Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Valve Steam Link Review

CaptainMaus 19 november 2015, laatste update op 29 januari 2016, 11.436 views

Valve Steam Link

Grandioos product van Valve. Alle games uit je lijst gewoon op het grote doek ergens in huis. Vertraging is bijna niet te merken, zolang je je PC maar met kabel verbindt. De Steam Link kan zelfs via WiFi 1080p60fps streamen!

Pluspunten

• Zeer eenvoudige installatie (zowel fysiek als softwarematig)
  • Simpele, toch volledige I/O
  • 1080p 60fps op WiFi mogelijk! (Mits snelle Access Point)
  • Relatief weinig vertraging
  • Strak design
  • ondersteuning voor USB gamepads (Zelfs draadloze xbox 360 controllers!)
  • Geen drivers; plug and play

Minpunten

• Geen power button

Geluidskwaliteit Score: 5
Hoe werkt steam in-home streaming?Specificaties
Uitpakken en uiterlijk
Installatie(gemak)
Streamen via Wifi
Streamen via LAN
Meetresultaten

In deze review ga ik uitgebreid in op de streaming-performance op zowel wifi als ethernet. Zowel op 1080p/720p en WiFi/ethernet probeer ik te ontdekken welke combinaties zorgen voor een goede stream-ervaring, zonder te veel vertraging.

Motivatie van aanschaf; waarom was ik geÔnteresseerd in een Steam Link?

Zelf heb ik hier al op gewacht vanaf het moment dat het werd aangekondigd. Toen Valve voor het eerst bekend maakte dat er een apparaat zou komen waarmee je je gehele steam bibliotheek kan streamen naar een televisie ergens in het huis, was ik gelijk enthousiast! Ik heb zelf een tijdje mogen spelen met de nVidia Shield Tablet. Een van de functies was dat je via nVidia gamestream je games kon streamen. Ik was daar best van onder de indruk destijds. Wat er verder met die tablet kon deed mij niks, ik wilde games kunnen streamen!

Ik had het hele pakket, met zelfs een micro-USB naar ethernet adapter, zodat ik met zo min mogelijk vertraging kon streamen. Via WiFi was streamen alleen mogelijk op 2.4GHz en dat ging op 720p ~20fps, bij de 5GHz crashte de games. Via de kabel werkte het misschien 2 minuten, waarna de verbinding werd verbroken. Nvidia had een tooltje vrijgegeven waarmee je de poorten op je router open kon zetten voor de verbinding die nodig was voor gamestream. Dit heeft niets opgelost. Zelf had ik op mijn Asus RT-AC87U uiteindelijk alle beveiliging en firewalls uitgezet in de hoop dat het zou gaan werken. Om een lang verhaal kort te maken: het was vreselijk. Ik heb veel te veel uren gestoken om uiteindelijk vrij weinig werkend te krijgen.

Ik had zeer veel vertrouwen in de steam link, omdat ik al een flinke tijd Steam in-home streaming gebruikte.

Hoe werkt Steam in-home streaming?

Het is eigenlijk vrij eenvoudig uit te leggen. Je zit met je controller op de bank die aangesloten zit op je client pc (in dit geval de steam link). Ergens anders in het huis staat je Gaming PC. Op het moment dat jij op een knop drukt wordt die informatie door de client doorgestuurd naar je Gaming pc. Die maakt vervolgens het beeld wat hoort bij jouw controller input, comprimeert het naar een h.264 video-formaat en stuurt dit weer terug naar de client!

Het streef-doel is natuurlijk om dit zo snel mogelijk te laten gebeuren, zodat je met de controller in de handen niet het idee hebt dat jij op een knop drukt en je karakter op het scherm een paar seconden later pas iets doet. Steam raadt je dan ook aan om een verbinding te gebruiken via kabel, dat is het snelst en heeft de minste data verlies. Toch zal ik ook de performance testen op WiFi voor zowel 720p als 1080p, om zo erachter te komen of kabelloos een optie is.

Het mooie hiervan is dat de client alleen maar een h.264 video-stream hoeft te decoderen en af te spelen, terwijl hij controller input stuurt naar de host!
Dit betekent dat je als client zelfs een oude laptop kan gebruiken om je games te streamen! Zelfs mijn Macbook Air, die bekend staat om magere prestaties op het gebied van gamen, kan de games streamen op de volle schermresolutie met 60fps!

Let er dus op dat je hardware (client) wel een h.264 video kan decoderen!

Wat heb je nodig om te streamen?

Er wordt wel verteld welk OS je nodig hebt, maar over de precieze hardware wordt niet ingegaan. Dit kan zorgen voor wat vragen, maar wees gerust
Als jouw gaming PC sterk genoeg is om je games op 1080p (of 720p) te kunnen draaien, dan zal het streamen niet veel veranderen aan de performance. Daarnaast heb je je reguliere kabelnetwerk nodig.
Voldoe je aan deze eisen? Dan kan je de steam link gebruiken!

Het is natuurlijk aan te raden om een PC te hebben die de games op 1080p 60fps kan draaien, omdat je dan ook volledig gebruik maakt van de capaciteiten van de steam link.

Beperkingen bij het streamen

Waar je goed rekening mee moet houden, is dat bij het streamen dezelfde resolutie wordt gebruikt als de host-PC (Max. 1080p). Dit betekent dat als jouw PC een 1080p scherm heeft en je TV in de woonkamer is ook 1080p, dan werkt het zonder problemen. Maar ook als jouw TV iets ouder is en maar maximaal 720p ondersteunt is het in orde. Als de host maximaal 720p kan afspelen, verwacht dan niet 1080p gameplay op je televisie!

Om het even op te sommen; hier zijn mogelijke scenario's:

Zoals je ziet, is de laagste resolutie van de host of client bepalend voor wat je uiteindelijk kan streamen. Met uiteraard een maximum van 1080p op 60fps.

Waar je ook rekening mee moet houden is de 'input lag' van de televisie. Je staat er niet vaak bij stil, maar een televisie heeft vele malen meer input lag dan een reguliere (gaming) monitor. De meeste monitoren hebben ongeveer 5ms vertraging, terwijl het bij televisies al gauw oploopt naar 50ms.
Er is gelukkig een website waarbij je kan opzoeken wat de input lag is van verschillende monitoren en tv's. Mocht je dus shoppen voor een televisie die je gaat gebruiken voor het spelen (of streamen) van games, is het handig om daar een kijkje te nemen.

Draadloze controllers hebben natuurlijk ook een korte vertraging, maar die is vergeleken met de input lag van de televisie zo laag, dat het te verwaarlozen is.

Specificaties

Top om te zien dat de ingebouwde WiFi zowel de 2.4GHz als 5GHz banden ondersteunt! Ik ben benieuwd of het Łberhaupt wel gaat werken op wifi!

Mijn test-systeem (de host):http://static.tweakers.net/ext/f/ISpgsMhKSze2Huh77IZwWsUQ/full.jpg
Toch ook maar even mijn 980 een upgrade gegeven naar een 980 Ti :D

Mijn beeldscherm is de Asus PG-278Q ROG Swift, een scherm met een resolutie van 2560x1440 op 144Hz.

Mijn netwerk bestaat uit een 100mbit switch en een Asus RT-AC87u, die bekend staat om grootse WiFi performance. Ik ben benieuwd hoe het streamen via WiFi zal verlopen!

Uitpakken en uiterlijk

Erg gaaf, een soort gestapelde X-ray van de steam link :D

Daar is ie dan eindelijk!

Power-IN, 2x usb 2.0, HDMI 2.0 en 100mbit LAN.

Doosje met kabels e.d...

Compleet met ethernet-kabel, HDMI 2.0-kabel en adapter. Meerdere opzetstukken; dit is een product dat niet gebonden is aan een regio.

Installatie(gemak)

Het fysiek installeren van de link is zeer eenvoudig. HDMI, stroom en misschien een usb ontvanger voor je gamecontroller en klaar!
Bij de eerste keer opstarten krijg je een scherm met daarop de verbindingen. Als je een ethernetkabel hebt aangesloten dan krijg je direct het volgende scherm.
Als je de WiFi verbinding hebt ingesteld, dan geeft de steam link een code weer die je moet invullen op de host PC.

Relatief kort stukje over het installeren; nu is het al klaar!

Als je de steam link voor het eerst opstart (duurt 10 seconden), krijg je een melding over de taal die je wilt instellen. Vervolgens verbind je met je WiFi en klaar is kees! Daarna gelijk maar even een update gedaan, zodat alles klaar is om te streamen! Na het opnieuw opstarten staat je PC gelijk in beeld als optie. Er verschijnt een pincode die je op de host-PC moet invullen, dan kan de verbinding tot stand worden gebracht.

Ik testte eerst op de WiFi verbinding

Steam start vervolgens in Big Picture mode en streamt al gelijk het scherm. Het is naar mijn mening een gebruikersvriendelijke omgeving. Mooie grote iconen, met duidelijke tekst erop. Goed te lezen als je op de bank zit. Simpele, maar toch volledige user-interface.

Streamen via WiFi

Aangezien ik flinke problemen had met het streamen naar mijn nVidia Shield Tablet, had ik niet zoveel hoop voor de steam link. Op de tablet kreeg ik 720p 30fps niet eens voor elkaar, ondanks dat ik bijna recht voor de router stond...
Dus ik besloot om eerst maar te testen via WiFi, zodat ik dat hoofdstuk snel kon afsluiten.

Tussen de steam link (die in de woonkamer aan mijn 1080p Samsung TV hangt) en mijn router zit alleen een deur, verder dus weinig obstructies.
Ik zette het apparaat aan met lage verwachtingen, maar HALLO?! 1080p op 60fps?? En dat terwijl mijn PC op WiFi zit EN de Steam link!!
Ik dacht; dit is het beginscherm, dit wordt waarschijnlijk niet gestreamd, dus ik start wel eventjes Sniper Elite III...

Laten we zeggen dat ik stomverbaasd zat te kijken naar hoe ik via WiFi op 2.4GHz een game zat te spelen die binnenkwam op een resolutie van 1920x1080 met een consistente 60 beelden per seconde. Grandioos gewoon.
Er viel mij wel iets op, elke keer als ik een handeling verrichtte op de controller, haperde het beeld. Ik heb even de grafiek opgeroepen die de performance van het streamen weergeeft, en zag gelijk een flinke stijging in milliseconde na het drukken van een knop. Niet alleen dat, maar de haperingen lijken wel steeds terug te komen op hetzelfde tijdstip.
Misschien toch op 720p streamen dan? De performance van mijn router is denk ik niet het probleem, want die kon de 60 fps gewoon streamen, alleen met wat stutters.
Vervolgens ook even op 720p gestreamd, om te kijken naar de performance. Ik merkte weinig verschil; de fps was nog steeds gewoon 60, maar de haperingen waren er nog steeds.

Streamen naar de Steam link op LAN

De performance via Wifi was zeer goed, ik haalde de 1080p 60fps gemakkelijk. Het probleem was echter dat er veel haperingen waren. Eens kijken of het via de kabel beter gaat...

Deze keer gekozen voor een toetsenbord en muis, samen op een monitor van Samsung die vergeleken met mijn TV al een stuk minder input lag zou moeten hebben.

Toen ik de PC en de steam link via kabel aan het netwerk hing, werd ik helemaal omver geblazen. Botermalse 1080p60fps gameplay met bijna geen vertraging. Absoluut geen haperingen in het beeld, alles loopt gewoon lekker! Helaas kreeg ik de USB audio niet werkend, maar gelukkig heeft mijn HDMI monitor een 3.5mm aansluiting. Maar dit ga ik niet als minpunt noteren, aangezien de meeste monitoren met een HDMI de audio los via een 3,5mm aansluiting kunnen doorvoeren.

Meetresultaten

Om een duidelijk overzicht te maken van de meetresultaten heb ik alles in dezelfde afbeelding gezet.
Ik heb de volgende scenario's gecreŽerd:
  • Host op WiFi - Client op WiFi
  • Host op LAN - Client op WiFi
  • Host op LAN - Client op LAN
In al deze scenario's heb ik elke keer getest op zowel 1080p als 720p.

Zoals je kunt zien is de ideale situatie waarbij je de beste beeldkwaliteit en zo min mogelijk vertraging hebt 1080p waarbij zowel de Host-PC als Steam link op LAN zitten aangesloten. De haperingen waar ik het hierboven al over had, zijn alleen te zien als je beide devices op WiFi hebt. Zodra de PC met een kabel wordt aangesloten aan je netwerk, is dit probleem eigenlijk al niet meer waar te nemen.

De claim van Valve dat je de steam link op LAN moet aansluiten is dan ook eigenlijk niet meer van toepassing. Zolang je gaming PC maar op een kabel zit en je een goede 2.4GHz router hebt is alles goed. Bereik is echter wel een probleem. Bij het testen waren er weinig obstructies tussen mijn router en de steam link. Ik heb het streamen ook getest op mijn TV in mijn slaapkamer, waarbij het WiFi signaal eerst nog door het plafond moet gaan. Dit was niet mogelijk: 720p 30fps was niet eens haalbaar met veel haperingen. Dus zorg dat als je de Steam Link op WiFi wilt draaien, dat er tussen de router en de link geen dikke muren zitten.

Ik moet hierbij vermelden, dat in alle test-gevallen de framerate rond de 60fps bleef plakken, ik ben gaan kijken naar de vertraging in milliseconden en de frame loss.
Het aantal beelden per seconden zegt weinig als van die 60fps ongeveer 13% verloren gaat. Dit kan je dus waarnemen als haperingen. Dit verklaart dus precies het probleem wat ik had. Door de WiFi verbinding, die vergeleken met een kabel veel minder betrouwbaar is, vergingen er wat pakketten bij het verzenden. Bij het decoderen krijgt de steam link dan eventjes niets en moet het vorige frame vasthouden.

Ook is te zien dat zodra de Host-pc met een kabel verbonden wordt, alles verandert. Zelfs als de Steam link via WiFi verbonden is met de resolutie op 1080p is er nog maar ~1% frame loss. Bijna geen haperingen dus; heerlijk vloeiend beeld. Er is dan nog wel ping aanwezig. Met een ping van ~5/6ms is het al stukken beter, maar nog steeds niet optimaal. We streven naar een nog lagere ping!

Pas als de Host, maar ook de steam link op LAN zijn aangesloten krijgen we perfecte omstandigheden. Frame loss is simpelweg 0.00%, omdat er bij het versturen van de pakketten via een kabel niets verloren gaat. Ook is de ping time heerlijk aangenaam: tussen de 1 en 2 milliseconde. Als je dus een snelle gaming monitor hebt van 5ms, tel je de vertraging van het streamen erbij op, dan kom je uit op een totale vertraging van maximaal 7ms!! Ik heb zelfs een paar spelletjes Counter Strike: Global Offensive gedaan. Hier was het verschil met een lokale pc wel te merken, maar het was absoluut goed te spelen! Relatief weinig vertraging!

Ik ben zeer, maar dan ook zeer onder de indruk van wat dit apparaat kan doen. Dat niet alleen, maar het is ook nog allemaal zeer gebruikersvriendelijk en zonder crashes. Performance is zeer goed bij het streamen. Beeldkwaliteit blijft goed genoeg dat het niet storend/merkbaar is. Als ik een keer een LAN party heb, dan kan ik gewoon de steam link en een HDMI scherm pakken! Het ideale gebruikers-scenario lijkt mij de PC via kabel en de steam link in de woonkamer via WiFi. Dan kan je 1080p 60fps streamen met maar ~6ms ping en bijna geen frame loss.

Het enige waar ik eigenlijk een minpunt voor kan geven is dat er geen power button op zit. Je zet met je controller (of toetsenbord/muis) het apparaat aan, en als je stopt met streamen gaat ie automatisch uit na 1 minuut van inactiviteit.

Verder zouden apps als Netflix een zeer goede toevoeging zijn, dan kan ik de chromecast en PS3 weghalen uit mijn kast!

Updates:
15-12-2015: Intro-banner veranderd. Dank aan agoNITE
15-12-2015: Grafiektype veranderd. Dank aan afraca

Heb jij ook een Valve Steam Link?

Meer advertenties

Stomme vraag misschien, maar als je 4 controllers wilt aansluiten, werkt een USB hub met de Steam Link?
Ik heb dit zelf niet geprobeerd, maar dit zal echt wel mogelijk zijn. Ik raad je echter aan om draadloze controllers te regelen. De Xbox-360 controllers werken als je een dongel hebt. Hier heb ik er 4 van en ze werken heerlijk! Met me maten Rocket league doen of goat simulator; het kan allemaal :D

Het systeem draait op een linux based OS, het zou mij verbazen als een usb hub niet werkt
PS4 controllers zijn eigenlijk ideaal; deze werken zonder dongel! Gewoon via bluetooth verbinden. Maar om hier gelijk 4 van te kopen is ook niet leuk voor de portemonnee! :/
nu lees ik dat je games op steam moet hebben (logisch natuurlijk)

maar geld dit ook voor lokaal geinstalleerde games die je kan toevoegen aan je library?
denk hierbij aan games die via een ander menu / link opgestart worden (bijv battle.net games of retail games die zonder steam key komen?)

of is het echt steam only?
Aha! Je moet inderdaad je games aan je Steam Library hebben toegevoegd. Zolang je game daarin staat en direct kan starten zonder eerst een andere launcher te laten zien, is het prima.

Om een voorbeeld te geven: battlefield 4 is niet ideaal voor de steam link. Deze game heeft namelijk een web-omgeving voordat de game start. Dan kan je beter Big Picture mode afsluiten (waardoor je gewoon je desktop streamt) en dan je game lanceren. Dit werkt dan wel super!

Kortom; het is mogelijk, maar dan moet je uit big picture mode gaan, waardoor het iets minder gebruikersvriendelijk wordt.
ahh ideale oplossing.. heb nog wel ergens een oud laptopje staan dus maar even testen dan..

zat er namelijk alweer aan te denken om een console te kopen om toch dat lekker op de bank met een controller gevoel te krijgen (tot ik zag hoeveel games er beschikbaar waren)

ik heb een klusprojectje en ga zodoende eens kijken wat ik voor elkaar kan krijgen :D
Wat ik hierboven verteld heb is van toepassing op de steam link. Het streamen van je desktop is niet mogelijk met een "gewone" windows pc voor zover ik weet...

Als je er steamOS op installeert zou het moeten lukken!
volgens mij is dit allemaal gewoon mogelijk hoor.
Je kunt zelfs desktop applicaties in je library zetten en deze fullscreen streamen. En ik dacht dat het ook mogelijk moet zijn om je complete desktop te streamen.
Als je games via Origin lopen bijvoorbeeld, dan zie je dat bijvoorbeeld het laadscherm van Origin fullscreen wordt weergegeven en als je game dan opstart wordt dat fullscreen weergegeven. Zoals ik het begrijp streamt steam waarschijnlijk gewoon het volledige scherm, maar past het beeld eigenlijk aan op de vensterranden van het programma/game die je laadt. Als je snapt wat ik bedoel. Volgens mij als je een game niet fullscreen zou spelen, dan toont de stream toch alleen maar het stukje scherm waar de game op te zien is. Dus in principe kun je alles wat je wilt streamen. Maar inderdaad bij sommige programma's/games krijg je tijdens het laden een ander scherm dat aandacht vraagt, dan moet je even alt-tabben of zo. Dus altijd wel handig om een draadloos toetsenbord aan te sluiten.
Een paar filmpjes:
https://www.youtube.com/watch?v=NKU_pnysWFc (een tweak om de kwaliteit van de stream te verhogen)
https://www.youtube.com/watch?v=LaN_A8m9RnA (hoe je non-steam programma's etc kunt toevoegen)
Wat een erg goede review, in een relatief korte tijd. Had toch me twijfels bij dit product maar het ziet er allemaal erg leuk en goed uit. Ga het toch ook maar is overwegen. +3
Ben er 40 uur nonstop (ja) mee bezig geweest, ik wilde heel graag iedereen laten weten wat ik er van vond!

Bedankt voor de reactie!! Ik weet zeker dat jij er ook blij mee zal zijn!
En toch de tijd vinden voor deze review! pracht werk. :9
Cool! Ik dacht dat je het SteamOS moest installeren wilde je Steam Link gebruiken, Voor niks een XBox One gekocht :( Thuis direct deze bestellen! :D
Ja het is echt grandioos dit apparaat :D
Heb em nu in mijn slaapkamer staan, vele uren gamen voordat ik pas slaap. Na afloop gewoon de host op afstand uitzetten met de steam link! :) Als je al een krachtige PC hebt is de steam link een goede investering!
Ow man! Ik voel mij zo dom nu, was er echt van overtuigd dat ik SteamOS op een computer moest installeren. Mooi cadeau voor onder de boom voor mijzelf ;)
Je hoeft je niet dom te voelen! Gelukkig heb je wat gehad aan mijn review, dat maakt mijn dag weer :D

Heel veel game plezier! 8-)
>Er viel mij wel iets op, elke keer als ik een handeling verrichtte op de controller, haperde het beeld.

Volgens mij werken xbox controllers ook op 2.4GHz (net als bluetooth trouwens); zou het kunnen zijn dat de controller dongle interference veroorzaakt met je wifi signaal?
Dat klopt inderdaad, ze zitten op dezelfde frequentieband.
Het verplaatsen van de dongle zodat deze 3 meter van de steam link vandaan zat hielp weinig.

Dit probleem van haperingen deed zich alleen voor als zowel de host als client op WiFi zaten aangesloten. Ik zag geen verschil met het gebruiken van een draadloze controler of muis/toetsenbord. Toch ben ik wel benieuwd naar hoe dit haperen dan vaak voorkomt als ik op een knop druk.
Ik zal kijken of ik vanavond eens wat kan testen. Mijn Meraki hardware heeft een spectrum analyser aan boord, eens kijken of die uitslaat als ik mijn 360 controller er naast houd terwijl ik zit te gamen.
2.4ghz band is echt oververzadigd door alle verschillende apparatuur. (magnetron, huistelefoon, wifi, bluetooth, controllers, muis en toetsenbord en de vele buren die hetzelfde hebben)
Stabiele verbindingen kun je daar niet meer mee krijgen helaas.
Wauw, ik wist niet dat dit product bestond, maar zag 'm in de gebruikersreviews van de maand staan en werd nieuwsgierig. Hele mooie review!

Ik moet zeggen dat ik zelf niet per se op mijn tv hoef te gamen (wel nice zo'n groot scherm, maar prefereer toch altijd muis & keyboard, dus dan beland je al gauw achter je bureau), maar wie weet leidt dit wel tot een mooi product in de toekomst: bij mijn vriendin wil ik ook graag af en toe kunnen gamen, maar mijn game-bak staat thuis. Gamelaptop = duur, 2e game pc eigenlijk ook (en zonde, want ZO vaak zou ik 'm daar nou ook weer niet gebruiken), maar hoe vet zou het zijn als je de steamlink over internet zou kunnen gebruiken?! (even ter verificatie: dat kan met de huidige versie niťt toch?) Tuurlijk, je krijgt wat ping-time erbij, maar zowel ik als m'n vriendin hebben vlot internet en bitrates van 9Mbit en ~10ms ping zijn prima haalbaar. Beetje vlotte monitor, zit je op 15-20ms. Volgens mij is dat nog heel aardig te doen, behalve misschien voor de echte shooterfanaten.

Overigens, als je ook je desktop kunt streamen, begrijp ik dan goed dat je ook non-steam games kunt streamen door ze gewoon vanuit je gestreamde desktopomgeving te starten?

[Reactie gewijzigd door casparvl op 15 december 2015 13:49]

Casparvl,

Bedankt voor je reactie!

Allereerst: het is inderdaad niet mogelijk om je games over het internet te streamen, de hardware moet zich binnen hetzelfde netwerk bevinden. Zou inderdaad wel gaaf zijn als dit kon! :D

Er is wel een alternatief: de nVidia Shield TV. Als je dan een abonnement neemt op GRID Games, dan kan je vanuit de supercomputers bij hun hoofdkwartier games streamen.

En ja! Je kan non steam games gewoon streamen vanuit Desktop mode! Ik kijk op deze manier ook mijn films via VLC, maar ook speel ik battlefield 4!
Ik vraag me af of het inderdaad noodzakelijk is om binnen hetzelfde netwerk te zitten. Als je een VLAN zoals Hamachi opzet moet het an sich ook werken lijkt mij.
Zou inderdaad gewoon moeten kunnen. Ik ben benieuwd wat er allemaal mogelijk is met een technische "work around" :D
Ik gebruik steam inhome streaming naar een laptopje. hierop kan ik bijvoorbeeld Diablo3 spelen door de shortcut in mijn steam library te zetten en deze zo vanaf mijn gamepc te streamen. als je via VPN een verbinding met je thuis netwerk zou kunnen maken denk ik dat je best wel eens je eigen game streaming dienst kan hebben. maar dat is meer een Steam feature en niet een Steam Link feature.

Maar een fijne review om te lezen CaptainMaus!
Goede tip, dank! Beetje Googlen levert verschillende guides op over hoe je Steam Inhome Streaming over internet kan opzetten. Ik heb de kwaliteit van de guides nog niet bekeken, maar voor geinteresseerden:

Kende dat hele Steam Inhome Streaming niet. Wel apart, dat heeft eigenlijk al deel van de functionaliteit van de Steam Link. Het beperkt zich natuurlijk alleen tot Steam games, pc-naar-pc en legt waarschijnlijk wel meer eisen op aan de client (die zelf de stream moet decoderen), maar mits je binnen die randvoorwaarden blijft heb je de Steam Link niet nodig.
Mooie review. Ik stream host via powerline en client via Lan. Ik heb wel 0% frame loss, maar een hogere ping in vergelijking met ethernet, +/- 15 ms. Dit maakt dat mijn display lag tussen de 30 en 50 ms schommelt op 1080P.
Bedankt! :D
Schommelt je ping net zo veel als je op 720p speelt? Ben daar wel benieuwd naar!
ik heb het even getest, maar niet echt verschil.

1080P Ping time: +/-15 ms, streaming latency <1ms, 46ms display
720P Ping time: +/-15 ms, streaming latency <1ms, 36ms display

Ik had ook ergens gelezen dat QoS uitzetten zou helpen met het verlagen van de ping, maar dat hielp niet.

Ach het zijn maar 2/3 frames display lag. Dus ik merk het niet echt.. en toch twijfel ik een betere powerline adapter aan te schaffen. Ik zal je laten weten hoe het afloopt als ik dat doe.

Edit: Ik ben er trouwens achter dat "prioritize network traffic" uitzetten in Steam Client wel helpt. Gemiddeld 5 ms minder ping.

Edit 2: Moet je trouwens niet naar de display lag kijken ipv naar de ping?

[Reactie gewijzigd door PrimeTinus op 17 december 2015 16:42]

Prachtige review zeg, dit bevestigd alles wat ik al dacht en dat het een klein apparaat is met enorme potentie!

Hoe wordt de besturing omgezet voor games, als bijv Diablo 3 wordt gespeeld? Deze heeft voor de consoles daadwerkelijk andere besturing en inrichting. Kan het niet vinden op internet :(
Het enige wat je moet weten is of het spel controller-ondersteuning heeft. Als je een muis en toetsenbord gebruikt bij het streamen verandert er niet veel.

Off topic: sorry voor de late reactie :P
Een woord: Wow! :*)
Ik wou zelf een review doen maar zoveel detail in zo'n korte tijd?? De Steam Link is meer dan de geld waard. De Steam Controller on the other hand... that's gonna take some getting used to!! ;)
Bedankt voor je reactie! :D

Ja ik heb er best wat tijd in gestoken, maar er waren nog zo weinig gedetailleerde reviews die echt keken naar performance op wifi/kabel... Vond het leuk om hiermee te experimenteren :)

En de controller heb ik ook al geprobeerd; geef mijn maar een xbox controller!
Je zegt 'ondersteuning voor USB gamepads (Zelfs draadloze xbox 360 controllers!)'... met een dongle neem ik aan?
Goede vraag! Bij de draadloze xbox 360 controllers heb je wel de usb dongel nodig, die werken niet via standaard bluetooth.

De Ps4 controller werkt echter WEL zonder dongel! (getest)

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door CaptainMaus op 27 november 2015 11:21]