Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties
Submitter: himlims_

Software-ontwikkelaar en emulator-bouwer Ben Vanik stelt dat het binnen een jaar mogelijk zal zijn om de huidige Xbox One- en PS4-consoles op een pc te emuleren. Dit is volgens de developer vooral haalbaar doordat Microsoft en Sony x86-technologie gebruiken in hun nieuwe consoles.

Hoewel games op tal van consoles en handhelds dankzij emulators opnieuw zijn te spelen, is de ontwikkeling van Xbox 360- en PlayStation 3-emulators nog onvoldoende van de grond gekomen. De belangrijkste reden is dat de consoles gebaseerd waren op respectievelijk Power PC- en Cell-architectuur. Hierdoor is het uiterst lastig gebleken om games op voldoende snelheid te laten draaien op een pc die op x86-technologie is gebaseerd.

Ben Vanik, die zich beroepsmatig richt op het schrijven van javascript-code maar in zijn vrije tijd op emulator-ontwikkeling, laat in een interview met Slashdot weten dat hij naast de bouw van een PSP-emulator heeft gewerkt aan een Xbox 360-emulator. Een officiële release van Xenia zit er echter voorlopig niet in. Bovendien is de emulatorbouwer geïntrigeerd geraakt door de Xbox One en PS4. Reden is dat deze consoles met hun AMD-apu's zijn gebaseerd op x86-technologie. Hierdoor zou het bouwen van een emulator binnen een periode van een jaar haalbaar zijn en gemakkelijker op volledige snelheid kunnen draaien. Ook de AMD Mantle-api, die lowlevel-toegang biedt tot de gpu, geeft volgens Vanik goede mogelijkheden.

Een belangrijke voorwaarde voor het ontwikkelen van een PS4- of Xbox One-emulator is wel dat hackers een bres weten te slaan in de beveiligingsmechanismes zodat er homebrew gedraaid kan worden. Tot nu toe is vrijwel elke console gekraakt en Vanik heeft toegang tot de hardware nodig om via reverse-engineering code te kunnen schrijven. Wel denkt de developer dat consolefabrikanten hun beveiliging steeds beter op orde hebben. Zo zijn de Wii U en 3DS, beide van Nintendo, nog steeds niet volledig gekraakt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Een Open-Source projectgroep begonnen aan het emuleren van de PS4.

http://sourceforge.net/projects/playstation4emulatorx8664pc/
Daar staat alleen niks op. Ze hebben nog niet eens 1 commit gedaan in de git repo. Alleen wat lege header files aan gemaakt allebij < 1kb
Dit hoorde we zo'n 12 jaar geleden ook toen Microsoft met de eerste Xbox op de markt kwam. Dit was feitelijk een Celeron X86 PC met een nVidia GeForce2 op een aangepaste WindowsNT5 kernel.
Wat dat betreft stond de eerste Xbox veel dichter bij een PC dan de nieuwe generatie.
De 'perfecte' Xbox emulator heb ik helaas nooit gezien/gevonden.

[Reactie gewijzigd door Madshark op 10 december 2013 18:28]

Om Blueshogun96 te quoten:
Okay, I'm kinda going off into a tangent here. Let me touch base on the difficulty part. For those who assume Xbox is easy to emulate because of it's PC based hardware, think about this, is a PC easy to emulate? The fact that it also has loads of non-PC standard hardware makes it worse. Has an NVIDIA GPU ever been emulated? What about the NVIDIA SoundStorm? Got any decent MCPX documentation? Speaking of documentation, the Xbox is just now becoming documented well enough to have a decent emulator. The GPU wasn't figured out until sometime in 2007, the SoundStorm afaik still isn't documented, the other sound hardware isn't fully documented either, and the discovery of a master and slave SMBus was made just a few months ago! On the bright side, the boot process has been documented well enough, and Xbox-linux did a great job at documenting other bits of hardware. So, yeah, it can be done, but pulling it all together is harder than the majority of us thought.
Dat is dus van iemand die daadwerkelijk bezig is geweest met het maken van een emulator voor de orginele xbox en het is ook een relatief recentelijke discussie Juni dit jaar.

En sowieso wel een aanrader om te lezen als je dit interesseerd: http://forums.emulator-zone.com/showthread.php?t=22534

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 10 december 2013 18:31]

Even een practische vraag, maar op exlusieve titels na, is er eigenlijk een goede reden om te emuleren?

Kijk van oude consoles zoals de NES, SNES, Megadrive, PSX, etc kan ik het heel goed begrijpen. Deze worden niet meer geproduceerd, games zijn zeer moeilijk verkrijgbaar (als ze dit al zijn) en aangezien TV's nauwelijks meer scart ingangen hebben of wat daar voor ook al weer kwam (sorry, even de naam kwijt) kan je ze ook al niet meer aansluiten, dus daar snap ik de lol wel van en zie ik het nut van in.

Maar bijna alle titels zijn cross-platform en komen bijna altijd (met uitzondering van exclusives dus) uit op de PC. Nu moet je dus eigenlijk, een veel zwaardere PC hebben om de Xbox 1 te kunnen emuleren, terwijl je met een "mindere" pc deze game wel gewoon kan draaien.

Behalve voor de lol, zie ik het nut er dus niet zo van in. Ja Dat het kan natuurlijk, maar daar is de das dan ook mee af.
Dolphin, de emulator voor de Wii en Gamecube, heeft de mogelijkheid op hogere resoluties te renderen en aparte textures in te laden zodat je bijvoorbeeld HD textures kan hebben. Dit maakt sommige Wii-games stukken mooier dan de meeste PS3/360 games. Ligt natuurlijk ook aan de functionaliteit die men in de emulator wil bouwen maar dat soort dingen worden wel makkelijker.
ppsspp is hier ook een mooi voorbeeld voor.
psp spellen zien er op 1920x1080 een stuk beter uit dan op 480x272, sommige lijken haast ps3 of vita spellen.
Die exclusieve titels zijn net de reden waarom mensen emulators willen. Als PC-gamer heb ik al wel vaker games willen spelen als Forza, The Last of Us en dergelijke. Natuurlijk ga je games niet emuleren als ze voor PC ook bestaan ;)
Soms gaat het ook gewoon over 'omdat het kan'. Het is gewoon leuk om de spellen van een ander platform op een eigen platform te draaien. Vaak heeft het nog voordelen, zoals het niet beschikbaar hebben van het originele platform of dat je meerdere platformen op 1 systeem kan draaien. Naast dat je ook vaak ziet dat emulators verbeteringen meebrengen zoals grafische (hogere resolutie, effecten e.d.), meer controller ondersteuning, save functies en natuurlijk de cheats en mods.
Naast dat je ook vaak ziet dat emulators verbeteringen meebrengen zoals grafische (hogere resolutie, effecten e.d.),
hogere resolutie misschien, maar grafische verbeteringen lijkt me dus niet..
Voorbeeldje: Metal Gear Solid op de PSX, die draait en op een hogere resolutie + je krijgt mip-mapping, bilinear filtering en 3D versnelling (plus de opties die je nvidia kaartje in 3D allemaal aan/uit kan zetten).
Van de link die ik reeds gelinked had in m'n orginele comment ;-) Het was niet zonder reden dat ik zei "sowieso wel een aanrader om te lezen als je dit interesseerd" :+
As for the lack of interest, there are those who assume that Xbox doesn't have enough exclusive content. They often assume that it's all about Halo and all the good games got PC ports, which isn't true. Did Panzer Dragoon ORTA have a PC port? No. Did JSRF have a PC port? Nope. Did Conker get a PC port. I wish. Did Azurik: Rize of Perathia have a PC port? Hell no! It's really only the most popular titles that get PC ports. The countless exclusives that didn't get much exposure got buried under Halo and Fable's publicity. The underrated titles (especially Azurik) don't get the recognition they deserve. The vast majority of the Sega titles never got PC ports either. To top it off, I think the bias against Xbox came from the PS2 fanboys that would much rather play the PS2 version 'just because'.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 10 december 2013 19:28]

Chihiro is ook een project waar Shogun96 mee bezig is. Sega heeft in samenwerking met microsoft een Arcade systeem gemaakt waarbij de Xbox1 moederbord met een aantal extra modules een heus arcade system werd. GD-Rom erbij en een 1gig ram board(Niet voor de xb1 maar voor data)

De arcade games zijn met wat hacken op een reguliere xbox te spelen. de meeste vereisen extra ram. Shogun werkt dus ook aan de Cxbx emulator om Chihiro games te laten werken, Virtual Cop is zon game.
Mijn NES is op mijn TV aangesloten via de COAX aansluiting.
Andere optie is via de rood/witte L/R Audio kabels samen met de gele Video kabel aansluiten.
(ook aanwezig, want daar zit mijn PS2 op)

Het enigste wat ik er niet (meer) op kan is Duckhunt spelen, omdat de lightgun enkel op (oudere) CRT schermen werken en dus niet op de huidige platte TFT/LCD/LED schermen werkt.
Heb je dat (duckhunt) getest? Dat zou namelijk gewoon moeten werken. De zapper werkt namelijk niet zoals sommige andere lightguns door het doorgeven wanneer deze de lichtbundel waarmee het beeld opgebouwd wordt langs ziet komen en waar je dus een beeldbuis voor nodig hebt.
Wat de NES doet op het moment dat jij de trekker over haalt is bij de twee eenden heel snel na mekaar een wit vierkant tonen. Als de zapper dan op het juiste moment het beeld wit ziet worden dan heb je dus raak geschoten.
Op campzone is volgens mij ook wel vaker op een beamer duckhunt gespeeld namelijk, dat zou anders ook niet kunnen.
Ik heb het ook geprobeerd maar werkte niet, ik vermoed dat mijn Lcd een refresh en color correction heeft en daarbij die ene fractie dat het scherm zwart word met het witte vlakje laat wegvallen en de NES daardoor de "eend" niet ziet. Gelukkig heb ik nog een kleine crt, daar werkt het prima.

Jouw beamer zal misschien ook wel wat corrigeren maar niet zo erg als mijn cheap Philips tv.
Dat zou inderdaad goed kunnen, of je input lag is te hoog. Als je TV een aantal frames achter ligt dan werkt het natuurlijk ook niet.
Binnen tien jaar worden XB360 of PS3 games ook niet meer verkocht. Net zoals de consoles zelf. En de bestaande exemplaren zullen ook niet eeuwig mee gaan. En toch zijn er klassiekers die mensen opnieuw zullen willen spelen. PC games zijn ook niet zo compatibel over verschillende generaties als je denkt. GOG.com heeft een hele handel opgezet rond oude games terug speelbaar te maken op nieuwe PC's.

Games zijn gewoon een vorm van kunst geworden, en eigenlijk is het onze plicht om ze voor het nageslacht te bewaren. Het zou toch ook zonde zijn moesten we geen muziek meer van de Beatles kunnen beluisteren omdat niemand de moeite deed om ze over te zetten naar een digitaal formaat?
Het gaat niet om moderne consoletitels maar om de klassiekers of om jeugdsentiment.

Een emulator voor een moderne console draait te traag om bruikbaar te zijn, maar de ontwikkeling is meestal een dusdanig moeizaam proces dat men net zo goed nu kan beginnen.
Ik denk dat dit zeer terechte opmerkingen zijn, want in feite is is er maar 1 aspect van de ps4 en xbox one wat een emulator makkelijker maakt en dat is dat de instructieset van de CPU gelijk is aan die van pc. Wat nog niet eens wil zeggen dat je die direct uit zou kunnen voeren vanuit een emulator trouwens, want je zult nog steeds allerlei console-specifieke operaties moeten afvangen in je emulator, zoals het onderscheppen van reads/writes naar memory-mapped I/O regio's, calls naar het OS of de firmware, wie weet wat voor challenge/response achtige beveiligingslagen er in de hardware verwerkt zijn, etc. Ohja en niet geheel onbelangrijk: je zult de code eerst moeten kunnen decrypten, wat volgens mij bij de 360 en ps3 pas na een paar jaar mogelijk was. Als je daar allemaal oplossing voor hebt ben je er nog lang niet, want je zult nog steeds grote delen van SDK herimplementeren en daarin alle verschillen gladstrijken tussen de GPU in je PC en die in de consoles, zorgen dat je 8 threads tegelijk kunt draaien met min of meer gelijke timings etc.

Ik denk dus dat 1 jaar echt wishful thinking is. Als MS en Sony iets hebben geleerd van de 360 en de PS3, en de beveiliging net zo veel verbeterd hebben als tussen xbox classic/360 en ps2/ps3, dan denk ik dat we nooit een xbox one of ps4 emulator gaan zien...
Zou overigens wel lachen zijn als de Xbox One vóór officièle release op de Nederlands markt al als emulator beschikbaar is... 8)7
Lijkt mij ook grappig :P
Tevens lukt de Xbx360 voorlopigg niet door onderandere de PPC cpu maar ik kwam onlangs een Microsoft Xbox 360 emulator tegen:
http://research.microsoft.com/en-us/projects/giano/

Maar helaas doet deze alleen de CPU en een zeer aangepaste, kleinere Kernel van de 360.
Maar toch, het is een begin voor iemand denk ik... als we de xbox1 eindelijk begrijpen....
Wat dat betreft stond de eerste Xbox veel dichter bij een PC dan de nieuwe generatie.
Ik zie even de reden niet in waarom de eerste Xbox dichter bij een PC zou staan dan de nieuwe XBox, beiden draaien op relatief standaard PC hardware: een aangepaste commercieel verkrijgbare x86 CPU, een afgeleide van een verkrijgbare GPU, en een op Windows gebaseerd OS.

Overigens was de XBox GPU gebaseerd op de Geforce 3.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 11 december 2013 08:48]

Maar de Xbox one heeft ESram, en de PS4 heeft alleen maar GDDR5 geheugen.
Ik denk dat het nog wel een paar jaartjes gaat duren voordat ze de PS4/Xbox One kunnen emuleren.

Zou het niet makkelijker zijn om de games te porten?
GDDR5 is al ruim 5 jaar uit en in vrijwel iedere pc aanwezig
en snel zat om de ESram te emuleren

dus nee dat is niet moeilijk om te emuleren

de hardware van een pc is al sterk genoeg om dit te kunnen het ligt er eerder aan hoe goed ze de software kunnen optimaliseren voor de verschillende core's/processoren en hardware

en de core's in huidige game pc's zijn VEEL krachtiger dan de console core's

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 10 december 2013 18:40]

Ja dat zeggen ze ook over de X360/PS3 generatie, een intel core i7 4960x kan makkelijk de PS3 of X360 emuleren. Niet dus, misschien in absolute termen dat men op een punt met optimalisaties komt dat emuleren op die CPU wel mogelijk wordt, maar je kan niet zomaar even een IBM PowerPC triple core met hyperthreading (X360) of een IBM Cell met 1 PPU en 7 SPE's (PS3) emuleren. Een i7 Haswell core heeft een stuk meer rauwe performance als de IBM Power 5 series cpu's, maar het is nu net in de manier van aansturing dat het extreem lastig maakt om een PS3 of X360 game op een i7 te gaan emuleren.

Zelfde geld voor de PS4 en X1; de games worden volledig op maat gemaakt, er wordt close-to-the-metal geprogrammeerd om maximale performance eruit te halen, de geschreven code voor de games wordt steeds complexer. Een PS4 bv. emuleren, met zijn 8 Jaguar x86-64 cores, 8GB GDDR5, HSA, ACE's gelijk aan de R9 290x, 1152 GCN 1(.1) cores is extreem lastig, en zal nog lange tijd toekomstmuziek blijven. Zelfde geld voor de X1; die heeft ook nog eens een ESRAM cache die je mag gaan emuleren, en vooral de manier hoe games daar gebruik van maken kan voor behoorlijk wat koppijn zorgen. Dat de next-gen consoles nu wel x86 cpu's gebuiken betekend nog niet dat dit makkelijk te emuleren is op bv. de snelste consumenten cpu van dit moment.

edit: Die vergelijking trok ik dus om aan te geven dat men wel vaker zulke dingen roept; dat dingen makkelijk te bewerkstelligen zijn binnen een kort tijdsbestek. En de PS4 API is helemaal niet dezelfde die voor de PC gebruikt wordt. De PS4 API is een stuk meer low-level, nog meer dan de Mantle API. Sterker nog, Corinne Yu, die voorheen een senior graphics programmer bij 343 Industries was, heeft aangegeven dat de PS4 API het mogelijk maakt nog closer-to-metal te programmeren dan de X1 en DX11.1. De performance van de PS4 GPU zit inderdaad meer rond die van een R9 270 (ik zei ook niet iets anders..), echter heeft de GPU van de PS4 toch echt evenveel ACE's als de R9 290x, merkwaardig genoeg. Overigens, zodra developers PS4 games gaan bouwen die het voordeel van de ACE's echt exploiteren, wordt het voor de emulator bouwers een nog lastiger verhaal. Deze beefed up ACE's maken het mogelijk om GPU-compute tasks welhaast uit te laten voeren alsof het een out-of-order execution processor betreft...

[Reactie gewijzigd door Trishul op 10 december 2013 21:05]

Apples en peren vergelijken jij dit is X86 architectuur en dus geen IBM powerPC
dat maakt het al een HEEL stuk makkelijker dan het code voor powerPC

als er verschillende architecturen worden gebruikt moet het vertaald worden in dit geval hoef dat niet en kan men dichter op de hardware schrijven dan bij zon PowerPC cpu/console

je kan dit gewoon niet vergelijken met Xbox360 en PS3

niet te vergeten dat de zelfde API"s gebruikt worden voor de xbox 1 PS4 en de PC
I.E Mantle/DX11 wat het ook een heel stuk makkelijker maakt

de taal is er al

btw
de PS4 zit trouwens meer op een R7 260X/HD7870 dan een R9 290X met zijn 1.6Teraflops

EDIT: Mantle is heel makkelijk schaalbaar

EDIT2: evenveel ACES maakt niet uit er is niet genoeg kracht in de Hawaii APU om daar volledig gebruik van te maken als bij een R9 290/Dedicated cpu

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 10 december 2013 21:19]

uhh, er zijn helemaal niet zoveel pc's met gddr5.. vergis je niet hoor, beide consoles zijn nog redelijk in de mid-range pc's, en vergeet niet dat deze ook deels dedicated hardware hebben waardoor performance eenredelijke pc toch voorbij gaat. Ja de huidige high-end pc's zijn veel krachtiger, maar de doorsnee huishouden heeft dat bij lange na niet, nu niet en voorlopig ook nog niet... Soms denken tweakers dat ze een doorsnee gebruiker zijn met een doorsnee pc, maar dat zijn ze vaak verre van...
um vrijwel iedere midrange kaart en zelfs een paar low end kaartjes hebben gewoon GDDR5 het is gewoon mainstream

enige wat ik bedoelde te zeggen is dat GDDR5 helemaal niet nieuw is
GDDR5 zit in videokaarten, maar de CPU kan daar geen gebruik van maken in een normale PC, bij de PS4 zit er alleen GDDR5 in voor zowel de GPU als de CPU. En het ESRAM zit op de die bij de CPU dus heeft hele korte latency waardoor 4x AA bijna gratis is.
ja en?
daar voor hebben we gpu acceleration het hoeft niet in de CPU te zitten om er gebruik van te kunnen maken!
want een CPU staat niets te doen bij het spelen van een game?
Want games/software kunnen niet gebruik maken van een dedicated gpu samen met een cpu?

games vragen de laatste tijd steeds minder recourses van cpu FYI
de gpu is vooral de boos doener (ook een reden waarom men voor trage octo core is gegaan in de consoles)

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 10 december 2013 19:34]

Natuurlijk kunnen games wel gebruik maken van de een GPU samen met een CPU alleen de CPU van een huidige PC heeft geen toegang tot GDDR5 geheugen (alleen DDR3). En dus heeft de PS4 CPU veel meer geheugenbandbreedte tot zijn beschikking. Bij een PS4 kan de CPU dus veel sneller data opvragen en wegschrijven in het geheugen, dat heeft het als voordeel op een huidige PC.

Als een game ontwikkelaar daar heel erg veel gebruik van maakt en vanuit gaat voor het maken van de engine/content, dan kan dit wel eens problemen geven om het fatsoenlijk te laten werken op een PC.
dat ligt aan hoe goed ze optimaliseren

de taken die voor de CPU zijn werken namelijk trager op GDDR5 geheugen dan op DDR3 geheugen

en de taken die op GPU gedaan kunnen worden werken weer sneller op de GDDR5 dan DDR3

(vandaar dat het ook GDDR heet "graphics double data rate" bedoeld voor de videokaart)

je doet nu alsof het onmogelijk is om die taken te verdelen terwijl dat gewoon kan

een gemiddelde pc heeft 8GB DDR3 en 1 tot 2GB GDDR5
een pc heeft dus VEEL meer bandbreedte

btw en dat is dedicated geheugen en word dus niet geshared tussen een cpu en gpu

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 10 december 2013 20:53]

nee toch, die is toch alleen voor bitcoin-mining? :')

[Reactie gewijzigd door johncheese002 op 11 december 2013 02:13]

Ik denk dat voor devs die tot de gehele code van een game beschikken het wel makkelijker is aangezien de code niet compleet overgezet hoeft te worden naar code die compatible is met een andere architectuur, ga er echter niet van uit dat je in je eigen kamer wat games kan gaan zitten porten ;)
Natuurlijk worden de games sowieso geport in veel gevallen. Dat is dan op initiatief van de ontwikkelaar. Waar het hier om gaat is het bouwen van een emulator door hobbyisten, die dan gedownloade ROMs van PS4- en X1-games zou kunnen draaien.

Ik denk dat de nieuwe consoles inderdaad nog wel wat proprietary trucjes in huis hebben, maar in grote lijnen werken deze apparaten zoals een PC. Dat zou tijd moeten schelen, maar het blijft afwachten hoe snel het zal gaan.

Ik kan me goed voorstellen dat het erg leuk is om een emulator te bouwen en de werking van een console te reverse-engineeren, als je houdt van dat soort uitdagingen. De gevolgen, mocht het lukken binnen 1-2 jaar, zouden wel grotendeels destructief zijn. Het is voor de game-industrie beter dat emulators op de markt komen nadat de console zelf zijn tijd in de spotlight heeft gehad.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 10 december 2013 18:42]

Zonder source kan je toch helemaal niet porten, of zie ik dit nu verkeerd? Of je moet de game zelf liggen reverse engineren, maar dan steek je ongelofelijk veel werk in gewoon 1 spel, terwijl je met "ongeveer" dezelfde tijd een Xbox One/PS4 ook kon reverse engineren waardoor er onmiddellijk heel wat meer games ondersteund zijn. Nu ja, ik zeg "gewoon" en "onmiddellijk", dat is het dus helemaal niet. :P Mij lijkt het toch ook wel wat ingewikkelder dan wat die Ben Vanik beweert. Sowieso is een console, oud of niet, iets dat enorm complex in elkaar steekt.

Ikzelf ben bijvoorbeeld nog altijd onder de indruk van de JavaScript port van de GameBoy. Als je alleen al die code bekijkt... :Y)
Was de eerste Xbox ook niet gewoon een PC? Die was wel gekraakt maar ik heb nog nooit echt er een emulator voor gezien. Ik denk dan ook niet dat het deze keer dan in een keer makkelijker wordt.
Waarom zou je in emulator bouwen vrijwel elke game komt uit op zowel de pc als xbox one, ps4
Er zijn exclusives zoals halo en the last of us. Overigens is gta ook niet voor de pc verkrijgbaar.
Er zijn genoeg console exclusieve games die nooit op de PC komen. Denk bijvoorbeeld aan: Halo 3/4/ODST/Reach, God of War, Last of Us, Ratchet & Clank, Gears of War (op 1 na iirc), Forza, GranTurismo. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Ik dacht dat dat voornamelijk kwam omdat er zo weinig documentatie over de cpu/gpu te vinden was.
in feite wel, het draaide ook op een gemodificeerde versie van windows, de reden waarom emulatie nooit van de grond is gekomen is echter dat men eerst dacht aan een convertor om xbox games native te laten draaien op een pc en dat project is volgens mij ergens vast gelopen, bovendien had de xbox bar weinig exclusives dus was het met gamecube en ps2 emulatie ook niet zo hard nodig om het te laten werken. Hierdoor is echt een emulator nooit van de grond gekomen.
Ik geloof er eigenlijk niks van.. toen de xbox werd geïntroduceerd werd er dacht ik nog geroepen dat het nutteloos was om te kopen omdat er toch snel een emulator van zou komen. Dat het x86 is zegt denk ik weinig, je zal alsnog de kracht moeten hebben om alles om te zetten.

Ik vraag me alleen af hoe interessant de verschillende consoles zijn wat betreft exclusives.. hoeveel games houdt je over als je de games met een pc release ervanaf haalt? Als je het zo bekijkt is het emuleren van oudere consoles (xbox, 360, ps3) misschien wel wat interessanter, heb de indruk dat er vroeger veel meer (console)exclusives waren.

Ik ben zelf opgegroeid met de snes en de xbox (originele). Veel xbox games zijn ook op de ps2 uitgekomen (en via pcsx2 speelbaar op de pc) maar een paar games zijn exclusives en kan ik dus niet spelen (of ik moet een xbox kopen en wat converters etc.)
Gezien de architectuur van de nieuwe generatie consoles en die van de oude consoles is het niet moeilijk dat de nieuwere consoles eerder een emulator zouden krijgen dan de PS3 en Xbox 360. Met name de PS3 heeft een rare architectuur, terwijl de nieuwe consoles eigenlijk veredelde PC's zijn, zoals je ze ook bij de Mediamarkt koopt. Misschien dat het zelfs eerder een VM zou zijn dan een emulator. Maar ik moet zeggen dat een half jaar wel heel ambitieus is. Maar we zullen zien. In ieder geval ben ik wel van plan flink aan het emuleren te gaan, zodra het kan. Vast dat ik wel enkele games koop. Ik heb alleen geen zin om een console te kopen voor die enkele exclusives die me boeien. Dan zet ik dat bedrag liever op een spaarrekening en koop ik er over drie jaar een hypermoderne videokaart van, zodat ik dan al kan genieten van graphics die console gebruikers met de release van de Playstation 5 pas krijgen. Ik ben nu bezig om Kingdom Hearts 2 door te spelen op de PS2 (wel een fysieke console daarvan, maar die kosten nu nog maar enkele tientjes, dan wil ik wel een console kopen). Het zou tof zijn als ik binnen redelijke tijd verder kan met de serie.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 10 december 2013 20:27]

Het grappige is dat ik, tijdens firstlook 2013, gespeeld heb op een playstation die in feite verstopt was in een kast waarin een pc met volwaardige keyboard in zat. Met andere woorden, de playstation was eigenlijk gewoon een pc (keyboard light stond ook gewoon aan, en alle kabels inclusief die van de controller kwamen van deze pc) (dit was overigens in de officiële playstation stand). Volgens mij is het veel beter als er operating system ports komen, een soort van steamOS/steambox maar dan met het OS van playstation en/of xbox erop. Als iemand dat lukt met een gelijkwaardige of betere performance dan vind ik dat: knap én zeker het proberen waard.
Feitelijk moet het idd gewoon kunnen. Maar ik denk dat je dan een beetje het idee van een hackintosh gaat krijgen. Maw. een OS dat een stuk minder stabiel is dan op de hardware waar het op hoort te draaien.
Dit zou heel goed kunnen als microsoft en sony hun broncode van het operating system vrijgeven.
Wat microsoft nooit zal doen en sony waarschijnlijk ook niet, simpelweg omdat ze dan denken dat de conucrentie dan hun idieen jat.
Wat misschien ook zo is maar zoals het er bij linux aan toe gaat, voegt de concurentie ook goeie ideeen to aan het operating system.

Met een beetje geluk gaat iedereen strax voor de steambox en zijn emulators strax niet meer nodig.
Xbox 1 source is gelekt, en de linux community heeft al veel uitgevogelt over de hardware.
Het is dus best mogelijk, en als SDK's blijven lekker zal een emulator best mogelijk blijven
Wanneer stoppen we eens met die "next-gen"-onzin. Deze "next-gen" is vorig jaar met de Wii U begonnen, de PS4, XBOX ONE en Wii U zijn nu current gent.
Het is vragen om min ééntjes natuurlijk, maar als je dan echt zo graag die console exclusives wil spelen, waarom het ding niet alsnog kopen. Een PS3 kost nu 149 ballen, de games liggen in de budgetbak, de emulator is nog niet helemaal af. En zoveel games die maar liggen te wachten.

Ik vind dit soort nieuws maar niks. Homebrew zus en zo en voor je het weet regent het iso's, alles kan kapot en met een paar jaar worden die console exclusives ook niet meer gemaakt, of niet meer zoals ik het de laatste jaren met Playstation gewend ben.

Maar misschien lees ik wel te snel piraterij, en moest ik de Homebrew community maar een kans geven. Met al dat moois dat zij maken. Opdat ze lekker mogen brouwen en niet en passant per ongeluk de hele zooi open en bloot leggen waar een ander weer mee aan de haal kan gaan zodat niemand meer zijn games hoeft te kopen, zeg ik als gamer altijd maar:) De poet komt niet zomaar op tafel.

[Reactie gewijzigd door VonBraunschweig op 10 december 2013 21:48]

PS4 is gewoon ¤400. Dat geef je niet zomaar uit omdat je Killzone of Uncharted wilt spelen. Zelfde geld voor de Xbox one. En niet iedereen heeft 150 euro zomaar rond liggen
Ik vind 149 euro best veel geld voor die drie interessante exclusives. Als ik voor minder dan 50 euro (al dan niet tweedehands) aan een PS3 kan komen wil ik het wel overwegen. Tot die tijd zijn er genoeg PC games en GameCube/Playstation 2/etc exclusives waar ik me mee zoet kan houden.
Als dit waar zou zijn zouden weinig mensen nog een xbox of ps4 kopen.

Ik hoop dat de emulator snel uitkomt als hij uberhaupt komt.
Naar mijn weten zijn emulators nooit goed geweest voor multiplayer. Als je dat wil is het nog steeds beter om een console te kopen dan om een emulator te gebruiken. Al zijn de meeste exclusives volgens mij single player. In mijn ogen is het dan alsnog het beste om een PC te kopen, aangezien de grote multiplayer games daar ook wel op komen. Met enig onderhoud gaat de PC ook langer met de tijd mee. De huidige consoles zijn eigenlijk nu al verouderd. De Xbone draait sommige games nu al op 720p, en die moet nog uitkomen in Nederland. 720p is de resolutie die mijn (verouderde) mobiel heeft. Anno 2013 game je niet meer op dat soort resoluties.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True