59
34
1
0
14
Wijzig sortering
De Wii U-emulator CEMU is best indrukwekkend en draait Breath of the Wild in 4K met 60fps.

https://www.youtube.com/watch?v=M6tI71ogxVE
Met hardware die 8x een nieuwe Switch kost. :p
Dat valt nog wel mee en doet bovendien niks af aan het feit dat het een indrukwekkende emulator is.
Dat zeg ik ook niet :p

Alleen de videokaart al komt op 2x een Switch. Dan moet je de rest er nog bij halen. 8x is misschien wat overdreven maar 4x is dat zeker niet.
Maar dat is toch ook juist de reden waarom je het in extreem hogere resolutie kunt spelen dan op een WiiU of Switch?

Snap de redenering niet zo. Logisch dat je voor betere graphics een duurder apparaat nodig hebt.
Die paar honderden euro's maken weinig uit als je van games houdt, de gemiddelde tweaker heeft best wel wat geld te besteden :Y) Je kan nog 1000 en 1 andere dingen met een goede pc, en het is een schijntje als je het vergelijkt met hoeveel uur je ervan geniet, en hoeveel je verdient in een jaar of 4.
Het is meer dat als je al zo'n bakbeest van een apparaat hebt staan, dat emuleren dan dus mogelijk is.

Het lijkt mij redelijk onwaarschijnlijk dat de gemiddelde gebruiker van die emulator er specifiek een dure game-rig voor koopt. Dus kosten van de hardware zijn een non-issue in dat geval (snap sowieso niet waarom je wilt vergelijken).
Anoniem: 221563 @9071016 januari 2018 13:10
En je hebt ook minimaal een 4x zo hoge resolutie. Het komt zelden voor dat kosten/kwaliteit verhouding lijn zó lineair is :+
Een GTX 1060 kan toch makkelijk de GTX 980 verslaan, en die wordt gebruikt. De goedkoopste GTX 1060 6GB is minder dan 300 euro. Net zoveel als een Switch. Dus dan denk ik dat de gehele PC 3x zoveel zal kosten dan een switch? 2x zoveel kan ook met budget componenten :)
Hoeveel mensen ken jij die een dure pc kopen met als enige usecase een enkele emulator draaien?
Specs uit het fimpje:

"CPU: i5 7600k - Delidded(TIM replaced with coollaboratory liquid pro) Core 5.3Ghz @ 1.47v (Normally running 5.2 @ 1.4v)
GPU: gtx 980 wind force - Watercooled 1580Mhz/7800Mhz @ 1.28v
RAM: 8gb corsasir vengence lpx - 3200Mhz @ 1.27v , Timings 13-17-17-28"

Dat lijkt me misschien 2,5x een Switch ;)
je vergeet de helft van de PC, die i5 met moederbord is al meer dan 1 switch, die gtx is er al 2 (bijna 3 met inflatie en minen meegerekend, ding kost 500 euro), die 8GB RAM is ook 100 euro, dan nog maar zwijgen over PSU, case en cooling, dat is tesamen ook al een switch. Toch ruim 4 switchen voor een cemu emulator, best prijzig als je het mij vraagt :P
Wel het voordeel is dat je die ene machine dan kunt gebruiken om alle consoles waar tot nu toe een emulator van is wel kunt spelen. Nog maar 1 apparat aan je tv... DAT is nou waarom ik graag BC in nieuwere consoles zie (indien mogelijk wat betreft kracht), zodat ik de oudere console op kan opbergen maar toch al mn oude games kan blijven doorspelen.
Anoniem: 939449 @9071015 januari 2018 18:11
... niemand koopt een game pc om alleen een switch te emuleren.
Dit is bijzaak. Is toch mooi meegenomen als je het mij vraagt.
Je kunt zowat alles emuleren kijk maar eens op emulator zone :p
Naast dat het natuurlijk 100% illegaal is om Switch games op een PC te spelen ;)
Anoniem: 939449 @9071015 januari 2018 18:18
Nou .. dat klopt niet helemaal..
Als jij een Nintendo Switch spelletje in bezit hebt mag je deze emuleren. ;)
Hoe wil je dat spel op je PC krijgen? Door hem te downloaden? Mag niet.

Of door het geheugenkaartje uit te lezen. Dat gaat ook moeilijk worden, want die zijn encrypted. En die mag je ook niet doorbreken ;)

Ik lees / hoor vaak dat mensen het illegaal emuleren van games goedpraten "want ik bezit het origineel", nee dat doe je niet. Je bezit een licentie op het origineel en in die licentie staat wat je er mee mag. En die licentie verbied 9/10 keer dat je er een kopie van maakt. En downloaden is sowieso al verboden.

Emulatoren opzich zijn legaal, zolang ze maar geen officiële (boot)code gebruiken, voor een homebrew spel is dat natuurlijk leuk om te proberen. Maar om illegaal een spel mee te spelen, nee.

@ de drie hieronder. Leest de auteurswet er op na. Downloaden mag niet, tenzij het expliciet is toegestaan. (en dat is het dus niet).

Nog een bron voor je: https://stichtingbrein.nl/wat-mag-niet.php
Het voor eigen privé gebruik kopiëren van games en software was altijd al expliciet verboden in Nederland.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 25 juli 2024 01:48]

Je gaat naar mijn mening weer een beetje te ver in wat wel en niet mag @90710
Om te beginnen met een bron van dezelfde auteur
De Auteurswet zegt dat software mag worden gereverse-engineerd om interoperabiliteit van zelf ontwikkelde software met andere software tot stand te brengen. Zo mag een ontwikkelaar een eigen driver maken om de (embedded) software in de grafische kaart te kunnen besturen. Hij mag daarvoor de bestaande driver pakken en deze disassembleren: de binaire code uit elkaar halen om zo in één keer te zien wat de driver allemaal voor commando’s kan versturen en ontvangen. Ook mag hij het communicatieprotocol observeren en daarmee achterhalen hoe zijn eigen software moet werken.
Dus even een overzicht van wat mag: protocollen afluisteren en onderzoeken (tussen het kaartje en eventuele api's/interfaces van nintendo's software) + binaries decompilen en onderzoeken.

Maar Arnoud noemt ook een beperking, ja dat heb ik ook gelezen:
Een lastige beperking aan het recht om te reverse engineeren is dat het moet gaan om het interoperabel maken van eigen software. In veel gevallen is het doel van reverse engineering eerder het maken van eigen software die hetzelfde doet als de software die uit elkaar wordt gehaald. Het “klonen” van software via reverse engineering is echter expliciet verboden. Het voorbeeld van de driver hierboven is een grensgeval: weliswaar wordt de driver een soort van gekloond, maar het doel is om de eigen software met de software in de kaart te laten werken.
Een emulator doet natuurlijk iets na, maar in dit geval kun je beargumenteren dat je hiermee de switch kaartjes interoperabel maakt met windows of linux etc. Sterker nog, ARM emulatoren zijn er al, en dat mag. Verder hoef je alleen de api's/interfaces in te vullen van Nintendo (protocollen dus) en die door te linken naar directx/opengl etc. etc. etc.

En over het klonen, ja dat moet je voorkomen. Nu zul je wellicht denken: ja maar misschien gebruiken ze een bepaald zelf verzonnen encryptie algoritme dus die moet je dan wel clonen. Helaas is het zo dat je geen patenten/rechten hebt op algoritmes in Nederland (en ik geloof de EU). Encryptie is niks anders dan kei harde wiskunde die in een bepaalde volgorde uitgevoerd moet worden, dat kan gewoon niet anders.
Anders is dat inderdaad in Amerika bijv. waar de maker van PGP patent problemen kreeg.

Anyway, stel dat: iemand maakt een USB3 adapter voor switch kaartjes waardoor de emulator de software kan afspelen, volgens mij mag dat prima.
Ik moet toegeven dat dit enigszins een grijs gebied is waar je moet oppassen wat je doet als ontwikkelaar, echter is het niet zo zwart/wit als jij de wereld lijkt te zien.

ohja, licenties staan niet boven de wet.
Als ontwikkelaar inderdaad uitkijken (zeker met die rare patenten rechten in Amerika).
Maar als gebruiker heb je echt niks om je je zorgen over te maken.
Anoniem: 939449 @9071015 januari 2018 18:26
Decrypten mag niet, maar ze zullen vast wel een manier vinden om te emuleren zonder te decrypten, daardoor is het dus wel mogelijk om te emuleren zonder de ELU te overschrijden.

Downloaden, alweer, is gewoon toegestaan als jij een spelletje bezit.
Een backup is een backup of het nou van Piet komt of van Klaus.
Wanneer je een spelletje koopt, bezit je het recht om een spel te spelen.
Tenzij er specifiek in de ELU wordt vermeld dat emuleren niet is toegestaan mag je lekker emuleren.
Doet Nintendo zelf ook trouwens met de Gameboy Advance/DS spelletjes in de e shop.
Tenzij er specifiek in de ELU wordt vermeld dat emuleren niet is toegestaan mag je lekker emuleren.
Doet Nintendo zelf ook trouwens met de Gameboy Advance/DS spelletjes in de e shop.
Nintendo heeft natuurlijk alle rechten om emulatoren en roms voor hun eigen games te verkopen. Sterker nog, dat maakt het juist nog minder legaal om ze zelf van een derde partij te downloaden.
Anoniem: 939449 @9071016 januari 2018 08:58
Nee logisch dat Nintendo hun eigendom mag emuleren.. maar daarom kunnen ze dus ook niet in de ELU zetten dat emuleren illegaal is, dan mogen ze het zelf ook niet. :P
Laten we eerlijk zijn. Hoeveel mensen gaan het spelletje eerlijk kopen om het vervolgens te emuleren? Vrij weinig, want dan kun je net zo goed een Switch aanschaffen.

Vanuit dat oogpunt vind ik emuleren een slechte zaak voor recente gameconsoles. Het is 9/10x gewoon piraterij. Bij oudere games heb ik er minder bezwaren tegen, omdat zo games ook makkelijk door toekomstige generaties gespeeld kunnen worden.
Anoniem: 950021 @jangel15 januari 2018 23:48
Dat is ook niet waarom we emuleren. We emuleren omdat we oudere consoles die we niet meer hebben aangesloten nog wel willen gebruiken. We hebben die spelletjes nog wel, maar willen dat ding niet meer aansluiten. Deze switch emulator is vooral mooi en handig als we twee generaties verder zijn.
Dit is exact de reden voor mij om te emuleren, zo nog Windwaker op mn iMac gespeeld (heb dat spel echt wel in de kast liggen).
Of oude pokemons op mn ipad, liggen ook allemaal stof te vangen in de kast. Alleen maar een ipad mee op vakantie is toch wel praktisch.

Mensen kunnen zo heerlijk over een kam scheren met dit soort discussies...
Anoniem: 221563 @jangel16 januari 2018 13:07
Hiero in ieder geval een. Sommige games speel ik liever via een emulator gezien ik dan meer controle heb over de grafische weergave zoals hogere resoluties, textures etc.
Downloaden van roms is niet toegestaan ook als je het spel bezit. Het wordt gedoogt omdat er geen beginnen aan is. Naast dat dat soort sites, net als vele andere semi-piraterij 9/10 keer in Frankrijk gehost worden. Waar de software rechten een stuk flexibeler zijn.
Eh, was dat verbod op decrypten niet een Amerikaans dingetje ?
Als je zelf de software legaal verkregen hebt, zou je op zijn minst een backup mogen maken lijkt mij.
Dan kan Nintendo schrijven wat ze willen in hun EULA's, kan Brein roepen wat ze willen, strafrechtelijk gaat uit van het wetboek, niet een overeenkomst met een commerciële partij.
Anoniem: 221563 @Madshark16 januari 2018 13:06
Je mag in NL niet die beveiliging kraken, ook niet voor een prive backup.
Je mag met de kaartjes doen wat je wilt hoor, dat is jouw bezit. Vertellen hoe je uiteindelijk de beveiliging hebt omzeilt mag ook. De games vervolgens zelf aanbieden mag niet.
Met het kaartje mag je inderdaad doen wat je wilt. Zou Nintendo een zorg zijn of jij hem door de WC spoelt of niet. Met de software die erop staat mag je echter niets dan spelen.

Wanneer je het product in gebruik neemt, ga je automatisch akkoord met de voorwaarden, en die verbieden het dat je de software dupliceert, aanpast, of reverse engineered. En voor wie zegt dat de EULA niet rechtsgeldig is, lees onderstaande artikelen:Je koopt namelijk een licentie om De game te spelen. Maar dat iemand ervoor kiest on een licentie te kopen die op een fysieke drager staat is diegene zijn keus.

Hetzelfde geldt voor downloaden van een spel waar je de cd van kwijt bent geraakt. Technisch gezien ben je in overtreding wanneer je de game uit illegale bron download. Maar niemand zal je oppakken als je gewoon netjes je eigen serial gebruikt ;)

[Reactie gewijzigd door D3F op 25 juli 2024 01:48]

In Nederland hebben we nog altijd de thuiskopiewet, dus wij mogen wel degelijk de software van het kaartje kopieeren en inzien. https://nl.wikipedia.org/wiki/Thuiskopie

En de wet gaat boven gebruikersvoorwaarden.

[Reactie gewijzigd door QErikNL op 25 juli 2024 01:48]

Klopt, maar de thuiskopieregeling geldt niet voor software. Die is daar expliciet van uitgezonderd. Check anders de auteurswet even, artikel 45n:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001886/2017-09-01#HoofdstukVI
Totdat je common sense gebruikt.. dan is dat allemaal gibberish en is er niks mis mee om een game te downloaden als je er netjes voor betaald hebt. Het is juist een ode aan de game om er met betere graphics van te genieten, en een fijn gevoel dat je niet afhankelijk bent van hardware zodat je de game altijd nog in de toekomst nog kan spelen.
Exact, of de semantics het nou legaal of illegaal maken, dat boeit mij echt niet als ik iets doe met wat ik heb gekocht in mijn eigen huis (zolang je geen bommen aan het maken bent ofzo).
Dat houd het overgrootste gedeelte van de gebruikers van de software net zo min tegen en er is geen beginnen aan om het te handhaven, dus wat voegt die wetgeving (die ook nog eens verschilt van land tot land) eigenlijk toe aan de discussie over een emulator (welke ook weer keer op keer dezelfde uitgekauwde discussie is)?
Die licenties kunnen m'n Kont kussen. NL wetgeving geldt.

Moreel gezien is er momenteel niks mis met emuleren van een switch en het spelen van een game op een pc. Zolang je de game hebt.
Ik denk niet dat een rechter iemand voor zoiets een hoge boete geeft. Al was het maar omdat het argument tegen downloaden vaak het ontnemen van inkomsten is. Als het ze niks kost, en misschien zelfs geld opleverd, kunnen ze moeilijk honderden euros eisen.

Zeg niet meteen legaal, maar vergeleken met iemand die download om niks te betalen is het denk ik minder erg.
Anoniem: 420148 @9071015 januari 2018 23:13
Of door het geheugenkaartje uit te lezen. Dat gaat ook moeilijk worden, want die zijn encrypted. En die mag je ook niet doorbreken ;)
Tja, maar who cares. Valt niet te controleren. Ik heb ook m'n legit PS2 games later nog op de PC gespeeld in full HD. Wie gaat me tegenhouden?
Anoniem: 221563 @jaaoie1716 januari 2018 13:04
Ja, je mag een backup maken. Nee, je mag geen beveiliging kraken. In de praktijk kun je dus geen backups maken.
Het blijft zo verschrikkelijk zonde dat die emulator proprietary is. En het draait ook nog eens alleen op Windows. Ik ben bang dat dit uiteindelijk de dood wordt voor Wii-U emulatie.
Ze zijn bang dat ze hun ver bovengemiddelde inkomsten gaan verliezen :P Het heeft zelfs een tijdje boven de $100.000 gezeten. Ze hebben ook programmers ingehuurd voor de wat complexere dingen. Dit is de op een na voornaamste reden dat de Wii U zo snel zo ver in emulatie terecht is gekomen, behalve het feit dat de architecture over je laatste generatie Nintendo consoles hetzelfde is gebleven(PowerPC, Switch daarbuiten gehouden)

https://www.patreon.com/cemu

[Reactie gewijzigd door MrFax op 25 juli 2024 01:48]

Heb het meermaals geprobeerd met m'n 1700x & GTX1080 maar het blijft een stotterende ervaring.
Je moet een mod installeren.
die gfx packs enzo? Heb ik, ook die shaderpacks geprobeerd. Heb het idee dat het allemaal beter werkt op een intel CPU
Dat zou kunnen, dit is de patch.
Single core performance is volgens mij ook een grote bottleneck
Wachten op de eerste die zelf een switch in elkaar knutselt met een groter scherm en originele joypads :)
je kunt m gewoon in de dock zetten en vam 60"spelen toch?
ja oke dat is een feit, ik had persoonlijk een iets groter scherm gehad in het geheel voor onderweg vandaar :)
Of gewoon 60fps 1080p/4K...
In mijn ogen niet echt nodig, zeker niet bij een semi portable device. Een groter scherm daarintegen zou wel mooi meegenomen zijn denk /vind ik.
Fijn! Heb zelf een switch, maar emulators zijn ideaal voor "later". Over 15 jaar als cartridges niet meer beschikbaar zijn, games niet meer te koop zijn of werken en de hardware het allemaal begeeft.

De eerste generaties consoles gaan lang mee (Super Nintendo etc) maar ik betwijfel of de PS4's van nu het over 30 jaar nog doen....
Maarja, de PS4's en Xbox one's van nu zijn niets meer dan PC's dus niet moeilijk te emuleren..
klopt. maar emulators zijn vaak voor ontwikkelaars het interessants als de consoles nog vrij nieuw zijn. Als er geen emulators meer gemaakt worden zou ik dat persoonlijk zonde vinden. Juist voor over X jaar als de meeste ps4's xbones defect zijn.
Nee, het is juist voor een emulator maken interessant om oudere consoles compleet te kunnen emuleren, juist nieuwere zijn minder interessant omdat de benodigde kracht om die te kunnen emuleren op het moment toch nog niet voldoende is voor een doorsnee gebruiker. En precies zoals je zegt, juist ook omdat oudere consoles vaker inmiddels niet meer werken.
hoop dat het wel wat makkelijker speelbaar is dan Citra, kom nog steeds niet echt lekker erdoor om games er in te krijgen en goed te configureren.
tja...ze moeten eens een berichtje sturen naar de ontwikkelaars van CEMU....die hebben nog wel tips, daarmee kan de ontwikkeling in een stroomversnelling komen!
Toch mooi dat ze dit zo snel weten te realiseren!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.