Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Doom- en Commander Keen-ontwikkelaar John Romero heeft een video online gezet waarin een demo uit 1990 te zien is van Super Mario Bros. 3 voor de pc. Romero heeft de video geŁpload om de 25ste verjaardag van het spel Commander Keen te vieren.

Romero geeft aan dat het om een demo gaat die zijn studio Ideas from the Deep maakte in 1990 om Nintendo te laten zien hoe Super Mario Bros 3. er uit zou zien op de pc. De graphics van de demo waren niet zo mooi als in de originele Super Mario Bros. 3, en ook de controls waren niet zo vloeiend, maar de demo laat wel zien dat de wil om Nintendo-games naar de pc te brengen al lange tijd bestaat.

Nintendo is duidelijk niet op het aanbod om het spel naar de pc te brengen ingegaan. Ideas from the Deep is later omgedoopt tot id Software en is bekend geworden met games zoals Doom, Wolfenstein, Quake en Commander Keen. Momenteel werkt de studio aan een nieuwe Doom voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

De wil om de spellen te kunnen spelen op iets anders dan de originele Nintendoconsoles bestaat nog steeds. GameCube- en Wii-games worden dankzij de Dolphin-emulator speelbaar gemaakt op pc, en ook aan de emulatie van de Wii U wordt gewerkt. Kon in oktober de Wii U-emulator Cemu nog maar net het menu van Mario Kart 8 tonen, nu toont een nieuwe video het spel als enigszins speelbaar.

De kwaliteit van het spel die de Cemu levert is nog verre van vergelijkbaar met de kwaliteit van de Wii U zelf. Zo zijn de graphics minder, draait het spel veel trager en is audio nog niet beschikbaar. Het verschil tussen de oude en de nieuwe versie van de emulator is wel aanzienlijk en toont dat misschien in de toekomst de Wii U-spellen speelbaar kunnen worden op de pc.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Dit is vooral bijzonder omdat toen computers waren gebouwd om spreadsheets te maken terwijl consoles waren gebouwd om spelletjes te spelen. Smooth scrolling was bijvoorbeeld een probleem omdat de computer het niet aan kon om alles tegelijk verplaatsen. Toch kregen ze het voor mekaar wat een hele prestatie was. Het meest bijzondere is misschien wel dat ze het hadden gemaakt zonder broncode van het originele spel.
Volgens mij was Smooth Scrolling zelfs het hele doel van deze demo en om aan Nintendo te laten zien dat het mogelijk was. Helaas zag Nintendo er geen brood in, maar daarom hebben we nu wel Commander Keen en Duke Nukem! :D
Dit videootje laat de extremen waar ontwikkelaars mee te maken hadden goed zien! ;) Geniaal.
https://www.youtube.com/watch?v=Tfh0ytz8S0k
Snap niet helemaal waarom hij dit naar buiten brengt vanwege de 25ste verjaardag van Commander Keen
Nadat Nintendo ze afwees, is de tech die ze gebruikt hebben voor de Mario demo gebruikt om Commander Keen te maken.
Ah, dat verklaart een hoop, dankje voor de extra info :)
(dit gegeven zou wel in het artikel mogen trouwens)
(Boek: Masters of Doom)
Dat boek is idd geweldig. :)
Omdat later nadat Nintendo er niks in zag met dezelfde engine, Commander Keen is gemaakt voor de PC.
De besturing van "bever" Mario is wel anders, want op de Nintendo kon je niet zomaar de lucht invliegen met je staart maar moest je eerst genoeg snelheid hebben. Het ziet er inderdaad ook een stuk minder mooi uit dan op de console.

Nintendo heeft heel lang het business model gehad om niets uit te brengen op andere media dan zijn eigen consoles. Nu stappen ze daar wat van af, maar volgens mij alleen omdat ze in zwaar weer zitten. In die tijd ging het erg goed en was er dus geen reden voor. Zo te zien is deze demo ook niet door Nintendo aangevraagd en dus ook niet gek dat ze er niet op ingegaan zijn.
Dat is een wasbeer volgens mij ;)
Maar het ziet er inderdaad iets anders uit, ook het staartje bewoog volgens mij op de NES versie.

Ze hebben inderdaad te lang vast gehouden aan de Nintendo games mag alleen op onze apparatuur wet.
Aan de andere kant als (straks heel misschien) Mario op elk platform + mobiel te spelen is, waarom zou ik dan nog een WiiU kopen, mijn PS4/XBox/PC is sterker/mooier en heeft meer games.
Een Tanuki ;) en ik wist dat iemand er een opmerking over zou maken, maar vergeet niet dat dit een tech demo is om de mogelijkheden van een PC versie te verkennen. Vooral het smooth scrollen van het level was in die tijd op een pc ongekend. Daar draait deze demo vooral om.

[Reactie gewijzigd door Neko Koneko op 15 december 2015 13:49]

Nee, dit is wel degelijk een wasbeer. De tanuki is een andere powerup in SMB3, waarbij je een volledig pak aan hebt en ook in een standbeeld kan veranderen.

Ik had overigens nog nooit over de achtergrond van de tanuki gelezen. Dat bevestigt het vooroordeel dat Japanners erg vreemd kunnen zijn maar weer eens ;)
Geschat wordt dat ze ongeveer 10 miljard op de bank en nog eens 6 miljard aan activa hebben. Geschat is dat ze tot ~2050 elk jaar 250 miljoen $ verlies kunnen draaien. Ze doen gewoon hun eigen ding hoor die japanners en kijken niet teveel naar wat andere doen.
hmmm het is niet echt een port. Lijkt alsof deze super mario bros 3 versie vanaf niks is opgebouwd. Aangezien je bij de "echte" een flinke aanloop moet nemen om tijdelijk te kunnen vliegen
graphix 'rippen' en dan op een eigen engine nabouwen is wat men een 'port' noemt, dat er bepaalde dingen niet gelijk zijn heeft meer te maken met de tijd die er is ingestoken..
Nee een port is het omzetten van software om deze zo geschikt te maken voor een ander systeem. Hier wordt de originele software dus voor gebruikt vandaar de naam port(portare) die slaat op het overdragen van het ene naar het andere systeem. https://en.wikipedia.org/wiki/Porting

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 15 december 2015 14:25]

Eerder opgebouwd vanaf de Commander Keen 'engine' (van deel 1, 2 en 3).
Ze hebben deze demo gebruikt als basis voor de Commander Keen serie.

Dat alles niet werkt zoals het in het originele spel is komt omdat dit een demo betreft en natuurlijk niet een volledige port of wat dan ook.
Ah, dacht juist dat het andersom was. De demo komt volgens de tekst uit 1990, hetzelfde jaar als waarin Commander Keen uitgekomen is.
Nee, Keen is juist voortgekomen uit de wens om de Mario games na te maken op de PC. Mario Bros. 3 kwam in '88 uit in Japan, de eerste Keen games uit 1990. In het boek Masters of Doom blijkt ook dat de Keen serie is begonnen als een port van de Mario Bros. games, maar omdat ze de licentie niet konden krijgen hebben ze in plaats daarvan de keen games gemaakt met de ontwikkelde engine.

Edit: Spuit 11

[Reactie gewijzigd door Neko Koneko op 15 december 2015 13:50]

Draait die nu een .exe in OSX of wat zie ik? :P
"Gewoon" een dos emulator, die zijn er ook voor de mac
Mario Kart 8 op je pc is leuk maarja de ťchte fun zit 'm toch echt in de online Multiplayer of de offline Multiplayer. En als die emu nu al moeite heeft met een singeplayer race....
Ik heb er de volste vertrouwen in, als we kijken waar de emulator Dolphin is op het moment laat het zien dat het zeker mogelijk is. De geŽmuleerde Wii games zien er vaak een stuk beter uit op de PC (1080p, 60fps, een scala aan upscaling mogelijkheden).
Klopt, en ook nog eens in stereoscopisch 3D mocht je een dergelijk scherm hebben.

Mario Galaxy 1 en 2 zijn echt wonderbaarlijke pareltjes in 3D. Ik speel deze games nog wekelijks op deze manier. Heb ze dan ook al meermalen uitgespeeld op deze manier.

Snap ook echt niet dat de Wii-U deze optie nooit toebedeeld heeft gekregen. vrijwel elke Wii game is zonder al te veel gedoe in 3D te krijgen met de Dolphin emulator

Hoop dat ze dit met de NX alsnog op gaan pakken.
De jump mechanics in de originele Mario games zijn een stuk vloeiender dan in deze demo of in de Keen games, vooral de controle in de lucht. Op de een of andere manier lukt men dat niet om na te maken.
Klopt, Mario beweegt altijd maar erg vaag (ik ben opgegroeid met enkel PC games) als over ijs ofzo. Ik vind de controls van mario games echt super verrot :) maar ik weet dat de meningen daar sterk over verdeeld zijn. Ik heb echt veel Commander Keen gespeeld vroeger, dus wat mij betreft vind ik die controls fijner. Ik moet wel toegeven dat de 60FPS op de nintendo dan wel weer veel beter is. Dat is iets waar de PC lange tijd niet aan heeft kunnen tippen. 60FPS DOS games ken ik ook niet veel. Volgens mij onstonden dergelijke framerates pas bij de eerste 3d videokaartjes, zoals de 3DFX Voodoo (1). Hoewel ik me ook kan herinneren dat games als Descent 1 onder dos met een pentium 200MHz zeker rond de 60FPS draaide (320x240 software rendering)

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 15 december 2015 16:43]

Gaaf, omdat het kan :9 Ik speel nog steeds af en toe een snes game op de laptop met een usb-controller. Blijft leuk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True