Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties
Submitter: Grompie

Ontwikkelaars van de Dolphin-opensourcesoftware hebben de emulator voor de Wii en GameCube aangepast waardoor de enige game die nog niet draaide, Star Wars: The Clone Wars, nu alsnog met Dolphin te spelen is.

Dolphin 5.0 kon alle games uit het officiële GameCube-aanbod booten, op een titel na: Star Wars: The Clone Wars. Dat spel onttrok zich aan emulatie door de manier waarop het gebruikmaakte van de Memory Management Unit, of mmu, van de PowerPC-processor.

De GameCube en de Wii geven games toegang tot virtueel geheugen en zolang de games gebruikmaken van de default mappings wat betreft Block Address Translations, of bats, zoals bij de meeste games het geval is, is er niets aan de hand. Dolphin kan de mmu hierbij accuraat emuleren. Zolang games maar op een voorspelbare manier het geheugen benaderen, kan Dolphin dit, simpelweg door meer ram te mappen dan de GameCube heeft.

Star Wars: Rogue Squadron 3 vormde lang een obstakel omdat de game bij langere lees- en schrijfsessies op een onvoorspelbare manier van een valide geheugenadres naar een ongeldig adres kon overschakelen. Star Wars: The Clone Wars deed daar nog een schepje bovenop door gebruik te maken van de mogelijkheid van Block Address Translations te wisselen en zijn eigen geheugenmappen aan te maken.

De manier waarop Dolphin geheugengedrag voorspelde, werkte hierdoor niet: de software zou de bats daadwerkelijk moeten emuleren en moeten kunnen in- en uitschakelen, gedurende het draaien van het spel. Daarom hebben de ontwikkelaars de mmu opnieuw geschreven en dynamische bat-functionaliteit toegevoegd. Ze wisten al langer dat dit de manier was om Star Wars: The Clone Wars draaiende te krijgen, maar konden dynamische bats tot nu toe niet implementeren zonder dat de prestaties hier enorm onder zouden leiden. Door de rewrite is de mmu-emulatie nu een stuk accurater en zouden ook enkele andere games geen crashes meer vertonen, stellen de ontwikkelaars.

Dolphin Dynamic bats perf test

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Ik zie hier veel vragen over de nodige kracht van je computer voor het draaien van Dolphin. Dit is per spel afhankelijk, maar ook afhankelijk van een aantal instellingen:

- De interne resolutie die Dolphin hanteert: Dolphin kan het spel renderen op een hogere resolutie dan de originele gamecube of wii resolutie. Dit is ook een van de, misschien wel de, reden dat de spellen er zo ontzettend veel beter uit zien (kunnen zien) dan native op de gamecube/wii. Ook rendert Dolphin de spellen progressive ipv interlaced (alhoewel de Wii dat ook kan met de juiste kabel).

- Verscheidene instellingen zoals anti aliasing en filters. Er zijn nog meer instellingen die tevens van toepassing zijn op de snelheid.

- Verreweg de zwaarste (en tevens ook een van de leukste m.i.) functie is het laden van custom textures. Deze zijn fan made en over het algemeen gewoon hogere resolutie van de originele textures. Ze hebben een gigantisch effect op de graphics van je spel.

Ik draai al een tijdje Dolphin op mijn i5 4460, 8GB RAM en r9 270 met 2Gb VRAM met veel plezier. Ik speel Gamecube met Xbox controller en Wii met originele wiimote. Als ik geen custom textures gebruik dan kan ik elk spel (Wii&Gamecube) op 60fps* in 1080p spelen.

Als je computer het toch niet red kan je ook nog de Dolphin Ishiiruka build https://forums.dolphin-em...ka-dolphin-custom-version proberen. Deze heeft veel meer mogelijkheden qua instellingen en vooral ook de mogelijkheid om de shaders asynchronous te laden: de emulatie is iets minder accuraat maar je hebt een flinke snelheidswinst ervoor terug.

*Niet elk spel heeft de mogelijkheid om in 60fps te draaien

[Reactie gewijzigd door jarndejong op 6 september 2016 20:15]

Ik heb een Wii staan... en sommige spellen zijn inderdaad zoveel meer mooier met de hogere resolutie met Dolphin, dat ik het serieus wel jammer ben gaan vinden dat dit op de Wii zelf niet zo wordt weergegeven.
Om begrijpelijke redenen :)
Je kunt echter ook als alternatief een pc/laptop op de tv aansluiten, via BT de wiimote connecten en de Wii tegelijkertijd aan hebben staan voor de sensorbalk (of een draadloze kopen) en dan heb je de volledige Wii ervaring op 1080p! (Behalve de geluiden en trillingen van je wiimote die niet erg accuraat zijn, maar daar ligt niemand van wakker)
Nog een extra tipje als toevoeging op fab300's reactie: als je geen zin hebt om een sensorbalk te regelen kan je ook altijd nog twee waxinelichtjes links- en rechtsonder je televisie zetten. De infraroodstraling die daar vanaf komt is voldoende voor je wiimote om zichzelf te kunnen plaatsen :+
Ik heb een sensorbalkje via Aliexpress gehaald 'voor weinig'.
Met een eenvoudige knip en een kroonsteentje kun je deze aansluiten op een USB-poort (voor power).

Vele fimpjes over. Maar in 1 zin: gewoon rode kabeltje sensorbar aan rode USB kabel en zwart aan zwart hangen en draaien maar.

https://www.youtube.com/r..._query=wii+sensor+bar+usb
Voor dezelfde prijs zijn ze ook met USB-aansluiting te vinden ;)
DAT was NOG handiger geweest :) ...
Yep. Als je eenmaal MarioKart HD hebt gehad dan zijn die blokkerige originele niet meer zo cool. Hier gaat de WII eigenlijk nooit meer aan.
Hier ook Dolpin al een hele tijd zeer strak draaiend. Kirby, Mario en karten in 1080p met antialias. Ziet er perfect uit.
Hoe heb jij de sensor bar aangesloten?
Ik heb hem open geschroefd en in totaal 4 ledjes eruit gehaald. 2 links en 2 rechts dus. Dit zodat de benodigde spanning overeen komt met die van een usb poort. Vervolgens een usb kabel er aan gesoldeerd en hatseflats, op een usb poort aangesloten. Werkt al ruim anderhalf jaar zo.
Ik raakte geïnteresseerd in Dolphin toen ik de 3D optie hoorde. Al was ik het slechte beeld kwaliteit van mijn Gamecube ook wel aardig zat. Werkt best op een oud klein beeldbuisje, maar op een grote moderne TV is het nauwelijks meer te doen. En de kabel van de Gamecube controller is ook te kort om op de bank te spelen. Nu kan ik mijn spellen toch weer op een prettige manier spelen.

Per spel moet je kijken wat voor instellingen goed werken of niet. Zo kan je het ook zo zwaar maken als je zelf wilt. Met mijn GTX 970 gooi ik de resolutie altijd extreem hoog samen met antialias. Maar soms moet je toch wat voorzichtiger zijn. Vanwege spelspecifieke bugs moet je soms ook instellingen aanpassen, kijk op hun wiki voor info per game.

Ook de instelling voor 3D om het op je 3D TV te spelen geeft een flinke performance klap waardoor ik instellingen net iets lager moet zetten. Vele spellen werken niet helemaal lekker in 3D, maar de games die goed in 3D werken zijn ongelooflijk gaaf om zo te spelen. 3D in games werkt vele malen beter dan het gemiddeld slechte 3D dat men in films toevoegt.

[Reactie gewijzigd door Musical-Memoirs op 7 september 2016 08:24]

Star Wars: Clone Wars...uit de tijd dat ik mij nog kon vermaken met schrale spellen :)
Kun je een gamecube tegenwoordig met een beetje midrange pc emuleren? Of is daar nog steeds redelijk wat kracht voor nodig?
Ik meen me te herinneren dat mijn semi-high end PC zo'n 8 jaar geleden slechts enige moeite had met Wii titels. Ik zou dus gokken dat GameCube titels ook wel makkelijk moeten lukken met een moderne mid range PC. Al heb ik het niet getest.

Persoonlijk heb ik er weinig baat bij. Ik heb nog een GameCube, en ik heb een softmod waardoor ik ook gebrande mini-DVD's kan inlezen. Met natuurlijk een oude CRT die ooit van mijn opa is geweest voordat hij op een moderne LCD TV overging. Het is mijn persoonlijke mening dat console spellen op een zo origineel mogelijke manier manier gespeeld moeten worden. Bij voorkeur met een fysieke console en al dan niet legale spellen (maar heb weinig tegen illegaal) en in alle gevallen een CRT. Als ik ooit een PS4 neem gaat ook die gewoon onder de CRT.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 6 september 2016 19:09]

Naast dat het niet kan (PS4 heeft alleen een HDMI uitgang), ben je dan ook je hele eigen theorie onderuit aan het schoppen. Een PS4 is bedoelt om op een HD TV te spelen.

Voor GC/PS2/XBOX titels ben ik het overigens deels wel met je eens, dat ziet er gewoon vrij gaar uit op een niet CRT. Alles van daarvoor kan je wat mij betreft beter door een upscaler / linedoubler halen en op je flatscreen spelen. Ziet er geweldig uit, helemaal als je nu op een crappy consumenten CRT speelt. That said: met Dolphin render je gewoon op de native resolutie van je scherm (of hoger), en dat ziet er verdomd goed uit.

NB: Ik heb hier ook een 29" Sony CRT staan met een PS2 en een Wii er onder.

offtopic:
@ Bliksem B: Mijn vriendin ziet me al aankomen. :p Heb er vroeger wel een gehad. Mooie tijden. Zou er wel een HD Fury bijpakken dan.

[Reactie gewijzigd door Caviatjuh op 6 september 2016 21:25]

Als je beste wil van beide werelden, zou je een CRT beamer kunnen kopen. Zij het 2e hands. Bijvoorbeeld een Barco 701s, 801 of een 1209s:p. Deze hebben de voordelen van CRT:
  • geen inputlag
  • geen zichtbare pixels
  • natieve resoluties (480p is echt 480p en niet geupscaled naar 720p/1080p waardoor je halve resoluties krijgt.
  • ondersteuning voor RGB/VGA (RGBHV)/Component/Composite (moet je niet willen)
En de voordelen van een high-end CRT beamer:
  • 1080p resoluties
  • een huge a** scherm
  • 20.000 branduren minimaal
En ja je moet een actieve converter gebruiken, maar voor minder dan ¤5,- heb je er één vanuit china: HDMI To VGA Converter Adapter With Audio Cable For Laptop PC DVD TV Unique SJ6. Het is misschien niet extreem goed, maar ik heb het vergeleken met een goede RGB-C - naar VGA kabel en ik zag geen verschil op mijn Barco 701s.

Voordeel is dat je alle consoles kunt aansluiten en allemaal op hun native resolutie kan spelen en op een groot scherm. Kleine aantekening, ondertussen toch een 40" tv gekocht, omdat het een CRT beamer erg lomp is en veel tijd kost om in te stellen na verplaatsing.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 6 september 2016 21:08]

Kan prima, je moet alleen een actieve converter erbij kopen. Misschien is mijn mening wat conservatief rondom consoles, maar ik zou verdomd zijn als ik het bijstel. Een console hoort onder de CRT op je slaapkamer. Voor de mooie graphics heb je een fatsoenlijke PC.
Hmm dan mag je een aardig goeie converter er tussen zetten. Kan mij herinneren dat digitaal-analoog nooit zo chill werkte.
Succes met het lezen van menu tekst en/of ondertitels...
Goed idee zal de ps 4 eens op de slaapkamer zetten.
U heeft helemaal gelijk zelfs mijn internet pc heeft mooiere graphics als de ps4 8)7
Games voor Xbox360/PS3 of hoger zijn gemaakt met HD TV's in gedachten, de teksten zijn vaak kleiner geworden om meer van het beeld voor het spel te houden (en omdat op hogere resoluties, kleinere tekst makkelijker leesbaar is). Veel menu's zijn niet meer leesbaar op resoluties lager dan 720p, en de meeste CRT tv's hebben een lagere resolutie dan deze. Daarom ook dat teksten zo enorm waren op games voor consoles zoals de PS2, vergeleken met nu.

Dus ja, dan kun je maar verdommen zoals je zelf zegt, en gokken wat de teksten betekenen. Eerlijk gezegd kan ik me totaal niet vinden in je uitleg, akkoord het toont wat gek dat die oudere games op high res monitors nu veel te grote teksten hebben, maar een goede klassieke game is immersief genoeg en zuigt je gewoon in de spelbeleving, ongeacht het scherm (zolang het degelijk weergegeven wordt dan toch, en die kans is groter op een modern scherm dan op een oud geval).

En wat dan een reden om te emuleren betreft, consoles hebben niet het eeuwige leven, de Gamecube van mijn vriendin heeft deels defecte controllers en de dvd lezer gaat niet meer toe uit zichzelf. Met emulatie ben je niet meer afhankelijk van 15 jaar oude hardware.
Er waren crt tv's met een hdmi ingang.
Philps had er eentje daar kan best een ps4 bij mocht je dat willen.
Heb thans een 32" HD ready philips CRT tv met HDMI ingang gehad ooit :).
Dus een ps4 op crt kan wel :).
Ik meen me te herinneren dat mijn semi-high end PC zo'n 8 jaar geleden slechts enige moeite had met Wii titels.
De nieuwe versie (v5.0) van Dolphin is veel beter geoptimaliseerd en bevat super veel fixes:
https://nl.dolphin-emu.or...06/24/dolphin-50-release/
https://www.youtube.com/watch?v=KS7Fl30JZcA
Een van de twee redenen waarom het wel op een mid range moet werken nu. De andere reden is dat high end 8 jaar geleden slehter is dan de huidige mid range.
Dat is ook een beetje afhankelijk van welk spel je wilt spelen. Aangeraden door het ontwikkelteam zijn toch vooral de hoger geclockte Intel CPU's, het liefst met een mooie overclock. Goedkoopste CPU voor je ideale Dolphin setup zal de waarschijnlijk de G3258 zijn, aangezien je die zonder moeite boven de 4Ghz krijgt. GPU maakt niet zoveel uit.

Edit: Dit was althans in de 4.x dagen. Schijnbaar is alles weer een stuk efficienter geworden en kan je wellicht met een stuk minder weg.

[Reactie gewijzigd door Caviatjuh op 6 september 2016 19:04]

Met versie 5.0 loopt het meeste zelfs soepel op mijn laptop, waar dit met 4.0 niet echt ging.
i7 4720hq 2.6ghz
Misschien dan wel interessant om een 'emulation-box' te maken. Ik weet niet of deze emulgator werkt onder linux. Maar als het kan is het mogelijk om heel goed een consoles ervaring te maken. En dat voor niet veel meer dan ¤200 aan tweedehands hardware.
Dolphin werkt op Windows, Linux en Mac. Maar je wordt aangeraden om Windows of Linux te gebruiken vanwege de slechte grafische drivers van Mac.

Alhoewel de systeemvereisten door de jaren door zijn verminderd, heb je nog steeds een redelijke setup nodig om te garanderen dat bijna alle games vloeiend spelen. Met een goedkope geoverclockte G3258 kom je erg ver, en dat zou de 'traagste' CPU zijn waar ik persoonlijk voor zou gaan voor Dolphin.
Daar zijn al honderden websites en facebook groepen aan gewijd ;-) Makkelijkste is om dan een Shield TV te kopen als je geen oude hardware hebt. Check maar eens retromaniacsUS daar vind je HEEL VEEL hierover.

Ik heb een i54690K en een G3258 gebruikt in een bartop om alles te emuleren en eerlijk is eerlijk de G3258 loopt (na behoorlijke OC) redelijk maar verre van super, daarintegen de i5 is de emulators droom voor mij ;-)
dus het komt er op neer dat die cores dus nog wel redelijk wat extra doen? misschien kan een oud core-2-quad (Q6600) systeempje nog wat doen, maar vrees dat de 2,4GHz toch iets te laag is, maar ach, ik kan het altijd proberen.
Gaat prima, je kunt ook veel settings aanpassen als het niet lekker loopt.
Heb een pc met een Pentium G3258 3.2ghz en een Radeon HD5870. Ik ben nog geen spel tegengekomen wat deze niet kon draaien (Super Mario Galaxy en enkele andere zijn wel een overclock naar 4.0/4.2ghz nodig, maar dit was nog met versie4.0)

[Reactie gewijzigd door dustkiller op 6 september 2016 19:07]

Nog leuker: Dolphin is er ook in een VR versie, waar alles stereoscopisch word gerenderd en je de scene "in" kan gaan.
Ik zou graag dolphin emulator proberen, maar kan je spelen als je geen controller hebt? En welke controllers kan je gebruiken? (ik vind er niet zo veel info over terug)
Gamecube usb adapter voor wii u...
Kijk op de wel bekende aliexpress rond 12¤
In principe kun je gewoon zelf de besturing mappen, dit werkt erg goed met bijvoorbeeld een xbox 360 controller.
Uiteraard kun je het op via je keyboard spelen.
In principe gewoon elke controller die je OS (en Dolphin) ondersteunt? Ik speelde altijd met m'n PS3 controller.
Ikzelf speel met de PS4 controller. Werkt zonder installatie van additionele software.
Hier PS4 wireless via BT. Met DS4 software ertussen voor keymapping/instellingen.
Maar een keyboard, Xbox360 wireless of bedraad kan ook.


NB: zelfs het Balanceboard werkt op een PC (via BT).

[Reactie gewijzigd door Stranger__NL op 7 september 2016 08:34]

Wow,

ik heb mij echt vermaakt met de gamecube. Ik hield echt van super mario football :D
Ik slinger hem hier zo nu en dan nog wel eens aan. Fijne controller en gewoon leuke offline games.
Ik slinger hem hier zo nu en dan nog wel eens aan. Fijne controller en gewoon leuke offline games.
Voor de controllers zijn er ook USB adapters. :)
Wat een helden zeg.. al jaren verbaas ik me over de activiteit en manier van werken van heel dit project. Alleen erg jammer dat ik vroeger een Xbox had (geen emulator) en geen GameCube of Playstation 2.
Alleen erg jammer dat ik vroeger een Xbox had (geen emulator)
De meeste Xbox spellen zijn ook voor Windows uitgekomen. Van die generatie zijn de GC en PS2 een stuk belangrijker om te emuleren, omdat die meer exclusieve spellen hebben.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:Xbox-only_games

92 exclusive titels, niet echt slecht te noemen en zitten best wel top titels tussen
Misschien, maar er zijn er maar heel weinig die ook meteen als system sellers te boek staan. Welke titels van die lijst zijn dusdanig goed dat Jan met de Pet er een Xbox voor koopt? Ik denk dat je die op één hand kunt tellen.

Aan de andere kant, de Cube had er één minder:
https://en.wikipedia.org/...tendo_GameCube-only_games

Maar daar zitten dan wel meteen namen als Animal Crossing, Mario Kart, The Legend of Zelda, Super Mario Sunshine en Smash Bros Melee bij. En het is dat Nintendo meer werk maakt van backward compatibility, want anders had je hier ook nog namen als Metroid Prime en Pikmin bij gehad, en die zijn pas veel later ook op andere systemen speelbaar geworden.

By contrast, Halo was dé killer app voor de Xbox en die is maar ongeveer een jaar exclusief gebleven, voordat hij ook op de PC speelbaar was. Feit blijft dat Microsoft de Xbox voornamelijk als koevoet heeft gebruikt om zich tussen de gevestigde orde op de console-markt te wringen. Pas met de 360 zijn ze er echt aandacht aan gaan besteden, maar ook daar was het altijd met een half oog op de Windows-PC markt gericht...
Dolphin is een fantastische emulator. Hierdoor zijn GameCube en Wii spellen in Full HD af te spelen, en hebben daadwerkelijk een hogere resolutie dus zijn niet alleen maar opgeschaald.

De spellen zien er in ieder geval veel beter uit dan op de Wii of GameCube, terwijl de software eigenlijk hetzelfde is.
Wat nog veel leuker is, je kan de meeste Wii games met Dolphin in 3D spelen. ( met behulp van TriDef 3D software ) Dit werkt erg goed.

Mario Galaxy 1 en 2 zijn echt onwijs gaaf op een groot scherm in 3D. Maakt het echt hilarisch om over die kleine planeetjes te wandelen. Heb deze 2 games wel 10 keer doorgespeeld denk ik.
Ok dan ga ik dat ook eens proberen. Heb op onze slaapkamer een 3D beamer hangen aan een tweede game PC 8-)
( met behulp van TriDef 3D software )
Is er iets mis met de native 3D support in de emulator? Ik heb dat niet voor niets geïmplementeerd. :*)
Ik vond Tridef toentertijd inderdaad beter werken ( sorry ;) ). Het is alweer een tijdje geleden, maar volgens mij kon ik met de native 3D optie geen HD3D aansturen, enkel Side By Side en dat werkte toen niet goed. Ik weet niet of dat inmiddels veranderd is. Het kan natuurlijk ook aan mijn display gelegen hebben. ( Samsung Syncmaster T27A750 )

Sowieso vond ik met Tridef handig om voor elk spel een ander profiel in te kunnen laden. Elk spel had wel zo zijn eigen dieptes nodig en zo. Weet niet of dat met Dolphin zelf inmiddels ook kan?

Helaas is mijn monitor een paar maanden geleden gesneuveld. Ik zou het graag weer eens proberen.
Ah ja, HD3D support was moeilijk omdat Vista nog ondersteund moest worden. Dat is nu niet het geval meer, dus ik kan nu kijken naar HD3D support.

Profielen per spel is zeker mogelijk in Dolphin door naar de properties van je ROM te gaan. Ik raad ook zeker aan om de parameters die lekker werken voor die ROM te publiceren.

Het beste is om een pull request in te dienen waarbij die waardes toegevoegd worden aan de GameINI. Dan kunnen we zorgen dat we een database opbouwen van convergence en depth waardes die goed werken per spel.

[Reactie gewijzigd door Armada651 op 8 september 2016 15:32]

Dophin emulator 5.0 is echt fantastisch. Ik heb meerdere games geprobeerd en ze lopen allemaal als een zonnetje. Fijn om games als Metroid Prime en F-zero in 2560x1440 te kunnen spelen.

Ook top dat het ik m'n PS4 controller zonder problemen aan kon sluiten.
Dolphin werkt prima met een i5 3350P, GTX 650 en een Xbox 360 controller. _/-\o_

Medal of Honor Rising Sun werd in 2004 afgekraakt vanwege de slecht graphics, maar met Dolphin was het net zo gaaf als Medal Of Honor Frontline. En ook nog eens zonder hoofdpijn. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door MedionAkoya op 6 september 2016 19:14]

Misschien maar eens tijd om de GameCube controllers weer eens uit de kast te halen. Ik speelde vroeger erg veel Mario party, Need for speed en super smash bro's met mijn broer. Jammer genoeg heeft de optical-drive kuren en crashte het systeem ook wel eens.

Kan het vast wel op een lekkere resolutie spelen met mijn computer. Zal vast erg leuk zijn.
Hmm, zal ik het maar draaien op m'n Mame kast? Het is zelfgemaakte arcade kast, modulair gebouwd voor vervoer gemak.

Straks maar even proberen als ik tijd voor heb :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2