Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

De door Super Mario Bros. ge´nspireerde game SuperTux heeft voor het eerst in tien jaar tijd een stabiele release gekregen. Versie 0.4.0 bevat een herschreven game-engine die onder andere OpenGL gebruikt, en ondersteunt het toevoegen van door gebruikers gemaakte levels.

In de eerste stabiele versie van SuperTux in 10 jaar tijd is veel veranderend in vergelijking met de laatste stabiele release in 2005. Volgens de ontwikkelaars gebruikt SuperTux 0.4.0 een bijna compleet herschreven game-engine die gebruikmaakt van OpenGL, OpenAL en SDL2. Daarnaast gebruikt de nieuwe release een downloadmanager waarmee toevoegingen en taalpakketten kunnen worden geïnstalleerd. Verder voegt de update een aantal nieuwe levels toe en is het mogelijk om levels en werelden te schrijven in Squirrel.

SuperTux is een kloon van het klassieke Super Mario Bros.-spel, maar in plaats van de loodgieter speelt de mascotte van Linux de hoofdrol. Voor de rest zijn de basisprincipes hetzelfde maar met andere afbeeldingen. De paddenstoelen zijn bijvoorbeeld vervangen door sneeuwballen, maar de vuurbloem is nog steeds een vuurbloem. Het opensourcespel is al in ontwikkeling sinds 2003 en had sinds 2005 al geen stabiele release meer gehad. Wel bracht het ontwikkelingsteam met enige regelmaat bèta-versies uit. SuperTux is gratis te downloaden voor onder andere Windows, OS X en Linux. In eerste instantie werd het spel alleen voor Linux ontwikkeld.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Er zijn nog geen binaries voor Linux, om te compilen debian/ubuntu:
  • download source, unpack
  • mkdir build in uitgepakte map
  • cd build
  • apt-get build-dep supertux
  • cmake ..
  • make
  • wachten...
  • eventueel, make install
  • play!

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 22 december 2015 11:22]

This is the current and newly released stable version of Supertux. It features much more levels, features and better gameplay than the old stable version.

Volgens mij klopt het niet dat dit de 1e stable release is...
Staat meteen op de homepagina!
Als je het zakelijk bekijkt, is het meh.

Alle content en code (op de gebruikte libs na) is GPLv2, totaal niet interessant voor game studio's of indie game dev's die eerst een game maken op basis van de content/code van deze game en daarna vroeg of laat weer iets van hun eigen content/code willen hergebruiken voor een andere game. Dat laatste gaat dus dankzij de GPL niet.

Het zal dus een hobby-project blijven. Hoogstens misschien nog met een paar betaalde content DLCs.

Er zijn betere Mario-klonen om vanuit daar je eigen game door te ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 22 december 2015 11:05]

Dat laatste gaat dus dankzij de GPL niet.
Wel binnen de GPL. Dat is het punt juist, dat de mensen die er op doorontwikkelen ook code teruggeven en er niet zonder "compensatie" mee aan de haal gaan.

De tux games zijn ook eerder een voorbeeld dat de zon wel voor niets op kan gaan. Je gaat bij goede doelen toch ook niet klagen dat ze een zwak verdienmodel hebben?
Maar de zon gaat altijd voor niets op O-)

En idd zo kan een persoon/groep iets leuk maken, zonder GPL ben je net een open kassa
Iedereen kan graaien en er aan verdienen en jij hebt het nakijken
Nu moet je jezelf/groepswijs akkoord verklaren met de bepalingen die gelden
En idd zo kan een persoon/groep iets leuk maken, zonder GPL ben je net een open kassa
Iedereen kan graaien en er aan verdienen en jij hebt het nakijken
Dat is een beetje de klassiek versie op payware: je hebt een programmeur en die krijgt geld voor iedere regel code die hij schrijft. Z'n baas stopt die code in een doos en verkoopt die in de winkel.

In werkelijkheid is dat maar 1% van de markt, 99% van de code wordt geschreven zonder dat er een direct relatie is tussen de geschreven code en een verkoopbaar product. Het allergrootste deel van de code wordt geschreven om een concreet probleem op te lossen, niet om direct geld mee te verdienen.

Het woord "graaien" impliceert dat het oneerlijk is als code gebruikt wordt zonder er voor te betalen. De meeste programmeurs zien dat echter niet zo, dat was nooit de bedoeling. Net zo min als een tuinman het erg vindt als iemand een foto maakt van z'n appelboom. Die boom is niet geplant om geld te verdienen met foto's maar omdat de tuinman graag appels eet of het een mooie boom vindt. Als anderen er ook profijt van hebben dan is dat mooie meegenomen en niet oneerlijk.

Game-engines zijn een goed voorbeeld. Er is een dozijn high-performance game-engines (bv Unity) die vrijwel gratis te gebruiken zijn. Met zo'n engine heb je echter nog geen spel. Het meeste werk zit in het ontwikkelen van de gameplay, het bouwen van de levels, het ontwerpen van de models en de textures, het schrijven van het verhaal etc...

De (meeste) ontwikkelaars van die engines willen hun geld niet verdienen met de verkoop van software maar door hulp te bieden bij het bouwen van games, een engine is niet meer dan een hulpmiddel daarbij.
Tekenend voor dit model is hoe ID z'n oude engines publiceert onder het GPL. Ze zijn niet bang dat ze zo concurrentie krijgen van hun eigen code. Ze weten dat hun waarde niet zit in die code maar in hun kennis van games en de ontwikkeling daarvan.
Dat is het punt juist, dat de mensen die er op doorontwikkelen ook code teruggeven en er niet zonder "compensatie" mee aan de haal gaan.
Dat had ook gekund met de LGPL of MPL. Dan biedt je derden de kans om code over te nemen en verbeteren (mÚt de verplichting om het open source te houden), maar hoeft niet gelijk je hele project GPL te zijn.
Je kunt code ook teruggeven ter goede wil.
Dus zonder juridische druk, zoals dat van toepassing is bij de (L)GPL.

Persoonlijk zou ik liever bijdragen bij niet-(L)GPL projecten, puur uit de wetenschap dat iedereen, -dus ook het bedrijfsleven- ervan kan profiteren zonder in een licentiehell te belanden. Ook al gaat eentje met een vlotte babbel met al het geld en roem ermee weg. Ik weet dat ik de wereld met mijn bijdragen beter heb gemaakt.

En goede doelen zijn dikke Ponzi praktijken.
De bestuurders van die doelen zijn met hun salaris de lachende derde. Je kunt beter binnen een straal van 1 km van je woonplaats iets in natura "terug doen" dan geld doneren voor "ver weg".

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 22 december 2015 13:49]

Er zijn betere Mario-klonen om vanuit daar je eigen game door te ontwikkelen.
Zoals?

Ik vind het wel een leuke game om te spelen verder. Buiten Supertux om, ken ik eigenlijk alleen Jazz JackRabbit die ik ook echt geweldig vond :)
Ik vind de Nederlandse versie slecht afgewerkt voor een final.

De menu's zijn in het Nederlands, maar de tekst dialoog met pinquin Penny zijn in het Engels.
De muziek is wel grappig. Het nodigt wel uit tot spelen.

Verder lijkt dit spel me wel een leuke optie om kinderen kennis te laten maken met Tux.
Dan help je toch met verbeteren van de Nederlandse versie? Op Transifex kun je meehelpen, doe ik ook.
Sterker nog: ik ben gisteren en vandaag flink bezig geweest met de vertaling (ben freelance vertaler en help ook met veel projecten op Transifex en sinds gisteren dus ook met dit project) en het spel is nu grotendeels vertaald naar het Nederlands :)
Ingeinstalleerd, even gespeeld en.... niet zo bijzonder. Blijkt maar weer hoe moeilijk het is om een goede Mario cloon te maken die net zo lekker speelt.
Hoe vaak speel je Mario nog als ik mag vragen ? Mij lijkt het eerder een blast from the past...
Gister nog met mijn zoon?
+punten voor goeie op voeding dan ! O-)
Ik vraag me af wat er bijzonder is aan Super Tux. Je kan toch overal Mario-klonen vinden, zowel online als mobiel. Games die bij wijze van spreken overnacht gemaakt zijn.

En zelf levels toevoegen is nu toch ook niet zo'n innoverend gegeven?
Bijzonder aan Supertux, vind ik, is dat het spel een voorbeeld is van wat een groep enthousiastelingen kosteloos kan bereiken met enkel opensourcetechnologie. Natuurlijk, de meeste games draaien soepeler en zien er vlotter uit, maar dat is denk ik hierbij minder relevant.

Daarnaast, en dat wordt hier al gesuggereerd, is dat het spel aanvankelijk voor Linux was. Dat maakt het interessanter, aangezien de meeste spellen aanvankelijk bedoeld zijn voor andere platformen.

[Reactie gewijzigd door Ossebol op 22 december 2015 10:48]

Dus wat je eigenlijk zegt is dat er nu een crap spelletje bestaat dat we allemaal geweldig moeten vinden omdat het anders zielig is voor de opensource-community?
Er zijn ontzettend veel mods en games gemaakt door non-commerciŰle groepen. Daar komen soms zelfs AAA titels uit (zie bijvoorbeeld wat er met de Red Orchestra mod is gebeurd). Een Mario kloon, waar tien jaar geleden het internet al vol mee stond, is dan niet echt heel bijzonder.

Er zijn trouwens een hoop AAA titels die alleen maar (of grotendeels) open source technieken gebruiken. Zie bijvoorbeeld bijna alles wat ID maakt :).
Dit dus. Ik vraag mij af waarom je zoveel moeite zou doen, vooral 10 jaar na dato. Ik kan mij niet herinneren dat deze game vroeger een grote hype was.
heb jij geen hobbies die je leuk vind om te doen? Niet iedereen heeft een sport of cos als hobbie.... :+
Gewoon omdat het kan.
online/mobiele != linux desktop, een inktjet printer of je koelkast :x
Onderschat niet hoe uitgebreid iets kan worden door mods - niet alleen levels, maar ook gameplay mods. Open-source games maken dat gemakkelijker, zeker als de software in kwestie om dat idee heen gebouwd is.

Een mooi voorbeeld hiervan is OpenTTD, waarvoor een belachelijke hoeveelheid content te verkrijgen is. Nu superTux een download manager heeft, is het niet onwaarschijnlijk dat iets dergelijks daar ook mee gaat gebeuren.

Vergeet ook niet dat het bouwen van een Super Mario-kloon in een dag gebeurd kan zijn, maar het bouwen van een moddable Super Mario-kloon niet. Het rekening moeten houden met andermans aanpassingen (zowel API-gewijs als prestatie-gewijs) maakt het ontwikkelproces een stuk ingewikkelder.
Het is opensource en waarschijnlijk een hobby project van een groep developers. Soms is het doel van een project niet om iets unieks maken.
Niet zozeer dat het een Mario kloon is, maar meer dat het een Linux-eigen spel is.

Op Linux waren er (zeker rond die periode) vrijwel geen games om te spelen, behalve de Tux-varianten. Dus, tja.. Ik zie het punt van het artikel wel in.
Waarom ze dan het versienummer met van 0.1.3 naar 0.4 omhoog doen na 10 jaar is mij een raadsel. Marketingtechnisch en ook logischerwijs zou ik zeggen dat je een keer een stable 1.0 uitbrengt.
Wat een zure reacties hier. Het is toch leuk te weten dat ze eindelijk een stabiele versie hebben.
En de gameplay heb ik altijd aardig gevonden, je kunt er een hoop lol aan hebben. Het hoeft niet allemaal high tech en realistisch te zijn.
Deze game viel mij vooral op vanwege de goede efficiency: Ik heb hem vloeiend kunnen spelen (versie voor deze) met een Intel 855GM Integrated GPU uit 2003. Dat ding kan Úcht niks in vergelijking met HD graphics / Iris graphics en toch wist het de OpenGL-game vloeiend te draaien.

Voor de rest: Grappig spelletje wat ik toen ik nog wat jonger was wel eens heb gespeeld, maar IMO qua gameplay niet veel bijzonders aan.
Eerlijk gezegd snap ik niet hoe dit tussen de artikelen kan komen, Super Mario klonen zijn overal te vinden en ik denk niet dat er veel mensen zijn die bepaald hyped worden van de kloon met linux als hoofdrol..
Ik denk voornamelijk omdat ze 12 jaar geleden begonnen met ontwikkelen en, blijkbaar, voor het laatst in 2005 een stabiele versie uitbrachten. Voor een boel mensen zal dit nostalgische waarde hebben, net als het voor sommige mensen leuk is dat Doom op een koelkast gespeeld kan worden, terwijl mij dat niet kan bekoren.
Ach ja, deze kloon was al in het verleden bekend en nu krijgt hij een update. Ik bedoel, als microsoft aan minesweeper een grote update zou geven plots zou het me ook niks verbazen als dat een artikeltje zou krijgen.
Een game voor Linux, dat is vrij uniek. Daarom is het wel nieuws.
Op steam zijn anders een heleboel games te vinden die met ubuntu overweg kunnen hoor..
Een open source game met de Linux mascotte, dan.
Dit was een redelijk populaire game toendertijd, omdat er nog geen 'echte' games voor Linux waren. Maar het ziet er niet zo mooi uit en speelt ook niet zo lekker, dus vandaag de dag is het niet meer noemenswaardig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True