Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 106 reacties
Submitter: HtheB

De Franse gebruiker Golden45 van het GBAtemp.net-forum heeft een back-up-loader ontwikkeld voor de Wii U. In een video demonstreert hij hoe zijn back-up-loader, genaamd Loadiine, een game laadt vanaf het lokale netwerk in plaats van een disk of een eShop-download op de harde schijf.

Loadiine is nog niet openbaar beschikbaar. In een demovideo laat Golden45 zien hoe hij via de browser zijn back-up-loader op afstand opent. Daarna sluit de browser zichzelf en wanneer hij deze nogmaals opent, laadt een spel zich op de Wii U dat bij een lokale netwerklocatie vandaan komt. Volgens Golden45 lukt het nog niet om een back-up te laden van een gebrande schijf of usb-opslagmedia.

De Fransman zegt nog moeite te hebben met het laden van grotere back-ups; zelfs bij de kleine game waarvan hij het laden demonstreert, is het een en ander weggehaald. Waar dat aan ligt, is nog niet duidelijk. Dit lijkt op het moment het grootste struikelblok als het gaat om back-ups van Wii U-games draaien. "Laten we maar hopen dat we een manier vinden om usb-opslag te gebruiken," stelt hij op het forum. Op het moment is het dus praktisch nog niet mogelijk om Wii U-back-ups te draaien met Loadiine.

Tegelijkertijd werkt Golden45 aan een programma dat de rpx-bestanden, waar Wii U-games van gemaakt zijn, kan dumpen zodat een gebruiker er doorheen kan grasduinen. Ook kan de ontwikkeling van Loadiine leiden tot het draaien van aangepaste game-code, of zogenaamde homebrew-applicaties, die door gebruikers zelf zijn geschreven.

Golden45 zegt dat hij zijn code wil opschonen en Loadiine begrijpelijk wil maken voor ontwikkelaars voordat hij de boel vrijgeeft. Loadiine werkt op het moment op versie 5.3.2 van de Wii U-systeemsoftware, maar de Fransman zegt dat het niet moeilijk moet zijn om Loadiine over te zetten naar andere versies. Onduidelijk is of hij daarmee ook de allernieuwste versie van het Wii U-besturingssysteem bedoelt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (106)

Ik ben er op tegen om game consoles te hacken, en ik vind het zonde dat het mislukt is om de Wii U veilig te houden.
Waarom? Ik heb m'n Wii ook softmodded en al m'n games op een USB-drive geknald. Geen herrie meer van de disc-drive die altijd hoorbaar is en laadtijden zijn veel sneller. Ook kun je cheats toepassen en bijvoorbeeld Project M en buitenlandse releases spelen. Zelfde verhaal voor de Wii U, discs maken een boel herrie.

Het gaat niet alleen maar om games van piratenbaai downloaden en spelen, het komt de ervaring in dit geval ten goede.
Dat niet alleen, maar discs zijn fragiel. Zeker in de handen van een 6 en 9 jarige gaan ze gewoon niet lang mee, ook al druk je ze op hun hart dat ze er zuinig mee moeten omgaan.

Na de tweede kapotte disc heb ik ook mijn Wii gesoftmod en alle games op een USB disc gezet. Sindsdien staan de discs gewoon in de kast en blijven ze heel. Dat scheelt een hoop kapitaal vernietiging :)
Dan koop je je games toch digitaal? De meeste zijn gewoon via de eShop beschikbaar, als dat je insteek is.

Voordeel van discs is Marktplaats ;)
Maar een digitaal spel is geen leuk cadeau voor kinderen. Die willen graag iets uitpakken en vasthouden.
Ja ik persoonlijk ook wel hoor. "Maar het gaat om de inhoud, niet om de verpakking" werkt niet echt bij ze in zo'n geval he ;)
Wat gek, de Wii staat hier sinds de release en het systeem + een stuk of 20 games werken allemaal nog prima. En het is nou niet zo dat hier altijd enorm netjes met alles wordt omgegaan :p
Dit geld trouwens voor alle media die ik heb op een schijfje, van dvd's tot cd's tot 360-games. Nog nooit iets stuk gehad.
Mijn Xbox 360 vrat discs bij het leven. Allemaal van die mooie perfect ronde krassen erop die alles onspeelbaar maakten.
Ook met twee jonge kinderen er bij die er praktisch dagelijks wel een uurtje op spelen?
Zijn je kinderen niet te jong om ermee te spelen als ze er niet super netjes mee kunnen omgaan? Ik kan makkelijk praten natuurlijk, ik heb geen kinderen :P

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 17 september 2015 12:25]

Mijn zoon en dochter speelden al Dora The Explorer vanaf hun
3de. Je wilt niet weten hoe die disc er na een jaartje uitzag. Daar doe je niets aan, door het ding te modden heb je dat probleem niet.

1 keer de DVD erin en stukje software zet een copie op een harddisk, en je hoeft de DVD nooit meer te pakken.
Ik ben best nieuwsgierig; hoe zag die disc eruit na een jaartje?
Dat was ten tijde de Gamecube/PS2 generatie zo, nooit problemen gehad.

Zo'n schijf kan naar mijn ervaring best wat hebben maar bovenal moeten ze gewoon weten dat je er netjes mee om moet gaan.
Dat disc verhaal is een beetje een drogreden, je kunt immers spellen ook digitaal kopen waardoor je geen last hebt van de disc drive.
Dat is zeker geen drogreden, Wii games waren niet digitaal en volgens mij ook niet alle Wii U games. Tevens zijn de digitale downloads vrijwel altijd full price (Splatoon 50-60 in eShop, 30 euro bij Nedgame)

Dat terzijde, discs kan ik uitlenen aan vrienden met een Wii U, zo geniet een vriend van me nu van Splatoon tot ie het zat is en dan kan ik weer en vice versa met andere games. Digitale downloads zijn consolegebonden en is er maar gelimiteerde ruimte voor games (32GB, basismodellen 8GB) dus niet eens iedere Wii U eigenaar komt ervoor in aanmerking. Enkel Deluxe eigenaren kunnen er 3-4 games op zetten. Basic Wii U's kunnen er behalve eShop NES/SNES games van een paar MB geen games op kwijt.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 17 september 2015 11:27]

Dan druk je voor 2 tientjes een 64gb usb'tje achterin?
Blijf ik nog steeds de volle klap betalen voor een digitale download, die ik niet uit kan lenen en in de winkel tot zelfs 50% goedkoper kan zijn.
Ben ik volledig met je eens, maar jammer genoeg is dat niet zo goed aan te passen in de huidige consolewereld.

Retailers hebben door deze constructie belang bij het verkopen van consoles. Zo kunnen ze geld blijven verdienen aan de verkochte games. Dat is momenteel hoe de hele gamesindustrie in elkaar steekt. Ga je online games voor flink minder verkopen, dan levert dat gezeur van retailers op.

Neem bijvoorbeeld de PSP Go, waarbij onze Nedgame (of GameMania, weet niet precies meer) internationaal nieuws werd omdat zij weigerden de handheld in hun assortiment op te nemen, omdat ze er te weinig aan konden verdienen. Dat apparaatje was ook geen succes.
Ik heb nog maar 1x een game online gekocht, alleen al omdat de online prijzen meestal de volledige advies prijzen zijn terwijl ze ik elke winkel al 2 tientjes goedkoper liggen. (En dan heb je ook nog eens de fysieke game thuis)
Eens, maar als de console gehacked kan worden, zal er een toename van het aantal verkopen van de console plaatsvinden en geld in het laadje van Nintendo brengen. Ik hoop dat het niet veel verder van de grond komt want ik wil geen online spelsessies hebben met gehackte Mario kart games of iets in die geest...
Dat is maar gedeeltelijk goed nieuws voor Nintendo. Op korte termijn verkopen ze meer toestellen, maar op lange(re) termijn zouden ze wel eens zonder content eindigen. Wie wil er nou games uitgeven als ze meteen/makkelijk gepirateerd kunnen worden?
Voor deze console is het misschien al te laat, maar je kan er donder op zeggen dat ze bij de volgende console nog veel harder zullen moeten bewijzen dat het toestel niet gehackt kan worden. Je kan iemand (ontwikkelstudio's) 1 keer bedriegen (DRM is toch niet waterdicht), maar om later alsnog iets gedaan te krijgen van die persoon, zal je toch veel overtuigingskracht nodig hebben.
Natuurlijk zijn "gratis games" heel leuk als eindgebruiker, maar dat kan natuurlijk niet op lange termijn.
Wie wil er nou games uitgeven als ze meteen/makkelijk gepirateerd kunnen worden?
Kennelijk voldoende uitgevers, kijkend naar hoe simpel het is om pirated games te spelen op de handhelds van Nintendo en de hoeveelheid games er voor zijn uitgebracht en nog worden uitgebracht.
Omdat niet iedereen het deed. De Wii wist nog altijd gemiddeld meer dan 7 games per console te verkopen, meer dan de PS3.

Het gros van die games is echter in de eerste jaren gekocht, de laatste jaren kwamen er dan ook veel minder games uit.

'en nog worden uitgebracht'? Momenteel zijn de Wii U en 3DS niet tot beperkt te kraken, dus er worden momenteel geen hackable games uitgebracht.
de 3DS is wel te kraken alleen die module kost bijna 100 euro, dat is de moeite nauwelijk waard, games kosten ongeveer 40 euro en als je ze in de uitverkoop koopt kun je al games kopen van rond de 10 euro.
De winst van Nintendo moet bij de verkoop van de games vandaan komen, niet de consoles. Hoewel je qua cashflow nog geen medelijden met Nintendo hoeft te hebben..
Hoezo ben je er op tegen? Waarom zou je juist geen vrijheid willen hebben over de producten die je koopt?
Omdat het meestal misbruikt wordt voor illegale games... en dat is wel erg.

Mensen zoals jij die dit leuk vinden voor homebrew zijn precies zeldzaam.
Aan de andere kant: had iemand die games echt gekocht wanneer ie ze niet illegaal kon spelen? Ik ken best wel wat mensen die een Wii hadden met een harddisk VOL spellen. Niet één daarvan werd ooit gespeeld want men bleef allemaal hangen op de default games die sowieso bij de Wii werden geleverd. De Wii is misschien een slecht voorbeeld, omdat de meeste daarvan al vrij snel op zolder zijn belandt, maar ik vraag me echt af hoeveel mensen er nou écht die games zouden kopen als ze niet illegaal te spelen waren.

Then again: er zullen d'r nog steeds voldoende zijn die er misbruik van maken :/.
Maar je hebt alle vrijheid wanneer je een product koopt.
Alleen als jij het gaat openmaken vervalt de garantie wat ook we logisch is (tot een bepaald moment heb je garantie, wat je daar verder buiten doet boeit de fabrikant niet die hoeft het dan toch niet te repareren of wat dan ook)
Anders kon je net zo goed geen garanties maken toch?

Jij hebt de vrijheid om je smartphone in het water / te laten vallen of noem maar op mee te doen. Maar daar gaat de fabrikant niet zelf voor betalen ;) Is toch logisch.

Jij stelt toch ook boundries op wanneer je een product op de markt zet. Wat wel en niet onder de garantie valt.

De vrijheid dat je illigale content download heb je prima, maar als de politie je daarbij pakt is het jou probleem ;)

Du wanneer iemand een product als een WiiU koopt of een andere console en hij gaat er mee aan de slag dan is dat prima echter heb je er niks aan wanneer ht kapot gaat. En ik ben niet bereid om zulk soort taferelen uit te voeren als ik weet het kan stuk gaan.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 17 september 2015 10:48]

...ik zeg toch ook nergens dat iemand niet verantwoordelijk zou zijn voor de consequenties van zijn eigen acties? Daar gaat letterlijk je hele reactie over, je reactie slaat nergens op.
Je hebt de vrijheid over de 'welke' producten je koopt. Je koopt verder een product op basis van wat het is, en niet op basis van wat jij graag zou willen dat het was.

Ik denk dat als je het systeem volledig open zou stellen dat je voor iedere game een key gaat krijgen en dat je je game zal moeten activeren en daarmee koppelen aan je console. Daar is in principe niets mis mee, dat heb/had je met pc games ook.
heeft toch niks met veilig te maken...het gaat de "hacker" vooral om de prestatie...ik heb jarenlang een gechipte Wii gehad...nooit een veiligheidsissue mee gehad hoor!?

als de Wii niet gehackt was hadden ze er nooit zoveel van verkocht! en als er straks een USB loader komt voor de WiiU dan zullen de verkopen weer stijgen! ;-)
Van de console maar dalen van de games en software en daar halen ze juist de omzet en winst.
Er zit zon weinig percentage op de hardware dat het wel zorgelijk is dat het device gehackt wordt.
hij is ah einde van zijn cyclus....het geld had al lang verdiend moeten zijn! ;-) als ze daar nu nog mee zitten....kunnen ze beter helemaal ophouden!
Misschien kan deze ontwikkeling zorgen voor de push die de Wii U nodig heeft. Als er ook een game nodig is die een bug bevat, worden de sales van die game ook weer verder gestimuleerd.
Nee dat denk ik niet.

Iedereen die de WiiU met zijn unieke game portfolio echt interessant vindt heeft al een WiiU staan. Je zult een aantal boeven krijgen die nu een 2e hands wiiu koopt die hackt en dan de spellen gaat downloaden spelen. Maar zo ver zijn ze nog lang niet als ik het zo lees. Dus tegen die tijd is de NX al uit...

Met de E-shop en een portable USB Drive (SSD) kun je je WIIU al helemaal diskloos en dus geruisloos maken dus het gezeur dat het handiger is om als speler je schijfjes te beschermen en alleen backups te draaien is deze generatie echt een onzin verhaal.
Het "hacken" van een console kan anders best leuke toepassingen opleveren, bijvoorbeeld custom levels voor mario kart en super mario bro's waardoor die spellen een stuk langer leuk blijven.
Wat is er mis met het open maken van het product dat je hebt gekocht? Ik ben pro hacking, en pro vrijheid!

Ik ben tegen het downloaden en illegaal spelen van spellen die je niet hebt.
Omdat die vrijheid, helaas, in 90% van de gevallen juist alleen gebruikt word om illegaal gedownloade spellen te spelen.

Het ergerlijke hier is ook dat hij demonstreert dat je een spel kunt laden vanaf het netwerk, niet dat hij eigen software kan draaien.

Ik zie dan ook alleen werk om illegale downloads mogelijk te maken.
Wetgevingen voor sommige landen/regio's stellen een consument in staat om één backup per spel te hebben. Dit betekent dan ook niet altijd dat het laden van het spel in de video illegaal is.

EDIT: dat betekent NIET dat het meteen illegaal. Sorry.

[Reactie gewijzigd door stuiterveer op 17 september 2015 10:50]

Toch wel. Daar staat altijd gelijk de regel bij dat je alleen die backup mag maken als de uitgever dat niet beveiligd heeft - WiiU speldiscs zijn allemaal beveiligd en dus mag je die niet kopiëren.
Bovendien is een backup gedefinieerd als een kopie die je trekt en daarna in de kluis legt voor het geval je originele schijf in brand vliegt. Een kopie van je WiiU speldisc zou je dus alsnog niet mogen gebruiken, want dan is het immers geen backup meer.
In de Verenigde Staten is het omzeilen van DRM inderdaad strafbaar onder de DMCA. In dit geval gaat het om een Fransman. Of deze persoon daadwerkelijk in Frankrijk woont weet ik even niet zeker, maar toch wijs ik graag hiernaar: Make a Backup Copy in Your Own Home: Allowed Only in France. Het is dus zeker niet in alle gevallen zo, er zijn nog altijd uitzonderingen.
Klopt, maar met Franse wetgeving heb ik bar weinig te maken natuurlijk - en het gros van de bezoekers hier evenmin. Da's dan leuk dat hij dat legaal mag doen (al denk ik dat hij alsnog gezeik krijgt omdat de definitie van een backup redelijk universeel is) maar de rest van de wereld schiet er niet veel mee op.
Even los van wie hier baat bij heeft, want wij als Nederlanders kunnen dit inderdaad niet legaal gebruiken, wijs ik je graag op een eerder gemaakte opmerking:
Omdat die vrijheid, helaas, in 90% van de gevallen juist alleen gebruikt word om illegaal gedownloade spellen te spelen.
Deze claim zal geen basis hebben wanneer het onduidelijk is welke markten de technieken gebruiken en onder welke omstandigheden, aangezien sommige markten dit alsnog legaal kunnen doen. Hier zal eerst onderzoek naar moeten worden gedaan om een percentage vast te stellen, tenzij je deze cijfers al ergens hebt teruggevonden.
Ik gok dan op het pareto-principe.

20% van alle gebruikers zal hem gekraakt hebben om vervolgens 80% van de library illegaal te hebben.

Bij consoles is het gelukkig nog altijd zo geweest dat het overgrote deel gewoon netjes betaald voor zn games en niets ombouwt.
Nintendo was een van de weinige bedrijven die winst maakte op hun console (met uitzondering van deze dan volgens mij, moeten ze 1-2 spellen bij verkopen). Maar als iedere Wii-U gebundeld is met 2 spellen en ze wel winst maken, dan zullen verkopen alleen maar stijgen. Dan koopt daarna niemand meer een spel, maar als het kopiëren later ongedaan kan worden gemaakt (zie bv. Sony met zijn verplichte firmware update bij nieuwe spelletjes) dan motiveer je mensen om alsnog de nieuwste spelletjes te kopen, anders moeten ze te lang wachten op de nieuwe gekraakte firmware.
Enige probleem is dan nog dat bedrijven nu niet meer staan de springen om hun titels op de wii-U uit te brengen.
Dus je bent ook tegen MP3 spelers? 90% van de verkregen MP3tjes zijn illegaal gedownload, en zijn geen backup van CD"s.

Het gaat er niet om wat de hardware doet, het gaat erom dat jij als persoon opgevoed wordt. Tegenwoordig zijn mensen bereid om te betalen voor muziek via nieuwe diensten zoals Apple Music of Spotify.

streaming diensten voor gaming zijn nog niet echt erg hot, maar diensten zoals Steam zijn wel erg populair. En weet je waarom? Makkelijke distributie, en klantvriendelijke prijzen.
Dat steam verhaal klopt helemaal.
maar ik download altijd als eerst nog het spelletje om testen of ik het geld waard vind want sommige spellen zijn voor mij nog geen 10tje waard.
ik bedoel teasers kun je kijken en gameplay maar niks is te vergelijken als je het thuis op je eigen pc hebt staan.
Helaas is dat excuus voor het illegaal downloaden ook de wereld uit geholpen gezien je nu voortaan via Steam enorm gemakkelijk je geld kunt terug krijgen.
Mits je het spel korter dan twee uur speelt. Sommige games, denk aan RPGs, beginnen pas na een paar uur echt wat van de Gameplay te laten zien. En dan kun je dus je geld niet meer terugkrijgen...
Kan ik hieruit de conclusie trekken dat jij ook graag alle auto's begrensd ziet op 130km/u?
Wat mij betreft mag dat per direct ingevoerd worden.
Sterker nog, wat mij betreft mag de snelweg mijn auto vertellen hoe hard er gereden mag worden op dat moment en dat mijn auto op dat moment ook niet harder kan.
Van mij niet, auto's worden om een reden niet begrenst: je hebt die snelheid en power ooit nodig om jezelf uit een noodsituatie te halen.

"Ja maar als iedereen is begrenst..." houd je nog steeds idioten over die onvoorspelbare actie's houden in het verkeer ;)
Dan heb je nog altijd een rem in de auto zitten, maar ik snap je punt.
Wat is er mis met het open maken van het product dat je hebt gekocht? Ik ben pro hacking, en pro vrijheid!
Ja... maar het is meestal niet verstandig, vanwege garantie.
Als je een auto hebt gekocht en je hebt alleen motor iets veranderd. Je auto moest naar garage vanwege een grote defect in airbagsysteem waardoor een reparatie normaal 5000 euro kost. Helaas heb je pech... heb je geen recht meer op gratis reparatie.

Zeg nog een keer met je uitspraak: "Ik ben pro hacking, en pro vrijheid! " ??? :')
Sterker nog, als jij iets aan je auto verandert van een bepaalde vorm, houd oom agent je gewoon aan, met een dringend verzoek of je hem even wilt laten herkeuren door het RDW, los van de garantie. Een bepaald formaat vleugel/spoiler; rokje-van-meer-dan-omgesmolten-petflessen, of een motor verandering is daar motivatie toe. Als je gesnapt wordt heb je best wel een probleem.

Tuurlijk ben ik ook voor het "je koopt het en het is van jou" concept, maar dat is bij software wat vaag geregeld. Je koopt namelijk een recht op gebruik, en niet de software zelf. Dergelijke aanpassingen aan een hardware product wat als doel heeft om alleen die software te kunnen afspelen zou je dan ook als twijfelgeval kunnen aanmerken.

Wat met de R4 kaarten (ben zelf, ook als dev, mild tegen die dingen, want demo-capaciteit is er genoeg tegenwoordig en het ontwikkelen van die dingen wordt er niet goedkoper op...) betreft is er ook een leuke uitspraak geweest. Hoewel je je kan verdedigen met het feit dat er in de THEORIE homebrew mee mogelijk is (een theorie die bij iOS bijvoorbeeld vrij dominant is), is de praktijk anders. De rechter kijkt dan niet zozeer naar de letterlijke implementatie van de wet, maar meer naar de 'geest' van de wet... en de praktijk bleek te zijn dat mensen die R4 kaartjes gebruikte om SD-kaartjes met 100-en spellen mee te nemen zonder te betalen...

Jammer voor de 'goede hackers' maar die hadden dit kunnen voorkomen door een store mee te nemen die met een goede manier van signing dit soort homebrew controleert...

Daarnaast heb je een nog kwaadaardiger soort hacker die het voor anderen lullig kan maken, door met de 'content' te spelen. Diablo 3 Console heeft een tijdje (of nog?) te maken gehad met mensen die de savegames aan het aanpassen waren, en ook voor anderen door verkeermanipulatie het spel onaangenaam maakte. Een kennis was ineens naar paragon lvl 2000 geholpen door zo'n clown. Leuk hoor...

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 17 september 2015 11:33]

Je downmod zegt denk ik genoeg over de toon die je aanslaat.

Om even te onderbouwen, ben ik pro hacken, en tegen illegale activiteiten. Het is niet verboden om je eigen aparatuur te "hacken" of te "softmodden". Het is wel illegaal om daar dingen zoals piraterij mee te doen. Anders gezegd, hacken is niet per definitie illegaal.

Maar goed, ik denk dat jij daar te kortzichtig voor bent.
Je bedoelt zonder toestemming in computers inbreken? Dat is cracking, geen hacking ;)
Whoeps, verkeerd gelezen
*facepalm*
niets is meer veilig tegenwoordig :)
De wii-u gaat zijn laatste levensjaar in, volgend jaar zou project NX worden geïntroduceerd door Nintendo volgens de geruchten: http://www.express.co.uk/...endo-Wii-U-failed-NX-2016

Als je je beveiliging zo kan maken dat deze het de levenscyclus van de console volhoudt heb je het goed gedaan.

Edit: Het is jammer dat Nintendo zo heeft ingezet op het gebruik van een tablet voor de Wii-U wat de console onnodig duur heeft gemaakt, en niet echt een grote meerwaarde had t.o.v. de consoles die daarna werden geïntroduceerd(PS4,XBONE). Daarom heeft de Wii-U een korte levenscyclus. Ik denk namelijk dat het niet mogelijk om deze console heel goedkoop te produceren en naast hun next-gen console (project NX) te laten bestaan zoals ze dat nu met de gewone WII doen (die wel goedkoop kan worden door de nu goedkopere onderdelen).

Toch vind ik het goed dat Nintendo elke keer wat nieuws probeert. Volgens de geruchten en patentaanvraag voor hun volgende console gaan ze inzetten op augmented reality en VR. Nu vraag ik me af of dit het wel gaat worden met Sony die al eerder komt met hun Project Morpheus (Nu Playstation VR), maar misschien dat ze toch nog wat bijzonders uit de hoed kunnen toveren.

http://appft.uspto.gov/ne...N/Nintendo&RS=AN/Nintendo

[Reactie gewijzigd door terracide op 18 september 2015 10:12]

Ik ben er persoonlijk voor het openstellen van je software en OS als je levencyclus van je console is afgelopen.

Of beter nog maak een SDK waarmee de "hackers" software kunnen maken die in een sandbox draait. Zodat de smoes "ja maar we willen alleen maar homebrew maken." teniet wordt gedaan.

Maar ik begrijp ook wel dat je dan alle 3rd party's die je als nintendo nog hebt (alle 2) zo tegen je in het harnas jaagt dat ze niets meer met je te maken willen hebben.

Als je alleen homebrew wilde maken had je ook dat via de legale wegen kunnen doen. via het indie platform van nintendo. Maar wat de meeste mensen homebrew noemen is het inzetten van de hardware voor iets waardoor piraterij wordt ondersteund.

BV een mediaserver (9 van de 10 keer zit die vol gedownloade films) of een FTP server, of een torrent seeder. Waarom zul je daar de WiiU voor willen gebruiken, koop dan een raspberry pi.

Homebrew draaien op een gesloten systeem is een andere woord voor illegale content afspelen. De enige homebrew waar ik achter kan staan is het regiovrij maken van een console. Omdat Nintendo nog altijd zo rigide vasthoud aan dat systeem (en zelfs het unlocken van regiovrije content is strikt genomen illegaal). Voor de rest is homebrew alleen een smoes om gratis entertainment te kunnen krijgen.
Ik ben er persoonlijk voor het openstellen van je software en OS als je levencyclus van je console is afgelopen.
Maar wanneer is de levenscyclus afgelopen? Wanneer de volgende generatie verschijnt? Dat lijkt me sterk, kijk naar hoe lang de PS2 wel niet populair is geweest tijdens de PS3 periode. Console werd nog steeds voor miljoenen keren verkocht.

Wanneer de console uit de handel komt? Dan liggen de games nog steeds in de winkel, en zijn je licentiehouders er op tegen (logisch). Ook wanneer je het als eindgebruiker bij puur homebrew houd. Is oneerlijke 'concurrentie' gezien ze zelf hebben moeten lappen om er software op te draaien.
Wanneer er geen nieuwe games meer worden ontwikkeld/uitgebracht is de levenscyclus toch wel echt voorbij. Dan blijft alleen de tweedehands-markt doorgaan en daar verdient geen enkele ontwikkelaar of uitgever geld aan. En wanneer er geen rechthebbenden geld meer aan kunnen verdienen, benadeel je dus ook niemand met ROMs of gekraakte software.
jawel. Want die oude games worden weer als classic collection of HD remake op de nieuwe verkocht.
Dat is absoluut geen garantie. En dan heb je het niet meer over de levenscyclus van een console maar van een franchise
Iemand die Super Mario World op de SNES wil spelen gaat of tweedehands een cartridge kopen, or de rom op een Everdrive gebruiken. Daar verdient Nintendo niks aan. Dat het beschikbaar is op de virtual console maakt geen verschil, want dat kan nog steeds niet op een SNES gespeeld worden.

[Reactie gewijzigd door anargeek op 17 september 2015 12:16]

Laatste game op de PS2 was FIFA14... 13 jaar na introductie van de console.
http://www.fifagamenews.c...or-playstation-2-fifa-14/

De PS2 zelf lag toen al niet meer in de winkel (althans, niet hier). Dus inderdaad, de levenscyclus van een console is vrij lang.Wat mij betreft hoeven ze geen SDK uit te brengen, maar bijvoorbeeld emulatie oogluikend toelaten is al genoeg. Nintendo is hier echter vrij streng in (vanwege hun langlopende IPs denk ik)
probleem is natuurlijk dat bedrijven als EA (denk aan Fifa) games voor de oude consoles blijven leveren, die softwarematig niet overeenkomen met de versies voor de nextgen...fifa15 op de p3 had de grafische engine van Fifa14...dus je krijgt een oud spel in een nieuw jasje...en dan wel kunnen zeggen dat je de "nieuwe" Fifa speelt.....niet dus!
Ik ben er persoonlijk voor het openstellen van je software en OS als je levencyclus van je console is afgelopen.
De levenscyclus is nogal slecht vast te stellen
Je hebt contracten met spelmakers en die willen de rechten niet zo erg verliezen.
Maar de grootste vraag is:
Welk voordeel heeft Nintendo met het openstellen van de software?

Wat verdienen zij er aan? Het is geen filantropische instelling. Welk probleem lossen ze op?
Je zult er als console bouwer een mooi gebaar naar de homebrew community mee maken. Maar echt miljoenen consoles verkoop je er niet mee...
De homebrew community is meestal geen gewenste community, omdat het uiteindelijk vooral gebruikt wordt voor illegale applicaties en roms. Ik zeg niet dat de ontwikkelaars het voor die reden doen, integendeel die doen dat niet, maar de gebruikers daarna vooral wel.

Er is dus gewoon geen voordeel en ik begrijp Nintendo dus ook.
De wii-u gaat zijn laatste levensjaar in, volgend jaar zou project NX worden geïntroduceerd door Nintendo volgens de geruchten: http://www.express.co.uk/...endo-Wii-U-failed-NX-2016
Lijkt me stug, aangezien Nintendo heeft aangegeven dat de NX geen vervanger voir de WiiU is. (Url komt eraan)
Wel een beetje korte levenscyclus...
Valt wel mee.
GameCube iets van vier jaar.
Wii iets van zes jaar.
Wii U volgend jaar iets van vijf jaar.
Ehhh .. De Wii U is van december 2012. Dus over ruim 3 maanden net 3 jaar.
Maar vergeet niet, toen de Wii kwam, werden GameCube games nog gewoon doorontwikkeld, omdat de eerste Wii die spellen gewoon probleemloos aan kon.
Aankondiging nx in 2016, release in 2017. Maakt Wii u bijna vijf jaar.

Daarnaast lijkt het erop dat nx naast Wii u en 3ds wordt geplaatst als nieuw platform. En blijft Wii u ook nog support krijgen.
Dat roept Nintendo bij elke nieuwe console of handheld, maar ik heb dat ik mijn hele leven nog niet meegemaakt...
Wii U is gelanceerd eind (nov - dec) 2012. Is dus nu pas bijna 3 jaar. Tussen GameCube (fantastische console) en de Wii, zat toch echt wel 5 jaar tussen hoor. Eind 2001 en eind 2006.

Ik vind het een hele domme zet om de NX nu al "aan te kondigen" zonder er bij te zeggen dat het een console is maar pas op x uitkomt, of te zeggen dat het wat totaal anders is. Dit terwijl er echt wel goede spellen zijn op de Wii U en deze wat meer aandacht kan gebruiken (ipv nu 'het is toch niet meer de moeite want volgend jaar komt de nx uit"...). Mensen weten blijkbaar bovendien nog steeds niet dat dit een totaal andere console is dan de Wii. Hopelijk maken ze niet opnieuw dezelfde fout met de naamgeving.
De wii-u gaat zijn laatste levensjaar in, volgend jaar zou project NX worden geïntroduceerd door Nintendo volgens de geruchten
De NX is nog niet aangekondigd, en meestal zit er tussen aankondiging en lancering nog 1,5 jaar. Deze tijd is nodig voor launch-titels, afmaken van hardware en software etc. Zo lang er geen aankondiging is (of zelfs maar een definitieve naam) is het dus geheel natte-vinger-werk om te zeggen wanneer de volgende komt. En Nintendo zelf heeft zeker de Wii U nog niet opgegeven gezien de aangekondigde games die er nog allemaal aankomen.

Tussen NES en SNES zat 7 jaar, SNES -> N64 5 jaar, N64 -> GCN 5 jaar, GCN -> Wii 5 jaar, Wii -> Wii U 6 jaar. De Wii U is nu 3 jaar uit, dus als Nintendo haar eigen trend doorzet zal de NX begin volgend jaar aangekondigd worden en in 2017 gelanceerd. Zie, natte vinger werk.
Enerzijds ben ik volledig tegen het hacken hiervan, softwaremakers verdienen wat mij betreft gewoon hun boterham. Anderzijds zou het wel eens de verkopen van de WiiU hardware kunnen stuwen, wat Nintendo ook wel weer goed kan gebruiken. Moeilijk :) Wel kudos 'omdat het kan' :)
Jij linked een exploited console meteen aan illegaal gebruik. Homebrew en backups zijn de insteek hier. Laat dit een hack zijn voor functionaliteiten die er standaard in hadden horen te zitten.
Ja allicht. Persoonlijk heb ik op mn ouwe Wii best wat homebrew staan, maar eerlijk is eerlijk, de backuploader was ook in gebruik (ding heeft al 2 jaar niet aangestaan). Eerlijk is eerlijk, backups draaien is de 'killer feature' die men probeert te bereiken.
Heb je het artikel wel gelezen? In dit geval is de insteek volledig het kunnen afspelen van gedownloade games. Bij bijv de Xbox 1 was het echt voor XBMC en andere media dashboards, bij de rest van de consoles is dat een smoes om je geweten te sussen. Zelfde geld als men zegt: "dan kan ik een game eerst proberen". Als jij de game download, installeert, en speelt, ga je echt niet ineens besluiten om m te kopen, bedoel je hebt m toch wel.
Ja, ik download games om ze uit te proberen alvorens ¤ 60 neer te leggen. Sterker nog ik heb wel eens games compleet uitgespeeld waarna ik ze alsnog heb gekocht en nooit meer heb aangeraakt. Niet iedereen misbruikt downloads, echter is de tijd van demo's al lang achter ons en is het met de kwaliteit niet echt goed gesteld tegenwoordig dus wil ik graag iets uitproberen alvorens ik het koop.
De afgelopen jaren hebben game devs (alhoewel het waarschijnlijk de schuld van de publisher is) ons gewoon te vaak voorgelogen en misleid. Games worden gewoon te vaak in bèta staat uitgebracht ookal is de maker hier vol van op de hoogte.
Alhoewel ik mad max en mgs v goeie ontwikkelingen vind van studio's die mijn vertrouwen hebben zou ik niet twijfelen om games van EA en ubisoft eerst te piraten voordat ik de gok waag dat het spel überhaupt speelbaar is.

Mgs en mad max zijn helaas de uitzondering op de regel. Hoewel ik mad max qua gameplay niet een van de toppers vond moet ik zeggen dat het technisch enorm goed in elkaar stak en ook echt fantastisch draait op vrijwel iedere combinatie hardware die ik kan bedenken.
Als jij de game download, installeert, en speelt, ga je echt niet ineens besluiten om m te kopen, bedoel je hebt m toch wel.
Daar zal je je nog eens in vergissen. Ik heb toevallig laatst nog een spel gedownload voor de PC (speel eigenlijk al jaren geeneens meer games op een PC). Top game, en crasht non stop. Game was gedownload om te kijken of ik hem op de 360 ging halen, en de 360 variant ligt inmiddels al thuis.

Zo koop ik ook relatief veel games op steam die ik vroeger illegaal speelde, terwijl ik niet eens een game PC heb staan.
Op deze manier van proberen heb ik al wel wat spellen gekocht.
Ik vind demo's meestal te kort.
hacking is niet illegaal per definitie.
Eer dat hij zijn code opgeschoont en vrijgegeven heeft, is er al weer een verplichte firmware update beschikbaar vanuit Nintendo.

Toch kudo's dat het softwarematig gelukt is.
Blijft altijd een kat en muis spel.
Heb hier zelf een GameCube en Wii staan die beide aangepast zijn (hard en soft).

Waar ik mijzelf op betrapte was het downloaden van een hele lading spellen, maar dat ik er eigenlijk geen waarde aan hechte. Daardoor greep ik vaak terug naar mijn originele games. Die heb je tenslotte betaald en zijn 'de moeite waard om te spelen'.

Die discs van ¤0,10 zitten allemaal te verstoffen in een sleeve, waarvan ik niet eens weet waar hij ligt. De originele games staan netjes afgestoft mooi te wezen op een plank.
Ach, dat kan je ook overkomen bij retail games die je gewoon netjes betaald. Ik gok dat 70% van mijn 360 verzameling nog nooit in de 360 heeft gezeten. Games die je ooit aanschaft in een partij of die in de aanbieding waren. Verzameldrift ;)

Maar inderdaad, de games die je duur koopt speel je over het algemeen meer en vaker :)
Is backups tegenwoordig blijkbaar een geaccepteerd eufemisme voor copies geworden ? Wat hij gemaakt heeft is een copy-uploader. Elke backup is een copy, maar een copy is niet noodzakelijk een backup.
Helaas weer een gehackte console.

Vooral met de Wii merkte ik veel cheaters, wat online spelen op dat ding voor mij naar de klote heeft geholpen. Vaak is hier al over geklaagd maar word vervolgens vrij weinig mee gedaan naar mij mening.
Nou hebben we ook consoles zoals de playstation en xbox waar wel maatregelen worden getroffen tegen gehackte consoles en de online service word geblokkeerd.

Veel mensen zijn hier ook tegen maar hey, je hebt je console gemod en is nu in staat van alles te draaien. Daardoor hoor je niet meer op het netwerk van die console thuis. Wil je weer spelen? koop een nieuwe en mod deze niet.

Ik begrijp het punt van back up loaders. ze worden niet gemaakt voor piracy redenen maar meer om je games sneller te laden, je orginele games in de kast te kunnen zetten en import redenen.
Helaas ben ik bang dat ongeveer 90% van de gebruikers dat niet willen begrijpen en hun dit zien als een reden om games gratis van internet af te plukken en te spelen.

Nou weet ik niet hoe dit verder gaat bij de Wii U maar ik ben bang dat er in een korte tijd van ongeveer 6 maanden na release van de back up loader deze precies dezelfde boven genoemde problemen gaat krijgen.

Gelukkig heeft Nintendo alweer bijna een nieuwe console op de markt, waardoor voor vele de Wii U niet meer veel boeiends zou zijn en de meeste al door verhuizen naar de "Nintendo NX"

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 17 september 2015 14:23]

ja jammer dat dit zo laat pas gebeurd. het zou de enigste redenzijn voor mij om zon ding te halen.
ik had de wii ook vol gemod met een hdd met games eraan en heb wel wat hardware gekocht maar veel games waren het gewoon niet waard.

Ik had dik 200 games op de HDD staan en velen waren gewoon het geld niet waard had ik ze moeten kopen.
Degene die het wel waard hadden geweest waren op 1 hand te tellen maar hadden wel extra hardware nodig (controller of motionplus remote die ik dan ook allemaal gekocht heb.

Fav. games waren xenoblade bowling en wii sports enzo.
Zelfs zelda vond ik tegenvallen omdat je halverwege adf en toe veranderde en niet meer echt een Zelda gevoel had.
Nintendo raakt natuurlijk gelijk in paniek.

Die gaan vast alle mogelijkheden gebruiken om deze gast achter tralies te krijgen. Want owee je zal toch es iets doen wat ze niet cool vinden. En met de publiciteit verkrachten ze hun community ook gelijk, iedere keer weer. Dat schijnen ze ook graag te doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True