Specificaties Tower, 8 interne bays - Bekijk alle specificaties

NZXT Noctis 450 Wit/Blauw Review

CaptainMaus 4 september 2015, laatste update op 11 september 2015, 1.158 views

NZXT Noctis 450 Wit/Blauw

Werkelijk een prachtige behuizing, waar je gemakkelijk een zwaar systeem in kan bouwen. 4 fans worden meegeleverd, die je samen met je CPU cooler aan kan sluiten op de PWM-hub. Daarnaast zullen waterkoelers de opties wel zien in deze behuizing! NZXT, dikke 10 voor deze case!

Pluspunten

• 4 Fans meegeleverd
  • Installatiegemak
  • PWM Fan-hub
  • Kabelmanagement
  • Kwaliteit verf (geen kleurverschillen bij wit)
  • Waterkoeling opties!
  • Zeer stille case

Minpunten

• Fan-hub via molex (SATA is makkelijker)

Specificaties
Installatie-gemak
Kabelmanagement
Koeling en geluidsproductie
Verlichting

Voor mijn nieuwe PC met een X99 moederbord, een i7 5820k en een GTX 980 was ik op zoek naar een behuizing die degelijk, strak, maar ook professioneel eruit zag. Vaak kwam ik toch terecht bij een behuizing van Fractal Design. Toen ik echter de NZXT Noctis 450 zag, was ik verbaasd dat er zo weinig reviews van waren! Het uiterlijk trok mij zeer aan met de wit/zwarte onderdelen die erin zouden gaan, dus ik besloot om deze behuizing eens goed onder de loep te nemen...

Specificaties

Specs

Uitpakken en uiterlijk

Wat gelijk opvalt is de kwaliteit van het schuim waarin je behuizing aankomt. NZXT maakt een goede keuze door superdik verend foam om de behuizing te doen. Een compleet systeem kan je verzenden in deze doos zonder problemen!

Uiterlijk is natuurlijk subjectief, maar ik ben van mening dat deze behuizing flinke punten scoort op dit gebied. Prachtig zijpaneel en mooie strakke vormen aan de voorkant. Wat ik vaak zie bij 'goedkopere' behuizingen is dat de kleur van het plastic moet lijken op de kleur van het metaal ernaast, maar dat dit vaak niet het geval is. Bij deze kast zijn de kleuren exact hetzelfde. Zo goed, dat bewonderaars van mijn nieuwe systeem vragen of het front-stuk (plastic) ook van metaal is gemaakt!

Alle kabels netjes aangesloten door NZXT

140mm fan die in hoogte verstelbaar is

Accessoires

Ook fijn dat NZXT je een flinke hoeveelheid tie-wraps geeft! Samen met case-badge en zeer duidelijke handleiding heb je een compleet pakket. Wat fijn zou zijn voor de toekomst is misschien een plastic bak met verschillende compartimenten waar de schroefjes in zitten, maar dat is een kleinigheidje.

Daarnaast zijn de plastic zakjes bedrukt met welk type schroef erin zit, zodat de vanuit de handleiding direct kan zien waar welke schroef moet.

Installatie-mogelijkheden

In deze paragraaf ga ik kort doornemen welke restricties er zijn, maar ook wat de inbouwemogelijkheden zijn. Op het gebied van waterkoeling kom ik later terug.

Deze behuizing kan een Mini-ITX, Micro-ATX of ATX huisvesten. Er is flink wat ruimte naast je moederbord, dus een EATX zou misschien kunnen passen. Ik heb gezien in een filmpje dat er toch een EATX bord in kan! Maar ik ga dit zelf niet doen.

Qua voeding moet alles passen zolang het maar een ATX voeding is. Er is enorm veel ruimte voor modulaire kabels onderin het systeem.

Kabelmanagement kan misschien lastig gaan worden, aangezien er maar ~1.5cm aan ruimte is. Gelukkig heeft mijn voeding vooral platte kabels, alleen de 24-pins is een 'ronde' kabel. Ik ben erg benieuwd of het zijpaneel dicht kan!

Er is ruimte om een 180mm hoge CPU-koeler te plaatsen. Het meetlint laat zien dat 190mm ook nog zou moeten lukken, maar dit raad ik niet aan, aangezien je dan erg dicht op je zijpaneel zit. Als je een LED-strip in je case hebt gemonteerd dan kan de koeler ook flink wat licht tegenhouden.

Daarover gesproken, er is ZAT ruimte om je eigen LED-strip te monteren in deze behuizing. Op de foto hierboven is te zien dat er genoeg plaats is om een brede LED-strip te monteren. Ik verwacht eigenlijk van een behuizing in deze prijsklasse dat er wat meer rekening wordt gehouden op dit gebied. Deze case heeft LED-verlichting, alleen niet aan de binnenkant van de behuizing. NZXT zou aansluitpunten kunnen aanleggen, zodat je gemakkelijk een LED-strip kan monteren die ook te bedienen is met dezelfde controller. Nu moet ik voor één LED-strip een aparte MOLEX aanleggen; best onhandig.

Qua videokaarten heb je eigenlijk oneindig veel opties. Op de foto is te zien dat er "maar" 29cm beschikbaar is voor een GPU. Alleen is dat als je de HDD-sledes erin hebt zitten! Als je één van deze sledes eruit haalt, zal elke videokaart passen qua lengte.

Wat ik erg tof vind, is deze Fan hub. Dit is er niet zomaar eentje; het is via PWM gestuurd. Dit betekent dat als je bovenste kabel aansluit op de CPU-FAN aansluiting van je mama-plankje dat de eerste Fan (op de witte aansluiting) gelezen wordt. Vervolgens worden de andere fans automatisch aangestuurd. Wat ook fijn is, is dat deze Fan-hub samen met de LED-hub stroom krijgen van één MOLEX-aansluiting. Dit betekent minder kabels achter je systeem! Ik zou graag zien dat we allemaal overstappen op SATA aansluitingen, aangezien de meeste systemen zonder waterkoeling een aparte modulaire kabel moeten aansluiten aan hun PSU voor deze hub.

Nu we bij dit onderwerp zijn aangekomen, zal ik gelijk even laten zien welke opties je allemaal hebt als je andere ventilatoren wilt installeren of misschien wel waterkoeling-onderdelen!

http://static.tweakers.net/ext/f/CSdHvcrFfiCwFynNb1tw8m95/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/g17xdPk9ntbhQIbNCEutWmrj/full.jpg

Als we het voorste frame eraf halen, wat gaat met een beetje brute kracht maar gelukkig geen schroeven die in het plastic zitten, zien we een magnetisch filter voor de drie 120mm ventilatoren die inbegrepen zijn. Je zou deze kunnen vervangen voor je eigen fans, maar ook 2x een 140mm. Als je dit filter helemaal weglaat kan je ook fans monteren voor het metalen frame! Dus waterkoeling met Push-Pull is zeker mogelijk hier! Het enige waar je wel rekening mee moet houden, is dat je geen HDD's meer kan installeren als je dit doet.

Wat erg goed is, is dat NZXT rekening houdt met extra fans aan de voorkant van het metalen frame, je ziet in de foto's hierboven uitsnedes om je kabels doorheen te doen; erg slim!

Als je jezelf limiteert tot bijvoorbeeld een 240mm of 280mm radiator met push-pull fans, dan is er nog ruimte om een paar HDD's te installeren.

Boven heb ik ook even gekeken wat je opties zijn. Hieronder is te zien dat ik twee Noctua NF-F12's heb geïnstalleerd. Waarom geen derde hoor ik u denken? Omdat dit niet mogelijk is. NZXT heeft met veel onderwerpen rekening gehouden, maar hier missen ze iets. Als je de derde fan plaatst, kan het plastic frame er niet meer op, door de hoogte die deze fan in beslag neemt. Maar gelukkig kan je onder dit frame ook gemakkelijk fans plaatsen.

Stoffilters

Hierboven is al te zien dat aan de voorzijde de 3 inbegrepen fans voorzien zijn van een magnetisch stoffilter. Boven is geen filter aanwezig. Voor de rest bestaat het voorste, maar ook bovenste plastic paneel uit een fijn zwart gaas, waardoor stof meer moeite heeft om je systeem in te komen. Daarnaast heeft ook de voeding zijn eigen filter.

Ik had echter graag gezien dat de plaatsing van deze fans iets meer van het moederbord af was, zodat je wat makkelijker een dikke radiator kan installeren, zonder je moederbord te raken. Ik denk dat dit niet mogelijk was, aangezien ze het complete plastic frame eromheen opnieuw moesten ontwikkelen. Bij mijn moederbord zit er 9cm tussen de koeling en het frame. Dus er is genoeg ruimte om een radiator te installeren, maar push-pull met een dikke rad raad ik af.

Installatie(gemak)

Nu we aangekomen zijn bij het inbouwen in het systeem ga ik vooral letten op de mogelijkheden die NZXT bied om vlekkeloos je hardware in deze behuizing te monteren. Wat gelijk opvalt is dat de binnenkant erg veel lijkt op de H440.
Met goede redenen, want die behuizing werd erg goed ontvangen!

Het onderstaande systeem ga ik in deze behuizing zetten. Helaas geen 980 SLI, want deze moet in een ander systeem komen. Toch denk ik dat het gebruik van een High-end videokaart een goed beeld zal geven van de gemiddelde build die hierin gemonteerd zal worden. Uiteraard zal ik kijken naar de opties om meerdere GPU's te plaatsen.

Wat ook opvalt is de grote 'cut-out' die gemaakt is om een CPU-koeler achteraf te installeren. Het is fijn dat dit aanwezig is, maar ik zet zelf de koeler erop als ik het moederbord nog niet in de behuizing is, aangezien het soms lastig monteren is.

Laten we beginnen met de voeding; die monteer je eerst aan een bracket, waarna je vervolgens deze schuift in de behuizing. Erg lekker om zo de voeding te monteren.

Daarna gaan we even het moederbord klaarmaken om te installeren...

Oehhh DDR4 :D

Flink systeem wat erin gaat met een Dark Rock Pro 3 koeler van Be Quiet. Qua hoogte zou dit moeten passen!

Het begint al vorm te krijgen...

Kabelmanagement

Et voila! Een flink krachtig systeem! Inbouwen verliep vrij vlekkeloos! 8-pins CPU kabel kon makkelijk achterlangs boven het moederbord uitkomen, en de PCI-e kabels waren ook geen probleem! Een mooie uitsnede in de cover van de voeding maakt het mogelijk om deze kabel voorlangs te halen. Dit resulteert in minder kabels achter de behuizing, maar ook (naar mijn mening) een betere look! Zeker een tweede videokaart gaat hier zonder problemen in, aangezien je die kabels ook gewoon op dezefde manier aansluit!

Daarnaast ben ik erg tevreden over de manier waarop je systeem arriveert. Alle kabels zijn al aangesloten, bijvoorbeeld de fans die aan de fan-hub zitten en de verlichting. Dus een molex-stroomkabel erin en klaar!

Kabelmanagement ga ik erg kort op in. Het is gewoon niet nodig. Ik kon alle kabels aansluiten en ze gewoon wegstoppen achter mijn moederbord, zonder mij zorgen te maken over hoe 'mooi' het eruit zou zien. Ik ben normaal gesproken erg precies met kabelmanagement, maar hierbij voelde ik aan dat het gewoon niet nodig was!

Daarom laat ik even "before and after" plaatjes zien, van hoe de kabels liggen voordat je gaat bouwen en achteraf.

Zoals je ziet, is het een troep aan kabels. Maar zelfs met die luie houding qua kabels wegwerken ging het zijpaneel gewoon dicht. Zonder veel kracht erop te zetten ging het paneel er zo op! Dikke 10 krijgt Thermaltake van mij op dit gebied!

Koeling en geluidsproductie

Ik heb besloten om een test te doen waarbij ik de CPU onder volle kracht laat draaien, met 11/12 van de threads op 100%. Tegelijkertijd laat ik FurMark zijn werk doen op de videokaart, om die ook flink te laten stressen. Dit in de hoop om flink wat hitte te creëren zodat ik goed kan kijken of de koeling in deze case goed is. Hierbij stel ik de fans in op de meest stille stand. Met zo min mogelijk RPM, ondanks hogere temperaturen, om zo te kijken hoe deze op zullen lopen.

Resultaat? Wauw! Niet hoger dan 65 graden op de GPU en 45 op de CPU. En dat terwijl de fans nooit sneller zijn gaan draaien.
Daarnaast is mijn systeem simpelweg niet te horen; extreem stil!

Verlichting

Hierboven zie je het systeem met de verlichting in actie! Daarbij kunnen we gelijk concluderen dan een LED-strip aan de binnenkant het helemaal af zou maken! Daarnaast heb ik hierboven ook uitgelegd wat ik van de lay-out van de verlichting vind.

De verlichting is met een knop achter de behuizing gemakkelijk te schakelen tussen:
  • Alles aan (in afbeelding)
  • Mobo-verlichting uit(meer hieronder)
  • Onder-verlichting iets gedimd
  • Onderverlichting uit
  • NZXT logo uit
Je kunt zien dat bij het schakelen tussen de verschillende soorten verlichting, je ook een lampje krijgt achter je moederbord, erg fijn!

Lang verhaal, maar we zijn eindelijk bij de conclusie aangekomen. Dus hoe presteert deze case? Is de prijs/kwaliteit verhouding goed?
Voor 130 euro heb je een behuizing waar je eigenlijk bijna alles mee kan. Wil je waterkoelen met flink wat radiatoren? geen probleem Wil je een flinke CPU met meerdere videokaarten kwijt zonder last te krijgen van temperaturen? geen probleem

Je betaald dus flink wat geld, maar ik ben enorm blij om te zien dat je echt veel waar krijgt. Vier hele goede fans meegeleverd die allemaal netjes aangesloten zitten op een PWM-hub? Super top, dat zie ik niet bij veel behuizingen. Koeling is dus absoluut geen probleem.

Er zijn dan ook eigenlijk geen echte minpunten; alleen wat kort kritiek. Zo vind ik dat de PWM Fan-hub best via SATA zijn stroom mag krijgen, aangezien je waarschijnlijk toch een sata kabel ergens in je behuizing aan hebt gelegd. Er is ook flink wat kracht nodig om de plastic panelen eraf te halen, ze zitten niet vastgeschroefd. Dit is natuurlijk een pluspunt, maar ik heb elke keer het gevoel dat het plastic breekt als ik de panelen eraf haal. Maar dat komt denk ik gewoon omdat ik te voorzichtig wil zijn.

Van mij een dikke tien, nog nooit zo lekker gewerkt in een behuizing!

Heb jij ook een NZXT Noctis 450 Wit/Blauw?

Mooie review! Lekker veel foto's, al mogen die soms iets lichter.

+2!
Bedankt! :D

Ik wil graag gaan voor de +3, heb je misschien tips hoe ik dit kan halen?
Misschien nog dingen toevoegen?
Ehm, ik denk dat als je je 'camera skills' verbeterd je al hard richting +3 zal gaan. Ik heb t idee dat je een deel van de foto's niet bij daglicht hebt genomen? Dat raad ik wel aan! Mooier licht dan daglicht is er niet ;)) Qua tekst zit t wel goed geloof ik... Misschien iemand anders nog iets?
De foto's zijn door mijn macbook automatisch 'verbeterd'...
Ik ga even de originelen terugroepen, misschien zijn die wel helder!

Ik had met klaarlichte (zomer)dag deze foto's gemaakt, ik zie inderdaad nu pas hoe donker ze zijn! Ik ga er achteraan!
Haha oke top! En anders misschien volgende review ;)
Gevonden! Wat vind je nu van de bovenste tuinfoto's?
Zijn een stuk lichter!

Is het zo een +3?
:D
Haha ja deze zijn een stuk beter! Ik denk dat het zo wel een +3 waard is ja ;) ik zie dat meer mensen dat vinden, ik ga nú mn waardering aanpassen ;D
Danku! Het gaat uiteindelijk om de inhoud, maar de foto's zijn de kers op de taart, dus die moeten goed zijn :)
In de paragraaf Installatiemogelijkheden staat een kleine typo. Er staat "op het geboed van waterkoeling.."
verder een toffe review!
Gelijk even aangepast! Bedankt voor de feedback :D
Verder nog tips? Ik wil vaker reviews doen en ik streef ernaar om elke keer een betere te schrijven!
Ik ga ervanuit dat er geen 5.25inch bays inzitten vanwege het feit dat er voorin al drie fans zitten, daar had ik zo nog mijn vraagtekens bij. Verder geen opmerkingen, echt een heel goede review. +3
Wauw super! Nee klopt! De voorkant is helemaal gereserveerd door een aantal sledes voor HDD's, of natuurlijk waterkoeling als je die weghaalt. Ik ben wel een voorstander. Ik gebruik zelf zelden meer een CD/DVD. Maar wie weet, sommigen willen daar een fan-controller plaatsen of andere IO.
Toffe review. Gisteren even vlot doorgeblazen en toen was ik ook iets teleurgesteld over de foto's, maar ik zie nu dat je de originele (en veeeel betere) foto's hebt geplaatst.

Duidelijk verhaal, duidelijke plaatjes, helemaal keurig :D Leuke build ook btw!
Onderaan het stukje kabelmanagement heb je het volgende staan: "Dikke 10 krijgt Thermaltake van mij op dit gebied!". Ik neem aan dat je hierbij NZXT bedoeld i.p.v. Thermaltake?

Verder een prima review! Dit is zeker een kast die ik aan het overwegen ben, mede door de looks. Enig minpuntje is dan weer wel dat hij knap zwaar is. Dat kan nog een uitdaging worden bij lan party's...