UWP-versie Dolphin-emulator maakt spelen Wii- en Gamecube-games op Xbox mogelijk

Er is een Universal Windows Platform-versie verschenen van Dolphin, een emulator voor de Nintendo Wii en Gamecube. Die maakt het spelen van geëmuleerde Wii- en Gamecube-games op Xbox Series S en X makkelijker dan het voorheen was.

Ontwikkelaar SirMangler zette de UWP-versie van Dolphin vorige maand online en youtuber Modern Vintage Gamer maakte er een video over. De installatie is volgens hem veel makkelijker dan bij emulator RetroArch, terwijl de set-up ook een stukje eenvoudiger is. Bovendien zijn de prestaties beter, omdat het afgeleid is van een nieuwere versie van Dolphin.

Games installeren kan op de interne opslag van de Xbox, maar het is makkelijker om dat op een USB-stick te doen. Ook de configuratie voor de Xbox-controller moet daarop. Gebruikers kunnen in de desktopversie van Dolphin in Windows de configuratie voor de Xbox-controller instellen en daarna dat bestand kopiëren naar de USB-stick om dat op de Xbox te laten werken.

De emulator haalt hoge framerates op de 1440p-resolutie van de Xbox Series S, zo zegt Modern Vintage Gamer. Op oudere consoles als de Xbox One X is dat niet het geval, volgens de youtuber door de verouderde processor in die machine. Bij de One X lijkt er 15-25fps over te blijven.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

24-01-2023 • 14:20

107 Linkedin

Reacties (107)

107
106
66
0
0
34
Wijzig sortering
Zal mij benieuwen hoe lang dit beschikbaar zal blijven. Lijkt me toch een beetje een doorn in het oog voor Nintendo, als op deze manier de games op een console van de concurrent te spelen zijn.
Dat zal wel meevallen; de originele Dolphin emulator bestaat al vele jaren, en dit is slechts de console versie ervan, net zoals je zoveel andere versies hebt van emulatoren die ondanks het hele grijze dan wel illegale aspect nog steeds volop verkrijgbaar zijn.
Maar het verschil is wel dat dit soort software voorheen op eigen websites stond, en hooguit door een Nintendo gedoogd wordt.

Nu staat het officieel in de app winkel van een van je concurrenten op console/games gebied :P

Al staan er in de Play Store ook al jaren Nintendo DS en GBA emulators bedenk ik me nu, dus was dat betreft denk ik dat ze er wel mee weg komen inderdaad

[Reactie gewijzigd door !mark op 24 januari 2023 14:52]

Nintendo doet alsof emulatie illegaal is maar iedere gevoerde rechtzaak hierover bewijst het tegendeel.

Dolphin mag geen code van anderen distribueren dus de BIOS en images zul je zelf moeten rippen van je gemodde consoles en de games die je gekocht hebt. Als je dat gedaan hebt, heeft Nintendo geen poot om op te staan.

Of Microsoft zoiets in hun store wil toestaan is hun eigen keuze maar als mensen zo'n programma sideloaden zie ik niet waarom iemand hier iets tegen zou willen doen.

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 24 januari 2023 15:38]

Het gaat Nintendo uiteraard niet om de emulators zelf, maar om het feit dat die de deuren wagenwijd openzetten naar gebruik van illegale kopieën van hun spellen, wat op zich natuurlijk vrij logisch is.

Het is ook niet voor niets een grijs gebied, en in nagenoeg ieder land gelden er andere regels, of variaties op regels, die het er allemaal niet helderder op maken. Thuiskopie heffing geldt nog wel, maar het eenmalige bedrag dat je betaalt voor een "gegevensdrager" betekent allang niet meer dat je het dan maar zonder beperking kan kopiëren of rippen, laat staan een kopie downloaden omdat je toevallig die game ook in je bezit hebt.

Er zit dus een grens aan en het is sowieso niet de bedoeling om je games op andere systemen te spelen dan die systemen waar ze voor bedoeld zijn. Dus, zoals gezegd is het nogal grijs. En eigenlijk is het gewoon zwart, want de meeste mensen snappen ook nog wel dat als je een emulator gaat gebruiken, dat dit dan niet is om zelfgemaakte homebrew mee te draaien...
Emulatie is geen grijs gebied. Het is toegestaan. Geripte spellen en firmware downloaden mag niet. Ook dat is geen grijs gebied. Een spel rippen mag ook gewoon als je de ruwe bits overneemt, dat is exact waar je de thuiskopieheffing voor betaalt. Als je DRM gaat omzeilen door het alvast te decrypten dan mag het niet. Het enige grijze gebied hier is hoe goed de DRM moet zijn, de DRM op DVD's is bijvoorbeeld al niet goed genoeg om rippen te verbieden.

Ik weet niet of we kunnen spreken van piraterij als we het hier hebben over spellen die zijn uitgebracht voor de Wii en GameCube. De console is dood, de spellen worden niet meer verkocht, er is niemand die hier een nadeel aan ondervindt. De uitzondering is Nintendo die hun eigen emulators verkoopt voor belachelijke prijzen. Die prijzen zijn dan ook waarom ik die spellen niet speel.

Het kan mij geen zak schelen of het "de bedoeling" is dat ik een spel speel op het platform dat de ontwikkelaar voor ogen had. Niemand verwacht ondersteuning voor spellen binnen emulators. Sterker nog, soms is een emulator de enige manier om een spel goed te spelen (zie de nieuwe Pokemon waar je voor degelijke performance een aardige game-PC nodig hebt). Ik koop een spel en ik speel het op de manier die ik wil. Bij online-games vind ik dat een ontwikkelaar de nodige checks en eisen mag stellen om cheats te voorkomen, maar voor de meeste spellen is dat onzin.

Ja, ik heb mijn 3DS gesoftmod, ik heb mijn pokemoncardridge gedumpt en ik heb mijn firmware en spel naar mijn Steam Deck overgebracht. Ik heb ook genoeg DVD-rips die ik met de BIOS uit mijn oude Wii gewoon mag spelen. Homebrew is voor mij niet relevant.

Als "straks kunnen mensen illegaal animal crossing voor de gamecube downloaden en op hun xbox spelen" een probleem is, heb je als bedrijf gefaald. Zet het voor een euro op de Xbox store met een ingebakken emulator en je zult veel meer geld binnenharken dan je ooit aan emulators kwijt zult zijn. Geen enkele potentiële klant wíl klooien met emulatie of piraterij.
Je moet het toch echt nog maar eens goed nazoeken, want behalve een emulator op een computer of console hebben staan, mag je wettelijk gezien onder geen enkele omstandigheid officieel gelicenseerde spellen erop spelen. Daar is echt geen uitzondering op.

Daarnaast geldt auteursrecht voor 70 jaar, dus ook voor GameCube en Wii games is er nog steeds een beperking dat je die niet op illegale wijze mag spelen.

Dat veel mensen, zoals ook jij, daar maling aan hebben en die games wel gewoon kopiëren of downloaden, dat doet daar niets aan af. Als jij iets steelt uit een winkel, dan is dat ook niet ineens legaal omdat jij maling hebt aan het feit dat je er eigenlijk voor moet betalen. En die paar euro thuiskopieheffing die we betalen voor gegevensdragers, dat staat natuurlijk niet in vergelijking met de kostenderving die een bedrijf heeft als mensen enkel nog maar spellen gaan emuleren.

En dat laatste wat je zegt dat slaat natuurlijk nergens op. Dus, omdat JIJ zo nodig oude games op je huidige console wil spelen, moet een bedrijf ze maar voor een euro per stuk aanbieden, want anders ga je ze dus illegaal spelen? De wereld op zijn kop, natuurlijk. Het gaat niet om wat jij of wie dan ook "wil", het gaat erom wat er wettelijk gezien mag. En daaronder valt NIET en zal ook nooit vallen het spelen van je 3DS , GameCube, Wii, Wii U en Switch games op een Steam Deck.

Overigens ben ik het wel volledig met je eens wat betreft de belachelijke prijzen voor oudere games (overigens vind ik dat ook van de prijzen van nieuwe games, maar dat terzijde), maar dat is natuurlijk een ander verhaal en ook niet echt een excuus om dan maar te gaan piraten... ;)
Je moet het toch echt nog maar eens goed nazoeken, want behalve een emulator op een computer of console hebben staan, mag je wettelijk gezien onder geen enkele omstandigheid officieel gelicenseerde spellen erop spelen
Bron?
Daarnaast geldt auteursrecht voor 70 jaar, dus ook voor GameCube en Wii games is er nog steeds een beperking dat je die niet op illegale wijze mag spelen.
70 jaar na dood van de auteur, maar dat is voor software van een bedrijf een stuk lastiger. Je mag overigens nooit spellen op illegale wijze spreken, dat is de definitie van illegaal :+
Dat veel mensen, zoals ook jij, daar maling aan hebben en die games wel gewoon kopiëren of downloaden, dat doet daar niets aan af
Kopiëren naar je eigen media mag. Downloaden niet (buiten de officiële winkels en andere goedgekeurde alternatieven).
. Dus, omdat JIJ zo nodig oude games op je huidige console wil spelen, moet een bedrijf ze maar voor een euro per stuk aanbieden, want anders ga je ze dus illegaal spelen?
Dat zeg ik niet. Je mag legaal geëmuleerde spellen die je gekocht hebt spelen. Voor moderne consoles moet je daar ook de BIOS van rippen, wat exploits en een gekochte console vereist.
En daaronder valt NIET en zal ook nooit vallen het spelen van je 3DS , GameCube, Wii, Wii U en Switch games op een Steam Deck.
Nee?

Ik kan geen wetgeving vinden die het kopiëren en gebruiken van je eigen media verbiedt. Dit paper van een paar jaar terug heeft een uiteenzetting gemaakt met de verschillen tussen de VS, waar via rechtszaken emulatie al duidelijk gewonnen heeft, en de EU, en komt tot de conclusie dat er nog geen jurisprudentie is maar dat de conclusie van de rechtszaak waarschijnlijk exact hetzelfde is.

We mogen we in Europa zelfs software decompileren om fouten erin op te lossen ongeacht wat de overeenkomst zegt; dit doet mij toch vermoeden dat in het geval van emulatie de rechter ook zal neigen de eindgebruiker gelijk te geven.

Misschien dat ik een anti-emulatiewet gemist heb?
Ik zou geen specifieke wet kunnen noemen, maar was er geen regel tegen het omzeilen van het beveiliging die optreed tegen downloads/kopieën zonder licentie? Dat wordt vaak aangehaald tegen bijv. modchips (waar genoeg rechtszaken van zijn, ook in de VS, die aangeven dat dat illegaal is), maar zou je natuurlijk prima ook op emulatie kunnen toepassen.
De licentie kan gebruik vrijwaren, maar een 1-op-1 dump van de image mag over het algemeen wel en ook de kopieerbeveiliging moet aan bepaalde eisen voldoen. Als deze beveiliging in de software zit die je legaal gedumpt hebt (en dus softwarematig geïmplementeerd is), kun je die voor zover ik weet gewoon uitvoeren met een raw disk image van het spel.

Als dit soort emulatie illegaal zou zijn, had Nintendo dit soort projecten al lang kapotgemaakt. Ze hebben eerder privédetectives ingehuurd om modders te intimideren.
Nee, dat niet. ;)

Overigens, niet om lullig te doen, maar je zei eerder zelf "Zet het voor een euro op de Xbox store met een ingebakken emulator en je zult veel meer geld binnenharken dan je ooit aan emulators kwijt zult zijn.", dus daar reageerde ik op. Misschien had ik het niet zo letterlijk moeten nemen, dus dat is dan mijn foutje. ;)

Ik denk trouwens dat we het grotendeels wel eens zijn, alleen geschreven tekst en interpretatie, je kent het wel. Mijn punt is met name dat het in 9 van de 10 gevallen nooit blijft bij "ik kopieer mijn eigen muziek, games en films echt uitsluitend voor eigen gebruik, en ik gebruik/kopieer/download ook geen media die ik niet daadwerkelijk bezit", dus daarom is en blijft het sowieso een grijs gebied, omdat lang niet iedereen zich braaf aan die regels houdt.

Dan gaan mensen bijvoorbeeld excuses verzinnen zoals "ik wil die game alleen even uitproberen om te zien of hij goed genoeg is om hem te kopen" en dergelijke...

En het is juist DAT wat het hele emulatie verhaal zo discutabel maakt, want het enige dat echt zonder enige twijfel 100% legaal is, is die emulator zelf, maar we weten allemaal wel waar de meeste mensen het uiteindelijk voor gebruiken, en dat is echt niet alleen voor homebrew en kopieën van eigen, gekochte games. Het feit dat sommige mensen er zich dus wèl aan houden, betekent dus ook niet dat het hele emulatie verhaal op zich niet grijs is.

Wat betreft games van welk platform dan ook allemaal op je PC of Steam Deck afspelen: er is geen wet die dat LETTERLIJK verbiedt, maar ook dat is zoals gezegd behoorlijk grijs gebied, omdat het eerder een soort gedoogbeleid is dan een recht om het te mogen doen. Die hele thuiskopie regel gaat er in de meeste gevallen wel vanuit dat je de gekopieerde/geïnstalleerde game dan wel op het daarvoor bedoelde systeem speelt.

Maar zelfs dan nog gelden er bepaalde voorwaarden/beperkingen, die veel mensen bijvoorbeeld ook met PC games vaak omzeilen middels de zogeheten "No CD/DVD" patches, waardoor je de officiële disc niet in de drive hoeft te houden. Natuurlijk niet bepaald legaal, maar meer dan met enige gezonde tegenzin gedoogd is het niet.

Ik heb in een reactie hier een aantal links geplaatst met artikelen/discussies die op het hele fenomeen van emulatie en/of kopiëren ingaan, mocht het je interesseren.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 25 januari 2023 12:22]

Je moet het toch echt nog maar eens goed nazoeken, want behalve een emulator op een computer of console hebben staan, mag je wettelijk gezien onder geen enkele omstandigheid officieel gelicenseerde spellen erop spelen. Daar is echt geen uitzondering op.
Sorry, maar het is best een beetje grappig dat je het woord wettelijk gebruikt. Wijs maar eens een wet aan die wat jij hier zegt expliciet verbiedt.

In Nederland loop je al tegen de wet Thuiskopieheffing aan. In de VS bewijst elk wettelijk precedent het tegendeel van wat je hier beweert. Oh ja, en laten we niet vergeten dat er tal van commerciëel toegepaste emulatie voorbeelden zijn, aangeboden over praktisch de hele wereld, zelfs door Nintendo.

Emulatie is nergens illegaal. Ik denk dat je doelt op software piraterij wat vaak onjuist als enige doel wordt genoemd door Nintendo en haar buikspreekpoppen. Dat is wel in grote delen van de wereld wettelijk verboden, maar niet overal dus zelfs daar zijn uitzonderingen op.
Behalve dan dat software expliciet wordt uitgezonderd in het auteursrecht, specifiek voor de kopie voor eigen gebruik. Die kopie voor eigen gebruik is precies waar de thuiskopie heffing over gaat.

Oftewel, software valt expliciet niet onder het recht op de thuiskopie.
Behalve dan dat software expliciet wordt uitgezonderd in het auteursrecht, specifiek voor de kopie voor eigen gebruik. Die kopie voor eigen gebruik is precies waar de thuiskopie heffing over gaat.

Oftewel, software valt expliciet niet onder het recht op de thuiskopie.
Dat klopt dan ook. Echter is het alsnog mogelijk om op legale wijze aan roms te komen. Tevens is er geen enkele wet die emulatie als techniek, of emulators als software, verbiedt.

Ergo, wat ThanosReXXX verkondigt is feitelijk volledig incorrect.

Volgens zijn logica zouden PC’s namelijk ook illegaal zijn omdat hiermee het copyright geschonden zou kunnen worden. Vele mensen downloaden hun software immers illegaal :+
Nee, met alle respect, maar dat is verdraaien/uit de context halen van wat ik zeg. Emulators zelf zijn niet illegaal, maar de spellen wel, AFHANKELIJK van waar je die vandaan hebt, ergo: grijs gebied.
Het is uitgezonderd omdat de regels voor het maken van een software kopie net een tikkeltje afwijken van die voor andere media. Je mag echter nog steeds zelf een backup maken van software als dat noodzakelijk is voor het bedoelde eigen gebruik van de software. Helaas, mijn NES is kapot. Gelukkig voorziet de auteurswet in NL mij in de mogelijkheid om mijn eigen gemaakte backup te emuleren.

https://www.iusmentis.com...ht/software/reservekopie/

[Reactie gewijzigd door Random Hajile op 30 januari 2023 19:07]

Piraterij is sowieso verboden, want je eigent jezelf iets toe wat niet van jou is. Ik ben dan wel benieuwd waar in de wereld dat niet verboden zou zijn. Misschien in copyright-schendingsparadijs China, of een ander land dat het niet zo nauw neemt met de regels, maar verder is het toch echt wel verboden.

En daarom heb ik het ook steeds over grijs: ja, absoluut, de emulator zelf is volledig legaal, emuleren dus ook, en ook een digitale versie van je eigen game maken is, binnen bepaalde kaders, volkomen legaal.

Maar: als jij een console moet modden, een kopieerbeveiliging moet omzeilen of software moet kraken om dat doel te bereiken, dan ben je dus wel degelijk al illegaal bezig. En je mag ook geen kopie van een game downloaden van internet, zelfs als je die game al bezit. Je mag alleen je EIGEN, officieel aangeschafte game kopiëren of op meerdere systemen installeren/spelen, maar niet een andere versie.

Dat heeft natuurlijk ook deels te maken met het feit dat je in veel en/of de meeste gevallen nooit de bron van die ROM of rip van het internet kunt achterhalen, dus zou je, zonder het zeker te kunnen weten, een illegaal geripte ROM of disc image kunnen downloaden en wat de regels daarover zeggen, is allesbehalve wit of grijs... ;)

Ik heb in de reactie hier overigens meerdere links geplaatst die op het onderwerp ingaan en ook ondersteunen wat ik zeg, mocht het je interesseren.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 25 januari 2023 11:43]

En daarom heb ik het ook steeds over grijs: ja, absoluut, de emulator zelf is volledig legaal, emuleren dus ook, en ook een digitale versie van je eigen game maken is, binnen bepaalde kaders, volkomen legaal.
Ah je bent al bijgedraaid, fijn! Welkom in de realiteit waar de legaliteit rondom emulatie niet samenvalt met de definitie van Nintendo, en we wereldwijd tal van verschillende uitzonderingen kennen op de regeltjes die daar beperkingen aan toekennen. Dat is wel wat anders dan die onzin die je eerder plaatste:
Je moet het toch echt nog maar eens goed nazoeken, want behalve een emulator op een computer of console hebben staan, mag je wettelijk gezien onder geen enkele omstandigheid officieel gelicenseerde spellen erop spelen. Daar is echt geen uitzondering op.
Ja, daar ontbrak even het stukje dat het moet gaan over software die je bezit EN dat je het alleen mag spelen op het daarvoor bedoelde systeem, dus buiten dat ik dat heb weggelaten, ben ik gewoon nog steeds van hetzelfde standpunt. Daarom zei ik ook dat het alleen "binnen bepaalde kaders" volkomen legaal is, dus niet overal en altijd en overal op. ;)
Thuiskopie is er dus vanwege het auteursrecht om ons plebs de vrijheid te geven om dus thuis een kopie te maken van zowel analoog als digitaal materiaal.

Je mag ook prima een boek kopiëren, op A3 uitprinten en op die manier lezen als je dat zou willen. Met anderen delen mag dan weer niet, maar binnen een huishouden dan weer wel.

Emulatie is in Nederland en de meeste westerse landen gewoon toegestaan. In Frankrijk zijn de rechten zo'n beetje het meest vrij (vandaar dat projecten zoals VLC, Soulseek e.d. zich officieel in Frankrijk bevinden).

Er is al ruim 30 jaar aan juridische geschiedenis op dit front. Het is niet verboden, Nintendo (en een handjevol anderen) hebben die strijd al lang en breed verloren.

Microsoft interesseert het al sinds WP geen bal wat er in de store staat, zolang het geen malware is. Nintendo is in het verleden al eerder de strijd met Microsoft aangegaan omtremt emulatie e.d. in hun store... Heeft ze jarenlang een juridische strijd gekost en Microsoft is ze tegemoet gekomen door de romhacks uit hun stores te gooien. Wat vooral te maken had met de naam Pokemon (Je vond ze in de jaren erna gewoon onder andere namen nog terug, maar zonder pokemon in de naam vind niemand ze meer :P) .

Game emulatie is legaal, als Nintendo er al niets tegen kan doen. Die hebben echt hun best gedaan en krijgen normaal illegale content wel probleemloos offline. :?
Het is legaal zolang je het houdt bij wat je daadwerkelijk bezit. Je mag je CD's of digitale muziek afspelen op je smart phone of PC, je mag een game voor eigen gebruik op meerdere systemen installeren en je zou, als je de apparatuur hebt, ook cartridges van oudere games kunnen rippen.

Maar daar begint het grijze gebied, want ALLEEN voor eigen gebruik en je breekt toch een copyright, zeker als het gaat om actuele, current gen games. En die kopiëren betekent ook je console moeten modden, want op een standaard versie van een console kan je die niet afspelen. En los daarvan heb je bij kopiëren eventueel ook nog te maken met beveiliging, dus als je die moet omzeilen of "kraken", dan is het uiteraard sowieso illegaal.

Waar veel mensen ook de fout in gaan, is bij het onderscheid van het gebruiken van een emulator, wat op zich absoluut niet strafbaar of grijs gebied is, en het daarmee spelen van gekopieerde/gedownloade spellen die op dit moment ook nog gewoon te koop zijn.

Hier een paar interessante artikelen/discussies erover:
https://law.stackexchange...es-of-video-games-you-own
https://www.nortonlifeloc...gaming/emulators-and-roms
https://www.reddit.com/r/..._downloading_a_copy_of_a/
https://answers.syr.edu/p...ge.action?pageId=54363000
https://www.quora.com/Is-videogame-emulation-piracy

En ja, natuurlijk heb je ook met verschillende regels in verschillende landen te maken, maar daarom blijf ik het in het algemeen dus ook een grijs gebied noemen, althans: wat betreft emulators gebruiken om (actuele) retail games te spelen.
Sorry maar je schrijft onzin. Emulatie wordt zelfs door officiële uitgevers gebruikt, zoals Nintendo en Sega. Daar zou je dan geen gelicenseerde spellen op mogen spelen, die nota bene door henzelf worden verkocht?

Sega verkoopt gewoon roms via Steam die je daar kan exporteren: https://store.steampowere...ive_and_Genesis_Classics/

Informeren > generaliseren
Dat is gewoon de digitale versie van de disc die je ook op consoles kunt krijgen, en dat is gewoon een officiële Sega uitgave met een collectie van Megadrive games. Ja, dat zijn ROMs en die worden geleverd met een emulator op de disc, maar er is natuurlijk wel een verschil tussen dit soort uitgaven en de ROMs die Henkie of Keesje van het internet download.

En het is natuurlijk ook een glijdende schaal: de ene persoon ript alleen heel braaf zijn eigen games, maar ik vermoedt dat ronduit het grootste gedeelte uiteindelijk ook, onder het excuus van "even uitproberen", games gaat downloaden en emuleren die ze zelf helemaal niet bezitten.

Als dit allemaal zo legaal zou zijn, waarom worden er dan om de haverklap via de rechter ROM sites uit de lucht gehaald? Zelfs sites die zogenaamde Abandonware aanbieden liggen regelmatig onder vuur.

Begrijp me niet verkeerd: ik zeg niet dat ik het eens ben met bedrijven zoals Nintendo, die telkens maar weer de volle mep blijven vragen voor tientallen jaren oude games, en ook keihard tegen downloaden of zelfs mods van hun games optreden, maar om nou weer helemaal de andere kant op te gaan en te zeggen dat het 100% legaal is...

En daarom is het dus ook een grijs gebied: die emulator mag, maar tot hoe ver je mag gaan met betrekking tot de games die je ermee gaat spelen, dat hangt er dus vanaf of je ze echt bezit of dat je alles illegaal download. En dan heb ik het alleen nog maar over oude games, want bij actuele games gelden natuurlijk weer andere regels. Probeer jij maar eens een gekopieerde game op je Xbox Series X of PS5 te spelen. Dan zal je toch eerst je console moeten modden, en ook dat is wederom verboden.
Ah, okay. Dat is dan wel een verschil inderdaad. Wat betreft die DS en GBA emulators (en alle overigen, zoals NES en SNES) die zijn al zo oud dat ik het idee heb dat Nintendo het wat dat betreft wel heeft opgegeven, al hebben ze zelf natuurlijk ook wel de online service met hun oude games, dus eerlijk gezegd kan ik zelf de logica ervan ook niet meer volgen. ;)

Meestal is Nintendo, zoals bekend, heel fel in dat soort dingen en sturen ze binnen no time een bevel om software, video's of links te verwijderen, maar al die verschillende emulators die letterlijk zo goed als op alles met een scherm draaien, die blijven vreemd genoeg maar beschikbaar.

En dat is dan ook de reden dat ik denk dat het wel los zal lopen. En natuurlijk is het daarnaast wel zo dat het aantal mensen die hun consoles softmodden doorgaans in de minderheid zijn, dus wellicht is het ze de moeite niet eens waard.
Het staat niet in de app-winkel, je moet het downloaden vanuit github en sideloaden via dev-mode op je Xbox. ;)
Zo simpel is het ook niet, hij staat niet in de store, je moet em 'sideloaden'.
Maar een emulator kan men niet tegen houden aangezien er geen IP geschonden wordt,,

De vraag is hoe kom je aan ROms,

Deze schenden de IP van nintendo en mogen dus nergens aangeboden worden, je kan dus alleen een officiele disk naar iso rippen.
Zal mij benieuwen hoe lang dit beschikbaar zal blijven. Lijkt me toch een beetje een doorn in het oog voor Nintendo, als op deze manier de games op een console van de concurrent te spelen zijn.
denk nauwelijks effect; het zijn niet de games die ze aanbieden. Dit is na jaren lang programmeren, compilen en onderzoek een stukje software wat het mogelijk maakt om die games te draaien. Acht kans minimaal dat nintendo dit juridisch rond krijgt
Juridisch is een ding, maar dit kan gewoon een verzoek van Nintendo richting Microsoft zijn.
Als een ontwikkelaar een xbox emulator uit brengt in de Nintendo store, zal Microsoft het omgekeerde vragen aan Nintendo.
Juridisch is tenslotte iets heel anders dan de voorwaarden die Microsoft heeft voor hun Store platform.
Ik denk dat Microsoft een groot risico neemt als ze sideloaden via de dev tools gaan proberen te blokkeren, zoals men nu de emulator installeert. Of ze zo'n emulator in hun store willen of niet mogen ze zelf weten, maar het is maar de vraag of hun boze klanten de moeite waard zijn om het verzoek van Nintendo te honereren.

Andersom lijkt me de kans op emulators niet zo groot Nintendo-consoles zijn al generaties lang underpowered zodat ze goedkoop verkocht kunnen worden. Ik betwijfel ten zeerste of er Xbox-emulators voor de Switch kúnnen zijn die daadwerkelijk speelbaar is, laat staan dat ze in de Nintendo store verschijnen.
Ik denk dat Microsoft een groot risico neemt als ze sideloaden via de dev tools gaan proberen te blokkeren, zoals men nu de emulator installeert.
de emulator staat ook in de ms store waardoor je hem retail kunt installeren
Als ik de gelinkte video mag geloven is dat nog een aardig gedoe om te installeren. Als hij gewoon uit de store te plukken valt, heb ik dat gemist, maar volgens mij gaat het om een of andere trial/preview-functie waarvoor je moet worden uitgenodigd o.i.d.?
nope maar het probleem is dat je in retail maar(zo uit mn hoofd) toegang hebt tot 16gb(waarvan +-8gb bruikbaar) opslag
met dev mode kan je zoveel opslag gebruiken als je wilt voor zover ik weet.
Nintendo heeft vanuit juristisch perspectief geen poot om op te staan, zolang de emulator een legaal stuk software is.

Nintendo is vooral koning in het oneigenlijk gebruik van regelingen en wetgevingen, zoals de DMCA wetgeving, of Youtube's copyrightsysteem. Dat is ook de reden waarom ze tegen de makers van de emulators en diens websites niks kunnen doen.

Ze zijn dus overgeleverd aan de houding van Microsoft op dit vlak en aangezien Retroarch al een tijdje beschikbaar is, denk ik dat het Microsoft simpelweg niet boeit.
Ligt er helemaal asn, als de emulator systeemroms meelevert dan kan Nintendo die gewoon aanklagen en us gewoon volgens de wetgeving.
Klopt. Hetzelfde geldt als er een bios file nodig zou zijn. Maar dat was 20 jaar geleden al bekend en geen enkele emulator ontwikkelaar zal zo dom zijn dit te doen. Wetgeving en precedenten zijn helder genoeg om een emulator zuiver uit te kunnen brengen zonder Nintendo een stok in de hand te drukken om mee te slaan.

De enige bundels met spellen zal je daarom vinden op de piratenbaai van voorkeur, schimmige algemene websites, of op marktplaats bij raspberry pi sjacheraars die adverteren met hun 4000 spellen.
Tja, maar zonder die illegale games heb je weinig aan de emulator.
Dat was geen punt van discussie en doet niet af aan het feit dat emulators legale software zijn. Even nutteloos als een een ijscozaak op Antarctica, maar daarom niet illegaal.
Kwestie van dagen. Microsoft haalt al die emulators actief uit de stores op de consoles. Wil je die draaien dan heb je ontwikkelaars modus nodig. Anders is het een kat en muis spel.
Er staat niks op een store. Je moet de emulator downloaden vanaf github en sideloaden via de developer-mode van je Xbox.

[Reactie gewijzigd door A-Square op 24 januari 2023 15:46]

nope
als je het via een link opent kan je het vanuit de store downloaden op retail "modus"
zo heb ik ook meerdere emulators op mn xone x zonder voor die dev mode te betalen
Ik zou daar wel mee oppassen. Ms kan je hiervoor een ban geven. Ik zou dat dus niet doen met een xbox account waarvan je liever niet wilt dat je deze kwijt kan raken.
Een ban geven voor een spel downloaden uit hun store? Ik denk dat dat wel meevalt. De illegale content staat op de usb stick. De emulator zelf breekt vaak juist bewust geen patenten.
De emulator staat niet in de ms store. Maar met een truuk kan je deze dus installeren in retail mode. Dat is niet toegestaan.
het is geen truuk en ja hij staat wel in de ms store en nee je kan er geen ban voor krijgen
Ok ik heb even gekeken in de Xbox store en nee de dolphin emulator kan je daar niet downloaden. Via een truuk zoals hier verder boven genoemd is kan je de App installeren in retail mode. Dit is op eigen risico aangezien je de store omzeilt. Beter is developer mode te gebruiken, maar ook dan moet je het sideloaden. De App staat op github.
Dit is geen truuk......
Je opent gewoon een link in de msstore en dan kan je hem bia daar gewoon downloaden....
Nope, hij staat niet in de store. Met die link lijkt het er op of die er in staat. Truuk of hoe je het noemen wilt, het is niet conform voorwaarden van de ms store. Op eigen risico doen dus.
het lijkt niet alsof hij in de store staat.......
hij staat in de store.
het is een feit.
https://www.microsoft.com/store/productId/9NZZ71K0J0Z0
Precies, hij is misschien aangemeld in de Xbox store, maar hij is niet beschikbaar. Dus met die white list truuk kan je hem installeren. Op eigen risico dus.
HET IS GEEN TRUUK
ER IS 0 RISICO
het is ook geen whitelist hij is gewoon normaal in de store als uwp app niks meer niks minder

[Reactie gewijzigd door DieMitchell op 24 januari 2023 22:21]

Geen white list idd, maar hij staat niet "normaal" in de store. Je kan hem nl niet vinden als je zoekt op naam.
dat is zo met heel veel uwp apps
niet alleen deze specifiek
als jij even gaat uitzoeken waarom dat is, dan snap je dat je niet conform de store voorwaarden bezig bent.
Zeker wel.
Daarom is er ook al een andere app afgehaald die er niet aan voldeed
Was zo uit mn hoofd voor minecraft saves ofzo
De App is niet te vinden in de store. Dat de betreffende dev een link verspreid heeft dat je er wel bij kan is niet de bedoeling.
Deze methodes zijn bedoeld voor bèta testen e.d. Het is duidelijk dat deze App niet toegelaten is, want anders kon je hem wel vinden als je er op zocht.
Als hij niet toegelaten zou zijn had hij al niet meer in de store gestaan.
Het is gewoon een normale app in re store.
Je word er niet voor gebanned.
Er is 0 risico.
Zeggen dat hier wel kans op is is gewoon paniek zaaien om niks.
Hij staat niet in de store en dat weet je donders goed. Dat je linkjes verspreid moet jij weten, maar dit is niet conform store voorwaarden
Ok maar wat noem je die micrisoft store link dan meneer "dat weet je dondersgoed"
Niet bedoeld voor consumenten. Maar goed dat wil jij niet snappen.
Gewoon een normale microsoft link waar 0 risico aan verbonden zit. Maar goed dat wil jij niet snappen vanwege onwetenheid.
Dit is het zelfde als bij steam,

daar kun je ook via een hidden link bij nog niet gereleased games als developer van de game of beta gasten uit nodigen,

later als je klaar bent voor publish komt er een steam review aan te pas voordat hij actief wordt gemaakt en je hem in steam store als normal user kunt vinden .

Zo gaat dat hier bij MS volgensmij ook. Het is een test URL voor een APP in ontwikkeling die nog niet published en reviewed is.

Dat je een link hebt wil dus niet zeggen dat hij PUBLISCHED in de store staat. Hij is alleen aangemeld in dev voor de store.

[Reactie gewijzigd door Scriptkid op 25 januari 2023 15:06]

Steam is best wel een geval appart
Via steamcmd kan je ook apps installeren die niet meer beschikbaar zijn
tuurlijk dat is de zelfde reden ze staan nog in de DEV site.
Precies, dus ms heeft hem nog niet goedgekeurd. Gaat hem ook niet worden, want alle uwp emulator zijn niet in de Xbox store te vinden. Dat jij die urls verspreid is niet aan jou, maar aan de dev.
Via deze link op mijn series S gezet.
Helaas kan de app geen spel opstarten zoals het wél gedaan wordt via de youtube tutorial.
Heb gamecubes en wii iso's geprobeert maar krijg alleen een zwart scherm.
Zal wel een andere versie zijn als die wat via developer mode gebruikt wordt.
Hoort gewoon te werken
Denk dat je iets fout doet mogelijk met je dumps
effe wat hoger zetten voordat mensen bang worden om niks:
https://www.microsoft.com/store/productId/9NZZ71K0J0Z0
hij staat wel degelijk in de store
Nee hoor. Ja het kan verdwijnen, maar er zal altijd weer een weg gevonden worden nu het er eenmaal is. Ik heb Retroarch ook zonder Developer mode. Moest mij aanmelden op een Discord en dan whitelist diegene de app en kan je hem downloaden.
Ze hebben ook illegaal video's van mensen die je vertellen hoe je Yuzu op de Steam Deck zet offline gehaald. De wet zegt dat emulatie kan, Nintendo is het daarmee oneens en schroomt er niet van om te liegen bij het indienen van DMCA-claims.
Nintendo maakt goede spellen en heeft daarom veel fans. Sommige daarvan willen erg graag Nintendo helpen Nintendo's standpunten de wereld in te helpen. Ik snap het niet helemaal en meningmodden is sowieso niet de bedoeling.

Aan de andere kant is de policy van Tweakers wel dat bijvoorbeeld directe links naar emulators verboden zijn in de reacties (ben ik het niet mee eens maar wat kan ik eraan doen) dus de discussie op dit platform is wat beperkt in zijn mogelijke strekkingen.
Hoe werkt dat dan met motion controls in Wii games?
Op de pc kan je wii controllers gewoon verbinden met bluetooth. Lijkt mij niet echt een optie voor xbox, maar wie weet werkt het gewoon via bluetooth. Ik acht de kans alleen heel klein.
De Switch Pro controller kan dan weer wel connecten met mijn nVidia Shield TV Pro. Het zou mij dus niet verbazen als de Wii-controllers "gewoon" werken op andere apparaten.
Moet er wel een driver zijn. De Xbox heeft volgens mij niet een driver model zoals windows. Er zal wat beschikbaar zijn voor de controllers en wat ondersteunde accessories maar daar buiten zal er weinig zijn.

Uit mijn hoofd weet ik ook niet hoeveel toegevang je hebt tot Bluetooth in UWP maar uit ervaring weet ik wel dat Windows nogal beroerd is en je snel naar een andere stack grijpt(waar van ik de naam niet kan herinneren mortenteel).

Dus een eigen bluetooth in je applicatie kan dan als enige.

Edit:ik zit aan usb te denken

[Reactie gewijzigd door LOTG op 24 januari 2023 16:19]

Moet er wel een driver zijn.
Niet direct. Dolphin kan de wiimote ook als generic bluetooth device uitlezen en dan zelf de output van de wiimote verwerken. In feite zit de driver dan gewoon "in dolphin"

console controllers zijn verrassend ongecompliceerd. Zodra ze eenmaal met je verbonden zijn, beginnen ze gewoon data te poepen aan de hand van de ingedrukte knoppen.
De Gyro/Accelerometer van een wiimote is in feite ook gewoon een soort knop. De waardes die daar uit komen zijn niet heel veel moeilijker te verwerken dan die van een analog stick

Om bijvoorbeeld je xbox controller aan een zelf geschreven scriptje te knopen heb je helemaal geen gecompliceerde library of iets nodig. Je zoekt naar de controller in je OS naar keuze, zoals je met een arduino ook zou doen, en dan verwerk je de inkomende berichten. Even uitzoeken welk getalletje er binnen komt bij welke knop en hoe je de analoge waardes uit elkaar houdt en je bent er.
Een USB controller is helemaal makkelijk als je een raspberry pi draait. Die komt waarschijnlijk gewoon binnen op /dev/ACM0 of /dev/USB"X"

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 24 januari 2023 16:54]

Dat is wat ik zeg, alleen is UWP behoorlijk beperkt op sommige punten. Verder zit je daar binnen ook met een rechtenmodel vergelijkbaar met Android waardoor er bepaalde opties gewoon niet beschikbaar kunnen zijn op de Xbox maar dat weet ik niet uit mijn hoofd.

Maar je zult dolphin sowieso moeten sideloaden en dan zit je niet meer in de consumenten kant van het OS.
Nouja dat is precies mijn punt. Het gaat hier al om een xbox in developer mode / eventuele andere vorm van side loading. Ik denk niet dat het verbinden van een bluetooth apparaat dan echt een horde is
In dit geval zou de beperking bij de Xbox liggen, niet alles verbind met een Xbox.
Dit kan volgensmij al sinds de originele xbox one. CronusMAX heet de tool dacht ik
voor wii controller op andere apparaten heb je een dolphin bar nodig
kans dat dat via dat wel werkt
Een van de sticks zal de camera beinvloeden of bewegingen mee kunnen maken. Zelfde zoals je nu de camera beweegt in games. Hier zal vast wel een vertaling inzitten om de "afstandbediening" te bewegen zoals je op de Wii deed maar dan met een stick op een controller.

Voor sommige games zoals Metroid prime zal dit zoals een moderne shooter werken. De echte wii games zoals wii sports zullen een stuk lastiger zijn denk ik.
Hoezo? Je connect gewoon een wii mote. Zo gaat het op de pc versie van dolphin ook. Je moet je xbox even zo ver krijgen dat hij met een wii mote wil verbinden, en dat is al eens uitgepluisd jaren geledne

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 24 januari 2023 16:43]

Niet iedereen heeft een wii mote + converter in de la liggen ;)

Zijn genoeg mensen die er even een uurtje mee willen spelen zonder een euro uit te geven waardoor de controller vande xbox de enige oplossing blijft. In het bijgevoegde filmpje wordt er ook gene uitleg gegeven voor een wii mote setup (niet zover ik heb gekeken iig). Mogelijk wist MVG dit niet of was zijn filmpje bedoelt met het zelfde doel als. Kijk het kan en bestaat. Als je een betere ervaring wilt kan je zelf altijd verder googlen.

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 24 januari 2023 17:07]

converter?
welke converter?
Benieuwd wat de performance dan is op de Series X. Ik ga het eens proberen. :)

“Gebruikers kunnen in de desktopversie van Dolphin in Windows de configuratie voor de Xbox-controller instellen en daarna dat bestand kopiëren naar de USB-stick om dat op de Xbox te laten werken.”

Dat is dan wel jammer als je MacOS draait. Tuurlijk kan ik wel een Windows VM aanmaken, maar toch jammer. Ook Linux had makkelijker geweest.

Dit kan dus wel, je kan gewoon de MacOS of Linux versie gebruiken om dit ook te doen.

Edit: toevoegingen

[Reactie gewijzigd door slijkie op 24 januari 2023 14:32]

Heb het geprobeerd haalde 60 fps op Mario Galaxy with HD textures pack. :p
Waarschijnlijk is dit bestand wel gewoon te downloaden. Een van je Windows-vrienden heeft deze vast en zeker geupload op de bekende plekken (emu forums).
Als dit echt goed werkt zou het mij wel aansporen een XBox Series S met 2 controllers te kopen.. maar ik heb al de ShieldTV Pro met 2 controllers, doe er niks mee want je kan eigenlijk niks als je geen PC gamer bent.
Maar met de Shield moet dit toch ook kunnen, Nintendo spellen, of misschien tot aan GameCube spellen?

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 24 januari 2023 14:40]

Dolphin is ook te installeren op de Shield TV maar de laatste keer dat ik dat deed was de performance van games om te huilen, ook al zou de Shield ongeveer hetzelfde moeten presteren als een Switch. Series S is natuurlijk veel krachtiger
de shield kan het gewoon goed spelen
je moet gewoon een goede fork gebruiken en een beetje tweaken ;)
Ik hoor je, maar het is jaren geleden en ik heb betere hardware. Wel een interessante suggestie, ik ga het gewoon opnieuw proberen :)
Als de Xbox One X het niet lukt om meer dan 25FPS te halen zal het op de Shield TV ook niet lukken. Die Cortex A-57 is én low-power, én nog een jaar ouder dan die Jaguar Cores.
Okee maar tot een lagere generatie Nintendo console (N64?) Zou het toch prima moeten zijn..
Ja dat gaat vast lukken. GameCube is alleen teveel gevraagd.
De Xbox One X situatie klinkt als slechte optimalisatie. Het ding is niet traag, een 480p game moet een dergelijk systeem fatsoenlijk kunnen upscalen.
Heeft niks met resolutie te maken. PowerPC emulatie is zwaar en de AMD Jaguar cores zijn heel erg traag (deze waren bedoelt voor budget laptops). Ongeveer 3x trager dan een Intel desktop CPU uit die tijd (2013), qua singlethreaded prestaties.
shield kan t zeker wel
met een goede fork en een beetje getweak
Helaas nog wel een gedoe om die button's te mappen, al is dat eenmalig.
Verwacht dat ze dat in een toekomstige versie wel weer verbeterd hebben.
Ziet er in elk geval wel goed uit :)
En ROM's voor eigen gebruik is legaal voor zover ik weet.
Ja komt omdat UWP makkelijk op de Xbox te draaien is. Dan is dat je eerste doel en als het werkt komt de UI wel.

Had verwacht dat ze wel eens een soort van default pro controller mapping zouden toevoegen voor de xbox layout. Voor de rest is het een kwestie van voorkeur aangezien de wii mote met joycon niet altijd lekker mappen op een gamepad.
Ik ben nog steeds diep onder de indruk van CEMU. Als je ziet hoe lang Dolphin al bestaat en dat vergelijkt qua performance en met CEMU en dat het zelfs op de steamdeck goed werkt. Klasse project.

Wel lang closed geweest, maar nu ook open.
Ik heb CEMU nog niet geprobeerd maar ik heb hetzelfde gevoel bij Yuzu voor de Switch.

Paradoxaal genoeg is het in sommige opzichten 'makkelijker' om een emulator te maken voor een WiiU of een Switch, dan voor de GameCube of de Wii, omdat de NGC/Wii een heel aparte GPU bevatten die nooit ergens anders in gebruikt is, en totaal anders werkt dan alles wat daarna kwam. Die GPU's ('Flipper' en 'Mocca' heten ze geloof ik) zijn wel deels programmeerbaar, maar niet op dezelfde manier als 'moderne' GPU's, er zijn geen unified shaders en het soort operaties dat programmeerbaar is wijkt af van normale GPU's. Ook rekenen de NGC/Wii GPU's met fixed point en niet met floating point als ik me goed herinner, en maken games gebruik van allerhande eigenaardigheden die daarbij komen kijken met bijvoorbeeld overflow en bitwise operaties. Dat is lastig om 100% correct te emuleren met degelijke performance.

De WiiU heeft een redelijk standaard AMD GPU, en de Switch is 'gewoon' een NVidia Tegra die in van alles en nog wat te vinden is, dus een stuk makkelijker te reverse engineeren.
Nu nog de xbox classic emulatie zodat ik Amped 2 niet meer op een stokoude luidruchtig console hoef te spelen.
Ik speel allemaal playstation 2 games op mijn xbox series s, leuker dan hun eigen aanbod op de gamepass.
Ik ben zelf gewoon van het originele, maar vind zulke dingen wel tof.
Weet iemand waar ik een text guide kan vinden?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee