Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Valve heeft een versie van de populaire arcade game-emulator MAME beschikbaar gemaakt via de software development kit van de Steam Link. Hierdoor kunnen gebruikers duizenden klassieke spellen spelen op het apparaat, dat eigenlijk bedoeld is voor het streamen van spellen naar een tv.

Volgens Valve-ontwikkelaar Sam Lantinga is de versie voor de Steam Link gebaseerd op de mame4all-versie voor de Raspberry Pi, die op zijn beurt weer afkomstig is van versie 0.37b van de MAME-emulator. De Valve-variant is sterk geoptimaliseerd voor de de Steam Link en in staat is om spellen op volle snelheid te draaien, zonder frames over te slaan. Er zou bovendien ondersteuning moeten zijn voor 2270 romsets, oftewel spellen.

Valve maakte de sdk voor Steam Link op 15 januari beschikbaar, om gebruikers de mogelijkheid te geven om zelf applicaties te bouwen voor het apparaat. De hardware is ongeveer te vergelijken met die van een Raspberry Pi, dus veeleisende applicaties zal deze niet ondersteunen. Maar voor het emuleren van klassieke arcade games lijkt deze uiterst geschikt. De eigenlijke toepassing van de Steam Link is het streamen van spellen van een computer met Steam naar een tv.

De MAME-emulator maakt het mogelijk om oude spellen, die oorspronkelijk op andere systemen draaiden, te spelen op moderne computersystemen. Sommige spellen zijn door hun makers vrijgegeven en zijn te spelen zonder daarbij inbreuk te maken op auteursrechten. Dit geldt echter niet voor alle oude games.

mame

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Gezien auteursrecht tot 70 jaar na de dood van de maker geld lijkt het me sterk dat er spellen zijn met verlopen auteursrecht. Auteurs hebben hun werk zelf vrij gemaakt ;)

Zelfs pong zit daardoor nog meer dan 70 jaar onder copyright rechten geloof ik

@H!GHGuY
Niet helemaal mee eens, voor de meeste MAME spellen zal het niet veel verschil maken idd en belemmert copyright hier meer dan dat het goed doet. Maar denk aan figuren als Mario uit die tijd die nog steeds erg actief gebruikt worden door in dit geval Nintendo.

@blorf
Van wat ik begrijp maakt copyright geen onderscheid in medium. De code van games maakt waarschijnlijk wel gebruik van code die weer onder iemand anders zijn copyright valt, een voorbeeld is hoe Goldeneye 007 voor de n64 maar niet geport wordt. Activision heeft nu de rechten op bond games, Nintendo heeft rechten dankzij de licentie waar elke gepubliceerde n64 game onder kwam, en Rare (onderdeel van Microsoft) heeft rechten als maker van de game zelf (maar de verloopdatum van dit copyright hangt weer af van de overlijdensdatum van de originele team members en niet van het bedrijf Rare 8)7 ).

@hawkeye73
Copyright wetgeving is verassend universeel, met de meeste landen die 70 jaar hanteren en minimaal 50 jaar na de overlijdensdatum van de createurs. Dit komt voornamelijk door de 19de eeuwse Bern conventie (geratificeerd door al deze landen: https://en.wikipedia.org/...onvention_signatories.svg) en de TRIPS conventie van de WTO (Deelnemende landen: https://en.wikipedia.org/..._Organization_Members.svg).

@duqu
Mooi om van dienst te kunnen zijn :*)

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 30 januari 2016 18:44]

En dat toont meteen ook aan waarom death+70 gewoon ridicuul is.

@reactie terug van svenk91:
Op "Mario" hoort trademark te zitten, zodat enkel Nintendo het kan gebruiken.
Het originele spel, zou al lang uit copyright moet zijn. Nintendo zelf verkoopt het niet meer en heeft er geen rechstreekse inkomsten van. Dat ze zelf nieuwere versies kunnen maken (met vers copyright) en dit verkopen is hun volledig recht. Als ze het trademark hebben, kunnen ze zelf de term "Mario ..." gebruiken.

Wat mij betreft moeten de termijnen van copyright en patenten standaard veel lager, waarbij de termijn per sector bepaald wordt adhv verwachte levensduur of terugverdientijd en mogelijk nog enkele factoren. Om dat te compenseren zou ik dan weer de mogelijkheid inbouwen om ook een maximumtermijn in te voeren, zodat rechthebbenden tegen betaling de termijn kunnen verlengen. De som die hiermee gemoeid is, zou met de tijd exponentieel moeten groeien en ook per sector vastgelegd worden. Bvb voor muziek zou je kunnen zeggen dat een nummer 5000§/jr kost na de initiŽle termijn en dit per jaar x1.25 gaat.

Zodoende komt er een break-even punt, in het voordeel van het publiek, waarbij verlengen niet meer opbrengt.

[Reactie gewijzigd door H!GHGuY op 30 januari 2016 19:57]

klopt auteursrecht zou meer gebaseerd moeten zijn op de levenstuur van iets... daarmee bedoel ik te zeggen dat windows 95 inmiddels wel licentie-vrij zou mogen worden, zo niet dan over maximaal een jaar of 4 (of op zijn minst met de beperking dat je niet mag decompilen),

maar tegelijk denk ik dat je voor muziek een veel kortere duur zou mogen hebben, zolang het gebruik beperkt is tot niet-comerciele doelen.
Het originele spel, zou al lang uit copyright moet zijn. Nintendo zelf verkoopt het niet meer en heeft er geen rechstreekse inkomsten van.
Die verkoopt Nintendo zeker nog wel met de Virtual Console optie in hun eShop. (o.a. op 3DS en Wii)
Je hebt gelijk, was iets te snel met de conclusie dat het met de leeftijd van de games te maken heeft. 't is gefikst!
Geen idee hoor, maar was dat met software niet minder lang? Sowieso is elke stuk software in feite voortborduren op de hardware/architectuur van een ander, oftewel de kenmerken van de 'lego-stenen' stonden al vast. En hoe zit het als je daarbij gebruik maakt van een bestaande non-OSS assembler of compiler? Wat je uiteindelijk zelf gemaakt hebt blijft qua benodigde kennis altijd slechts een klein deel van wat nodig was om het geheel te maken.
Sowieso is elke stuk software in feite voortborduren op de hardware/architectuur van een ander
Dat geldt bijna voor alle werken. Weinig werken zijn echt origineel. Beter goed gejat...
Auteursrecht in Nederland... andere landen andere invullingen....
ik snap hem niet de hardware is te vergelijken met een rasberry pi.welke hardware hij draait toch op je pc en streamt naar je tv?

verder heel benieuwd of dit werkt heb een steamlink maar ben nog niet tevreden. teveel spellen geven nog problemen hier.
hangend scherm, geen beeld, verkeerde verhouding, etc.
kan nog wel allemaal wat beter.

en goede emulator zou goud waard zijn
ik snap hem niet de hardware is te vergelijken met een rasberry pi.welke hardware hij draait toch op je pc en streamt naar je tv?
Uit de tekst:
Hierdoor kunnen gebruikers duizenden klassieke spellen spelen op het apparaat, dat eigenlijk bedoeld is voor het streamen van spellen naar een tv.
MAME draait dus op de Steam Link zelf, niet op de PC waarop je normaal je spellen draait.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 30 januari 2016 00:14]

Kijk dit is leuk nieuws :) Maarja er moeten er toch meer komen voor het de Raspberry pi met Retropie kan vervangen voor mij.
Ja of mijn xbox met coinops 7 :). Daarentegen opent het wel deurem, de rasppi heeft ook aardig wat goed werkende emulatoren al verwacht ik niet dat valve die zelf gaat uitbgrwngen gezien daarmee je jaast copyright geschillen niet kan vermijden (tuurlijk zijn er homebrew games voor de nes/snes)
Raar, want mame speelt toch een beetje in een grijs gebied. Ja de emulator is natuurlijk legaal. Maar al die (arcade) roms die je overal kunt downloaden niet. En zeker die game uitgevers (nintendo, sega, atari, konami,capcom etc) zullen het denk ik toch niet leuk vinden dat steam dit doet. Die verkopen liever die oude games nogmaals in bijv. een arcade verzamelbox.
er zijn ook genoeg legale roms te downloaden. Zo hebben een aantal bedrijven besloten hun oude arcade spellen gratis weg te geven (zie http://www.mame.net/roms/).
Toch wel lekker. Gewoon even op de bank met je controller wat retro games spelen :D
Mijn cynische ik zegt dat dit is om het aantal ondersteunende games op te krikken.
Ondersteunde games? Een enkele uitzondering hier of daar misschien maar ik heb met mijn Link nog niets tegen gekomen wat niet werkt. Is per slot van rekening maar een doorgeefluik naar een pc ergens op je netwerk die het harde werk doet. Of je doelt op een "Steam machine" met SteamOS, dan heb je wel gelijk maar daar gaat dit artikel niet over...
Non-steam games en alles met third party launcher en overlay werkt niet zoals het moet. Uplay en Origin dus.
Heb jij geluk dat je alleen goede spellen hebt. Speel je met controller?
Yup op de controller. Heb er ook wireless tobo en mouse aan hangen. Heb paar games in mijn library met Uplay dus kan dat wel eens testen maar nog niet geprobeerd. Wat zeker wel werkt is Kodi lanceren vanuit Steam Big Picture en Steam afsluiten en de pc gewoon verder remote bedienen. Dus voor mij kan de fun niet op ;)
Eerder een demonstratie van de API, tenslotte is de Link op de markt gezet om enkel het beeld van een PC te streamen. Nu native apps mogelijk worden is het ineens een stuk interresanter om een Link aan te schaffen. Roms zijn illegaal maar wel gewenst, emulators niet. De community voor zijn en zelf een emulator lanceren om te demonstreren dat het een leuk emulator platform is en je niet tegengehouden wordt om deze emulated games te spelen native op het device is een slimme marketing zet.
link gaat dan de tegenhanger van de machine worden denk ik :+
Super gaaf! :D

Dit ga ik zeker uittesten en toevoegen aan mijn review van de steam link!
Ok klinkt leuk als een appje wat je even draait.
Maar als je ziet wat je allemaal moet doen dan denk dit wordt me te ingewikkeld. Linux erop gooien, allerlei commando's ingeven. Niet even iets wat je makkelijk doet als je spelletje wilt spelen laat staan als je dit proces nog nooit eerder hebt gedaan.
Jammer zag me al even retro gamen ik kan nog beter proberen mame op mn pc te draaien en dat te streamen.

[Reactie gewijzigd door ErikRo op 29 januari 2016 21:52]

Super. Blij dat ik dat ding heb gekocht. Gaat nog heel leuk worden.
Ik speel Mame met volle tevredenheid op de Shield TV, maar dat is dan ook een stuk krachtigere hardware. Ik denk dat vooral de geluidsemulatie van nieuwere spellen minder zal zijn op minder krachtige hardware. Wat zijn eigenlijk de preciese hardware specs van de Steam Link? Ik heb zelfs vroeger op een 486 dx4 100 mame spellen gespeeld... Dingen als Ms Pacman was dan prima speelbaar. Dus dat zegt weer niet veel over de kracht van de Steam Link. Dus graag een link met wat meer informatie over de precieze hardware van Steam Link?
En edit : Jullie weten toch wel dat de raspberry pi (2) niet echt geschikt is voor bv gamestreamen? (Dat heeft de Steamlink dus als voordeel op de Pi) De UTP via de usb2 poort verhindert goed functionerende twee richting verkeer via het netwerk. Een paar joystick/muis/toetsenbord acties richting de computer verstoort makkelijk de video stream de andere kant op.

[Reactie gewijzigd door AtariXLfanboy op 31 januari 2016 02:45]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True